Artikel
Algemene doelstelling
De overheid beschermt nabestaande partners en wezen voor zover nodig tegen de financiële gevolgen van het verlies van partner of ouders.
De overheid vindt dat mensen die geconfronteerd zijn met het overlijden van hun partner of ouder(s) en die vanwege de zorg voor een kind of arbeidsongeschiktheid niet (volledig) in een eigen inkomen kunnen voorzien, verzekerd moeten zijn van financiële ondersteuning. Daarom regelt zij op grond van de Algemene nabestaandenwet (Anw) een nabestaandenuitkering voor de overblijvende partner en een wezenuitkering voor kinderen die beide ouders hebben verloren.
Inwoners van Caribisch Nederland die geconfronteerd zijn met het overlijden van hun partner of ouder(s), hebben op grond van de Algemene weduwen- en wezenverzekering (AWW) recht op een uitkering.
Rol en verantwoordelijkheid
De Minister financiert de inkomensondersteuning met begrotingsgefinancierde uitkeringsregelingen. Bij de premiegefinancierde uitkeringsregelingen regisseert de Minister. Hij is in deze rollen verantwoordelijk voor:
-
• De vormgeving, het onderhoud en de werking van het stelsel van wet- en regelgeving;
-
• De vaststelling van het niveau van de uitkeringen van de onderscheiden regelingen;
-
• De sturing van en het toezicht op de rechtmatige, doeltreffende en doelmatige uitvoering door de SVB;
-
• De organisatie van de eigen uitvoering binnen het verband van de Rijksdienst Caribisch Nederland (RCN).
Beleidsconclusies
Op het terrein van nabestaanden is in 2016 geen nieuw beleid gemaakt. De met het beleid beoogde resultaten zijn gerealiseerd.
Budgettaire gevolgen van beleid
Artikelonderdeel | Realisatie 2012 | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Realisatie 2016 | Begroting 2016 | Verschil 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | – | 814 | 864 | 1.110 | 1.072 | 1.083 | – 11 |
Uitgaven | 869 | 814 | 864 | 1.110 | 1.072 | 1.083 | – 11 |
Inkomensoverdrachten | 869 | 814 | 864 | 1.110 | 1.072 | 1.083 | – 11 |
AWW (Caribisch Nederland) | 869 | 814 | 864 | 1.110 | 1.072 | 1.083 | – 11 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikelonderdeel | Realisatie 2012 | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Realisatie 2016 | Begroting 2016 | Verschil 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uitgaven | 859.031 | 724.640 | 594.282 | 452.437 | 424.300 | 455.745 | – 31.445 |
Inkomensoverdrachten | 859.031 | 724.640 | 594.282 | 452.437 | 424.300 | 449.969 | – 25.669 |
Anw | 843.342 | 711.461 | 584.645 | 444.437 | 417.300 | 442.003 | – 24.703 |
Tegemoetkoming Anw | 15.689 | 13.179 | 9.637 | 8.000 | 7.000 | 7.966 | – 966 |
Nominaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 5.776 | – 5.776 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
A. Inkomensoverdrachten
Toelichting financiële instrumenten
A1. Algemene weduwen- en wezenverzekering (Caribisch Nederland)
Inwoners van Caribisch Nederland die geconfronteerd zijn met het overlijden van hun partner of ouder(s), hebben op grond van de AWW recht op een uitkering. De SZW-unit bij de Rijksdienst Caribisch Nederland (RCN) is verantwoordelijk voor de uitvoering van deze regeling in Caribisch Nederland.
Budgettaire ontwikkelingen
De uitkeringslasten Algemene weduwen- en wezenverzekering Caribisch Nederland zijn vrijwel op het begrote bedrag uitgekomen.
