Omschrijving | Ontwerpbegroting 2024 (1) | Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2024 (3)=(1)+(2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.431.039 | 8.000 | 1.439.039 | 1.083.399 | 2.522.438 | ‒ 14.918 | 102.800 | 21.743 | 6.280 | 326.971 |
Uitgaven | 1.095.313 | 8.000 | 1.103.313 | 1.051.909 | 2.155.222 | ‒ 11.817 | 93.598 | 30.101 | 6.280 | 327.659 |
Inkomensoverdrachten | ||||||||||
Lage-inkomensvoordeel | 491.913 | 0 | 491.913 | ‒ 29.751 | 462.162 | ‒ 20.187 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Minimumjeugdloonvoordeel | 21.915 | 0 | 21.915 | ‒ 5.327 | 16.588 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Loonkostenvoordelen | 147.221 | 0 | 147.221 | ‒ 11.415 | 135.806 | ‒ 10.794 | ‒ 11.577 | 10.636 | 4.202 | 204.728 |
Subsidies (regelingen) | ||||||||||
Maatwerkregeling Duurzame Inzetbaarheid en Eerder Uittreden | 270.374 | 0 | 270.374 | ‒ 48.705 | 221.669 | 0 | 80.000 | 0 | 0 | 0 |
Overige subsidies algemeen | 3.395 | 5.000 | 8.395 | ‒ 349 | 8.046 | 5.566 | 2.406 | 1.000 | 1.000 | 3.940 |
Duurzame inzetbaarheid en leven lang ontwikkelen | 14.300 | 0 | 14.300 | 0 | 14.300 | 0 | 0 | 0 | 0 | 11.023 |
Stimuleringregeling LLO in MKB | 89.230 | 0 | 89.230 | 0 | 89.230 | 10.500 | 15.000 | 12.500 | 0 | 55.114 |
Stimulans Arbeidsmarktpositie | 700 | 0 | 700 | 467 | 1.167 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid | 0 | 0 | 0 | 1.155.793 | 1.155.793 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nederland leert door | 120 | 0 | 120 | 0 | 120 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | ||||||||||
Opdrachten | 49.616 | 3.000 | 52.616 | ‒ 8.804 | 43.812 | 3.098 | 7.769 | 5.965 | 1.078 | 42.526 |
Bekostiging | ||||||||||
Bekostiging | 100 | 0 | 100 | 0 | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 100 |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | ||||||||||
Ministerie van VWS | 56 | 0 | 56 | 0 | 56 | 0 | 0 | 0 | 0 | 706 |
Ministerie van EZK | 121 | 0 | 121 | 0 | 121 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4.270 |
Bijdrage aan agentschappen | ||||||||||
Agentschap RIVM | 5.065 | 0 | 5.065 | 0 | 5.065 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5.065 |
Agentschap CJIB | 187 | 0 | 187 | 0 | 187 | 0 | 0 | 0 | 0 | 187 |
Bijdrage aan medeoverheden | ||||||||||
SPUK BMIP | 1.000 | 0 | 1.000 | 0 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 14.880 | 0 | 14.880 | 3.700 | 18.580 | 3.700 | 3.700 | 3.700 | 3.700 | 18.580 |
Ontvangsten | ||||||||||
Algemeen | 1.180 | 0 | 1.180 | 0 | 1.180 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.180 |
Boeten | 13.700 | 0 | 13.700 | 3.700 | 17.400 | 3.700 | 3.700 | 3.700 | 3.700 | 17.400 |
Toelichting
Het totaal van de mutaties 1e suppletoire begroting bedraagt € 1.051,9 miljoen bij de uitgaven en € 1.083,4 miljoen bij de verplichtingen. De mutatie bij de ontvangsten is € 3,7 miljoen. Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
Juridisch verplichte uitgaven
De juridisch verplichte uitgaven zijn bij stand 1e suppletoire begroting 2024 95%.
Verplichtingen artikel 1
Bij de Maatwerkregeling Duurzame Inzetbaarheid en Eerder Uittreden (MDIEU) eindejaarsmarge is het verplichtingenbedrag € 29,2 miljoen hoger dan het kasbedrag. Door het subsidieritme van de MDIEU zijn de aangegane verplichtingen altijd hoger dan de bijbehorende kasuitgaven in dat jaar. In 2023 heeft er bij zowel het verplichtingenbudget als het kasbudget onderrealisatie plaatsgevonden.
