A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2005 wijzigingen aan te brengen in:
a. de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Justitie;
b. de begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten van dit ministerie.
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Justitie,
J. P. H. Donner
De Minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie,
M. C. F. Verdonk
1. | Inleiding | 3 |
2. | Het beleid | 3 |
2.1 | Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties | 4 |
2.2 | De beleidsartikelen | 9 |
11 Nederlandse rechtsorde | 9 | |
12 Rechtspleging en rechtsbijstand | 9 | |
13 Rechtshandhaving en criminaliteitsbestrijding | 10 | |
14 Jeugd | 13 | |
15 Vreemdelingen | 14 | |
16 Integratie | 15 | |
17 Internationale rechtsorde | 16 | |
2.3 | De niet-beleidsartikelen | |
Niet-beleidsartikel 91.1 Algemeen | 16 | |
Niet-beleidsartikel 92.1 Nominaal en onvoorzien | 17 | |
Niet-beleidsartikel 93.1 Geheime uitgaven | 18 | |
Bijlage 1: | Definitieve openingsbalans Dienst Justis | 19 |
Bijlage 2: | Definitieve openingsbalans Raad voor de Rechtspraak | 24 |
Dit is de 1e suppletore begroting 2005 van het ministerie van Justitie. Deze suppletore begroting hangt samen met de Voorjaarsnota 2005.
In hoofdstuk 2 zijn allereerst de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties per beleidsartikel opgenomen (paragraaf 2.1). Vervolgens is per (niet-)beleidsartikel de tabel budgettaire gevolgen van beleid opgenomen (paragraaf 2.2 en 2.3). Hierin staan per beleidsartikel kolomsgewijs de stand ontwerpbegroting 2005, de mutaties betreffende nota's van wijzigingen en amendementen op de ontwerpbegroting 2005, de mutaties 1e suppletore begroting 2005, de stand 1e suppletore begroting 2005 en de mutaties 1e suppletore begroting 2005 voor de jaren 2006 tot en met 2009 inclusief nota's van wijzigingen en amendementen op de ontwerpbegroting 2005.
Vervolgens worden bij het beleidsartikel alle uitgaven- en ontvangstenmutaties groter dan € 5,0 miljoen en overige politiek relevante mutaties toegelicht.
Op 20 januari jl. is de Tweede Kamer door middel van een brief geïnformeerd over de ontwikkelingen op het gebied van terrorismebestrijding (TK 29 754, nr. 5). De Nederlandse kwetsbaarheid, de urgentie, de internationale druk en de dringend benodigde aandacht voor bepaalde aspecten van terrorismebestrijding vergen nieuwe stappen en maatregelen die de weerbaarheid van de samenleving en het vermogen van de overheid om aanslagen te voorkomen en te bestrijden verder kunnen versterken. Dit alles vraagt om een eenduidige, adequate, snelle, flexibele en strak geleide aanpak, met centrale positionering op nationaal niveau van waaruit zowel lokaal als (inter)nationaal makkelijk geschakeld kan worden in de preventiefase en bij het nemen van maatregelen.
Hiertoe is aan het beleidsartikel 13 «Rechtshandhaving en criminaliteitsbestrijding» de operationele doelstelling 13.6 «Terrorismebestrijding» toegevoegd. De mutaties die hieraan gerelateerd zijn worden toegelicht in paragraaf 2.1 «Belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties».
De eindejaarsmarge 2004 (€ 35,4 miljoen), de loonbijstelling (€ 4,1 miljoen), de prijsbijstelling (€ 21,5 miljoen) en een eenmalige vergoeding voor de verhoging van de pensioenpremies (€ 30,3 miljoen) zijn verwerkt bij de niet-beleidsdoelstelling 92.1 «Nominaal en onvoorzien». Deze middelen zullen bij Vermoedelijke Uitkomsten 2005 worden verdeeld over de Justitie-onderdelen.
Op de niet-beleidsdoelstellingen 91.1 «Algemeen» en 92.1 «Nominaal en onvoorzien» zijn een aantal taakstellingen verwerkt. Deze worden bij de betreffende niet-beleidsdoelstellingen toegelicht.
In de begroting 2005 zijn de indicatieve openingsbalansen van de Dienst Justis en Raad voor de Rechtspraak weergegeven. Bijlage 1 en 2 bevatten de definitieve openingsbalans van respectievelijk de Justitiële Uitvoeringsdienst Toetsing, Integriteit en Screening (Dienst Justis) en van de Raad voor de Rechtspraak (RvdR). De controle van deze openingsbalansen hebben geleid tot een goedkeurende accountantsverklaring.
In dit hoofdstuk komen achtereenvolgens de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties (2.1), de beleidsartikelen (2.2) en de niet-beleidsartikelen (2.3) aan de orde.
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
Overzicht belangrijkste suppletore uitgavenmutaties 2005 (Voorjaarsnota) bedragen x € 1 000
Beleidsartikel | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2005 | 5 359 124 | |
Belangrijkste suppletore mutaties: | ||
1) Ambsthalve straftoevoegingen en piketten | 12 | 7 000 |
2) Desaldering ontvangsten Raad voor de Rechtspraak | 12 | – 15 726 |
3) Meeropbrengsten griffierechten | 12 | 10 000 |
4) Terrorismebestrijding | 13 | 13 176 |
5) Terrorismebestrijding – keteneffecten | 13 | 3 000 |
6) Gevangeniswezen | 13 | 24 700 |
7) Intensiveringen veiligheid | 13 en 14 | 5 212 |
8) Gezinsvoogdij | 14 | 5 600 |
9) Pleegzorgmiddelen (naar VWS) | 14 | – 14 198 |
10) Bezetting COA | 15 | 61 000 |
11) Krimpkosten COA | 15 | – 36 500 |
12) Ex-ama's | 15 | 22 250 |
13) Projectkosten beëindiging leefgeld ex-ama's | 15 | 6 000 |
14) Zorgwet VVTV | 15 | 9 200 |
15) Doorwerking afspraken IBO-COA | 15 | 4 800 |
16) Voortzetten remigratiewet | 16 | 6 992 |
17) Integratiecampagne | 16 | 3 300 |
18) Module geestelijk bedienaren | 16 | 2 000 |
19) GBO baten-lasten stelstel | 91 | 12 492 |
20) Eindejaarsmarge HGIS | 91 | – 11 000 |
Overige mutaties | 90 141 | |
Stand 1e suppletore begroting 2005 | 5 568 563 |
Toelichting op de belangrijkste mutaties
1) Ambsthalve straftoevoegingen en piketten
Het aantal ambtshalve straftoevoegingen en piketten is in 2004 fors gestegen, namelijk met 5% respectievelijk 9% ten opzichte van de aantallen in 2003. Naar verwachting worden deze hogere aantallen ook in 2005 gerealiseerd. De budgettaire effecten van deze stijging worden enigszins beperkt als gevolg van de wijziging van de vreemdelingenwet, waarbij de rechterlijke toets van 10 dagen naar 28 dagen is verschoven, hetgeen leidt tot minder instroom van zaken op dit terrein. Gesaldeerd leidt dit tot een verhoging van de operationele doelstelling 12.2 «Adequate toegang tot het rechtsbestel» met € 7,0 miljoen.
