Base description which applies to whole site

10.5 Justitiële Uitvoeringsdienst Toetsing, Integriteit, Screening (Dienst Justis)

Screeningsautoriteit Justis screent om inzicht te krijgen in de betrouwbaarheid van personen en organisaties. Justis doet dit in het belang van het functioneren van de rechtsstaat en de veiligheid in en van de samenleving.

Justis screent op terreinen waarvan politiek en samenleving vinden dat betrouwbaarheid belangrijk is. Justis maakt hierbij gebruik van unieke informatie die alleen voor de overheid beschikbaar is. Daar waar het bedrijfsleven screent, wil Justis dat dit betrouwbaar gebeurt en daarom screent ze deze organisaties ook. Justis draagt bij aan de veiligheid in en van de samenleving en doet recht aan de beginselen van de rechtsstaat, aangezien de rechtsstaat alleen goed kan functioneren als de betrouwbaarheid en veiligheid zijn gewaarborgd.

Bij het screenen van personen en organisaties stelt Justis de principes van de rechtsstaat centraal. Onafhankelijk en met oog voor privacy weegt Justis, vanuit een wettelijke basis, individuele belangen van personen en organisaties af tegen het collectieve belang, met als doel kwetsbare belangen te beschermen en risico’s te verminderen.

Tabel 105 Staat van baten en lasten (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Vastgestelde begroting (1)

Realisatie (2)

Verschil (3 = 2 - 1)

Realisatie 2022

     

Baten

    

Omzet

58.031

60.109

2.078

53.330

- Omzet moederdepartement

53.464

55.114

1.650

‒ 409

- Omzet overige departementen

3.477

4.083

606

3.751

- Omzet derden

1.090

912

‒ 178

49.988

Rentebaten

0

1.202

1.202

45

Vrijval voorzieningen

0

0

0

0

Bijzondere baten

0

382

382

0

Totaal baten

58.031

61.693

3.662

53.375

     

Lasten

    

Apparaatkosten

58.031

56.801

‒ 1.230

51.665

-Personele kosten

32.082

32.993

911

29.946

Waarvan eigen personeel

28.724

26.254

‒ 2.470

24.230

Waarvan inhuur externen

3.358

6.739

3.381

5.716

Waarvan overige personele kosten

0

0

0

0

-Materiële kosten

25.949

23.808

‒ 2.141

21.719

Waarvan apparaat ICT

1.144

697

‒ 447

1.386

Waarvan bijdrage aan SSO's

10.046

8.850

‒ 1.196

8.236

Waarvan overige materiële kosten

14.759

14.261

‒ 498

12.097

Materiële programma kosten

0

0

0

0

Rentelasten

0

0

0

0

Afschrijvingskosten

0

0

0

0

-Materieel

0

0

0

0

Waarvan apparaat ICT

0

0

0

0

Waarvan overige materiële afschrijvingskosten

    

-Immaterieel

0

0

0

0

Overige lasten

0

0

0

0

Waarvan dotaties voorzieningen

0

0

0

0

Waarvan Bijzondere lasten

0

0

0

0

Totaal lasten

58.031

56.801

‒ 1.230

51.665

     

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

0

4.892

4.892

1.710

Agentschapsdeel Vpb-lasten

0

0

0

0

Saldo van baten en lasten

0

4.892

4.892

1.710

Baten
Tabel 106 Omzet moederdepartement (bedragen x €1.000)

Omzet moederdepartement

2023

2022

Waarvan direct gerelateerd aan geleverde producten/diensten

  

