De evaluatieprogrammering in deze bijlage vormt de basis van de strategische evaluaties die in de hoofdtekst van de Strategische Evaluatie Agenda (SEA) worden uitgelicht (zie hoofdstuk 2.4). Het biedt een overzicht van de strategische evaluatieprogrammering per beleidsdomein. Het onderzoek binnen een beleidsdomein is geordend langs de strategische thema’s voor dat domein. De evaluatieprogrammering laat per beleidsdomein zien welke evaluatieonderzoeken er lopen, hoe die voortkomen uit bepaalde kennisbehoeften en hoe wordt bijgedragen aan de ambities binnen de strategische thema’s.
Thema | Subthema | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
---|---|---|---|---|---|---|
Onderwijskwaliteit | ex duranteex post | 2023 | Lopend | Onderzoek pilot tweetalig primair onderwijs | 1 | |
ex duranteex post | 2025 | Lopend | ICCS International Civic Citizenship Study | 3 | ||
ex duranteex post | 2025 | Lopend | ICILS International Computer and Information Literacy Study | 3 | ||
ex duranteex post | 2024 | Lopend | TIMSS Trends in International Mathematics and Science Study | 1 | ||
ex duranteex post | 2027 | Lopend | PIRLS Progress in International Reading Literacy Study | 1 | ||
ex duranteex post | 2023 | Lopend | Monitoronderzoek Curriculum | 1 | ||
ex durante | 2023 | Lopend | Implementatiemonitor NP Onderwijs | 1,3 | ||
ex post | n.t.b. | Te starten | Tussenevaluatie NP Onderwijs | 1,3 | ||
ex durante | 2023 | Lopend | Extra meting HBSC | 3 | ||
ex duranteex post | 2023 | Lopend | Monitoring en evaluatie NT2 Experiment staatsexamen | 3 | ||
ex duranteex post | n.t.b. | Te starten | Implementatiemonitor subsidieregeling verbetering basisvaardigheden | 3 | ||
ex duranteex post | n.t.b. | Te starten | Effectonderzoek subsidieregeling verbetering basisvaardigheden | 3 | ||
ex ante | 2023 | Te starten | Reviewstudie kwaliteitscriteria leermiddelen | 3 | ||
ex duranteex post | n.t.b. | Te starten | Monitoringsonderzoek Expertisepunt Burgerschap | 3 | ||
ex duranteex post | n.t.b. | Te starten | Monitoringsonderzoek Ondersteuningsstructuur digitale geletterdheid | 3 | ||
ex ante | n.t.b. | Te starten | Verkenning burgerschapsonderwijs | 1,3 | ||
ex duranteex post | 2023 | Te starten | Monitor burgerschap | 3 | ||
ex duranteex post | 2026 | Lopend | PISA 2022-2025 | 3 | ||
ex duranteex post | 2024 | Lopend | Evaluatie vernieuwing vmbo / sterk techniek onderwijs (STO) | 3 | ||
ex duranteex post | 2025 | Lopend | Monitoring en Evaluatie Meer Ruimte voor Nieuwe Scholen (MRvNS) | 1,3 | ||
ex duranteex post | 2025 | Lopend | Monitoring en evaluatie experiment ruimte in onderwijstijd | 1 | ||
ex duranteex post | 2024 | Lopend | Evaluatie regelingen PO-DaMu-regeling | 1 | ||
ex duranteex post | 2024 | Lopend | Evaluatie subsidieregeling impuls en innovatie bewegingsonderwijs | 1 | ||
ex duranteex post | 2023 | Lopend | NGF Digitaal onderwijs goed geregeld - onderzoeksopzet programma- en maatschappelijke effecten | 1 | ||
ex duranteex post | 2024 | Te starten | Evaluatie wet overhevelen buitenonderhoud | 1 | ||
ex duranteex post | 2023 | Te starten | Beleidsdoelstellingen die effect hebben op onderhuisvesting en wettelijke eisen aan onderhuisvesting | 1,3 | ||
ex duranteex post | 2023 | Lopend | Evaluatie en monitoring Incidentele Maatregelen Leerlingendaling (IML) | 3 | ||
ex duranteex post | 2023 | Lopend | Breed gesprek medezeggenschap | 1,3 | ||
ex duranteex post | 2023 | Te starten | Onderzoek evaluatie wijziging onderwijswetten pseudonimisering onderwijsdeelnemers | 1,3 | ||
ex duranteex post | 2023 | Lopend | Onderzoek ervaringen met afstandsonderwijs | 1 | ||
ex duranteex post | 2023 | Te starten | Onderzoek/nulmeting i.h.k.v. evaluatie vereenvoudiging bekostiging po en vo | 1,3 | ||
ex duranteex post | 2026 | Te starten | Monitoring onderwijsagenda Caribisch Nederland | 1,3 | ||
Kansengelijkheid | ex durante | 2026 | Lopend | Jaarlijkse doelstellingenmonitor passend onderwijs 2021-2027 | 3 | |
ex anteex duranteex post | 2027 | Lopend | Monitor en evaluatie experiment onderwijszorgarrangementen | 3 | ||
ex duranteex post | 2024 | Lopend | Monitor subsidie hoogbegaafdheid | 1,3 | ||
ex anteex duranteex post | 2026 | Lopend | Geïntegreerde onderwijsvoorzieningen | 1,3 | ||
ex duranteex post | 2027 | Te starten | Kennisgedreven aansluiting verbinding onderwijs en jeugdhulp | 1 | ||
ex duranteex post | 2023 | Lopend | Evaluatie stimuleringsaanpak dyslexie | 3 | ||
ex duranteex post | 2024 | Te starten | Evaluatieonderzoek naar de wet kwaliteit (v)so | 1,3 | ||
ex duranteex post | 2024 | Lopend | Meting naar leerlingenvervoer | 1 | ||
ex duranteex post | 2023 | Lopend | Monitor pilots brugklas vmbo/pro-klas | 3 | ||
ex anteex durante | 2027 | Te starten | Doorstroom in een kansrijk stelsel | 1,3 | ||
ex ante | 2024 | Lopend | Ex-ante beleidsevaluatie doorstroom en kansrijk stelsel | 1,3 | ||
ex duranteex post | 2023 | Lopend | Onderzoek aanvullend onderwijs/ schaduwonderwijs | 1 | ||
ex duranteex post | 2023 | Lopend | Schoolkostenmonitor po, vo, mbo | 1,3 | ||
ex duranteex post | 2023 | Lopend | Doelgroepenonderzoek en praktijk-onderzoek nieuwkomersonderwijs | 1 | ||
ex duranteex post | 2026 | Lopend | Monitoring en evaluatie onderwijs aan Oekraïense ontheemden | 1 | ||
ex duranteex post | 2023 | Lopend | Gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid (GOAB): implementatie en besteding | 1 | ||
ex duranteex post | 2024 | Lopend | Quasi-experimenteel onderzoek in de vve (EVENING) | 1 | ||
ex duranteex post | 2024 | Lopend | OAB in de vroegschool (R&D programma) | 1 | ||
ex duranteex post | 2023 | Lopend | Werkplaatsen onderwijsachterstanden (R&D programma) | 1 | ||
ex duranteex post | 2023 | Lopend | Flankerend onderzoek OAB (R&D programma) | 1 | ||
ex duranteex post | 2023 | Lopend | OAB in de school (R&D programma) | 1 | ||
ex duranteex post | 2027 | Lopend | Monitor en evaluatie van het programma «BESt 4 Kids» en het wetsvoorstel Kinderopvang Caribisch Nederland | 1 | ||
ex duranteex post | 2025 | Lopend | Effectmeting kansrijke interventies po/vo: pilot high-dosage tutoring; programma po/vo; programma extra sectoren | 1,3 | ||
ex duranteex post | 2023 | Lopend | Loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB) voor vmbo-jongeren met een migratieachtergrond | 3 | ||
ex duranteex post | 2023 | Afgerond | Evaluatie maatregelen gelijke onderwijskansen | 1,3 | ||
ex duranteex post | 2028 | Te starten | School en omgeving impactonderzoek | 1 | ||
ex duranteex post | 2026 | Te starten | Monitor en evaluatie school en omgeving | 1 | ||
ex duranteex post | 2023 | Te starten | Monitor aanvullend onderwijs | 3 | ||
ex duranteex post | 2024 | Te starten | Evaluatie schoolmaaltijden | 1,3 | ||
ex duranteex post | 2025 | Lopend | Onderzoek beleidsmaatregelen voor tegengaan segregatie | 1 | ||
ex duranteex post | 2023 | Lopend | Evaluatieonderzoek Maatschappelijke Diensttijd | 3 | ||
Leraren en schoolleiders | ex durante | Lopend | Arbeidsmarktramingen inclusief tekorten po en vo | 9 | ||
ex durante | Lopend | Integrale personeelstelling onderwijs (IPTO) | 9 | |||
ex durante | Lopend | Loopbaanmonitor recent afgestudeerden en zijinstromers | 9 | |||
ex durante | Te starten | monitoronderzoek SHRM-VO | 9 | |||
ex duranteex post | Te starten | Evaluatie subsidieregeling korte scholingstrajecten vo | 9 | |||
ex duranteex post | Lopend | Experiment bijzondere nadere vooropleidingseisen opleiding tot leraar basisonderwijs | 9 | |||
ex durante | Lopend | Monitoring bestuursakkoord flexibilisering lerarenopleidingen | 9 | |||
ex duranteex post | Lopend | Experiment andere dag- en weekindeling | 1 | |||
ex duranteex post | Lopend | Onderzoek naar de werkdrukmiddelen po | 1 | |||
ex duranteex post | Lopend | Onderzoek regeling zijinstroom G5 po | 1 | |||
ex duranteex post | Lopend | Onderzoek/analyse tekorten in de vroeg- en voorschoolse educatie | 9 | |||
ex durante | Te starten | Onderzoek naar vertrekredenen (jonge) docenten | 9 | |||
ex duranteex post | Lopend | Evaluatie uitvoering convenanten G5 | 1 | |||
Sociale veiligheid en gelijke behandeling | ex anteex duranteex post | Doorlopend tweejaarlijks | Lopend | Veiligheidsmonitor | 1,3 | |
ex duranteex post | 2023 | Lopend | Seksueel (grens)overschrijdend gedrag | 3 | ||
Overig | ex duranteex post | 2023 | Lopend | Evaluatie subsidie Nji | 1,3 | |
ex duranteex post | 2023 | Lopend | Evaluatie Kennisrotonde | 1,3 | ||
ex duranteex post | 2023 | Lopend | Evaluatie subsidie onderwijsconsulenten | 1,3 | ||
ex duranteex post | 2023 | Lopend | Evaluatie subsidie GVO/HVO (CvV: verzorgen van godsdienstig en humanistisch vormingsonderwijs) | 1 | ||
Iedereen gelijke kansen | ex duranteex post | 2023 | Te starten | Evaluatie Nederlands Gebarencentrum | 1 | |
ex duranteex post | 2023 | Lopend | Evaluatie subsidie Steunpunt Passend onderwijs | 1,3 |
Domein Primair onderwijs en Voortgezet onderwijs (DGPV)
Het brede domein DGPV bestaat uit de directies Primair Onderwijs (po), Voortgezet Onderwijs (vo) en Kansengelijkheid en Onderwijsondersteuning. Ook Maatschappelijke Diensttijd (MDT) is onderdeel van DGPV. Samen zijn deze directies onder andere verantwoordelijk voor beleidsterreinen zoals het onderwijsstelsel, curriculumbeleid, toetsen, examens, digitalisering, onderwijspersoneel, schoolontwikkeling, passend onderwijs, kansengelijkheid, onderwijsachterstandenbeleid en sociale veiligheid. Binnen al deze beleidsterreinen spelen uitdagingen en kennisvragen, waarbij monitoring en (strategische) evaluaties richting geven aan het huidige beleid en de toekomstige ambities van DGPV. De bovenstaande thema’s laten zich samenvatten in drie hoofdthema’s: onderwijskwaliteit, kansengelijkheid en leraren en schoolleiders. De afspraken en prioriteiten uit het coalitieakkoord leggen verdere accenten binnen deze hoofdthema’s, die in de onderstaande thema-beschrijvingen worden toegelicht. De hoofdthema's geven bovendien richting aan het strategisch programmeren van het beleidsonderzoek binnen DGPV en voor het inventariseren en effectief gebruiken van kennis uit onderzoek tijdens de gehele beleidscyclus.
