Base description which applies to whole site

5.1 Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)

De Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) levert een bijdrage aan de veiligheid van de samenleving door de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen en door de aan onze zorg toevertrouwde personen de kans te bieden een maatschappelijk bestaan op te bouwen.

Tabel 46 Meerjarige begroting van baten en lasten (Bedragen x € 1.000)
 

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Baten

       

Omzet

2.975.089

3.099.552

3.397.961

3.490.597

3.562.431

3.608.463

3.641.780

waarvan omzet moederdepartement

2.883.969

3.013.552

3.222.619

3.315.224

3.387.058

3.433.090

3.466.407

waarvan omzet overige departementen

8.391

10.000

92.842

92.873

92.873

92.873

92.873

waarvan omzet derden

82.729

76.000

82.500

82.500

82.500

82.500

82.500

Rentebaten

23.637

15.000

15.000

15.000

15.000

15.000

15.000

Vrijval voorzieningen

4.050

0

0

0

0

0

0

Bijzondere baten

30.388

0

0

0

0

0

0

Totaal baten

3.033.164

3.114.552

3.412.961

3.505.597

3.577.431

3.623.463

3.656.780

        

Lasten

       

Apparaatskosten

1.644.425

1.766.618

1.911.230

1.949.822

1.971.754

1.980.940

1.980.940

- Personele kosten

1.386.932

1.559.631

1.649.230

1.687.822

1.700.754

1.715.940

1.715.940

waarvan eigen personeel

1.148.615

1.307.822

1.394.230

1.432.822

1.445.754

1.460.940

1.460.940

waarvan inhuur externen

126.878

126.809

130.000

130.000

130.000

130.000

130.000

waarvan overige personele kosten

111.439

125.000

125.000

125.000

125.000

125.000

125.000

- Materiële kosten

257.493

206.987

262.000

262.000

271.000

265.000

265.000

waarvan apparaat ICT

141.975

121.987

155.000

155.000

155.000

155.000

155.000

waarvan bijdrage aan SSO's

37.287

35.000

32.000

32.000

41.000

35.000

35.000

waarvan overige materiële kosten

78.231

50.000

75.000

75.000

75.000

75.000

75.000

Materiële programmakosten

1.348.973

1.343.888

1.454.031

1.508.075

1.557.977

1.594.823

1.628.140

Afschrijvingskosten

7.364

6.700

9.200

9.200

9.200

9.200

9.200

- Materieel

7.295

6.500

9.000

9.000

9.000

9.000

9.000

- Immaterieel

69

200

200

200

200

200

200

Rentelasten

0

0

0

0

0

0

0

Overige lasten

44.215

40.000

38.500

38.500

38.500

38.500

38.500

waarvan dotaties voorzieningen

38.527

35.000

38.500

38.500

38.500

38.500

38.500

waarvan bijzondere lasten

5.688

5.000

0

0

0

0

0

Totaal lasten

3.044.977

3.157.206

3.412.961

3.505.597

3.577.431

3.623.463

3.656.780

        

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

‒ 11.813

‒ 42.654

0

0

0

0

0

Agentschapsaandeel VPB-lasten

0

0

0

0

0

0

0

Saldo van baten en lasten

‒ 11.813

‒ 42.654

0

0

0

0

0

Toelichting meerjarige begroting van baten en lasten15

Baten

Omzet moederdepartementDe omzet moederdepartement is gebaseerd op de huidige kostprijzen en de opgenomen productieaantallen (zie onderdeel doelmatigheidsindicatoren). Ook de uit te voeren projecten vormen een onderdeel van de omzet moederdepartement. Daarnaast ontvangt DJI een bijdrage voor de capaciteit in Caribisch Nederland. Onder de omzet moederdepartement is verder ook de ondersteunende dienstverlening aan overige JenV-onderdelen zoals de IND opgenomen. Bij DJI is nog sprake van budgettaire problematiek op het gebied van de financiering van huisvestingsprojecten en het individueel keuze budget (IKB). Deze problematiek wordt voor 2025 met incidentele middelen gedekt binnen de begroting van Justitie en Veiligheid. In de Rijksbegroting 2026 zal de problematiek structureel worden opgelost. DJI zal hiervoor samen met het ministerie maatregelen formuleren.

