Artikel
Algemene doelstelling
De overheid voorziet de uitvoeringsorganisaties van financiële middelen voor een rechtmatige, doelmatige, doeltreffende en klantgerichte uitvoering van sociale zekerheidsregelingen, binnen de kaders die de overheid stelt.
De uitvoering van de sociale zekerheidswetten vindt mede plaats door ZBO’s en RWT’s. De Minister van SZW bepaalt de kaders waarbinnen de uitvoering tot stand komt en stelt uitvoeringsbudget ter beschikking aan het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) inclusief het Bureau Keteninformatisering Werk en Inkomen (BKWI), de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en het Inlichtingenbureau (IB). Hij maakt daarbij prestatieafspraken en stuurt op rechtmatige, doelmatige, doeltreffende en klantgerichte uitvoering. Hiertoe is een planning- en controlcyclus ingericht tussen de uitvoeringsorganen en het ministerie.
Rol en verantwoordelijkheid
De Minister is verantwoordelijk voor het doen uitvoeren van de sociale zekerheidswetgeving door de uitvoeringsorganen en draagt zorg voor:
-
• De vormgeving, het onderhoud en de werking van het stelsel van wet- en regelgeving (wet SUWI) waarbinnen de uitvoeringsorganen opereren;
-
• De vormgeving van het stelsel van sociale zekerheidswetten die het UWV en de SVB uitvoeren;
-
• De vaststelling van de budgetten die aan het UWV, de SVB en het IB beschikbaar worden gesteld met daarbij passende prestatieafspraken;
-
• De sturing van en het toezicht op de rechtmatige, doelmatige, doeltreffende en klantgerichte uitvoering door het UWV, de SVB en het IB en de verantwoording daarover;
-
• De vaststelling van de omvang van de middelen die aan de Landelijke Cliëntenraad (LCR) beschikbaar worden gesteld.
Beleidsconclusies
Voor het UWV en de SVB was 2016 een jaar waarin verder is gewerkt aan de implementatie van wet- en regelgeving. Bij het UWV betreft dit met name de Participatiewet, de Wet werk en zekerheid en de eerste aanpassingen daarvan. Bij de SVB hebben de aanpassingen van de Overbruggingsregeling veel aandacht gevergd.
In 2016 zijn structureel extra financiële middelen beschikbaar gesteld voor meer persoonlijke dienstverlening aan WW-gerechtigden door het UWV (Tweede Kamer, 2015–2016, 33 566, nr. 93). Sinds 1 oktober 2016 is de nieuwe dienstverlening landelijk uitgerold. Kern van de nieuwe opzet is dat meer gerichte en persoonlijke dienstverlening wordt ingezet om de kans op werkhervatting te vergroten. De dienstverlening varieert in intensiteit en is aangepast aan de persoonlijke behoeften en mogelijkheden van de werkzoekenden. De dienstverlening kan bestaan uit bijvoorbeeld persoonlijke gesprekken, workshops, competentietesten, netwerktrainingen en scholingsvouchers.
In 2016 is veel aandacht besteed aan het beheersen van de achterstanden bij herbeoordelingen en is een plan opgezet om de beschikbare capaciteit van verzekeringsartsen de komende jaren te maximaliseren (Tweede Kamer, 2015–2016, 26 448, nr. 569) .
Omdat het in het kader van de banenafspraak belangrijk is dat mensen in de Wajong2010 goede en voldoende ondersteuning ontvangen van het UWV is het dienstverleningsbudget voor de Wajong2010 in 2016 meerjarig verhoogd.
De Algemene Rekenkamer (AR) heeft in 2016 onderzoek gedaan naar de balans tussen ambities, mensen, middelen en doelen bij het UWV. De AR constateert dat het UWV de afgelopen jaren de taken adequaat heeft uitgevoerd. In relatie tot het groot aantal wijzigingen in en implementatie van wet- en regelgeving, de bezuinigingen en oplopende werkloosheid is dit geen geringe prestatie, aldus de AR. Op een aantal punten worden er concrete handvatten gegeven om verbeteringen door te voeren, bijvoorbeeld om de relatie tussen kosten en prestaties te versterken. Het rapport «UWV, balanceren tussen ambities en middelen» is op 31 januari 2017 naar de Tweede Kamer verstuurd (Tweede Kamer, 2016–2017, 26 488, nr. 586).
In het UWV-informatieplan heeft het UWV uitgewerkt hoe het ICT-landschap de komende jaren toekomstbestendig gemaakt wordt (Tweede Kamer, 2015–2016, 26448, nr. 575) . Een belangrijk project daarbij is het ICT-project «één uniforme betaalomgeving (1UBO)». Met dit project wordt een eerste stap gezet om de uitkeringssystemen van het UWV te vereenvoudigen en te moderniseren. Het Bureau ICT-Toetsing (BIT) heeft hierover positief geadviseerd en het UWV is gestart met de uitvoering.