Thema Onderwijskwaliteit
Dit thema richt zich op het verhogen van de onderwijskwaliteit in het po en vo en de randvoorwaarden die nodig zijn om dit te realiseren. Op deze manier wil het Ministerie van OCW er voor zorgen dat elke leerling datgene leert wat hij of zij nodig heeft om succesvol het vervolgonderwijs te doorlopen en mee te doen in de maatschappij. Daarvoor is het onder andere cruciaal dat de basisvaardigheden van alle leerlingen op orde zijn. Subthema’s zijn onder andere:
– het verbeteren van de basisvaardigheden (taal en rekenen) inclusief burgerschap en digitale geletterdheid, het meten daarvan en de samenwerking met de omgeving hierbij;
– de ondersteuning(sstructuur) van scholen om de onderwijskwaliteit te verhogen;
– de curriculumbijstelling;
– professionalisering van onderwijsprofessionals op de basisvaardigheden; en
– de sturing op onderwijskwaliteit.
Op dit moment leven diverse kennisvragen, zoals de vraag hoe bepaalde inhoudelijke leergebieden scherper en concreter kunnen worden gemaakt voor scholen en hoe scholen en leraren beter gebruik kunnen maken van beschikbare wetenschappelijke kennis over wat wel werkt en wat niet werkt om de onderwijskwaliteit te verhogen.
Thema Kansengelijkheid
Kansengelijkheid richt zich op de vraag hoe onderwijsbeleid kan bijdragen aan gelijke kansen voor alle leerlingen, zodat iedereen in Nederland een goed bestaan kan opbouwen en mee kan doen in de samenleving. Dit betekent concreet dat leerlingen onderwijs volgen op een plek en op het niveau dat recht doet aan hun capaciteiten en mogelijkheden. Ook is er voor ieder kind een vorm van onderwijs beschikbaar en moeten kinderen met en zonder ondersteuningsbehoefte samen naar school gaan. Om dit mogelijk te maken, moeten drempels die de doorstroom van po naar vo hinderen beperkt of weggenomen worden. Ook moeten leerlingen die meer tijd nodig hebben om hun potentieel te bereiken, hier voldoende mogelijkheden voor krijgen. Bijvoorbeeld door middel van uitgestelde selectie en flexibele doorstroom. Om dit mogelijk te maken, is het belangrijk dat onderwijspersoneel en schoolorganisaties in staat zijn om (flexibel) onderwijs te bieden, dat aansluit bij de behoeftes van leerlingen. Kansengelijkheid behelst diverse subthema’s, zoals doorstroom en selectie, voor- en vroegschoolse educatie, de rijke schooldag, onderwijsachterstandenbeleid, Integraal Kindcentra (IKC's), passend en inclusiever onderwijs, de samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp/zorg en maatschappelijke diensttijd. Het tegengaan van kansenongelijkheid is, vanwege de invloed van de directe leefomgeving op de ontwikkeling van kinderen, niet alleen een thema voor het Ministerie van OCW, maar ook voor sectoren zoals de sportsector en jeugdwerk. Kennisvragen richten zich op dit moment op de onderwerpen schakelmomenten en overgangen, differentiatie en selectie, maatwerkdiploma’s, het jonge kind, verbeterde samenwerking in de regio om leerlingen het beste onderwijsaanbod te bieden en kansengelijkheid als indicator voor het onderwijsstelsel. Op dit thema wordt in 2023-2024 een periodieke rapportage uitgevoerd, waarmee wordt terug gekeken op de effectiviteit van het beleid van de afgelopen jaren en lessen worden getrokken voor het toekomstige beleid.
Thema Leraren en schoolleiders
Om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren, wordt geïnvesteerd in goed opgeleide en voldoende onderwijsprofessionals. Zij spelen immers een sleutelrol bij het verbeteren van de onderwijskwaliteit. Ook meer aandacht voor de verdere ontwikkeling van onderwijspersoneel en een professionele werkomgeving zijn manieren om de professionaliteit en aantrekkelijkheid van de sector verder te verhogen. Deze ambities staan echter onder druk door personeelstekorten in het po en vo. Onderzoek op het thema «leraren en schoolleiders» draagt bij aan het vergroten van (kennis over) de aantrekkelijkheid van beide beroepen en de positie van onderwijspersoneel. Subthema's zijn onder andere werkdruk, arbeidsvoorwaarden, leraren- en schoolleiderstekorten, een Leven Lang Ontwikkelen en samen opleiden en professionaliseren. Bestaande kennisvragen richten zich bijvoorbeeld op de vraag wat bepaalde beleidsmaatregelen betekenen voor de vaardigheden van leraren, de personeelstekorten en het verlagen van de ervaren werkdruk in het po en vo.
Thema | Subthema | Type onderzoek | Afronding | Toelichting onderzoek | Art. |
---|---|---|---|---|---|
Onderwijskwaliteit | Onderzoek naar basisvaardigheden van mbo-studenten | ex post | 2024 | Betreft nulmeting om niveau basisvaardigheden van mbo-studenten op een goede manier in kaart te brengen. | 4 |
Onderzoek naar de bekwaamheid en bevoegdheid van docenten generieke vakken en burgerschap | ex post | 2023-2024 | Betreft nulmeting om in kaart te brengen welke opleiding docenten hebben die lesgeven in generieke vakken en burgerschap op het mbo. Doel is om aan de hand van de uitkomsten te bepalen welke inzet nodig is om kwaliteit van het onderwijs in deze vakken te verhogen. Rapportage wordt in 2023 verwacht. | 4 | |
Monitor digitale vaardigheden docenten | ex post | 2023 ‒ 2027 | Betreft onderzoek naar de digitale competenties van mbo-docenten. Dit is onderdeel van het Programma Digitaal Bekwaam, uitgevoerd door de MBO Raad en MBO digitaal. De monitor leren en lesgeven met ICT is in 2022 afgenomen. In totaal maken 40 instellingen gebruik van het onderzoeksinstrument, 19 niet of niet volledig. De monitor geeft inzicht in de stand van zaken bij individuele instellingen en wat door de instellingen gebruikt kan worden om gericht professionaliseringsactiviteiten te organiseren. De monitoring loopt door tot 2027. | 4 | |
Laaggeletterdheid | ex durante | 2024 | Naar aanleiding van de motie van de leden Simons (BIJ1) en Gündogan (Volt) wordt een onafhankelijk onderzoek uitgevoerd naar de uitvoeringspraktijk van de WEB-middelen door gemeenten. Het onderzoek zal inzichtelijk maken hoe het budget door gemeenten wordt ingezet maar ook hoe de effectiviteit ervan zou kunnen worden vergroot. | 4 | |
Werkplaats ICT en Werkplaats Burgerschap | ex duranteex post | 2022 | In de Werkplaats Burgerschap wordt onderzocht hoe mbo-scholen een visie op burgerschap ontwikkelen en hoe zij die visie in praktijk brengen en hoe dat beter kan om de gestelde doelen te bereiken. In de Werkplaats ICT wordt onderzoek gedaan naar de effecten van gepersonaliseerd leren met ICT op motivatie, prestaties en uitval. Tevens wordt onderzoek gedaan naar de relatie tussen technologie, didactiek en pedagogiek en de effectiviteit van de inzet van verschillende ICT-mogelijkheden voor verschillende doelgroepen. | 4 | |
Interdepartementaalbeleidsonderzoek mbo (IBO) | ex ante | 2024 | Zie toelichting in hoofdtekst SEA (hoofdstuk 2.4). | 4 | |
Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt | Evaluatie Regionaal investeringsfonds mbo | ex durante | 2023, 2026 | De evaluatie dient om zowel inzicht te verkrijgen in de activiteiten die de publiek-private samenwerkingsverbanden oppakken om de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt te verbeteren en innovatie te stimuleren. De evaluatie is gericht op het in beeld brengen van de effectiviteit van de subsidieregeling. | 4 |