2) Desaldering ontvangsten Raad voor de Rechtspraak.
Zie toelichting bij belangrijkste ontvangsten onder 2.1.
3) Meeropbrengsten griffierechten
Zie toelichting bij belangrijkste ontvangsten onder 2.1.
Voor de oprichting van de eenheid Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding (NCTb) is voor operationele doelstelling 13.6 «Terrorismebestrijding» een reeks van € 4,7 miljoen in 2005, € 9,9 miljoen in 2006 en € 9,5 miljoen voor de jaren 2007 en verder beschikbaar gesteld.
Aan de feitelijke uitvoering van persoons- en objectbeveiliging en objectbewaking gaat een proces van informatie- en risicoanalyse vooraf. De NCTb is belast met dit proces. Ten behoeve het toenemende aantal te beveiligen personen en te bewaken/beveiligen objecten wordt de personele staf van de Eenheid Bewaken en Beveiligen (EBB) versterkt. Hiermee gaan middelen van € 0,2 miljoen in 2005 oplopend tot € 0,6 miljoen in 2007 en verdere jaren gepaard.
Naast de middelen die samenhangen met de oprichting van de NCTb, zijn in 2005 middelen beschikbaar gesteld voor:
• de intensivering van het landelijk parket (€ 0,8 miljoen);
• de intensivering van telefoontaps en tolken (€ 1,0 miljoen);
• toelating, toezicht, naturalisatie en terugkeer(€ 1,5 miljoen);
• biometrieregister en vreemdelingenmodule (€ 3,0 miljoen);
• het programma weerbare samenleving (€ 1,0 miljoen);
• de verruiming taakopdracht Landelijk Overleg Minderheden (€ 1,0 miljoen).
5) Terrorismebestrijding – keteneffecten
Uit de nog niet verdeelde middelen die begin 2005 zijn toegekend voor terrorismebestrijding is een bedrag van € 3,0 miljoen beschikbaar gesteld voor de volgende maatregelen op het terrein van de strafrechtketen:
• de ontwikkeling van een nieuw product «contactsporen» bij het NFI (€ 0,5 miljoen op operationele doelstelling 13.2 «Opsporing en forensisch onderzoek»);
• uitbreiding van activiteiten bij het NFI opdat terroristische sporen sneller gesignaleerd worden (€ 0,9 miljoen op operationele doelstelling 13.2 «Opsporing en forensisch onderzoek»);
• uitbreiding capaciteit voor megazaken bij de RvdR (€ 1,2 miljoen op operationele doelstelling 12.1 «Slagvaardige en kwalitatief goede rechtspleging»);
• extra druk op de detentiecapaciteit bij DJI (€ 0,4 miljoen op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoering strafrechtelijke sancties»).
Autonome ontwikkelingen (zoals langere vrijheidsstraffen) die optreden tijdens de uitvoering van het veiligheidsprogramma vergen een uitbreiding van sanctiecapaciteit. In het gevangeniswezen worden extra plaatsen gecreëerd. In 2005 wordt vanwege de nog steeds toenemende behoefte aan celplaatsen op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» een bedrag van € 24,7 miljoen beschikbaar gesteld voor het uitbreiden van de intramurale sanctiecapaciteit. Voor dit bedrag worden nog dit jaar 400 extra celplaatsen voor detentie van meerderjarigen gerealiseerd.
Per 1 oktober 2004 is de strafrechtelijke maatregel ISD – de maatregel voor plaatsing in een inrichting voor stelselmatige daders – in werking getreden. Een deel van deze maatregel wordt extramuraal (buiten de penitentiaire inrichting) ten uitvoer gelegd, met het oog op reïntegratie. In 2005 wordt hiertoe een bedrag van € 1,5 miljoen aan operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» toegevoegd.
Bij de Raad voor de Kinderbescherming is sprake van een structurele toename van het aantal beschermingszaken, basisonderzoeken en vervolgonderzoeken in strafzaken. Met het oog op deze groei wordt in 2005 aan operationele doelstelling 14.1 «Uitvoering jeugdbescherming» een bedrag van € 2,5 miljoen toegevoegd.
Om het veiligheidsrisico bij het verlof voor TBS-gestelden te beperken, wordt een stringenter verlofbeleid en een elektronisch volgsysteem voor TBS'ers met verlof ingevoerd. Om hieraan uitvoering te kunnen geven, worden onder andere de taken van de Forensisch Psychiatrische Dienst uitgebreid, wordt een centraal coördinatiepunt bij het OM gecreëerd en wordt een elektronisch volgsysteem ingevoerd. Hiervoor wordt voor dit jaar € 1,2 miljoen beschikbaar gesteld.
Justitie investeert in 2005 verder in jeugdbescherming. Hiervoor heeft het kabinet in 2005 € 5,6 miljoen uitgetrokken dat wordt toegevoegd aan operationele doelstelling 14.1 «Uitvoering jeugdbescherming». Hiervoor wordt de toetsende taak van de Raad voor de Kinderbescherming in het kader van beëindiging ondertoezichtstellingen en uithuisplaatsingen heringevoerd en wordt het Deltaplan landelijk ingevoerd. Het Deltaplan voorziet in kwaliteitsverbetering van de voogdij door het landelijk invoeren van een nieuw ontwikkelde methodiek en een daamee samenhangende verlaging van de caseload en verhoging van de contacttijd.
9) Pleegzorgmiddelen (naar VWS)
Met de invoering van de Wet op de jeugdzorg per 1 januari 2005 vallen alle pleegzorgvoorzieningen onder de doeluitkering zorgaanbod aan de provincies en grootstedelijke regio's. In verband daarmee worden de middelen die op de Justitiebegroting op operationele doelstelling «Uitvoering jeugdbescherming» zijn geraamd (circa € 14,2 miljoen) voor pleegzorg door de landelijk wekende instellingen overgeheveld naar het ministerie van VWS.
