Inleiding
Organisatie en Personeel Rijk (O&P Rijk) is een samenvoeging per 1 januari 2023 van de shared service organisatie P-Direkt en de onderdelen UBR-Personeel en UBR-Binnenwerk van de shared service organisatie UBR.
De maatschappelijke dynamiek en de veelal complexe departement overstijgende maatschappelijke opgaves, vragen om een wendbare overheid met een interdepartementale en multidisciplinaire aanpak.
Herpositionering van een toekomstbestendige bedrijfsvoering is noodzakelijk is om daarop te kunnen aansluiten. Schotten tussen organisaties moeten worden verwijderd en overlap en dubbels ge ëlimineerd.
Met de vorming van O&P Rijk zijn acht sterke merken onder één noemer gebracht, in één overkoepelende organisatie die deze merken in krachtige samenhang verder gaat ontwikkelen.
Deze nieuwe shared service organisatie biedt integrale ondersteuning bij personele- en organisatievraagstukken.
Binnenwerk creêert samen met partnerorganisaties duurzame, structurele banen in teamverband voor mensen met een doelgroepindicatie binnen het Rijk. Zo levert Binnenwerk als gemandateerd werkgever een grote bijdrage aan de realisatie van de Banenafspraak.
P-Direkt standaardiseert en uniformeert ondersteunende HR- en organisatie-dienstverlening, zoals een goede en tijdige salaris- en HR-administratie, duidelijke HR-informatievoorziening en een helder ingericht personeelsdossier voor ongeveer 150.000 medewerkers, managers en beleidsmakers;
Organisatieadvies levert advies, onderzoek, implementatie en begeleiding bij alle aspecten voor de inrichting van een moderne Rijksdienst. Zowel bij organisatieinrichting, organisatieonderzoek, instrumentontwikkeling, flexibele organisaties, evaluatie als kennisdeling;
Advocaten en Adviseurs Arbeidsrecht geeft management en P&O-professionals juridisch advies en bijstand en adviseert over beleidsvorming;
Diversiteit & Inclusie ondersteunt het Rijk bij het bevorderen van divers en inclusief denken en handelen op de werkvloer. Inclusiviteit geeft advies, trainingen en colleges, werft, bemiddelt en begeleidt;
Arbeidsmarkt zorgt voor de juiste kandidaat, op de juiste plek, op het juiste moment: zowel vast als tijdelijk. Arbeidsmarkt is de specialist voor het oplossen van capaciteitsvraagstukken binnen het Rijk;
Loopbaan- en Talentontwikkeling versterkt management en medewerkers bij talentontwikkeling en het vormgeven van de loopbaan;
Bedrijfszorg adviseert over gezonde organisaties en gezond werken binnen het Rijk en zet zich in om de duurzame inzetbaarheid en het werkplezier van medewerkers binnen het Rijk te vergroten.
De ontwikkeling van de dienstverlening gebeurt naar aanleiding van de behoefte, in overleg met en in opdracht van de opdrachtgevers en de afnemers en wordt vastgelegd in de periodieke Bestuurlijke Overleggen. De hoofdpunten voor 2024 zijn hierna samengevat.
De integratie van organisatieonderdelen
2024 zal voor een belangrijk deel in het teken staan van de volledige integratie van de samengevoegde onderdelen. Dat biedt de mogelijkheid om de gezamenlijke dienstverlening verder te versterken en beter te verbinden, en zodoende te verrijken.
Verbeteren van de dienstverlening
De technologische ontwikkeling gaat snel. Dit opent mogelijkheden om onze bestaande diensten te verbeteren. De transitie van de on-premises-applicaties met een rijksbreed karakter naar applicaties in de cloud is in 2023 gestart en wordt in 2024 vervolgt: met veel aandacht voor de veiligheid. Voordelen daarvan zijn onder andere flexibele opslag en rekencapaciteit en makkelijke bereikbaarheid voor medewerkers en afnemers.