De SVB heeft in 2016 gewerkt aan de concretisering en implementatie van de Veranderagenda (Tweede Kamer, 2015–2016 26 448, nr. 571). De Veranderagenda moet bijdragen aan doelstellingen die gericht zijn op betrouwbaarheid, continuïteit en wendbaarheid van de SVB-organisatie. Onderdeel van de Veranderagenda is de vernieuwing van het AKW-systeem (vAKWerk). Hierover heeft het Bureau ICT-Toetsing (BIT) een positief advies uitgebracht en de werkzaamheden hiervoor zijn inmiddels gestart.
In onderstaande tabel zijn de rechtmatigheidindicatoren voor het UWV en de SVB weergegeven. De realisaties zijn in lijn met de afgesproken streefwaarden.
Budgettaire gevolgen van beleid
Artikelonderdeel | Realisatie 2012 | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Realisatie 2016 | Begroting 2016 | Verschil 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | – | 454.688 | 445.088 | 438.181 | 433.006 | 458.267 | – 25.261 |
Uitgaven | 493.138 | 454.688 | 445.088 | 438.181 | 433.006 | 458.267 | – 25.261 |
Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s1 | 492.486 | 454.044 | 444.133 | 437.532 | 432.328 | 457.627 | – 25.299 |
UWV | 379.397 | 344.878 | 339.747 | 331.571 | 324.638 | 346.966 | – 22.328 |
SVB | 103.980 | 101.385 | 97.661 | 99.590 | 100.687 | 104.936 | – 4.249 |
IB | 6.476 | 7.781 | 6.725 | 6.371 | 7.003 | 5.725 | 1.278 |
RWI | 2.633 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan nationale organisaties | 652 | 644 | 955 | 649 | 678 | 640 | 38 |
LCR | 652 | 644 | 955 | 649 | 678 | 640 | 38 |
Ontvangsten | 5.817 | 6.289 | 6.522 | 10.144 | 16.367 | 0 | 16.367 |
Artikelonderdeel | Realisatie 2012 | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Realisatie 2016 | Begroting 2016 | Verschil 2016 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uitgaven | 1.529.448 | 1.559.088 | 1.696.520 | 1.607.496 | 1.527.338 | 1.502.772 | 24.566 |
Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s1 | 1.529.448 | 1.559.088 | 1.696.520 | 1.607.496 | 1.527.338 | 1.482.479 | 44.859 |
UWV | 1.391.800 | 1.428.300 | 1.568.458 | 1.485.496 | 1.411.327 | 1.371.430 | 39.897 |
SVB | 137.648 | 130.788 | 128.062 | 122.000 | 116.011 | 111.049 | 4.962 |
Nominaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 20.293 | – 20.293 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
A. Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s
Toelichting financiële instrumenten
De Minister van SZW stelt de financiële kaders vast voor het UWV, de SVB en het IB, waarbinnen deze organisaties hun jaarplannen dienen op te stellen. Deze financiële kaders hebben alleen betrekking op de uitvoering van SZW-taken door genoemde ZBO’s. In de jaarplannen nemen het UWV en de SVB een verdeling van de uitvoeringskosten naar wet en/of fonds op. De Minister stuurt in eerste aanleg op het totaalbudget per organisatie. Uitgangspunt daarbij is dat de organisaties zelfstandig de uitvoering organiseren en over de realisatie via het jaarverslag verantwoording afleggen aan de Minister van SZW. Hij maakt daarbij prestatieafspraken en stuurt op rechtmatige, doelmatige, doeltreffende en klantgerichte uitvoering.
Budgettaire ontwikkelingen
De uitvoeringskosten van het UWV en de SVB wijzigen in de loop der jaren als gevolg van beleidswijzigingen en als gevolg van volumeontwikkelingen in de onderscheiden wetten. Voor een nadere toelichting op de volumeontwikkelingen wordt naar de desbetreffende artikelen verwezen.
De realisatie van de begrotingsgefinancierde uitvoeringskosten van het UWV is € 22 miljoen lager dan begroot. De premiegefinancierde uitvoeringskosten UWV komen € 40 miljoen hoger uit dan begroot. Indien rekening wordt gehouden met de ten tijde van de begrotingsopstelling geraamde loon- en prijsbijstelling (€ 19 miljoen) is de realisatie bij de premiegefinancierde uitgaven circa € 21 miljoen hoger dan begroot. Deze uitkomsten komen door budgettair neutrale herschikkingen tussen begrotings- en premiegefinancierde uitvoeringskosten (€ 40 miljoen) en door enkele beleidsmatige mutaties. De beleidsmatige mutaties betreffen de nieuwe regelingen in het kader van «Doorstart naar nieuw werk» (Tweede Kamer, 2015–2016, 33 566, nr. 93), extra middelen voor herbeoordelingen in de WGA en enkele kleinere mutaties.
De realisatie van de begrotingsgefinancierde uitvoeringskosten van de SVB is € 4 miljoen lager dan begroot. De premiegefinancierde uitvoeringskosten SVB komen € 5 miljoen hoger uit dan begroot. Indien rekening wordt gehouden met de ten tijde van de begrotingsopstelling geraamde loon- en prijsbijstelling (€ 1,5 miljoen), dan is de realisatie bij de premiegefinancierde uitgaven circa € 3,5 miljoen hoger dan begroot.