- VOG NP

22.761

‒ 24.249

- VOG RP

558

‒ 1.055

- Gratie

1.053

920

- Naamswijziging

3.751

1.116

- VOG-P

855

161

- Toekomstvaste IV, POK-OOO

2.517

1.092

Totaal DGSenB

31.495

‒ 22.015

- BIBOB

8.647

7.813

- Risicomeldingen

6.137

5.312

- TIV

1.307

1.081

- GSR

1.286

924

- WPBR Ondernemingen

914

421

- WPBR leidingevenden

601

336

- WWM Ontheffingen

532

419

- WWM Administratieve Beroepen

1.309

2.516

- BOA

2.704

1.937

- BOD

182

158

- Incassobureau´s

0

689

Totaal DGRR

23.619

21.606

Waarvan overige ontvangsten/bijdragen van het moederdepartement

0

0

Totaal

55.114

‒ 409

Tabel 107 Omzet overige departementen (bedragen x €1.000)

Omzet overige departementen

2023

2022

Verdeeld naar productgroep:

  

- Ministerie van I&W

243

198

- DUO

412

306

- Ministerie van EZ

‒ 123

‒ 189

- Ministerie van VWS

3.551

3.436

   

Totaal

4.083

3.751

Tabel 108 Omzet derden (bedragen x €1.000)

Omzet derden

2023

2022

Verdeeld naar productgroep:

  

- VOG(VOG NP, VOG RP en GVA)

912

47.373

- Naamswijziging

 

1.835

- WPBR

 

551

- BIBOB

 

158

- WWM

 

20

- Sancties

 

51

   

Totaal

912

49.988

Tabel 109 Vrijval voorzieningen (bedragen x €1.000)

Vrijval voorzieningen

2023

2022

Voorziening 2022

0

0

Voorziening 2023

0

0

Totaal

0

0

Tabel 110 Bijzondere baten (bedragen x €1.000)

Bijzondere baten

2023

2022

Vrijval overgang ideal ING

291

0

Correctie werkvoorraden V&T

91

 

Totaal baten

382

0

Omzet moederdepartement

De omzet moederdepartement komt uit het IBOS-kader.

Het IBOS kader bedroeg oorspronkelijk € 53,5 mln. Dit is gedurende het jaar 2023 verhoogd tot € 58,6 mln. De ophoging wordt onder andere veroorzaakt door de LPO (€ 2,0 mln.), alsmede de bijdrage voor de VOG-P (€ 0,8 mln.). Vanwege lagere productie dan begroot zal Justis in 2024 € 3,3 mln. terug storten naar de opdrachtgever. Hiervan wordt € 2,8 mln. veroorzaakt door een lagere productie van BIBOB. De € 3,3 mln. is dan ook niet opgenomen in de baten.

Verder vallen onder het IBOS-kader de bijdrage voor het project incassobureau´s (€ 195 K), bijdrage voor Toekomstvaste IV (€ 1 mln.), bijdrage in het kader van het project Informatiehuishouding Open op Orde (€184 K), project Informatisering Justis ( € 490 K) en POK/WAU (€ 642K).

Het IBOS-kader is netto in lijn met de begroting. De realisatie 2023 is hoger doordat Justis in 2023 een nieuwe financieringssystematiek heeft, waarbij de kosten volledig worden gedekt door het moederdepartement.

Het moederdepartement heeft geen overige bijdrage aan het agentschap Justis verstrekt.

Omzet overige departementen

De omzet overige departementen is in 2023 niet in lijn met de begroting 2023 en de realisatie 2022. De stijging heeft te maken met hogere aantallen gratis VOG (€ 291 K), Continu Screenen Taxi en Continu Screenen Kinderopvang.

Omzet derden

De omzet derden bestaat uit omzet die noch uit het moederdepartement, noch uit overige departementen komt. Dit zijn de leges die burgers en bedrijven betalen voor de Justis producten. De realisatie van het jaar 2023 is lager dan vorig jaar door de nieuwe financieringssystematiek, waarbij de omzet derden wordt overgemaakt naar het moederdepartement.

De realisatie van omzet derden is lager dan de begroting door een lagere productie van de GVA (€ 178 K).

Rentebaten

In 2023 heeft Justis € 1,2 mln. aan rentebaten.