Omzet overige departementenDe omzet overige departementen omvat onder andere de bijdrage vanuit Asiel en Migratie voor vreemdelingenbewaring en ontvangsten van Europees Sociaal Fonds (ESF).

RentebatenOp basis van liquiditeitspositie van DJI en de rentestand worden er voor aankomende jaren weer rentebaten verwacht.

Tabel 47 Overzicht omzet moederdepartement (Bedragen x € 1 mln.)1
 

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Omzet moederdepartement en overige departementen

2.892,4

3.302,6

3.315,5

3.408,1

3.479,9

3.526,0

3.559,3

        

waarvan p*q

2.637,4

3.171,6

3.187,1

3.279,4

3.347,1

3.348,1

3.378,9

Intramurale sanctiecapaciteit (inclusief reserve en in stand te houden capaciteit)

1.328,7

1.597,9

1.577,8

1.637,3

1.678,5

1.662,9

1.685,3

Extramurale sanctiecapaciteit

7,3

4,3

4,3

2,9

2,9

2,9

2,9

Intramurale inkoopplaatsen forensische zorg in GW (PPC)

136,6

198,7

197,0

201,3

203,4

203,1

204,6

FPC's / forensische zorg

363,6

493,3

525,4

544,8

560,6

579,5

586,2

Intramurale inkoopplaatsen forensische zorg in GGZ-instellingen

403,2

402,7

394,6

395,5

397,1

394,5

393,3

Inkoop ambulante forensische zorg

141,6

170,5

174,3

174,4

174,8

174,8

174,8

Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra (inclusief reserve en in stand te houden capaciteit)

77,0

81,9

80,9

81,9

82,6

81,3

81,2

Justitiele jeugdplaatsen (inclusief reserve en in stand te houden capaciteit)

179,4

222,3

232,9

241,5

247,2

249,0

250,6

        

waarvan overige bijdragen

197,3

73,0

72,3

72,7

76,8

121,9

124,4

Capaciteit Caribisch Nederland (BES)

12,5

18,1

19,1

19,2

19,2

19,1

19,0

LPO

147,5

      

Vlissingen

0,0

0,0

0,5

0,5

0,5

51,5

57,7

SBF

0,0

37,0

37,0

37,0

37,0

37,0

37,0

vreemdelingen veldzicht

8,0

9,5

9,5

9,5

9,5

9,5

9,5

Frictiekosten

0,0

6,4

6,3

6,6

10,7

4,9

1,2

Overige niet bij p*q inbegrepen

29,3

2,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

        

waarvan overige ontvangsten

57,6

58,0

56,0

56,0

56,0

56,0

56,0

Overige ontvangsten uit dienstverlening aan JenV

49,2

48,0

48,0

48,0

48,0

48,0

48,0

Overige omzet overige departementen

8,4

10,0

8,0

8,0

8,0

8,0

8,0

1

Voor het jaar 2023 betreft dit een overzicht gebaseerd op de gerealiseerde omzet moeder. Voor het uitvoeringsjaar 2024 betreft dit een overzicht gebaseerd op een geactualiseerde stand.

Omzet derdenDe omzet derden is opgebouwd uit de volgende componenten:

  • Arbeid: De (bruto-) opbrengsten uit de (als regimeactiviteit) verrichte arbeid zoals die in de rijksinrichtingen plaatsvindt voor derden. Aan externe opdrachtgevers wordt geleverd tegen marktprijzen. Daarnaast betreft dit de opbrengst van de winkels ten behoeve van de gedetineerden.

  • Overig: onder andere de externe dienstverlening (waaronder bijzondere bijstand en ondersteuning van de DV&O), de exploitatievergoeding voor de VN-bewaring, Kosovo Specialist Chambers (KSC) en de opbrengst van het Internationaal Strafhof.

