Base description which applies to whole site

10.6 Justitiële Informatiedienst (Justid)

De Justitiële Informatiedienst (Justid) is een onderdeel van het ministerie van Justitie en Veiligheid, vanaf 1 januari 2022 als agentschap. Wij verzamelen, verwerken, beheren en ontsluiten cruciale justitiële informatie over personen aan overheidsinstanties. Voorbeelden zijn vingerafdrukken, informatie over de gezinssituatie, een strafverleden of de geldigheid van een verblijfsvergunning en detentie-informatie voor slachtoffers en burgemeesters wanneer een dader weer vrijkomt. Het gaat hierbij om belangrijke en strikt vertrouwelijke informatie, die cruciaal kan zijn voor het verloop van gebeurtenissen en impact kan hebben op mensenlevens. Die informatie verbinden is wat wij doen, op het juiste moment en voor de juiste medewerker binnen de strafrecht-, jeugd- en migratieketen. De afgelopen jaren hebben wij een positie opgebouwd als toonaangevende en betrouwbare partner, zowel in Nederland als op Europees niveau. Altijd ter ondersteuning van de betrokken professional, altijd met het oogmerk om informatie over personen op een integrale en integere wijze beschikbaar te stellen. Wij geven gevraagd en ongevraagd advies en bedenken slimme oplossingen, zodat onze partners hun maatschappelijke taak efficiënter en effectiever kunnen uitvoeren. Cruciale informatie op het juiste moment voor een veiliger en rechtvaardiger Nederland.

Tabel 121 Staat van baten en lasten (bedragen x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (1)

Realisatie (2)

Verschil (3 = 2 - 1)

Realisatie 2022

     

Baten

    

Omzet moederdepartement

72.601

74.959

2.358

58.998

Omzet overige departementen

3.343

3.032

‒ 311

8.859

Omzet derden

4.793

4.280

‒ 513

4.237

Rentebaten

0

0

0

0

Vrijval voorzieningen

0

0

0

0

Bijzondere baten

1.642

0

‒ 1.642

0

Totaal baten

82.379

82.271

‒ 108

72.094

     

Lasten

    

Apparaatskosten

80.767

82.726

1.959

67.927

-Personele kosten

60.920

62.751

1.832

53.718

Waarvan eigen personeel

39.865

39.844

‒ 21

36.023

Waarvan inhuur externen

18.290

19.688

1.398

15.780

Waarvan overige personele kosten

2.764

3.219

454

1.915

-Materiële kosten

19.848

19.975

127

14.209

Waarvan apparaat ICT

12.661

12.071

‒ 590

7.843

Waarvan bijdrage aan SSO's

84

437

353

396

Waarvan overige materiële kosten

7.104

7.467

364

5.970

Materiële programma kosten

0

0

0

0

Rentelasten

178

251

73

0

Afschrijvingskosten

2.708

2.625

‒ 83

2.524

-Materieel

2.708

2.197

‒ 511

1.764

waarvan apparaat ICT

2.708

2.197

‒ 511

1.764

waarvan overige materiële afschrijvingskosten

0

0

0

0

-Immaterieel

0

428

428

760

Overige lasten

0

177

177

266

waarvan dotaties voorzieningen

0

177

177

266

waarvan bijzondere lasten

0

0

0

0

Totaal lasten

83.653

85.779

2.126

70.718

     

Saldo van baten en lasten reguliere bedrijfsuitoefening

‒ 1.274

‒ 3.508

‒ 2.234

1.376

Agentschapsdeel Vpb-lasten

0

0

0

0

Saldo van baten en lasten

‒ 1.274

‒ 3.508

‒ 2.234

1.376

Toelichting

In vergelijking met de begroting zijn de baten iets lager en lasten hoger dan begroot.

