A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 en 2 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om de begrotingsstaat van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap voor het jaar 2005 te wijzigen.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht.
B. TOELICHTING OP DE SUPPLETORE BEGROTING
In deze 1e suppletore begroting van OCW zijn de effecten van de besluiten van het Kabinet over de Voorjaarsnota verwerkt. Als gevolg van de besluitvorming wordt in de OCW-begroting in 2005 een uitgavenpeil van circa € 27,3 miljard geraamd.
Deze toelichting bij de 1e suppletore begroting is als volgt opgebouwd:
• Wijzigingen in de begroting 2005 (paragraaf 1.2);
• Wijzigingen in de onderwijsdeelname (paragraaf 1.3);
• Uitdeling van de loon- en prijsbijstelling (paragraaf 1.4).
Daarna volgt een overzicht van de wijzigingen in de OCW-begroting per artikel in paragraaf 2.
1.2 Wijzigingen in de begroting 2005
In de 1e suppletore begroting 2005 is de OCW-begroting per saldo generaal verhoogd met € 105,5 miljoen. Onderstaande tabel laat zien welke posten dit betreft. Na de tabel volgt een verdere toelichting. Tot slot van dit hoofdstuk worden nog twee OCW-brede verdelingen toegelicht.
2005 | |
---|---|
Leerlingen- en studentenaantallen | 84,3 |
Dekking tekort vervangingsfonds | 45,0 |
Dekking tekort participatiefonds (ID-banen) | 14,0 |
Studiefinanciering | – 52,6 |
Collectie Ritman | 9,4 |
Restitutie oorlogskunst (commissie Ekkart) | 2,0 |
Archiefselectie/depot | 1,6 |
Overig (o.a. intertemporele compensatie) | – 69,8 |
Subtotaal | 33,9 |
Eindejaarsmarge 2004/2005 | 74,4 |
Asielzoekers | – 2,8 |
Totale generale bijdrage | 105,5 |
Maximale plafond leenfaciliteit CFI | 10,0 |
Maximale plafond leenfaciliteit RAD | 1,7 |
Leerlingen- en studentenaantallen
De begroting van OCW wordt in 2005 verhoogd met € 84,3 mln. In paragraaf 1.3 wordt dit nader toegelicht.
Het Vervangingsfonds heeft momenteel onvoldoende middelen om vervanging van leraren op te vangen. Dit werd veroorzaakt door procentueel toenemende vervanging van leraren (mogelijk geworden door het gedaalde lerarentekort) onder gelijktijdige daling van de inkomsten van het Fonds. Het tekort wordt nu gecompenseerd. Hiermee stijgt de vervangingsgraad in het Primair en Voortgezet Onderwijs.
De komende jaren daalt naar verwachting het aantal I/D-banen in het onderwijs. De kosten van de werkloosheidsuitkeringen worden gedragen door het Participatiefonds, waar een tekort ontstaat. Dit wordt gecompenseerd.
Het betreft hier onder meer een herberekening van de effecten van de prestatiebeurs BOL, en de meerjarige doorwerking van de realisaties over 2004. Hierdoor ontstaat ruimte op de OCW-begroting om onder andere de meeruitgaven voor het vervangingsfonds op te vangen.
Dit betreft een generale compensatie ter verwerving van de collectie Ritman.
Restitutie oorlogskunst (commissie Ekkart)
Deze collectie is WBC beschermd maar dreigde naar het buitenland te verdwijnen. Verder zullen n.a.v. de commissie Ekkart kunstwerken uit de Tweede Wereldoorlog worden gerestitueerd aan de oorspronkelijke eigenaren.
Voor het wegwerken van achterstanden bij beheer van 130 km archief bij verschillende departementen wordt OCW generaal gecompenseerd wegens haar coördinerende rol.
Overig (o.a. intertemporele compensatie)
Deze post betreft een saldo van verschillende mutaties bij o.a. primair onderwijs. Daarnaast vindt een intertemporele compensatie plaats zodat het grillig verloop van de effecten van de prestatiebeurs BOL op de OCW-begroting verevend wordt. Tenslotte wordt het restant van de eindejaarsmarge (€ 46,2 miljoen) ingezet voor onder andere de meeruitgaven van het vervangingsfonds.
De eindejaarsmarge 2004 wordt bij deze suppletore wet aan de begroting toegevoegd. Deels wordt hiermee OCW-specifieke problematiek opgelost, deels wordt deze ingezet voor activiteiten die beoogd waren in 2004 plaats te vinden maar vertraagd zijn. Deze laatste categorie wordt in de verschillende begrotingsartikelen toegelicht.
De laatste raming voor wat betreft asielzoekers laat een daling zien. Als gevolg hiervan wordt de OCW-begroting verlaagd met € 2,8 miljoen.
Als gevolg van een extra beroep op de leenfaciliteit, in verband met o.a. voorgenomen investeringen in ICT, is het leenplafond opnieuw vastgesteld.
1.3 Wijzigingen in de onderwijsdeelname 2005
Jaarlijks wordt een raming van het aantal leerlingen en studenten in de verschillende onderwijssectoren opgesteld. Als gevolg hiervan worden de wijzigingen in de onderwijsdeelname budgettair vertaald in de OCW-begroting.
De effecten voor de OCW-begroting 2005 zijn weergegeven in de volgende tabel. Per saldo heeft dit een budgettair effect van € 84,3 miljoen voor 2005.
Uitsplitsing: leerlingen- en studentenaantallen | 2005 |
---|---|
PO | 9,9 |
VO | 11,2 |
BVE | 0,7 |
HBO | 5,8 |
WO | 19,7 |
SFB | 37,0 |
Totaal | 84,3 |
De uitgaven in het primair onderwijs stijgen in 2005 met € 9,9 miljoen. Deze verhoging is gebaseerd op de bevolkingsprognose, de leerlingentelling van 1 oktober 2004 en de hieruit voortvloeiende leerlingenraming.
Op basis van de meest recente raming van de leerlingenontwikkeling wordt stijgen de uitgaven in het VO in 2005 met € 11,4 miljoen.
Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie
Het totaal aantal deelnemers in het mbo is hoger dan vorig jaar geraamd. Per saldo resulteert dit in een verhoging van de begroting 2005 met € 0,7 miljoen.
De nieuwe raming van het hoger beroepsonderwijs ligt aanmerkelijk hoger dan in de vorige raming. Dit ligt ten eerste aan een hogere instroom eerstejaars studenten in het voltijd-hbo. Ten tweede wordt deze stijging veroorzaakt door de doorwerking van de hogere raming van vo tweede fase. De begroting 2005 wordt met € 5,8 miljoen opwaarts bijgesteld.
Evenals in de afgelopen jaren is ook in 2005 sprake van een hogere instroom (dan verwacht) in het wetenschappelijk onderwijs. Net als in het hbo is hier sprake van een doorwerking van meer leerlingen uit het vo tweede fase. Dit heeft tot gevolg dat de begroting voor 2005 toeneemt met € 19,7 miljoen.
