In het verdiepingshoofdstuk wordt informatie gegeven over de budgettaire aansluiting tussen de ontwerpbegroting 2023 en de ontwerpbegroting 2024 en opmerkelijke verschillen nader toegelicht. De mutaties tot en met de eerste suppletoire begroting 2023 waaronder de hogere uitgaven voor eerstejaarsopvang asielzoekers zijn eerder in de eerste suppletoire begroting 2023 toegelicht. Als gevolg van hogere kosten voor eerstejaarsopvang asielzoekers neemt het BHOS-budget tot en 2026 af. Dit heeft tot gevolg dat het budget op diverse thema's is aangepast. De mutaties zijn in de begroting op artikel en subartikelniveau verwerkt.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 639 664 | 603 396 | 623 919 | 680 654 | 690 871 | ||
Mutatie Nota van wijziging 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutatie amendement 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2023 | ‒ 67 422 | ‒ 48 433 | ‒ 56 563 | ‒ 37 369 | 11 108 | ||
Mutaties suppletoire begroting prinsjesdag 2023 | 30 610 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Nieuwe mutaties | 0 | 46 534 | 6 339 | 1 572 | 0 | ||
Stand ontwerpbegroting 2024 | 579 628 | 602 852 | 601 497 | 573 695 | 644 857 | 701 979 | 701 979 |
Naar aanleiding van de verwachte extra toestroom van asielzoekers uit DAC-landen heeft een herschikking binnen het ODA-budget plaatsgevonden. Door een hogere bezetting in het COA stijgt de asieltoerekening. Als gevolg van hogere uitgaven voor eerstejaarsopvang asielzoekers neemt het BHOS-budget tot en met 2026 af. Dit heeft tot gevolg dat het budget op diverse thema's is aangepast.
Bij de eerste suppletoire begroting 2023 is deze ombuiging technisch verdeeld over de beleidsartikelen. Met de ontwerpbegroting 2024 is vorm gegeven aan de inhoudelijke invulling van de ombuigingen.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 | 6 264 | 6 264 | 6 264 | 6 264 | 6 264 | ||
Mutatie Nota van wijziging 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutatie amendement 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2023 | 7 736 | 7 736 | 7 736 | 7 736 | 7 736 | ||
Mutaties suppletoire begroting prinsjesdag 2023 | 10 000 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Stand ontwerpbegroting 2024 | 38 583 | 24 000 | 14 000 | 14 000 | 14 000 | 14 000 | 14 000 |
De ontvangsten op artikel 1 zijn toe te schrijven aan de hogere geraamde ontvangsten op het DTIF-instrument. De ontvangsten voor Dutch Good Growth Fund (DGGF) zijn verder naar verwachting hoger dan begroot. Dit wordt onder andere veroorzaakt door hogere premieontvangsten en terugbetalingen op wisselfinancieringen voor DGGF.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 913 510 | 950 469 | 1 121 397 | 1 156 882 | 1 143 882 | ||
Mutatie Nota van wijziging 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutatie amendement 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2023 | ‒ 120 850 | ‒ 94 098 | ‒ 121 160 | ‒ 76 223 | 0 | ||
Mutaties suppletoire begroting prinsjesdag 2023 | 75 348 | 2 082 | 0 | 0 | 0 | ||
Nieuwe mutaties | 0 | 47 391 | ‒ 2 504 | ‒ 3 026 | 0 | ||
Stand ontwerpbegroting 2024 | 816 870 | 868 008 | 905 844 | 997 733 | 1 077 633 | 1 143 882 | 1 143 882 |
Naar aanleiding van de verwachte extra toestroom van asielzoekers uit DAC-landen heeft een herschikking binnen het ODA-budget plaatsgevonden. Door een hogere bezetting in het COA stijgt de asieltoerekening. Als gevolg van hogere uitgaven voor eerstejaarsopvang asielzoekers neemt het BHOS-budget tot en met 2026 af. Dit heeft tot gevolg dat het budget op diverse thema's is aangepast.
