Realisatie begrotingsuitgaven Veiligheid en Justitie € 12.718 miljoen art. 33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding 5,9%
Algemene doelstelling
Een veiliger samenleving door een doelmatige en effectieve rechtshandhaving en criminaliteitsbestrijding, en door versterking van de bestuurlijke aanpak van criminaliteit door de decentrale overheden.
Opsporing en vervolging
Rol en verantwoordelijkheid
-
• De Minister van Veiligheid en Justitie heeft een regisserende rol. Hij is beleidsverantwoordelijk voor het landelijke opsporings- en vervolgingsbeleid en financiert daartoe onder andere het Openbaar Ministerie (OM) en het Nederlands Forensisch Instituut (NFI). Het OM is belast met de strafrechtelijke handhaving van de rechtsorde (Wet op de rechtelijke organisatie). Het voert het gezag over de opsporing door politie en bijzondere opsporingsdiensten, beslist over de vervolging van strafbare feiten en ziet erop toe dat de opgelegde straf naar behoren wordt uitgevoerd.
Veiligheid en lokaal bestuur
-
• De Minister van Veiligheid en Justitie heeft op het gebied van veiligheid en lokaal bestuur een stimulerende rol. Dit betreft onder meer het ontwikkelen van visie, beleid en samenwerkingsvormen op het terrein van de bestuurlijke aanpak van onveiligheid en criminaliteit.
-
• Inspanningen zijn er op gericht het lokaal bestuur zo effectief en efficiënt als mogelijk in staat te stellen de lokale veiligheid te vergroten, onder andere door het bewaken van de bestuurlijke integriteit (Bibob) en de inzet van de Regionale Informatie- en Expertise Centra (RIEC’s) het Landelijk Informatie- en Expertise Centrum (LIEC).
-
• VenJ faciliteert en ondersteunt de aanpak van de meest voorkomende vormen van overlast, zoals overlast gerelateerd aan jeugdgroepen, alcohol, uitgaan, voetbal en evenementen. Dit wordt ingevuld samen met het lokale bestuur, onder andere via structureel overleg met de G4, de G32 en de VNG.
Beleidsconclusies
Met behulp van periodieke onderzoeken zoals «Criminaliteit en Rechtshandhaving1» en de «Veiligheidsmonitor2», beleidsdoorlichtingen en beleidsevaluaties (zie ook hoofdstuk 14 Afgerond evaluatie en overig onderzoek) wordt op kwantitatieve en kwalitatieve wijze inzicht verkregen in de criminaliteitsgegevens en onveiligheidsgevoelens. De Veiligheidsmonitor laat o.a. zien dat de dat de ervaren sociale overlast en algemene onveiligheidsgevoelens in 2015 zijn gedaald en onveiligheidsgevoelens in de eigen buurt gelijk zijn gebleven. Deze resultaten ondersteunen de voortzetting van het ingezette beleid op het gebied van overlast en terugdringen onveiligheidsgevoelens. De doelstelling voor het aanpakken van 950 criminele samenwerkingsverbanden is in 2015 ruimschoots behaald.
De commissie-Hoekstra deed onderzoek naar het optreden van het OM en de politie in de zaak Bart van U. De aanbevelingen van deze commissie zijn in 2015 door beide organisaties, maar ook door het CJIB (executie), en NFI, Justid, GGZ en gemeenten opgepakt en worden inmiddels doorgevoerd.
Het wetsvoorstel tot wijziging van het wetsvoorstel regulering prostitutie en bestrijding misstanden seksbranche 3 is in 2015 gereed gemaakt voor behandeling in de Tweede Kamer. In 2015 heeft dit niet geleid tot behandeling en derhalve ook niet tot aanvaarding van het wetsvoorstel.