Monitoring en evaluatie «experiment Ruimte in de regio, experiment Cross-overs en pilots met mbo-certificaten» | ex durante ex post | 2026 | De genoemde experimenten worden geëvalueerd vanuit de vragen: hoe in de regio de aansluiting van de opleidingen op de arbeidsmarkt vergroot kan worden, hoe het eigenaarschap van docenten en werkgevers met betrekking tot de inhoud van het onderwijs verder kan worden vergroot en hoe de kwaliteit en innovatiekracht van het onderwijs kan worden versterkt. | 4 | |
Leven Lang Ontwikkelen (LLO) | ex durante | 2023 e.v. | Sommige beleidsmaatregelen voor LLO worden afzonderlijk gemonitord maar er ontbreekt een overkoepelende, integrale monitor om de doeltreffendheid van de totale set aan beleidsinstrumenten te monitoren en te evalueren. Een van doelen is meer zicht te krijgen op de werkende mechanismen in de interactie tussen eigen regie en leercultuur. Daarnaast start een monitor om het aanbod van de scholing (inhoud en vorm) voor werkenden en werkzoekenden in het mbo in beeld te brengen. Daaraan gerelateerd maakt het de deelname aan deze scholing inzichtelijk. De monitor gaat ook in op de vraag welke belemmeringen en voorwaarden er zijn er bij de mbo-instellingen om een flexibel aanbod te realiseren. | 4 | |
Internationalisering | ex ante | 2023 | Onderzoek naar behoefte ondersteuning scholen. | 4 | |
Kansengelijkheid | Oriëntatie-programma’s | ex duranteex post | 2023-2024 | Mbo-instellingen wordt de mogelijkheid geboden om oriëntatieprogramma’s in te richten voor studenten die bij instroom echt niet weten welke opleiding ze willen volgen en voor mbo-studenten die niet op de goede plek zitten en zich willen heroriënteren. De evaluatie kijkt naar wat oriëntatieprogramma’s kunnen betekenen voor het verminderen van uitval en switch (in de latere leerjaren). | 4 |
Monitoring Stagepact | ex ante ex durante ex post | 2023-2027 | Zie hoofdtekst SEA (hoofdstuk 2.4). | 4 | |
Evaluatie MBO verklaring | ex duranteex post | 2023 | Aan studenten die zonder diploma uitvallen uit een mbo-opleiding wordt een mbo-verklaring gegeven. Het doel is dat zij daarmee makkelijker werk kunnen vinden of terug kunnen keren naar het onderwijs. Deze evaluatie brengt in beeld hoe mbo-instellingen de uitvoering vormgeven en brengt in kaart of de doelen ook worden bereikt. | 4 | |
NRO Keuzemomenten in de beroepskolom | ex post | 2023 | De kernvraag in dit onderzoek is in hoeverre het mogelijk is om op basis van persoonlijke en omgevingskenmerken van studenten, in te schatten in hoeverre het risico op studie-uitval als gevolg van bepaalde keuzes bestaat en wat de kenmerken zijn van studenten die wel en niet uitvallen gedurende de studieloopbaan, met name in de overgang mbo-hbo. | 4 | |
Evaluatie interventies verbeteren toegang stageplekken studenten met niet-westerse migratieachtergrond | ex durante | 2022 | Het onderzoeksprogramma «Gelijke kansen richting de toekomst» betreft een samenwerking tussen de Ministeries van SZW en OCW. Het is een vorm van participerend en evaluerend onderzoek. Essentie van het onderzoeksproject is het ontwikkelen en uitvoeren van interventies om studenten met een niet-westerse achtergrond een betere positie te geven voor toegang tot voldoende kwalitatief goede stageplekken en leer-werkplekken, en uiteindelijk ook op de arbeidsmarkt, en zo gelijke kansen te bevorderen. Tevens worden de betreffende interventies op effectiviteit beoordeeld en geëvalueerd. | 4 | |
Pilot mbo-school verantwoordelijk voor plaatsing studenten bij leerbedrijf | ex duranteex post | 2023 | Tijdens het AO over mbo en corona (juni 2020) heeft D66 (lid Van Meenen) het voorstel gedaan om mbo-instellingen verantwoordelijk te maken voor sollicitatieprocedures, in ieder geval ten minste voor de eerste leerplekken en stages tijdens de opleiding. Uitwerking van de pilot is beoogd als onderdeel van het lopende onderzoek Gelijke kansen richting de toekomst. In vergelijkend onderzoek zullen bestaande werkwijzen rond de verdeling/matching van stageplekken worden vergeleken. Daarbij zal worden onderzocht of de werkwijzen bijdragen aan gelijke kansen naar de arbeidsmarkt en het verminderen van stagediscriminatie. De loopduur zal zijn van 2021-2023. | 4 | |
Monitor passend onderwijs | ex durante | 2026 | Tweejaarlijkse onderzoek naar de toegankelijkheid van het onderwijs voor studenten met een chronische ziekte, beperking of ondersteuningsbehoefte en naar de ondersteuning die hen geboden wordt en naar (de effecten op) hun studieresultaten. | 4 | |
Schoolkostenmonitor | ex durante | 2023 | De monitor brengt in beeld hoe de uitvoering loopt rond de afspraken die gemaakt zijn om de kosten van mbo-studenten voor het volgen van een mbo-opleiding te beperken en kijkt daarmee naar de toegankelijkheid van het mbo. | 4 | |
Vervolg monitor toelatingsrecht | |||||
Monitor integrale veiligheid | ex durante | 2026 | Zie hoofdtekst SEA (hoofdstuk 2.4). | 4 |
Domein Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie (mbo)
Grondslag van de gekozen strategische thema’s is een gemeenschappelijke visie op de positie die het beroepsonderwijs in de Nederlandse samenleving inneemt en de richting waarin het mbo zich, gelet op zijn maatschappelijke uitdagingen, zou moeten ontwikkelen. De afspraken in het coalitieakkoord leggen binnen de thema’s specifieke accenten.
Thema Onderwijskwaliteit
Dit kabinet investeert sterk in de kwaliteit van onderwijs, ook in het mbo. De eerste prioriteit is om de basis verder op orde te brengen. Docenten spelen daarin een belangrijke rol. Door versterking van docenten, op het gebied van basisvaardigheden en op hun onderzoekende houding. Er is behoefte aan inzicht in wat bepaalde beleidsmaatregelen betekenen voor de vaardigheden van leraren en hoe die op hun beurt bijdragen aan het verhogen of vergroten van de (basis-)vaardigheden van studenten.
Thema Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt
Het mbo kan een belangrijke bijdrage leveren aan oplossingen om de arbeidsmarktkrapte te verminderen. De arbeidsmarkt verandert bovendien steeds sneller. Met slimmere opleidings- en arbeidsmarktkeuzes, intensieve samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven en door het stimuleren van op-, om- en bijscholing wil het mbo bijdragen aan een skillsgerichte arbeidsmarkt en duurzame inzetbaarheid. Kennisvragen die spelen zijn bijvoorbeeld hoe innovatie kan worden gestimuleerd en welke effectieve strategieën er zijn voor verdere versterking van publiek-private samenwerking. Een bredere kennis behoefte betreft het inzicht krijgen in welke beleidsinstrumenten echt bijdragen om de aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt te verbeteren.
Thema Kansengelijkheid
Het mbo is de onderwijssector die voor studenten met uiteenlopende talenten het verschil kan maken. Daarom is het van belang dat het onderwijs toegankelijk is en de leerloopbaan van alle studenten zo goed mogelijk ondersteund wordt. De emancipatiefunctie van het mbo verdient blijvende aandacht, net als doorstroom van het mbo naar de arbeidsmarkt. Er ligt een inzichtsbehoefte in wat bijdraagt aan het succes van jongeren met een relatief trage start in het onderwijs. Hoe kunnen studenten die de nodige ambitie en talenten hebben, maar een gebrek aan vaardigheden en/of kapitaal (financieel, sociaal, cultureel) goed worden ondersteund om een passende opleiding te kiezen en die succesvol te doorlopen.