Beleidsrelevante kerncijfers
Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Realisatie 2016 | Begroting 2016 | Verschil 2016 | |
---|---|---|---|---|---|
Volume AWW (x 1.000 personen, ultimo) | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0,3 | 0 |
A2. Algemene nabestaandenwet (Anw) inclusief tegemoetkoming Anw
De Anw is een volksverzekering en regelt bij overlijden een uitkering voor de partner en een wezenuitkering voor kinderen die beide ouders hebben verloren. Daarnaast ontvangt iedere Anw-gerechtigde maandelijks de Anw-tegemoetkoming. De Anw wordt door de SVB uitgevoerd.
Budgettaire ontwikkelingen
De uitkeringslasten Anw, inclusief tegemoetkoming, komen € 26 miljoen lager uit dan begroot. Indien rekening wordt gehouden met de ten tijde van de begrotingsopstelling geraamde loon- en prijsbijstelling (€ 6 miljoen, in tabel 4.9.2 onderdeel van de post nominaal) is de realisatie € 31 miljoen lager dan begroot. De Anw-uitgaven komen voornamelijk lager uit doordat er minder nabestaanden met een Anw-uitkering waren dan verwacht. Dit hangt onder andere samen met beleid dat eerder ingevoerd is.
Beleidsrelevante kerncijfers
Het aantal Anw-uitkeringen (zowel in uitkeringsjaren als in personen) daalt ten opzichte van voorgaande jaren. De volumes in de Anw dalen al een aantal jaren, maar zijn in 2016 sneller gedaald dan geraamd.
Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Realisatie 2016 | Begroting 2016 | Verschil 2016 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Volume Anw (x 1.000 uitkeringsjaren, jaargemiddelde) | 372 | 322 | 29 | 32 | – 3 | |
Volume Anw (x 1.000 personen, jaargemiddelde)3 | 47 | 39 | 36 | 40 | – 4 | |
Volume nabestaandenuitkering (x 1.000 uitkeringsjaren, jaargemiddelde), ingang recht voor 1 juli 1996 | 12 | 10 | 9 | 9 | 0 | |
waarvan nabestaanden met kind | 0 | 0 | 0 | <0,1 | – <0,1 | |
waarvan nabestaandenuitkering o.g.v. arbeidsongeschiktheid | 12 | 10 | 9 | 9 | 0 | |
Volume nabestaandenuitkering (x 1.000 uitkeringsjaren, jaargemiddelde), ingang recht na 1 juli 1996 | 25 | 20 | 19 | 22 | – 3 | |
waarvan nabestaanden met kind | 0 | 8 | 8 | 9 | – 1 | |
waarvan nabestaandenuitkering o.g.v. arbeidsongeschiktheid | 25 | 12 | 11 | 12 | – 1 | |
Volume wezenuitkering (x 1.000 uitkeringsjaren, jaargemiddelde) | 1,4 | 1,4 | 1,3 | 1,4 | – 0,1 |
Handhaving
De kerncijfers op het gebied van preventie laten een stabiel beeld zien. Het aantal geconstateerde overtredingen is gelijk gebleven, terwijl het totale benadelingsbedrag licht is gestegen. De incassoratio 2016 laat in het eerste jaar bijna een verdubbeling zien ten opzichte van de incassoratio’s van 2015 en 2014 in het eerste jaar. De incassoratio kan bij de Anw snel fluctueren doordat het volume klein is en enkele grote vorderingen een grote impact kunnen hebben.
Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Realisatie 2016 | |
---|---|---|---|
Preventie 1 | |||
Gepercipieerde detectiekans (%) | 83 | 83 | 80 |
Kennis van de verplichtingen (%) | 90 | 84 | 83 |
Opsporing 2 | |||
Aantal geconstateerde overtredingen met financiële benadeling (x 1.000) | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
Totaal benadelingsbedrag (x € 1 mln) | 1,9 | 2,2 | 2,6 |
Terugvordering 3 | |||
Incassoratio 2014 (%) | 12 | 32 | 37 |
Incassoratio 2015 (%) | –3 | 11 | 30 |
Incassoratio 2016 (%) | –3 | –3 | 22 |