10 en 11) Bezetting en krimpkosten COA
De uitstroomverwachting uit de opvang is voor 2005 naar aanleiding van de realisatie over 2004 neerwaarts bijgesteld. In deze bijstelling zijn ook de positieve effecten van het terugkeerproject meegenomen. Daarnaast heeft de lagere uitstroom van asielzoekers een temporisering van de krimpkosten tot gevolg. Per saldo leidt dit tot een uitgavenverhoging van € 24,5 miljoen op operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf».
12 en 13)Ex-ama's en projectkosten beëndiging leefgeld
Vanwege de lage uitstroom van alleenstaande minderjarige asielzoekers 18+ blijft het aantal uitgeprocedeerde ex-ama's langer in de opvang. Hierdoor vallen de kosten voor de opvang van ex-ama's hoger uit dan geraamd. Tevens is er een project opgezet om de verblijfsduur nadat de ama uitgeprocedeerd is, zo kort mogelijk te houden. In dit verband wordt het uitgavenkader op operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» met € 28,3 miljoen verhoogd.
Op de operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» wordt in 2005 het uitgavenkader voor de Zorgwet VVTV (Voorwaardelijke Vergunning tot Verblijf) met € 9,2 miljoen verhoogd. Als gevolg van de vertraagde uitstroom zijn op 1 januari 2005 nog 1750 personen die een beroep doen op de zorgvoorzieningen die gemeenten bieden uit hoofde van de Zorgwet VVTV. In de oorspronkelijke raming is er vanuit gegaan dat in 2005 de procedures zouden zijn afgewikkeld. De afwikkeling duurt echter langer dan verwacht als gevolg van de vertraagde uitstroom. De einddatum is nu voorzien in 2007.
15) Doorwerking afspraken IBO-COA
Op operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» is het uitgavenkader per saldo verhoogd met € 4,8 miljoen in 2005. Het betreft de meerjarige doorwerking van de afspraken IBO-COA die in 2004 zijn gemaakt, met name de afspraken over het nieuw opvangmodel van het COA (€ 14,2 miljoen in 2005) en de lagere kosten project terugkeer 26 000 (€ – 10,6 miljoen in 2005).
In het Hoofdlijnenakkoord is afgesproken dat de Remigratiewet zou worden ingetrokken. De intrekking zal conform de motie Dittrich, Verhagen en Van Aartsen (TK 28 689, nr. 28) echter niet worden uitgevoerd. Remigranten kunnen bij remigratie gebruik blijven maken van de vertrekpremie en de uitkering. De eerder afgeboekte middelen op operationele doelstelling 16.2 «Gelijke toegankelijkheid voorzieningen» van circa € 7,0 miljoen in 2005 worden dan ook teruggeboekt.
Om een evenwichtige benadering van integratievraagstukken te verkrijgen is het van belang om positieve ervaringen van allochtonen vanuit de maatschappij voor het voetlicht te brengen. Om dit te bewerkstelligen zal een integratiecampagne worden gehouden, waarbij concrete positieve voorbeelden voor het voetlicht worden gebracht. Hiervoor is op operationele doelstelling 16.2 «Gelijke toegankelijkheid voorzieningen» in 2005 € 3,3 miljoen beschikbaar gesteld.
18) Module geestelijk bedienaren
Imams dienen vanuit hun voorbeeldfunctie een bijdrage te leveren aan de aansluiting van de moslimgemeenschap met de Nederlandse samenleving en het tegengaan van radicalisering. In het kader van een snelle inburgering van geestelijk bedienaren zal specifiek voor deze groep een aanvullend examen op het gebied van kennis van de Nederlandse samenleving worden ontwikkeld. Tevens zullen inburgeringstrajecten aan geestelijk bedienaren in Nederland worden aangeboden. Op operationele doelstelling 16.1 «Inburgering etnische minderheden» is in 2005 voor dit onderwerp het uitgavenbudget met € 2,0 miljoen verhoogd.
19) GBO – baten-lasten stelsel
Zie toelichting bij de belangrijkste ontvangsten onder 2.1.
Op de niet-beleidsdoelstelling 91 «Algemeen» is in 2005 een bedrag uit de eindejaarsmarge HGIS is € 11,0 miljoen beschikbaar gesteld. Deze middelen worden van 2005 naar 2006, 2007 en 2008 doorgeschoven. Dit betreft € 4,5 miljoen ten behoeve van de huur van tijdelijke huisvesting Europol gedurende een periode van drie jaar en € 6,5 miljoen (in 2006) in verband met de nieuwe huisvesting bij Europol.
Overzicht belangrijkste suppletore ontvangstenmutaties 2005 (Voorjaarsnota) bedragen x € 1 000
Beleidsartikel | Uitgaven | |
---|---|---|
Stand vastgestelde begroting 2005 | 1 001 017 | |
Belangrijkste suppletore mutaties: | ||
1) Vergoeding overdracht vermogensbestanddelen Raad voor de Rechtspraak | 12 | 60 179 |
2) Desaldering ontvangsten Raad voor de Rechtspraak | 12 | – 15 726 |
3) Meeropbrengsten griffierechten | 12 | 10 000 |
4) Meevaller COA 2004 | 15 | 16 800 |
5) ODA toerekening eerstejaars asielopvang | 15 | – 23 800 |
6) GBO – baten-lasten stelsel | 91 | 12 492 |
Overige mutaties | 9 131 | |
Stand 1e suppletore begroting 2005 | 1 070 093 |
1) Vergoeding overdracht vermogensbestanddelen Raad voor de Rechtspraak
Per 1 januari 2005 voert de Raad voor de Rechtspraak een financiële administratie volgens het baten-lastenstelsel. In dat kader wordt het ontvangstenkader op de operationele doelstelling 12.1 «Slagvaardige en kwalitatief goede rechtspleging» verhoogd met circa € 60,1 miljoen. Dit betreft de eenmalige vergoeding van de overdracht van de vermogensbestanddelen van de Raad voor de Rechtspraak (initiële lening).
2) Desaldering ontvangsten Raad voor de Rechtspraak
Per 1 januari 2005 voert de Raad voor de Rechtspraak (RvdR) een financiële administratie volgens het baten-lastenstelsel. Om te komen tot een zuivere bijdrageconstructie conform het baten-lastensysteem wordt de kasontvangstenraming, (met name personeelsgerelateerde ontvangsten) door middel van een desaldering op nul gesteld. Zowel de kas-ontvangstenraming als de kasbijdrage aan de RvdR worden hiertoe op de operationele doelstelling 12.1 «Slagvaardige en kwalitatief goede rechtspleging» verlaagd met circa € 15,7 miljoen.
3) Meeropbrengsten griffierechten
Op operationele doelstelling 12.1 «Slagvaardige en kwalitatief goede rechtspleging» zullen als gevolg van de toenemende zaaksinstroom naar verwachting voor een bedrag van € 10,0 miljoen in 2005 aan meeropbrengsten uit griffierechten optreden. De meeropbrengsten zullen worden ingezet ter financiering van de benodigde capaciteitsuitbreiding bij de rechtspraak.