Thema | Subthema | Type onderzoek | Looptijd | Toelichting onderzoek | Art. |
---|---|---|---|---|---|
Gezond en sterk fundament | Monitor beleidsmaatregelen (jaarlijks) | monitor | 2023, 2024, 2025 | Het volgen van de belangrijkste ontwikkelingen in het hoger onderwijs - waaronder toegankelijkheid, studievoortgang en het gebruik van het studievoorschot – en het waar mogelijk leggen van verbanden met beleidsmaatregelen. | 6, 7 en 11 |
Startmonitor (jaarlijks) | monitor | 2023, 2024, 2025 | De Startmonitor brengt het studiekeuzeproces en de start en integratie van studenten in hun opleiding in kaart en spoort de determinanten op van studiesucces en studie uitval in het eerste studiejaar. | 6, 7 en 11 | |
Invoeringstoets herinvoering basisbeurs | evaluatie - invoeringstoets | 2024/2025 | Invoeringstoets van de herinvoering van de basisbeurs. | 6, 7 en 11 | |
Onderzoek naar de verwevenheid tussen onderwijs en onderzoek in het hoger onderwijs | verkenning | 2024 | Het onderzoek heeft als doel beter inzicht te krijgen in wat de verwevenheid onderwijs/onderzoek precies inhoudt. En om een actueel beeld te hebben in de verhouding tussen onderwijs- en onderzoeksactiviteiten van onderwijzend en onderzoekend personeel ten behoeve van het toereikend houden van het macrobudget. | 6 en 7 | |
Onderzoek bestuursakkoord flexibilisering lerarenopleidingen | onderzoek | 2023-2024 | Het bestuursakkoord is door het Ministerie van OCW met de Vereniging Hogescholen en Uiversiteiten van Nederland in oktober 2020 gesloten met een looptijd tot en met 2023-24. Hierin laten de lerarenopleidingen een ambitieus programma zien dat bijdraagt aan het beter en meer op maat opleiden van aankomende leraren, beter benutten van eerder verworven competenties en intensievere (regionale) samenwerking tussen hbo- en wo-lerarenopleidingen. De lerarenopleidingen zijn aan de slag gegaan met alle ambities uit het bestuursakkoord en de eerste concrete resultaten zijn geboekt. Dit meerjarig onderzoek heeft een tussenmeting in 2022, oplevering tussenrapportage december 2022 en oplevering eindevaluatie begin 2024. | 6 en 7 | |
Eindevaluatie subsidieregeling open en online | ex-post evaluatie | 2023-2024 | Het experiment Open en Online maakt het mogelijk voor instellingen om te experimenteren met online onderwijs en open leermaterialen. De subsidieregeling is per 2022 afgelopen en daarna worden geëvalueerd op effect. | 6 en 7 | |
Uitvoering van de werkagenda «Samen voor het beste onderwijs» - verkenning kwaliteit positie lerarenopleidingen | verkenning | 2024 | In het kader van de uitvoering van de werkagenda «Samen voor het beste onderwijs» zal er een verkenning komen naar de kwaliteit en positie van lerarenopleidingen. Het is nog nader te bepalen wanneer precies. | 6 en 7 | |
Monitoring bestuursakkoord afspraken tekortsectoren | monitor | 2024 | Monitor aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt waarbij onder andere gekeken wordt naar instroom, uitval, switch en gediplomeerden in de tekortsectoren gezondheidszorg, onderwijs en betatechniek en afgestudeerden in deze richtingen met een baan in de eigen of aanverwante richting. | 6 en 7 | |
Ruimte geven aan divers talent | Studentenmonitor | monitor | 2023, 2024, 2025 | De Studentenmonitor brengt de stand van zaken in het hoger onderwijs vanuit het perspectief van studenten in beeld. | 6, 7 en 11 |
Monitor mentale gezondheid en middelengebruik studenten hoger onderwijs | monitor | 2023, 2024 | Het doel van het onderzoek is om inzicht te krijgen in hoe het staat met de mentale gezondheid van studenten in het hbo en het wo. | 6 en 7 | |
Monitor tegengaan stagediscriminatie | monitor | 2024 | Met het stagemanifest werkt het Ministerie van OCW samen met het onderwijs- en werkveld om stagediscriminatie in het hoger onderwijs tegen te gaan. Dit wordt gedaan door de maatschappelijke bewustzijn over stagediscriminatie te vergroten en door te borgen dat studenten adequate begeleiding ontvangen bij het zoeken, vinden en behouden van stageplekken. | 6 en 7 | |
Monitor stageproblematiek | monitor | 2023 | De monitor heeft onder andere als doel om beter zicht te krijgen op de problemen rondom stagetekorten. De monitor loopt tot en met eind 2023 en dan wordt bezien of er nog aanleiding is voor vervolg. | 6 en 7 | |
Onderzoek stagediscriminatie op basis van functiebeperking mbo/ho | verkenning | 2023 | Dit onderzoek is bedoeld om meer kwantitatief en kwalitatief inzicht krijgen in de problematiek van stagediscriminatie van studenten met een (zichtbare) functiebeperking in het mbo en ho. | 6 en 7 | |
Monitor medezeggenschap | monitor | 2024 | Deze monitor biedt inzicht in de praktische gang van zaken van centrale en decentrale raden van medezeggenschap. Hiernaast geeft de monitor een beeld van hoe medezeggenschappers zelf reflecteren op hoe de medezeggenschap binnen de instellingen functioneert. De monitor wordt iedere twee jaar uitgezet. | 6 en 7 | |
Bijdragen aan de maatschappelijke uitdagingen van nu en de toekomst | Evaluatie naar de effecten van de extra middelen voor regionale samenwerking mbo-hbo en vo-ho | evaluatie | 2023/2024 | Met dit onderzoek wordt nagegaan welke effecten de extra middelen voor regionale samenwerking tot nu toe hebben gehad voor de instellingen en studenten. | 6 en 7 |
Evaluatie naar virtuele internationale samenwerkingspro-jecten (VIS) en hun leeruitkomsten voor studenten | evaluatie | 2027 | Evaluerend onderzoek naar VIS-projecten, bestaande uit twee deelonderzoeken. Deelonderzoek 1 ziet op de ontwerp- en ontwikkelfase van VIS-projecten, deelonderzoek 2 ziet op de deelname van studenten en de door hen behaalde leeruitkomsten. | 6 en 7 | |
Toekomstverkenning en de uitwerking hiervan | verkenning gevolgd door nog nader te bepalen uitwerking | 2023, 2024, 2025 | De toekomstverkenning gaat over het mbo, ho en wetenschap. Het doel hiervan is om te verkennen hoe deze vormen van onderwijs en onderzoek eruit moeten zien in 2040. Op de toekomstverkenning volgt een beleidsreactie en een uitwerking hiervan. | 6 en 7 | |
Monitoring van de pilots slimmer collegejaar | monitor | 2023-2027 | De pilots zijn onderdeel van een verkenning naar de mogelijkheden voor een slimmer collegejaar. Deze pilots worden gemonitord en geëvalueerd. Vijftien onderwijsinstellingen gaan vier jaar lang proberen meer rust en ruimte te creëren in het lesprogramma. | 6 en 7 | |
Overig | Stelselrapportage Hoger Onderwijs | evaluatie | 2023 | Het doel van de stelselrapportage is om op beknopte wijze de stand van zaken weer te geven met betrekking tot de belangrijkste beleidsdoelen van de overheid ten aanzien van het hoger onderwijs: toegankelijkheid, onderwijskwaliteit, aansluiting op de arbeidsmarkt, internationalisering en doelmatigheid. | 6 en 7 |
Interdepartementaal beleids onderzoek (IBO) | 2024 | Nog nader te bepalen. |
Domein Hoger Onderwijs & Studiefinanciering
Het belang van goed hoger onderwijs en onderzoek voor Nederland is groot. De Nederlandse overheid streeft naar een toegankelijk en kwalitatief hoogwaardig hoger onderwijsstelsel. De strategische evaluatie agenda voor het hoger onderwijs (ho) en studiefinanciering is gebaseerd op de drie hoofddoelen zoals bepaald in het bestuursakkoord 2022. Middels deze drie hoofddoelen wordt gewerkt aan een toekomstbestendig onderwijsstelsel. Allereerst de (1) versterking van het fundament. Op basis hiervan kunnen we (2) ruimte geven aan divers talent. Hierdoor kan Nederland zich op een groot aantal thema’s verder onderscheiden en kan er worden gewerkt aan (3) het vergroten van de maatschappelijke impact van hoger onderwijs en onderzoek en de publieke erkenning hiervan.
Voor het hoger onderwijs en studiefinanciering wordt in 2023 gewerkt aan zowel een terugblik als een vooruitblik. Voor de terugblik wordt in een stelselrapportage terug gekeken op het beleid en welke effecten het beleid heeft gehad om zo te leren richting de toekomst. Voor de blik vooruit wordt gewerkt aan een toekomstverkenning die zich richt op het middelbaar beroepsonderwijs (mbo), het ho en de wetenschap. Het doel hiervan is om te verkennen hoe deze vormen van onderwijs en onderzoek eruit moeten zien in 2040. Op de toekomstverkenning volgt een beleidsreactie en een uitwerking hiervan. Hiervoor zijn de volgende overkoepelende beleidsprioriteit vastgesteld: de uitwerking van de toekomstvisie mbo, hoger onderwijs en wetenschap onder andere op de terreinen van de waaier: flexibilisering, digitalisering, governance, bekostiging, groei en krimp.
Een gezond en sterk fundament
Alleen met een gezond en sterk fundament kan het stelsel voor hoger onderwijs de maatschappij blijven voorzien van kwalitatief hoogstaand onderwijs, met inzicht in maatschappelijke oplossingen en bijdragen aan brede duurzame welvaart. Binnen dit hoofthema vallen onder andere de volgende beleidsprioriteiten:
– uitvoering afspraken uit het bestuursakkoord hoger onderwijs en wetenschap ten aanzien van rust, ruimte en kwaliteit;
– uitvoering van maatregelen ter beheersing van de internationale studentenstromen inclusief wetgeving, regie en bestuursafspraken;
– verdere digitalisering en flexibilisering van het onderwijs inclusief de uitvoering van de Nationaal GroeiFonds-projecten en aanpassing van wet-en regelgeving;
– uitvoering van de werkagenda «Samen voor het beste onderwijs» waaronder basisvaardigheden leraren op orde, samenwerking en kwaliteit lerarenopleidingen versterken en flexibilisering gericht op lerarentekort;
– mentaal welzijn studenten en docenten door onder andere de wettelijke verankering van het bindend studie advies en uitvoering van flankerend beleid hier omheen, instellingen geven uitvoering aan kader voor mentaal welzijn en pilots Slimmer Collegejaar.
Ruimte geven aan divers talent binnen ho
Vanuit de basis van een gezond en sterk fundament, moet het talent van studenten, docenten en onderzoekers de volle ruimte krijgen: van jong tot ervaren, met verschillende achtergronden, perspectieven en loopbaanpaden. Binnen dit hoofdthema vallen onder andere de volgende beleidsprioriteiten:
– het borgen van de kwaliteit van de studiefinanciering inclusief de invoeringstoets herinvoering basisbeurs en de uitkering tegemoetkoming voor de leenstelselgeneratie;
– uitvoering afspraken uit het bestuursakkoord ten aanzien van doorstroom, toegankelijkheid en gelijke kansen;
– integrale aanpak sociale veiligheid hoger onderwijs en wetenschap. Het is belangrijk dat iedereen zich optimaal kan ontwikkelen en dat kan alleen wanneer onderwijsinstellingen veilig, toegankelijk en inclusief zijn voor álle studenten en álle medewerkers.
Bijdragen aan de maatschappelijke uitdagingen van nu en de toekomst
De maatschappelijke impact van het stelsel van hoger onderwijs en de publieke erkenning daarvan moeten beiden groeien. Het gaat daarbij zeker om de grote maatschappelijke uitdagingen van nu, zoals klimaat, energie, gezondheid, veiligheid, kansengelijkheid en arbeidsmarkt. Het hoger onderwijs leidt jonge mensen op tot bekwame professionals die een essentiële bijdrage leveren aan het aangaan van deze maatschappelijke uitdagingen. Binnen dit hoofdthema vallen onder andere de volgende beleidsprioriteiten:
– verdere uitwerking aanpak groei, krimp, tekortsectoren en arbeidsmarktkrapte voor toekomstig onderwijs;
– visie en uitwerking ontwikkelen op Leven Lang Ontwikkelen (samen met mbo);
– de uitwerking van de toekomstvisie mbo, hoger onderwijs en wetenschap onder andere op de terreinen van de waaier: flexibilisering, digitalisering, governance, bekostiging, groei en krimp.