Verdiepen van de dienstverlening
O&P Rijk wil de bestaande dienstverlening verdiepen en verbeteren door proactief mee te denken en te adviseren over wet- en procesharmonisatie en een betere rechtspositie in het kader van de ‘één werkgever Rijk’ gedachte.
Verbreden van de dienstverlening
O&P Rijk draagt vanuit de bedrijfsvoering bij aan grenzeloos samenwerken en de uitvoering van het strategisch personeelsbeleid Rijk. De verdergaande digitalisering biedt mogelijkheden om de HR-processen betreffende de werving en selectie, ontwikkelplannen en interne mobiliteit meer en beter te ondersteunen.
Staat van baten en lasten
Stand Slotwet 2022 | Vastgestelde begroting 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
- Omzet | 108.295 | 115.204 | 314.174 | 314.174 | 314.174 | 314.174 | 314.174 |
waarvan omzet moederdepartement | 98.623 | 104.020 | 159.783 | 159.783 | 159.783 | 159.783 | 159.783 |
waarvan omzet overige departementen | 9.095 | 10.672 | 146.207 | 146.207 | 146.207 | 146.207 | 146.207 |
waarvan omzet derden | 577 | 512 | 8.184 | 8.184 | 8.184 | 8.184 | 8.184 |
Rentebaten | 96 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 29 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 1.219 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 109.639 | 115.204 | 314.174 | 314.174 | 314.174 | 314.174 | 314.174 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 104.183 | 112.939 | 311.946 | 311.946 | 311.946 | 311.946 | 311.946 |
- Personele kosten | 64.539 | 68.753 | 207.786 | 207.786 | 207.786 | 207.786 | 207.786 |
waarvan eigen personeel | 51.537 | 58.415 | 178.256 | 178.256 | 178.256 | 178.256 | 178.256 |
waarvan inhuur externen | 10.968 | 9.173 | 20.952 | 20.952 | 20.952 | 20.952 | 20.952 |
waarvan overige personele kosten | 2.034 | 1.165 | 8.578 | 8.578 | 8.578 | 8.578 | 8.578 |
- Materiële kosten | 39.644 | 44.186 | 104.160 | 104.160 | 104.160 | 104.160 | 104.160 |
waarvan apparaat ICT | 11.016 | 11.608 | 13.107 | 13.107 | 13.107 | 13.107 | 13.107 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 27.038 | 30.662 | 51.160 | 51.160 | 51.160 | 51.160 | 51.160 |
waarvan overige materiële kosten | 1.590 | 1.916 | 39.893 | 39.893 | 39.893 | 39.893 | 39.893 |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | 2.248 | 2.265 | 2.228 | 2.228 | 2.228 | 2.228 | 2.228 |
- Materieel | 102 | 100 | 159 | 159 | 159 | 159 | 159 |
waarvan apparaat ICT | 102 | 100 | 159 | 159 | 159 | 159 | 159 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Immaterieel | 2.146 | 2.165 | 2.069 | 2.069 | 2.069 | 2.069 | 2.069 |
Overige lasten | 294 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan dotaties voorzieningen | 294 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 106.725 | 115.204 | 314.174 | 314.174 | 314.174 | 314.174 | 314.174 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 2.914 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 2.914 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Baten
Onderverdeling naar | Moederdepartement | Overige departementen | Derden | Totaal |
---|---|---|---|---|
Generieke Dienst | 152.876 | 135.726 | 7.838 | 296.440 |
Specifiek/Maatwerk | 6.907 | 9.676 | 346 | 16.929 |
Projecten | 0 | 805 | 0 | 805 |
Overige Ontvangsten / bijdragen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 159.783 | 146.207 | 8.184 | 314.174 |
Omzet
Omzet Moederdepartement en Overige departementen
De omzet stijgt in 2024 ten opzichte van 2023 als gevolg van de toevoeging van de UBR Personeel en UBR Binnenwerk omzet en stijging als gevolg van de prijs- en productieafspraken voor het jaar 2024. Zo stijgen de aantallen medewerkers bij de departementen met ruim 9.000 individuele arbeidsrelaties (IAR) en is de rijksbrede afspraak voor arbeidsparticipatie 1.500 banen.
