Vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil realisatie en vastgestelde begroting (3) = (2)–(1) | Realisatie t-1 (4) | |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 18.200 | 22.860 | 4.660 | 22.326 |
Omzet overige departementen | 5.440 | 4.835 | – 605 | 2.200 |
Omzet derden | 20.290 | 21.436 | 1.146 | 18.338 |
Rentebaten | 0 | 1 | 1 | 18 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 43.930 | 49.132 | 5.202 | 42.882 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 41.051 | 45.678 | 4.627 | 41.990 |
– personele kosten | 18.911 | 20.346 | 1.435 | 19.982 |
waarvan eigen personeel | 17.211 | 15.783 | – 1.428 | 15.106 |
waarvan externe inhuur | 1.700 | 2.903 | 1.203 | 2.847 |
waarvan overige personele kosten | 0 | 1.660 | 1.660 | 2.029 |
– materiële kosten | 22.140 | 25.332 | 3.192 | 22.008 |
waarvan apparaat ICT | 5.610 | 6.446 | 836 | 3.391 |
waarvan bijdrage SSO’s | 4.165 | 3.440 | – 725 | 3.689 |
waarvan overige materiële kosten | 12.365 | 15.446 | 3.081 | 14.928 |
Rentelasten | 133 | 5 | – 128 | 11 |
Afschrijvingskosten | 2.746 | 3.312 | 566 | 1.603 |
– immaterieel | 2.730 | 3.299 | 569 | 1.596 |
– materieel | 16 | 13 | – 3 | 7 |
Overige kosten | 0 | 0 | 0 | 0 |
– dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
– bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 43.930 | 48.995 | 5.065 | 43.604 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 137 | 137 | – 722 |
Toelichting bij de staat van baten en lasten
Baten
De per saldo hogere baten worden o.a. veroorzaakt door:
-
– hogere omzet bij Bureau Medicinale Cannabis en Farma;
-
– vanuit de eigenaar (pSG) gefinancierde uitvoering van de I-strategie;
-
– minderproductie bij het UZI-register.
Moederdepartement
Product | Tarief in € | Geraamde productie aantallen | Realisatie productie aantallen | Meer/minder opbrengst in € x 1.000 | Opbrengst in € x 1.0001 incl. correctie |
---|---|---|---|---|---|
Vakbekwaamheid | |||||
Verklaring | 5.145,83 | 480 | 480 | – | 2.470 |
Farmatec | |||||
Uitvoering WGP | 315.000,00 | 2 | 2 | – | 630 |
Uitvoering GVS | 34.167,00 | 12 | 12 | – | 410 |
IGZ | |||||
In/Uitvoer Opiaten | – 24,44 | 4.500 | 5.374 | – 4 | – 114 |
Notificaties | 250 | 1.800 | 3.149 | 65 | 516 |
Exportverklaringen | 189,43 | 1.750 | 2.492 | 26 | 358 |
Exportcertificaten | – 0,83 | 1.800 | 2.363 | – | – 2 |
Donorregister | |||||
Beschikking | 12 | 200.000 | 181.396 | – 33 | 2.367 |
Subtotaal P*Q | 6.635 | ||||
Exploitatiebijdragen | 15.575 | ||||
Bijdrage afschrijving | 650 | ||||
Totaal | 22.860 |
De omzet moederdepartement is hoger dan begroot in verband met aanvullende niet in de begroting opgenomen taken en projecten waaronder het Landelijk Meldpunt Zorg en de uitgaven ten behoeve van uitvoering van de I-strategie waarvoor in 2015 aanvullende middelen beschikbaar zijn gesteld.
Omzet derden
De hogere omzet derden wordt o.a. veroorzaakt door onderstaande posten:
-
– De opbrengst Medicinale Cannabis is hoger (€ 3,7 miljoen) in verband met incidenteel gestegen binnenlandse verkopen en export.
