Base description which applies to whole site

2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties

De onderstaande tabellen geven de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties van de 1e suppletoire begroting 2025 weer. Een meer gedetailleerd overzicht van de mutaties per artikel is te vinden bij de budgettaire gevolgen van beleid in paragraaf 3 Beleidsartikelen en paragraaf 4 Niet-beleidsartikelen.

Tabel 2 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2025 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
  

Artikel

Uitgaven 2025

Uitgaven 2026

Uitgaven 2027

Uitgaven 2028

Uitgaven 2029

Uitgaven 2030

 

Vastgestelde begroting 2025

 

14.091.734

15.819.728

15.843.677

15.099.661

15.113.699

15.201.396

 

Belangrijkste suppletoire mutaties

       

1.

Indexatie begroting 2025

Diverse artikelen

308.357

327.834

324.827

313.385

315.474

315.914

2.

Overboekingen Fondsen

26

84.204

31.125

28.350

30.770

38.590

37.826

 

- Waarvan met MF

 

‒ 79.814

‒ 24.237

‒ 22.091

‒ 26.867

‒ 33.895

‒ 33.131

 

- Waarvan met DF

 

‒ 4.390

‒ 6.888

‒ 6.259

‒ 3.903

‒ 4.695

‒ 4.695

3.

Overboekingen Ministeries

 

‒ 43.270

‒ 9.581

‒ 9.580

‒ 5.069

‒ 5.772

‒ 2.475

 

- Waarvan HXII

Diverse artikelen

‒ 12.394

‒ 4.095

‒ 4.126

‒ 37

‒ 1.336

1.791

 

- Waarvan met MF en DF

26

‒ 30.876

‒ 5.486

‒ 5.454

‒ 5.032

‒ 4.436

‒ 4.266

4.

HGIS

Diverse artikelen

3.700

4.621

6.624

2.126

2.128

2.129

5.

Toegevoegde eindejaarsmarge (EJM)

Diverse artikelen

11.446

     
 

- Waarvan initieel uit te keren EJM

 

29.341

     
 

- Waarvan Taakstelling Toeslagen

 

‒ 17.895

     

6.

Voordelig saldo NGF-projecten

Diverse artikelen

34.539

     

7.

Kasschuif HXII

Diverse artikelen

‒ 296.950

‒ 50.768

135.495

102.871

17.281

92.071

 

- waarvan Klimaatfonds

 

‒ 91.461

‒ 80.532

43.755

47.726

48.564

31.948

 

- waarvan Nationaal Groeifonds

 

‒ 91.202

‒ 8.950

33.403

24.870

‒ 16.387

58.266

 

- waarvan Regulier budget

 

‒ 114.287

38.714

58.337

30.275

‒ 14.896

1.857

8.

Kasschuif Mobiliteitsfonds

26

220.000

‒ 450.000

70.000

65.000

‒ 130.000

‒ 300.000

9.

Kasschuif Deltafonds

26

20.000

‒ 255.000

90.000

50.000

 

‒ 60.000

10.

Kasschuif Infrastructuur

99

 

‒ 1.000.000

1.000.000

   

11.

Taakstelling voordelig saldo fondsen

26

‒ 169.683

     

12.

AP voorjaarsbesluitvorming

99

  

10.000

33.750

39.500

63.250

 

- waarvan Nedersaksenlijn

   

10.000

10.000

10.000

10.000

 

- waarvan Kornwederzand

    

18.750

18.750

37.500

 

- waarvan N36

     

5.750

5.750

 

- waarvan Flessenhals Meppel

    

5.000

5.000

10.000

13.

AP Elektrisch Taxiën

17

    

10.000

0

14.

AP WoMo

26

0

27.475

108.250

158.250

308.250

458.250

15.

NGF Luchtvaart in Transitie voorwaardelijk deel

17

6.100

5.400

22.800

0

0

 

16.

