Algemene Doelstelling
Versterken van de innovatieve kracht van Nederland door het beschikbaar stellen van financiering voor innovatief en snelgroeiend mkb en voor fundamenteel en toegepast onderzoek en het behouden van vermogen voor toekomstige generaties.
Rol en verantwoordelijkheid
De Minister van Economische Zaken en Klimaat (EZK) is rijksbreed verantwoordelijk voor versterking van het innovatievermogen, in het bijzonder gericht op het bedrijfsleven en verantwoordelijk voor het scheppen van randvoorwaarden voor een excellent ondernemingsklimaat.
De Minister van EZK en de bewindslieden van OCW coördineren en borgen de publieke kennisinfrastructuur voor toegepast en fundamenteel onderzoek.
Vanuit deze verantwoordelijkheden heeft de Minister een financierende en faciliterende rol, samenhangend met de stimulerende, regisserende en faciliterende rollen zoals vermeld in artikel 2 van deze begroting:
Financieren/faciliteren
-
• Het mede-financieren van investeringen in R&D en innovatie.
-
• Het faciliteren van toegang tot en financieren van (risico)kapitaal voor bedrijven.
-
• Het mede-financieren van Europese en internationale samenwerking op het gebied van onderzoek en innovatie.
Beleidsconclusies
De beschikbaarheid van risicokapitaal voor startups en snelgroeiende en innovatieve bedrijfsleven is in Nederland de afgelopen jaren flink vergroot, maar loopt in vergelijking met toonaangevende innovatie-gedreven landen, zoals de Verenigde Staten en Israël, nog achter (OECD 2017, Entrepreneurship at a glance). Het Toekomstfonds speelt een belangrijke rol om hier verandering in te brengen. Een goede toegang tot financiering ondersteunt ondernemingen in hun groeistrategie en daarmee het economische groeivermogen. Omdat met name kleine bedrijven, starters, innovatieve bedrijven en snelle groeiers moeite hebben met het verkrijgen van toegang tot bedrijfsfinanciering, heeft EZK hiervoor instrumenten ontwikkeld gericht op het vergroten van het aanbod aan risicodragend vermogen voor het mkb.
Recent zijn vijf financieringsinstrumenten geëvalueerd: Vroegefasefinancierng, Seed Capital regeling, Innovatiekrediet, Dutch Venture Initiative en de Groeifaciliteit. De evaluaties die in bijlage 2 uitvoeriger worden besproken, geven aan dat deze instrumenten een doelmatige en doeltreffende werking hebben.34 Er is sprake van additionaliteit: zonder inzet van regelingen was er vanuit de markt minder geïnvesteerd in bedrijven en zou er minder innovatie hebben plaatsgevonden. EZK investeert zoveel mogelijk met en via de markt. Het is volgens de evaluaties aannemelijk dat de toegang tot risicokapitaal voor ondernemers is verbeterd door de instrumenten. Investeerders hebben met behulp van de Seed Capital regeling en DVI makkelijker financiering gekregen voor hun fonds. De evaluatie-uitkomsten geven aan dat deze regelingen er ook voor lijken te hebben gezorgd dat de markt voor risicokapitaal in Nederland is versterkt.
Het geëvalueerde instrumentarium doet dus zijn werk, maar kan met de aanbevelingen uit de evaluaties nog nader aangescherpt worden.