Tabel 48 Overzicht omzet derden (Bedragen x € 1.000)
 

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Arbeid

27.302

25.000

27.500

27.500

27.500

27.500

27.500

Overige opbrengsten

55.427

41.000

55.000

55.000

55.000

55.000

55.000

Totaal omzet derden

82.729

66.000

82.500

82.500

82.500

82.500

82.500

Lasten

Personele kostenDe totale personele kosten van het ambtelijk personeel DJI bestaan uit de kosten van ambtelijk personeel op basis van de gemiddelde loonsom zoals gepresenteerd in onderstaande tabel, aangevuld met de overige personeelskosten (o.a. opleidingskosten en reiskosten woon-werkverkeer).

Externe inhuurDJI maakt o.a. gebruik van inhuur van beveiligingspersoneel, inhuur van ICT-deskundigen en zorgpersoneel.

Tabel 49 Kosten ambtelijk personeel (Bedragen x € 1.000)1
 

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Eigen personeel

       

Kosten

1.148.615

1.307.822

1.394.230

1.432.822

1.445.754

1.460.940

1.460.940

Aantal fte

15.701

17.646

17.728

18.219

18.384

18.577

18.577

        

Externe inhuur

       

Kosten

126.878

126.809

130.000

130.000

130.000

130.000

130.000

        

Overige personeelskosten

111.439

125.000

125.000

125.000

125.000

125.000

125.000

        

Totale kosten

1.386.932

1.559.631

1.649.230

1.687.822

1.700.754

1.715.940

1.715.940

1

voor het uitvoeringsjaar 2024 betreft dit een overzicht op basis van de geactualiseerde stand

Materiële kosten

Onder deze post zijn de materiële kosten opgenomen die betrekking hebben op de bedrijfsvoering van DJI. Dit betreft met name exploitatiekosten en bureaukosten. Verder vallen onder deze post ook de bijdragen aan verschillende Rijksdiensten (shared service organisaties) voor onder andere de huisvesting van het hoofdkantoor DJI, landelijke (ondersteunende) diensten en diverse interne diensten (shared service center) van DJI. De post materiële kosten; waarvan apparaat ICT betreft de bijdrage van DJI aan het baten-lastenagentschap de Justitiële ICT Organisatie.

Als onderdeel van de post materiële kosten zijn ook de materiële programmakosten opgenomen die samenhangen met de tenuitvoerlegging van vrijheidsstraffen en vrijheidsbenemende maatregelen.

Tabel 50 Materiële programmakosten (Bedragen x € 1.000)
 

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Financiering particuliere Jeugdinrichtingen

75.907

85.000

85.000

85.000

85.000

85.000

85.000

Inkoop forensische zorg

860.202

877.421

981.148

1.021.624

1.055.053

1.065.770

1.072.567

Overige subsidies

3.891

4.000

3.932

3.830

3.736

3.628

3.585

Gebruiksvergoedingen RVB

120.800

122.500

110.000

110.000

125.000

175.000

205.000

Overige huisvestingskosten

115.690

100.000

100.000

100.000

100.000

100.000

100.000

Kosten Justitieel Ingeslotenen (Rijksinrichtingen)

114.163

115.000

115.000

115.000

115.000

115.000

115.000

Materiele kosten arbeid justitiabelen

33.971

33.000

33.000

33.000

33.000

33.000

33.000

Kosten arrestanten politiebureaus

1.679

3.500

3.500

3.500

3.500

3.500

3.500

Overige exploitatiekosten

22.670

3.467

22.451

36.121

37.688

13.925

10.488

Totaal

1.348.973

1.343.888

1.454.031

1.508.075

1.557.977

1.594.823

1.628.140

Afschrijvingskosten

De afschrijvingsreeks is gebaseerd op de actuele omvang van de vaste activa, rekening houdend met de geplande vervangings- en uitbreidingsinvesteringen.

