Base description which applies to whole site

10.7 Justitiële ICT Organisatie (JIO)

De Justitiële ICT Organisatie is de ICT-dienstverlener voor het gehele ministerie van Justitie en Veiligheid. Door onze inspanningen kunnen vele rijkscollega’s hun werk makkelijk en efficiënt doen. Wij zorgen voor de juiste hard- en software op werkplekken, overal in Nederland, in de vorm van op maat gemaakte apps, systemen en applicaties. Wij ontwikkelen veilige cloud-omgevingen, waardoor onze collega’s overal altijd veilig kunnen werken: op een werkplek, thuis en onderweg.

Tabel 135 Staat van baten en lasten per 2023 (x € 1.000)

Omschrijving

Vastgestelde begroting (1)

Realisatie (2)

Verschil (3 = 2 - 1)

Realisatie 2022 (4)

     

Baten

    

Omzet

156.316

163.308

6.992

154.982

- Omzet moederdepartement

151.048

158.149

7.101

150.730

- Omzet overige departementen

5.268

2.591

‒ 2.677

2.675

- Omzet derden

0

2.567

2.567

1.577

Vrijval voorzieningen

0

0

0

0

Bijzondere baten

0

0

0

2

Rentebaten

0

0

0

0

Totaal baten

156.316

163.308

6.992

154.984

     

Lasten

    

Apparaatkosten

141.678

149.705

8.027

138.039

-Personele kosten

78.562

85.328

6.766

78.365

Waarvan eigen personeel

46.446

46.122

‒ 324

44.983

Waarvan inhuur externen

30.504

36.365

5.861

31.570

Waarvan overige personele kosten

1.612

2.841

1.229

1.812

-Materiële kosten

63.115

64.377

1.262

59.674

Waarvan apparaat ICT

45.107

52.310

7.203

47.937

Waarvan bijdrage aan SSO's

‒ 101

3.078

3.179

450

Waarvan overige materiële kosten

18.110

8.989

‒ 9.121

11.287

Rentelasten

255

775

520

274

Afschrijvingskosten

14.384

14.554

170

13.323

-Materieel

12.989

12.695

‒ 294

11.231

Waarvan apparaat ICT

12.989

12.695

‒ 294

11.231

Waarvan overige materiële kosten

0

0

0

0

-Immaterieel

1.394

1.859

465

2.092

Overige kosten

0

155

155

47

Waarvan dotaties voorzieningen

0

78

78

24

Waarvan bijzondere lasten

0

77

77

23

Totaal lasten

156.316

165.189

8.873

151.682

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

0

‒ 1.882

‒ 1.882

3.302

Agentschapsdeel Vpb-lasten

0

0

0

0

Saldo van baten en lasten

0

‒ 1.882

‒ 1.882

3.302

Baten

Omzet moederdepartement en overige departementen

De post «omzet moederdepartement» omvat alleen bijdragen die een directe relatie hebben met de door het agentschap geleverde en in rekening gebrachte producten/diensten.

Tabel 136 Omzet (x € 1.000)

Omschrijving

2023

2022

- Omzet moederdepartement

158.149

150.730

- Omzet overige departementen

2.591

2.675

- Omzet derden

2.567

1.577

Totaal

163.308

154.982

De omzet moederdepartement bestaat grotendeels uit omzet van opdrachtgevers binnen het ministerie van Justitie en Veiligheid. Door stijging in de tarieven (prijsstijgingen, inflatie, dollarkoers effecten) en stijging afname van diensten (pxq) is de omzet moederdepartement gestegen ten opzichte van vorig jaar. Tevens is de omzet voor expertise diensten hoger dan de begroting vanwege de flexibele vraag. Deze omzet uit expertise wordt voor een groot deel afgenomen bij opdrachtgevers binnen het ministerie van Justitie en Veiligheid. De toename over alle omzetgroepen bestaat voornamelijk uit dienstverlening aan onze grootste opdrachtgevers, zie tabel omzet moederdepartement voor een nadere uitsplitsing op opdracht­geversniveau.

Omzet per productgroep

De omzet van de geleverde en in rekening gebrachte diensten per productgroep aan onze opdrachtgevers.

