Budgettaire gevolgen van beleid
In aansluiting op de ontwerpbegrotingen en de Voorjaarsnota worden vanaf 2024 ook de mutaties voor het jaar t+5 opgenomen in de tabel budgettaire gevolgen van beleid van de 1ste suppletoire begrotingen. Dit betreft de extrapolatie van de begroting – het toevoegen van het jaar t+5 – en vervolgens de mutaties tot en met t+5 die tijdens de voorjaarsbesluitvorming zijn verwerkt.
Ontwerpbegroting t (1) | Mutaties via NvW, moties, amendementen en ISB (2) | Vastgestelde begroting t (3) = (1) + (2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5) = (3) + (4) | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Art. | Verplichtingen | 531.190 | 15.000 | 546.190 | 531.578 | 1.077.768 | ‒ 532.998 | 397.752 | ‒ 79.099 | ‒ 36.000 | 750.187 |
Uitgaven | 1.012.165 | 15.000 | 1.027.165 | 43.802 | 1.070.967 | ‒ 198 | ‒ 76.799 | ‒ 99 | 0 | 1.112.260 | |
4.1 | Humanitaire Hulp | 520.017 | 15.000 | 535.017 | 44.000 | 579.017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 520.017 |
Subsidies (regelingen) | 117.000 | 0 | 117.000 | 5.000 | 122.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 122.000 | |
Noodhulpprogramma's | 117.000 | 0 | 117.000 | 5.000 | 122.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 122.000 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 403.017 | 15.000 | 418.017 | 39.000 | 457.017 | ‒ 5.000 | ‒ 5.000 | ‒ 5.000 | ‒ 5.000 | 398.017 | |
Noodhulpprogramma's | 288.000 | 15.000 | 303.000 | 39.000 | 342.000 | ‒ 5.000 | ‒ 5.000 | ‒ 5.000 | ‒ 5.000 | 283.000 | |
Noodhulpprogramma's non-ODA | 1.017 | 0 | 1.017 | 0 | 1.017 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.017 | |
UNHCR | 35.000 | 0 | 35.000 | 0 | 35.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 35.000 | |
UNRWA | 19.000 | 0 | 19.000 | 0 | 19.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 19.000 | |
Wereldvoedselprogramma | 60.000 | 0 | 60.000 | 0 | 60.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 60.000 | |
4.2 | Opvang en bescherming in de regio en migratiesamenwerking | 291.295 | 0 | 291.295 | 0 | 291.295 | 0 | 0 | 0 | 0 | 357.000 |
Subsidies (regelingen) | 5.000 | 0 | 5.000 | 10.500 | 15.500 | 10.500 | 9.000 | 8.000 | 8.000 | 13.000 | |
Opvang in de regio | 5.000 | 0 | 5.000 | 7.500 | 12.500 | 7.500 | 6.000 | 5.000 | 5.000 | 10.000 | |
Migratie en ontwikkeling | 0 | 0 | 0 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | 3.000 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 286.295 | 0 | 286.295 | ‒ 10.500 | 275.795 | ‒ 10.500 | ‒ 9.000 | ‒ 8.000 | ‒ 8.000 | 344.000 | |
Opvang in de regio | 227.295 | 0 | 227.295 | ‒ 7.500 | 219.795 | ‒ 7.500 | ‒ 6.000 | ‒ 5.000 | ‒ 5.000 | 288.000 | |
Migratie en ontwikkeling | 59.000 | 0 | 59.000 | ‒ 3.000 | 56.000 | ‒ 3.000 | ‒ 3.000 | ‒ 3.000 | ‒ 3.000 | 56.000 | |
4.3 | Veiligheid en Rechtstaatontwikkeling | 200.853 | 0 | 200.853 | ‒ 198 | 200.655 | ‒ 198 | ‒ 76.799 | ‒ 99 | 0 | 235.243 |
Subsidies (regelingen) | 57.653 | 0 | 57.653 | ‒ 2.200 | 55.453 | 0 | 0 | 0 | 0 | 76.438 | |
Legitieme stabiliteit | 7.000 | 0 | 7.000 | 0 | 7.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 18.950 | |
Inclusieve vredes- en politieke processen | 15.500 | 0 | 15.500 | 0 | 15.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 13.000 | |
Functionerende rechtsorde | 35.153 | 0 | 35.153 | ‒ 2.200 | 32.953 | 0 | 0 | 0 | 0 | 44.488 | |
Opdrachten | 1.500 | 0 | 1.500 | 0 | 1.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.500 | |