  • Baten zijn voornamelijk lager door de wijze waarop de bijzondere baat van het moederdepartement is verwerkt. In de begroting is deze als bijzondere baat meegenomen bij de opbrengsten. In werkelijkheid wordt deze verwerkt in het eigen vermogen als directe vermogensmutatie net als in de jaarrekening 2022, mede op aangeven van de ADR. Het gemis van de bijzondere baat in de realisatie is vrijwel volledig opgevangen door hogere opbrengsten uit overige opdrachten.

  • De hogere lasten houden verband met onder andere reservering vakantie-uren en hogere personele lasten. Tevens is er in begroting een iets andere rubricering gebruikt dan in de realisatie waardoor er verschuivingen op rapportage niveau zichtbaar zijn.

Baten

Omzet moederdepartement

De baten komen voort uit dienstverlening tegen vastgestelde tarieven op basis van het kostprijsmodel, welke Justid in 2021 heeft ontwikkeld. De gerealiseerde omzet moederdepartement in 2023 bedraagt € 75 miljoen en is als volgt opgebouwd:

Tabel 122 Omzet moederdepartement (x € 1.000)

Omschrijving

31-12-2023

31-12-2022

- Waarvan direct gerelateerd aan geleverde producten

74.959

58.998

Department JenV

65.612

52.510

Openbaar Ministerie

3.651

5.478

Overige onderdelen (binnen J&V)

5.696

1.010

- Waarvan overige ontvangsten/bijdragen van het moederdepartement

Totaal omzet moederdepartement

74.959

58.998

Naast omzet moederdepartement heeft Justid voor € 3,0 miljoen diensten verleend aan overige departementen en voor € 4,3 mijoen aan derden. Totale omzet van Justid komt daarmee uit op € 82,3 miljoen.

Lasten

Apparaatskosten

De apparaatskosten zijn onderverdeeld in 2 categorieën.

- personele kosten,

- materiële kosten.

Personele kosten

De vaste ambtelijke bezetting van Justid bedraagt ultimo 2023 465,7 FTE, in vergelijking met ultimo 2022 een stijging van 23 FTE. Het gemiddelde aantal FTE’s ambtelijk personeel over 2023 bedraagt 448,7 De bijbehorende gemiddelde loonsom per FTE bedraagt € 88.799. In tegenstelling tot 2022 is voor deze berekening alleen uitgegaan van de loonsom en niet van de overige personele kosten. De vergelijkende cijfers zijn hier dan ook op aangepast. Overige personele kosten bevat onder meer de reservering IKB-uren die niet is begroot.

Materiële kosten

De materiële kosten bestaan uit apparaat ICT, bijdrage SSO's en overige materiële kosten. De totale materiële kosten zijn ca. € 0,1 miljoen hoger dan begroot.

Afschrijvingskosten

De afschrijvingskosten zijn als volgt opgebouwd:

Tabel 123 Afschrijvingkosten (bedragen x € 1.000)

Omschrijving

31-12-2023

31-12-2022

Materiele vaste activa

2.197

1.764

waarvan apparaat ICT

2.197

1.764

Waarvan overige materiële afschrijvingskosten

0

0

Immaterieel vaste activa

428

760

Totaal

2.625

2.524

Overige lasten

De overige lasten bestaan uit dotaties aan de voorzieningen, waaronder een voorziening voor Regeling Vervroegd Uittreden en een reorganisatievoorziening.

Tabel 124 Balans per 31 december 2023 (x € 1.000)
 

31-12-2023

31-12-2022

Activa

  

Immateriële activa

601

1.012

Materiële vaste activa

5.566

4.718

waarvan grond en gebouwen

0

0

waarvan installaties en inventarissen

94

11

waarvan projecten in uitvoering

0

0

waarvan overige materiële vaste activa

5.472

4.707

Vlottende Activa

21.924

27.068

- Voorraden en onderhanden projecten

0

0

- Debiteuren

3.222

6.547

- Overige vorderingen en overlopende activa

10.498

9.441

- Liquide middelen

8.204

11.080

Totaal Activa

28.091

32.798

   