Bijzondere baten

In 2023 zijn er bijzondere baten. Dit komt grotendeels door een vrijval veroorzaakt door de overgang van de ideal-betalingen van ING naar CM.com. Dit heeft te maken met het verschil dat er jaarlijks is tussen de betaalde leges en de geregistreerde productie. Over een periode van meer dan 10 jaar is dit verschil opgelopen tot € 292 K. Daarnaast was er in 2023 een herwaardering van de werkvoorraden van V&T (€ 90 K).

Lasten
Tabel 111 Personele kosten (bedragen x €1000)

Personele kosten

2023

2022

Waarvan eigen personeel

26.254

24.230

Waarvan externe inhuur

6.739

5.716

Waarvan overige personele kosten

0

0

Totaal

32.993

29.946

Tabel 112 Materiële kosten (bedragen x €1000)

Materiële kosten

2023

2022

Waarvan apparaat ICT

697

1.386

Waarvan bijdrage aan SSO's

8.850

8.236

Waarvan overige materiele kosten

14.261

12.097

Totaal

23.808

21.719

Tabel 113 Materiële programma kosten (bedragen x €1000)

Materiële programma kosten

2023

2022

programma kosten

0

0

Totaal

0

0

Tabel 114 Bijzondere lasten (bedragen x €1000)

Bijzondere lasten

2023

2022

bijzondere lasten

0

0

Totaal

0

0

Personele kosten

De gerealiseerde personele kosten zijn ten opzichte van 2022 met € 3 mln. gestegen. De personeelskosten zijn echter lager dan de begroting 2023. Dit wordt veroorzaakt door de arbeidsmarktproblematiek en lastig invulbare vacatures op formatieplekken. Er is in 2023 22 FTE minder ingevuld dan de toegestane formatie. Dit verklaart ook de toename van externe inhuur (+ € 3,3 mln.) ten opzichte van de begroting.

Materiële kosten

De hogere realisatie 2023 op «overige materiële kosten» ten opzichte van begroot wordt deels veroorzaakt door verschuiving van kosten vanuit apparaat ICT (€ 689 K).

Saldo van baten en lasten

Het positieve exploitatieresultaat ad € 4,9 mln. is de resultante van een (per saldo) hogere productie voor overige departementen en de rentebaten, gecombineerd met een lichte stijging van de lasten.

Tabel 115 Balans per 31 december 2023 (bedragen x €1000)
 

31-12-2023

31-12-2022

Activa

  

Vaste Activa

0

0

Materiële vaste activa

0

0

waarvan grond en gebouwen

0

0

waarvan installaties en inventarissen

0

0

waarvan projecten in uitvoering

0

0

waarvan overige materiële vaste activa

0

0

Immateriële activa

0

0

Vlottende Activa

34.612

33.949

Voorraden en onderhanden projecten

0

0

Debiteuren

784

486

Overige vorderingen en overlopende activa

1.570

17.875

Liquide middelen

32.257

15.588

Totaal Activa

34.612

33.949

   

Passiva

  

Eigen vermogen

6.601

1.710

Pok/Wau reserve

 

0

Exploitatiereserve

1.710

0

Onverdeeld resultaat

4.892

1.710

Voorzieningen

0

0

Langlopende schulden

0

0

Leningen bij het Ministerie van Financiën

0

0

Kortlopende schulden

28.011

32.239

Crediteuren

2.357

437

Belastingen en premies sociale lasten

0

0

Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën

0

0

Overige schulden en overlopende passiva

25.654

31.802

Totaal Passiva

34.612

33.949

Toelichting op de debetzijde van de balans

Activa

Van de post «Debiteuren» heeft € 408 K betrekking op het moederdepartement en € 376 K op derden. Van de post «Overige vorderingen en overlopende activa» heeft € 1,4 mln. betrekking op overige departementen en € 175 K betrekking op derden.