Overlast en criminaliteit in wijk en buurt
Nulwaarde | Realisatie | ||||
---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | ||
Vermindering onveiligheidsgevoelens met 10% in periode 2012–2017 | |||||
Aandeel van de bevolking dat zich wel eens onveilig voelt | 36,6% | 36,6% | 36,7% | 35,9% | 35,6% |
Aandeel van de bevolking dat zich wel eens onveilig voelt in de eigen buurt1 | 18,0% | 18,0% | 18,8% | 18,2% | 18,1% |
Vermindering ervaren overlast met 10% in periode 2012–2017 | |||||
Aandeel van de bevolking dat één of meer vormen van sociale overlast2 in de eigen buurt ervaart moet met 10% dalen | 12,9% | 12,9% | 12,7% | 12,0% | 11,6% |
Terugbrengen woninginbraken met 25%3 | 89.244 | 91.583 | 87.500 | 71.100 |
Bron: Veiligheidsmonitor 2015 (www.veiligheidsmonitor.nl)
Vormen van sociale overlast zijn overlast van dronken mensen op straat, drugshandel of -gebruik, buurtbewoners, op straat worden lastig gevallen en rondhangende jongeren. Bron: Jaarverslag Nationale Politie.
Bron: Tweede Kamer, 29 628, nr. 385 en nr. 256, nulwaarde 2009; Bron: Jaarverslag Nederlandse Politie 2009.
Toelichting
In de beleidsagenda 2014 is aangegeven dat zowel de ervaren ernstige sociale overlast als de algemene en lokale onveiligheidsgevoelens in de periode 2012–2017 met 10% zouden moeten dalen. In onderstaande tabel zijn de resultaten in percentages van de bevolking gegeven voor deze periode. Deze resultaten komen overeen met een daling van 10% bij de ervaren sociale overlast, een daling van 3% van de algemene onveiligheidsgevoelens en gelijkblijvende onveiligheidsgevoelens in de eigen buurt.
Centraal Informatiepunt Onderzoek en Telecommunicatie (CIOT)
Realisatie | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | ||
Aantal v ragen | 2.592.320 | 2.328.595 | 2.758.435 | 2.337.715 | 2.079.595 | 1.724.414 | |
Hit-rate (%)1 | 93 | 91 | 89 | 90 | 88 | 88 |
Bron: Centraal Informatiepunt Onderzoek en Telecommunicatie (De jaarcijfers van het CIOT worden gelijk met de aanbieding van het jaarverslag van VenJ aan de Kamer via deze link https://www.rijksoverheid.nl/documenten gepubliceerd.)
Toelichting
Zoals toegezegd bij brief van 1 juli 201576 worden de jaarcijfers van het CIOT over het aantal afgehandelde informatie verzoeken opgenomen in het Jaarverslag van Veiligheid en Justitie.
De autonome realisatie van de bevragingsmodule van het CIOT is afhankelijk van de behoefte van de (bijzondere) opsporings-, inlichtingen- en veiligheidsdiensten ((B)OID-en).
Indicatoren ULI
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Aantal nummers waarvoor een bevel tot aftappen is gegeven | 22.006 | 24.718 | 25.487 | 26.150 | 25.181 | 24.063 |
Gemiddeld aantal taps per dag | 1.635 | 1.638 | 1.293 | 1.391 | 1.386 | 1.415 |
IP-taps1 | 1.704 | 3.331 | 16.676 | 17.806 | ||
Gemiddeld aantal IP- taps per dag | 131 | 339 | 727 | 829 | 53 | |
Aantal aanvragen op historische gegevens3 | 24.0124 | 49.695 | 56.825 | 62.554 | 62.533 | 56.100 |
Bron: Landelijke Eenheid Nationale Politie
Sinds de invoering van de nieuwe interceptiestandaard wordt, zowel technisch als procedureel, geen onderscheid meer gemaakt tussen een telefoontap en een internettap. Het onderscheid in de tellingen komt hiermee te vervallen.
Toelichting
Zoals toegezegd bij brief van 13 november 200781 en daaropvolgend bij brief van 27 mei 200882 worden de jaarlijkse tapstatistieken opgenomen in het Jaarverslag van Veiligheid en Justitie.