Passiva

  

Eigen vermogen

1.787

3.653

Exploitatiereserve

3.653

0

- Overige reserve

1.642

2.277

- Onverdeeld resultaat

‒ 3.508

1.376

Voorzieningen

290

380

Langlopende schulden

  

- Leningen bij het Ministerie van Financiën

3.993

2.700

Kortlopende schulden

22.021

26.065

- Crediteuren

2.339

1.970

- Belastingen en premies sociale lasten

4

11

- Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën

2.249

2.000

- Overige schulden en overlopende passiva

17.429

22.084

Totaal Passiva

28.091

32.798

Toelichting op de debetzijde van de balans

De post debiteuren betreft de vorderingen met betrekking tot meerjarige opdrachten en tijdelijke projecten. Er is geen reden voor het vormen van een voorziening voor oninbaarheid.

Tabel 125 Debiteuren, overige vorderingen (x € 1.000)
 

Moeder-

Andere

Derden

 
 

departement

Ministeries

(buiten het rijk)

Totaal

Debiteuren

1.805

957

460

3.222

Overige vorderingen en overlopende activa

1.087

47

9.364

10.498

Totaal

2.893

1.004

9.823

13.720

Toelichting op de creditzijde van de balans

Eigen vermogen

Tabel 126 Overzicht Eigen Vermogen (x € 1.000)

Jaar

Omzet

Eigen vermogen

%

2023

82.271

1.787

2%

2022

72.094

3.653

5%

2021

0

0

0%

Het eigen vermogen bestaat uit de exploitatiereserve en het onverdeelde resultaat uit het verslagjaar. Zowel de omzet als het eigen vermogen staat in 2021 op € 0, omdat Justid toen nog geen agentschap met een baten-lasten administratie was.

De berekening van het maximale eigen vermogen is gebonden aan een maximumomvang van 5% van de gemiddelde jaaromzet berekend over de laatste drie jaar (artikel 27 lid 4 c van de Regeling agentschappen). Voor Justid is het afgelopen jaar tot nu toe het tweede jaar als Agentschap. De omzet in 2022 bedroeg € 72.093.828 en in 2023 was dit € 82.270.706.

Op grond van de gemiddelde omzet over 2022 en 2023 bedraagt de maximaal toegestane stand van het eigen vermogen € 3.859.113.

In bovenstaand overzicht is de ontwikkeling van het eigen vermogen in relatie tot de gemiddelde omzet in de afgelopen drie jaar opgenomen.

Tabel 127 Ontwikkeling Eigen Vermogen (x € 1.000)
 

Exploitatiereserve

Overige reserves

Onverdeeld resultaat

Totaal

Stand 01-01-2023

0

0

0

0

Onverdeeld resultaat 2022 (+/-)

1.376

0

0

1.376

Toevoeging door moederdepartement 2022 (+)

2.277

0

0

2.277

Toevoeging door moederdepartement 2023 (+)

0

1.642

0

1.642

Toevoeging door moederdepartement COVID-19 (+)

0

0

0

0

Storting aan moederdepartement (-/-)

0

0

0

0

Onverdeeld resultaat 2023 (+/-)

0

0

‒ 3.508

‒ 3.508

Stand 31-12-2023

3.653

1.642

‒ 3.508

1.787

     
     

Onverdeeld resultaat

Het onverdeelde saldo van baten en lasten over 2023 bedraagt € 3,508 miljoen negatief. Dit is inclusief afschrijvingskosten betrekking hebbende op de openingsbalans maar exclusief de € 1,6 miljoen betreffende de vergoeding vanuit JenV voor de afschrijving op overgenomen activa (afwikkeling openingsbalans). In de 2e suppletoire begroting is deze gepresenteerd onder overige opbrengsten. In werkelijkheid wordt deze verwerkt in het eigen vermogen als directe vermogensmutatie, mede op aangeven van de ADR. Wanneer deze bijzondere baat (ad. € 1,6 miljoen) wordt meegenomen, bedraagt het resultaat € 1,9 miljoen negatief.