Toelichting op de creditzijde van de balans

Passiva

Tabel 116 Voorziening (bedragen x €1000)

Omschrijving voorziening

Stand per

Vrijval

Dotatie

Onttrekking

Stand per

 

1-1-2023

in 2023

in 2023

in 2023

31-12-2023

Voorziening

0

0

0

0

0

      

Totaal

0

0

0

0

0

In 2023 is geen voorziening getroffen of vrijgevallen. Er waren ook geen dotaties aan de voorzieningen.

Voorziening dienstjubilea: Het is om de volgende redenen niet doelmatig om een voorziening te treffen. Ten eerste vanwege het feit dat de omvang van toevoegingen en onttrekkingen aan de voorziening met elkaar in lijn liggen en de financiële impact in enig jaar beperkt is en ten tweede omdat de administratieve lasten hoog zijn.

De niet opgenomen verlofdagen (balanswaarde € 2,5 mln.) zijn onderdeel van de post ‘Overige schulden en overlopende passiva’ op de balans.

Van de post ‘Overige schulden en overlopende passiva‘ heeft € 19,6 mln. betrekking op het moederdepartement (inclusief de afrekening over de productieaantallen ter waarde van € 3,3 mln.), € 1,7 mln. betrekking op overige departementen en € 4,3 mln. betrekking op derden.

Eigen vermogen

Op grond van de gemiddelde omzet over de jaren 2021, 2022 en 2023 bedraagt de maximaal toegestane stand van het eigen vermogen € 2,7 mln. De berekening van het maximale eigen vermogen is gebonden aan een maximumomvang van 5% van de gemiddelde jaaromzet berekend over de laatste drie jaar (artikel 27 lid 4 c van de Regeling agentschappen).

Het onverdeelde resultaat 2023 bedraagt € 4,9 mln. positief. Hiervan wordt € 1,0 mln. toegevoegd aan de exploitatiereserve.

De stand van het eigen vermogen ultimo 2023 komt daarmee op een bedrag van € 2,7 mln. positief.

De overblijvende € 3,9 mln. wordt conform de Regeling Agentschappen teruggeboekt naar de eigenaar.

In onderstaand overzicht is de ontwikkeling van het eigen vermogen in relatie tot de gemiddelde omzet in de afgelopen drie jaar opgenomen.

Tabel 117 Ontwikkeling eigen vermogen (bedragen x €1000)

Jaar

Omzet

Eigen vermogen

%

2023

60.108

2.715

5%

2022

53.330

1.710

3%

2021

49.491

‒ 733

‒ 1%

Tabel 118 eigen vermogen (bedragen x €1000)
 

Exploitatie-reserve

POK/WAU reserve

Onverdeeld resultaat

Totaal

Stand 01-01-2023

0

 

1.710

1.710

Onverdeeld resultaat 2022 (+/-)

1.710

 

‒ 1.710

0

Toevoeging door moederdepartement (+)

   

0

Storting aan moederdepartement (-/-)

   

0

Onverdeeld resultaat 2023 (+/-)

  

4.892

4.892

Stand 31-12-2023

1.710

0

4.892

6.602

Tabel 119 Kasstroom overzicht per 31 december 2023
 

Vastgestelde begroting

Realisatie

Verschil

 

(1)

(2)

(3) = (2) - (1)

1.Rekening Courant RHB 1 januari 2023 +/+ stand depositorekeningen

13.977

15.588

1.611

Totaal ontvangsten operationele kasstroom(+/+)

58.031

125.997

67.966

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

‒ 58.031

‒ 112.012

‒ 53.981

2.Totaal operationele kasstroom

0

13.985

13.985

Totaal investeringen (-/-)

0

0

0

Totaal boekwaarden desinvesteringen (+/+)

0

0

0

3.Totaal investeringskasstroom

0

0

0

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

0

0

Eenmalige storting door het moederdepartement (+/+)

0

2.684

2.684

Aflossing op leningen (-/-)

0

0

0

Beroep op leenfaciliteit (+/+)

0

0

0

4.Totaal financieringskasstroom

0

2.684

2.684

5.Rekening-courant RHB 31 december 2023 +/+ stand depositorekeningen (=1+2+3+4)

13.977

32.257

18.280

De eenmalige storting door het moederdepartement betreft WOO (€ 476 K), POK/WAU (€ 0,6 mln), Toekomstvaste IV (€ 1 mln) en Informatisering Justis (€ 0,6 mln). Het hoge eindsaldo wordt verklaard doordat een deel van de leges (€ 14,5 mln) niet is geïncasseerd door de opdrachtgever.

