2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
100 jaar vriendschap Turkije-Nederland | 100 | |||||
Aanpak laaggeletterdheid | 7.300 | |||||
Aanpak recreatieparken | 170 | |||||
Aanpak tegen ondermijning | 210 | |||||
Alleenverdienersproblematiek | 22.597 | |||||
Bed, bad en brood | 1.600 | |||||
Beeldende kunst en vormgeving | 13.500 | 13.500 | 13.500 | 13.500 | 13.500 | 13.500 |
Begeleiding jongeren naar werk | 14.895 | |||||
Behoud sociale voorzieningen Groningen | 629 | |||||
Bodembescherming | 8.636 | 8.636 | 8.636 | 8.636 | 8.636 | 8.636 |
BRP centralisering inschrijving vergunninghouders | 4.731 | 4.731 | 4.731 | 4.731 | 4.731 | 4.731 |
Correctie Waterschapswegen (Knelpunten verdeelproblematiek) | 4.047 | 4.140 | 4.235 | 4.332 | 4.432 | 4.534 |
Dakloze EU burgers | 7.000 | |||||
Einde lening inburgeringsplichtig | 2.240 | |||||
Ex Ante Impact Analyse NPLV | 223 | |||||
Experiment gesloten coffeeshopketen | 1.378 | |||||
Extra capaciteit BOA's | 13.000 | 13.000 | 13.000 | 13.000 | 13.000 | 13.000 |
Faciliteitenbesluit opvangcentra | 14.218 | |||||
Gemeentelijke antidiscriminatie voorzieningen | 2.500 | |||||
Jeugd | 21.700 | |||||
Jeugdhulp aan kinderen in een AZC | 5.100 | 5.100 | 5.100 | 5.100 | 5.100 | 5.100 |
Kansen voor alle kinderen | 85.000 | 85.000 | 85.000 | 85.000 | 85.000 | 85.000 |
Landelijke aanpak adreskwaliteit | 2.856 | |||||
Landelijke beeindigingsregeling veehouderijbedrijven | 2.224 | |||||
LHBTI beleid regenboogsteden | 1.212 | 1.212 | 1.212 | |||
Maatschappelijke begeleiding | 1.373 | |||||
Maatschappelijke opvang | 385.057 | 385.057 | 385.057 | 385.057 | 385.057 | 385.057 |
Nationaal Actieplan dakloosheid | 55.000 | 55.000 | 55.000 | 55.000 | 55.000 | 55.000 |
Nederlands-Soedanese repatrianten | 272 | |||||
Openbare bibliotheken | 59.282 | 59.282 | ||||
Outreachend werken | 508 | |||||
Regionale doelgroepspecifieke aanpak | 4.784 | 4.784 | 4.784 | |||
RES regio's | 8.781 | 8.781 | 8.781 | 8.781 | 8.781 | 8.781 |
Slavernijverleden | 958 | |||||
Social Labs | 700 | |||||
Toekomstbestendig maken energiebeleid | 10.004 | 10.004 | ||||
Uitstapprogramma prostituees | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 | 6.000 |
Uitvoeringskosten omgevingswet | 71.535 | 5.147 | 4.499 | |||
Vangnetconstructie energietoelage 2023 | 32.500 | |||||
Veilig wonen | 2.415 | 2.415 | 2.415 | |||
Veilige steden | 675 | 675 | 675 | |||
Veiligheidshuizen | 7.699 | 7.699 | 7.699 | 7.699 | 7.699 | 7.699 |
Verkeersveiligheid | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 | 95 |
Versterking arbeidsmarktregio's | 14.593 | 14.593 | 14.593 | 14.593 | 14.593 | 14.593 |
Versterking dienstverlening gemeenten: personen met verward gedrag | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | ||
Versterking omgevingsveiligheidsdiensten | 3.825 | |||||
Voorschoolse voorziening peuters | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 |
Vrouwenopvang | 230.607 | 230.621 | 210.748 | 210.894 | 210.894 | 210.894 |
VTH-taken | 46.700 | 46.700 | 46.700 | 46.700 | 46.700 | 46.700 |
Wet betaalbare huur | 13.435 | 19.256 | 16.406 | 9.150 | 7.352 | 6.500 |
Wet kwaliteitsborging bouw | 10.076 | 10.076 | 10.000 | |||
Work in Nederland | 1.321 | |||||
Wijziging betalingsverloop decentralisatie-uitkeringen 2023 | 270 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2025 | 1.186.249 | 1.041.504 | 1.003.649 | 922.767 | 906.570 | 905.820 |
In artikel 13, lid 5, van de Financiële-verhoudingswet wordt bepaald dat jaarlijks, in overleg met de ministers die het aangaat, wordt bezien of een decentralisatie-uitkering kan worden gewijzigd in een integratie-uitkering of een algemene uitkering. In het licht van het traject dat de fondsbeheerders gestart zijn om het uitkeringsstelsel te vereenvoudigen zullen geen nieuwe integratie-uitkeringen meer worden gecreëerd. Voor de decentralisatie-uitkeringen betekent dit dat alleen een mogelijke omzetting naar de algemene uitkering aan de orde kan zijn.
In bovenstaande tabel is te zien dat de meeste decentralisatie-uitkeringen niet structureel zijn. Van omzetting naar de algemene uitkering is voor die decentralisatie-uitkeringen dan ook vooralsnog geen sprake. Voor de wel structurele decentralisatie-uitkeringen geldt dat deze niet aan alle gemeenten worden uitgekeerd en/of nu nog niet kunnen worden verdeeld via de maatstaven van de algemene uitkering.