Tabel 137 Omzet per productgroep (x € 1.000)

Omschrijving

2023

2022

Algemene diensten (pxq)

69.953

65.109

Specifieke diensten (fixed price)

67.052

63.125

Expertise diensten (nacalculatie)

26.302

26.748

Totaal

163.308

154.982

De omzet is in 2023 gestegen ten opzichte van 2022 voor de algemene en specifieke diensten. Dit is met name het gevolg van prijsstijgingen, inflatie, indexatie en koerseffecten. Tevens is er sprake van een stijging in de pxq diensten (o.a. mobile devices, useraccounts, multifunctionals, werkplekken).

Tabel 138 Omzet moederdepartement (x € 1.000)

Omschrijving

2023

2022

Bestuursdep / Moederdep

5.609

5.547

Raad vd Kinderbescherming

13.588

12.099

Dienst Terugkeer en Vertrek

6.390

5.811

Openbaar Ministerie

367

244

CJIB

183

56

IND

3.665

3.575

DJI

116.423

112.391

Nederlands Forensisch Instituut

163

263

Dienst Justis

11.299

9.556

Justid

464

1.189

Totaal

158.149

150.730

Daarnaast levert de Justitiële ICT Organisatie diensten aan opdrachtgevers van andere ministeries. In 2023 is de omzet aan overige departementen nagenoeg gelijk gebleven.

Tabel 139 Omzet overige departementen (x € 1.000)

Omschrijving

2023

2022

Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

208

404

Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

864

905

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

46

82

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

269

92

Ministerie van Financiën

0

47

Ministerie van Economische Zaken en Klimaat

479

547

Ministerie van Algemene Zaken

25

72

Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

682

505

Ministerie van Defensie

0

21

Ministerie van Buitenlandse zaken

18

0

Totaal

2.591

2.675

Omzet derden

De opdrachtgevers die behoren tot omzet derden zijn onder andere ZBO's verbonden aan het ministerie van Justitie en Veiligheid en overige instanties. Voor deze organi­saties is met name een stijging te zien in de omzet voor expertise diensten. De stijging is niet het gevolg van dienstverlening aan nieuwe opdrachtgevers.

Tabel 140 Omzet derden (x € 1.000)

Omschrijving

2023

2022

ZBO

2.245

1.433

Overige instanties

322

144

Totaal

2.567

1.577

Bijzondere baten

Er zijn geen bijzondere baten te melden in 2023.

Tabel 141 Bijzondere baten (x € 1.000)

Omschrijving

2023

2022

Bijzondere baten

0

2

Totaal baten

0

2

Lasten

Apparaatskosten

a. Personele kosten

Per jaareinde 2022 (december) was de ambtelijke bezetting 532,88 FTE en per jaareinde 2023 (december) 558,53 FTE. De totale gemiddelde ambtelijke bezetting in 2023 was 546 FTE (afgerond) ten opzichte van gemiddeld 521 FTE in 2022.

Tabel 142 Personele kosten (x € 1.000)

Omschrijving

2023

2022

Waarvan eigen personeel

46.122

44.983

Waarvan externe inhuur

36.365

31.570

Waarvan overige personele kosten

2.841

1.812

Totaal

85.328

78.365

Eigen Personeel

De inzet voor de werving in het afgelopen jaar was onverminderd hoog en heeft ook zijn vruchten afgeworpen. Hierdoor is er sprake van een stijging van het aantal personeelsleden met 25 FTE in 2023. Vacatures zijn door de krapte op de arbeidsmarkt moeilijk in te vullen. Het is daardoor noodzakelijk gebleken om gebruik te maken van inhuur.

De stijging in de kosten voor eigen personeel komt voornamelijk door de CAO stijging van lonen. Daarnaast is er sprake van een hogere bezetting die aan het einde van de loonschalen zitten.

Externe inhuur

De kosten voor externe inhuur zijn uiteindelijk ultimo 2023 hoger uitgekomen (ruim € 36 mln.) dan de gestelde norm (€ 31 mln.). De verklaring is gelegen in een samenstel van factoren, o.a. de nog steeds krappe arbeidsmarkt, waardoor de werving op kritieke functies moeizaam verloopt, tijdelijk externe expertise nodig is en de tijdelijke vervanging van langdurig zieken. Daarnaast is er in de zogenoemde expertiseprojecten in 2023 een beroep gedaan op externe expertise om de projecten goed uit te kunnen voeren. Voor deze kosten is vanzelfsprekend door de Justitiële ICT Organisatie wel gefactureerd naar opdrachtgevers (zie ook relatie met hogere omzet).

