Inleiding
Het agentschap UBR (Uitvoeringsbedrijf Rijk) is vanaf 1 januari 2023 in afgeslankte vorm voortgezet onder de naam Rijksorganisatie voor Ontwikkeling, Digitalisering en Innovatie (Rijksorganisatie ODI).
Uit het voormalige UBR-agentschap is uit de begroting 2023 een bedrag van circa € 81,1 mln. voor de activiteiten van Rijksorganisatie ODI ontvlochten.
Rijksorganisatie voor Ontwikkeling, Digitalisering en Innovatie (ODI) omvat de voormalige UBR-onderdelen I-Interim Rijk, Organisatie en het Ontwikkelbedrijf. Met actuele kennis van informatisering, organisatievraagstukken en innovatie en met een sterk netwerk, helpen we de opgaven en ambities in de rijksoverheid te realiseren.
Rijksorganisatie ODI – Unit Digitalisering
Het merk I-Interim Rijk werkt dagelijks aan het realiseren van rijksbrede I-ambities. De professionals van I-Interim Rijk voeren interim-opdrachten uit op het gebied van (strategisch) I-advies, I-project- en programmamanagement, architectuur en I-lijnmanagement.
Rijksorganisatie ODI – Unit Organisatie
– Rijksconsultants draagt met verander- en realisatiekracht bij aan het realiseren van een wendbare, duurzame en innovatieve Rijksoverheid door het aanbieden van tijdelijke project-, programma-, interim-management en organisatieadviescapaciteit.
– Peer review (Bureau Gateway en Delta Review) ondersteunt opdrachtgevers bij het verhogen van de slaagkans van hoog risicoprogramma’s, -projecten en organisaties en ondersteunt programmamanagers in een politiek-bestuurlijke omgeving met behulp van collegiale (p)review. En heeft als opdracht een bijdrage te leveren aan het leren en verder professionaliseren van opdrachtgevers (helpend en lerend perspectief).
– InterCoach ondersteunt individuele, team- en organisatieontwikkeling van collega’s door middel van coaching, training en intervisie. Zo draagt InterCoach bij aan een lerende en reflecterende overheid.
Rijksorganisatie ODI-Unit Innovatie
– Rijks ICT Gilde verbindt uitvoering en beleid en biedt (tech) consultants, kennis en kunde bij vraagstukken op het gebied van data, software en security.
– Rijks I-Traineeship werft, selecteert, boeit, ontwikkelt en bindt startend I-talent op ICT, Data en Cyber voor de gehele Rijksoverheid.
– HR-ICT/I-vakmanschap: programma geeft invulling aan de thema’s van de I-Strategie: Instroom, Kennisontwikkeling, Mobiliteit en Inzicht & Monitoring. Met als doel meer kennis en voldoende professionals in de informatietechnologie (IT) en informatievoorziening (IV) binnen de Rijksoverheid.
– Mindful Rijk heeft tot doel een bijdrage te leveren aan het versterken van een positieve werkomgeving, vitaliteit, samenwerking en duurzame inzetbaarheid in een dynamische omgeving.
– Leer- & Ontwikkel Campus (LOC) faciliteert zowel de professional als de opleider binnen het ministerie van BZK op het gebied van leren, ontwikkelen en kennis delen.
– Capaciteitspool is gericht op het bieden van flexibele capaciteit voor en vanuit (of vanuit en voor) OWB VBR i.o.
– De RijksAcademie voor Digitalisering en Informatisering Overheid (RADIO) wordt vanaf 1 juli 2023 onderdeel van Rijksorganisatie ODI.
– Innovatie: Een van de dolen van Rijksorganisatie ODI is innoveren. Het project Innoveren met Impact helpt om het innovatieve vermogen van professionals en organisaties binnen de Rijksoverheid te vergroten. Daarnaast faciliteert en verbindt het project Rijks Innovatie Community innovators binnen het Rijk.
