Scope
De Wet Tijdelijke Tolheffing Blankenburgverbinding en ViA15, die op 15 maart 2016 in werking is getreden, bevat het wettelijk kader om voor de projecten A24 Blankenburgverbinding en A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) tol te heffen. In de wet is opgenomen dat het tolsysteem verder wordt uitgewerkt in een uitvoerings- en een handhavingsplan die aan de Staten-Generaal worden overlegd voordat de tolheffing van start gaat. Het uitvoeringsplan gaat nader in op de wijze waarop het passerende verkeer wordt geregistreerd, de betalingsmogelijkheden en de wijze waarop weggebruikers en kentekenhouders in contact kunnen treden met vragen en klachten over het betalen van tol, herinneringen of boetes. Het handhavingsplan bevat een omschrijving van hoe het toezicht is georganiseerd, de wijze waarop een boete wordt opgelegd en hoe deze wordt geïnd.
Het uitvoerings- en het handhavingsplan zijn in het najaar 2023 aan de Kamer voorgelegd. Dat was ruim voor de openstelling van de A24 Blankenburgverbinding en de start van de tolheffing, die naar verwachting in december 2024 plaatsvindt. De precieze start van tolheffing op de ViA15 is afhankelijk van de Raad van State-uitspraak over het Tracébesluit ViA15. Vooralsnog wordt niet uitgegaan van ingebruikname ViA15 en start tolheffing voor 2030.
Financieel
Het doel van de tolheffing is om een financieringsbehoefte voor beide aanlegprojecten te dekken. Deze behoefte komt tot uiting in een tolopgave van € 392 miljoen voor de Blankenburgverbinding en van € 354 miljoen voor de ViA15 (prijspeil 2024). De tolopbrengsten dienen deze tolopgave, maar ook de uitvoeringskosten voor tolheffing te dekken. Deze uitvoeringskosten betreffen de invoeringskosten van tolheffing en de cumulatieve kosten voor exploitatie tijdens de periode waarin tol geheven wordt.
Organisatie
De tolheffing wordt samen met de uitvoeringsorganisaties RDW, CJIB, RWS en ILT verder uitgewerkt.
Specificatie inkomsten en uitgaven
In onderstaande tabel is het totaaloverzicht opgenomen van de verwachte inkomsten en uitgaven.
Uitgaven | Artikel | t/m 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 | 2032 | 2033 | 2034 | 2035 | 2036 | 2037 | 2038 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rijksbijdrage voor realisatie Tolsysteem en -organisatie | 53.806 | 42.900 | 4.338 | ||||||||||||||
- bijdrage aan Rijkswaterstaat | MF 12.06/12.03 | 2.793 | 2.094 | 100 | |||||||||||||
- bijdrage aan RDW | MF12.03 | 37.141 | 23.491 | 1.500 | |||||||||||||
- bijdrage aan ILT | HXII art. 24 | 100 | |||||||||||||||
- bijdrage aan Centraal Justitieel Incassobureau | MF 12.03 | 3.763 | 2.781 | 300 | |||||||||||||
- uitgaven programmaorganisatie IenW | MF 12.03/HXII art. 98 | 10.110 | 1.300 | 1.000 | |||||||||||||
- nog toe te wijzen | MF12.03 | 0 | 13.234 | 1.338 | |||||||||||||
Rijksbijdrage voor realisatie Exploitatie Tolsysteem | 0 | 18.442 | 47.390 | 40.570 | 34.582 | 28.682 | 28.746 | 21.912 | 21.463 | 20.662 | 19.989 | 20.064 | 20.105 | 20.040 | 19.402 | 5.207 | |
Subtotaal Blankenburgverbinding | 53.806 | 61.342 | 51.728 | 40.570 | 34.582 | 28.682 | 28.746 | 21.912 | 21.463 | 20.662 | 19.989 | 20.064 | 20.105 | 20.040 | 19.402 | 5.207 | |
Rijksbijdrage voor realisatie Tolsysteem en -organisatie | 400 | 1.880 | 3.760 | 6.652 | 9.400 | ||||||||||||