Budgettaire gevolgen van beleid
Realisatie | Realisatie | Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | ||
---|---|---|---|---|---|---|
2013 | 2014 | 2015 | 2015 | |||
Verplichtingen | 786.426 | 788.041 | 688.928 | 662.722 | 26.206 | |
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie | ||||||
Personeel | 377.024 | 364.851 | 359.937 | 352.440 | 7.497 | |
waarvan eigen personeel | 351.344 | 335.554 | 336.658 | 320.988 | 15.670 | |
waarvan externe inhuur | 23.543 | 26.597 | 21.277 | 31.452 | – 10.175 | |
waarvan overige personele uitgaven | 2.137 | 2.700 | 2.002 | 0 | 2.002 | |
Materieel | 201.011 | 117.625 | 124.273 | 102.367 | 21.906 | |
waarvan ICT | 40.833 | 12.251 | 12.545 | 39.686 | – 27.141 | |
waarvan SSO's | 55.627 | 30.375 | 51.218 | 28.747 | 22.471 | |
waarvan overige materiele uitgaven | 104.551 | 74.999 | 60.510 | 33.934 | 26.576 | |
Programma-uitgaven | 197.081 | 228.570 | 269.890 | 207.915 | 61.975 | |
33.2 Bestuur, informatie en technologie | ||||||
Bijdrage medeoverheden | ||||||
RIEC's/LIEC | 7.903 | 7.078 | 7.350 | 6.673 | 677 | |
Uitstapprogramma's prostituees | 0 | 463 | 1.853 | 0 | 1.853 | |
Overig bestuur, informatie en technologie | 559 | 1.331 | 1.081 | 1.627 | – 546 | |
Subsidies | ||||||
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid | 0 | 0 | 10.201 | 2.208 | 7.993 | |
Keurmerk Veilig Ondernemen | 1.340 | 1.511 | 1.389 | 1.498 | – 109 | |
Uitstapprogramma's prostituees | 0 | 1.458 | 1.103 | 3.000 | – 1.897 | |
Overig bestuur, informatie en technologie | 463 | 0 | 784 | 0 | 784 | |
Opdrachten | ||||||
Overig bestuur, informatie en technologie | 666 | 464 | 723 | 1.888 | – 1.165 | |
33.3 Opsporing en vervolging | ||||||
Bijdrage Agentschappen | ||||||
Nederlands Forensisch Instituut | 68.273 | 68.062 | 70.244 | 65.320 | 4.924 | |
Domeinen Roerende Zaken | 12.819 | 12.754 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage ZBO's/RWT's | ||||||
College gerechtelijk deskundigen | 1.701 | 1.532 | 1.765 | 1.723 | 42 | |
Bijdrage (inter)nationale organisaties | ||||||
FIU-Nederland | 0 | 4.045 | 0 | 4.052 | – 4.052 | |
Bijdrage medeoverheden | ||||||
PV-vergoedingen Bestuurlijke strafbeschikking | 13.430 | 12.786 | 11.321 | 0 | 11.321 | |
Staatkundige hervorming Nederlandse Antillen | 4.150 | 4.015 | 4.658 | 3.912 | 746 | |
Overig opsporing en vervolging | 4.241 | 7.989 | 15.754 | 2.393 | 13.361 | |
Subsidies | ||||||
Overig opsporing en vervolging | 6.628 | 3.311 | 2.870 | 2.712 | 158 | |
Opdrachten | ||||||
Schadeloosstellingen | 17.312 | 27.362 | 53.727 | 17.395 | 36.332 | |
Keten Informatie Management | 3.532 | 154 | 62 | 764 | – 702 | |
Onrechtmatige Detentie | 12.335 | 11.654 | 10.776 | 11.180 | – 404 | |
Herontwerp Strafrechtketen | 4.385 | 344 | 156 | 0 | 156 | |
Gerechtskosten Openbaar Ministerie | 32.827 | 33.360 | 30.933 | 25.537 | 5.396 | |
Innovatieagenda | 1.276 | 164 | 0 | 0 | 0 | |
Restituties ontvangsten voorgaande jaren | 0 | 0 | 3.010 | 0 | 3.010 | |
Verkeershandhaving Openbaar Ministerie | 0 | 25.484 | 27.333 | 33.543 | – 6.210 | |
Afpakken | 0 | 2.231 | 240 | 10.531 | – 10.291 | |
Bewaring, verkoop en vernietiging in beslaggenomen goederen | 0 | 0 | 12.056 | 11.959 | 97 | |