Realisatie1 | Vastgestelde begroting na ISB | Verschil | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2018 | 2018 | |
VERPLICHTINGEN | 194.439 | 166.591 | 198.306 | 117.494 | 109.897 | 7.597 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||||
Waarvan overige verplichtingen | 194.439 | 166.591 | 198.306 | 117.494 | 109.897 | 7.597 |
UITGAVEN | 78.451 | 125.418 | 130.373 | 124.189 | 189.595 | – 65.406 |
Leningen | 72.401 | 118.571 | 122.593 | 114.442 | 182.001 | – 67.559 |
I MKB-FINANCIERING | ||||||
Volledig revolverend | ||||||
Dutch Venture Initiative/Fund of Funds | 3.000 | 26.000 | 13.500 | 28.500 | 30.792 | – 2.292 |
Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen | 15.144 | 15.001 | 8.835 | 4.500 | 4.335 | |
Co-investment venture capital instrument/EIF | 10.000 | 10.000 | – 10.000 | |||
Smart Industry | 337 | |||||
Gedeeltelijk revolverend | ||||||
Innovatiekrediet | 45.178 | 39.910 | 44.802 | 41.208 | 47.553 | – 6.345 |
Risicokapitaal (Seed capital regeling) | 14.856 | 16.538 | 18.461 | 21.535 | 40.297 | – 18.762 |
Vroege fasefinanciering | 9.367 | 10.555 | 11.676 | 10.303 | 16.682 | – 6.379 |
Start ups/MKB | 2.177 | – 2.177 | ||||
NL-Californië Duurzaam E-mobility fund | 2.500 | – 2.500 | ||||
II INVESTERINGEN IN FUNDAMENTEEL EN TOEGEPAST ONDERZOEK Met vermogensbehoud | ||||||
Fundamenteel en toegepast onderzoek | 10.424 | 8.816 | 2.802 | 20.000 | – 17.198 | |
Onco Research | 615 | 2.500 | – 1.885 | |||
Smart Industry | 644 | 5.000 | – 4.356 | |||
III Staatsobligaties Toekomstfonds | ||||||
Subsidies | 224 | 1.860 | 800 | 1.060 | ||
IV Reëel rendement voor onderzoek | ||||||
V Overige subsidies | ||||||
Smart Industry | 168 | 324 | 324 | |||
Haalbaarheidsstudies TO2 innovatieve starters | 56 | 1.536 | 800 | 736 | ||
Bijdragen aan agentschappen | 6.050 | 6.847 | 7.554 | 7.887 | 6.794 | 1.093 |
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland | 6.050 | 6.847 | 7.554 | 7.887 | 6.794 | 1.093 |
ONTVANGSTEN | 49.428 | 138.848 | 52.632 | 31.440 | 40.588 | – 9.148 |
MKB-FINANCIERING BESTAND INSTRUMENTARIUM | ||||||
Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen | 10.000 | 114.567 | 10.500 | 5.835 | 5.835 | |
Fund of Funds (DVI I/Business Angels) | 800 | – 800 | ||||
Innovatiekredieten | 24.920 | 13.806 | 26.812 | 10.639 | 30.688 | – 20.049 |
Seed Capital regeling | 14.508 | 10.467 | 12.413 | 13.028 | 9.100 | 3.928 |
Vroege fase financiering | 7 | 67 | 92 | 92 | ||
MKB-FINANCIERING INCIDENTELE MIDDELEN | ||||||
Ontvangsten DVI II | ||||||
Ontvangsten fundamenteel en toegepast onderzoek | ||||||
Fundamenteel en toegepast onderzoek | 2.840 | 1.846 | 1.846 | |||
Renteontvangsten Toekomstfonds |
Toelichting op de verplichtingen
De verplichtingenrealisatie in 2018 was € 7,6 mln hoger dan de oorspronkelijke raming. Dit werd in het bijzonder veroorzaakt door:
-
• Innovatiekrediet (€ 19,5 mln): In de suppletoire begrotingen in 2018 was het verplichtingenbudget voor het Innovatiekrediet verhoogd tot € 70 mln o.a. door de intensivering vanuit de enveloppe voor Toegepast onderzoek vanuit het Regeerakkoord. Door het achterblijven van de toekenningen voor technische projecten bleef de uiteindelijke benutting van het instrument uiteindelijk op een lager niveau dan de raming.
-
• Seed Capital regeling (– € 6,8 mln): De lagere realisatie is vooral een gevolg van de lagere benutting van de tender Seed Business Angels.
-
• Startups/MKB (– € 8,2 mln): Het verplichtingenbudget van ruim € 8 mln is ingezet voor het MKB-actieplan voor de periode 2019–2021 en is derhalve over de komende jaren verspreid.
