A. Apparaat kerndepartement
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2015 | 2015 | |
Verplichtingen | 195.796 | 182.512 | 198.523 | 205.091 | 231.903 | 236.162 | – 4.259 |
Uitgaven | 195.796 | 189.009 | 198.490 | 202.238 | 229.684 | 236.162 | – 6.478 |
Personeel Kerndepartement | 123.624 | 136.284 | 140.023 | 152.171 | 145.996 | 6.175 | |
waarvan eigen personeel | 118.331 | 126.960 | 130.878 | 141.261 | 142.206 | – 945 | |
waarvan externe inhuur | 4.990 | 9.127 | 8.844 | 10.399 | 2.981 | 7.418 | |
waarvan overige personele uitgaven | 303 | 197 | 301 | 511 | 809 | – 298 | |
Materieel Kerndepartement | 65.385 | 62.206 | 62.215 | 77.513 | 90.166 | – 12.653 | |
waarvan ICT | 10.321 | 9.756 | 7.714 | 6.245 | 13.168 | – 6.923 | |
waarvan bijdrage aan SSO's | 27.716 | 30.699 | 38.790 | 44.910 | 36.285 | 8.625 | |
waarvan overige materiële uitgaven | 27.348 | 21.751 | 15.711 | 26.358 | 40.713 | – 14.355 | |
Ontvangsten | 30.793 | 36.539 | 36.211 | 38.909 | 69.490 | 55.903 | 13.587 |
Uitgaven
Personeel kerndepartement (+ € 6,2 miljoen)
Bij de categorie Eigen personeel is vooruitgelopen op de taakstelling, waardoor minder is uitgegeven dan geraamd. Bij de externe inhuur is meer uitgegeven dan geraamd. Bij het ramen is de scheidslijn tussen de categorieën Externe inhuur en ICT soms moeilijk te maken, waardoor achteraf bezien de raming op externe inhuur te laag is en de raming van de uitgaven aan ICT juist te hoog.
Daarnaast is bij de AuditDienst Rijk (ADR) extra inhuur geweest als gevolg van vraag naar controlecapaciteit voor Europese middelen, waaronder voor de Eurogroep. Dit laatste wordt doorbelast (zie ook de hogere ontvangsten van de ADR).
Per saldo is een overschrijding van de personele uitgaven van het kerndepartement gerealiseerd.
Materieel kerndepartement (– € 12,7 miljoen)
Bij ICT zijn uitgaven begroot, die op de post Externe inhuur hadden moeten staan (zie ook het onderdeel Personeel kerndepartement). Daardoor vallen de uitgaven op de post ICT lager uit dan wat daarvoor is begroot. Tevens is er sprake van vertraging van ICT-projecten naar 2016. Dit heeft een technische oorzaak, zoals bij de digitale documenthuishouding. De bijdrage aan SSO’s (Shared ServicesOrganisaties) is hoger dan geraamd vanwege de overgang van dienstverlening naar SSO’s. Dit heeft geleid tot hogere uitgaven voor SSO’s en lagere uitgaven voor de post Overig materieel, omdat voorheen de dienstverlening op de post Overig materieel werd geraamd. Per saldo zijn er minder uitgaven aan materieel dan geraamd. Vooruitlopend op de taakstellingen is alvast minder uitgegeven aan onder andere communicatie.
Ontvangsten
Ontvangsten (+ € 13,6 miljoen)
De ontvangsten zijn hoger door extra ontvangsten van de ADR (zie onder Personeel kerndepartement). Daarnaast zijn de ontvangsten hoger door het afromen van het (surplus aan) eigen vermogen van DRZ en door opheffing van de agentschapsstatus van DRZ.
B. Totaaloverzicht apparaat Financiën
Vanaf 2015 is DRZ geen baten-lastendienst meer, maar een directie onder het Ministerie van Financiën. De uitsplitsing in onderstaande tabel komt daarmee vanaf 2015 te vervallen.
Voor de AFM, DNB en de Waarderingskamer wordt de volledige overheidsbijdrage gebruikt voor het apparaat. De onderstaande tabel geeft de totale apparaatuitgaven voor Financiën weer. Hierbij zijn de apparaatuitgaven (realisaties) voor het kerndepartement, de Belastingdienst en de ZBO’s bij elkaar opgeteld.
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|
Totaal apparaat Financiën IX | 3.070.653 | 3.093.674 | 3.212.145 | 3.266.228 | 3.253.309 |
Departement | 2.998.170 | 3.012.807 | 3.143.630 | 3.182.954 | 3.220.090 |
Kerndepartement | 195.796 | 189.009 | 198.490 | 202.238 | 229.684 |
Belastingdienst | 2.802.374 | 2.823.798 | 2.945.140 | 2.980.716 | 2.990.406 |
Baten-lasten agentschap1 | 14.083 | 17.631 | 18.099 | 19.998 | N.v.t. |
DRZ | 14.083 | 17.631 | 18.099 | 19.998 | N.v.t. |
ZBO’s en RWT’s | 58.400 | 63.236 | 50.416 | 63.276 | 30.976 |
AFM2 | 30.505 | 29.721 | 20.500 | 24.552 | 181 |
DNB | 25.800 | 27.710 | 23.701 | 20.443 | 2.125 |
Waarderingskamer | 667 | 555 | 1.196 | 1.181 | 1.250 |
NLFI3 | 1.428 | 5.250 | 5.019 | 17.100 | 27.420 |
Bron: financiële administratie.