Het totale aantal leerlingen en studenten is gestegen, hetgeen effect heeft op de ramingen voor studiefinanciering. Per saldo wordt de begroting voor 2005 met € 37,0 miljoen verhoogd.
1.4 Uitdeling van de loon- en prijsbijstelling
In deze 1e suppletore begroting is een groot aantal technische wijzigingen in de begroting opgenomen. Het betreft onder meer (interne) overboekingen tussen de artikelen in de OCW-begroting. Daarnaast worden de uitdeling van de loon- en prijsbijstelling tot de technische wijzigingen gerekend.
De loonbijstelling tranche 2005 betreft een bedrag van € 207,7 miljoen in 2005.
Hierin opgenomen zijn de loonbijstelling voor inburgering ten laste van V&I en voor de onderwijs-instellingen ten laste van LNV. De loonbijstelling voor Academische Ziekenhuizen volgt in een latere bijstelling van de begroting 2005.
De uitdeling van de loonbijstelling naar de verschillende beleidsterreinen en naar V&I en LNV wordt in de 2e suppletore begroting 2005 en de ontwerpbegroting 2006 verwerkt.
De prijsbijstellingstranche 2005 betreft een bedrag van € 72,4 miljoen. De uitdeling van de prijsbijstelling naar de verschillende beleidsterreinen wordt in de 2e suppletore begroting 2005 en de ontwerpbegroting 2006 verwerkt.
1.5 Overige OCW-brede verdelingen
Enveloppe servicegericht uitvoeren
Uit de enveloppemiddelen voor servicegericht uitvoeren worden middelen voor de beleidsportals overgeboekt van het artikelonderdeel «ministerie algemeen: uitvoeringsorganisaties onverdeeld» naar de verschillende beleidsartikelen. Deze mutatie doet zich voor bij de doelstelling programma-uitgaven overig CFI.
De bedragen zijn als volgt verdeeld:
Enveloppe: servicegericht uitvoeren: beleidsportal | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|
PO | 8,5 | 2,9 | 0 | 0 | 0 | 0 |
VO | 1,4 | 0,3 | 0 | 0 | 0 | 0 |
BVE | 2,6 | 0,3 | 0 | 0 | 0 | 0 |
HBO | 1,0 | 0,3 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 13,6 | 3,9 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Deze mutatie doet zich voor bij de doelstelling programma uitgaven overig CFI. De PIA-taakstelling is een aan alle departementen opgelegde taakstelling op inkoop: Professioneel Inkopen en Aanbesteden. De taakstelling wordt gerealiseerd door een andere aanpak van het inkoopproces: meer samen (zowel departementaal als interdepartementaal) aanbesteden en inkopen, gebruik van mantelcontracten, etc. Hier bovenop is een tweede PIA-taakstelling ten laste van de OCW-begroting gebracht van € 1,9 mln (2005), oplopend tot € 5,9 mln structureel (2007). Deze taakstelling is thans verantwoord ten laste van artikel 18, Bestuursdepartement. Ook deze taakstelling maakt onderdeel uit van een rijksbrede PIA-taakstelling.
Ten slotte is een taakstelling adviesraden van € 1,2 mln structureel ten laste van de OCW-begroting verantwoord. Deze is vooralsnog ten laste van artikel 17, Nominaal en onvoorzien gebracht. Deze taakstelling maakt onderdeel uit van een rijksbrede taakstelling adviesraden.
De taakstelling wordt als volgt verdeeld over de verschillende beleidsterreinen:
PIA-taakstelling | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 |
---|---|---|---|---|---|---|
PO | – 80 | – 80 | – 80 | – 80 | – 80 | – 80 |
VO | – 38 | – 38 | – 38 | – 38 | – 38 | – 38 |
BVE | – 24 | – 24 | – 24 | – 24 | – 24 | – 24 |
HBO | – 15 | – 15 | – 15 | – 15 | – 15 | – 15 |
WO | – 5 | – 5 | – 5 | – 5 | – 5 | – 5 |
RAD | – 74 | – 74 | – 74 | – 74 | – 74 | – 74 |
ROB/RDMZ/ICN | – 169 | – 169 | – 169 | – 169 | – 169 | – 169 |
OWB | – 1 | – 1 | – 1 | – 1 | – 1 | – 1 |
Ministerie algemeen | – 452 | – 452 | – 452 | – 452 | – 452 | – 452 |
Cultuurinspecties | – 8 | – 8 | – 8 | – 8 | – 8 | – 8 |
Onderwijsinspectie | – 191 | – 191 | – 191 | – 191 | – 191 | – 191 |
Adviesraden onderwijs | – 6 | – 6 | – 6 | – 6 | – 6 | – 6 |
Adviesraden cultuur | – 12 | – 12 | – 12 | – 12 | – 12 | – 12 |
Adviesraden wetenschappen | – 4 | – 4 | – 4 | – 4 | – 4 | – 4 |
Totaal | – 1 079 | – 1 079 | – 1 079 | – 1 079 | – 1 079 | – 1 079 |
2. Toelichting per begrotingsartikel
Budgettaire gevolgen artikel 10 (bedragen x € 1000)
Stand ontwerpbegroting 2005 | Mutaties nota van wijziging en amen-dement | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore be-groting 2005 | Mutaties 2006 | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 7 483 535 | 42 000 | 91 813 | 7 617 348 | 194 840 | 154 008 | 115 743 | 73 643 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||||||
Uitgaven | 7 484 664 | 42 000 | 91 813 | 7 618 477 | 194 840 | 154 008 | 115 743 | 73 643 |
Programma-uitgaven | 7 479 085 | 42 000 | 91 895 | 7 612 980 | 194 922 | 154 089 | 115 824 | 73 725 |
• Toerusting | 5 823 998 | 0 | 174 257 | 5 998 255 | 218 223 | 182 850 | 182 569 | 157 917 |
• Onderwijskwaliteit | 13 891 | 0 | 4 354 | 18 245 | 6 154 | 6 604 | 304 | 304 |
• Toegankelijkheid | 1 524 524 | 42 000 | 25 922 | 1 592 446 | 104 057 | 108 099 | 95 679 | 80 104 |
Programma-uitgaven overig | 29 466 | 0 | 13 268 | 42 734 | 5 120 | – 80 | – 80 | – 80 |
• Uitvoeringsorganisatie IBG | 8 855 | 0 | 2 648 | 11 503 | 0 | 0 | 0 | 0 |
• Uitvoeringsorganisatie CFI | 20 611 | 0 | 10 620 | 31 231 | 5 120 | – 80 | – 80 | – 80 |
• Voorcalculatorische uitdelingen | 87 206 | 0 | – 125 906 | – 38 700 | – 138 632 | – 143 383 | – 162 647 | –164 520 |
• Apparaatsuitgaven | 5 579 | 0 | – 82 | 5 497 | – 82 | – 82 | – 82 | – 82 |
Ontvangsten | 20 133 | 0 | 31 316 | 51 449 | – 6 327 | – 6 327 | – 6 327 | –6 327 |
Voor het primair onderwijs is sprake van een stijging van de uitgaven en verplichtingen ten opzichte van de oorspronkelijk vastgestelde begroting 2005 van € 91,8 miljoen. Voor € 30,4 miljoen betreft het technische mutaties. Als gevolg van autonome en beleidsmatige mutaties is de begroting met € 61,4 miljoen gestegen.