Overig opsporing en vervolging | 3.241 | 1.018 | 501 | 0 | 501 | |
Ontvangsten | 1.086.824 | 1.101.777 | 933.123 | 1.066.898 | – 133.775 | |
waarvan Boeten en Transacties | 982.386 | 949.383 | 777.262 | 966.338 | – 189.076 | |
waarvan Afpakken | 89.982 | 135.972 | 143.577 | 90.560 | 53.017 |
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie
Toelichting op instrumenten
Openbaar Ministerie
Het OM bepaalt als enige instantie in Nederland wie voor de strafrechter moet verschijnen en voor welk strafbaar feit. Dit is vastgelegd in de Wet op de rechterlijke organisatie, waarin de taak van het OM omschreven is als «de strafrechtelijke handhaving van de rechtsorde en met andere bij wet vastgestelde taken». Het OM maakt deel uit van de rechterlijke macht, maar de leden van het OM zijn, anders dan de rechters, niet met rechtspraak belast. In tegenstelling tot de rechters worden de leden van het OM niet voor het leven benoemd. Ten opzichte van de ontwerpbegroting is in 2015 het tekort op het budget Personeel en Materieel in 2015 ca. € 29,5 mln. Op het totale budget van het Openbaar Ministerie is een tekort van ca. € 18,5 mln. Het tekort wordt m.n. veroorzaakt door de detachering van een kleiner aantal parketsecretarissen bij de politie dan geraamd en het hierdoor ontbreken van de geldelijke compensatie van politie aan het Openbaar Ministerie. Een ander oorzaak is gelegen in de leegstand van panden. Het afstoten/onderverhuren van de panden hebben in 2015 beperkt financieel resultaat gehad. Tenslotte zijn de kosten van de deskundigen in het strafproces hoger dan geraamd.
Realisatie | Prognoses | ||||
---|---|---|---|---|---|
2013 | 2014 | 2015 | 2015 | verschil | |
Uitstroom rechtbankzaken (afdoeningen) | 215.222 | 211.357 | 211.898 | 203.428 | 8.470 |
Wv. overdracht aan buitenland | 100 | 100 | 100 | 100 | – |
Wv. onvoorwaardelijk sepot | 42.300 | 43.104 | 42.532 | 30.514 | 12.018 |
Wv. transactie, strafbeschikking en voorwaardelijk sepot | 64.476 | 60.182 | 52.321 | 60.664 | – 8.343 |
Wv. voegen (ter berechting of ad info) | 3.045 | 2.432 | 1.822 | 4.150 | – 2.328 |
Wv. Afdoeningen door de rechter1 | 105.301 | 105.539 | 115.123 | 108.000 | 7.123 |
Wv. meervoudige kamer (inclusief economisch en militair) | 14.314 | 14.817 | 14.210 | 14.700 | – 490 |
Wv. politierechter (inclusief economisch en militair) | 84.530 | 86.669 | 95.186 | 85.050 | 10.136 |
Wv. kinderrechter | 6.457 | 6.053 | 5.551 | 8.250 | – 2.699 |
Interventiepercentage (%) | 80% | 76% | 83% | 85% | – 2% |
Doorloopsnelheid jeugd binnen 3 maanden afgedaan OM (%) | 60% | NVT | 80% | ||
Uitstroom kantonzaken (afdoeningen) | 98.080 | 101.537 | 132.165 | 138.093 | – 5.928 |
Wv. afdoeningen door het OM | 53.113 | 59.880 | 69.047 | – 9.167 | |
Wv. afdoeningen door de kantonrechter | 48.424 | 72.228 | 69.047 | 3.181 | |
Uitstroom Mulderzaken (afdoeningen- beroepen Openbaar Ministerie) | 515.847 | 377.051 | 368.777 | 265.420 | 103.357 |
Doelstelling VPS (zie beleidsprioriteiten) | |||||
% zaken afgedaan binnen 1 maand[1] | NVT | NVT | NVT |
Bronnen: OM, FactFactory
Realisatie | Prognoses | ||||
---|---|---|---|---|---|