Thema | Subthema | Type onderzoek | Afronding | Toelichting onderzoek | Art. |
---|---|---|---|---|---|
Mediastelsel | Algemeen/overkoepelend | ||||
Landelijk, regionaal en lokaal mediastelsel | ex durante (monitor) | 2023 | Onderzoek diversiteit en tevredenheid tv-pakketten 2023, periodiek onderzoek door het Commissariaat voor de Media | 15 | |
ex durante (monitor) | 2023 | Mediamonitor, onderzoek door Commissariaat voor de Media | 15 | ||
ex post (evaluatie) | 2024 | ZBO evaluatie Commissariaat voor de Media | 15 | ||
ex post (evaluatie) | 2023 | Evaluatie evenementenlijst | 15 | ||
ex ante (verkennend, ontwerpend onderzoek) | 2023 | Onderzoek overheveling gelden voor lokale omroep naar de Rijksoverheid (coalitieakkoord) | 15 | ||
Journalistiek | ex post (evaluatie) | 2023 | Evaluatie Stimuleringsfonds voor de Journalistiek | 15 | |
ex ante (verkennend) | 2023 | Doorrekening financiële scenario's streekomroepen | 15 | ||
ex post (evaluatie) | 2023 | Onderzoek bedreiging niet-westerse journalisten | 15 | ||
ex ante (verkennend, ontwerpend onderzoek) | 2023 | Bescherming pluriformiteit bij concentratie media-aanbod (Motie Kwint) | 15 | ||
ex post (evaluatie) | 2023 | Evaluatie extra middelen onderzoeksjournalistiek | 15 | ||
Mediawijsheid | ex post (evaluatie) | 2023 | Evaluatie Netwerk Mediawijsheid 2019-2023 | 15 | |
ex post (evaluatie) | 2025 | Evaluatie NICAM (kijkwijzer) | 15 | ||
ex post (evaluatie) | 2023 | Evaluatie verlaagd btw-tarief digitale uitgaven | 15 | ||
Cultuur | Algemeen/ overkoepelend cultuur | ex durante (monitor) | 2024 (permanent) | Cultuurmonitor Boekmanstichting ontsluit de beschikbare informatie over de culturele sector | 14 |
ex post (evaluatie) | 2023 | Evaluatie specifieke steunmaatregelen corona cultuur | 14 | ||
Basisinfrastructuur Cultuur (BIS) | ex post/ex ante (verkennend) | 2023/24 en verder | Evaluatie en voorbereiding Basisinfrastructuur cultuur (BIS) 2025-28 en 2029-32 | 14 | |
ex post (evaluatie) | 2023 | Visitatie rijkscultuurfondsen | 14 | ||
Cultuurparticipatie | evaluatie | 2024 | Evaluatie Programma Cultuurparticipatie 201-2024 (Fonds Cultuurparticipatie/LKCA) | 14 | |
ex post (evaluatie) | 2025 | Evaluatie Impuls Jongerencultuur (via spuk en Fonds voor Cultuurparticipatie) 2022-2024 | 14 | ||
Diversiteit en inclusie | ex durante (monitor) | 2024 | Monitor samenstelling personeel en besturen culturele en creatieve instellingen | 14 | |
ex durante (monitor) | 2023 | Monitor diversiteit film en tv-sector | 14 | ||
ex ante (verkennend, ontwerpend onderzoek) | 2023 | Onderzoek Handreiking toegankelijkheid cultuur (Motie Werner) | 14 | ||
Bibliotheken | ex post (evaluatie) | 2024 | Evaluatie WSOB | 14 | |
Verkenning | 2023 | Inventarisatie leenrechtuitgaven schoolbibliotheken | 14 | ||
ex ante (verkennend, ontwerpend onderzoek) | 2023 | Onderzoek de Bibliotheek op School | 14 | ||
ex post (evaluatie) | 2026 | Evaluatie Implementatiewet toegankelijkheidsrichtlijn | 14 | ||
Letteren | ex post (evaluatie) | 2023 | Evaluatie vaste boekenprijs | 14 | |
Arbeidsmarkt | ex post (evaluatie) | 2025 | Evaluatie regelingen arbeidsmarkt | 14 | |
ex post (evaluatie) | 2026-2027 | Evaluatie maatregelen Fair Practice Culturele sector | 14 | ||
Auteursrecht | Verkenning | 2024 | Onderzoek naar de economische betekenis van auteursrecht | 14 | |
Creatieve industrie | Verkenning | 2023 | Onderzoek naar mutiplier effecten culturele en creatieve sector (Motie Volt/PvdA) | 14 | |
Architecten | ex post (evaluatie) | 2025 | ZBO evaluatie bureau architectenregister | 14 | |
Digitale Transitie | ex post (evaluatie) | 2024 | Beleidsevaluatie instrumentarium digitalisering cultuur en erfgoed | 14 | |
Internationaal Cultuurbeleid (ICB) | ex post (evaluatie) | 2024/2025 | Evaluatie Internationaal Cultuurbeleid (ICB) 2021-2024 in samenwerking met Ministerie van BZK | 14 | |
Erfgoed | Musea | ex ante (verkennend) | 2023 | Onderzoek Nationaal Historisch Museum (bevolkingsonderzoek) | 14 |
Monumenten | ex post (evaluatie/verkennend) | 2023/2024 | Evaluatie stelsel monumentenregelingen | 14 | |
ex post (evaluatie/verkennend) | 2023 | Verkenning stelselinstrumenten erfgoedparticipatie, immaterieel erfgoed amateurkunst | 14 | ||
ex durante (monitor) | 2023 | Monitor erfgoedparticpatie (naar model MAK, ism RCE relatie FARO) | 14 | ||
Archeologie | ex post (evaluatie) | 2024 | Onderzoek financiering via fondsen (boerderijen, molens, joods erfgoed) | 14 | |
Leefomgeving | ex post (evaluatie) | 2023/24 | Evaluatie bestuurlijke afspraken (wederopbouw gebieden nationaal belang) | 14 | |
ex ante (verkennend) | 2023/24 | Verkennend onderzoek naar hoe het concept ruimtelijke kwaliteit (ook in relatie tot erfgoed) geoperationaliseerd kan worden. Uitgevoerd door het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) | 14 | ||
Immaterieel erfgoed | ex post (Evaluatie) | 2023 | Evaluatie beleid Immaterieel Erfgoed (o.a. KIEM) | 14 | |
Cultuur-educatie | Cultuuronderwijs | ex durante (monitoren) | 2023 | Het programma Cultuureducatie met Kwaliteit 2021-2024 en de programma's daarvoor die als doel hadden de binnenschoolse cultuureducatie (cultuuronderwijs) te verbeteren werden begeleid door periodieke monitor in het po en het vo. In 2022/2023 worden deze opnieuw uitgevoerd. | 14 |
ex post (Evaluatie) | 2023/24 | Evaluatie pilot mbo card | 14 | ||
ex post (evaluatie) | 2023/24 | Periodieke Rapportage Cultuuronderwijs, waaronder de Evaluatie Bestuurlijk kader Cultuureducatie 2013-2024 en het programma Cultuureducatie met Kwaliteit 2021-2024. | 14 | ||
Archieven | ex ante (verkennend) | 2023 | Uitvoeringstoetsen van het Archiefbesluit en de Archiefregeling | 14 | |
ex post (evaluatie) | 2030 | Evaluatie Archiefwet. De nieuwe Archiefwet zal naar verwachting per 1/1/2025 van kracht worden. Voorzien is in een evaluatie na 5 jaar. | 14 |
Domein Cultuur en Media
Het domein omvat het gehele cultuur- en mediabeleid: artikel 14 (cultuur) en artikel 15 (media). Het cultuur- en mediabeleid is opgedeeld in vijf beleidsinhoudelijk samenhangende thema’s. Ze zijn zo gekozen dat de beste garantie bestaat voor langjarige aansluiting op de beleidspraktijk en daarmee herkenbaarheid voor beleidsmakers en politiek. Specifieke actuele thema’s, bijvoorbeeld op basis van het Regeerakkoord, kunnen hier ondergebracht worden.
De evaluaties zijn zo ingepland dat ze passen bij de kennisbehoefte en bij reeds bekende beslismomenten in de beleidscyclus. Het kan dus zo zijn dat er op een subthema op dit moment nog geen beleidsevaluatie gepland staat in de komende periode. Dit is geen hiaat, maar een keuze die past bij het strategisch plannen van evaluaties met oog voor de verbinding met de beleidspraktijk. Met de jaarlijkse actualisatie van de Strategische Evaluatie Agenda wordt steeds opnieuw naar de evaluatie van deze subthema's gekeken.
Mediabestel
Inhoud en scope: het realiseren van een kwalitatief hoogwaardig, pluriform en onafhankelijk en toegankelijk media-aanbod.
Belangrijkste wetten en programma's: de belangrijkste wet is de Mediawet.
Belangrijkste onderwerpen en stakeholders: bekostiging landelijke en regionale publieke omroep, Stimuleringsfonds voor de Journalistiek, Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid en aantal andere instellingen.
Beleidsthema’s: houdbaarheid en samenhang landelijk, regionaal en lokaal mediastelsel; onafhankelijk en rendabel functioneren journalistiek; toerusting en vertrouwen burgers mediagebruik, mediawijsheid.
De kennisbehoefte zit in de eerste plaats in het monitoren van ontwikkelingen in het medialandschap en de consequenties daarvan voor het mediabeleid: digitalisering, overnames, internationalisering, internationale platforms, nieuwe distributietechnieken, privacy, AI en het vermogen van burgers om te gaan met media (vertrouwen, mediawijsheid). In de tweede plaats is behoefte aan een scherper inzicht in de pluriformiteit van het nieuwsaanbod. Tenslotte is er kennisbehoefte als het gaat om de veiligheid van journalisten.