De ontvangsten zijn met € 31,3 miljoen gestegen. Voor € 28,2 miljoen betreft dit technische mutaties.
Naast de mutaties is er sprake van een aantal verschuivingen op basis van actuele inzichten tussen de operationele doelstellingen die de beschikbare gelden per operationele doelstelling wijzigen, maar die op totaal niveau budgettaire neutraal zijn.
Deze mutatie van € 9,9 miljoen betreft de budgettaire gevolgen van de nieuwe bevolkingsprognose, de leerlingentelling van 1 oktober 2004 en de daaruit voortvloeiende leerlingenraming. Vanaf 2007 wordt dit een negatieve bijstelling.
Deze mutatie doet zich voor bij de doelstellingen toerusting, onderwijskwaliteit en toegankelijkheid.
Voor 2005 is een bedrag van € 0,388 miljoen afgeboekt in verband met een bijstelling van de geraamde uitgaven «eerste opvang asielzoekers».
Diverse bijstellingen personele uitgaven
Op basis van de jaarlijkse analyse van de realisatie in 2004 wordt de raming van de reguliere personele uitgaven in het primair onderwijs in 2005 bijgesteld met € 7,1 miljoen. Het gaat hier om het declarabele deel van de bekostiging voor personele uitgaven. De reeks betreft een saldo van de raming van de meerjarige gemiddelde personele lasten, de formatie en het ouderschaps- en zwangerschapsverlof.
Deze mutatie doet zich voor bij de doelstellingen toerusting, onderwijskwaliteit en toegankelijkheid.
Vervangingsfonds en Participatiefonds
De opgenomen mutatie voor het Vervangingsfonds betreft het dreigende tekort door dalende inkomsten (taakstelling ziekteverzuim; afnemende WAO-inkomsten) terwijl de kosten van vervanging, ondanks een dalend ziekteverzuim, niet afnemen ten gevolge van een grotere beschikbaarheid van vervangers. Door de stijgende vervangingsgraad neemt wel de feitelijke lesuitval ten gevolge van het niet beschikbaar zijn van vervangers af.
De opgenomen mutatie voor het Participatiefonds betreft het dreigende tekort door de instroom in het fonds van werkloze ID-werknemers. Deze instroom hangt samen met een vermindering van de subsidie voor ID-banen aan gemeenten.
Beide mutaties doen zich voor bij de doelstelling toerusting.
• flankerend beleid beëindiging OALT
Het budget voor flankerend beleid (regeling waarbij gemeenten voor OALT-leerkrachten subsidie kunnen vragen tot 1 januari 2005) is in 2004 niet uitgeput. In 2005 worden echter nog uitgaven van circa € 1,8 miljoen verwacht op deze regeling. Hiervoor is een intertemporele compensatie van € 1,8 miljoen van 2004 naar 2005 opgenomen. Deze mutatie doet zich voor bij de doelstelling toerusting.
• uitvoeringskosten UWV OALT-leraren
Het budget voor uitvoeringskosten bij het UWV is tengevolge van de aanscherping van de bevoegdheidseisen OALT (€ 0,4 miljoen) in 2004 niet uitgeput. Omdat in 2005 een toename van de uitvoeringskosten UWV wordt verwacht als gevolg van ontslaguitkeringen OALT en I/D-werknemers, is er een intertemporele compensatie van € 0,4 miljoen van 2004 naar 2005 opgenomen. Deze mutatie doet zich voor bij de doelstelling toerusting.
• OALT
Bij de beëindiging van OALT is een dekking van € 34,5 miljoen afgesproken uit de OALT-ontvangsten van de gemeenten voor de kosten van werkloosheids- en suppletieuitkeringen. Met deze intertemporele compensatie wordt dit totale budget van € 34,5 miljoen verdeeld over de jaren waarin het nodig is. Omdat in 2005 € 4 miljoen nodig is, is € 30,5 miljoen via de intertemporele compensatie verdeeld over de jaren 2005 tot en met 2009. Deze mutatie doet zich voor bij de doelstelling toerusting.
• onderwijs aan zieke kinderen
Er is in 2004 voor een bedrag van € 0,4 miljoen minder beroep gedaan op de meerkostenregeling dan was geraamd. Met name de academische ziekenhuizen hebben achterstand in de aanvraag meerkosten. Deze zullen in 2005 in de gelegenheid worden gesteld om voor het laatst deze achterstand in te lopen. Juridisch gezien is OCW op basis van de regeling meerkosten verplicht deze nabetalingen te verrichten. Hiervoor is een intertemporele compensatie van € 0,4 miljoen van 2004 naar 2005 opgenomen. Deze mutatie doet zich voor bij de doelstelling toegankelijkheid.
• WSNS
In 2004 zijn er twee opdrachten gegeven aan de onderwijsinspectie (voor techniek en voor samenwerkingsverbanden). Deze zijn niet volledig in 2004 tot betaling gekomen. Via deze intertemporele compensatie van € 0,4 miljoen wordt het hiervoor gereserveerde budget doorgeschoven naar 2005 om dan alsnog aan de juridische verplichting te voldoen. Deze mutatie doet zich voor bij de doelstelling toegankelijkheid.
• Uitvoeringskosten UWV regulier
In 2004 is er sprake van een onderuitputting € 2,6 miljoen op het budget uitvoeringskosten UWV. In 2005 is dit bedrag nodig om het voorziene tekort in dat jaar, mede ten gevolge van over de jaargrens doorlopende verplichtingen, te dekken. Deze mutatie doet zich voor bij de doelstelling programma uitgaven overig IBG.
• Enveloppe: invoeringsplan lumpsum PO
Door een intertemporele compensatie van € 2,2 miljoen in 2005 en € 2,3 miljoen in 2006 worden de middelen verdeeld over de jaren dat Cfi deze nodig heeft voor het invoeringsplan lumpsum PO. Deze mutatie doet zich voor bij de doelstelling programma uitgaven overig CFI.
Toelichting ontvangstenmutaties
Uit realisatiecijfers tot en met februari 2005 blijkt dat er ontvangsten onderwijskansen zijn gerealiseerd. Voor de periode 2000 tot augustus 2002 werden de middelen voor onderwijskansen met een aparte subsidiebeschikking toegekend aan de G4 en de G32. Deze gemeenten hebben verantwoording afgelegd over de besteding van de middelen. Middelen die niet (tijdig) waren besteed, zijn teruggevorderd. Deze verantwoordingen zijn inmiddels afgerond.