Staat van baten en lasten
Stand Slotwet 2022 | Vastgestelde begroting 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
- Omzet | 352.178 | 325.110 | 101.708 | 104.149 | 106.649 | 106.649 | 106.649 |
waarvan omzet moederdepartement | 157.287 | 108.346 | 41.905 | 42.911 | 43.941 | 43.941 | 43.941 |
waarvan omzet overige departementen | 186.511 | 212.322 | 57.406 | 58.784 | 60.195 | 60.195 | 60.195 |
waarvan omzet derden | 8.380 | 4.441 | 2.397 | 2.454 | 2.513 | 2.513 | 2.513 |
Rentebaten | 109 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 2.193 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 354.480 | 325.110 | 101.708 | 104.149 | 106.649 | 106.649 | 106.649 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 354.949 | 324.476 | 101.708 | 104.149 | 106.649 | 106.649 | 106.649 |
- Personele kosten | 242.955 | 220.410 | 82.227 | 84.200 | 86.221 | 86.221 | 86.221 |
waarvan eigen personeel | 178.604 | 189.585 | 73.802 | 75.573 | 77.387 | 77.387 | 77.387 |
waarvan inhuur externen | 56.069 | 21.397 | 2.728 | 2.793 | 2.860 | 2.860 | 2.860 |
waarvan overige personele kosten | 8.282 | 9.428 | 5.697 | 5.834 | 5.974 | 5.974 | 5.974 |
- Materiële kosten | 111.994 | 104.066 | 19.481 | 19.949 | 20.428 | 20.428 | 20.428 |
waarvan apparaat ICT | 6.528 | 5.715 | 136 | 140 | 143 | 143 | 143 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 21.553 | 19.416 | 11.033 | 11.297 | 11.569 | 11.569 | 11.569 |
waarvan overige materiële kosten | 83.913 | 78.936 | 8.312 | 8.512 | 8.716 | 8.716 | 8.716 |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | 579 | 634 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Materieel | 240 | 335 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan apparaat ICT | 127 | 185 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 113 | 150 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Immaterieel | 339 | 299 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige lasten | 1.861 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan dotaties voorzieningen | 1.861 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 357.389 | 325.110 | 101.708 | 104.149 | 106.649 | 106.649 | 106.649 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | ‒ 2.909 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | ‒ 18 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | ‒ 2.891 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Bij het opstellen van de begroting 2024 is uitgegaan van de 2023 tarieven geïndexeerd met een gewogen loon- en prijsbijstelling van 4,92%. Uitgangspunt voor deze indexatie zijn de CPB-ramingen voor 2024 inzake loonvoet sector overheid (5,2%) en prijsontwikkeling materiele overheidsconsumptie (IMOC) met 3,9%.
Omzet
Ten opzichte van ontvlochten omzet van € 81,1 mln. is er nu sprake van een stijging van € 20,6 mln. naar € 101,7 mln. Deze toename kan worden verklaard door:
– Effect van tariefstijgingen als gevolg van inflatie in 2023 (5,3%) en 2024 (4,92%) ten opzichte van de begroting 2023. Effect van deze afwijking is € 10,3 mln.
– Eind 2022 is de definitieve toekenning van structurele financiering voor de komende vijf jaar beschikbaar gekomen voor het Programma HR-ICT van € 4,4 mln. Dit was bij het opstellen van de begroting 2023 nog niet bekend.
– Het programma Informatiehuishouding (IHH) heeft eind 2022 extra financiering gekregen van € 1,1 mln. Daarnaast realiseert het programma een omzet van € 3,0 mln. door dienstverlening aan de Rijksdepartementen. Dus een totaal van € 4,1 mln.
– De vraag naar de dienstverlening van Rijksconsultants (RC) neemt toe waardoor meer opdrachten kunnen worden ingevuld. Het aantrekken van extra capaciteit door extra vraag leidt naar verwachting tot € 0,7 mln. extra omzet.
– De verwachting is dat RijksAcademie voor Digitalisering en Informatisering Overheid (RADIO) vanaf 1 juli 2023 onderdeel wordt van Rijksorganisatie ODI. RADIO wordt gefinancierd grotendeels door CIO-RIJK, eigen dienstverlening en deels door de programma’s Informatiehuishouding (IHH) en Werk aan uitvoering (WaU). Het verwachte budget van RADIO is € 1,1 mln.
In onderstaande tabel zijn de begrote omzetcijfers 2023 per organisatieonderdeel (afgerond op miljoenen euro’s) weergegeven:
Baten-lastenagentschap RODI | |
---|---|
Digitalisering | 39.120 |
Innovatie | 41.681 |
Organisatie | 20.907 |
Totale omzet | 101.708 |
Lasten
Apparaatskosten
Ten opzichte van ontvlochten lasten van € 81,1 mln. is er nu sprake van een stijging van € 20,6 mln. naar € 101,7 mln.