Hierin zijn de kosten opgenomen voor ongebruikte verlofuren ad. € 1,5 miljoen. Deze verplichting komt voort uit de rijks brede richtlijn voor alle agentschappen met een baten- en lastenstelsel. Met deze post was geen rekening gehouden in de begroting 2023. Deze kosten komen bovenop het eigenlijke negatieve exploitatieresultaat van € 0,4 miljoen.

Het negatieve resultaat van € 3,5 miljoen wordt gedekt uit het Eigen Vermogen. Justid hoeft hiervoor geen beroep te doen op dekking vanuit de eigenaar op grond van artikel 27 van de Regeling agentschappen. Het eigen vermogen draagt – zoals bedoeld – bij aan stabiliteit in de tarieven.

Voorzieningen

Voorzieningen zijn overeenkomstig BW 2, Titel 9 opgenomen. In onderstaande tabel is van de gevormde voorziening de vrijval, dotatie en onttrekking vermeld. Zo nodig is een verdere toelichting opgenomen en wordt de aard van het risico toegelicht.

Tabel 128 Voorzieningen (x € 1.000)

Omschrijving voorziening

Stand per

Vrijval

Dotatie

Onttrekking

Stand per

 

1-1-2023

in 2023

in 2023

in 2023

31-12-2023

Vaststellingsovereenkomst herplaatsing

75

0

0

‒ 75

0

Reorganisatie voorziening (VSO)

201

0

71

‒ 182

90

Voorziening RVU

104

0

106

‒ 10

200

Totaal

380

0

177

‒ 267

290

De voorzieningen zijn als volgt opgebouwd:

Reorganisatievoorzieningen:

Het saldo van de reorganisatie voorzieningen bestaat uit het saldo van meerdere vaststellingsovereenkomsten.

Voorziening voor Regeling Vervroegde Uittreding:

Met de RVU-regeling kunnen medewerkers vervroegd uittreden voor de AOW gerechtigde leeftijd. De medewerker zal uitdienst treden en ontvangt maximaal 24 tot 36 maanden een RVU uitkering tot het bereiken van de AOW gerechtigde leeftijd.

Voorwaarde voor de RVU regeling is dat de betreffende medewerker op 31 december 2025 maximaal drie jaar voor AOW gerechtigde leeftijd is en in 2026 de vereiste 43 dienstjaren behaald. Deelname aan de RVU regeling dient vastgelegd te worden voor 31 december 2025.

Het saldo van de voorziening RVU bestaat uit drie lopende regelingen die respectievelijk aflopen in 2024, 2026 en 2028.

Crediteuren en overige schulden

Niet opgenomen vakantiedagen

Onderdeel van de kortlopende schulden zijn de niet opgenomen vakantiedagen.

Tabel 129 Kortlopende schuld niet opgenomen vakantiedagen (x € 1.000)

Omschrijving

31-12-2023

31-12-2022

Niet opgenomen vakantiedagen

1.406

1.228

Opgebouwde IKB rechten

3.386

2.043

Totaal

4.792

3.271

- Overige schulden: niet opgenomen vakantiedagen. Ongebruikte verlofdagen kunnen volgens de Raad voor de Jaarverslaggeving leiden tot een schuld aan de medewerkers die het betreft. Deze schuld moet worden geactiveerd op de balans. De instructies vanuit het ministerie van Financiën zijn om de ongebruikte verlofuren als kosten te nemen in de exploitatie van het jaar waarin de verlofrechten zijn opgebouwd (i.c. 2023).

- Overige schulden: opgebouwde IKB-rechten. Dit betreft de waarde van het IKB-spaarverlof. Medewerkers in fulltime dienstverband ontvangen jaarlijks 64 IKB-uren. Zij kunnen deze opnemen, voor de helft laten uitbetalen of opsparen in het IKB-spaarverlof. Hieraan wordt maximaal 36 uur van het compensatie- en overwerkverlof toegevoegd. Dit IKB-spaarverlof kan niet vervallen en kan alleen worden uitbetaald bij uitdiensttreding of overlijden.