Overige lasten

De jaarlijkse dotaties aan de voorzieningen hebben voornamelijk betrekking op dotaties in het kader van de kosten substantieel bezwarende functies (SBF).

Tabel 51 Kasstroomoverzicht (Bedragen x € 1.000)
  

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

1

Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen

666.408

569.162

587.816

561.816

535.816

509.816

483.816

2

+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom

3.039.008

3.099.552

3.397.961

3.490.597

3.562.431

3.608.463

3.641.780

 

– /– totaal uitgaven operationele kasstroom

‒ 3.164.399

‒ 3.114.552

‒ 3.412.961

‒ 3.505.597

‒ 3.577.431

‒ 3.623.463

‒ 3.656.780

 

Totaal operationele kasstroom

‒ 125.391

‒ 15.000

‒ 15.000

‒ 15.000

‒ 15.000

‒ 15.000

‒ 15.000

3

– /– totaal investeringen

‒ 21.973

‒ 12.000

‒ 12.000

‒ 12.000

‒ 12.000

‒ 12.000

‒ 12.000

 

+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen

263

3.000

1.000

1.000

1.000

1.000

1.000

 

Totaal investeringsstroom

‒ 21.710

‒ 9.000

‒ 11.000

‒ 11.000

‒ 11.000

‒ 11.000

‒ 11.000

4

– /– eenmalige uitkering aan moederdepartement

0

0

0

0

0

0

0

 

+/+ eenmalige storting door moederdepartement

49.855

42.654

 

– /– aflossingen op leningen

0

0

0

0

0

0

0

 

+/+ beroep op leenfaciliteit

0

0

0

0

0

0

0

 

Totaal financieringskasstroom

49.855

42.654

0

0

0

0

0

5

Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4)

569.162

587.816

561.816

535.816

509.816

483.816

457.816

Toelichting op het kasstroomoverzicht

Operationele kasstroom

De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten, gecorrigeerd voor afschrijvingen en mutaties in de voorzieningen en het werkkapitaal.

In het kasstroomoverzicht zijn financieringsafspraken met het moederdepartement verwerkt.

Investeringskasstroom

Het betreffen hier de voorgenomen investeringen die worden gepleegd in de materiële vaste activa. In hoofdzaak betreft het investeringen in inventaris.

Financieringskasstroom

De bedragen in 2023 en 2024 hebben onder andere betrekking op een vermogensmutatie ten behoeve van kosten voor substantieel bezwarende functies (SBF).

Doelmatigheid

Tabel 52 Overzicht Doelmatigheidsindicatoren
 

2023

2024

2025

2026

2027

2028

2029

Saldo baten en lasten als % totale baten

‒ 0,4%

‒ 1,4%

0,0%

0,0%

0,0%

0,0%

0,0%

        

Gevangeniswezen

       

Operationele capaciteit

9.713

9.804

9.798

9.793

9.793

9.793

9.793

Gemiddelde prijs per plaats per dag

387

440

435

451

462

458

463

Omzet (x € 1 mln.)

1.372,0

1.574,7

1.554,9

1.613,2

1.651,7

1.635,6

1.656,5

        

Extramurale sanctiecapaciteit

317

75

75

50

50

50

50

Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1)

57

156

156

156

156

156

156

Omzet (x € 1 mln.)

6,6

4,3

4,3

2,9

2,9

2,9

2,9

        

Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra

       

Operationele capaciteit:

482

468

468

468

468

468

468

Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1)

451

479

474

479

484

476

475

Omzet (x € 1 mln.)

79

82

81

82

83

81

81

        

Reserve capaciteit gevangeniswezen en vreemdelingenbewaring

547

520

520

520

600

600

600

Gemiddelde prijs per plaats per dag

79

122

121

127

123

125

132

Omzet (x € 1 mln.)

16

23

23

24

27

27

29

        

Verhuur tribunalen

96

96

96

96

96

96

96

In stand te houden capaciteit GW/VB

990

990

990

990

990

990

990

        

Forensische zorg

       

Intramurale inkoopplaatsen forensische zorg (PPC’s)

720

728

734

739

739

739

739

Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1)

680

748

735

746

754

753

759

Omzet (x € 1 mln.)