2013 | 2014 | 2015 | 2015 | verschil | |
Uitstroom | |||||
Rechtbankappels | 16.745 | 18.313 | 17.867 | 18.558 | – 691 |
Kantongerechtsappels | 3.423 | 2.668 | 2.649 | 2.705 | – 56 |
Klachten artikel 12 Sv | 2.648 | 2.400 | 3.116 | 2.400 | 716 |
Mulderberoepen | 1.904 | 1.893 | 4.320 | 1.896 | 2.424 |
Bronnen: OM, FactFactory
33.2 Bestuur, Informatie en Technologie
Bijdrage medeoverheden
Regionale Informatie en Expertise Centra / Landelijk Informatie en Expertise Centrum (RIEC's/LIEC)
In 2015 is via de Regionaal Informatie en Expertisecentra (RIEC’s) en het Landelijk Informatie en Expertise Centrum (LIEC) ondersteuning verleend aan het lokaal bestuur om de georganiseerde en ondermijnende criminaliteit aan te pakken. DE RIEC-partners hebben gewerkt aan concrete casussen in een geïntegreerde aanpak. Elk RIEC heeft één of meerdere bestuurlijke criminaliteitsbeelden ontwikkeld en zodoende criminele activiteiten en onderliggende structuren zichtbaar gemaakt en tevens handelingsperspectief voor lokaal bestuur gegeven. Dit stimuleert de bestuurlijke weerbaarheid. Vanuit VenJ is voorzien in een meerjarige cofinanciering tot en met 2017. In juli 2015 is het RIEC-LIEC jaarverslag over 2014 met de resultaten van de samenwerking aan de Kamer aangeboden84.
Subsidies
Het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV)
Het CCV heeft in 2015 subsidie ontvangen om publieke en private organisaties te ondersteunen door middel van het stimuleren van een effectieve aanpak van onveiligheid en preventie van criminaliteit en het verhogen van het veiligheidsbewustzijn. Het CCV heeft in 2015 hiervoor kennis en instrumenten ontwikkeld op het terrein van criminaliteitspreventie en veiligheid. Het CCV is ook belast geweest met de uitvoering van een groot aantal activiteiten ter ondersteuning en realisatie van het VenJ beleid waaronder de vermindering met 10% van de ervaren overlast en onveiligheidsgevoelens. De uitgaven voor het CCV worden geheel verantwoord op dit artikel. Het daarbij horende budget (€ 7,1 mln.) van artikel 34 is bij Voorjaarsnota 2015 overgeheveld naar dit artikel. Daarnaast is bij Najaarsnota 0,9 mln. aan het budget toegevoegd ten behoeve van nalevingesexpertise.
Keurmerk Veilig Ondernemen(KVO)
In 2015 is gewerkt volgens een vernieuwde systematiek voor KVO, waarbij de inzet wordt gefocust op nieuwe locaties, in plaats van op reeds bestaande KVO-gebieden waar de samenwerking inmiddels tot stand is gebracht. Naar verwachting zijn 125 nieuwe certificaten uitgereikt.
Uitstapprogramma Prostituees
Bij de ontwerpbegroting 2014 is de motie van der Staaij aangenomen85. Met deze motie zijn voor de periode 2014–2017 middelen vrijgemaakt voor de financiering van regionale uitstapprogramma’s voor prostituees. De eerste inhoudelijke rapportages uit 2015 geven aan dat de twaalf programma’s goed van start zijn gegaan. Door de komst van nieuwe en de intensivering van bestaande uitstapprogramma’s hebben alle prostituees in Nederland toegang tot een uitstapprogramma. Het totale budget voor het uitstapprogramma van € 3 mln. is uitgeput via de instrumenten bijdragen (aan gemeenten) en subsidies (aan organisaties).