Crediteuren en overige schulden

Het saldo crediteuren bedraag per 31-12-2023 € 2,3 miljoen. Het saldo van deze post heeft betrekking op de (per balansdatum) nog te betalen facturen.

Tabel 130 Crediteuren en overige schulden (x € 1.000)
 

Moeder-

Andere

Derden

 
 

departement

Ministeries

(buiten het rijk)

Totaal

Crediteuren

499

43

1.797

2.339

Overige schulden en overlopende passiva

9.345

673

7.411

17.429

Totaal

9.844

716

9.208

19.768

De overige schulden bestaan uit de volgende onderdelen:

- Overige schulden: facturen/declaraties. Deze post bestaat uit nog te betalen kosten over het boekjaar 2023, waaronder externe inhuur € 2,3 miljoen, licentiekosten € 0,7 miljoen, rente lasten € 0,2 miljoen en facilitaire dienstverlening en huren € 1,3 miljoen en overige kosten € 0,1 miljoen. Daarnaast aan vooruitontvangen projectgelden € 8 miljoen.

Tabel 131 Kasstroomoverzicht per 31 december 2023 (x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting (1)

Realisatie (2)

Verschil (3 = 2 - 1)

Rekening Courant RHB 1 januari 2023 +/+ stand depositorekeningen

0

11.080

11.080

Totaal ontvangsten operationele kasstroom(+/+)

80.737

82.271

1.534

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

‒ 80.767

‒ 83.497

‒ 2.730

Totaal operationele kasstroom

‒ 30

‒ 1.226

‒ 1.196

Totaal investeringen (-/-)

‒ 5.739

‒ 3.192

2.546

Totaal boekwaarden desinvesteringen (+/+)

0

0

0

Totaal investeringskasstroom

‒ 5.739

‒ 3.192

2.546

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

0

0

Eenmalige storting door het moederdepartement (+/+)

1.642

0

‒ 1.642

Aflossing op leningen (-/-)

‒ 2.708

‒ 2.203

505

Beroep op leenfaciliteit (+/+)

5.561

3.745

‒ 1.816

Totaal financieringskasstroom

4.495

1.542

‒ 2.953

Rekening-courant RHB 31 december 2023 +/+ stand depositorekeningen

‒ 1.274

8.204

9.478

Algemeen

De realisatiecijfers van het kasstroomoverzicht zijn opgesteld volgens de directe methode.

Investeringen

De investeringen hebben voor het grootste gedeelte betrekking op software/ licenties en hardware. Het bedrag aan gerealiseerde investeringen is minder dan hetgeen voor 2023 is begroot. Dit als gevolg van afnemende investeringen door onder andere verschuiving van aanschaf naar software subscripties en door (veel) langere levertijden bij leveranciers.

Aflossing op lening

De aflossing op de leningen is € 2,2 miljoen, waarvan € 1,6 miljoen betrekking heeft op de lening die is opgenomen op de openingsbalans en € 0,6 miljoen op leningen aangegaan in 2022 en 2023.

Beroep op leenfaciliteit

In 2023 is er een beroep gedaan op de leenfaciliteit van € 1,2 miljoen voor investeringen die betrekking hebben op 2022. Daarnaast is er een beroep gedaan op de leenfaciliteit van € 2,5 miljoen voor investeringen die betrekking hebben op 2023. Tezamen is dit € 3,7 miljoen, dat is € 1,8 miljoen lager dan begroot.