Bij de inhuur van extern ICT personeel is er sprake van een inkoop onrechtmatigheid door een contractfout. In 2023 is elke contractverlenging beoordeeld om zodoende de onrechtmatigheid verder te verkleinen. De aanbestedende dienst heeft eind 2023 besloten tot opnieuw heraanbe­steding nadat bezwaar was gemaakt op de heraanbesteding van 2022. Hierdoor is een aanvullende verlenging van de huidige mantelpartijen noodzakelijk geweest, waardoor de onrechtmatigheid van inhuur tevens wordt verlengd tot in 2024. De heraanbesteding 2023 is inmiddels afgerond. De onrechtmatigheid komt ten einde zodra de contracten zijn overgezet.

De kosten van de inhuur wordt teruggedrongen door onder andere in te zetten op verambtelijking. Doordat de vraag van onze opdrachtgevers naar ICT dienstverlening niet overeenkomt met onze begrote capaciteit zal het verambtelijken van inhuur slechts voor een deel mogelijk zijn.

De overige personeelskosten zijn gestegen als gevolg van de niet-opgenomen verlofverplichting. Zie onderdeel overlopende passiva voor meer informatie.

b. Materiële kosten

In 2023 is het handboek kostencodering aangepast, waardoor de kosten nauwkeuriger over bijdrage SSO's en overige materiële kosten is verantwoord.

Tabel 143 Materiële kosten (x € 1.000)

Omschrijving

2023

2022

Waarvan apparaat ICT

52.310

47.937

Waarvan bijdrage aan SSO's

3.078

450

Waarvan overige materiële kosten

8.989

11.287

Totaal

64.377

59.674

De kosten in 2023 zijn onder andere toegenomen door het verlengen van een licentie van een applicatie die begin 2023 niet meer gebruikt zou worden met een omvangrijke onderhoudscontract (€ 0,8 mln.), strippenkaart (€ 0,8 mln.) en 16% stijging in de huurkosten (€ 0,3 mln.). Daarnaast zijn de kosten gestegen vanwege (eerder genoemde) prijsverhogingen door onze leveranciers.

Rentelasten

De rentelasten zijn berekend op basis van de leningen die zijn aangegaan bij het ministerie van Financiën tegen de geldende rente op het moment waarop de lening is afgeroepen. De rentelasten in 2023 zijn gestegen t.o.v. 2022 als gevolg van nieuwe leningen (€ 0,3 mln.), maar ook vanwege het rood staan op de rekening courant (€ 0,2 mln.)

Tabel 144 Rentelasten (x € 1.000)

Omschrijving

2023

2022

Rentelasten

775

274

   

Totaal

775

274

Afschrijvingskosten

De gerealiseerde afschrijvingskosten 2023 zijn hoger dan in 2022. De stijging komt doordat voor circa € 5 mln. extra is geïnvesteerd ten opzichte van 2022. De realisatie 2023 ligt circa € 0,2 mln. euro hoger dan begroot. Dit bedrag is niet verwerkt in de dienstprijzen 2023.

Tabel 145 Afschrijvingskosten (x € 1.000)

Omschrijving

2023

2022

Immaterieel vaste activa

1.859

2.092

Materieel vaste activa

12.695

11.231

Totaal

14.554

13.323

Dotaties aan voorzieningen

De dotaties aan de voorzieningen zijn nader toegelicht bij de betreffende post in de balans voorziening.

Tabel 146 Dotaties voorzieningen (x € 1.000)

Omschrijving

2023

2022

Dotaties aan voorzieningen

78

24

Totaal

78

24

Bijzondere lasten

Deze bestaan hoofdzakelijk uit het buiten gebruik stellen van activa met boekwaarde.

Tabel 147 Bijzondere lasten (x € 1.000)

Omschrijving

2023

2022

Bijzondere lasten

77

23

Totaal

77

23

Saldo van baten en lasten

Over 2023 is een negatief exploitatieresultaat ad € 1,9 mln. gerealiseerd. Dit komt overeen met circa 1,2% negatief ten opzichte van de totale omzet in 2023.