33.3 Opsporing en vervolging
Bijdragen agentschappen
Nederlands Forensisch Instituut (NFI)
Het NFI levert forensische diensten met behulp van state-of-the-art technologie en wetenschap. Het NFI verleent diensten binnen de strafrechtketen, onder andere aan het OM en de politie. Ook kan een advocaat in een strafzaak de stafofficier of de rechter-commissaris verzoeken om het NFI een onderzoek te laten uitvoeren. Het NFI levert daarnaast diensten aan andere personen of instanties, zoals de Immigratie- en Naturalisatiedienst, buitenlandse politie of justitie of aan bijzondere opsporingsdiensten. In 2015 heeft het NFI extra middelen gekregen voor onderzoek in het kader van de MH17-vliegramp. Meer informatie over NFI is te vinden in de agentschapsparagraaf van het NFI.
Dienst Roerende Zaken (DRZ)
De Minister van Financiën is volgens de Comptabiliteitswet verantwoordelijk voor het beheer van het overtollige materieel bij het Rijk. DRZ is belast met de bewaring, verkoop en vernietiging van strafrechtelijk inbeslaggenomen voorwerpen en bekommert zich daarnaast over overtollige rijksgoederen. Per 1 januari 2015 heeft Domeinen Roerende Zaken haar agentschapsstatus verloren. Daarom is de agentschapsbijdrage aan Domeinen Roerende Zaken vanaf 2015 omgezet in de opdracht bewaring, verkoop en vernietiging inbeslaggenomen goederen.
Bijdragen ZBO/RWT
Nederlands Register voor Gerechtelijk Deskundigen (NRGD)
Het NRGD is opgericht bij de inwerkingtreding van de Wet deskundige in strafzaken op 1 januari 2010. Deze wet stelt eisen aan de kwaliteit, betrouwbaarheid en bekwaamheid van deskundigen. Het Besluit register deskundige in strafzaken bepaalt op hoofdniveau hoe het NRGD wordt beheerd.
Het College gerechtelijke deskundigen valt onder de kaderwet ZBO en kent een verplichtingen-kasstelsel. Het NRGD ontvangt een jaarlijkse bijdrage van het Ministerie van Veiligheid en Justitie.
Bijdrage medeoverheden
Pv-vergoeding Bestuurlijke strafbeschikking
Bij de inwerkingtreding van de bestuurlijke strafbeschikking overlast in 2009 is tussen het Ministerie van Veiligheid en Justitie en de VNG afgesproken dat gemeenten een vergoeding krijgen voor de kosten die zij maken voor het uitschrijven van processen-verbaal (pv’s) in het kader van de bestuurlijke strafbeschikking overlast. De afrekening van deze vergoeding vindt achteraf plaats op basis van de werkelijk ingediende processen-verbaal in 2013. Deze regeling is per 31 december 2014 beëindigd. Voor het jaar 2014 was er nog een juridische verplichting om de gemeenten te compenseren voor deze vergoedingsregeling. Deze afrekening van ca. € 11 mln. heeft in 2015 plaatsgevonden.
Staatkundige hervorming Nederlandse Antillen (shna)
De periode na de staatkundige hervorming kenmerkt zich door het steeds verder vorm geven aan de inrichting van de BES eilanden. Daaraan draagt een goede inrichting van de rechtspraak en het Openbaar Ministerie bij. Zo wordt vanuit Europees Nederland gestimuleerd dat het aantal rechters zowel kwantitatief als kwalitatief op goed niveau blijft. Ook is de capacitaire sterkte van het OM BES de afgelopen jaren gegroeid om te kunnen voldoen aan haar rol in de samenleving en strafrechtketen. De bijdrage aan de Raad voor de Rechtshandhaving zorgt voor een goede bijdrage aan de inrichting van de keten door voldoende, goede en gekwalificeerde onderzoeken
Overige opsporing en vervolging
Het budget op het subartikelonderdeel «overig opsporing en vervolging» is bij Najaarsnota met € 12 mln. verhoogd ter dekking van met name de overschrijding op de programma's ter versnelling van de doorlooptijden binnen de strafrechtketen. Dekking is voornamelijk gevonden in de meevaller op de Rechtsbijstand en de WSNP.