Cultuur
Inhoud en scope: verzorgen van een kwalitatief hoogwaardig en pluriform cultureel aanbod dat sociaal en geografisch toegankelijk is.
Belangrijkste wetten en programma's: Wet op het specifiek cultuurbeleid, WSOB, wet op de vaste boekenprijs.
Belangrijkste onderwerpen en stakeholders: het Ministerie van OCW (basisinfrastructuur cultuur), rijkscultuurfondsen, Koninklijke Bibliotheek, gemeenten en provincies, topteam creatieve industrie, Cultuur-Ondernemen.
Beleidsthema's: diversiteit en inclusie (code culturele diversiteit BIS), arbeidsmarkt (Arbeidsmarktagenda, governance code BIS), auteursrecht, creatieve industrie (topsector), Internationaal Cultuurbeleid (ICB), digitale transitie.
De kennisbehoefte voor dit thema omvat beter inzicht in de culturele arbeidsmarkt, de diversiteit van de sector, de toegankelijkheid van het culturele aanbod (geografisch, voor mensen met een beperking of andere persoonlijke kenmerken), de waarde van auteursrecht, de duurzaamheid van de sector, het culturele leven in Caribisch Nederland en de mate waarin cultuur kan bijdragen aan oplossing van maatschappelijke problemen.
Erfgoed
Inhoud en scope: alle beleid uit hoofde van de Erfgoedwet (2016) op de gebieden musea, monumenten, archeologie, immaterieel erfgoed.
Belangrijkste wetten en programma's: Erfgoedwet. Daarnaast is Omgevingswet van belang voor de rol van erfgoed in de ruimtelijke inrichting.
Belangrijkste onderwerpen en stakeholders: Regionaal historische centra (RHC), behoud, beheer en toegankelijkheid erfgoed, rijksmusea en de het beheer van de rijkscollectie, Commissie Collectie Nederland.
Beleidsthema's: musea, monumenten, archeologie, immaterieel erfgoed, Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed (RCE), RHC. Duurzaamheid van het erfgoed.
De kennisbehoefte voor dit thema omvat beter inzicht in de arbeidsmarkt, de diversiteit van de sector, de toegankelijkheid van het culturele aanbod (geografisch, voor mensen met een beperking of andere persoonlijke kenmerken), de duurzaamheid van de sector, het lokale erfgoedbeleid en de praktijk van het immaterieel erfgoed (erfgoedgemeenschappen, vrijwilligers).
Cultuureducatie
Inhoud en scope: Doelbewust leren over en met kunst, erfgoed en media via gerichte instructie, zowel binnen- als buitenschools.
Belangrijkste wetten en programma's: Beleid cultuuronderwijs (Cultuureducatie met Kwaliteit 2021-2024), Programma cultuurparticipatie 2021-2024.
Belangrijkste onderwerpen en stakeholders: Uitvoerders regelingen cultuuronderwijs: scholen van po en vo (financiering via prestatiebox); Fonds Cultuurparticipatie, Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA), gemeenten.
Beleidsthema's: cultuuronderwijs, actieve cultuurbeoefening (amateurs).
De kennisbehoefte voor dit thema omvat voor het cultuuronderwijs meer inzicht in werkzame beleidsinterventies gericht op de scholen, en de veronderstelde effecten van cultuuronderwijs bij kinderen (zoals burgerschap, creativiteit). Voor cultuurbeoefening door amateurs is behoefte aan beter inzicht in de lokale ondersteunende infrastructuur (lessen, oefenruimtes, podia) en het gebruik ervan.
Archieven
Inhoud en scope: Centraal staat de nieuwe Archiefwet die in december 2020 door de Tweede Kamer is goedgekeurd en wordt geïmplementeerd. Het kabinet moderniseert de Archiefwet zodat naast overheidsarchieven, ook de digitale informatie goed bewaard blijft.
Belangrijkste wetten en programma's: Archiefwet. Er is relatie met de Wet openbaarheid van bestuur en de Wet Open Overheid, openheid en waarborg van belangrijke informatie.
Belangrijkste onderwerpen en stakeholders: overheidsarchieven, (digitale) informatie, Nationaal Archief, transparante overheid, Archiefbesluit en Archiefregeling.
Beleidsthema's: archieven, digitale informatie, transparante overheid.
De kennisbehoefte voor dit thema is volledig gericht op wettelijke en bestuurlijke inzichten die bij kunnen dragen aan een zo goed mogelijk functionerende archiefwet.
Thema | Subthema | Type onderzoek | Afronding | Status | Toelichting onderzoek | Art. |
---|---|---|---|---|---|---|
Een sterke basis en hoge kwaliteit | Starters- en stimuleringsbeurzen | midterm evaluatie | 2024 | te starten | Eerste (kwalitatieve) evaluatie naar hoe de beurzen zijn besteed, in welke mate het beroep op onderzoeksfaciliteiten en werkplekken toeneemt, of de doelen behaald gaan worden en of de middelenverdeling over de type beurzen nog passend is. Evaluatie in het kader van Fonds voor Onderzoek en Wetenschap. | 6,7 en 16 |
Starters- en stimuleringsbeurzen | eindterm evaluatie | 2027 | te starten | Volledige (kwantitatieve) evaluatie van dit instrument. | 6, 7 en 16 | |
Praktijkgericht onderzoek | 1e monitoringsrapportage | 2024 | te starten | Reflectie op de ontwikkelde strategieën, de inzet van alle onderzoeksmiddelen, de voortgang en ontwikkeling op de bestedingsdoelen en de indicatoren. Evaluatie in het kader van Fonds voor Onderzoek en Wetenschap. | 16 | |
Praktijkgericht onderzoek | 2e monitoringsrapportage | 2027 | te starten | Idem. | 16 | |
Roadmap grootschalige wetenschappelijke infrastructuur (GWI) | monitoring door NWO uit te zetten | 2023 | lopend | Evaluatie in het kader van Fonds Onderzoeks- en Wetenschapsbeleid. | 16 | |
Roadmap grootschalige wetenschappelijke infrastructuur (GWI) | Idem | 2025 | te starten | Idem. | 16 | |
Open science convenant | monitoring | 2025 | te starten | Onderzoek naar de versnelling van open science in Nederland en de bijdrage van het convenant (en Regieorgaan Open science). | 16 | |
Open science convenant | monitoring | 2029 | te starten | Idem. | 16 | |
Kennisveiligheid | externe audits | 2023 | lopend | Externe audits bij universiteiten, hogescholen en umc's, gericht op implementatie van organisatie-interne maatregelen uit Nationale Leidraad kennisveiligheid. | 16 | |
Kennisveiligheid | 2025 | te starten | Evaluatie in het kader van Fonds voor Onderzoek en Wetenschap. | 16 | ||
Matching Horizon Europe | ex post evaluatie | 2026 | te starten | Evaluatie in het kader van Fonds voor Onderzoek en Wetenschap. | 16 | |
Europese partnerschappen | monitoring | 2023 | lopend | Evaluatie in het kader van Fonds voor Onderzoek en Wetenschap. | 16 | |
Europese partnerschappen | monitoring | 2028 | te starten | Idem. | 16 | |
Nationaal Expertisecentrum Wetenschap & Samenleving (NEWS) | ex duranteex post evaluatie | 2028 | te starten | Eerste evaluatie van nieuw instrument. | 16 | |
Perspectief Naturalis | ex durante onderzoek | 2023 | te starten | Onderzoek naar de taken en financiering van Naturalis nu en in de toekomst. | 16 | |
Summit Grant (Toponderzoek) | door NWO uit te zetten | 2028 | te starten | Evaluatie in het kader van Fonds Onderzoeks- en Wetenschapsbeleid. | 16 | |
Open competitie | door NWO uit te zetten | 2024 | te starten | Evaluatie in het kader van Fonds Onderzoeks- en Wetenschapsbeleid. | 16 | |
Sectorplannen | midterm evaluatie | 2026 | te starten | Onderzoek naar meetbare en zichtbare effecten van de sectorplannen onder andere met betrekking tot profilering, samenwerking en het terugdringen van tijdelijke contracten. Nader in te vullen door domeinspecifieke sectorplancommmissies. | 16 | |
Sectorplannen | eindterm evaluatie | 2029 | te starten | Idem. | 16 | |
Nationale Wetenschapsagenda (NWA) | ex durante evaluatie | 2029 | te starten | Evaluatie doelmatigheid en doeltreffendheid uitvoering NWA-programma. | 16 | |
Programma Erkennen & Waarderen | subsidie-evaluatie | 2026 | te starten | Onderzoek naar resultaten van het subsidieprogramma. | 16 | |
Sociale veiligheid en gelijke behandeling | Sociale veiligheid | ex durante, ex post evaluatie | 2026 | te starten | Evaluatie in het kader van Fonds voor Onderzoek en Wetenschap. | 16 |
Zelfcensuur en beperking diversiteit in perspectieven | verkennend onderzoek | 2023 | lopend | Onderzoek naar prevalentie, vormen, factoren, gevolgen en maatregelen van zelfscensuur door onderzoekers, docenten en studenten bij universiteiten en hogescholen. | 16 | |
Commissie DIHOO | midterm evaluatie | 2023 | lopend | Onderzoek naar diversiteit en inclusie in Hoger Onderwijs en Onderzoek. | 16 | |
Instituten in het stelsel van onderzoek en wetenschap | Rathenau | ex durante evaluatie | 2023 | lopend | Periodieke evaluatie. | 16 |
AWTI | ex durante evaluatie | 2023 | lopend | Periodieke evaluatie. | 16 | |
Koninklijke Bibliotheek | ex durante evaluatie | 2024 | te starten | Periodieke evaluatie. | 16 | |
NWO Institutenstelsel | ex durante evaluatie | 2024 | te starten | Periodieke evaluatie. | 16 | |
NWO | ex durante evaluatie | 2025 | te starten | Periodieke evaluatie. | 16 | |
KNAW | ex durante evaluatie | 2025 | te starten | Periodieke evaluatie. | 16 | |
Evaluatie van SIA | convenant-evaluatie | 2023 | afgerond | Evaluatie in relatie tot het convenant. | 16 | |
Synthese-onderzoek en periodieke rapportage | 1e Synthese-onderzoek Fonds Onderzoeks- en Wetenschapsbeleid | strategische evaluatie | 2025-2026 | te starten | Onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van het onderzoeks- en wetenschapsbeleid bekostigd uit het Fonds. | 16 |
2e Synthese-onderzoek Fonds Onderzoeks- en Wetenschapsbeleid | strategische evaluatie | 2030-2031 | te starten | Onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van het onderzoeks- en wetenschapsbeleid bekostigd uit het Fonds. | 16 | |
Periodieke rapportage art. 16 Begroting OCW | beleidsdoorlichting | 2026-2027 | te starten | Onderzoek naar doeltreffendheid en doelmatigheid van het gevoerde onderzoeks- en wetenschapsbeleid. | 16 |
Domein onderzoek en wetenschap
Dit kabinet heeft de ambitie om het stelsel voor hoger onderwijs en wetenschap verder te versterken. Naast een gezond en sterk fundament zijn ruimte geven aan divers talent en het vergroten van de maatschappelijke impact de drie belangrijkste doelen van het vigerende beleid. Deze doelen worden bereikt door het implementeren van nieuwe instrumenten (bijvoorbeeld regieorgaan Open Science NL en Starters- en stimuleringsbeurzen), het uitbreiden van bestaande instrumenten (bijvoorbeeld Sectorplannen), en het bieden van een sociaal veilige omgeving waar ruimte is voor diverse perspectieven en talenten. Ook de structurele financieringslijnen in onderzoek en wetenschap (bijvoorbeeld rijksbijdrage aan universiteiten en hogescholen en financiering van programma’s van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO)) dragen hieraan bij.