Deze mutatie doet zich voor bij de ontvangsten.
Regeling exceptionele toename asielzoekers
OCW zal, net als in 2004, middelen terugvorderen op de regeling exceptionele toename asielzoekers. Het gaat dan om € 2 mln. over schooljaar 2003/2004.
Deze mutatie doet zich voor bij de ontvangsten.
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen artikel 3 (x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting 2005 | Mutaties nota van wijziging en amen-dement | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore be-groting 2005 | Mutaties 2006 | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 5 378 046 | – 27 | 15 137 | 5 393 156 | 54 621 | 69 150 | 61 966 | 40 384 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||||||
Uitgaven | 5 361 855 | – 27 | 15 137 | 5 376 965 | 54 621 | 69 150 | 61 966 | 40 384 |
Programma-uitgaven: | ||||||||
– Personeel en materieel | 5 266 373 | 13 263 | 5 279 636 | 54 057 | 69 053 | 61 869 | 40 287 | |
– Onderwijsverzorging en projecten | 70 725 | – 27 | 199 | 70 897 | 199 | 199 | 199 | 199 |
Uitvoeringsorganisaties: | ||||||||
– Uitvoeringsorganisatie IBG | 10 268 | 10 268 | ||||||
– Uitvoeringsorganisatie CFI | 9 867 | 1 401 | 11 268 | 291 | – 38 | – 38 | – 38 | |
Bestuursdepartement | 4 622 | 274 | 4 896 | 74 | – 64 | – 64 | – 64 | |
Ontvangsten | 1 361 | 0 | 0 | 1 361 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voor het voortgezet onderwijs is sprake van een stijging van de uitgaven en de verplichtingen met € 15,1 miljoen ten opzichte van de vastgestelde begroting 2005.
Voor het jaar 2005 is een bedrag van € 11,2 miljoen bijgeboekt op basis van de meest recente leerlingenontwikkeling. Voorts is een bedrag van € 2,4 miljoen afgeboekt in verband met een bijstelling van de uitgaven «eerste opvang asielzoekers».
Onderwijsnummer/Opleidingsgelden
Beleidsmatig is in 2005 een tegenvaller verwerkt van € 4,2 miljoen omdat bepaalde scholen in 2004 te laat waren met het op orde brengen van het onderwijsnummer. De terzake in 2004 opgeschorte bedragen worden nu in 2005 aan de betreffende scholen betaald.
Daartegenover staat in 2005 een meevaller van € 17,3 miljoen als gevolg van versneld (in 2004 in plaats van 2005) uitbetaalde opleidingsgelden.
Vervangings- en Participatiefonds
Door een latere invoering van het wetsvoorstel «voortgezet onderwijs uit het Vervangingsfonds en Participatiefonds» wordt beleidsmatig het overgangsbudget (€ 7,3 miljoen) overgeboekt van 2005 naar 2006.
Voorts is beleidsmatig voor 2005 een bedrag van € 8,4 miljoen toegevoegd inzake functie- en beloningsdifferentiatie vmbo uit de enveloppemiddelen arbeidsmarktknelpunten en vermindering werkdruk.
Voor het overige (+ € 16,9 miljoen) zijn de mutaties volledig technisch van aard.
De ontvangsten zijn ten opzichte van de ontwerpbegroting 2005 niet gewijzigd.
2.4 Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen artikel 4 (bedragen x € 1000)
Stand ontwerpbegroting 2005 | Mutaties nota van wijziging en amen-dement | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore be-groting 2005 | Mutaties 2006 | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2 753 213 | 15 647 | 2 768 860 | 40 085 | 26 843 | 28 212 | 24 344 | |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||||||
Totaal uitgaven | 2 738 005 | 4 861 | 2 742 866 | 26 917 | 27 913 | 26 843 | 28 212 | |
Programma-uitgaven | 2 723 431 | 2 281 | 2 725 712 | 26 693 | 28 018 | 26 648 | 28 317 | |
• Middelbaar beroepsonderwijs | 2 390 135 | – 4 302 | 2 385 833 | 21 746 | 23 463 | 22 393 | 23 762 | |
• Educatie | 243 857 | 4 154 | 248 011 | |||||
• Specifieke stimulering | 89 439 | 2 429 | 91 868 | 4 947 | 4 555 | 4 555 | 4 555 | |
Uitvoeringsorganisaties | 10 797 | 2 661 | 13 458 | 305 | – 24 | – 24 | – 24 | |
• Uitvoeringsorganisatie IBG | 4 479 | 4 479 | ||||||
• Uitvoeringsorganisatie CFI | 6 318 | 2 661 | 8 979 | 305 | – 24 | – 24 | – 24 | |
Apparaatsuitgaven | 3 777 | – 81 | 3 696 | – 81 | – 81 | – 81 | – 81 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Voor het beroepsonderwijs is sprake van een daling van de verplichtingen en de uitgaven ten opzichte van de oorspronkelijk vastgestelde begroting 2005 met respectievelijk € 15,6 miljoen en € 4,9 miljoen. De uitgavenmutaties zijn voor – € 2,9 miljoen technisch van aard en worden in deze suppletore begroting niet toegelicht.
Als gevolg van de meest recente leerlingenontwikkeling is de begroting verhoogd met € 0,7 miljoen. Hierbij is rekening gehouden met de budgettaire oploop en ontvangst van cursusgelden. Voor – € 5,0 miljoen betreft deze mutatie interne overboekingen binnen het departement.
De mutatie betreft een intertemporele compensatie van € 4,2 miljoen voor educatie en servicegericht uitvoeren. Deze middelen zijn vorig jaar niet uitgegeven. Dat zal dit jaar alsnog gebeuren.
De mutaties voor specifieke stimulering bestaan voor € 2,2 miljoen uit overboekingen. Deze mutaties worden in deze suppletore begroting niet toegelicht.
Voor € 0,2 miljoen betreft het een intertemporele compensatie voor het toezicht op de wettelijke taken van de kenniscentra beroepsonderwijs bedrijfsleven (kebb). Deze middelen zijn vorig jaar niet uitgegeven. Dat zal dit jaar alsnog gebeuren.
Aan het budget van CFI is € 2,6 miljoen toegevoegd voor servicegericht uitvoeren.