Overige mutaties

Diverse artikelen

10.412

752

‒ 48

‒ 48

‒ 48

‒ 12.743

         
 

Stand 1e suppletoire begroting 2025

 

14.196.385

14.420.461

17.602.045

15.819.926

15.670.512

15.757.792

Toelichting

  • 1. Bij de 1e suppletoire begroting wordt de loon- en prijsbijstelling tranche 2025 van Hoofdstuk XII, het Mobiliteitsfonds en het Deltafonds toegevoegd aan de beleidsbegroting. De daadwerkelijke loon- en prijsbijstelling is hoger dan hetgeen is toegekend. Het Kabinet Schoof I heeft besloten om een deel van de prijsbijstelling in te zetten voor de Hersteloperatie Toeslagen en andere rijksbrede problematiek. De prijsbijstelling wordt voor 50% uitgekeerd. Daarnaast wordt de loonbijstelling op externe inhuur in de periode 2025 ‒ 2030 in totaal € 30,9 miljoen ingehouden en structureel € 4,7 miljoen. Verder zijn de onderwijsbezuinigingen van de ontwerpbegroting 2025 het Ministerie van OCW middels het aangenomen Amendement van het lid Bontenbal C.S. gedeeltelijk teruggedraaid. Het aandeel van IenW voor deze rijksbrede opgave (structureel € 19 miljoen) wordt gedekt uit de totale ontvangen prijsbijstelling 2025. De reeks opgenomen in de tabel betreft de toegevoegde indexatie op de begrotingen van IenW. De toegevoegde loon- en prijsbijstelling van HXII zijn verdeeld over de diverse artikelen. De toegevoegde loon- en prijsbijstelling van de fondsen wordt bij de Ontwerpbegroting 2026 toebedeeld aan de artikelen op het Mobiliteitsfonds en Deltafonds.

  • 2. Voor het uitvoeren van verschillende programma's is in 2025 per saldo € 79,8 miljoen overgeboekt van het Mobiliteitsfonds naar Hoofdstuk XII en € 4,4 miljoen vanuit het Deltafonds naar Hoofdstuk XII. Per saldo is er € 250,9 miljoen toegevoegd aan de Hoofdstuk XII begroting in de periode 2025 t/m 2030. Het gaat met name om de verwerking van de bijdrage van RWS en ProRail aan de apparaatstaakstelling. In de Ontwerpbegroting 2025 is een eerste deel van de taakstelling verdeeld over de dienstonderdelen van IenW. Bij de 1e suppletoire begroting wordt het restant (vanaf 2026 en verder) van de taakstelling verwerkt, welke tijdelijk was opgenomen onder artikel 98 van hoofdstuk XII. Hiervoor wordt door RWS en ProRail in de periode 2026 t/m 2030 totaal € 123,0 miljoen naar Hoofdstuk XII is overgeboekt.

    • Voor het aandeel van ProRail in de periode 2026 t/m 2030 in totaal € 50,1 van het Mobiliteitsfonds naar hoofdstuk XII overgeboekt.

    • Voor het aandeel van RWS is in de periode 2026 t/m 2030 in totaal € 58,4 miljoen van het Mobiliteitsfonds en € 14,6 miljoen van het Deltafonds naar Hoofdstuk XII overgeboekt.

  • 5. Dit betreft de overboekingen van en naar andere begrotingshoofdstukken binnen de Rijksbegroting. Per saldo is in de periode 2025 t/m 2030 € 75,7 miljoen naar andere begrotingen overgeboekt. Dit betreft met name de overboeking naar het ministerie van Klimaat en Groene Groei (KGG) voor het IenW-deel in de DEI+ openstelling voor het thema Circulaire Economie van € 37,3 miljoen, twee overboekingen naar het ministerie van Defensie voor de inhuur van een extra Handhavingsvaartuig voor de Kustwacht van € 29,5 miljoen en voor de uitbreiding van de noodsleephulp op de Noordzee € 12,0 miljoen.

  • 6. Dit betreft de toevoeging van HGIS-middelen aan Hoofdstuk XII en betreft met name:

    • Het budget voor de meerkosten van de NAVO top € 1,5 miljoen in 2025.