Omzet derden
O&P levert met de toevoeging van UBR Personeel naast basis dienstverlening aan een aantal ZBO’s met eigen rechtspersoonlijkheid en de rijksbrede ICT-voorziening Rijkspas aan de Nationale Politie ook Arbeidsmarktcommunicatiediensten aan de gemeenten. Daardoor zien we de omzet stijgen ten opzichte van 2023.
Lasten
Apparaatskosten
Personele kosten
De stijging van de kosten van eigen personeel is voornamelijk het gevolg van de toevoeging van het personeel van UBR Personeel en UBR Binnenwerk. Ook het verwerken van de geprognosticeerde prijsstijging en benodigde extra capaciteit om het extra werkaanbod, door de stijging van het aantal departementale werknemers en de hogere banenafspraak, te kunnen opvangen is een belangrijke factor.
O&P zet in op verlaging van de kosten van extern personeel, maar voor sommige rijksbrede programma’s en samenwerking blijft de inhuur van specialistische expertise vaak noodzakelijk. Omdat die expertise uniek is en niet te internaliseren, of niet structureel noodzakelijk en daarom niet efficiënt om in dienst te nemen.
Materiële kosten
Bijdrage aan SSO’s
Dit betreft voornamelijk de kosten van kantoorautomatisering, ICT-applicatiebeheer en de huisvestingskosten. De stijging van deze kosten is voornamelijk het gevolg van meer afname als gevolg van de toevoeging van het personeel van UBR Personeel en UBR Binnenwerk. Ook betreft het inbesteding van werkzaamheden ten behoeve van de rijksbrede ICT-voorzieningen Rijkspas, het Rijks Identity Management (RIdM) en het beheer van het rijks identificerend nummer (BvRIN) en het Identity Management beheer (IDM-beheer) voor het ministerie van BZK.
Apparaat ICT
Dit betreft voornamelijk de kosten van systeemlicenties en uitbestede systeemontwikkeling- en beheer. Ook betreft het de uitbesteding van werkzaamheden ten behoeve van de Rijksbrede ICT-voorzieningen Rijkspas, RIdM en BvRIN en het IDM-beheer voor het ministerie van BZK.
Overige materiele kosten
De stijging is vooral gevolg van de toevoeging van UBR Personeel en betreft voornamelijk de uitbesteding van werkzaamheden en inkoop van diensten in het kader van de merken Bedrijfszorg, Arbeidsrecht en Arbeidsmarktcommunicatie.
O&P zet in op verlaging van deze kosten door verambtelijking. Maar voor sommige diensten en producten blijft uitbesteding aan de markt vooralsnog de leidende factor. Dit omdat het functiegebouw Rijk onvoldoende aansluit op de marktsituatie.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten bestaan uit afschrijvingen van de investeringen in de immateriële en materiële vaste activa. O&P is bezig de systemen minder grootschalig te moderniseren. De vrijkomende afschrijvingsruimte is benut voor kort cyclische ontwikkeling middels eigen personeel.
Kasstroomoverzicht
Stand slotwet 2022 | Vastgestelde begroting 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 21.796 | 20.959 | 18.692 | 12.582 | 12.582 | 12.582 | 12.582 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 115.736 | 115.204 | 314.174 | 314.174 | 314.174 | 314.174 | 314.174 | |
-/- totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 110.865 | ‒ 117.939 | ‒ 316.946 | ‒ 311.946 | ‒ 311.946 | ‒ 311.946 | ‒ 311.946 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 4.871 | ‒ 2.735 | ‒ 2.772 | 2.228 | 2.228 | 2.228 | 2.228 |
-/- totaal investeringen | ‒ 193 | ‒ 1.740 | ‒ 2.558 | ‒ 2.228 | ‒ 2.228 | ‒ 2.228 | ‒ 2.228 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 193 | ‒ 1.740 | ‒ 2.558 | ‒ 2.228 | ‒ 2.228 | ‒ 2.228 | ‒ 2.228 |
-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | ‒ 407 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
-/- aflossingen op leningen | ‒ 2.120 | ‒ 780 | ‒ 780 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | ‒ 2.527 | ‒ 780 | ‒ 780 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 23.947 | 15.704 | 12.582 | 12.582 | 12.582 | 12.582 | 12.582 |
Toelichting
Operationele kasstroom
In 2024 verwacht O&P een lagere operationele kasstroom door een afloop van de kortlopende schuldpost op de balans.