Personele kosten
Waarvan eigen personeel
De kosten voor eigen personeel in de begroting 2024 zijn € 12,3 mln. hoger. Dit is gerelateerd aan de hogere begrote omzet van € 6,3 mln. en de effecten van CAO Rijk 2022-2024 van € 6,0 mln.
Waarvan externe inhuur
De begrote externe inhuur 2024 is € 1,6 mln. hoger. Dit is het gevolg van de programma’s HR-ICT en Informatiehuishouding (IHH) waardoor bepaalde functies tijdelijk extern worden vervuld.
Waarvan overige personele kosten
De toename van de begrote overige personele kosten 2024 met € 1,3 mln. ten opzichte van de vastgestelde begroting 2023 is volledig te herleiden naar de hogere begrote omzet en indexatie.
Materiële kosten
De begrote materiële kosten 2024 komen € 5,4 mln. hoger uit. Dit wordt enerzijds verklaard door de programma’s Informatiehuishouding (IHH) en Werk aan Uitvoering (WaU) waardoor aantal activiteiten worden uitbesteed en anderzijds door stijgende PIOFACH kosten.
Kasstroomoverzicht
Stand slotwet 2022 | Vastgestelde begroting 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 70.629 | 46.890 | 4.100 | 3.100 | 2.100 | 1.100 | 1.100 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 372.616 | 325.110 | 101.708 | 104.149 | 106.649 | 106.649 | 106.649 | |
-/- totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 401.965 | ‒ 325.110 | ‒ 102.708 | ‒ 105.149 | ‒ 107.649 | ‒ 106.649 | ‒ 106.649 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | ‒ 29.349 | 0 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | ‒ 1.000 | 0 | 0 |
-/- totaal investeringen | ‒ 484 | ‒ 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 343 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 141 | ‒ 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
-/- aflossingen op leningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 41.139 | 45.890 | 3.100 | 2.100 | 1.100 | 1.100 | 1.100 |
Toelichting
Het verwachte rekeningcourantsaldo per 1 januari 2024 (€ 4,1) mln. van Rijksorganisatie ODI is het saldo uit de ontvlechting van UBR.
De mutatie in de operationele kasstroom in de jaren 2024 t/m 2026 is het gevolg van uitgaven in verband met de transitie- en veranderactiviteiten. Deze uitgaven zijn gericht op kwaliteitsverbetering van de dienstverlening en het doorvoeren van efficiency in de bedrijfsvoering. Uitgangspunt is dat de transitie- en veranderactiviteiten in 2025 worden afgerond met een mogelijke uitloop en nazorg in 2026.
Doelmatigheidsindicatoren
Stand Slotwet 2022 | Vastgestelde begroting 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving Generiek Deel-UBR | |||||||
Saldo van baten en lasten (%) | ‒ 0,1% | 0,0% | |||||
Fte-totaal (excl. externe inhuur) | 2.258 | 2.205 | |||||
Kwaliteitsindicator 1 - MTO | ‒ | >7 | |||||
Omschrijving Generiek Deel-RODI | |||||||
Saldo van baten en lasten (%) | 0,8% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Fte-totaal (excl. externe inhuur) | 558 | 560 | 573 | 573 | 573 | 573 | 573 |
Kwaliteitsindicator 1 - MTO | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 |
Omschrijving Specifiek Deel-RODI | |||||||
RODI - Rijksconsultants | |||||||
Kostprijzen per product (groep) (indexcijfer) | 121 | 119 | 130 | 130 | 130 | 130 | 130 |
Tarieven/uur (indexcijfer) | 121 | 119 | 130 | 130 | 130 | 130 | 130 |
Omzet per fte (bedragen x €1.000) | 154 | 151 | 165 | 165 | 165 | 165 | 165 |
Tevredenheid dienstverlening | 8,3 | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 |
RODI - IIR | |||||||