- bijdrage aan Rijkswaterstaat | MF 12.06/12.03 | 400 | 700 | 900 | 2.900 | 1.200 | |||||||||||
- bijdrage aan RDW | MF12.03 | 200 | 800 | 800 | 4.400 | ||||||||||||
- bijdrage aan ILT | HXII art. 24 | 100 | 100 | 100 | |||||||||||||
- bijdrage aan Centraal Justitieel Incassobureau | MF 12.03 | 200 | 400 | 400 | 400 | ||||||||||||
- uitgaven programmaorganisatie IenW | MF 12.03/HXII art. 98 | 200 | 400 | 400 | 400 | ||||||||||||
- nog toe te wijzen | MF12.03 | 580 | 1.160 | 2.052 | 2.900 | ||||||||||||
Rijksbijdrage voor realisatie Exploitatie Tolsysteem | 18.188 | 16.075 | 14.313 | 12.480 | 12.483 | 12.396 | 12.379 | 13.179 | 24.453 | ||||||||
Subtotaal ViA15 | 400 | 1.880 | 3.760 | 6.652 | 9.400 | 18.188 | 16.075 | 14.313 | 12.480 | 12.483 | 12.396 | 12.379 | 13.179 | 24.453 | |||
Totaal uitgaven Tol | 54.206 | 61.342 | 51.728 | 42.450 | 38.342 | 35.334 | 38.145 | 40.100 | 37.538 | 34.975 | 32.470 | 32.547 | 32.501 | 32.419 | 32.581 | 29.660 | |
Ontvangsten | |||||||||||||||||
Totaal geraamde ontvangsten tol | MF 12.09 | 29.256 | 100.181 | 103.066 | 95.958 | 88.716 | 151.294 | 150.448 | 148.337 | 124.022 | 53.752 | 49.754 | 49.754 | 9.756 | 82.730 | 82.733 | |
Ontvangsten voor realisatie tolsysteem* | MF 12.09 | 12.293 | 12.290 | 12.290 | 12.290 | 12.290 | 12.290 | 12.290 | 12.290 | 12.290 | 12.285 | ||||||
* De geraamde ontvangsten zijn niet geactualiseerd ten opzichte van het Mobiliteitsfonds voor het jaar 2024. |
Toelichting op tabel
– Voor de realisatie en exploitatie van tol is er een aantal rollen en taken die vervuld worden, die betrekking hebben op zowel reguliere inning als voor de wettelijke aanmaning en handhaving.
– Voor het mogelijk maken om tol te kunnen innen, moeten de uitvoeringsorganisaties zich gedegen voorbereiden, systemen aanpassen en producten en diensten inkopen. Daarnaast dient ook IenW voorbereidingen te treffen. De realisatiekosten die hierbij worden gemaakt komen ten laste van de tolopgave. Deze kosten zijn geactualiseerd ten opzichte van de Ontwerpbegroting 2024.
– Naast de realisatiekosten voor het tolsysteem worden de exploitatiekosten van tolheffing gedekt uit de tolontvangsten op deze verbindingen. Deze kosten zijn uitgesplitst naar de twee aanlegprojecten. Deze kosten zijn volledig herzien op basis van de meest actuele inzichten en geactualiseerde ramingen bij de uitvoeringsorganisaties en bij het project Tijdelijke Tolheffing. Deels zijn deze kosten volume-afhankelijk en afhankelijk van het aantal passages op beide wegen. Deels betreft het vaste kosten onafhankelijk van het gebruik van beide wegen. De volume-afhankelijke kosten zijn aan het desbetreffende aanlegproject toegerekend. Voor de verdeling van de volume-onafhankelijke exploitatiekosten over beide aanlegprojecten is een verdeelsleutel bepaald op basis van de verkeersvolumes op beide wegen.
– Op basis van de verwachte verkeersvolumes van het tolsysteem betreffen de verschuldigde tolbedragen en de ontvangsten uit betaalherinneringen en boetes indien een eenmalige betaling niet tijdig plaatsvindt.
– Verschillende cijfers in de tabel kennen nu nog een behoorlijke onzekerheid en zijn mede afhankelijk van hoe het tolsysteem in de praktijk functioneert. Een nauwkeurige raming van de verwachte duur van de tolheffing is daarom pas te geven nadat er enige jaren tol geheven is.