    • Het budget om aan de lopende afspraken van Partners voor Water 5 te kunnen voldoen en betreft cumulatief € 7,0 miljoen in 2026 en 2027. Bij de initiële HGIS-taakstelling was dit niet mogelijk geweest.

    • De terugboeking van de gebruiksvergoeding voor het Galileo Reference Center (GRC) die ten onrechte in de initiële HGIS-taakstelling is meegenomen van cumulatief € 2,7 miljoen in de periode 2025 t/m 2030.

  • 10. Dit betreft de toevoeging van de reguliere eindejaarsmarge (EJM) op Hoofdstuk XII van € 11,2 miljoen en de eindejaarsmarge op de klimaatfonds middelen van € 0,2 miljoen. De toegevoegde eindejaarsmarge wordt bij de Ontwerpbegroting 2026 toebedeeld aan de artikelen van Hoofdstuk XII. De daadwerkelijke EJM is hoger dan hetgeen is toegekend. Het Kabinet Schoof I heeft besloten om een deel van de EJM in te zetten voor de Hersteloperatie Toeslagen. Voor Hoofdstuk XII gaat het om een korting van circa € 18 miljoen.

  • 11. Op de NGF-projecten op Hoofdstuk XII is een voordelig saldo ontstaan van € 34,5 miljoen in 2024. Dit saldo wordt bij deze 1e suppletoire begroting weer toegevoegd aan de betreffende projecten op Hoofdstuk XII.

  • 12. Ten laste van het generale beeld wordt per saldo € 297,0 miljoen vanuit 2025 naar latere jaren geschoven. Het betreft met name schuiven voor Duurzame Mobiliteit (€ 153,2 miljoen), het NGF project Maritiem Masterplan (€ 48,7 miljoen), het Klimaatfonds programma Duurzame Scheepvaart en Waterstof Binnenvaartschepen (€ 40,1 miljoen), het NGF project Luchtvaart in Transitie (€ 33,4 miljoen) en op de GIS-4 regeling (€ 16,7 miljoen).

  • 13. Dit betreft een kasschuif op het Mobiliteitsfonds. Voor een toelichting wordt verwezen naar de 1e suppletoire begroting van het Mobiliteitsfonds.

  • 14. Dit betreft een kasschuif op het Deltafonds. Voor een verdere toelichting wordt verwezen naar de 1e suppletoire begroting van het Deltafonds.

  • 15. Het Kabinet Schoof I heeft besloten om infrastructuur te faseren. Er vindt een kasschuif plaats van € 1 miljard euro van 2026 naar 2027. Deze schuif is technisch verwerkt op artikel 99 van Hoofdstuk XII en wordt bij de Ontwerpbegroting 2026 verdeeld naar het Mobiliteitsfonds en het Deltafonds.

  • 16. Het voordelig saldo wordt op de fondsen niet volledig uitgekeerd vanwege de bijdrage aan Hersteloperatie Toeslagen. Het betreft een korting van € 152,7 miljoen op het Mobiliteitsfonds en € 16,8 miljoen op het Deltafonds. Voor een toelichting wordt verwezen naar de 1e suppletoire begroting van het Mobiliteitsfonds en het Deltafonds.

  • 17. In de voorjaarsbesluitvorming is door het Kabinet Schoof I besloten dat er in de periode 2026 ‒ 2030 € 146,5 miljoen van de gereserveerde middelen voor de Lelylijn op de aanvullende post wordt overgemaakt naar IenW ten behoeve van de Nedersaksenlijn, Kornweerderzand, N36 Almelo-Ommen en flessenhals Meppel. Dit wordt bij de Ontwerpbegroting 2026 overgeboekt naar het Mobiliteitsfonds.

  • 18. De middelen op de Aanvullende Post gereserveerd voor het stimuleren van elektrisch taxiën op Schiphol worden bij de 1e suppletoire begroting toegevoegd aan Hoofdstuk XII. Door middel van een kasschuif worden de middelen verdeeld over de jaren 2027 ‒ 2029.