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen artikel 6 (x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting 2005 | Mutaties nota van wijziging en amen-dement | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore be-groting 2005 | Mutaties 2006 | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1 721 724 | 16 010 | 136 480 | 1 874 214 | 129 645 | 141 316 | 149 216 | 145 516 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||||||
Uitgaven | 1 748 623 | 16 010 | 8 738 | 1 773 371 | 92 145 | 129 316 | 141 316 | 149 216 |
Programma uitgaven | 1 743 554 | 16 010 | 8 767 | 1 768 331 | 92 174 | 129 345 | 141 345 | 149 245 |
Toerusting | ||||||||
Toerusten van instellingen voor het verzorgen van hoger onderwijs en onderzoek | 1 663 804 | 16 010 | 6 308 | 1 686 122 | 91 860 | 129 360 | 141 360 | 149 260 |
Toegankelijkheid | ||||||||
Studiekeuze informatie voor het hoger onderwijs | 1 116 | 184 | 1 300 | |||||
Verbetering doorstroom beroepskolom* | 1 947 | 1 947 | ||||||
Toelatingsbeleid in het hoger onderwijs | 3 293 | 3 293 | ||||||
Zorgopleidingen in het hoger onderwijs | 4 900 | 4 900 | ||||||
Bèta/techniek en emancipatie | 100 | 100 | ||||||
Deltaplan bèta/techniek | 13 946 | 13 946 | ||||||
Prestatieafspraken | 8 667 | 983 | 9 650 | |||||
Kwaliteit | ||||||||
Internationalisering in het hoger onderwijs | 445 | 445 | ||||||
Lectoren/Kennisinnovatie in het hoger beroepsonderwijs | 34 622 | 34 622 | ||||||
Digitale universiteit in het hoger onderwijs | 2 000 | 2 000 | ||||||
Doelmatigheid | Onderdeel lumpsum | |||||||
Programma-uitgaven overig | ||||||||
IBG | 1 904 | 1 904 | ||||||
CFI | 3 889 | 1 292 | 5 181 | 314 | – 15 | – 15 | – 15 | |
Apparaatsuitgaven hoger onderwijs** | 5 069 | – 29 | 5 040 | – 29 | – 29 | – 29 | – 29 | |
Ontvangsten | 17 | 17 |
* Exclusief de middelen impuls beroepskolom. Deze maken onderdeel uit van toerusting (lumpsum).
** In 2004 zijn de directies HBO en WO samengevoegd. De totale apparaatskosten voor de nieuwe directie Hoger Onderwijs zijn begroot op begrotingsartikel 6. De middelen voor beleidsgericht onderzoek voor het gehele hoger onderwijs maken deel uit van de programma-uitgaven van begrotingsartikel 7.
De uitgaven voor het hoger beroepsonderwijs zijn verhoogd met € 8,7 miljoen, te weten:
• een autonome verhoging van € 5,8 miljoen;
• een beleidsmatige verhoging van € 2,5 miljoen en
• een technische verhoging van (per saldo) € 0,5 miljoen.
De verplichtingen zijn met € 94,5 miljoen verhoogd. De ontvangsten zijn niet gewijzigd.
Toelichting mutaties per operationele doelstelling
De verhoging van € 6,3 miljoen voor het onderdeel «toerusten van instellingen voor het verzorgen van hoger onderwijs en onderzoek» is met name het gevolg van:
• een verhoging van € 5,8 miljoen voor de toename van het aantal studenten in het hoger beroepsonderwijs. De verhoging is toegepast omdat het aantal studenten in de Referentieraming 2005 hoger ligt dan de raming van 2004. Oorzaak hiervan is een hogere instroom in de voltijdse opleidingen tegenover een daling in het deeltijdonderwijs.
• een verhoging van € 0,2 miljoen voor het experiment «vouchers in vraaggestuurd duaal onderwijs». De laatste betaling van dit experiment was geraamd voor 2004, maar is vanwege het tijdstip van afhandeling van de eindverantwoording doorgeschoven naar 2005.
• een interne overboeking van artikel 9 (arbeidsmarkt en personeelsbeleid) van € 0,3 miljoen voor de financiering van de zgn. pilot kopopleiding hbo.
Deze operationele doelstelling is met € 1,2 miljoen verhoogd. Deze verhoging heeft betrekking op twee onderdelen:
• «studiekeuze informatie hoger onderwijs»: aangezien de kosten voor dit onderdeel voor het gehele hoger onderwijs worden verantwoord op artikel 6 worden de nog resterende middelen ad € 0,2 miljoen op artikel 7 toegevoegd aan artikel 6 (eerder werd al een bedrag van € 0,5 miljoen overgeboekt). Het totaal beschikbare budget voor dit onderdeel komt hiermee op € 1,3 miljoen.
• «prestatieafspraken»: uit de middelen voor prestatieafspraken is voor de sector hbo in 2004 voor toelatingsbeleid een bedrag van € 1 miljoen doorgeschoven naar 2005. In 2004 is de goedkeuring op de voorstellen, die door de instellingen zijn ingediend in het kader van «Ruim baan voor talent», aangehouden tot na het wetgevingsoverleg over de Experimentenwet vooropleidingseisen, selectie en collegegeldheffing. Dit overleg heeft inmiddels op 24 januari 2005 plaatsgevonden.
De verhoging van € 1,3 miljoen heeft nagenoeg geheel betrekking op de middelen die beschikbaar zijn voor de CFI voor de ontwikkeling door dit agentschap van de zgn. «beleidsportals».
2.7 Wetenschappelijk onderwijs
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen artikel 7 (x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting 2005 | Mutaties nota van wijziging en amen-dement | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore be-groting 2005 | Mutaties 2006 | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 3 272 056 | 17 920 | 79 082 | 3 369 058 | 104 634 | 126 342 | 156 242 | 181 642 |
Waarvan garanties | ||||||||
Uitgaven | 3 255 926 | 4 520 | 29 827 | 3 290 273 | 81 631 | 113 434 | 136 642 | 169 342 |
Programma-uitgaven | 3 255 926 | 4 520 | 29 827 | 3 290 273 | 81 631 | 113 434 | 136 642 | 169 342 |
Toerusting | ||||||||
Toerusten van instellingen voor het verzorgen van hoger onderwijs en onderzoek | 3 200 380 | 5 520 | 23 599 | 3 229 499 | 73 755 | 106 558 | 129 766 | 162 466 |
Toerusten van faciliterende organisaties gericht op het hoger onderwijs | 15 155 | 6 562 | 21 717 | 6 881 | 6 881 | 6 881 | 6 881 | |
Toegankelijkheid | ||||||||
Onderzoeksmasters in het wetenschappelijk onderwijs | 7 910 | – 2 000 | 0 | 5 910 | ||||
Numerus fixus geneeskundeopleidingen in het wetenschappelijk onderwijs* | ||||||||
Zorgopleidingen in het hoger onderwijs | 6 300 | 0 | 6 300 | |||||
Studiekeuze-informatie voor het hoger onderwijs | 184 | – 184 | 0 | |||||
Toelatingsbeleid in het hoger onderwijs | 1 633 | 1 084 | 2 717 | |||||
Prestatieafspraken | 4 333 | 771 | 5 104 | |||||
Kwaliteit | ||||||||
Kwaliteitszorg en accreditatie in het hoger onderwijs (zit in faciliterende organisaties) | ||||||||
Dynamisering eerste geldstroom wetenschappelijk onderzoek | 4 821 | – 2 000 | – 2 000 | 821 | –2 000 | |||
Internationalisering in het hoger onderwijs | 2 154 | 0 | 2 154 | |||||
SURF Educatiefonds in het hoger onderwijs | 4 000 | 0 | 4 000 | |||||
Digitale universiteit in het hoger onderwijs | 1 000 | 0 | 1 000 | |||||
Jonge universiteiten | 3 000 | 3 000 | 0 | 6 000 | 3 000 | |||
Doelmatigheid | Onderdeel lumpsum | |||||||
Programma uitgaven overig | ||||||||
IBG | 3 633 | 0 | 3 633 | |||||
CFI | 1 423 | – 5 | 1 418 | – 5 | – 5 | – 5 | – 5 | |
Apparaatsuitgaven | 0 | 0 | 0 | |||||
Ontvangsten | 1 400 | 0 | 0 | 1 400 | 0 | 0 | 0 | 0 |
* Vanaf 2005 maken de middelen deel uit van toerusting (lumpsum).