Het COA heeft in 2004 een positief bedrijfsresultaat behaald. Naar aanleiding van de vaststelling over het subsidie over 2004 zal derhalve in 2005 op operationele doelstelling 15.2.1 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» een bedrag van € 16,8 miljoen worden terug ontvangen van het COA.
5) ODA toerekening eerstejaars asielopvang
Vanwege de dalende instroom van 6 600 naar circa 5 600 asielzoekers die uiteindelijk in de opvang komen, worden minder kosten van de eerste jaarsopvang aan ODA toegerekend. In 2005 wordt de ontvangsten op de operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» met € 23,8 miljoen verlaagd.
De formele start van de Gemeenschappelijke Beheerorganisatie (GBO) als baten-lastendienst is gepland per 1 januari 2006. GBO voert reeds per 1 januari 2005 een financiele administratie volgens het baten-lastenstelsel. Door middel van een desaldering van € 12,5 miljoen op de niet-beleidsdoelstelling 91 «Algemeen» in 2005 wordt in de begroting verwerkt dat de kosten van de GBO doorberekend worden aan de gebruikers.
Budgettaire gevolgen van beleid bedragen x € 1 000
Stand OB 2005 | Mutaties NvW en amend. | Mutaties 1e suppl. 2005 | Stand 1e suppl. 2005 | Mutatie 2006 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2007 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2008 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2009 (incl. NvW en amend.) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 9 852 | 0 | 1 307 | 11 159 | 1 163 | 1 031 | 1 031 | 1 031 |
Apparaat-uitgaven | 9 852 | 0 | 1 307 | 11 159 | 1 163 | 1 031 | 1 031 | 1 031 |
11.1 (Nationale) wetgeving | 5 428 | 0 | – 116 | 5 312 | – 147 | – 177 | – 177 | – 177 |
11.1.1 Directie Wetgeving | 5 428 | 0 | – 116 | 5 312 | – 147 | – 177 | – 177 | – 177 |
11.2 Wetgevingskwaliteitsbeleid | 4 424 | 0 | 1 423 | 5 847 | 1 310 | 1 208 | 1 2 08 | 1 208 |
11.2.1 Directie Wetgeving | 4 424 | 0 | 1 423 | 5 847 | 1 310 | 1 208 | 1 208 | 1 208 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
12 RECHTSPLEGING EN RECHTSBIJSTAND
Budgettaire gevolgen van beleid bedragen x € 1 000
Stand OB 2005 | Mutaties NvW en amend. | Mutaties 1e suppl. 2005 | Stand 1e suppl. 2005 | Mutatie 2006 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2007 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2008 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2009 (incl. NvW en amend.) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 206 168 | 0 | 19 463 | 1 225 631 | 10 469 | 8 327 | 8 323 | 8 323 |
Programma-uitgaven | 1 206 168 | 0 | 19 463 | 1 225 631 | 10 469 | 8 327 | 8 323 | 8 323 |
12.1 Slagvaardige en kwalitatief goede rechtspleging | 806 784 | 0 | – 1 317 | 805 467 | – 1 861 | –2 163 | – 2 167 | – 2 167 |
12.1.1 Raad voor de Rechtspraak – gerechten | 761 351 | 0 | – 649 | 760 702 | – 890 | – 1 139 | – 1 143 | – 1 143 |
12.1.2 Hoge Raad | 24 668 | 0 | – 3 | 24 665 | – 6 | – 9 | – 9 | – 9 |
12.1.3 Overige diensten | 20 765 | 0 | – 665 | 20 100 | – 965 | – 1 015 | – 1 015 | – 1 015 |
12.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel | 399 384 | 0 | 20 780 | 420 164 | 12 330 | 10 490 | 10 490 | 10 490 |
12.2.1 Raden voor Rechtsbijstand | 375 354 | 0 | – 60 | 375 294 | 3 622 | 3 682 | 3 682 | 3 682 |
12.2.2 Overig | 24 030 | 0 | 20 840 | 44 870 | 8 708 | 6 808 | 6 808 | 6 808 |
Ontvangsten | 176 368 | 0 | 54 453 | 230 821 | – 5 726 | – 5 726 | – 5 726 | – 5 726 |
Waarvan griffie-ontvangsten | 152 273 | 0 | 10 000 | 162 273 | 10 000 | 10 000 | 10 000 | 10 000 |
Toelichting op beleidsartikel 12
Ambsthalve straftoevoegingen en piketten
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van € 7,0 miljoen toegelicht.
Op basis van de meest recente cijfers blijkt de afname in aantallen vreemdelingenzaken minder sterk dan geraamd en daarvoor is een bedrag van € 2,0 miljoen structureel beschikbaar gesteld op operationele doelstelling 12.1 «Slagvaardige en kwalitatief goede rechtspleging».
Terrorismebestrijding – keteneffecten
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie toegelicht. Deze mutatie heeft voor een bedrag van € 1,2 miljoen betrekking op operationele doelstelling 12.1 «Slagvaardige en kwalitatief goede rechtspleging».
Vergoeding overdracht vermogensbestanddelen Raad voor de Rechtspraak
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van circa € 60,1 miljoen toegelicht.
Desaldering ontvangsten Raad voor de Rechtspraak
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van circa € 15,7 miljoen toegelicht.
Meeropbrengsten griffierechten
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van circa € 10,0 miljoen toegelicht.