  • 19. Het kabinet-Schoof I heeft € 2,5 miljard beschikbaar gemaakt voor de ontsluiting en bereikbaarheid van nieuwe woningbouwlocaties. De € 2,5 miljard wordt ingezet voor twee verschillende type woningbouwlocaties; woningbouwlocaties door heel Nederland waar op korte termijn extra woningen gebouwd kunnen worden, en de grootschalige woningbouwlocaties. Deze middelen, inclusief indexatie, worden bij de 1e suppletoire begroting toegevoegd vanuit de Aanvullende Post van het Ministerie van Financiën. Het gaat om een totaalbedrag van € 2,5 miljard en € 78,0 miljoen indexatie in de periode 2026 t/m 2038.

  • 20. Dit betreft de toevoeging van de NGF middelen voor het NGF programma Luchtvaart in Transitie. Deze middelen stonden nog op de NGF-begroting en zouden onder voorwaarde worden toegekend. Aan deze voorwaarde is nu voldaan. De middelen worden ingezet voor de subisidie Hydrogen Aircraft Powertrain and Storage Systems (HAPPS).

  • 21. Overige mutaties betreffen met name verschillende interne herschikkingen om tegenvallers in de uitvoering van het beleid en in de bedrijfsvoering in te kunnen passen binnen de budgettaire kaders van Hoofdstuk XII. Het gaat hierbij om tegenvallers als gevolg van hogere kosten op gebied van de Omgevingswet, de contributie aan EUMETSAT en het gebruik en onderhoud van het regeringsvliegtuig. Daarnaast gaat het om een herschikking om de budgetten voor het beleidsterrein Luchtvaart op peil te houden wordt budget vrijgemaakt voor de voorbereiding op een nieuw administratief systeem met het programma Vernieuwing Generieke Processen.

Tabel 3 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2025 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
  

Artikel

Ontvangsten 2025

Ontvangsten 2026

Ontvangsten 2027

Ontvangsten 2028

Ontvangsten 2029

Ontvangsten 2030

 

Vastgestelde begroting 2025

 

41.090

580.155

1.114.507

1.116.264

1.110.354

1.110.354

 

Belangrijkste suppletoire mutaties

       

1.

Bijstelling BVOV ontvangsten

16

65.370

     

2.

Bijdragen derden EMSWe van SEMAS

18

1.613

     

3.

Extra EU ontvangsten

97

1.200

     

4.

Projecten Caribisch Nederland

97

1.057

     

5.

Overige mutaties

 

936

1.152

1.152

1.152

1.152

1.152

         
 

Stand 1e suppletoire begroting 2025

 

111.266

581.307

1.115.659

1.117.416

1.111.506

1.111.506

Toelichting

  • 1. Dit betreffen afrekeningen van voorschotten die in het kader van de regeling specifieke uitkering beschikbaarheidsvergoeding regionale OV-consessie 2021 aan vervoersregio's gemeenten en provincies zijn verstrekt. Op grond van de ingediende verantwoordingen en de verzoeken tot vaststelling van de uitkeringen, bleek een deel van de verstrekte voorschotten te moeten worden terugbetaald. Hierover zijn met de betreffende provincies en vervoersregio's afspraken gemaakt.

  • 2. Dit betreffen ontgvangensten van de European Maritime Single Window environment (EMSWE) naar aanleiding van het Smart European Maritime Space (SEMAS) project voor de logisitieke kant van de scheepvaart. Dit is een samenwerking van 7 lidstaten om de invoering van de EMSWE verordening zo veel mogelijk gestandaardiseerd te realiseren.

  • 3. Dit betreffen de extra EU ontvangsten voor met name de volgende projecten: PRISMA, NEWPATHWAYS, OECD, DG CLIMA en NAVIGATE.

  • 4. Dit betreffen de ontvangsten voor de projecten Connectiviteit Eilanden en Shoulder en Taxiway.

  • 5. Dit betreft met name de te ontvangen vergoeding (looptijd 20 jaar) van het Agentschap van de Europese Unie voor het ruimtevaartprogramma (Euspa) voor het beheer en onderhoud van het Galileo Sensor Station (GSS) op Bonaire (jaarlijks € 0,8 miljoen).

Licence