De opgelegde taakstellingen zijn in de uitvoeringsbudgetten van de ZBO’s verwerkt. In tabel 4.11.4 zijn de uitvoeringskosten van het UWV en de SVB toegedeeld aan de onderscheiden wetten en regelingen. Deze toedeling is extracomptabel.
B. Bijdrage aan nationale organisaties
De LCR is een overlegorgaan ingesteld bij Wet SUWI waarin landelijke cliëntenorganisaties, vertegenwoordigers van gemeentelijke cliëntenraden en vertegenwoordigers van de centrale cliëntenraden van de SVB en het UWV zitting hebben. De LCR heeft tot taak periodiek te overleggen met het UWV, de SVB, de gemeenten en de Minister van SZW over onderwerpen op het terrein van werk en inkomen. De Minister van SZW stelt de financiële kaders vast voor de LCR, waarbinnen de LCR een jaarplan dient op te stellen.
Budgettaire ontwikkelingen
De bijdrage aan de LCR is € 38.000 hoger dan begroot. Dit wordt veroorzaakt door een loon- en prijsbijstelling van € 9.000 en € 29.000 aan extra middelen voor de uitvoering van een inventarisatie naar de vraag wat de succes- en faalfactoren zijn bij het organiseren van cliëntenparticipatie in de arbeidsmarktregio.
C. Ontvangsten
De ontvangsten betreffen in 2016 circa € 16 miljoen. Dit betreffen verrekeningen over rijksvergoedingen met betrekking tot de uitvoeringskosten van het UWV en de SVB in 2015.
Realisatie 2012 | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Realisatie 2015 | Realisatie 2016 | |
---|---|---|---|---|---|
UWV (incl. BKWI) | 1.771.197 | 1.773.178 | 1.908.206 | 1.817.067 | 1.735.965 |
Begrotingsgefinancierd | 379.397 | 344.878 | 339.748 | 331.571 | 324.638 |
IOW | 250 | 200 | 1.325 | 1.775 | 1.907 |
Wajong | 118.435 | 96.126 | 117.878 | 114.518 | 108.170 |
Re-integratie Wajong | 33.923 | 65.582 | 70.496 | 78.642 | 86.631 |
Basisdienstverlening | 188.956 | 141.580 | 100.322 | 85.056 | 80.053 |
Uitvoeringskosten WW 50+ | – | 10.200 | 19.550 | 15.450 | 13.600 |
Regeling vouchers kansberoep | – | – | – | – | 900 |
WSW-indicatiestelling | 28.533 | 22.048 | 21.965 | 10.563 | 5.313 |
Beoordeling gemeentelijke doelgroep | – | – | – | 16.930 | 19.340 |
Compensatieregeling musici en artiesten | – | – | 11 | 0 | 0 |
BKWI | 9.300 | 9.142 | 8.201 | 8.637 | 8.724 |
Premiegefinancierd | 1.391.800 | 1.428.300 | 1.568.458 | 1.485.496 | 1.411.327 |
WAO | 134.896 | 96.000 | 87.750 | 79.568 | 80.358 |
IVA | 67.720 | 74.000 | 80.630 | 91.822 | 98.874 |
WGA | 220.520 | 239.000 | 235.878 | 230.600 | 244.844 |
WAZ | 4.000 | 3.000 | 3.242 | 3.299 | 3.744 |
WW | 491.972 | 566.000 | 853.176 | 731.623 | 649.324 |
ZW | 259.332 | 209.000 | 269.309 | 260.412 | 270.853 |
WAZO | 26.360 | 24.000 | 13.148 | 14.052 | 10.484 |
Re-integratie WAZ/WAO/WIA/ZW | 36.000 | 45.000 | 42.725 | 60.920 | 56.312 |
Re-integratie WW | 151.000 | 167.000 | 0 | 0 | 0 |
Toevoeging aan bestemmingsfonds | – | 5.300 | – 17.400 | 13.200 | – 3.466 |
SVB | 241.078 | 232.173 | 225.723 | 221.591 | 216.698 |
Begrotingsgefinancierd | 103.430 | 101.385 | 97.661 | 99.591 | 100.687 |
AKW | 78.005 | 70.824 | 64.032 | 71.075 | 67.722 |
TOG | 3.070 | 2.918 | 1.924 | – 540 | 0 |
TAS | 1.067 | 840 | 1.492 | 477 | 821 |
KOT/WKB | 4.890 | 4.762 | 4.650 | 4.551 | 4.375 |
AIO | 15.827 | 16.292 | 19.383 | 19.610 | 22.647 |
MKOB | 571 | 900 | 459 | 37 | 0 |
Bijstand buitenland | – | 424 | 320 | 155 | 270 |
Overbruggingsregeling AOW | – | 4.425 | 3.082 | 1.363 | 2.652 |
Remigratiewet | – | – | 2.319 | 2.863 | 2.200 |
Premiegefinancierd | 137.648 | 130.788 | 128.062 | 122.000 | 116.011 |
AOW | 118.577 | 114.509 | 116.454 | 110.900 | 105.674 |
Anw | 19.071 | 16.279 | 11.608 | 11.100 | 10.337 |