Tabel 120 Overzicht doelmatigheidsindicatoren
 

Realisatie

Realisatie

Realisatie

Realisatie

Vastgestelde begroting

Verschil

 

2020

2021

2022

2023

2023

 

Risicomeldingen

      

Tarief

n.v.t

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t

 

Volume

1.100

2.190

1.100

1.100

1.100

0

Omzet (x €1.000)1

 

Doorlooptijd

n.t.b.

n.t.b.

n.t.b.

n.t.b.

n.t.b.

 
       

TIV

      

Tarief

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t

 

Volume

869

781

750

800

800

0

Omzet* (x €1.000)

 

Doorlooptijd: % verstrekking A binnen 3 dagen

77%

71%

83%

85%

75%

 

Doorlooptijd: % verstrekking B binnen 4 weken

91%

97%

100%

97%

75%

 

Doorlooptijd: % verstrekking C binnen 4 maanden

99%

100%

100%

100%

95%

 
       

GSR

      

Tarief

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t

 

Volume

713

700

526

700

700

0

Omzet* (x €1.000)

 

Doorlooptijd: % positieve beslissing binnen 8 weken

93%

93%

87%

93%

95%

 

Doorlooptijd: % negatieve beslissing binnen 8 weken

96%

100%

95%

83%

95%

 
       

BIBOB

      

Tarief

€ 700,00

€ 700,00

€ 700,00

€ 700,00

€ 700,00

 

Volume

324

418

291

230

430

‒ 200

Omzet* (x €1.000)

€ 181

€ 217

€ 158

€ 133

€ 246

 

Doorlooptijd: % binnen 8 weken

61%

54%

62%

39%

60%

 

Doorlooptijd: % binnen 12 weken

90%

82%

85%

79%

95%

 
       

Gratie

      

Tarief

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t

 

Volume

678

801

977

863

1.000

‒ 137

Omzet* (x €1.000)

 

Doorlooptijd: % binnen 6 maanden

90%

80%

66%

72%

90%

 
       

Verklaring omtrent het Gedrag (VOG NP)

      

Tarief (via gemeenten)

€ 41,35

€ 41,35

€ 41,35

€ 41,35

€ 41,35

 

Tarief (elektronisch)

€ 33,85

€ 33,85

€ 33,85

€ 33,85

€ 33,85

 

Volume

1.059.733

1.276.084

1.329.722

1.310.157

1.375.000

‒ 64.843

Omzet* (x €1.000)

€ 35.872

€ 43.195

€ 45.011

€ 44.531

€ 46.543

 

Doorlooptijd met onderzoek: % binnen 4 weken

99%

99%

99%

99%

98%

 

Doorlooptijd: % binnen 8 weken na VTA

85%

75%

70%

47%

90%

 
       
       

Verklaring omtrent het Gedrag (VOG RP)

      

Tarief

€ 207,00

€ 207,00

€ 207,00

€ 207,00

€ 207,00

 

Volume

6.520

6.112

7.411

6.529

11.500

‒ 4.971

Omzet* (x €1.000)

€ 1.350

€ 1.265

€ 1.534

€ 1.352

€ 2.381

 

Doorlooptijd met onderzoek: % binnen 8 weken

100%

100%

100%

100%

98%

 

Doorlooptijd: % binnen 12 weken na VTA

58%

63%

100%

83%

95%

 
       

Gratis VOG

      

Volume

134.146

156.161

217.737

225.730

200.000

 