178,6

198,7

197,0

201,3

203,4

203,1

204,6

        

Tbs-capaciteit

1.614

1.719

1.843

1.891

1.938

2.012

2.037

Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1)

753

786

781

789

793

789

788

Omzet (x € 1 mln.)

443,3

493,3

525,4

544,8

560,6

579,5

586,2

        

Intramurale inkoopplaatsen forensische zorg

       

- Klinische behandelplaatsen forensische zorg

849

816

791

791

791

791

791

- Klinische behandelplaatsen voor gedetineerden

8

15

15

15

15

15

15

Gem. prijs per plaats per dag (x € 1)

774

750

751

757

760

758

758

- Beschermd wonen plaatsen

1.933

1.926

1.906

1.906

1.906

1.906

1.906

Gem. prijs per plaats per dag (x € 1)

214

249

250

248

249

247

245

Omzet (x € 1 mln.)

393,1

402,7

394,6

395,5

397,1

394,5

393,3

        

- Inkoop ambulante forensische zorg (x € 1 mln.)

142

171

174

174

175

175

175

        

Operationele capaciteit justitiële jeugdinrichtingen

       

– Rijksjeugdinrichtingen

294

329

338

338

338

339

339

– Particuliere jeugdinrichtingen

273

279

278

284

291

296

296

Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1)

850

979

1.014

1.043

1.056

1.055

1.059

Omzet (x € 1 mln.)

175,9

217,2

228,0

236,7

242,4

244,4

245,5

        

Reserve/wissel capaciteit jeugd

102

91

83

77

70

64

64

Gemiddelde prijs per plaats per dag (x € 1)

67

153

163

170

186

198

216

Omzet (x € 1 mln.)

2,5

5,1

4,9

4,8

4,7

4,6

5,1

        

In stand te houden capaciteit JJI

36

36

36

36

36

36

36

Toelichting

In bovenstaande tabel staat de gefinancierde capaciteit. Deze capaciteit is met name bij het gevangeniswezen – zoals gemeld in diverse voortgangsbrieven16 – niet volledig inzetbaar. Samen met het ministerie en ketenpartners werkt DJI aan maatregelen om het capaciteitstekort (o.a. door personeelstekort) bij DJI zoveel mogelijk terug te dringen.

In de komende jaren zullen veel renovaties plaatsvinden. Deze renovaties zijn noodzakelijk, vanwege het waarborgen van de continuïteit van gebouwen. Hierdoor zal een deel van de capaciteit tijdelijk niet beschikbaar zijn. Deze renovaties worden opgevangen binnen de benoemde reservecapaciteit, oplopend tot 600 plaatsen.

De «in stand te houden capaciteit GW/VB» is opgenomen zonder kostprijs. Deze plaatsen zijn momenteel niet inzetbaar, zie hiervoor het validatieonderzoek naar buffercapaciteit in het gevangeniswezen en vreemdelingenbewaring17.

DJI maakt vanaf voorliggende begroting gebruik van een vernieuwd kostprijsmodel waarmee kosten specifieker worden toegerekend aan de producten. Met name hierdoor en door loon- en prijsontwikkelingen zijn de kostprijzen geactualiseerd vanaf het jaar 2024 ten op zichte van de gerealiseerde kostprijzen in 2023.

15

De begroting laat in 2024 als gevolg van voorgeschreven financieel technische verwerking een negatief saldo van baten en lasten zien. Dit negatief saldo wordt in dezelfde omvang gedekt door middel van mutaties in het vermogen van DJI. Zie hiervoor tabel «kasstroomoverzicht» op de regel eenmalige storting door moederdepartement. Rekening houdend met deze financieel technische verwerking heeft DJI een sluitende begroting.

16

Kamerstukken II, 2024-2025 29279 TK, nr. 865

17

Kamerstukken II, 2021-2022 24587 VI, nr. 826

Licence