-
– De opbrengst derden UZI is lager (€ 2,2 miljoen) door minderproductie, hier staat een garantiebijdrage tegenover.
-
– De opbrengst BIG-registratie is lager (€ 0,8 miljoen) als gevolg van minder instroom.
Lasten
Personele kosten
De gerealiseerde totale personele kosten bedragen € 20,3 miljoen waarvan € 15,8 miljoen voor eigen personeel.
De inhuur is met name hoger door inzet van IT-deskundigen ten behoeve van de uitvoering van de I-strategie.
Materiële kosten
De materiële kosten bedragen € 25,3 miljoen en zijn onder andere hoger als gevolg van uitbesteding ICT-ontwikkeling aan shared services (bijvoorbeeld Dictu).
Afschrijvingskosten
Aangeschafte inventaris en IT-systemen worden afgeschreven na de dechargeverlening. In verband met het ontwikkelen van een generieke IT-structuur voor de registers worden oude IT-systemen in de komende jaren uitgefaseerd en is er dit jaar derhalve versneld afgeschreven. De realisatie is daardoor hoger dan geraamd.
Rentelasten
De post rentelasten bestaat uit de verschuldigde rente op de leningen bij het Ministerie van Financiën. De lasten zijn lager dan begroot omdat een eerder geplande lening niet noodzakelijk is gebleken.
Balans 31-12-2015 | Balans 31-12-2014 | |
---|---|---|
Activa | ||
Immateriële vaste activa | 16.603 | 10.758 |
Materiële vaste activa | 17 | 30 |
– Grond en gebouwen | 0 | 0 |
– Installaties en inventarissen | 17 | 30 |
– Overige materiële vaste activa | 0 | 0 |
Voorraden | 1.096 | 307 |
Debiteuren | 1.538 | 1.667 |
Nog te ontvangen | 4.313 | 7.203 |
Liquide middelen | 8.009 | 15.518 |
Totaal activa | 31.576 | 35.483 |
Passiva | ||
Eigen vermogen | 2.216 | 2.078 |
– exploitatiereserve | 2.079 | 2.800 |
– onverdeeld resultaat | 137 | – 722 |
Voorzieningen | 0 | 0 |
Leningen bij het Ministerie van Financiën | 57 | 136 |
Crediteuren | 4.255 | 2.891 |
Nog te betalen | 25.048 | 30.378 |
Totaal passiva | 31.576 | 35.483 |
Toelichting op de balans per 31 december 2015
Immateriële vaste activa
Er zijn in 2015 investeringen gedaan, ten behoeve van specifieke producten en in het kader van de uitvoering van het Strategisch Business Plan 2014–2017, die leiden tot nieuwe afschrijvingskosten.
Voorraden
De voorraden betreffen de aangekochte cannabis (Bedrocan, Bediol, Bedica, Bedrolite en Bedrobinol) voor de levering (verkoop) aan apothekers en buitenlandse afnemers. De voorraden zijn hoger dan voorgaande jaren vanwege de toename van de vraag.
Debiteuren
De debiteuren vloeien onder andere voort uit de verschuldigde jaarvergoeding voor verstrekte opiumwet- en farmacievergunningen, uit de verkopen medicinale cannabis en uit voorgefinancierde projecten.
Van het totaal heeft € 0,17 miljoen betrekking op het moederdepartement (doorbelasting).
Nog te ontvangen
De nog te ontvangen bedragen van € 4,3 miljoen hebben onder andere betrekking op:
-
– de nog af te dragen ontvangsten van door een externe dienstverlener namens het CIBG gefactureerde UZI-passen (€ 1,4 miljoen);
-
– de vorderingen op opdrachtgevers VWS (€ 1,2 miljoen);
-
– de vorderingen op opdrachtgevers overige departementen (€ 0,6 miljoen).
Liquide middelen
Het CIBG maakt gebruikt van schatkistbankieren en heeft liquide middelen als gevolg hiervan bij het Ministerie van Financiën ondergebracht.