Inclusieve vredes- en politieke processen | 1.500 | 0 | 1.500 | 0 | 1.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1.500 | |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | 141.700 | 0 | 141.700 | 2.002 | 143.702 | ‒ 198 | ‒ 198 | ‒ 99 | 0 | 157.305 | |
Legitieme stabiliteit | 4.000 | 0 | 4.000 | 0 | 4.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 12.000 | |
Functionerende rechtsorde | 101.200 | 0 | 101.200 | 2.002 | 103.202 | ‒ 198 | ‒ 198 | ‒ 99 | 0 | 103.000 | |
Inclusieve vredes- en politieke processen | 36.500 | 0 | 36.500 | 0 | 36.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 42.305 | |
Nog te verdelen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ 76.601 | 0 | 0 | 0 | |
Nog te verdelen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ‒ 76.601 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toelichting
VerplichtingenHet verplichtingenbudget voor 2024 wordt verhoogd, met name doordat een deel van de verplichtingen (EUR 250 miljoen) voor het Prospects 2 programma niet in 2023 maar in 2024 wordt aangegaan. Dit gebeurt meerjarig budgetneutraal doordat de verplichtingenbudgetten voor 2025 t/m 2029 worden verlaagd (totaal EUR 100 miljoen) en door onderbesteding op het verplichtingenbudget voor 2023 (EUR 150 miljoen). Daarnaast wordt het verplichtingenbudget voor 2024 opgehoogd in verband met de subsidietender Contributing to Peaceful and Safe Societies en de subsidietender Migration and Displacement gezien de verschuiving van het moment van toekennen van 2023 naar 2024.
Tot slot vinden verplichtingenschuiven plaats van 2025 naar 2026 (totaal EUR 456 miljoen) doordat de meerjarige verplichtingen voor UNHCR, UNRWA en WFP in 2026 zullen worden aangegaan. Aangezien de daaropvolgende verplichtingen in 2030 zijn voorzien, wordt het verplichtingenbudget voor 2029 naar beneden bijgesteld.
Uitgaven
De uitgaven voor 2024 op artikel 4 Vrede, veiligheid en duurzame economische ontwikkeling zijn voor 78% juridisch verplicht (stand midden april 2024).
Artikelonderdeel 4.1
Het uitgavenbudget voor 2024 op artikelonderdeel 4.1 neemt toe. In verband met groeiende crises wereldwijd (in o.a. Gaza en Soedan) wordt vanuit verdeelartikel 5.4 EUR 49 miljoen overgeheveld naar het instrument Noodhulp bijdragen op artikel 4.1 ten behoeve van humanitaire hulpverlening bij acute crises. Dit bedrag wordt o.a. ingezet voor een aanvullende bijdrage voor 2024 aan het Central Emergency Response Fund (CERF) van de Verenigde Naties (VN) (EUR 10 miljoen), waarmee VN-organisaties snel kunnen inspringen op acute noden (in 2023 o.a. in Gaza, Soedan en Libië). Daarnaast wordt EUR 5 miljoen ingezet voor een bijdrage voor de VN-gezant voor wederopbouw voor Gaza, door een overheveling naar het Stabiliteitsfonds op de begroting van Buitenlandse Zaken (artikel 2.4).
Artikelonderdeel 4.2Binnen artikelonderdeel 4.2 verschuiven budgetten van het instrument bijdragen naar subsidies, met name in verband met toekenningen op het subsidiebeleidskader Migration and Displacement.
Nog te verdelenAls gevolg van de hogere bezetting en prijs bij het COA van eerstejaars asielzoekers uit DAC-landen, heeft er een herschikking plaatsgevonden binnen het ODA-budget. Dit betekent een ombuiging op de BHOS-programma’s in 2026. Op artikel 4 wordt EUR 77 miljoen omgebogen in 2026. Deze ombuiging is administratief geboekt op het instrument «nog te verdelen» binnen artikelonderdeel 4.3. Bij een volgend begrotingsmoment wordt inzichtelijk gemaakt hoe de ombuiging is verwerkt en is verdeeld naar de artikelonderdelen.