Tabel 148 Balans per 31 december 2023 (x € 1.000)
 

31-12-2023

31-12-2022

Activa

  

Vaste Activa

  

Immateriële activa

2.919

4.526

Materiële vaste activa

29.282

27.700

- Grond en gebouwen

0

0

- Installaties en inventarissen

429

376

- Projecten in uitvoering

0

0

- Overige materiële vaste activa

28.853

27.324

Vlottende Activa

55.818

57.088

- Voorraden en onderhanden projecten

0

0

- Debiteuren

20.456

23.404

- Overige vorderingen en overlopende activa

27.816

24.513

- Liquide middelen

7.545

9.172

Totaal Activa

88.018

89.315

   

Passiva

  

Eigen vermogen

1.420

3.302

- Pok/Wau reserve

0

0

- Exploitatiereserve

3.302

0

- Onverdeeld resultaat

‒ 1.882

3.302

Voorzieningen

109

94

Langlopende schulden

30.572

28.682

- Leningen bij het Ministerie van Financiën

30.572

28.682

Kortlopende schulden

55.918

57.237

- Crediteuren

6.089

13.190

- Belastingen en premies sociale lasten

329

351

- Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën

11.451

8.013

- Overige schulden en overlopende passiva

38.050

35.683

Totaal Passiva

88.018

89.315

Toelichting op de debetzijde van de balans
Tabel 149 Debiteuren (x € 1.000)

Omschrijving

31-12-2023

31-12-2022

Debiteuren

20.457

23.404

-/- Voorziening dubieuze debiteuren

‒ 1

0

Totaal

20.456

23.404

   

Nadere specificatie

31-12-2023

31-12-2022

Debiteuren moederdepartement

19.461

21.501

Debiteuren andere ministeries

173

1.325

Debiteuren derden

822

579

Totaal

20.456

23.404

   

De debiteurenvorderingen zijn als volgt naar ouderdom opgebouwd:

Openstaande debiteuren vorderingen per jaar

31-12-2023

31-12-2022

2023

20.443

0

2022

13

23.404

Totaal

20.456

23.404

De opdrachtgevers bestaan uit partijen binnen de Rijksoverheid (zie toelichting op de omzet voor een nadere specificatie). De daling van het openstaand bedrag bij de debiteuren is met name het gevolg van het oplossen van administratieve knelpunten met onze grootste opdrachtgever. Daarbij zijn tevens heldere afspraken gemaakt over het afgeven van presta­tieverklaringen bij het versturen van de verkoopfacturen. Deze heldere afspraken hebben ertoe geleidt dat debiteuren sneller de facturen betalen aan de Justitiële ICT Organisatie.

Binnen de Justitiële ICT Organisatie wordt pas een voorziening getroffen indien een factuur langer open staat dan 360 dagen. 1 factuur die langer loopt dan 360 dagen, ter waarde van circa een duizend twee honderd euro, is opgenomen in de voorziening dubieuze debiteuren.

Overlopende activa en overige vorderingen

De vooruitbetaalde bedragen bestaan voornamelijk uit onderhoudskosten die voor de duur van 3 tot 5 jaren direct worden betaald om kortingen te bedingen bij leveranciers. Indien dit niet zou plaatsvinden dan zouden de tarieven hoger zijn. De stijging in 2023 t.o.v. 2022 is het gevolg van het verlengen van een softwarelicentie (Progress) die niet in de begroting is meegenomen. De daarbij behorende onderhoudskosten (van circa € 3,8 mln.) zijn vooruitbetaald voor een periode van 3 jaren.

De overlopende activa bestaan uit vorderingen op opdrachtgevers inzake de inrichting van diverse Rijkskantoren. Zodra bewoners van Rijkskantoren de verdiepingen gaan gebruiken, zullen de verkoopfacturen worden verstuurd.

De nog te vorderen bedragen bestaan uit geleverde diensten, waarvan nog geen verkoopfactuur is verstuurd richting opdrachtgevers.

Tabel 150 Overige vorderingen en Overlopende activa (x € 1.000)

Omschrijving

31-12-2023

31-12-2022

Vooruitbetaalde bedragen

23.843

21.699

Personele (salaris)voorschotten

0

0

Overige vorderingen en overlopende activa

2.072

0

Nog te vorderen

1.902

2.814

Totaal

27.816

24.513

   

Nadere specificatie

31-12-2023

31-12-2022

Overige vorderingen en overlopende activa van moederdepartement

2.780

2.814

Overige vorderingen en overlopende activa van andere ministeries

1.060

0

Overige vorderingen en overlopende activa van derden (buiten het Rijk)

23.976

21.699

Totaal

27.816

24.513

   

De overige vorderingen zijn als volgt naar ouderdom opgebouwd:

Openstaande vorderingen per jaar

31-12-2023

31-12-2022

2023

22.518

0

2022

5.298

24.513

Totaal

27.816

24.513

Toelichting op de creditzijde van de balans

Het eigen vermogen bestaat uit het onverdeelde resultaat uit het verslagjaar en de exploitatiesreserve van het voorgaand verslagjaar.