13 RECHTSHANDHAVING EN CRIMINALITEITSBESTRIJDING
Budgettaire gevolgen van beleid bedragen x € 1 000
Stand OB 2005 | Mutaties NvW en amend. | Mutaties 1e suppl. 2005 | Stand 1e suppl. 2005 | Mutatie 2006 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2007 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2008 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2009 (incl. NvW en amend.) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 938 116 | 6 500 | 50 390 | 1 995 006 | 59 669 | 50 938 | 48 251 | 49 943 |
Programma-uitgaven | 1 938 116 | 6 500 | 50 390 | 1 995 006 | 59 669 | 50 938 | 48 251 | 49 943 |
13.1 Preventieve maatregelen | 12 753 | 0 | – 4 230 | 8 523 | – 7 059 | – 7 995 | – 7 995 | – 7 995 |
13.1.1 Dienst Justis | 227 | 0 | 0 | 227 | 0 | 0 | 0 | 0 |
13.1.2 Overig | 12 526 | 0 | – 4 230 | 8 296 | – 7 059 | – 7 995 | – 7 995 | – 7 995 |
13.2 Opsporing en forensisch onderszoek | 67 159 | 0 | – 6 386 | 60 773 | – 5 546 | – 5 553 | – 5 561 | – 5 561 |
13.2.1 NFI | 39 563 | 0 | 1 545 | 41 108 | 2 642 | 2 635 | 2 627 | 2 627 |
13.2.2 Overig | 27 596 | 0 | – 7 931 | 19 665 | – 8 188 | – 8 188 | – 8 188 | – 8 188 |
13.3 Handhaving en vervolging | 495 692 | 1 500 | 7 169 | 504 361 | 7 447 | 9 616 | 9 816 | 9 816 |
13.3.1 Rechtshandhaving | 11 436 | 1 500 | – 3 883 | 9 053 | 2 720 | 2 320 | 2 320 | 2 320 |
13.3.2 Openbaar Ministerie | 484 256 | 0 | 11 052 | 495 308 | 4 727 | 7 296 | 7 496 | 7 496 |
13.4 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties | 1 338 917 | 5 000 | 34 587 | 1 378 504 | 40 517 | 32 919 | 31 889 | 31 822 |
13.4.1 DJI-gevangeniswezen-regulier | 1 035 039 | 5 000 | 18 997 | 1 059 036 | 6 993 | 7 505 | 7 491 | 7 491 |
13.4.2 DJI-TBS | 79 171 | 0 | 7 122 | 86 293 | 15 256 | 15 231 | 15 231 | 15 231 |
13.4.3 3 Reclasseringsorganisaties | 114 888 | 0 | – 4 532 | 110 356 | 1 303 | 711 | 711 | 644 |
13.4.4 SRN taakstraffen | 34 928 | 0 | 1 880 | 36 808 | 1 992 | 1 988 | 1 988 | 1 988 |
13.4.5 CJIB | 71 388 | 0 | 9 113 | 80 501 | 12 966 | 5 477 | 4 461 | 4 461 |
13.4.6 Overig | 3 503 | 0 | 2 007 | 5 510 | 2 007 | 2 007 | 2 007 | 2 007 |
13.5 Slachtofferzorg | 23 595 | 0 | 3 899 | 27 494 | 5 200 | 3 111 | 1 262 | 3 021 |
13.5.1 Slachtofferhulp Nederland (SHN) | 11 536 | 0 | – 167 | 11 369 | 8 | 8 | 8 | 0 |
13.5.2 Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM) | 12 059 | 0 | 4 066 | 16 125 | 5 192 | 3 103 | 1 254 | 3 021 |
13.6 Terrorismebestrijding | 0 | 0 | 15 351 | 15 351 | 19 110 | 18 840 | 18 840 | 18 840 |
13.6.1 NCTb | 0 | 0 | 13 851 | 13 851 | 16 110 | 15 840 | 15 840 | 15 840 |
13.6.2 IND | 0 | 0 | 1 500 | 1 500 | 3 000 | 3 000 | 3 000 | 3 000 |
Ontvangsten | 668 226 | 11 750 | 14 433 | 694 409 | 24 285 | 24 721 | 23 705 | 24 105 |
Waarvan Boeten & Transacties | 652 175 | 11 000 | 13 167 | 676 342 | 22 785 | 22 221 | 21 205 | 21 605 |
Waarvan Pluk ze | 9 289 | 750 | 1 000 | 11 039 | 1 500 | 2 500 | 2 500 | 2 500 |
Toelichting op beleidsartikel 13
Aan het beleidsartikel «Rechtshandhaving en criminaliteitsbestrijding» wordt de operationele doelstelling 13.6 «Terrorismebestrijding» toegevoegd.
Hiertoe is een organisatorische eenheid Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding (NCTb) opgericht. Deze eenheid staat onder leiding van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding, onder de gezamenlijke verantwoordelijkheid van de minister van Justitie en de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, en heeft als doel de regie op nationaal niveau te verankeren en centrale beslissingsmacht met heldere regielijnen en bevoegdheden voor alle fasen en facetten van terrorismebestrijding aan te brengen.
De activiteiten van de IND in het kader van deze doelstelling betreffen het beoordelen van dossiers op verblijfsrechtelijke consequenties ter ondersteuning van de vroegtijdige signalering van risicogevallen.
Herschikking middelen capaciteitsuitbreiding
Recent heeft het Europese Hof voor de Rechten van de Mens de uitspraak gedaan dat de maximale wachttermijn voor TBS-passanten in het gevangeniswezen niet meer dan zes maanden mag bedragen. In verband met de passantenproblematiek wordt in 2005 circa € 5,9 miljoen (in 2006 en verder circa € 14,2 miljoen) van het gevangeniswezen naar de TBS-sector overgeheveld binnen de operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties». De capaciteit van de sector TBS wordt middels deze overheveling uitgebreid met 40 plaatsen in 2005 en structureel met 96 plaatsen. De capacitaire taakstelling van de reguliere capaciteit van de sector gevangeniswezen wordt hierbij gelijktijdig neerwaarts bijgesteld met 114 plaatsen in 2005 en 274 plaatsen structureel.
Voor 2005 en volgende jaren worden voornamelijk in het kader van de Wet Administratiefrechtelijke Handhaving Verkeersvoorschriften (WAHV) hogere productieaantallen verwacht dan thans in de begroting zijn geraamd. Om deze hogere aantallen te kunnen verwerken, zijn aanvullende middelen nodig ter grootte van € 7,2 miljoen in 2005 aflopend tot € 5,2 miljoen vanaf 2007. Hiertoe worden de uitgaven van de operationele doelstelling 13.4 «Ten uitvoerlegging strafrechtelijke sancties» met genoemde bedragen verhoogd. Omdat financiering hiervan plaats vindt door de hogere productieaantallen te realiseren en extra boeten en transacties, worden de ontvangsten van deze operationele doelstelling eveneens verhoogd.
CJIB start in 2005 met de vernieuwing van haar primaire systemen en heeft daarvoor middelen gekregen. Daarbij is rekening gehouden met de systeemaanpassingen die gedaan moeten worden ten behoeve van de implementatie van het wetsvoorstel OM-afdoening. Bij de dekking van deze investeringsvoorstellen zijn de verwachte besparingen betrokken, evenals een structurele verlaging van de kostprijs op de operationele doelstelling 13.4 «Ten uitvoerlegging strafrechtelijke sancties». De meerjarige financiële gevolgen zullen worden verwerkt bij ontwerpbegroting 2006.
Vanwege een toenemend aantal opgelegde taakstraffen wordt € 2,5 miljoen toegevoegd, waarvan € 2 miljoen taakstraffen voor meerderjarigen op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» en € 0,5 miljoen op operationele doelstelling 14.2 «Tenuitvoerlegging justitiële sancties jeugd» taakstraffen voor minderjarigen. Hiervoor kunnen in 2005 circa 1 000 respectievelijk 400 taakstraffen extra worden uitgevoerd.