Kostprijzen per product (groep) (indexcijfer) | 126 | 124 | 136 | 136 | 136 | 136 | 136 |
Tarieven/uur (indexcijfer) | 126 | 124 | 136 | 136 | 136 | 136 | 136 |
Omzet per fte (bedragen x €1.000) | 160 | 158 | 174 | 174 | 174 | 174 | 174 |
Tevredenheid dienstverlening | 8,1 | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 |
RODI - RIG | |||||||
Kostprijzen per product (groep) (indexcijfer) | 97 | 104 | 115 | 115 | 115 | 115 | 115 |
Tarieven/maand (indexcijfer) | 97 | 104 | 115 | 115 | 115 | 115 | 115 |
Omzet per fte (bedragen x €1.000) | 123 | 133 | 147 | 147 | 147 | 147 | 147 |
Tevredenheid dienstverlening | 8 | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 |
RODI - RIT | |||||||
Kostprijzen per product (groep) (indexcijfer) | 71 | 75 | 79 | 79 | 79 | 79 | 79 |
Tarieven/maand (indexcijfer) | 71 | 75 | 79 | 79 | 79 | 79 | 79 |
Omzet per fte (bedragen x €1.000) | 90 | 95 | 101 | 101 | 101 | 101 | 101 |
Tevredenheid dienstverlening | 8,1 | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 |
RODI - Peerreview | |||||||
Kostprijzen per product (groep) (indexcijfer) | 47 | 95 | 105 | 79 | 79 | 79 | 79 |
Tarieven/maand (indexcijfer) | 47 | 95 | 105 | 79 | 79 | 79 | 79 |
Omzet per fte (bedragen x €1.000) | 60 | 121 | 134 | 101 | 101 | 101 | 101 |
Tevredenheid dienstverlening | 8 | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 |
RODI - Intercoach | |||||||
Kostprijzen per product (groep) (indexcijfer) | 109 | 112 | 122 | 79 | 79 | 79 | 79 |
Tarieven/maand (indexcijfer) | 109 | 112 | 122 | 79 | 79 | 79 | 79 |
Omzet per fte (bedragen x €1.000) | 139 | 142 | 156 | 101 | 101 | 101 | 101 |
Tevredenheid dienstverlening | 8,1 | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 | >7 |
Toelichting
In de tabel zijn de indicatoren van Rijksorganisatie ODI opgenomen (Slotwet 2022 en vastgestelde begroting 2023) zoals ontvlochten uit het voormalige UBR-agentschap.
In de tabel zijn de doelmatigheidsindicatoren per merk (Rijksconsultants, I-Interim Rijk, Rijks ICT Gilde, Rijks I-Traineeship, Peerreview en Intercoach) weergegeven voor de reguliere diensten van Rijksorganisatie ODI.
FTE’s
Het aantal begrote fte’s voor 2024 laat in vergelijking met de vastgestelde begroting 2023 een stijging zien van 13 fte’s. Dit wordt verklaard door komst van RADIO (9 fte’s) naar Rijksorganisatie ODI. Daarnaast breidt Organisatie het aantal fte (4 fte’s) uit om aan de toenemende vraag naar de dienstverlening van Rijksconsultants (RC) te kunnen voldoen.
MTO, werkplezier en werkdruk
Het medewerkers tevredenheidsonderzoek (MTO) wordt bij Rijksorganisatie ODI om de twee jaar uitgevoerd. Rijksorganisatie ODI heeft als doelstelling een medewerkerstevredenheid score > 7.
Klanttevredenheid
Als belangrijke graadmeter voor de kwaliteit hanteert Rijksorganisatie ODI de indicator klanttevredenheid over de dienstverlening per merk. Rijksorganisatie ODI streeft ernaar minimaal hoger dan een 7 te scoren.
Kostprijzen per product
Integraal geldt dat de kostprijzen per product en de tarieven per uur zijn geïndexeerd met 4,92% in 2024. De kostprijzen van producten en de tarieven per uur zijn bepaald op basis van de Rijksproductiviteitsnorm van 1275 uren op jaarbasis.
Omzet per fte
Bij alle merken van Rijksorganisatie ODI die reguliere diensten leveren is de begrote omzet per fte 2024 met 10% gestegen met uitzondering van het merk Rijks I-Traineeship (RIT); de stijging bij RIT is 5,7%. Bij RIT is het tarief met 3,4% voor het jaar 2023 geïndexeerd en niet met 8,4% zoals bij alle andere merken.