Tabel 151 Ontwikkeling eigen vermogen (x € 1.000)

Jaar

Omzet

Eigen vermogen

%

2022

154.982

3.302

2%

2023

163.308

1.420

1%

Gemiddelde

7.957

  

Op grond van de gemiddelde omzet over de afgelopen twee jaren (sinds verzelfstandiging per 1 januari 2022 als agentschap) bedraagt de maximaal toegestane stand van het eigen vermogen € 8,0 mln. De berekening van het maximale eigen vermogen is gebonden aan een maximumomvang van 5% van de gemiddelde jaaromzet berekend over de laatste drie jaar (artikel 7 lid 4 c van de Regeling agentschappen).

Na de vaststelling van het jaarverslag door de eigenaar wordt het onverdeeld resultaat in zijn geheel toegevoegd aan de exploitatiereserve. Het verloop van de exploitatiereserve en onverdeeld resultaat is als volgt.

Tabel 152 Eigen vermogen (x € 1.000)
 

Exploitatiereserve

Onverdeeld resultaat

Totaal

Stand 01-01-2023

0

0

0

Onverdeeld resultaat 2022 (+/-)

3.302

0

3.302

Toevoeging door moederdepartement (+)

0

0

0

Storting aan moederdepartement (-/-)

0

0

0

Onverdeeld resultaat 2023 (+/-)

0

‒ 1.882

‒ 1.882

Stand 31-12-2023

3.302

‒ 1.882

1.420

Onverdeeld resultaat

Het negatief exploitatieresultaat 2023 bedraagt € 1,9 mln. en is verantwoord als onverdeeld resultaat 2023. Na de vaststelling van het jaarverslag door de eigenaar wordt het onverdeeld resultaat in zijn geheel toegevoegd aan de exploitatiereserve. Het eigen vermogen per 31 december 2023 van € 1,4 mln. (positief) is kleiner dan het maximaal toegestane eigen vermogen voor 2023 (€ 8,0 mln.).

Het totaal van het eigen vermogen mag volgens artikel 27 lid 4 e en f, niet minder bedragen dan nul. Wanneer dit echter het geval is dient, gelet op artikel 25 lid 2 van de regeling, bij de eerste suppletoire wet (Voorjaarsnota) te worden aangegeven hoe dit wordt hersteld binnen het lopende begrotingsjaar. Dit is voor onze organisatie dus niet aan de orde.

Voorzieningen

Voorzieningen zijn overeenkomstig BW 2, Titel 9 opgenomen. In onder­ staande tabel is van de gevormde voorziening de vrijval, dotatie en onttrekking vermeld. Zo nodig is een verdere toelichting opgenomen en wordt de aard van het risico toegelicht.

Onder de voorzieningen zijn verplichtingen/afspraken in het kader van Van Werk Naar Werk vergoeding, salarissuppletie en een vaststellingsovereen­ komst opgenomen.

Tabel 153 Voorzieningen (x € 1.000)

Omschrijving voorziening

Stand per

Vrijval

Dotatie

Onttrekking

Stand per

 

1-1-2023

in 2023

in 2023

in 2023

31-12-2023

Voorziening vaststellingsovereenkomsten

9

0

74

‒ 38

45

Voorziening van Werk naar Werk

85

0

3

‒ 24

64

Totaal

94

0

77

‒ 63

109

Crediteuren

Het saldo van deze post heeft betrekking op de (per balansdatum) nog te betalen facturen aan leveranciers, onderlinge leveringen (o.a. SSC-DJI) en andere overheidsinstellingen. In december 2022 waren betalingen aan leveranciers uitgesteld vanwege het oplopend tekort op de bankrekening (artikel 16 Regeling agentschappen). In 2023 is het bedrag bij crediteuren gedaald door het tijdig betalen van facturen, zonder dat er maatregelen zijn genomen voor wat betreft betalingen aan leveranciers.