-
• Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek (– € 5 mln): Er zijn in 2018 geen verplichtingen aangegaan voor investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek. De regeling Thematische Technology Transfer werd namelijk nog niet in 2018 opengesteld. Dit heeft begin 2019 plaatsgevonden.
-
• Oncode Institute (€ 6 mln): Ten behoeve van de valorisatie-activiteiten van Oncode Institute, een onafhankelijk (virtueel) instituut voor kankeronderzoek, is in 2018 een subsidie verstrekt van € 6 mln.
-
• Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (€ 2 mln): In 2018 is in totaal € 6,5 mln kapitaal gestort in het Investeringsfonds Zeeland B.V (Kamerstuk 29 697, nr. 47). Hiervan was € 4,5 mln reeds beschikbaar in de begroting van 2018 en is € 2 mln conform de fondsconstructie bij 1e suppletoire begroting toegevoegd aan de begroting van 2018 uit de niet bestede middelen van 2017.
Toelichting op de uitgaven
I MKB-financiering
Leningen
Volledig revolverend
-
• Dutch Venture Initiative (– € 2,3 mln): De omvang en het moment van de uitgaven in het kader van het Dutch Venture Initiative worden bepaald door de investeringen en terugontvangsten van de fondsen bij hun portfolio-bedrijven. Deze investeringen en ontvangsten fluctueren in aantal en omvang. Vooraf zijn deze fluctuaties niet precies te ramen.
-
• Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (€ 4,3 mln): Dit heeft voor € 2,3 mln betrekking op de begrotingstechnische verwerking van de winst die door het door de BOM beheerde Life Sciences & Health Fund (€ 2,3 mln) is uitgekeerd aan BOM Capital I (Kamerstuk, 29 697, nr. 24). Daarnaast is in 2018 is in totaal € 6,5 mln kapitaal gestort in het Investeringsfonds Zeeland B.V.. Hiervan was € 4,5 mln reeds beschikbaar op de begroting in 2018 en is € 2 mln conform de fondsconstructie bij 1e suppletoire begroting toegevoegd aan de begroting van 2018 uit de niet bestede middelen van 2017.
-
• Co-investment vehicle EIF (– € 10,0 mln): Het Co-investment vehicle EIF heeft in 2017 een eerste voorschot ontvangen van € 10 mln. Dit voorschot was in 2018 voldoende om de verplichtingen van het Co-investment vehicle te kunnen accommoderen. In 2018 is daarom geen aanvullend voorschot verstrekt.
Gedeeltelijk revolverend
-
• Innovatiekrediet (– € 6,3 mln): De kasuitgaven op het Innovatiekrediet fluctueren jaarlijks door individuele uitbetalingsafspraken met bedrijven op basis van afgesproken mijlpalen. Daarnaast werden in 2018 minder verplichtingen aangegaan dan de in totaal in 2018 geraamde € 70 mln. Dit heeft ook doorwerking gehad in de kasuitgaven.
-
• Seed Capital regeling (– € 18,8 mln): Deze onderbenutting van het kasbudget werd onder andere veroorzaakt doordat er een lager dan begroot aantal toekenningen is gedaan voor de Seed Business Angels waardoor de kasrealisatie lager was dan oorspronkelijk geraamd. Daarnaast vindt de uitfinanciering van de verplichtingen plaats op basis van liquiditeitsbehoefte van de Seedfondsen. Dit kan van jaar op jaar fluctueren.
-
• Vroegefasefinanciering (– € 6,4 mln): Ca. € 1,7 mln van het budget is ingezet om het kasbudget van het Innovatiekrediet op het juiste niveau te brengen voor het jaarlijks kunnen committeren van € 70 mln. Daarnaast bleef een deel van het kasbudget onbenut doordat het aantal toekenningen lager lag dan de oorspronkelijke openstelling.
-
• Startups/MKB (– € 2,2 mln): Het kasbudget van ruim € 2 mln is ingezet voor het MKB-actieplan voor de periode 2019–2021.