Uitgaven
Inkomensoverdrachten
– Lage-inkomensvoordeel (LIV): Op basis van de voorlopige realisaties zijn de verwachte uitgaven aan het LIV voor 2024 en 2025 neerwaarts bijgesteld; voor 2024 met € 29,8 miljoen en voor 2025 met € 20,2 miljoen. De voorlopige beschikkingen van het LIV over 2023 (uitbetaling in 2024) laten een meevaller zien. Een verklaring voor deze meevaller is een foutieve inschatting van het effect van de bijzondere WML-verhoging in 2023. Ook speelt de stijging van de CAO-lonen in 2023 mogelijk een rol, waardoor er relatief minder werknemers in aanmerking komen voor het (J-)LIV.
– Loonkostenvoordelen (LKV): Op basis van de voorlopige realisaties over 2023 is de raming voor 2024 t/m 2026 naar beneden bijgesteld bijgesteld (€ 13,0 miljoen in 2024). De voorlopige beschikkingen van het LKV over 2023 (uitbetaling in 2024) laten een meevaller zien. Het lagere gebruik zit vooral in het LKV ouderen. Dit zou verklaard kunnen worden door de wetenschap dat het LKV ouderen op termijn gaat vervallen en werkgevers hierom minder geneigd zijn dit aan te vragen of in de veronderstelling zijn dat dit reeds vervallen is.
Subsidies
– Maatwerkregeling Duurzame Inzetbaarheid en Eerder Uittreden: Voor de maatwerkregeling Duurzame Inzetbaarheid en Eerder Uittreden (MDI&EU) is meerjarig in totaal € 1 miljard beschikbaar. Om beter bij het verwachte kasritme van de tijdvakken aan te sluiten is er een kasschuif van € 80,0 miljoen gedaan van 2024 naar 2026.
– Om ervoor te zorgen dat het totaalbedrag voor de MDI&EU (€ 1 miljard) beschikbaar blijft, wordt via de eindejaarsmarge van 2024 de onderuitputting op de regeling in 2023 van € 31,3 miljoen aan het budget voor de begroting 2024 toegevoegd.
– Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid: Op basis van de vaststellingen van de verschillende NOW-tranches is de raming naar boven bijgesteld met € 1,2 miljard. Er zijn meer nabetalingen en minder ontvangsten dan eerder verwacht. Daarom stijgen de totale verwachte uitgaven aan de NOW. Tegelijkertijd zijn er rente-ontvangsten bij UWV, die met de hogere uitgaven worden gesaldeerd.
– Een deel van de resterende loon- en prijsindexering van de STAP-regeling wordt ingezet om extra budget beschikbaar te stellen voor de tijdelijke individuele scholingsregeling binnen SLIM. Dit is in lijn met de motie van der Lee (Kamerstuk 29 544, nr. 1184).
Omschrijving | Ontwerpbegroting 2024 (1) | Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2024 (3)=(1)+(2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 433.889 | 166 | 434.055 | 61.070 | 495.125 | 57.521 | 55.450 | 55.328 | 56.604 | 615.314 |
Uitgaven | 433.889 | 166 | 434.055 | 61.070 | 495.125 | 57.521 | 55.450 | 55.328 | 56.604 | 615.314 |
Inkomensoverdrachten | ||||||||||
Transitievergoeding na 2 jaar ziekte | 398.317 | 155 | 398.472 | 56.152 | 454.624 | 52.566 | 52.267 | 51.962 | 51.651 | 468.867 |
Transitievergoeding na 2 jaar ziekte nominaal | 27.194 | 11 | 27.205 | 4.455 | 31.660 | 4.515 | 2.800 | 3.002 | 4.581 | 135.788 |
Compensatieregeling Transitievergoeding MKB nominaal | 535 | 0 | 535 | 41 | 576 | 18 | ‒ 39 | ‒ 58 | ‒ 50 | 2.394 |
Compensatieregeling Transitievergoeding MKB | 7.843 | 0 | 7.843 | 422 | 8.265 | 422 | 422 | 422 | 422 | 8.265 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Het totaal van de mutaties 1e suppletoire begroting bedraagt € 61,1 miljoen bij de uitgaven en de verplichtingen. Hieronder worden de mutaties toegelicht.
Inkomensoverdrachten
Er zijn in 2023 meer aanvragen binnengekomen voor de compensatieregelingen transitievergoeding dan eerder verwacht. Deze stijging is verwerkt in de ramingen voor 2024 en verder.