Eigen vermogen
Het resultaat over 2014 is ten laste van de exploitatiereserve geboekt. Het eigen vermogen bedraagt per 31-12-2015 € 2,216 miljoen en blijft daarmee binnen het berekende maximum aan eigen vermogen van € 2,352 miljoen.
Voorzieningen
Het CIBG neemt, onder verwijzing naar artikel 27 van de Regeling agentschappen geen voorziening op voor ambtsjubilea. De kosten hiervoor worden genomen in het jaar dat ze voorkomen.
Crediteuren
Het saldo crediteuren bedraagt € 4,3 miljoen. Dit betreft rekeningen over 2015 die begin 2016 worden betaald. Hiervan heeft € 1,6 miljoen betrekking op andere departementen en agentschappen.
Nog te betalen
De nog te betalen bedragen (€ 25,0 miljoen) hebben onder andere betrekking op:
-
– De vooruitontvangen BIG-gelden (€ 3,7 miljoen) betreffen bijdragen voor 5 jaar.
-
– Het saldo vooruitontvangen investeringen (€ 10,8 miljoen) betreft bedragen betaald door de opdrachtgevers ten behoeve van investeringen voor nog te leveren producten of diensten. Hiervan is € 2,1 miljoen van VWS en € 8,7 miljoen afkomstig van andere ministeries (OCW, BZK, EZ en SZW).
-
– De van opdrachtgevers ontvangen projectgelden zijn nog te besteden middelen voor lopende en nog af te rekenen projecten (€ 6,4 miljoen). Een bedrag van € 4,8 miljoen is afkomstig van VWS en een bedrag van € 1,6 miljoen van de departementen OCW, SZW, EZ en BZK.
-
– De overige nog te betalen posten hebben betrekking op opgebouwde reservering personele kosten (€ 0,94 miljoen), nog te ontvangen facturen over 2015, nog te betalen kosten voor shared services en andere leveranciers.
Kasstroomoverzicht
Omschrijving | Vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil (3) = (2)–(1) | |
---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB | 18.290 | 15.518 | – 2.772 |
1-1-2015+ stand depositorekeningen | ||||
2. | Totaal operationele kasstroom | – 2.000 | 1.912 | 3.912 |
3a. | Totaal investeringen (-/-) | – 5.000 | – 9.144 | – 4.144 |
3b. | Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 5.000 | – 9.144 | – 4.144 |
4a. | Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | 0 | 0 |
4b. | Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 |
4c. | Aflossingen op leningen (-/-) | – 200 | – 277 | – 77 |
4d. | Beroep op leenfaciliteit (+) | 5.000 | 0 | – 5.000 |
4. | Totaal financieringskasstroom | 4.800 | – 277 | – 5.077 |
5. | Rekening-courant RHB 31-12-2015 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 16.090 | 8.009 | – 8.081 |
Toelichting kasstroomoverzicht
De operationele kasstroom en het eindsaldo zijn voornamelijk lager als gevolg van toegenomen investeringen en afrekeningen (terugbetalen) met de opdrachtgevers.
De investeringen hebben betrekking op immateriële vaste activa (maatwerksoftware). Het CIBG heeft in 2015 geen beroep gedaan op de leenfaciliteit.
Operationele kasstroom:
De operationele kasstroom wordt in basis verklaard door het positieve resultaat 2015 van € 0,1 miljoen. Gecorrigeerd voor afschrijvingen stijgt de operationele kasstroom met € 3,3 miljoen tot € 3,4 miljoen. Daarnaast is er sprake van een mutatie van het werkkapitaal van € 1,5 miljoen negatief waarmee de operationele kasstroom uitkomt op € 1,9 miljoen.