-
• NL-Californië Duurzaam E-mobility fund (– € 2,5 mln): Deze middelen zijn toegevoegd aan de Seed Capital regeling ten behoeve van de extra tender voor Smart en Sustainable Mobility. Bij deze tender in 2018 zijn echter geen toekenningen gerealiseerd vanwege een gebrek aan goede voorstellen.
II Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek (met vermogensbehoud)
-
• Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek (– € 17,2 mln): Deze middelen bleven in 2018 onbenut doordat onder andere de regeling Thematische Technology Transfer niet in 2018 werd gepubliceerd. Daarnaast kende de regeling Toekomstfondskrediet Onderzoeksfaciliteiten (TOF) een andere kasritme dan aanvankelijk was aangenomen. Eén van de projecten van de TOF-regeling is uiteindelijk niet doorgegaan. Dit betrof een project van € 7,5 mln.
-
• Smart Industry leningen (– € 4,4 mln): Betreft het spreiden van de uitgaven ten behoeve van de uitfinanciering van de regeling Smart Industry Fieldlabs. De vrijgevallen middelen in 2018 zijn ter beschikking gesteld ten behoeve van de investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek, waaronder de regeling Thematische Technology Transfer.
De niet bestede middelen op de diverse begrotingsinstrumenten in 2018 schuiven conform de fondsconstructie van het Toekomstfonds door naar 2019 en worden bij 1e suppletoire begroting 2019 weer toegevoegd aan de begroting.
Indicator | Referentiewaarde | Peildatum | Realisatie 2017 | Raming 2018 | Realisatie 2018 | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|
Aantal bedrijven dat Innovatiekrediet gebruikt | 33 | 2015 | 29 | >20 | 31 | RVO.nl |
Omvang private R&D-uitgaven ondersteund met een Innovatiekrediet (x € 1 mln) | 119 | 2015 | 159 | >120 | 173 | RVO.nl |
Aantal participaties via Seed Capital regeling en Fund of Funds | 44 | 2015 | 95 | 60 | 125 | RVO.nl/EIF |
Omvang gestimuleerd risicokapitaal voor innovatieve bedrijven door Seed Capital regeling en Dutch Venture Initiative/Fund of Funds (x € 1 mln) | 551 | 2015 | 182 | 550 | 1.606 | RVO.nl/EIF |
Aantal ondernemers dat Vroege Fase Financiering gebruikt | 39 | 2015 | 41 | >45 | 40 | RVO.nl/STW |
Toelichting op de ontvangsten
-
• Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen (€ 5,8 mln): Dit betreft de terugontvangen dividendbelasting van € 1,5 mln als gevolg van het door de NOM uitgekeerde dividend in 2017. Van LIOF werd € 2 mln dividend ontvangen. Daarnaast werd de uitgekeerde winst vanuit het door de BOM beheerde Life Sciences & Health Fund (€ 2,3 mln) aan BOM Capital I via de EZK-begroting verwerkt (Kamerstuk 29 697, nr. 24).
-
• Innovatiekrediet (– € 20,0): Als gevolg van vervroegde aflossingen in eerdere jaren en gewijzigde inzichten ten aanzien van de terugbetaling van innovatiekredieten vielen de ontvangsten in 2018 fors lager uit dan de oorspronkelijke raming. De ontvangstenraming van het innovatiekrediet was daarom in de 2e suppletoire begroting al neerwaarts aangepast (– € 15,7 mln). De ontvangsten kunnen fluctueren. Het is moeilijk vooraf in te schatten wanneer de terugontvangsten precies plaats zullen vinden. Daarom vielen de ontvangsten ondanks de ramingsbijstelling nog met ca. € 4,4 mln lager uit.
-
• Seed Capital regeling (€ 3,9 mln): De ontvangsten van de Seed Capital regeling waren € 3,9 mln hoger. De geraamde terugontvangsten Seed Capital regeling zijn gebaseerd op een inschatting. Het is moeilijk vooraf in te schatten wanneer de terugontvangsten precies plaats zullen vinden. Dit hangt af van het tijdstip dat participaties van het startersfonds worden verkocht.