Mede vanwege de hoge recidivepercentages worden de inspanningen opgevoerd om met adequate trajecten (ex-)gedetineerden beter voor te bereiden op en te begeleiden bij de terugkeer in de samenleving. Daarbij gaat het vooral om extramurale trajecten, vaak voortzetting van reeds in detentie aangevangen programma's. Deze trajecten zijn niet uitsluitend gericht op veelplegers, maar op de gehele populatie (ex-)gedetineerden. Op operationele doelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties» is hiervoor € 1,5 miljoen beschikbaar gesteld.
Terrorismebestrijding: EBB, Rijksalarmcentrale, airmarshalls
an de operationele doelstelling 13.6 «Terrorismebestrijding» worden extra middelen toegevoegd voor:
• de beveiligingsmaatregelen van de eenheid EBB (€ 0,2 miljoen);
• de Rijksalarmcentrale (€ 0,6 miljoen);
• de voortzetting van de inzet van de airmarshalls (€ 1,0 miljoen).
Terrorismebestrijding, keteneffecten
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» worden deze mutaties met een omvang van resp. € 13,2 miljoen (middelen justitie) en € 3,0 miljoen (keteneffecten) toegelicht.
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van € 24,7 miljoen in 2005 toegelicht.
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een totaalomvang van € 5,2 miljoen toegelicht. Hiervan heeft € 2,7 miljoen betrekking op operationeledoelstelling 13.4 «Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties».
Interdepartementale overboekingen
Overdrachtsprotocol KLPD (naar BZK)
Het ministerie van Justitie hevelt in totaal een bedrag over van circa € 6,7 miljoen naar het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) voor het Korps Landelijke Politiediensten (KLPD). Ten laste van de operationele doelstelling 13.2 «Opsporing en forensisch onderzoek» gaat het om een bedrag van circa € 3,1 miljoen ten behoeve van de bestrijding van georganiseerde criminaliteit, circa € 0,5 miljoen voor het Gedetineerden Recherche Informatiepunt (GRIP) en circa € 2,2 miljoen ten behoeve van het Joegoslavië-tribunaal. Ten laste van de operationele doelstelling 13.3 «Handhaving en vervolging» betreft het een bedrag van circa € 0,8 miljoen voor het onderwerp mensensmokkel.
Ramingsbijstelling boeten en transacties
De geïndexeerde boeten- en transactietarieven leiden naar verwachting tot hogere opbrengsten dan nu in de meerjarenraming is verwerkt. Dit leidt tot een verhoging van de ontvangsten op operationele doelstelling 13.4 «Ten uitvoerlegging strafrechtelijke sancties» van € 6 miljoen in 2005.
Zie toelichting bij de mutatie «toename productieaantallen» bij de uitgaven van dit beleidsartikel.
Budgettaire gevolgen van beleid bedragen x € 1 000
Stand OB 2005 | Mutaties NvW en amend. | Mutaties 1e suppl. 2005 | Stand 1e suppl. 2005 | Mutatie 2006 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2007 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2008 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2009 (incl. NvW en amend.) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 720 958 | 12 275 | – 9 609 | 723 624 | 14 931 | 12 051 | 19 648 | 14 223 |
Programma-uitgaven | 720 958 | 12 275 | – 9 609 | 723 624 | 14 931 | 12 051 | 19 648 | 14 223 |
14.1 Uitvoering jeugdbescherming | 295 522 | 12 275 | – 15 044 | 292 753 | 6 321 | 6 941 | 16 138 | 16 138 |
14.1.1 RvdK – civiele maatregelen | 104 221 | 0 | 7 175 | 111 396 | 6 472 | 6 457 | 6 457 | 6 457 |
14.1.2 Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen (LBIO) | 12 991 | 0 | – 3 849 | 9 142 | 2 960 | 2 159 | 56 | 56 |
14.1.3 Bureau's jeugdzorg (gezins)voogdij | 145 226 | 12 275 | – 8 397 | 149 104 | 3 270 | 5 470 | 9 470 | 9 470 |
14.1.4 Overig | 33 084 | 0 | – 9 973 | 23 111 | – 6 381 | – 7 145 | 155 | 155 |
14.2 Tenuitvoerlegging justitiele sancties jeugd | 362 573 | 0 | 6 673 | 369 246 | 10 110 | 9 810 | 9 510 | 9 585 |
14.2.1 DJI – jeugd | 300 659 | 0 | 266 | 300 925 | 600 | 300 | 0 | 0 |
14.2.2 RvdK – taakstraffen | 17 012 | 0 | 2 585 | 19 597 | 2 585 | 2 585 | 2 585 | 2 585 |
14.2.3 HALT | 12 032 | 0 | – 118 | 11 914 | – 75 | – 75 | – 75 | 0 |
14.2.4 Bureau's jeugdzorg – jeugdreclassering | 32 870 | 0 | 3 940 | 36 810 | 7 000 | 7 000 | 7 000 | 7 000 |
14.3 Voogdij ama's | 62 863 | 0 | – 1 238 | 61 625 | – 1 500 | – 4 700 | – 6 000 | – 11 500 |
14.3.1 NIDOS – opvang | 49 235 | 0 | – 1 238 | 47 997 | – 1 500 | – 4 700 | – 6 000 | – 11 500 |
14.3.2 NIDOS – voogdij | 13 628 | 0 | 0 | 13 628 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 12 683 | 0 | 0 | 12 683 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op beleidsartikel 14
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een omvang van € 5,6 miljoen op operationele doelstelling 14.1 «Uitvoering jeugdbescherming» toegelicht.
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie met een totaalomvang van € 5,2 miljoen toegelicht. Hiervan heeft € 2,5 miljoen betrekking op operationele doelstelling 14.1 «Uitvoering jeugdbescherming».
Interdepartementale overboekingen
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze overheveling van operationele doelstelling 14.1 «Uitvoering jeugdbescherming» met een omvang van € 14,2 miljoen toegelicht.