De uitgaven voor het wetenschappelijk onderwijs zijn verhoogd met € 29,8 miljoen, te weten:
• een autonome verhoging van € 22,2 miljoen;
• een beleidsmatige verhoging van € 1,9 miljoen en
• een technische verhoging van (per saldo) € 5,7 miljoen.
De verplichtingen zijn met € 70,5 miljoen verhoogd. De ontvangsten zijn niet gewijzigd.
Toelichting mutaties per operationele doelstelling
De verhoging van € 30,2 miljoen voor de onderdelen «toerusten van instellingen voor het verzorgen van hoger onderwijs en onderzoek» en «toerusten van faciliterende organisaties gericht op het hoger onderwijs» is het gevolg van:
• een bijstelling ten laste van het ministerie van Buitenlandse Zaken voor loonbijstelling 2004 voor de instellingen internationaal onderwijs en onderzoek van € 0,7 miljoen;
• een bijstelling ten laste van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport voor loonbijstelling 2004 voor de academische ziekenhuizen van € 0,8 miljoen;
• een correctie op de uitdeling van de loonbijstelling 2004 van € 2,5 miljoen;
• een verhoging in 2005 van € 19,7 miljoen voor de toename van het aantal studenten in het wetenschappelijk onderwijs;
• een interne overboeking van artikel 8 «internationaal onderwijsbeleid» van € 6,4 miljoen voor mobiliteitsprogramma's die met ingang van 2005 door de directie Hoger onderwijs worden beheerd en uitgevoerd en door de Stichting NUFFIC.
Deze operationele doelstelling is per saldo verhoogd met € 1,7 miljoen. Deze verhoging heeft betrekking op:
• «studiekeuze-informatie hoger onderwijs»: aangezien de kosten voor dit onderdeel voor het gehele hoger onderwijs worden verantwoord op artikel 6 worden de nog resterende middelen ad € 0,2 miljoen op artikel 7 toegevoegd aan artikel 6 (eerder werd al een bedrag van € 0,5 miljoen overgeboekt);
• «toelatingsbeleid in het hoger onderwijs»: met amendement nr. 20 (29 200 VIII, begroting 2004) is € 3 miljoen beschikbaar voor de Stichting Handicap en Studie. Hiervan is € 1,1 miljoen doorgeschoven naar 2005;
• «prestatieafspraken»: Uit de middelen voor prestatieafspraken is voor de sector wo in 2004 voor toelatingsbeleid een bedrag van € 0,8 miljoen doorgeschoven naar 2005. In 2004 is de goedkeuring op de voorstellen, die door de instellingen zijn ingediend in het kader van «Ruim baan voor talent», aangehouden tot na het wetgevingsoverleg over de Experimentenwet vooropleidingseisen, selectie en collegegeldheffing. Dit overleg heeft inmiddels op 24 januari 2005 plaatsgevonden.
Deze operationele doelstelling is verlaagd met € 2,0 miljoen en heeft betrekking op een interne overboeking naar artikel 16 «Onderzoek en wetenschappen». Hiermee wordt uitvoering gegeven aan het gestelde op pagina 151 van de begroting 2005: «Met amendement nr. 35 (29 200 VIII, begroting 2004) is éénmalig € 4,0 miljoen vrijgemaakt voor jonge onderzoekers in het wetenschappelijk onderzoek. Daarvan is € 2,0 miljoen uitgetrokken voor kleurrijk talent (beleidsprogramma Mozaïek) en € 2,0 miljoen voor de stimulering van vrouwelijk talent. Wegens succes van het programma Mozaïek is besloten het programma in 2005 en 2006 voort te zetten.
2.8 Internationaal onderwijsbeleid
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen artikel 8 (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting 2005 | Mutaties nota van wijziging en amen-dement | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore be-groting 2005 | Mutaties 2006 | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 19 612 | –6 200 | 13 412 | – 6 598 | – 6 500 | – 6 500 | –6 500 | |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||||||
Uitgaven | 21 245 | – 5 849 | 15 396 | – 6 500 | – 6 500 | – 6 500 | –6 500 | |
Programma-uitgaven | 19 284 | – 5 942 | 13 342 | – 6 564 | – 6 564 | – 6 564 | –6 564 | |
Mobiliteit | 10 711 | – 5 800 | 4 911 | – 5 922 | – 5 922 | – 5 922 | – 5 922 | |
Samenwerkingsverbanden | 2 927 | 2 927 | ||||||
Institutionele subsidies Nederland | 4 975 | – 543 | 4 432 | – 543 | – 543 | – 543 | – 543 | |
Instellingen buitenland | 166 | – 99 | 67 | – 99 | – 99 | – 99 | – 99 | |
Overige internationale uitgaven | 505 | 500 | 1 005 | |||||
Apparaatsuitgaven | 1 961 | 93 | 2 054 | 64 | 64 | 64 | 64 | |
Ontvangsten | 99 | 99 |
Er is beleidsmatig, als intertemporele compensatie, voor een bedrag van € 0,529 miljoen gemuteerd. Het betreft en verschuiving van gelden van het jaar 2004 naar het jaar 2005, voor de afronding van verplichtingen die voortvloeien uit het EU-voorzitterschap 2004. Een belangrijk deel van deze verplichtingen betreft de conferentie in Maastricht in december 2004.
De overige mutaties zijn technisch van aard.
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen artikel 9 (bedragen x € 1000)
Stand ontwerpbegroting 2005 | Mutaties nota van wijziging en amen-dement | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore be-groting 2005 | Mutaties 2006 | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 187 906 | – 8 000 | – 11 105 | 168 801 | – 18 048 | – 19 470 | – 19 470 | –19 470 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||||||
Uitgaven | 187 906 | – 8 000 | – 11 105 | 168 801 | – 18 048 | – 19 470 | – 19 470 | 19 470 |
Programma-uitgaven | ||||||||
• 9.11 Arbeidsmarkt | 137 737 | – 8 000 | – 11 385 | 118 352 | – 18 028 | – 19 450 | –19 450 | – 19 450 |
• 9.12 ZVOO | 46 621 | 46 621 | ||||||
Apparaatsuitgaven | ||||||||
• Uitvoeringsorganisatie IBG | ||||||||
• Uitvoeringsorganisatie CFI | ||||||||
• Uitvoeringsorganisatie RAD | ||||||||
• Bestuursdepartement | 3 548 | 280 | 3 828 | – 20 | – 20 | – 20 | – 20 | |
Ontvangsten |
In de programma-uitgaven onderwijspersoneel is sprake van een daling van de uitgaven met € – 19,4 miljoen. Uit te splitsen in:
– een amendement voor € – 8,0 mln. ter dekking van de motie Verhagen en
– een saldo van € – 11,4 miljoen bestaande uit technische en beleidsmatige mutaties.