Bij de eerste suppletoire begroting 2023 is deze ombuiging technisch verdeeld over de beleidsartikelen. Met de ontwerpbegroting 2024 is vorm gegeven aan de inhoudelijke invulling van de ombuigingen.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 849 037 | 855 626 | 882 979 | 892 979 | 897 979 | ||
Mutatie Nota van wijziging 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutatie amendement 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2023 | ‒ 109 595 | ‒ 85 282 | ‒ 107 698 | ‒ 67 733 | 0 | ||
Mutaties suppletoire begroting prinsjesdag 2023 | 54 300 | 1 200 | 0 | 0 | 0 | ||
Nieuwe mutaties | 19 482 | 31 454 | ‒ 21 602 | ‒ 15 862 | 0 | ||
Stand ontwerpbegroting 2024 | 901 132 | 813 224 | 802 998 | 753 679 | 809 384 | 897 979 | 897 979 |
Naar aanleiding van de verwachte extra toestroom van asielzoekers uit DAC-landen heeft een herschikking binnen het ODA-budget plaatsgevonden. Door een hogere bezetting in het COA stijgt de asieltoerekening. Als gevolg van hogere uitgaven voor eerstejaarsopvang asielzoekers neemt het BHOS-budget tot en met 2026 af. Dit heeft tot gevolg dat het budget op diverse thema's is aangepast.
Bij de eerste suppletoire begroting 2023 is deze ombuiging technisch verdeeld over de beleidsartikelen. Met de ontwerpbegroting 2024 is vorm gegeven aan de inhoudelijke invulling van de ombuigingen.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 1 073 712 | 1 042 312 | 1 114 460 | 1 112 260 | 1 112 260 | ||
Mutatie Nota van wijziging 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutatie amendement 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutatie 1e incidentele suppletoire begroting 2023 | 30 000 | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2023 | ‒ 140 706 | ‒ 113 099 | ‒ 141 026 | ‒ 93 105 | 0 | ||
Mutaties suppletoire begroting prinsjesdag 2023 | 78 706 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Nieuwe mutaties | 0 | 82 952 | 70 628 | 46 146 | 0 | ||
Stand ontwerpbegroting 2024 | 943 326 | 1 041 712 | 1 012 165 | 1 044 062 | 1 065 301 | 1 112 260 | 1 112 260 |
Naar aanleiding van de verwachte extra toestroom van asielzoekers uit DAC-landen heeft een herschikking binnen het ODA-budget plaatsgevonden. Door een hogere bezetting in het COA stijgt de asieltoerekening. Als gevolg van hogere uitgaven voor eerstejaarsopvang asielzoekers neemt het BHOS-budget tot en met 2026 af. Dit heeft tot gevolg dat het budget op diverse thema's is aangepast.
Bij de eerste suppletoire begroting 2023 is deze ombuiging technisch verdeeld over de beleidsartikelen. Met de ontwerpbegroting 2024 is vorm gegeven aan de inhoudelijke invulling van de ombuigingen.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 385 989 | 688 597 | 998 465 | 1 128 870 | 1 484 266 | ||
Mutatie Nota van wijziging 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutatie amendement 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutatie 1e incidentele suppletoire begroting 2023 | 140 000 | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2023 | ‒ 112 995 | ‒ 397 987 | ‒ 704 826 | ‒ 825 389 | ‒ 4 896 | ||
Mutaties suppletoire begroting prinsjesdag 2023 | ‒ 49 155 | 182 787 | 165 049 | 189 897 | 220 012 | ||
Nieuwe mutaties | 0 | ‒ 155 183 | ‒ 7 889 | 6 497 | ‒ 243 681 | ||
Stand ontwerpbegroting 2024 | 417 023 | 363 839 | 318 214 | 450 799 | 499 875 | 1 455 701 | 2 036 819 |
Naar aanleiding van de verwachte extra toestroom van asielzoekers uit DAC-landen heeft een herschikking binnen het ODA-budget plaatsgevonden. Door een hogere bezetting in het COA stijgt de asieltoerekening. Als gevolg van hogere uitgaven voor eerstejaarsopvang asielzoekers neemt het BHOS-budget tot en met 2026 af. Dit heeft tot gevolg dat het budget op diverse thema's is aangepast.
Bij de eerste suppletoire begroting 2023 is deze ombuiging technisch verdeeld over de beleidsartikelen. Met de ontwerpbegroting 2024 is vorm gegeven aan de inhoudelijke invulling van de ombuigingen.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
Stand ontwerpbegroting 2023 | 43 866 | 42 330 | 37 908 | 32 888 | 28 834 | ||
Mutatie Nota van wijziging 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutatie amendement 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2023 | 1 222 | 1 485 | 1 218 | 1 366 | 1 814 | ||
Nieuwe mutaties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Stand ontwerpbegroting 2024 | 62 344 | 45 088 | 43 815 | 39 126 | 34 254 | 30 648 | 28 806 |
De ontvangsten op artikel 5.20 zijn een bijstelling van de raming van de ontvangsten naar aanleiding van aflossingen van begrotingsleningen verstrekt door NIO.