Budgettaire gevolgen van beleid bedragen x € 1 000
Stand OB 2005 | Mutaties NvW en amend. | Mutaties 1e suppl. 2005 | Stand 1e suppl. 2005 | Mutatie 2006 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2007 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2008 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2009 (incl. NvW en amend.) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 016 571 | – 1 050 | 64 249 | 1 079 770 | 147 785 | 92 166 | 1 766 | 2 366 |
Programma-uitgaven | 1 016 571 | – 1 050 | 64 249 | 1 079 770 | 147 785 | 92 166 | 1 766 | 2 366 |
15.1 Verblijfsrechten vreemdelingen | 235 362 | 0 | 1 952 | 237 314 | – 3 748 | – 4 532 | – 4 532 | – 4 532 |
15.1.1 IND | 235 362 | 0 | 1 952 | 237 314 | – 3 748 | – 4 532 | – 4 532 | – 4 532 |
15.1.2 Overig | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
15.2 Opvang gedurende beoordeling verblijf | 540 910 | – 1 050 | 64 631 | 604 491 | 154 050 | 100 012 | 9 612 | 10 212 |
15.2.1 COA en overige opvanginstellingen | 532 513 | – 1 050 | 54 086 | 585 549 | 151 448 | 100 310 | 10 510 | 11 110 |
15.2.2 Overige instellingen | 8 397 | 0 | 10 545 | 18 942 | 2 602 | – 298 | – 898 | – 898 |
15.3 Terugkeer vreemdelingen | 240 299 | 0 | – 2 334 | 237 965 | – 2 517 | – 3 314 | – 3 314 | – 3 314 |
15.3.1 DJI – vreemdelingenbewaring | 138 288 | 0 | – 1 134 | 137 154 | – 1 637 | – 2 156 | – 2 156 | – 2 156 |
15.3.2 DJI – uitzetcentra | 54 777 | 0 | – 315 | 54 462 | – 462 | – 608 | – 608 | – 608 |
15.3.3 IND | 40 347 | 0 | – 814 | 39 533 | – 314 | – 413 | – 413 | – 413 |
15.3.4 Overig | 6 887 | 0 | – 71 | 6 816 | – 104 | – 137 | – 137 | – 137 |
Ontvangsten | 122 317 | 0 | – 7 000 | 115 317 | – 21 100 | – 15 300 | – 18 800 | – 18 800 |
Toelichting op beleidsartikel 15
Ramingsbijstelling productieaantallen
Op grond van de gerealiseerde asielinstroom in 2004 wordt ook voor 2005 een lagere productiecapaciteit bij de IND voor asiel geraamd. De verwachte asielinstroom wordt voor 2005 op 10 000 per jaar gesteld. In 2005 komt daardoor een bedrag van € 5 miljoen op operationele doelstelling 15.1 «Verblijfsrechten vreemdelingen» vrij te vallen.
Herstel informatievoorziening en performance
De ICT-systemen, die het primaire proces bij de Immigratie en Naturalisatiedienst (IND) ondersteunen, sluiten onvoldoende aan op de berichtenuitwisseling tussen de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) en andere systemen van de ketenpartners. Voor het herstel en verbetering van de performance van de systemen is een investering nodig van € 5,0 miljoen op de operationele doelstelling 15.1 «Verblijfsrechten vreemdelingen».
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» worden de mutaties die in dit kader op operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» plaatsvinden in 2005 toegelicht.
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie op operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» met een omvang van € 22,3 miljoen toegelicht.
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie op operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» met een omvang van € 9,2 miljoen in 2005 toegelicht.
Projectkosten beëindiging leefgeld ex-ama's
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie op operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» met een omvang van € 6,0 miljoen toegelicht.
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» worden deze mutaties met een omvang van per saldo € 4,8 miljoen in 2005 toegelicht.
ODA toerekening eerstejaars asielopvang
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie op operationele doelstelling 15.2 «Opvang gedurende beoordeling verblijf» met een omvang van € 23,8 miljoen in 2005 toegelicht.
Budgettaire gevolgen van beleid bedragen x € 1 000
Stand OB 2005 | Mutaties NvW en amend. | Mutaties 1e suppl. 2005 | Stand 1e suppl. 2005 | Mutatie 2006 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2007 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2008 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2009 (incl. NvW en amend.) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 232 972 | 5 300 | 15 057 | 253 329 | 27 758 | 25 400 | 22 700 | 18 700 |
Programma-uitgaven | 233 425 | 5 300 | 14 604 | 253 329 | 27 873 | 25 515 | 22 815 | 18 815 |
16.1 Inburgering etnische minderheden | 195 657 | 5 000 | 3 566 | 204 223 | 10 761 | 7 000 | 7 000 | 2 000 |
16.1.1 Gemeenten | 195 657 | 5 000 | 3 566 | 204 223 | 10 761 | 7 000 | 7 000 | 2 000 |
16.2 Gelijke toegankelijkheid voorzieningen | 37 768 | 300 | 11 038 | 49 106 | 17 112 | 18 515 | 15 815 | 16 815 |
16.2.1 Sociale Verzekeringsbank (SVB) | 23 008 | 0 | 6 992 | 30 000 | 11 113 | 12 616 | 15 216 | 15 216 |
16.2.2 Overig | 14 760 | 300 | 4 046 | 19 106 | 5 999 | 5 899 | 599 | 1 599 |
Ontvangsten | 454 | 0 | 83 | 537 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op beleidsartikel 16
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie op operationele doelstelling 16.2 «Gelijke toegankelijkheid voorzieningen» met een omvang van € 7,0 miljoen in 2005 toegelicht.
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie operationele doelstelling 16.2 «Gelijke toegankelijkheid voorzieningen» met een omvang van € 3,3 miljoen in 2005 toegelicht.
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie op operationele doelstelling 16.1«Inburgering etnische minderheden» met een omvang van € 2,0 miljoen in 2005 toegelicht.