Doelmatigheidsindicatoren
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | Oorspronkelijke begroting 2015 | |
---|---|---|---|---|---|
Generiek | |||||
1. Kostprijzen per product (groep) | |||||
– Beschikking BIG-register (initieel) | 165,65 | 184,07 | 168 | 174,41 | 156,92 |
– Vakbekwaamheidverklaring (gemiddeld) | 6.295 | 5.795 | 5.464 | 5.922 | 5.458 |
– Vergunning Farmatec | 2.538 | 3.233 | 1.284 | 1.408 | 2.978 |
– UZI-pas/certificaat | 357,31 | 335,26 | |||
– Wilsbeschikking donorregister | 14,02 | 14,23 | 11,37 | 11,83 | 12 |
2. Omzet per productgroep (pxq en x € 1.000) | |||||
– BIG en Vakbekwaamheid | 2.764 | ||||
– BIG en herregistratie | 6.241 | 4.496 | 5.536 | 6.130 | |
– Vakbekwaamheid | 2.289 | 2.445 | 2.470 | 2.620 | |
– Farmatec | 1.018 | 1.043 | 1.475 | 1.815 | 1.340 |
– UZI-pas/certificaat (deels derden) | 10.216 | 11.600 | |||
– Donorregister | 2.610 | 3.041 | 2.351 | 2.367 | 2.400 |
3. Totaal aantal fte (exclusief externe inhuur) | 218,2 | 204,1 | 209,3 | 227,7 | 236 |
4. Saldo van baten en lasten (% van de baten) | 0,28% | 2,47% | – 1,68% | 0,28% | 0% |
Kwaliteitsindicatoren | |||||
1. Aantallen | |||||
– Beschikkingen BIG register (initieel) | 12.479 | 15.030 | 13.305 | 13.235 | 13.000 |
– Vakbekwaamheidverklaringen | 343 | 395 | 497 | 480 | 480 |
– Wilsbeschikkingen donorregister | 206.262 | 213.659 | 174.434 | 181.396 | 200.000 |
– Verleende vergunningen Farmatec | 653 | 767 | 806 | 863 | 450 |
– UZI-passen en certificaten | 28.590 | 34.600 | |||
2. Aantal klachten / bezwaar en beroep | |||||
– Vakbekwaamheidverklaringen | 44 | 16 | 19 | 8 | 10 |
– Wilsbeschikkingen donorregister | 7 | 4 | 8 | 10 | 5 |
3. Doorlooptijden | |||||
– Wilsbeschikking donorregister | 16 | 16 | 16 | 11 | 16 |
(wettelijke norm is 42 dgn) |
Toelichting doelmatigheidsindicatoren
Kostprijzen
De kostprijzen 2015 zijn op basis van nacalculatie (lasten/volume).
De kostprijs BIG is hoger dan begroot als gevolg van inzet van meer personele capaciteit en wordt deels gedekt door vooruit ontvangen (derden)gelden.
De kostprijs Vakbekwaamheid is hoger dan begroot als gevolg van niet geraamde personele lasten.
De kostprijs Farmatec is lager dan begroot omdat de instroom van vergunningen hoger is dan geraamd en de baten daardoor sterker zijn gestegen dan de lasten.
Omzet
De BIG-registratie wordt geheel gefinancierd door derden.
De omzet UZI-passen en certificaten wordt deels gefinancierd door derden en is lager dan begroot in verband met verminderde instroom.
Aantallen
Bij Farmatec is er sprake van een productiestijging als gevolg van een hogere instroom; De instroom bij het Donorregister is lager dan geraamd maar is licht gestegen ten opzichte van vorig jaar.
Aantal klachten / bezwaar en beroep met betrekking tot:
Vakbekwaamheidverklaringen
Er zijn acht klachten ontvangen. Hiervan is er één deels gegrond.
Donorregister
Er zijn tien (ongegronde) klachten ontvangen.
Doorlooptijden
De gemiddelde doorlooptijd bij het Donorregister daalt als gevolg van toenemende digitale verwerking van de instroom.