Investeringskasstroom
In 2024 gaat O&P door met de realisatie van de investeringsagenda; de vervanging van software die aan het eind van de levensduur is, de verbetering van de efficiency en klantinteractie, het klantvolgsysteem InBeeld, app-ontwikkeling en datagedreven werken.
Financieringsstroom
In 2024 wordt de laatste aflossing gedaan op leningen voor de financiering van de systeeminvesteringen.
Overzicht doelmatigheidsindicatoren
O&P werkt met een Producten- en dienstengids (PDG) inclusief servicelevels. In de PDG zijn de verschillende diensten en activiteiten, leveringsvoorwaarden en de kwaliteitsborging vastgelegd die de ministeries kunnen verwachten.
Stand Slotwet 2022 | Vastgestelde begroting 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving Generiek Deel | |||||||
Totale omzet basisdienstverlening (x 1.000) | 94.465 | 99.622 | 299.730 | 299.730 | 299.730 | 299.730 | 299.730 |
Totale omzet overige + projecten (x 1.000) | 13.830 | 15.582 | 14.444 | 14.444 | 14.444 | 14.444 | 14.444 |
Fte-totaal (excl. externe inhuur) | 675,2 | 742,4 | 2419,0 | 2419,0 | 2419,0 | 2419,0 | 2419,0 |
Indirecte Fte / Totale Fte | 23,0% | 23,0% | 23,0% | 23,0% | 23,0% | ||
Saldo van baten en lasten (%) | 2,73% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% | 0,00% |
Medewerkerstevredenheid | 6,8 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 | 7 |
Omschrijving Specifiek Deel merk Organisatieadvies, Arbeidsrecht, Diversiteit & Inclusie, Loopbaan- en Talentontwikkeling en Bedrijfszorg | |||||||
Omzet per Fte | 200.853 | 200.853 | 200.853 | 200.853 | 200.853 | ||
Declarabiliteit ambtelijk personeel | 70,0% | 70,0% | 70,0% | 70,0% | 70,0% | ||
Declarabiliteit externe inhuur | 95,0% | 95,0% | 95,0% | 95,0% | 95,0% | ||
Omschrijving Specifiek Deel merk Binnenwerk | |||||||
Kostprijzen per product (groep) | 57.430 | 57.430 | 57.430 | 57.430 | 57.430 | ||
Aantal Binnenwerkbanen | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | ||
Percentage medewerkers in of met afgerond leer-/ ontwikkeltraject | 50,0% | 50,0% | 50,0% | 50,0% | 50,0% | ||
Omschrijving Specifiek Deel merk P-Direkt | |||||||
Kostprijzen per product (groep) | 645,1 | 680,25 | 732,20 | 732,20 | 732,20 | 732,20 | 732,20 |
Verloop tarieven/uur (basisjaar 2015 = 713) | 90,5 | 95,4 | 102,7 | 102,7 | 102,7 | 102,7 | 102,7 |
Aantal individuele arbeidsrelaties (IAR) | 149.964 | 149.964 | 159.209 | 159.209 | 159.209 | 159.209 | 159.209 |
Gebruikerstevredenheid | |||||||
De mate waarin medewerkers en managers tevreden zijn over de dienstverlening van P-Direkt | 7,6 | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 |
Tijdige afhandeling vragen, klachten, wijzigingen en documenten | |||||||
P-Direkt beantwoordt vragen en klachten binnen 5 werkdagen. | 93,4% | 90,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% |
P-Direkt verwerkt wijzigingen binnen 5 werkdagen. | 80,3% | 90,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% |
P-Direkt archiveert documenten binnen 10 werkdagen. | 85,2% | 90,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% | 90,0% |