Tabel 154 Crediteuren (x € 1.000)

Omschrijving

31-12-2023

31-12-2022

Crediteuren

6.089

13.190

Totaal

6.089

13.190

   

Leverancierssoort

31-12-2023

31-12-2022

Leveranciers

5.926

10.679

Crediteuren onderlinge levering

12

1.896

Ministerie / (semi) overheid

151

613

Personeel

0

1

Incidentele crediteuren

0

1

Eindtotaal

6.089

13.190

   

Nadere specificatie

31-12-2023

31-12-2022

Crediteuren moederdepartement

12

2.283

Crediteuren andere ministeries

151

108

Crediteuren derden

5.926

10.799

Totaal

6.089

13.190

   

Openstaande crediteuren per jaar

31-12-2023

31-12-2022

2022

0

13.190

2023

6.089

0

Totaal

6.089

13.190

Belastingen en premies sociale lasten

Wanneer de Justitiële ICT Organisatie goederen of diensten buiten Nederland koopt, betaalt de Justitiële ICT Organisatie op basis van de BTW verleggingsregeling niet de BTW van het land waar de goederen of diensten worden gekocht, maar Nederlandse BTW (enkele uitzonderingen daargelaten). Daarnaast betaalt de Justitiële ICT Organisatie in een aantal gevallen BTW voor zelfstandige bestuursorganen (ZBO’s) die BTW plichtig zijn en zelfstandig vooraftrek en BTW-betaling als eindafnemer moeten afdragen.

De aangifte BTW 4e kwartaal 2023 bedraagt € 0,3 mln. en is in januari 2024 betaald.

Tabel 155 Belastingen en premies sociale lasten (x € 1.000)

Omschrijving

31-12-2023

31-12-2022

Belastingen

329

351

sociale lasten

0

0

Totaal

329

351

Overige schulden en overlopende passiva

De overige schulden en overlopende passiva zijn toegenomen door de toegenomen verlofverplichting en vooruitontvangen bedragen. Zie tabellen vooruitontvangen bedragen en kortlopende schuld niet opgenomen vakan­tieverlof voor meer informatie verderop in deze paragraaf.

De nog te betalen kosten F bestaan uit geleverde prestaties (uit het tijdschrijfsysteem) door inhuur (voornamelijk december 2023), waarvan de factuur in 2024 wordt verwacht. De nog te betalen kosten G bestaan uit bestelde hardware en software waarvan de factuur wordt verwacht in 2024. De vooruitontvangen bedragen bestaat voor € 24,7 mln. uit het vooruitbe­taalde bedrag door DJI voor de algemene en specifieke dienstverlening voor de eerste drie maanden van 2024 op basis van de begroting 2024. Daarnaast is voor een bedrag van circa € 1,2 mln. euro door de Raad van de Kinderbescherming vooruitbetaald voor de algemene en specifieke dienst­ verlening voor januari 2024. In beide gevallen wordt de omzet in 2024 geboekt.

Tabel 156 Overige schulden en overlopende passiva (x € 1.000)

Omschrijving

31-12-2023

31-12-2022

Nog te betalen kosten F

2.673

2.896

Nog te betalen kosten G

1.569

1.435

Opgebouwde IKB rechten

4.552

0

Niet opgenomen vakantiedagen

1.601

0

Nog te betalen kosten

1.782

6.479

Vooruitontvangen bedragen

25.873

24.873

Totaal

38.050

35.683

   

Nadere specificatie

31-12-2023

31-12-2022

Overige schulden en overlopende passiva aan moederdepartement

27.378

24.619

Overige schulden en overlopende passiva aan andere ministeries

582

249

Overige schulden en overlopende passiva aan derden (buiten het Rijk)

10.090

10.815

Totaal

38.050

35.683

   

Openstaande schulden per jaar

31-12-2023

31-12-2022

2023

33.868

0

2022

4.183

35.683

Totaal

38.050

35.683

De post niet opgenomen vakantiedagen is o.a. toegenomen vanwege de toename van het IKB-spaarverlof (stijging 53% in uren) en daarnaast een stijging in het regulier niet opgenomen verlof (10%). Het IKB-spaarverlof is onbeperkt geldig en de mogelijkheid bestaat om IKB-uren in te kopen. Medewerkers kopen spaarverlof in om op een later moment op te nemen. Daarnaast is vanuit het afschaffen van de PAS-verlof extra IKB-verlof toegekend die per jaareinde in het IKB-spaarverlof is opgenomen. De post niet-opgenomen vakantiedagen is met € 1,97 mln. toegenomen ten opzichte van 2022. Deze trend zien we overigens veel breder binnen het ministerie van Justitie en Veiligheid.