Een sterke basis en hoge kwaliteit
Het fundament voor onderzoek en wetenschap wordt sterker door meer ruimte voor ongebonden en excellent onderzoek, verbeterde toegang tot (inter)nationale onderzoeksfaciliteiten, meer profilering, samenwerking en gezonde concurrentie tussen instellingen en sectoren en aansluiting van de Nederlandse wetenschap bij internationaal (top)onderzoek. Hiertoe investeert de Minister van OCW in grootschalige wetenschappelijke infrastructuur (GWI), Europese partnerschappen, Matching Horizon Europe en Summit Grant, maar ook in sectorplannen, starters- en stimuleringsbeurzen en open competitie. De kwaliteit is hiermee gediend. Het is belangrijk om deze kwaliteit ook van meerwaarde te laten zijn voor de samenleving. Een aantal beleidsthema’s draagt bij aan het vergroten van de maatschappelijke impact van onderzoek en wetenschap. Zo wordt gewerkt aan een beter gebruik van kennis uit (praktijkgericht) onderzoek ten behoeve van maatschappelijke uitdagingen. Het Open Science convenant moet verder bijdragen aan de transitie naar een meer open en participatieve onderzoekspraktijk in Nederland, waarbij data en kennis breder gedeeld en gebruikt worden. Initiatieven rondom kennisveiligheid moeten bijdragen aan meer maatschappelijke impact door actoren in staat te stellen een betere afweging te maken tussen de kansen en risico’s rondom internationale samenwerking in onderzoek en wetenschap. De voorziene onderzoeken op deze thema’s geven meer inzicht in de mate waarin deze doelen in de praktijk ook behaald worden.
Sociale veiligheid en gelijke behandeling
Een aantal beleidsthema’s levert een bijdrage aan het welzijn van onderzoekers, docenten en studenten en daagt hen uit diverse talenten te gebruiken. Onderzoekers moeten in een sociaal veilige omgeving hun werk kunnen doen. Zij moeten, ongeacht hun achtergrond, in staat zijn wetenschappelijke talenten ten volle te benutten. Diversiteit brengt een grotere variatie aan perspectieven in de wetenschap en dat komt de wetenschappelijke kwaliteit ten goede. Daarom is inzicht nodig in hoeverre beleidsprogramma’s als Sociale veiligheid en Erkennen & Waarderen, de commissie Diversiteit hoger onderwijs en onderzoek (DIHOO), en andere instrumenten in het kader van talent bijdragen aan een verbeterde sociale veiligheid, lagere werkdruk, meer diversiteit en verbeterde erkenning en waardering. De voorziene onderzoeken geven dat inzicht.
Instituten in het stelsel van onderzoek en wetenschap
Als stelselverantwoordelijke zorgt de Minister van OCW voor de rijksbijdrage die rechtstreeks naar universiteiten en hogescholen gaat en waarin een deel bestemd is voor onderzoek bij de universitair medische centra (umc’s), de rijksbijdrage die via NWO in competitie wordt verdeeld, en de basisfinanciering die via NWO en de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) over de onderliggende instituten wordt verdeeld. Alle instituten in het stelsel worden periodiek geëvalueerd op onder andere hun rol, taakuitvoering, effectiviteit en doelmatigheid. Voor 2024 en 2025 zijn evaluaties voorzien van NWO, KNAW en de Koninklijke Bibliotheek (KB).
Het verzamelen en verbinden van beleidsinformatie op geaggregeerd niveau
Tot slot worden de zogenaamde syntheseonderzoeken uit de SEA gebruikt om op geaggregeerd niveau de inzichten uit de beleidsindicatoren en -evaluaties beter te duiden en met elkaar te verbinden. Op deze manier is het mogelijk om meer inzicht te krijgen in hoe beleidsinstrumenten elkaar aanvullen en gezamenlijk bijdragen aan het behalen van de beleidsdoelen.
Thema | Subthema | Type onderzoek | Afronding | Toelichting onderzoek | Type onderzoek | Art. |
---|---|---|---|---|---|---|
Arbeid | Doel gendergelijkheid | Topvrouwen: CPB evaluatie effecten invoering quotum | 2024 | Onderzoek naar de effecten van de invoering van het diversiteitsquotum. | ex durante | 25 |
Doel gendergelijkheid | Topvrouwen: Monitor topvrouwen semipubliek | 2024 en volgende jaren) | Een overkoepelende monitor voor de (semi)publieke sector, waarin de governance codes en de v/m-verhoudingen in de (semi)publieke sector periodiek worden bijgehouden, zodat trends kunnen worden waargenomen en beleid hierop kan worden aangepast. | ex durante | 25 | |
Doel gendergelijkheid | Topvrouwen: SER diversiteitsportaal private sector | 2024 en volgende jaren | Een portaal waarin beursgenoteerde en grote vennootschappen jaarlijks rapporteren aan de SER over de man-vrouwverhouding in de (sub)top van hun organisaties. De SER maakt resultaten van rapportages aan eind van elk kalenderjaar openbaar. Op deze wijze kunnen ontwikkelingen worden gemonitord en kan beleid worden bijgestuurd. | ex durante | 25 | |
Doel gendergelijkheid | Onderkant arbeidsmarkt: programma economische veerkracht | 2025 | Programma/onderzoek in het kader van de Nationale Wetenschapsagenda, gericht op het verkrijgen van handelingsperspectieven om de economische veerkracht/de arbeidsparticipatie van vrouwen te vergroten. | ex ante | 25 | |
Doel gendergelijkheid | Onderkant arbeidsmarkt: 6e ronde Vakkundig aan het werk | 2025 | Onderzoek gericht op verbeteren arbeidstoeleiding van vrouwen met een uitkering/ niet uitkeringsgerechtigde vrouwen. | ex ante | 25 | |
Doel lhbtiq+- emancipatie | Verkenning bi+ mensen en arbeidsmarkt | 2024 | Kwalitatiefonderzoek naar de ervaringen van bi+ personen op de arbeidsmarkt. | ex ante | 25 | |
Sociale veiligheid | Doel lhbtiq+- emancipatie | Evaluatie opbrengsten van samenwerking met Regenboogsteden | 2026 | Evalueren wat werkt en wat niet werkt in de samenwerking met gemeenten; in kaart brengen wat de samenwerking oplevert aan resultaten. | ex post | 25 |
Doel gendergelijkheid | Evaluatie opbrengsten van samenwerking met Veilige Steden | 2026 | Evalueren wat werkt en wat niet werkt in de samenwerking met gemeenten; in kaart brengen wat de samenwerking oplevert aan resultaten. | ex post | 25 | |
Doel gendergelijkheid | Nationaal Actieprogramma Aanpakseksueel grensoverschrijdend gedrag en seksueel geweld | 2024 en verder | De regeringscommissaris seksueelgrensoverschrijdend gedrag wordt in 2023 gevraagd advies uit te brengen over hoe het programma goed te monitoren, te verantwoorden en te borgen. Op basis hiervan zal de volgende SEA worden aangevuld. | ex anteex durante | 25 | |
Gender-diversiteit en gelijke behandeling | Doel gendergelijkheid | Representatiemonitor | 2024 | Monitoringsonderzoek naar de representatie van vrouwen in de media. Momenteel wordt verkend om in deze editie ook de representatie van mensen met een (zichtbare) beperking en mensen van kleur mee te nemen. | ex post | 25 |
Doel lhbtiq+- emancipatie en gendergelijkheid | Een ex-ante evaluatie naar mainstreamen | 2024 | Onderzoek naar wat er bekend is over mainstreaming als beleidsinzet in de literatuur, en wat andere departementen en directies van de directie Emancipatie nodig hebben om mainstraemen op een effectieve wijze in te zetten. | ex ante | 25 | |
lhbtiq+ emancipatie | Onderzoek trans en intersekse sporters in topsport en amateursport. | 2024 | Onderzoek naar hoe trans en intersekse personen (mee) kunnen blijven sporten in de topsport en in de amateursport. Op welke wijze kan er bijvoorbeeld samen met en/of door sportbonden tot afspraken omtrent indelingen van teams en competities gekomen worden, zodat deze personen ook volwaardig kunnen deelnemen aan sporten nationaal en internationaal. | ex ante | 25 | |
Algemeen | Doel gendergelijkheid | Emancipatiemonitor | 2024 | De Emancipatiemonitor bevat de resultaten van tweejaarlijks onderzoek naar de emancipatie van vrouwen in Nederland. Aan de hand van de meest actuele gegevens over de positie van vrouwen en mannen brengt deze monitor de stand van het emancipatieproces in kaart. Op basis van deze monitor wordt veel kennis vergaard over gendergelijkheid op de arbeidsmarkt. | ex duranteex post | 25 |
Doel lhbtiq+-emancipatie | Lhbtiq+-monitor | 2024 | De Lhbtiq+-monitor schetst een beeld van de leefsituatie van lhbtiq+ personen op domeinen als veiligheid, gezondheid en werk. Daarnaast schetst de monitor een beeld van de opvattingen van de algemene Nederlandse bevolking over lhbtiq+ personen. Er wordt gekeken welke groepen op voor- en achterstand staan en welke ontwikkelingen hierin te zien zijn. | ex duranteex post | 25 |
Domein Emancipatie
De algemene doelstelling van het emancipatiebeleid is het realiseren van gendergelijkheid en gelijke behandeling wat betreft seksuele oriëntatie, genderidentiteit en geslachtskenmerken in de Nederlandse samenleving.