In onderstaande tabel worden de apparaatuitgaven per Directoraat-Generaal (DG) van het kerndepartement vermeld.
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|
Kerndepartement | 195.796 | 189.009 | 198.490 | 202.238 | 229.684 |
GT | 27.757 | 23.985 | 23.051 | 24.552 | 23.772 |
DGRB | 20.949 | 22.390 | 20.384 | 20.443 | 20.954 |
SG-cluster | 132.884 | 128.294 | 141.251 | 143.618 | 171.900 |
DGFZ | 14.206 | 14.340 | 13.804 | 13.625 | 13.058 |
Bron: financiële administratie.
C. Taakstelling
De taakstelling die het kerndepartement opgelegd heeft gekregen voor de apparaatuitgaven, liep in 2015 volgens schema. De besparing door een verdichting van de huisvesting bij het kerndepartement is in 2015 gerealiseerd door verhuur aan derden.
Voor de Belastingdienst geldt de volgende tabel.
2014 | 2015 | |
---|---|---|
Coalitieakkoord 2010 (Rutte I) | – 124.275 | – 165.459 |
Coalitieakkoord 2012 (Rutte II) | ||
Versterking toezicht en invordering | ||
Intensiveringsmiddelen | 169.000 | 157.000 |
Opbrengstentaakstelling | 533.000 | 533.000 |
2016 | 2017 | 2018 | Structureel | |
---|---|---|---|---|
Departementale taakstelling | 50 | 112 | 136 | 136 |
Kerndepartement | 3,5 | 7,7 | 9,4 | 9,4 |
Belastingdienst | 46,2 | 103,6 | 125,7 | 125,7 |
Agentschap | 0 | 0 | 0 | 0 |
ZBO’s | 0 | 0 | 0 | 0 |
In bovenstaande tabellen zijn alleen de taakstellingreeksen uit de regeerakkoorden Rutte I en II opgenomen. De totale taakstelling op het budget van de Belastingdienst ligt fors hoger. Dit komt doordat aan Rutte I voorafgaande kabinetten ook taakstellingen hebben opgelegd en daarnaast zijn (onder andere) een aantal keren de loon- en prijscompensatie niet uitgekeerd, wat als een taakstelling wordt beschouwd. De totale taakstelling bij de Belastingdienst loopt dan op tot structureel € 543 miljoen vanaf 201826.
De Belastingdienst heeft zijn deel bijgedragen aan de realisatie van de rijksbrede taakstellingen. Zoals met de Tweede Kamer afgesproken worden de taakstellingen vanuit Rutte I (en voorgaande kabinetten) en Rutte II – oplopend tot € 543 miljoen vanaf 2018 – langs twee sporen ingevuld. Spoor 1 betreft efficiency/versobering waarmee € 370 miljoen wordt ingevuld. Spoor 2 betreft een aanpassing van de (fiscale) wetgeving die leidt tot vereenvoudiging in de uitvoering of taakvermindering bij de Belastingdienst. Spoor 2 draagt € 173 miljoen bij aan de invulling. De afgesproken efficiency en versobering is meerjarig ingevuld en belegd met maatregelen op het terrein van staf/overhead, procesverbeteringen en versoberingen op het gebied van huisvesting. Ten aanzien van Spoor 2 is inmiddels ook een belangrijk deel van de afgesproken besparingen gerealiseerd (€ 129 miljoen). Wat betreft de besparingen vanuit een vereenvoudiging van fiscale wet- en regelgeving waren deze in 2015 onvoldoende om het deel van de taakstelling dat de Belastingdienst daarmee invult (spoor 2), te realiseren. Het betrof € 67 miljoen. De ambitie blijft voor de komende jaren om de noodzakelijke vereenvoudigingen alsnog te realiseren.
ITI
Met het Coalitieakkoord Rutte II, heeft de Belastingdienst extra apparaatbudget (vanaf 2015 structureel € 157 miljoen) ontvangen voor het aantrekken en inzetten van gekwalificeerde medewerkers voor de versterking op Toezicht en invordering. Met deze extra personele capaciteit heeft de Belastingdienst de taak gekregen om extra belastingontvangsten te realiseren27. De meeropbrengsten over 2015 van deze ontvangstentaakstelling werden geraamd op € 533 miljoen. De realisatie in 2015 bedroeg circa € 430 miljoen.