De technische mutaties betreffen € – 15,4 miljoen, de beleidsmatige mutaties € 4 miljoen:
• een mutatie van € 8,0 miljoen voor de onderuitputting zij-instroom 2004 ter dekking van de motie Verhagen (GOA);
• een mutatie van € – 8,4 miljoen voor het convenant VMBO;
• een mutatie van € 4,4 miljoen, de kasschuif voor de regeling opleiden in de school.
In de apparaatsuitgaven zijn middelen (€ 0,3 miljoen) toegevoegd ten behoeve van het onderzoeksbudget.
2.10 Informatie- en communicatietechnologie
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen artikel 10 (x € 1000)
Stand ontwerpbegroting 2005 | Mutaties nota van wijziging en amen-dement | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore be-groting 2005 | Mutaties 2006 | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 51 936 | 1 837 | 53 773 | – 63 | – 63 | – 63 | – 63 | |
Waarvan garantieverplichtingen | 0 | |||||||
Uitgaven | 51 936 | 1 837 | 53 773 | – 63 | – 63 | – 63 | – 63 | |
Programma-uitgaven | 50 023 | 1 900 | 51 923 | |||||
Deregulering, autonomie en rekenschap | ||||||||
1a. Ict-bijdrage per leerling, inclusief internetvoorziening | Zie begrotingen PO,VO en BVE | |||||||
1b. Monitoring/onderzoek | 2 020 | 2 020 | ||||||
2. Internetvoorziening centraal | ||||||||
a. onrendabele gebieden | 5 000 | 5 000 | ||||||
b. centrale voorziening | 10 000 | 2 000 | 12 000 | |||||
Innovatie en versterking van de kennisinfrastructuur | ||||||||
3. Innovatie stichtingen | ||||||||
a. Basissubsidie Kennisnet | 18 600 | 18 600 | ||||||
b. Basissubsidie Ict op School | 2 723 | 2 723 | ||||||
c. Internationaal | 100 | 100 | ||||||
d. Onderwijs en bedrijfsleven | 100 | 100 | ||||||
4. Innovatie Balkenende II | ||||||||
– Platform | 1 000 | 1 000 | ||||||
– Kennisproductie (Kennisrotonde | 3 000 | 3 000 | ||||||
– Grassroots cultuureducatie | 500 | 500 | ||||||
– Contentontwikkeling | 2 500 | 2 500 | ||||||
– breedband | 1 000 | 1 000 | ||||||
5. Overige innovatieve projecten | ||||||||
– Informatie- en kennistransfer vakgebieden | 240 | 240 | ||||||
– OSSOS | 500 | 500 | ||||||
– ICT-agenda | 500 | 500 | ||||||
– Communicatie «Parels» | 500 | – 100 | 400 | |||||
– Internationaal | 250 | 250 | ||||||
Meer mensen werkzaam in het onderwijs | ||||||||
6. Professionalisering van docenten | ||||||||
– Grassroots (incl. evaluatie) | 480 | 480 | ||||||
– Professionalisering docenten | 1 000 | 1 000 | ||||||
– DRO | ||||||||
Doorlopende verplichtingen | ||||||||
Nl.tree | ||||||||
Overige en veldspecifieke ict-projecten | 10 | 10 | ||||||
Apparaatsuitgaven | ||||||||
• Bestuursdepartement | 1 913 | – 63 | 1 850 | – 63 | – 63 | – 63 | – 63 | |
Ontvangsten | 47 776 | 2 000 | 49 776 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De mutatie van € 2,0 miljoen betreft een verhoging van de uitgavenbegroting als gevolg van een ontvangst van het Ministerie van Economische Zaken betreffende een bijdrage van het Nationaal Actie Programma (NAP) aan de centrale internetvoorziening. Het middelenartikel is dienovereenkomstig verhoogd.
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen artikel 11 (x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting 2005 | Mutaties nota van wijziging en amen-dement | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore be-groting 2005 | Mutaties 2006 | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2 775 974 | 0 | 84 637 | 2 860 611 | 157 207 | 160 679 | 177 419 | 187 573 |
Waarvan garantieverplichtingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal uitgaven | 2 775 974 | 0 | 84 637 | 2 860 611 | 157 207 | 160 679 | 177 419 | 187 573 |
Programma-uitgaven | 2 704 740 | 0 | 84 510 | 2 789 250 | 156 886 | 160 250 | 176 789 | 186 843 |
Uitvoeringsorganisatie IBG | 69 968 | 0 | 132 | 70 100 | 326 | 434 | 635 | 735 |
Apparaatsuitgaven | 1 266 | 0 | – 5 | 1 261 | – 5 | – 5 | – 5 | – 5 |
Ontvangsten | 397 200 | 0 | 3 500 | 400 700 | – 33 588 | – 31 946 | – 26 072 | – 19 883 |
Voor studiefinanciering is sprake van een stijging van de uitgaven en de verplichtingen met € 84,6 miljoen ten opzichte van de vastgestelde begroting 2005. Dit betreft voor € 126,3 miljoen technische mutaties.
Het verschil tussen voorgaande bedragen bestaat uit een totale bijstelling van – € 41,7 miljoen. Dit is te splitsen in:
• een mutatie als gevolg van de toenemende leerlingenaantallen van € 55,7 miljoen;
• een mutatie van – € 97,4 miljoen. Dit betreft voor ongeveer – € 70 miljoen het effect voor 2005 van de afschaffing van het verstekken van lesgeldvoorschotten voor deelnemers in de beroepsopleidende leerweg met ingang van studiejaar 2005–2006. Daarnaast is deze mutatie het gevolg van de doorwerking van de diverse realisaties over 2004 en de eerste resultaten in januari 2005.
De ontvangsten studiefinanciering stijgen ten opzichte van de vastgestelde begroting 2005 met € 3,5 miljoen. Dit betreft voor € 10,2 miljoen technische mutaties.
Een mutatie van – € 6,7 miljoen heeft betrekking op de bijstelling van de autonome raming als gevolg van de doorwerking van de realisaties in 2004 en de eerste resultaten in januari 2005. In de mutatie is ook (zie ook de toelichting bij uitgaven) het 2005-effect begrepen van de afschaffing van het verstrekken van lesgeldvoorschotten voor deelnemers in de beroepsopleidende leerweg (bol) met ingang van studiejaar 2005–2006. Daardoor vervalt ook het terugbetalen van het lesgeldvoorschot.