Budgettaire gevolgen van beleid bedragen x € 1 000
Stand OB 2005 | Mutaties NvW en amend. | Mutaties 1e suppl. 2005 | Stand 1e suppl. 2005 | Mutatie 2006 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2007 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2008 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2009 (incl. NvW en amend.) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 809 | 0 | – 22 | 1 787 | – 32 | – 42 | – 42 | – 42 |
Apparaat-uitgaven | 1 809 | 0 | – 22 | 1 787 | – 32 | – 42 | – 42 | – 42 |
17.1 Internationale regelgeving | 1 809 | 0 | – 22 | 1 787 | – 32 | – 42 | – 42 | – 42 |
17.1.1 Directie Wetgeving | 1 809 | 0 | – 22 | 1 787 | – 32 | – 42 | – 42 | – 42 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Budgettaire gevolgen van beleid bedragen x € 1 000
Stand OB 2005 | Mutaties NvW en amend. | Mutaties 1e suppl. 2005 | Stand 1e suppl. 2005 | Mutatie 2006 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2007 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2008 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2009 (incl. NvW en amend.) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 203 789 | 6 000 | – 15 431 | 194 358 | – 9 718 | – 11 944 | – 9 900 | – 13 373 |
Programma-uitgaven | 40 182 | 0 | – 11 894 | 28 288 | 7 476 | 1 052 | 1 218 | – 388 |
91.1 Algemeen | 40 182 | 0 | – 11 894 | 28 288 | 7 476 | 1 052 | 1 218 | – 388 |
91.1.1 Effectieve besturing van het Justitie apparaat | 40 182 | 0 | – 11 894 | 28 288 | 7 476 | 1 052 | 1 218 | – 388 |
Apparaat-uitgaven | 164 404 | 6 000 | – 3 653 | 166 751 | – 17 309 | – 13 111 | – 11 233 | – 13 100 |
91.1 Algemeen | 164 404 | 6 000 | – 3 653 | 166 751 | – 17 309 | – 13 111 | – 11 233 | – 13 100 |
91.1.1 Effectieve besturing van het Justitie apparaat | 164 404 | 6 000 | – 3 653 | 166 751 | – 17 309 | – 13 111 | – 11 233 | – 13 100 |
Ontvangsten | 9 219 | 0 | 7 107 | 16 326 | – 5 385 | – 5 385 | – 5 385 | – 5 385 |
Toelichting niet-beleidsartikel 91
Compartimentering budget GBO in verband met batenlastenadministratie
De formele start van de Gemeenschappelijke Beheerorganisatie (GBO) als baten-lastendienst is gepland per 1 januari 2006. GBO voert reeds per 1 januari 2005 een financiele administratie volgens het baten-lastenstelsel. In dit kader is een aantal technische mutaties uitgevoerd.
De GBO zal met ingang van 2005 tarieven op basis van integrale kosten doorberekenen aan opdrachtgevers. Door deze compartimentering van het budget van de GBO zijn opdrachtgevers per 2005 in staat de tarieven te betalen aan GBO. De overgehevelde reeks van het niet-beleidsdoelstelling 91.1 «Algemeen» naar diverse andere artikelen bedraagt circa € 8,2 miljoen in 2005 aflopend tot circa € 7,6 miljoen structureel.
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie op de niet-beleidsdoelstelling 91.1«Algemeen» met een omvang van € 11,0 miljoen in 2005 toegelicht.
Doorverdeling Efficiencytaakstelling
In verband met rijksbrede problematiek heeft het Kabinet besloten tot een aanvullende efficiencytaakstelling. Deze taakstelling bestaat uit een loongerelateerde component en de onderdelen agentschappen en zbo's. Vanaf de niet-beleidsdoelstelling 91.1 «Algemeen» vindt de doorverdeling van deze taakstelling van € 4,3 miljoen in 2005, oplopend tot € 9,7 miljoen in 2009 plaats.
In paragraaf 2.1 «Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties» wordt deze mutatie op de niet-beleidsdoelstelling 91.1 «Algemeen» met een omvang van circa € 12,5 miljoen in 2005 toegelicht.
De formele start van de Gemeenschappelijke Beheerorganisatie (GBO) als baten-lastendienst is gepland per 1 januari 2006. GBO voert reeds per 1 januari 2005 een financiele administratie volgens het baten-lastenstelsel. Om te komen tot een zuivere bijdrageconstructie conform het baten-lastensysteem wordt de kasontvangstenraming door middel van een desaldering op nul gesteld. Zowel het ontvangsten- als uitgavenkader van de GBO op de niet-beleidsdoelstelling 91.1 «Algemeen» worden hiertoe verlaagd met circa € 5,4 miljoen.
Budgettaire gevolgen van beleid bedragen x € 1 000
Stand OB 2005 | Mutaties NvW en amend. | Mutaties 1e suppl. 2005 | Stand 1e suppl. 2005 | Mutatie 2006 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2007 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2008 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2009 (incl. NvW en amend.) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 0 | – 3 350 | 84 604 | 81 254 | 12 819 | 3 038 | 3 133 | 3 317 |
Apparaat-uitgaven | 0 | – 3 350 | 84 604 | 81 254 | 12 819 | 3 038 | 3 133 | 3 317 |
92.1 Nominaal en onvoorzien | 0 | – 3 350 | 84 604 | 81 254 | 12 819 | 3 038 | 3 133 | 3 317 |
92.1.1 Nominaal en onvoorzien | 0 | – 3 350 | 84 604 | 81 254 | 12 819 | 3 038 | 3 133 | 3 317 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De eindejaarsmarge 2004 (circa € 35,4 miljoen) is verwerkt bij de niet-beleidsdoelstelling 92.1 «Nominaal en onvoorzien». Deze middelen zullen bij Vermoedelijke Uitkomsten 2005 worden verdeeld over de Justitie-onderdelen die voor eindejaarsmarge in aanmerking komen.
Met het oog op een efficiëntere inkoop- en aanbestedingsprocedure is in het kabinet een taakstelling «professioneel inkopen en aanbesteden» overeengekomen. De eerste tranche 2004 van deze taakstelling voor het ministerie van Justitie is bij 2e suppletore 2004 verdeeld. Op de niet-beleidsdoelstelling 92.1 «Nominaal en onvoorzien» is voor 2005 een taakstelling van circa € 9,1 miljoen verwerkt. Deze taakstelling zal bij Vermoedelijke Uitkomsten 2005 verwerkt worden over de specifieke Justitie-onderdelen.
Interdepartementale overboekingen
Er is een bedrag van circa € 21,5 miljoen ontvangen voor prijsbijstelling. Deze middelen zijn verwerkt bij de niet-beleidsdoelstelling 92.1 «Nominaal en onvoorzien». Deze middelen zullen bij Vermoedelijke Uitkomsten 2005 worden verdeeld over de Justitie-onderdelen.
Er is een bedrag van circa € 4,1 miljoen ontvangen voor loonbijstelling. Daarnaast is een eenmalige vergoeding voor de verhoging van de pensioenpremies uitgekeerd van circa € 30,2 miljoen. Deze middelen zijn verwerkt bij de niet-beleidsdoelstelling 92.1 «Nominaal en onvoorzien». Deze middelen zullen bij Vermoedelijke Uitkomsten 2005 worden verdeeld over de Justitie-onderdelen.
Budgettaire gevolgen van beleid bedragen x € 1 000
Stand OB 2005 | Mutaties NvW en amend. | Mutaties 1e suppl. 2005 | Stand 1e suppl. 2005 | Mutatie 2006 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2007 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2008 (incl. NvW en amend.) | Mutatie 2009 (incl. NvW en amend.) | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 964 | 0 | 0 | 1 964 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Programma-uitgaven | 1 964 | 0 | 0 | 1 964 | 0 | 0 | 0 | 0 |
93.1 Geheim | 1 964 | 0 | 0 | 1 964 | 0 | 0 | 0 | 0 |
93.1.1 Geheime uitgaven | 1 964 | 0 | 0 | 1 964 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |