In miljoenen euro's | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2024 | 55.467 | 57.542 | 55.937 | 55.712 | 55.547 | 0 |
Meevallers | ‒ 184 | ‒ 741 | ‒ 818 | ‒ 887 | ‒ 936 | ‒ 985 |
Meevaller referentieraming | ‒ 38 | ‒ 409 | ‒ 531 | ‒ 567 | ‒ 550 | ‒ 569 |
Meevaller studiefinancieringsraming R | ‒ 64 | ‒ 271 | ‒ 275 | ‒ 300 | ‒ 366 | ‒ 396 |
Meevaller School en Omgeving | ‒ 45 | ‒ 45 | ||||
Meevaller nieuwkomers vo | ‒ 4 | ‒ 8 | ‒ 17 | ‒ 17 | ‒ 17 | |
Overige meevallers | ‒ 37 | ‒ 13 | ‒ 4 | ‒ 3 | ‒ 3 | ‒ 3 |
Tegenvallers | 192 | 158 | 172 | 224 | 334 | 345 |
Tegenvaller referentieraming | 63 | 24 | 69 | 69 | ||
Tegenvaller studiefinancieringsraming R | 52 | 29 | 42 | 71 | 89 | 99 |
Tegenvaller nieuwkomers po | 47 | 89 | 87 | 84 | 84 | 84 |
Tegenvaller DUO | 21 | 22 | 19 | 18 | 19 | 19 |
Tegenvaller Koninklijke Bibliotheek huisvesting | 1 | 3 | 5 | 6 | 8 | |
Tegenvaller Wetsvoorstel screening kennisveiligheid | 1 | 2 | 4 | 6 | 7 | |
Overige tegenvallers | 9 | 17 | 19 | 19 | 62 | 60 |
Intensiveringen | 25 | 49 | 44 | 35 | 35 | 35 |
Ophoging budget zij-instroom | 6 | 8 | ||||
Lerarenbeurs ophogen | 2 | 6 | 2 | |||
Commissariaat voor de Media | 1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Digitaal examineren | 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Masterplan Campussen Groningen | 1 | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 |
Overige intensiveringen | 14 | 17 | 24 | 17 | 16 | 16 |
Ombuigingen | ‒ 52 | ‒ 56 | ‒ 31 | ‒ 29 | ‒ 157 | ‒ 78 |
Energie 2024 | ‒ 31 | |||||
G5 | ‒ 18 | |||||
Investeringen in ondernemingsklimaat microchipsector: talentopgave | ‒ 128 | ‒ 48 | ||||
Overige ombuigingen | ‒ 22 | ‒ 38 | ‒ 31 | ‒ 29 | ‒ 28 | ‒ 29 |
Kasschuiven | 841 | ‒ 878 | ‒ 169 | 194 | 34 | ‒ 22 |
Kasschuif OV-bedrijven | 1.000 | ‒ 1.000 | ||||
Kasschuif basisvaardigheden | 90 | ‒ 228 | 138 | |||
Overige kasschuiven | ‒ 159 | 31 | 59 | 56 | 34 | ‒ 22 |
Kasschuiven investeringsplafond | ‒ 26 | 19 | 6 | 1 | ||
Kasschuiven investeringsplafond | ‒ 26 | 19 | 6 | 1 | ||
Overboekingen coalitieakkoord Rutte IV | 3 | 0 | 8 | 1 | 1 | 0 |
Klimaatfonds | 0 | 7 | 0 | 0 | 0 | |
Overige overboekingen coalitieakkoord Rutte IV | 3 | 0 | 1 | 1 | 1 | 0 |
Overboekingen Aanvullende Post | 2 | 0 | 15 | 15 | ||
Taallessen | 2 | 0 | 0 | |||
Verhoging aantal gedupeerden KOT | 15 | 15 | ||||
Overboekingen met andere begrotingen | ‒ 173 | 105 | 168 | 167 | 40 | 27 |
NGF | 24 | 77 | 142 | 136 | 14 | |
Overige overboekingen met andere begrotingen | ‒ 197 | 28 | 26 | 31 | 27 | 27 |
Plafondcorrecties | 1 | |||||
Cultuur Oekraïne | 1 | |||||
COVID-19 | 0 | |||||
Loonbijstelling | 2.330 | 2.333 | 2.327 | 2.316 | 2.306 | 2.299 |
Loonbijstelling | 2.330 | 2.333 | 2.327 | 2.316 | 2.306 | 2.299 |
Prijsbijstelling | 513 | 574 | 520 | 519 | 520 | 529 |
Prijsbijstelling R | 315 | 386 | 329 | 327 | 325 | 324 |
Prijsbijstelling NR | 198 | 187 | 190 | 193 | 195 | 206 |
Eindejaarsmarge | 340 | |||||
Eindejaarsmarge R | 236 | |||||
Eindejaarsmarge I | 104 | |||||
Extrapolatie | 55.684 | |||||
Extrapolatie | 55.684 | |||||
Technisch | 53 | 47 | 42 | 42 | 42 | 42 |
Eindejaarsmarge | ‒ 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Desalderingen | 63 | 47 | 42 | 42 | 42 | 42 |
Overig technisch | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Niet-plafondrelevant | ‒ 1.125 | ‒ 1.072 | ‒ 1.119 | ‒ 1.233 | ‒ 1.269 | ‒ 1.533 |
Meevaller studiefinancieringsraming NR | ‒ 1.125 | ‒ 1.072 | ‒ 1.119 | ‒ 1.233 | ‒ 1.269 | ‒ 1.533 |
Stand Voorjaarsnota 2024 | 58.206 | 58.079 | 57.102 | 57.077 | 56.496 | 56.344 |
In miljoenen euro's | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2024 | 2.038 | 2.221 | 2.293 | 2.369 | 2.446 | 0 |
Meevallers | 0 | 4 | 8 | 11 | 14 | 19 |
Meevaller studiefinancieringsraming R | 0 | 4 | 8 | 11 | 14 | 19 |
Tegenvallers | ‒ 17 | ‒ 18 | ‒ 19 | ‒ 20 | ‒ 21 | ‒ 22 |
Tegenvaller studiefinancieringsraming R | ‒ 17 | ‒ 18 | ‒ 19 | ‒ 20 | ‒ 21 | ‒ 22 |
Intensiveringen | ‒ 1 | ‒ 2 | ‒ 2 | |||
Wettelijke rente DUO | ‒ 1 | ‒ 2 | ‒ 2 | |||
Generaal dossier | ‒ 43 | ‒ 47 | ‒ 18 | 17 | 56 | 94 |
Renteraming R | ‒ 43 | ‒ 47 | ‒ 18 | 17 | 56 | 94 |
Kasschuiven | 9 | ‒ 2 | ‒ 4 | ‒ 4 | ||
Kasschuiven | 9 | ‒ 2 | ‒ 4 | ‒ 4 | ||
Plafondcorrecties | 26 | |||||
COVID-19 Retour restant OML | 26 | |||||
Extrapolatie | 2.519 | |||||
Extrapolatie | 2.519 | |||||
Technisch | 53 | 47 | 42 | 42 | 42 | 42 |
Eindejaarsmarge | ‒ 10 | |||||
Desalderingen | 63 | 47 | 42 | 42 | 42 | 42 |
Niet-plafondrelevant | 87 | 71 | 53 | 35 | 16 | ‒ 5 |
Meevaller studiefinancieringsraming NR | 87 | 71 | 53 | 35 | 16 | ‒ 5 |
Stand Voorjaarsnota 2024 | 2.151 | 2.274 | 2.354 | 2.451 | 2.552 | 2.647 |
Uitgaven
Meevallers
Meevaller referentieraming
Er doet zich structureel een meevaller van 568,5 miljoen euro voor op de leerling- en studentenraming (Referentieraming). Hier liggen vele bewegingen onder. In het primair onderwijs daalt het aantal leerlingen structureel doordat het CBS in zijn nieuwe bevolkingsprognose minder geboortes en minder immigratie voorziet dan vorig jaar. Deze trends leiden ook tot een lagere raming in het voortgezet onderwijs. In het hbo leidt lagere doorstroom vanuit (onder andere) de havo tot minder bachelorstudenten. En in het wo zijn er bijvoorbeeld minder internationale studenten dan eerder verwacht.
Meevaller studiefinancieringsraming R
Er doet zich een meevaller voor op de relevante (R) studiefinancieringsraming van structureel 395,8 miljoen euro. Dit heeft diverse oorzaken, waarvan de neerwaartse bijstellingen van de studentenaantallen in het hoger onderwijs de belangrijkste e is. Daarnaast is in 2023 het contract voor het studentenreisproduct herijkt op basis van de reisbewegingen van studenten. Dit wordt nu structureel verwerkt en circa 207 miljoen euro van de structurele meevaller wordt hierdoor verklaard. In afwachting van het extra herijkingsonderzoek eind 2024, wordt een reservering van structureel 75 miljoen euro aangemaakt op de Aanvullende Post (AP), die beschikbaar is voor de OCW begroting wanneer er sprake is van een eventuele tegenvaller bij de aankomende herijking. Deze reservering wordt bij de Aanvullende Post nader toegelicht.
Meevaller School en omgeving
Het budget voor 2024 en 2025 is cumulatief met 89,0 miljoen euro verlaagd omdat een deel van de uitgaven voor de lopende subsidietranche onbedoeld reeds in 2023 is uitbetaald en daardoor vrijvalt in latere jaren.
Meevaller nieuwkomers vo
Op de nieuwkomersbekostiging in het voortgezet onderwijs is een meevaller ontstaan van structureel 17,2 miljoen euro. Op basis van de CBS-bevolkingsprognose worden er minder nieuwkomersleerlingen in het voortgezet onderwijs geraamd ten opzichte van de vorige prognose.
Overige meevallers
Naast de bovengenoemde meevallers doen zich ook nog een aantal andere meevallers voor, waaronder meevallers bij de onderwijsregio’s (14,5 miljoen euro), bij de subsidieregeling hoogbegaafden (tweemaal ca. 8,5 miljoen euro) en op de wisselkoers voor Caribisch Nederland (3,3 miljoen euro structureel).
Tegenvallers
Tegenvaller referentieraming
In 2024 worden er meer leerlingen in de basisschoolleeftijd verwacht ten opzichte van de raming van vorig jaar, wat leidt tot een tegenvaller in 2024 van 62,8 miljoen euro. In latere jaren is sprake van een meevaller. Daarnaast wordt voor de jaren 2027 en verder een correctie doorgevoerd op de doorrekening van de Referentieraming van 2023 omdat in die doorrekening met een te laag leerlingenaantal werd gerekend. Voor de jaren 2024 tot en met 2026 was dit reeds gecorrigeerd.
Tegenvaller studiefinancieringsraming R
Er doet zich een tegenvaller voor op de relevante (R) studiefinancieringsraming van structureel 98,6 miljoen euro. De grootste oorzaak hiervan is een tegenvaller op de uitgaven op de aanvullende beurs, omdat uit realisatiegegevens blijkt dat er meer aanvullende beurzen worden toegekend. Daarnaast zijn de kwijtscheldingen naar boven bijgesteld als gevolg van een hogere realisatie.
Tegenvaller nieuwkomers po
Het aantal nieuwkomers in de basisschoolleeftijd blijft volgens de CBS-raming de komende jaren hoog. Daarnaast is de ramingsmethodiek verbeterd door te rekenen met de beleidsmatig vastgestelde bedragen voor nieuwkomers in het primair onderwijs en een nauwkeurigere inschatting van de werkelijke instroom. Dit samen zorgt voor een tegenvaller op de nieuwkomersbekostiging in het primair onderwijs van 83,6 miljoen euro structureel.
Tegenvaller DUO
Er doet zich een tegenvaller voor bij DUO van structureel 18,9 miljoen euro. Dit betreft middelen voor de bedrijfsvoering van DUO, zoals de huisvesting, het voldoen aan wet- en regelgeving en ICT-systemen.
Tegenvaller Koninklijke Bibliotheek huisvesting
Er wordt structureel 8,0 miljoen euro vrijgemaakt voor de huisvesting van de Koninklijke Bibliotheek (KB). Het pand van de KB aan het Prins Willem-Alexanderhof in Den Haag voldoet namelijk niet meer aan de veiligheidseisen. Daarom wordt de huidige locatie gerenoveerd en zal de KB zijn magazijn verhuizen naar een nieuw te bouwen depot in de Harnaschpolder. Dit vraagt om incidenteel extra middelen voor de renovatie en de bouw van het depot en structureel hogere huisvestingskosten.
Tegenvaller Wetsvoorstel screening kennisveiligheid
De kosten voor het invoeren van de screeningswet zijn structureel 7,0 miljoen euro hoger, doordat het aantal te screenen wetenschappers in werkelijkheid hoger ligt dan eerder geraamd.
Overige tegenvallers
Naast de hierboven genoemde tegenvallers doet zich nog een aantal tegenvallers voor, waaronder voor de implementatiekosten van de Nieuwe Archiefwet (2,9 miljoen euro structureel) en de regeling onderwijsvoorzieningen jonggehandicapten (4,0 miljoen euro structureel).
Intensiveringen
Ophoging budget Zij-instroom
De regeling Zij-instroom is een instrument in het bestrijden van het lerarentekort, waarbij het aantal aanvragen momenteel het budget overstijgt. De regeling wordt opgehoogd met cumulatief 14,8 miljoen euro om aan het stijgend aantal aanvragen te kunnen voldoen.
Lerarenbeurs ophogen
De Lerarenbeurs stimuleert de verhoging van het opleidings- en kwalificatieniveau van leraren. Gezien de overvraging van de beurs in het afgelopen jaar, wordt het budget voor de komende jaren opgehoogd met cumulatief 9,3 miljoen euro.
Commissariaat voor de Media
In verband met de uitbreiding van de (wettelijke) taken van het Commissariaat voor de Media in de afgelopen jaren, is er meer personeel nodig. Daarnaast dalen de verwachte inkomsten uit de toezichtskostenregeling. Om deze extra kosten en lagere inkomsten te dekken wordt het budget van het Commissariaat structureel met 3,1 miljoen euro verhoogd.
Digitaal examineren
OCW zal met deze middelen een programma opzetten waarmee onderzocht wordt op welke manier het verder digitaliseren van het examineren kan worden vormgegeven, enerzijds om het examen nauwer aan te kunnen laten sluiten op belangrijke vaardigheden van leerlingen en anderzijds om processen rondom het examineren efficiënter in te richten. Het betreft incidentele middelen voor het voorbereiden en uitvoeren van een experimenteer- en leerfase tot en met 2029.
Masterplan Campussen Groningen
Naar aanleiding van de parlementaire enquête aardgaswinning Groningen is door het kabinet een meerjarig investeringspakket toegezegd ten behoeve van brede sociaal-economische ontwikkeling in Groningen. Onderdeel van dit pakket is het versterken van het kennis- en innovatie ecosysteem, door middel van campusontwikkeling. Deze toegezegde eenmalige 50,0 miljoen euro cumulatief wordt gedekt via extensiveringen binnen de OCW-begroting op de artikelen 4, 6/7 en 16.
Overige intensiveringen
Naast de hierboven genoemde intensiveringen doet OCW nog een aantal andere intensiveringen, zoals de uitvoeringskosten die CDHO gaat maken voor uitvoering voor de Wet internationalisering in balans (1,2 miljoen euro structureel) en extra middelen voor de opvolging van het onderzoek controle van DUO op de uitwonendenbeurs voor studenten (cumulatief 2 miljoen euro). Ook wordt de tegemoetkoming (bedrag) voor studenten die deelnamen aan het inmiddels afgelopen experiment flexstuderen met twee jaar verlengd. Deze zijn allen gedekt met extensiveringen op de OCW-begroting.
Ombuigingen
Energie 2024
In 2023 is structureel een extra tranche loon- en prijsbijstelling (LPO) toegekend aan de OCW-begroting in verband met gestegen energielasten. De LPO-middelen voor 2024 voor het funderend onderwijs (30,6 miljoen euro) worden geëxtensiveerd.
G5
Door de overgang van een betaling per schooljaar naar een betaling per kalenderjaar voor de convenanten G5 valt er in 2025 eenmalig 18,4 miljoen euro vrij.
Investeringen in Nederlandse halfgeleidersector (microchipsector): structurele dekking talentopgave
De structurele kosten vanaf 2031 van het versterkingsplan Microchiptalent bedragen 80 miljoen. De helft hiervan wordt gedekt op de OCW-begroting. Hiervoor worden vanaf 2028 de resterende middelen van de maatregel afschaffing halvering van collegegeld ingezet (deze maatregel is stopgezet vanaf collegejaar 2024/2025). Ook worden van de Aanvullende Post de resterende middelen voor het fonds Onderzoek & Wetenschap in 2030 en 2031 hiervoor ingezet. Voor de resterende dekking wordt vanaf 2031 structureel omgebogen op de bekostiging van het mbo, hbo, wo en de onderzoeksbekostiging bij NWO.
Overige ombuigingen
Naast de uitgelichte ombuigingen doet OCW nog een aantal kleinere ombuigingen om intensiveringen te dekken.
Kasschuiven
Kasschuif OV-bedrijven
Er vindt een kasschuif plaats op de reisvoorziening van de studiefinanciering om het kasritme van de Staat te optimaliseren. Concreet betekent dit dat er 1 miljard euro in het najaar van 2024 wordt betaald aan de vervoerbedrijven als voorlopige vergoeding, in plaats van in januari 2025.
Kasschuif basisvaardigheden
Voor de subsidie basisvaardigheden wordt het kasritme aangepast zodat er een soepele overgang van subsidie naar bekostiging kan worden gemaakt. Met deze kasschuif wordt vanuit 2026 90,4 miljoen euro vanuit 2026 naar 2025 verplaatst en 137,9 miljoen euro naar 2027.
Overige kasschuiven
Er zijn diverse andere kasschuiven van kleinere omvang, die ook dienen om middelen in het juiste kasritme te zetten.
Kasschuiven investeringsplafond
Er worden middelen naar achter geschoven bij twee Nationaal Groeifonds-projecten (NGF). De voorbereiding van deze investeringen vraagt namelijk meer tijd dan eerder was voorzien. Het gaat om de Biotech booster waarbij er 25,1 miljoen vanuit 2024 wordt geschoven naar latere jaren en het NGF Collectief Laaggeletterdheid waarbij er 1,0 miljoen van 2024 naar 2025 wordt geschoven.
Overboekingen coalitieakkoord Rutte IV
Klimaatfonds
In het Meerjarenprogramma Klimaatfonds 2025 zijn twee OCW-voorstellen goedgekeurd. De toegekende middelen worden bij Voorjaarsnota overgeheveld naar de OCW-begroting. Het gaat om het voorstel Vrouwen in de techniek (Gendergelijkheid) (cumulatief 1,7 miljoen euro) en een eenmalige aanvullende regeling op de Subsidieregeling praktijkleren (7,0 miljoen euro).
Overige overboekingen coalitieakkoord Rutte IV
Vorig jaar is een voorstel goedgekeurd voor het verstrekken van een BSN voor studenten uit Caribisch Nederland vanuit de in het Coalitieakkoord Rutte IV vrijgemaakte middelen Werk aan Uitvoering, die lopen tot en met 2031, met als doel BSN-nummers te kunnen verstrekken aan studenten uit Caribisch Nederland, voordat zij naar Europees Nederland komen. De resterende middelen worden van de Aanvullende Post (AP) opgevraagd. Deze middelen stonden in een ander ritme op de AP en worden, na overheveling van de AP naar de OCW-begroting, middels een kasschuif in het juiste ritme gezet.
Overboekingen Aanvullende Post
Taallessen
Deze middelen worden overgeboekt van de Aanvullende Post om de SPUK Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB) te verhogen. Met deze SPUK worden taallessen aan Oekraïense ontheemden en EU-arbeidsmigranten via gemeenten aangeboden. De middelen vanuit het Web-budget konden al worden ingezet voor deze groepen, met de ophoging kan er meer prioriteit gegeven worden aan deze groepen. Het verbeteren van de taalvaardigheden van EU-arbeidsmigranten is een van de aanbevelingen van de commissie Roemer.
Verhoging aantal gedupeerden KOT
De raming van het aantal gedupeerden in het kader van het herstel van de toeslagenaffaire is naar boven bijgesteld van 42.000 naar 45.000. Dit leidt tot extra kwijtscheldingen op de studiefinanciering. De extra middelen (cumulatief 30 miljoen) hiervoor zullen naar de OCW-begroting worden overgeheveld.
Overboekingen met andere begrotingen
NGF
In de derde ronde van het Nationaal Groeifonds (NGF) zijn de middelen voor een aantal OCW-projecten (deels) toegekend en worden bij Voorjaarsnota overgeheveld naar de OCW-begroting. Het gaat om de NGF-projecten Innovatie huisvesting (cumulatief 124,2 miljoen euro), Investeren in het talent van de Toekomst! (cumulatief 145,8 miljoen euro), Creative Industries Immersive Impact Coalition (CIIIC) (cumulatief 102,3 miljoen euro) en Impuls open leermiddelen (cumulatief 19,5 miljoen euro).
Overige overboekingen met andere begrotingen
Bij de Voorjaarsnota worden diverse overboekingen gedaan met andere begrotingen en het Gemeente- en Provinciefonds, waaronder een overboeking aan Buitenlandse zaken voor waarheidsvinding en gerechtigheid voor Oekraïne (accountability). Conform afspraak worden de incidentele en structurele kosten gedekt door middel van evenredige bijdragen van de verschillende departementale begrotingen.
Plafondcorrecties
Cultuur Oekraïne
Van de middelen die OCW in 2023 heeft ontvangen voor de financiering van hulp en ondersteuning aan Oekraïense cultuur kon circa 1,3 miljoen euro niet in 2023 beschikt worden. Dit wordt in 2024 opnieuw toegekend.
COVID-19
Door het aflopen van het Nationaal Programma Onderwijs vallen de resterende middelen vrij. Daarnaast worden hier enkele openstaande verplichtingen verwerkt voor het Nationaal Programma Onderwijs met betrekking tot monitoring en evaluatie en de maatwerkregeling ventilatie wegens vertraging in de afhandeling van bezwaarschriften.
Loonbijstelling
De tranche 2024 van de loonbijstelling wordt overgemaakt naar de begroting van OCW.
Prijsbijstelling
Prijsbijstelling R
De tranche 2024 van de plafond-relevante prijsbijstelling wordt overgemaakt naar de begroting van OCW.
Prijsbijstelling NR
De tranche 2024 van de niet plafond-relevante prijsbijstelling wordt overgemaakt naar de begroting van OCW.
Eindejaarsmarge
Eindejaarsmarge R
Conform de begrotingsregels wordt de onderuitputting van 2023 als eindejaarsmarge toegevoegd aan de OCW begroting van 2024. De maximale Eindejaarsmarge bedroeg voor OCW 470,9 miljoen euro. OCW zet 236,0 miljoen euro van de Eindejaarsmarge in, welke wordt overgeheveld naar de OCW-begroting. De resterende 234,9 miljoen euro wordt niet overgeheveld naar de OCW-begroting en ingezet ter verbetering van het Rijksbrede beeld.
Eindejaarsmarge I
Conform de begrotingsregels hebben alle middelen op het investeringsplafond een 100% eindejaarsmarge. Deze zijn toegevoegd aan de OCW begroting van 2024.
Extrapolatie
Met de extrapolatie wordt de begrotingsstand in het extrapolatiejaar 2029 (t+5) toegevoegd aan de begroting van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Technisch
Eindejaarsmarge
De eindejaarsmarge (EJM) wordt opgeboekt op de begroting (zie toelichting onder Eindejaarsmarge R) en doorverdeeld voor verschillende doelen. Zowel de inzet voor de verschillende doelen als de bijbehorende dekking vanuit de EJM zit in deze reeks, waardoor deze per saldo bijna op 0 sluit. 10 miljoen euro EJM wordt ingezet aan de ontvangstenkant van de begroting en is daarom zichtbaar in zowel de uitgaven- en de ontvangstenkant van de begroting en staat bij de ontvangsten toegelicht. Onder de inzet aan de uitgavenkant vallen openstaande verplichtingen, waaronder 103,5 miljoen voor het kwijtschelden van DUO-schulden bij gedupeerden en ex-partners als gevolg van de kinderopvangtoeslagenaffaire en 23,8 miljoen voor de uitbetaling van middelen voor nieuwkomers uit Oekraïne die onvoorzien plaatsvind in januari 2024 in plaats van december 2023. Ook wordt een deel van de EJM ingezet voor het intensiveren van bestaand beleid, zoals dekking van de regeling schoolmaaltijden voor 22 miljoen euro en het ophogen van het beschikbare budget voor de specifieke uitkering ‘Lokale bibliotheekvoorzieningen’ met 11,3 miljoen euro. Tenslotte wordt de implementatie van de uit NIS2-richtlijn voor 2024 deels gedekt uit de EJM (2,1 miljoen euro).
Desalderingen
Hieronder vallen meerdere desalderingen. De grootste is desaldering van de STER reclame-inkomsten van 41,8 miljoen euro structureel. Op basis van de geactualiseerde STER-raming worden de ontvangsten aangepast.
Voor 2023 zal de huisvestingssubsidie voor de museale instellingen met een wettelijke taak voor het onderhoud en het beheer van de Rijkscollectie 9,6 miljoen lager worden vastgesteld door het vervallen van de btw-compensatie. Met de Belastingdienst hebben deze instellingen afgesproken dat de btw over deze activiteiten verrekend mag worden, waardoor de btw-compensatie niet langer nodig is. Via een desaldering worden deze middelen opnieuw beschikbaar gesteld aan de musea via het NRF voor verduurzaming van de rijksmusea.
Het NRF-scholenfonds is gesaldeerd met 7,0 miljoen euro. Afgelopen jaren is weinig gebruik gemaakt van het Duurzame Scholenfonds omdat dit een lening betreft en er in de tussentijd al veel middelen voor verduurzaming via de bekostiging of andere instrumenten beschikbaar zijn gesteld aan scholen. De middelen worden nu via een andere route ingezet voor hetzelfde doel, namelijk de verduurzaming van schoolgebouwen door de middelen toe te voegen aan een aparte DUMAVA-tranche voor schoolgebouwen n.a.v. het amendement van het lid-Boucke.
Er is een desaldering van het eigen vermogen van het Nationaal Archief van 0,9 miljoen euro en een desaldering van de Restitutiecommissie Oorlogskunst WO2 van 0,1 miljoen euro.
Overig technisch
Hieronder vallen diverse technische mutaties, zoals doorverdelingen van de loon- en prijsbijstelling en interne overboekingen binnen en tussen artikelen, zoals het herschikken van de budgetten van artikel 3 Voortgezet Onderwijs naar artikel 9 Arbeidsmarkt- en personeelsbeleid voor de Onderwijsregio’s.
Niet-plafondrelevant
Meevaller studiefinancieringsraming NR
De meevaller op de niet-plafondrelevante (NR) uitgaven op de studiefinanciering wordt verklaard door het lagere aantal studenten in de Referentieraming en doordat op alle niveaus het percentage daalt van de studenten dat leent.
Ontvangsten
Meevallers
Meevaller studiefinancieringsraming R
Door de hogere aantallen studenten in de voltijds beroepsopleidende leerweg (BOL) in de Referentieraming 2024 is er een structurele meevaller op de lesgeld-ontvangsten van 18,6 miljoen euro.
Tegenvallers
Tegenvaller studiefinancieringsraming R
De structurele tegenvaller van 22,2 miljoen euro op de ontvangstenraming van de studiefinancieringsuitgaven wordt met name veroorzaakt door een tegenvaller op de lesgeldontvangsten. Meer studenten kiezen ervoor om het lesgeld in termijnen te betalen, waardoor de ontvangsten structureel naar achter schuiven.
Intensiveringen
Wettelijke rente DUO
De wettelijke rente die DUO rekent aan studenten die een betalingsregeling willen treffen bij DUO wordt op 0 procent gezet in de jaren 2024, 2025 en 2026. Hiermee wordt voorkomen dat het voor studenten financieel gunstiger is om geen betalingsregeling af te sluiten met DUO, maar direct met het CJIB, omdat het CJIB geen rente rekent. Dit leidt tot cumulatief 4,3 miljoen lagere ontvangsten.
Generaal dossier
Renteraming R
De relevante renteontvangsten zijn vanaf 2027 omhoog bijgesteld als gevolg van de hogere rentestand. De relevante renteontvangsten vallen in de eerste jaren tegen doordat er bij de vorige raming geen rekening was gehouden met het deel van de studenten voor wie er wel rente wordt gerekend maar nog niet hoeft af te lossen. Dit leidt tot een incidentele tegenvaller van 108,2 miljoen euro cumulatief tot 2027 en een structurele meevaller van 93,9 miljoen euro. De mee- en tegenvallers worden opgenomen in het generale beeld.
Kasschuiven
Kasschuiven
Dit betreft een kasschuif op de middelen voor het op 0 procent zetten van de rente op de gepauzeerde schulden van gedupeerden en ex-partners als gevolg van de KOT. Middels een kasschuif worden deze middelen in het juiste kasritme gezet.
Plafondcorrecties
COVID-19 Retour restant OML
Van de coronamiddelen die op de cultuurbegroting beschikbaar waren voor de Opengestelde Monumenten Lening (OML) is 25,6 miljoen euro niet benut.
Extrapolatie
Met de extrapolatie wordt de begrotingsstand in het extrapolatiejaar 2029 (t+5) toegevoegd aan de begroting van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Technisch
Eindejaarsmarge
Dit betreft de doorverdeling van de toegevoegde Eindejaarsmarge aan de uitgavenkant. 10 miljoen euro van de EJM wordt ingezet aan de ontvangstenkant. Dit is bedoeld voor ouders die zich aanmelden bij de Uitvoeringsorganisatie Hersteloperatie Toeslagen (UHT) als mogelijk gedupeerde in de toeslagenaffaire. Hiervan worden de gegevens verstrekt aan publieke schuldeisers om de schulden tijdelijk te pauzeren. Dit geldt ook voor de schulden van hun partner. Bij het instellen van de pauzering was de rente bij DUO nog 0%. Dat is niet langer het geval. De Belastingdienst heeft de rente wel op 0% gezet voor deze doelgroep. Deze mutatie zorgt dat DUO dit ook kan doen.
Desalderingen
Hieronder vallen meerdere desalderingen. De grootste is desaldering van de STER reclame-inkomsten van 41,8 miljoen euro structureel. Op basis van de geactualiseerde STER-raming worden de ontvangsten aangepast.
Voor 2023 zal de huisvestingssubsidie voor de museale instellingen met een wettelijke taak voor het onderhoud en het beheer van de Rijkscollectie 9,6 miljoen lager worden vastgesteld door het vervallen van de btw-compensatie. Met de Belastingdienst hebben deze instellingen afgesproken dat de btw over deze activiteiten verrekend mag worden, waardoor de btw-compensatie niet langer nodig is. Via een desaldering worden deze middelen opnieuw beschikbaar gesteld aan de musea via het NRF voor verduurzaming van de rijksmusea.
Het NRF-scholenfonds is gesaldeerd met 7,0 miljoen euro. Afgelopen jaren is weinig gebruik gemaakt van het Duurzame Scholenfonds omdat dit een lening betreft en er in de tussentijd al veel middelen voor verduurzaming via de bekostiging of andere instrumenten beschikbaar zijn gesteld aan scholen. De middelen worden nu via een andere route ingezet voor hetzelfde doel, namelijk de verduurzaming van schoolgebouwen door de middelen toe te voegen aan een aparte DUMAVA-tranche voor schoolgebouwen n.a.v. het amendement van het lid-Boucke.
Er is een desaldering van het eigen vermogen van het Nationaal Archief van 0,9 miljoen euro en een desaldering van de Restitutiecommissie Oorlogskunst WO2 van 0,1 miljoen euro.
Niet-plafondrelevant
Meevaller studiefinancieringsraming NR
De niet-plafondrelevante ontvangsten zijn op de ontvangsten van de studiefinancieringsraming in de eerste jaren hoger dan geraamd door extra ontvangsten op de rentedragende studielening. Dit wordt mogelijk verklaard door de positieve rente. Structureel worden geen hogere ontvangsten verwacht.