Omschrijving | Ontwerpbegroting 2024 (1) | Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2024 (3)=(1)+(2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 6.629 | 0 | 6.629 | ‒ 687 | 5.942 | ‒ 179 | ‒ 176 | ‒ 177 | ‒ 178 | 765 |
Uitgaven | 9.717 | 0 | 9.717 | ‒ 587 | 9.130 | ‒ 279 | ‒ 176 | ‒ 177 | ‒ 178 | 765 |
Inkomensoverdrachten | ||||||||||
Ongevallenverzekering (Caribisch Nederland) | 937 | 0 | 937 | ‒ 187 | 750 | ‒ 179 | ‒ 176 | ‒ 177 | ‒ 178 | 765 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | ||||||||||
Uitvoering individuele plaatsing & steun | 8.780 | 0 | 8.780 | ‒ 400 | 8.380 | ‒ 100 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Het totaal van de mutaties 1e suppletoire begroting bedraagt ‒ € 0,6 miljoen bij de uitgaven en ‒ € 0,7 miljoen bij de verplichtingen.
Juridisch verplichte uitgaven
De juridisch verplichte uitgaven zijn bij stand 1e suppletoire begroting 2024 100 %.
Omschrijving | Ontwerpbegroting 2024 (1) | Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2024 (3)=(1)+(2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 14.105.588 | 86.700 | 14.192.288 | ‒ 89.809 | 14.102.479 | ‒ 93.707 | ‒ 198.390 | ‒ 208.128 | ‒ 142.344 |
Uitgaven | 14.105.588 | 86.700 | 14.192.288 | ‒ 89.809 | 14.102.479 | ‒ 93.707 | ‒ 198.390 | ‒ 208.128 | ‒ 142.344 |
Inkomensoverdrachten | |||||||||
WAO | 3.020.000 | 18.000 | 3.038.000 | ‒ 11.640 | 3.026.360 | ‒ 6.166 | ‒ 4.488 | ‒ 3.811 | ‒ 3.251 |
WAO nominaal | 207.552 | 1.221 | 208.773 | 3.313 | 212.086 | ‒ 12.108 | ‒ 34.239 | ‒ 40.734 | ‒ 39.390 |
IVA nominaal | 342.763 | 2.040 | 344.803 | ‒ 5.648 | 339.155 | ‒ 18.974 | ‒ 52.015 | ‒ 69.751 | ‒ 69.528 |
WGA nominaal | 276.776 | 1.807 | 278.583 | 8.296 | 286.879 | ‒ 11.195 | ‒ 55.681 | ‒ 77.495 | ‒ 79.447 |
WAZ nominaal | 5.019 | 450 | 5.469 | 110 | 5.579 | ‒ 268 | ‒ 757 | ‒ 860 | ‒ 820 |
WGA eigenrisicodragers nominaal | 30.104 | 182 | 30.286 | ‒ 362 | 29.924 | ‒ 3.503 | ‒ 9.088 | ‒ 13.323 | ‒ 16.346 |
IVA | 4.995.817 | 30.000 | 5.025.817 | 74.012 | 5.099.829 | 118.032 | 139.770 | 151.812 | 165.285 |
WGA | 4.516.579 | 30.000 | 4.546.579 | ‒ 107.870 | 4.438.709 | ‒ 118.775 | ‒ 142.527 | ‒ 113.317 | ‒ 58.693 |
WAZ | 72.839 | 0 | 72.839 | 50 | 72.889 | 40 | 35 | 32 | 28 |
WGA eigenrisicodragers | 496.921 | 3.000 | 499.921 | ‒ 32.232 | 467.689 | ‒ 33.258 | ‒ 34.444 | ‒ 35.792 | ‒ 36.979 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | |||||||||
Re-integratie WIA/WAO/WAZ/ZW/WW | 135.649 | 0 | 135.649 | ‒ 16.646 | 119.003 | ‒ 6.161 | ‒ 3.038 | ‒ 2.723 | ‒ 1.000 |
Re-integratie WIA/WAO/WAZ/ZW/WW nominaal | 5.569 | 0 | 5.569 | ‒ 1.192 | 4.377 | ‒ 1.371 | ‒ 1.918 | ‒ 2.166 | ‒ 2.203 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Het totaal van de mutaties 1e suppletoire begroting bedraagt ‒ € 89,8 miljoen bij de uitgaven en de verplichtingen. Onderstaand worden de mutaties toegelicht.
Inkomensoverdrachten
– De WAO kent een kleine meevaller omdat de gemiddelde uitkeringshoogte iets lager ligt dan eerder verwacht (- € 11,6 miljoen). Meerjarig wordt de meevaller kleiner omdat het aantal mensen in de WAO afneemt.
– De IVA kent een tegenvaller omdat het aantal uitkeringen naar verwachting hoger uitkomt dan waar eerder rekening mee is gehouden. De instroom ligt hoger en ook de doorstroom vanuit de WGA komt hoger uit (+ € 74,0 miljoen). Deze ontwikkeling werkt ook meerjarig door.
– De WGA publiek kent een meevaller: bij de raming van de uitgaven is voor 2023 gerekend met een te hoog indexatiepercentage voor de WGA-uitkeringen. De werkelijke indexatie van de uitkeringen viel lager uit. De meevaller die dit voor 2023 opleverde werkt ook meerjarig door. Daarnaast stromen naar verwachting meer mensen door naar de IVA dan eerder gedacht, hetgeen zorgt voor een lager aantal uitkeringen in de WGA (- € 107,9 miljoen).
– WGA eigenrisicodragers: voor de WGA eigenrisicodragers wordt gerekend met dezelfde uitkeringshoogte als bij de WGA publiek. De meevaller bij WGA publiek vanwege de uikeringshoogte doet zich daarom ook voor bij de WGA eigenrisicodragers (- € 32,2 miljoen).
– De CRvB heeft op 29 november 2023 geoordeeld dat een loonloos tijdvak afkomstig uit de WW vanaf de datum van de uitspraak voor lopende gevallen op verzoek richting de toekomst gecorrigeerd moet worden. SZW geeft gehoor aan de uitspraak en besluit om de maatregel 'loonloze tijdvakken', die bij voorjaarsnota 2023 is geregeld voor nieuwe gevallen, ook te laten gelden voor alle lopende gevallen. Hierdoor nemen de WIA uitgaven toe, maar hoeft er minder TW-aanvulling verstrekt te worden. De uitgaven nemen per saldo in 2024 naar verwachting toe met ongeveer 41 miljoen euro en lopen richting 2071 geleidelijk af naar 0 euro.
Bijdrage aan ZBO's/RWT's
Re-integratie WIA/WAO/WAZ/ZW/WW
Op basis van verwachtingen van het UWV is het budget voor de jaren 2024-2029 aflopend naar beneden bijgesteld (€ 16,6 miljoen in 2024 aflopend tot € 0 in 2050). Deze middelen worden gebruikt voor diverse doeleinden waaronder een budgettair neutrale herschikking binnen de SZW-begroting van premiegefinancierd naar begrotingsgefinancierd voor een tegemoetkoming aan ESB-instellingen (zie toelichting artikel 4, bijdrage aan ZBO's/RWT's).
Nominaal
– Dit betreft nominale ontwikkeling als gevolg van bovenstaande mutaties van de uitgaven (grondslag) en als gevolg van aanpassing van de indexatiepercentages van lonen en prijzen op basis van de laatste macro-economische raming van het CPB (CEP).