Uitgangspunt van het emancipatiebeleid van dit kabinet is dat iedereen in Nederland zichzelf kan zijn, iedereen kan worden wat die wil worden en iedereen de mogelijkheden heeft om zich te ontwikkelen en bij te dragen aan de samenleving. Om dit te bereiken zetten we ons in voor gender- en lhbtiq+-gelijkheid en het voorkomen van discriminatie van en geweld tegen deze groepen.
De directie Emancipatie van het Ministerie van OCW gaat over zowel gendergelijkheid als over lhbtiq+ -emancipatie. De directie Emancipatie heeft, in tegenstelling tot de meeste directies, geen eigen wet- en regelgeving, of stelsel waarvoor het verantwoordelijk is, maar is actief op een breed scala aan onderwerpen dat voor een groot deel onder de verantwoordelijkheid van andere departementen valt. De directie heeft hierbij vooral een agenderende, coördinerende en aanjagende rol. Daarbij wordt nauw samen gewerkt met maatschappelijke organisaties, andere overheden en andere departementen. Dit heeft impact op de manier waarop we werken en daarmee ook op de manier waarop we kunnen evalueren.
De directie werkt aan verschillende dossiers, die voor het doel van de SEA zijn gegroepeerd in drie hoofdthema’s: Arbeid, Sociale Veiligheid, en Genderdiversiteit en Gelijke Behandeling. Op de belangrijkste dossiers van de directie bestaan soms raakvlakken en overlap tussen onderwerpen op het gebied van gendergelijkheid en lhbtiq+-emancipatie. Het komt echter ook voor dat dossiers exclusief over de positie van vrouwen of lbhtiq+ personen gaan.
In aanvulling op de SEA (die voor het domein Emancipatie een enigszins afgebakend beeld geeft), wordt met beleidsindicatoren op ocwincijfers.nl de stand van emancipatie gemonitord volgens de groeperingen in de hoofdthema’s.
Thema Arbeid
Elke vrouw moet financieel onafhankelijk zijn en haar kwaliteiten op de arbeidsmarkt waar kunnen maken.Het beleid richt zich op gendergelijkheid op de arbeidsmarkt, waaronder op gelijke beloning en gelijke arbeidsdeelname van vrouwen (ten opzichte van mannen) op elk niveau. De inzet is daarmee onder andere gericht op het bevorderen van arbeidsparticipatie en financiële onafhankelijkheid van vrouwen, maar ook op het verbeteren van de doorstroom van vrouwen naar leidinggevende posities. Dit kabinet zet onder andere in op het creëren van betere omstandigheden op de arbeidsmarkt zoals het beter monitoren op loonverschillen, het lonender maken van meer uren werk, het bestrijden van zwangerschapsdiscriminatie en het faciliteren van de combinatie van arbeid en zorg (stelselherziening kinderopvang en betaald ouderschapsverlof).
Uit de tabel wordt duidelijk dat de genderdiversiteit in de top de komende jaren wordt gemonitord, zowel in de private sector als in de (semi)publieke sector.
Daarnaast zijn verschillende pilots en onderzoeken in gang gezet via de Nationale Wetenschapsagenda en Vakkundig aan het Werk, onder meer om gemeenten te ondersteunen bij een gendersensitieve uitvoering van het re-integratiebeleid om zo de arbeidstoeleiding van vrouwen met een afstand tot de arbeidsmarkt te verbeteren.
Thema Sociale Veiligheid
Het beleid richt zich op het bevorderen van (sociale) veiligheid van vrouwen en lhbtiq+ personen, bijvoorbeeld in de publieke ruimte, op de werkvloer, in het onderwijs of in de sport. Daarbij wordt extra ingezet op specifieke groepen en gemeenschappen waar dit nodig is, bijvoorbeeld bi+ personen, transgender personen, intersekse personen en lhbtiq+ personen in gesloten gemeenschappen.
Zo richt de directie Emancipatie zich op het bevorderen van de sociale veiligheid en gelijke behandeling op iedere school en onderwijsinstelling voor leerling, student, leraar en docent, zodat eenieder veilig, gelijkwaardig en vrij onderwijs geniet en het onderwijs een plek is waar iedereen zichzelf vrij kan uiten en ontplooien. Voor studenten en docenten moet het onderwijs sociaal veilig en inclusief zijn. Daarnaast is het van belang dat leerlingen al in het funderend onderwijs de waarde van gelijkwaardigheid en gelijke behandeling wordt bijgebracht, zodat leerlingen elkaar leren kennen en respecteren ongeacht hun verschillen.
Een ander belangrijk onderdeel van emancipatie binnen het onderwijs is de invloed van gender op de school- en beroepsloopbaan. Gender, seksuele diversiteit, afkomst of ondersteuningsbehoefte horen niet van invloed te zijn op de school-, studie- en loopbaankeuzes die door een leerling worden gemaakt, of hoe een leerling behandeld wordt door diens leraar. Jongeren moeten een kansrijke keuze kunnen maken passend bij hun interesses, talenten en capaciteiten zonder dat deze beïnvloed wordt door bijvoorbeeld sociale verwachtingen, gendernormen en rolpatronen.
Middels het National Actieprogramma Aanpak seksueel grensoverschrijdend gedrag en seksueel geweld zet de directie zich in om een cultuurverandering te bewerkstelligen zodat iedereen in onze samenleving zich veilig voelt en we elkaar wensen en grenzen herkennen, erkennen en respecteren. Dit betreft een Nationaal Actieprogramma dat door de Ministeries van OCW en SZW wordt gecoördineerd en waarvoor een regeringscommissaris is aangesteld om het kabinet gevraagd en ongevraagd te adviseren bij de totstandkoming en de uitvoering van dit programma. De directie emancipatie is binnen het Ministerie van OCW de coördinerende directie.
Thema Genderdiversiteit en gelijke behandeling
Alle mensen zijn vrij om hun identiteit vorm te geven.Het beleid richt zich op het bevorderen van gelijke behandeling, de acceptatie van genderdiversiteit, het tegengaan van stereotypering en het bevorderen van representatie. Een van de belangrijkste instrumenten die de directie Emancipatie inzet om gelijke behandeling te stimuleren, is gender mainstreaming. De inzet en de kansen voor een effectievere inzet van gender mainstreaming wordt (strategisch) geëvalueerd in 2024. In 2024 wordt ook de volgende editie van de Representatiemonitor verwacht. Momenteel wordt verkend of hierin naast de representatie van vrouwen, ook gekeken kan worden naar de representatie van mensen met een (zichtbare) beperking en mensen van kleur. Binnen het thema «genderdiversiteit en gelijke behandeling» valt ook het onderwerp sport. De belangrijkste prioriteit hierbinnen is het realiseren van een inclusieve omgeving «op en buiten het veld» waarbinnen iedereen ongeacht seksuele oriëntatie of genderidentiteit vrij, veilig, gelijkwaardig én volwaardig kan sporten in de top- en amateursport. Iedereen moet veilig en met plezier kunnen sporten. Het kabinet blijft duidelijk en actief stelling nemen tegen geweld, intimidatie, discriminatie en uitsluiting van lhbtiq+ personen in de sport. Samen met de directie Sport bij het Ministerie van VWS blijft directie Emancipatie inzetten op het bevorderen van lhbtiq+ -acceptatie en -veiligheid in de sport. Verder is een belangrijk thema maximale borging van zorgvuldigheid in de zorg voor intersekse kinderen en de afwegingen die daarbij aan de orde komen tussen artsen, ouders, en kind. Teneinde te voorkomen dat er niet-medisch noodzakelijke en non-consensuele behandelingen plaatsvinden bij intersekse kinderen, zijn er gezondheidsverschillen op basis van gender, seksuele gerichtheid, genderidentiteit en -expressie en geslachtskenmerken. Daarom zet de directie zich in om het publiek, de zorgsector en de overheid hiervan bewust te maken en te ondersteunen.
Om gelijke behandeling te bewerkstelligen is het van belang om juridische gelijkwaardigheid te waarborgen. Vrouwen en lhbtiq+ personen kennen diverse belemmeringen om gelijk behandeld te worden. De directie Emancipatie zet zich in om op alle terreinen gelijkwaardigheid en gelijkheid te garanderen, ook voor de wet. Dit betreft onder andere de transgenderwet en wet- en regelgeving op het gebied van meerouderschap, meeroudergezag, overheidsdocumentatie, onnodige sekseregistratie, interlandelijke adoptie en draagmoederschap.
Thema Algemeen
Voor de algemene onderwerpen die dwarsdoorsnijdend zijn voor alle thema’s is de categorie «algemeen» toegevoegd. Hierin vallen bijvoorbeeld de Emancipatie- en de Lhbtiq+-monitor die rapporteren over alle domeinen. Binnen deze categorie valt ook de internationale inzet. De directie Emancipatie vervult een grote rol in de standpuntbepaling van Nederland in onderhandelingen over afspraken in internationale gremia én in het tegengaan van de internationale pushback op gendergelijkheid en gelijke rechten voor lhbtiq+ personen.
Momenteel wordt een nieuwe uitvoerder voor de volgende Lhbtiq+-monitor gezocht. Naar verwachting wordt eind 2024 een volgende editie Lhbtiq+-monitor opgeleverd, waarbij het streven is de reikwijdte van de monitor verder uit te breiden. Verder wordt in 2024 een nieuwe editie van de Emancipatiemonitor verwacht.