Tabel 132 Doelmatigheidsindicatoren
 

realisatie

begroting

Omschrijving generiek deel

2023

2023

   

Kostprijzen per product (groep) (* € 1.000)

85.779

83.653

Tarieven/uur in €

104,08

106,23

Omzet per productgroep (pxq) (* € 1.000)

82.271

82.379

FTE-totaal (excl. externe inhuur)

448,7

445,0

Saldo van baten en lasten (%)

‒ 2,3%

‒ 1,5%

Tabel 133 Verklarende indicatoren
 

realisatie

begroting

Verklarende indicatoren

2023

2023

   

Percentage overhead

29,8%

29,9%

Verhouding directe en indirecte kosten

nnb

nnb

Productiviteit

77,2%

75,3%

Ziekteverzuim

6,2%

5,5%

% Externe inhuur (t.o.v. intern personeel)

31,3%

30,0%

Toelichting doelmatigheidsindicatoren:

Justid heeft geen standaard producten en diensten; elke meerjarige opdracht en project is maatwerk. Bovenstaand is daarom de totaal omzet op meerjarige opdrachten en projecten gerapporteerd als ‘kostprijzen’.

De meerjarige opdrachten worden uitgevoerd met (overwegend) vaste medewerkers; het gemiddelde uurtarief hiervan is iets lager uitgevallen dan begroot. Justid heeft in 2023 meer vaste medewerkers aan zich kunnen binden, ondanks de krapte op de arbeidsmarkt. Het aantal externen ligt op totaalniveau hoger dan de streefwaarde van 20%, maar dat is inclusief de inzet op projecten. Deze inzet kan niet geheel worden verambtelijkt vanwege de tijdelijke aard van de werkzaamheden en de daarvoor benodigde specifieke deskundigheid. In de overhead worden kosten meegerekend voor de ondersteuning van tijdelijke projecten en voor de uitvoering van interne – niet declarabele – werkzaamheden, zoals voor beveiliging en privacy. Het ziekteverzuim is hoger uitgevallen mede door ‘langdurige verzuimdossiers’ (tussen de 43 dagen en 365 dagen).

Overzicht kwaliteitsindicatoren per 31 december 2023

Tabel 134 Klanttevredenheid

Onderwerp

Uitkomst

Algehele tevredenheid

Gemiddeld 7,4

Beeldvorming

Klantgerichtheid 7,5

 

Deskundig 85%

 

Betrouwbaar 82%

 

Diensten Justid 7,5

Toelichting:

Het tweede Klanttevredenheidsonderzoek (KTO) is gehouden in februari-maart 2023. De belangrijkste resultaten hierboven zijn opgenomen. De volgende punten worden het best gewaardeerd (7+); klantgerichtheid, diensten die Justid levert en de systemen. Daarnaast heeft Justid de volgende verbeterpunten; het beter in beeld krijgen van de behoeften van klanten en het sneller inspelen op deze behoeften. Justid wordt gezien als professioneel, deskundig en betrouwbaar en mag flexibeler, toekomstgerichter en proactiever zijn.

Bereikbaarheid/beschikbaarheid

Justid levert haar diensten op basis van het document basisniveau dienstverlening (BND); dit document beschrijft de minimale service levels voor bereikbaarheid/beschikbaarheid van de dienstverlening en zegt iets over de combinatie van ingezette systemen en informatie die wordt verstrekt. Ingeval zich een verstoring voordoet met een hoge impact en urgentie, is er sprake van een zogenaamd prio 1 incident, dat binnen een afgesproken hersteltijd opgelost moet zijn. In meer specifieke Dienstenniveau Overeenkomsten (DNO’s) worden met afnemers hiervan afwijkende service levels afgesproken. Afnemers waarmee DNO’s zijn afgesproken hebben 4x per jaar een rapportage ontvangen waarin ondermeer de bereikbaarheid/beschikbaarheid en eventuele prio 1 incidenten zijn vermeld en toegelicht. Over 2023 is dit nog niet te vertalen in een gemiddelde totaalscore voor Justid, maar op basis van de individuele rapportages kan worden gesteld dat Justid zich voor alle diensten heeft gehouden aan de afgesproken service levels.

Licence