Omzet overige departementen (x €1.000)

€ 2.164

€ 3.279

€ 3.436

€ 3.551

€ 3.270

 
       

GVA

      

Tarief

€ 75,00

€ 75,00

€ 75,00

€ 75,00

€ 75,00

 

Volume

11.204

12.983

10.506

11.629

14.000

‒ 2.371

Omzet* (x €1.000)

€ 890

€ 974

€ 788

€ 912

€ 1.050

 

Doorlooptijd met onderzoek: % binnen 8 weken

100%

100%

100%

100%

95%

 

Doorlooptijd: % binnen 12 weken na VTA

100%

100%

97%

71%

95%

 
       
       

Naamswijziging

      

Tarief

€ 835,00

€ 835,00

€ 835,00

€ 835,00

€ 835,00

 

Volume

2.514

2.749

3.429

3.882

3.500

382

Omzet* (x €1.000)

€ 1.562

€ 1.594

€ 1.835

€ 2.185

€ 2.041

 

Doorlooptijd: % binnen 20 weken

99%

85%

65%

85%

98%

 
       

WWM beroepen

      

Tarief

n.v.t

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t

 

Volume

139

151

300

100

150

‒ 50

Omzet* (x €1.000)

 

Doorlooptijd: % binnen 26 weken

94%

97%

90%

60%

95%

 
       

WWM ontheffingen

      

Tarief

€ 80,00

€ 80,00

€ 80,00

€ 80,00

€ 80,00

 

Volume

232

308

267

296

360

‒ 64

Omzet* (x €1.000)

€ 18

€ 23

€ 20

€ 23

€ 25

 

Doorlooptijd: % binnen 13 weken

98%

84%

89%

84%

95%

 
       

BOA (Buitengewone opsporingsambtenaren)

      

Tarief

n.v.t

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t

 

Volume

6.797

9.560

8.589

10.151

11.000

‒ 849

Omzet* (x €1.000)

 

Doorlooptijd: % verzoek art. 142 binnen 16 w.

100%

88%

99%

97%

95%

 
       

BOD (Bijzondere opsporingsdienst)

      

Tarief

n.v.t

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t

 

Volume

661

509

528

622

560

62

Omzet* (x €1.000)

 

Doorlooptijd: % BOD binnen 8 weken

100%

96%

100%

100%

95%

 
       

WPBR ondernemingen

      

Tarief

€ 600,00

€ 600,00

€ 600,00

€ 600,00

€ 600,00

 

Volume

915

849

1.030

859

1.000

‒ 141

Omzet* (x €1.000)

€ 431

€ 401

€ 618

€ 499

€ 450

 

Doorlooptijd: % binnen 13 weken

91%

90%

85%

59%

95%

 
       

WPBR leidinggevenden

      

Tarief

€ 92,00

€ 92,00

€ 92,00

€ 92,00

€ 92,00

 

Volume

1.052

964

861

1.222

1.100

122

Omzet* (x €1.000)

€ 84

€ 81

€ 79

€ 112

€ 81

 
       

Continue screening

      

Volume

281.233

290.537

310.256

334.127

309.000

25.127

Omzet overige departementen (x €1.000)

€ 512

€ 521

€ 504

€ 668

€ 561

 
       

Incassoregister ondernemingen

      

Tarief

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.t.b.

 

Volume

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.t.b.

 

Omzet* (x €1.000)

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.t.b.

 

Doorlooptijd

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.t.b.

 
       

Incassoregister zeggenschapshebbende

      

Tarief

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.t.b.

 

Volume

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.t.b.

 

Omzet* (x €1.000)

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.t.b.

 

Doorlooptijd

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.v.t

n.t.b.

 

Dienst Justis - totaal

      

FTE- totaal (intern personeel)

299

300

314

328

363

 

Saldo baten en lasten in % van totale baten

‒ 7%

3%

0%

0%

0%

 
1

omzet is tariefinkomsten van het aantaal betaalde producten

Licence