Financial Intelligence Unit Nederland (FIU-Nederland)
In het kader van de bestrijding witwassen en terrorisme financiering ontvangt de FIU-Nederland op grond van de Wet ter voorkoming van Witwassen en Terrorisme Financiering (WWFT) signalen over ongebruikelijke transacties (OT’s) van meldplichtige instellingen zoals banken, geldtransactiekantoren, autohandelaren en notarissen. FIU analyseert de ongebruikelijke transacties en kan besluiten ze als verdachte transactie (VT) door te melden aan de opsporing.
Realisaties | Prognose | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2015 | verschil | |
Aantal LOvJ-verzoeken1 | 1.097 | 1.167 | 1.093 | 1.219 | 1.270 | 51 |
Aantal Eigen onderzoeksdossiers | 633 | 1.219 | 1.488 | 1.464 | 1.200 | 264 |
Bron: Jaarbericht FIU 2015.
Het aantal LOvJ verzoeken laat een stijging zien ten opzichte van voorgaande jaren, maar het beoogde doel is nog niet bereikt. De FIU-Nederland brengt actief de mogelijkheden tot het indienen van deze verzoeken onder de aandacht bij de verschillende opsporingsdiensten.
FIU-Nederland heeft in 2015, net als in 2014, stevig ingezet op het verrichten van eigen onderzoeken, waardoor het aantal dossiers hoger was dan geprognotiseerd. De FIU houdt prioritaire criminaliteitsthema's in de gaten en speelt daarop in.
De bijdrage aan FIU-Nederland zou met ingang van 2015 niet meer vanuit dit beleidsartikel bekostigd worden. Dit stuitte echter op een aantal technische bezwaren waardoor, evenals in voorgaande jaren, de bekostiging FIU-Nederland alsnog vanuit dit artikelonderdeel heeft plaatsgevonden.
Opdrachten
Schadeloosstellingen
Dit betreft het budget voor schadeloosstellingen buiten de strafrechtelijke keten, zoals vergoedingen vanwege onrechtmatige vreemdelingenbewaring en in het geval van bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (BOPZ). Daarnaast kunnen ook vergoedingen worden verstrekt voor bijvoorbeeld juridische bijstand. De realisatie is fors hoger uitgekomen, met name als gevolg van de getroffen schikking tussen de Nederlandse Staat en Stichting Thuiskopie in het geschil over de hoogte van de thuiskopieheffing in de jaren 2007–2012. VenJ heeft in 2015 € 33,5 mln. betaald aan de stichting. Het budget hiervoor is bij Voorjaarsnota 2015 aan dit onderdeel toegevoegd.
Keten Informatie Management (KIM)
Het doel van KIM is het realiseren van innovatie op het gebied van informatiegestuurde opsporing, vervolging en executie. Binnen KIM zijn er verschillende programma’s zoals de Digitalisering Strafrechtketen, het Digitaal Proces Dossier en het E-justice programma.
Onrechtmatige Detentie
Ten laste van dit budget worden de vergoedingen verantwoord aan ex justitiabelen waarvan is vastgesteld dat recht is ontstaan op een vergoeding. Over het algemeen worden deze vergoedingen vastgesteld door de rechter. Deze uitgaven zijn vooraf lastig in te schatten.