De gemiddelde wachttijd per dag aan de telefoon is maximaal 45 seconden. | 204 sec | 45 sec | 45 sec | 45 sec | 45 sec | 45 sec | 45 sec |
Beschikbaarheid systeem | |||||||
Het P-Direktportaal is zeven dagen per week en 24 uur per dag beschikbaar. Op werkdagen geldt een beschikbaarheidsnorm tussen 8.00 uur tot 17.00 uur. | 99,8% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% |
Bereikbaarheid | |||||||
Het contactcenter is bereikbaar van 8.00 uur tot 22.00 uur | 99,8% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% |
Betrouwbaarheid | |||||||
P-Direkt zorgt voor volledige en tijdige dataleveringen via interfaces. | 99,9% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% |
P-Direkt verwerkt wijzigingen op een juiste manier. | 99,7% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% |
Doorlichting uitgevoerd cq. gepland in |
Toelichting
Generiek deel
Fte-Totaal
De formatie van O&P is opgebouwd uit de formaties van de onderdelen P-Direkt, UBR-Personeeel en UBR-Binnenwerk; respectievelijk 793, 459 en1.167 fte.
Specifiek deel
Merken
O&P verantwoordt zich naar de centraal opdrachtgever, respectievelijk de achterliggende departementen, door een aantal servicelevels op de dienstverlening en beschikbaarheid/ bereikbaarheid.
Deze verantwoording is voor 2024 nog een samenvoeging van verschillende afspraken vanuit de onderdelen: momenteel wordt onderzocht hoe meer gelijkvormig gerapporteerd kan worden.
Merk Organisatieadvies, Arbeidsrecht, Diversiteit en Inclusie, Loopbaan en Talentontwikkeling en Bedrijfszorg - Omzet en Declarabiliteit
De omzet is het beoogde minimum om de omzetbegroting te halen. Daaraan ten grondslag liggen minimale declarabiliteitsnormen voor de interne en externe medewerkers in het primaire proces.
Merk Binnenwerk - Aantal banen en Kostprijs
Binnenwerk realiseert in 2024 1.500 banen in 7 categorien (o.a. Bosbeheer, archiefbewerking logistiek) met een gemiddelde kostprijs van € 57.430..
Merk P-Direkt - Kostprijs per productgroep
P-Direkt heeft in opdracht van de eigenaar de afgelopen jaren jaarlijks goedkopere basisdienstverlening gerealiseerd. Voor het jaar 2024 is dat geen reële optie in verband met toenemende complexiteit in de dienstverlening. Daarnaast is er veel meer werk in de bedrijfsvoering (ook in het primaire proces) in het kader van informatiehuishouding, interne controle, privacy en security. Dat verklaart naast het verwerken van de prijsindex de stijging van het tarief.
Merk P-Direkt - ICT diensten
P-Direkt verantwoordt zich naar de centraal opdrachtgever, respectievelijk de achterliggende departementen, door een aantal servicelevels op de dienstverlening, beschikbaarheid en bereikbaarheid
De servicelevels gelden voor het hele jaar en zijn voor alle klanten hetzelfde. De servicelevels zijn geen doel op zich, maar minimale normen.
De behaalde servicelevels worden drie keer per jaar in de bestuurlijke overleggen (BO) besproken. De BO’s kennen naast de directeur O&P (de opdrachtnemer) de volgende deelnemers: de gedelegeerd eigenaar, de centraal opdrachtgever (CO) of een vertegenwoordiging van de opdrachtgevers, de financieel deskundige en een vertegenwoordiging van de afnemers.