De stand van de niet opgenomen vakantiedagen, de nog te betalen (resterende) verlofdagen, dienen als kortlopende schuld worden opgenomen op de balans. Naast vakantieverlof, zijn er binnen de overheid ook een aantal bijzondere verlofsoorten, zoals ouderschapsverlof, pasverlof etc. Niet al deze verlofsoorten zijn vergelijkbaar met vakantieverlof en hoeven dan ook niet opgenomen te worden als schuld. De volgende uitgangspunten kunnen daarbij worden gehanteerd:

  • Rechten die voor jaar t zijn opgebouwd maar niet zijn opgenomen, worden meegenomen als schuld. Voorbeelden zijn vakantieverlof, verlof voor gemaakte overwerkuren.

  • Rechten die in jaar t zijn toegekend, maar pas worden opgenomen in jaar t+1 als de omstandigheid waarvoor het recht is toegekend zich voordoet, worden meegenomen als schuld. Dit zijn namelijk kosten in jaar t.

  • Rechten die de werknemer zelf heeft opgebouwd, door bijv. inleveren van loon, worden niet meegenomen als schuld.

Tabel 157 Kasstroomoverzicht per 31 december 2023 (x € 1.000)
 

Vastgestelde begroting

Realisatie

Verschil

 

(1)

(2)

3 = (2) - (1)

Rekening Courant RHB 1 januari 2023 + depositorekeningen

9.172

10.373

1.201

Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+)

156.316

164.440

8.124

Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-)

‒ 141.933

‒ 158.630

‒ 16.697

Totaal operationele kasstroom

14.383

5.810

‒ 8.573

Totaal investeringen (-/-)

‒ 27.858

‒ 14.599

13.259

Totaal boekwaarden desinvesteringen (+)

0

0

0

Totaal investeringskasstroom

‒ 27.858

‒ 14.599

13.259

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

0

0

0

Eenmalige storting door moederdepartement (+)

0

1.172

1.172

Aflossing op leningen (-/-)

‒ 14.384

‒ 9.133

5.251

Beroep op leenfaciliteit (+)

27.858

13.923

‒ 13.935

Totaal financieringskasstroom

13.474

5.962

‒ 7.512

Rekening-courant RHB 31 december 2023 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4)

9.172

7.545

‒ 1.627

  • Het beginsaldo van de rekening courant bedraagt € 10,4 mln. en wijkt met € 1,2 mln. af van het beginsaldo liquide middelen op de balans per 31-12-2022. Dit verschil wordt veroorzaakt door bedrag aan betaling onderweg die rond de jaarafsluiting 2022 nog niet was verwerkt.

  • De ontvangsten zijn € 8,1 mln. hoger dan de begroting. De stijging is het gevolg van een kortere betaaltermijn debiteuren. Diverse knelpunten omtrent betaling van opdrachtgevers aan de Justitiële ICT Organisatie zijn opgelost. Daarnaast is er meer aandacht voor debiteurenbeheer op tijdige betalingen.

  • De uitgaven zijn hoger dan begroot en komt onder andere door een vooruitbetaling van een groot onderhoudscontract van een applicatie die in 2023 niet meer zou worden gebruikt (€ 3,8 mln.), hogere tarieven externe inhuur en prijsstijgingen (indexatie, inflatie, koerseffecten).

  • De investeringen bestaan uit activeerbare licenties (€ 0,9 mln.), personal devices (€ 3,8 mln.) en overige hardware (€ 9,9 mln.). Dit bedrag komt overeen met het bedrag investeringen bij de immateriële en materiële vaste activa. Daarnaast bestaan de investeringen uit activa die niet voldoen aan de activeringscriteria of onder het drempelbedrag liggen om te activeren. Deze bestaan bijvoorbeeld uit abonnementen op software en overige klein hardware (€ 38,4 mln.).

  • In december 2023 is een bedrag ontvangen van (€ 1,2 mln.) de RvdK (onderdeel van het ministerie van Justitie en Veiligheid) voor algemene en specifieke diensten januari 2024.

  • De aflossingen op leningen lopen achter, doordat minder is geleend dan begroot. De leningen zijn vrijwel gelijk aan de investeringen. De investeringen zijn lager dan het investeringsplan 2023.

  • In 2023 is voor vrijwel hetzelfde bedrag aan leningen aangegaan (€ 13,9 mln.) als de investeringen (€ 14,6 mln.) in 2023.

Tabel 158 Overzicht doelmatigheidsindicatoren per 31 december 2023

Doelmatigheidsindicatoren

realisatie

realisatie

begroot

 

2022

2023

2023

Overhead

   

Omzet (bedragen x € 1 mln.)