Gerechtskosten OM
Ten laste van dit budget worden de uitgaven gebracht die betrekking hebben op deskundigen, tolken en vertalers, die een bijdrage leveren aan het strafproces en worden bekostigd in overeenstemming met het Besluit tarieven in strafzaken. De uitgaven zijn ca. 5 mln. hoger uitgevallen als gevolg van het grotere aantal zaken dan waarmee vooraf rekening was gehouden.
In 2015 is een onderzoek afgerond naar de verdeling van verantwoordelijkheden tussen Openbaar Ministerie en Raad voor de Rechtspraak. Een belangrijke conclusie van dat onderzoek is dat het niet in de rede ligt om wijzigingen aan te brengen in die verdeling. Op aantal andere onderdelen wordt wel geadviseerd om aanpassingen door te voeren, zoals de vergoeding van kosten van onderzoek dat in opdracht van de verdachte wordt verricht en regelingen die zien op de kosten verbonden aan de toepassing van dwangmiddelen en bijzondere opsporingsbevoegdheden.
Verkeershandhaving OM
Het OM voert het programma verkeershandhaving uit. Uit dit budget worden de uitgaven voor dit programma gedaan, niet zijnde bijdragen aan ZBO of agentschap, bijvoorbeeld trajectcontrolesystemen. De onderuitputting op het budget verkeerhandhaving OM in 2015 (– € 6 mln.) wordt met name veroorzaakt door efficiëntere aanschaf en beheer van handhavingsinstrumenten.
Afpakken
Vanaf 2013 zijn intensiveringen aan het OM toegekend ten behoeve van het versterken van de strafrechtketen voor het afpakken van crimineel vermogen. Uit dit budget worden de uitgaven voor partijen in de strafrechtketen bekostigd.
Vanaf 2011 is een bedrag oplopend tot 20 miljoen euro per jaar vanaf 2013 geïnvesteerd in de strafrechtketen teneinde het afpakken van crimineel vermogen te versterken. Aan deze investering is een reeks jaarlijks oplopende doelstellingen verbonden. De aan deze investering verbonden doelstelling voor 2015 betrof 90,6 miljoen euro.
Bewaring, verkoop en vernietiging inbeslaggenomen goederen
De Minister van Financiën is volgens de Comptabiliteitswet verantwoordelijk voor het beheer van het overtollige materieel bij het Rijk. Domeinen Roerende Zaken is belast met de bewaring, verkoop en vernietiging van strafrechtelijk inbeslaggenomen voorwerpen en bekommert zich daarnaast over overtollige rijksgoederen. Per 1 januari 2015 heeft Domeinen Roerende Zaken haar agentschapsstatus verloren. Daarom is de agentschapsbijdrage aan Domeinen Roerende Zaken vanaf 2015 omgezet in de opdracht bewaring, verkoop en vernietiging inbeslaggenomen goederen.
Ontvangsten
Boeten en Transacties
Het tekort in 2015 ten opzichte van het begrotingskader voor boeten en transacties bedraagt € 192,4 mln. Dit tekort is met name toe te schrijven aan de CAO-acties van de politiebonden. Daarnaast is het aantal opgelegde beschikkingen vanuit de trajectcontrolesystemen, parkeerovertredingen, de registervergelijkingen APK en de strafbeschikkingen lager uitgevallen dan in de raming was voorzien, hetgeen een tekort oplevert van ca. € 50 mln. Het aantal beschikkingen in het kader van de registervergelijking 30 WAM (onverzekerd) was daarentegen hoger dan in de raming rekening was gehouden (€ 25 mln.).
Afpakken
Het afpakken van crimineel vermogen is een prioriteit van het kabinet en het stuurt met het ketenprogramma afpakken dan ook op ambitieuze doelstellingen. Het Openbaar Ministerie zet in het kader van de strafrechtelijke vervolging onder meer in op ontnemingsvorderingen van wederrechtelijk verkregen voordeel, verbeurdverklaringen en ontnemingen als onderdeel van een transactie. De afpakdoelstelling voor 2015 (90,6 miljoen euro) is gehaald. In 2015 is 143,5 miljoen euro aan crimineel vermogen afgepakt.