In dit hoofdstuk wordt inzichtelijk gemaakt welke projecten in 2020 zijn opengesteld en bij welke projecten de uitvoering in 2020 is gestart.
Beheer, onderhoud en vervanging
In 2020 heeft het Ministerie van IenW onder meer de volgende activiteiten in het kader van beheer, onderhoud en vervanging uitgevoerd:
Netwerk | Project | |
---|---|---|
Hoofdwegen | ‒ | Verkeersmanagement waaronder inzet weginspecteurs bij incidenten, het op alle bemeten wegvakken inwinnen van betrouwbare route- en reisinformatie. Deze informatie tijdig aan de NDW te leveren, het realiseren van benuttingsmaatregelen en connecting mobility. |
‒ | Beheer en onderhoud waaronder verhardingsonderhoud, onderhoud aan kunstwerken en onderhoud aan Dynamisch Verkeersmanagement (DVM) systemen. | |
‒ | Uitvoering van het programma vervangingen en renovaties waaronder het programma Stalen Bruggen. | |
Spoorwegen | ‒ | Verkeersleiding en capaciteitsmanagement |
‒ | Regulier beheer en onderhoud, waaronder het inspecteren en schouwen van de infrastructuur, functieherstel bij verstoringen, het saneren van geluidsschermen en het onderhouden en schoonmaken van stations. | |
‒ | Groot onderhoud, waaronder het slijpen van spoorstaven en het seizoenbestendig houden van de sporen. | |
‒ | Het vervangen van spoorstaven, dwarsliggers en wissels en de vervanging van andere systemen, zoals energie, transfer en treinbeveiliging en treinbeheersing. | |
Hoofdvaarwegen | ‒ | Verkeersmanagement waaronder activiteiten in het kader van verkeersbegeleiding, bediening van objecten en vaarwegmarkering. |
‒ | Beheer en onderhoud maatregelen om de breedte en diepte van de vaarweg te handhaven en maatregelen om de kunstwerken (sluizen en bruggen) en verkeersvoorzieningen blijvend te laten functioneren. | |
‒ | Uitvoering van het programma vervangingen en renovaties en afronding «NoMo AOV» achterstallig onderhoud vaarwegen programma. |
Voor een nadere toelichting op de stand van zaken van beheer, onderhoud en vervanging wordt verwezen naar de toelichting op de productartikelen en naar het MIRT overzicht 2021.
Aanleg
Hieronder volgen de mijlpalen die het Ministerie van IenW in 2020 heeft behaald binnen de verschillende netwerken.
Mijlpaal | Project | |
---|---|---|
Openstelling | ‒ | A9 Gaasperdammertunnel binnen het project Schiphol-Amsterdam-Almere; |
‒ | A1 Apeldoorn – Azelo Fase 1 tracédeel Twello – Rijssen. | |
Start realisatie | ‒ | A12/A15 Ressen - Oudbroeken (ViA15) |
‒ | deeltraject A9 Badhoevedorp binnen het project Schiphol-Amsterdam-Almere | |
‒ | A15 Papendrecht-Sliedrecht Oost |
Mijlpaal | Project | |
---|---|---|
Openstelling | ‒ | Capaciteitsuitbreiding Sluis Eefde |
‒ | Ligplaatsen Merwedes: de aanleg van 4 extra ligplaatsen in de bestaande vluchthaven bij Gorinchem | |
Start realisatie | ‒ | Overnachtingshaven Lobith (onderdeel van Toekomstvisie Waal) |
Mijlpaal | Project | |
---|---|---|
Indienststelling | ‒ | Diverse deelprojecten bij landelijke programma’s (o.a. fiets parkeren, toegankelijkheid stations, overwegenaanpak, kleine functiewijzigingen, Meerjaren Programma Geluidsanering Spoorwegen) |
‒ | Traject Oost: Deelproject Driebergen-Zeist | |
‒ | PHS: Multiproject Spoorweb 2018 (t.b.v. hoogfrequent rijden). | |
‒ | HSL Zuid: ERTMS Testlab | |
‒ | Valleilijn; Robuustheid Verhogende Maatregelen tranche 2 | |
‒ | Drechtsteden; aanvullende veiligheidsmaatregelen Zwijndrecht-Dordrecht | |
‒ | Programma NaNOV: Deelproject onderdoorgang Deventer Oostriklaan | |
Start realisatie | ‒ | Diverse deelprojecten bij landelijke programma’s (o.a. fietsparkeren, toegankelijkheid stations, overwegenaanpak, kleine functiewijzigingen, Meerjarenprogramma Geluidsanering Spoorwegen, Spoorcapaciteit 2030, Grensoverschrijdend Spoorvervoer) |
‒ | Den Haag ombouw emplacement | |
‒ | PHS perronverlenging Bunnik-Rhenen | |
‒ | PHS Tilburg 4e perronspoor | |
‒ | PHS Amsterdam Sloterdijk | |
‒ | PHS elektrificatie 2e sporenbundel op Sloe | |
‒ | PHS TEV | |
‒ | PHS Alkmaar-Amsterdam | |
‒ | PHS Zuidwest Boog Meteren | |
‒ | ERTMS diverse projecten | |
‒ | HSL-Zuid realisatiepakket (geluid/prestatieverbetering) |
Voor een nadere toelichting op de stand van zaken van het lopende programma wordt verwezen naar de toelichting op de productartikelen en naar het MIRT overzicht 2021.
BLS pilots (AVRo)
In 2017 verscheen het eindrapportage van de Adviescommissie Verslaggevingsstelsel Rijksoverheid (AVRo). Hierin werd geconcludeerd dat hoewel het verslaggevingsstelsel op orde is, er tegelijkertijd aanleiding is om stappen te zetten teneinde het stelsel verder te verbeteren en harmoniseren. Momenteel wordt onderzocht op welke wijze dit mogelijk is. Hierbij wordt onder andere gekeken in hoeverre verdere toevoeging van baten-lasteninformatie de oordeels- en besluitvorming kan ondersteunen.
In dit kader is in 2019 besloten – in lijn met het advies van de rapporteurs Sneller en Snels14 – om bij de Ministeries van Defensie en Infrastructuur en Waterstaat verschillende investeringspilots uit te voeren. Doel van de pilots is om te onderzoeken of additionele baten-lasteninformatie de oordeels- en besluitvorming voor investeringsprojecten ondersteunt voor de gebruikers (parlement/ departementen/ burgers).
Er besloten is om twee keer informatie van de pilots aan het parlement te sturen: één keer in 2020 en één keer in 2021. Hierdoor wordt het mogelijk om ook de (waarde)ontwikkeling van de investeringsprojecten te volgen..
Bij het MIRT overzicht 2021 is informatie verstrekt over de investeringspilots die worden uitgevoerd bij IenW (A20 Nieuwerkerk a/d IJssel - Gouda en geluidsmaatregelen HSL-Zuid). Ten opzichte van de informatie zoals die is verstrekt is er voor deze pilots niets gewijzigd. De pilots lopen nog door tot medio 2021. Na afloop van de pilots wordt breed gekeken of baten-lasteninformatie van toegevoegde waarde is en of, en zo ja hoe, dit onderdeel kan vormen van het begrotings- en verslaggevingsstelsel van de Rijksoverheid. Dit is onderdeel van de toegezegde evaluatie die start in 2021. De Tweede Kamer zal hierover separaat worden geïnformeerd.