155

163

156

Kosten BV/ staven in (in mln €)

22

24

26

Kostprijs top 5 diensten Algemene diensten (in €)

   

Useraccount

1.282

1.089

1.327

Notebook

828

615

811

Werkplek

688

644

753

Smartphone

630

488

511

Multifunctional

3.830

3.618

4.018

Uurtarieven Expertise diensten (in €)

   

Technologieconsultant

122

121

115

Applicatiebeheerder

79

111

108

Projectleider

143

146

135

Werkplekbeheerder

102

103

85

Engineer DevOps

0

0

138

Totale omzet per productgroep (x € 1 mln.)

   

Algemene diensten (pxq)

65,1

69,9

69,7

Specifieke diensten (fixed price)

63,1

67,1

66,7

Expertise diensten (nacalculatie)

26,7

26,3

19,9

Totaal Omzet

155,0

163,3

156,3

Kwaliteitsindicatoren

   

Opdrachtgeverstevredenheid

0

5,5

7,3

Tijdigheid levering werkplekdiensten (% binnen de norm)

94%

97%

100%

Tijdige afhandeling van helpdeskcalls (% binnen de norm)

94%

94%

90%

Projecten binnen budget

82%

87%

90%

Projecten binnen planning

81%

97%

90%

    

FTE totaal

522

559

552

Saldo baten & lasten in % van de baten

2,1%

‒ 1,2%

0,0%

Toelichting

In de tabel worden de diensten algemeen, specifiek en expertise vermeld die in de begrotingswet opgenomen zijn als respectievelijk PDC-A, PDC-B en PDC-C. De cijfers zijn gebaseerd op daadwerkelijke eindejaarscijfers 2023 en verschilt met de tertaalrapportage waar gebruik is gemaakt van voorlopige cijfers.

Opdrachtgeverstevredenheid

De tevredenheid van de opdrachtgevers van de Justitiële ICT Organisatie is een belangrijk graadmeter, aangezien er geen «gedwongen winkelnering» geldt en het uitgangspunt is dat de Justitiële ICT Organisatie kan groeien op basis van prestatie. De tevredenheid van opdrachtgevers is bepalend voor de verdere ontwikkeling van de Justitiële ICT Organisatie.

De Justitiële ICT Organisatie heeft in het recent uitgevoerde opdrachtgeverstevredenheidsonderzoek een gemiddeld cijfer van 5,2 gekregen. Aan het begin van 2023 is ook een opdrachtgeverstevredenheidsonderzoek uitgevoerd, waar een gemiddeld cijfer van 5,8 uitkwam. Het onderzoek richt zich op drie aandachtsgebieden, namelijk Algemene, Specifieke en Expertise diensten. Een onvoldoende is een pittige beoordeling.

De Justitiële ICT Organisatie analyseert de recente onderzoeksresultaten en zal binnenkort de follow-up aan de opdrachtgevers aanbieden. Gezien de resultaten op onderdelen nogal kritisch waren, willen wij de analyse ook bewust en goed maken.

Tij dige afhandeling helpdeskcalls 94% en levering werkplekdiensten 94%

De helpdesk heeft 94% (norm 90%) van de calls tijdig afgehandeld. Meldingen zijn tijdig opgelost gedurende het hele jaar 2023. Wij hebben de gestelde norm continu kunnen halen.

Het percentage tijdige levering werkplekdiensten van 94% (norm 90%) komt door aanpassingen in de manier waarop geleverd wordt. In 2023 is meer vanuit de vooruitgeschoven voorraden bij OSS-BD gewerkt en minder vanaf het centraal magazijn geleverd.

Projecten binnen budget (87%) en planning (97%)

De Justitiële ICT Organisatie heeft in 2023 aan 142 klantopdrachten gewerkt, waarvan 19 klantprojecten het budget hebben overschreden (87% tov norm 90%). De grootste overschrijding liggen met name bij opdrachten van onze grootste opdrachtgever (7 opdrachten), door de complexiteit van de vraag­stukken en bijbehorende impact op scope en fasering.

97% van de projecten zijn binnen de planning. Dit percentage is ook gebaseerd op alle klantprojecten. De Justitiële ICT Organisatie heeft 4 klantprojecten die niet binnen tijd zijn uitgevoerd van de 142 klantprojecten (realisatie 97% tov norm 90%).

Licence