2.12 Tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen artikel 12 (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting 2005 | Mutaties nota van wijziging en amen-dement | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore be-groting 2005 | Mutaties 2006 | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 404 945 | 0 | 17 155 | 422 100 | 20 856 | 21 187 | 20 868 | 19 823 |
Waarvan garantieverplichting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal uitgaven | 404 945 | 0 | 17 155 | 422 100 | 20 856 | 21 187 | 20 868 | 19 823 |
Programma-uitgaven | 393 987 | 0 | 17 013 | 411 000 | 20 622 | 20 995 | 20 676 | 19 631 |
Uitvoeringsorganisatie IBG | 10 958 | 0 | 142 | 11 100 | 234 | 192 | 192 | 192 |
Ontvangsten | 10 318 | 0 | 2 882 | 13 200 | 2 882 | 2 882 | 2 882 | 2 882 |
Voor tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten is sprake van een stijging van de uitgaven en de verplichtingen met € 17,2 miljoen ten opzichte van de vastgestelde begroting 2005.
Dit betreft voor € 3,7 miljoen technische mutaties, zoals de prijsbijstelling (€ 3,3 miljoen).
Het verschil tussen voorgaande bedragen bestaat uit een totale bijstelling van € 13,5 miljoen die weer gesplitst wordt in:
• een mutatie als gevolg van de toenemende leerlingenaantallen van € 2,6 miljoen;
• mutaties voor totaal € 10,9 miljoen als bijstelling van de autonome raming 2005, door de doorwerking van de diverse realisaties over 2004.
De ontvangsten tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten stijgen ten opzichte van de vastgestelde begroting 2005 met € 2,9 miljoen.
Dit betreft in zijn geheel een bijstelling van de autonome raming als gevolg van de doorwerking van realisaties uit 2004.
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen artikel 13 (bedragen x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting 2005 | Mutaties nota van wijziging en amen-dement | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore be-groting 2005 | Mutaties 2006 | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Totaal uitgaven | 3 373 | 0 | 27 | 3 400 | 104 | 152 | 152 | 152 |
Uitvoeringsorganisatie IBG | 3 373 | 0 | 27 | 3 400 | 104 | 152 | 152 | 152 |
Ontvangsten | 441 487 | 0 | – 8 787 | 432 700 | 31 169 | 34 915 | 37 120 | 38 948 |
De uitgaven op dit onderdeel zijn gestegen met € 27 000 ten opzichte van de vastgestelde begroting 2005. Dit betreft een technische mutatie.
De lesgeldontvangsten zijn met € 8,8 miljoen gedaald ten opzichte van de vastgestelde begroting 2005.
Voor een bedrag van € 21,3 miljoen heeft dit betrekking op gestegen leerlingenaantallen voor de lesgeldontvangsten. Deze stijging blijft zich ook de komende jaren voordoen. Een mutatie van – € 30,1 miljoen betreft vooral het eenmalig effect van het afschaffen van de mogelijkheid tot betalen van lesgeldvoorschotten voor deelnemers in de beroepsopleidende leerweg. Daardoor maakt die groep met ingang van het schooljaar 2005–2006 naar verwachting gebruik van de mogelijkheid tot gespreide betaling van het lesgeld.
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen artikel 14 (x € 1000)
Stand ontwerpbegroting 2005 | Mutaties nota van wijziging en amen-dement | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore be-groting 2005 | Mutaties 2006 | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 524 248 | 15 000 | 154 023 | 693 271 | – 8 504 | – 21 658 | – 15 636 | 5 016 |
Waarvan garantieverplichtingen | 146 225 | |||||||
Uitgaven | 744 604 | 15 000 | 13 649 | 773 253 | 347 | – 2 303 | 3 616 | 5 016 |
Programma-uitgaven | 686 853 | 15 000 | 57 005 | 712 858 | – 370 | – 6 020 | 2 899 | 4 599 |
Kunsten | 356 308 | 15 000 | – 6 317 | 364 991 | 643 | – 307 | 5 993 | 5 993 |
Podiumkunsten | 193 067 | 10 000 | 887 | 203 954 | ||||
Film | 20 375 | 5 000 | 1 255 | 26 630 | ||||
Beeldende kunst/bouwkunst/vormgeving | 70 630 | 1 035 | 71 665 | |||||
Amateurkunst en kunsteducatie | 30 021 | – 3 692 | 26 329 | |||||
Kunsten algemeen | 42 215 | – 5 802 | 36 413 | |||||
Letteren en Bibliotheken | 48 439 | 1 688 | 50 127 | 1 088 | – 1 112 | – 1 312 | 88 | |
Bibliotheken | 30 900 | 1 600 | 32 500 | |||||
Letteren | 15 780 | 88 | 15 868 | |||||
Overig | 1 759 | 1 759 | ||||||
Cultureel erfgoed | 275 139 | 15 360 | 290 499 | – 3 535 | – 3 535 | – 3 716 | –3 416 | |
Musea | 130 973 | 18 267 | 149 240 | |||||
Monumentenzorg | 75 274 | 75 274 | ||||||
Archeologie | 13 933 | – 3 000 | 10 933 | |||||
Archieven | 25 952 | 25 952 | ||||||
Overig | 29 007 | 93 | 29 100 | |||||
Overig | 6 967 | 274 | 7 241 | 1 434 | 1 934 | 1 934 | 1 934 | |
Programma uitgaven overig | 13 408 | 761 | 14 169 | 761 | 761 | 761 | 461 | |
Nationaal archief | 13 408 | 761 | 14 169 | 761 | 761 | 761 | 461 | |
Apparaatsuitgaven | 44 343 | 1 883 | 46 226 | – 44 | – 44 | – 44 | – 44 | |
Bestuursdepartement | 8 368 | 597 | 8 965 | 125 | 125 | 125 | 125 | |
Uitvoeringsdiensten | 35 975 | 1 286 | 37 261 | – 169 | – 169 | – 169 | – 169 | |
Ontvangsten | 494 | 3 000 | 3 494 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bij motie-Verhagen is € 10 miljoen structureel extra beschikbaar gesteld voor Cultuur alsmede incidenteel € 5 miljoen voor 2005 voor de sector Film. Van deze extra bijdragen wordt € 1,4 miljoen structureel overgeboekt naar Cultureel Erfgoed, € 0, 1 miljoen structureel naar Letteren en Bibliotheken en € 0,1 miljoen oplopend tot € 1,9 miljoen structureel naar Overig Cultuur.
Ten behoeve van de regeling cultuureducatie is een budget van € 4,1 miljoen overgeboekt naar de directie Primair Onderwijs.
De mutatie op bibliotheken van € 1,6 miljoen heeft betrekking op een gecorrigeerde verdeling van de budgetten voor blindenbibliotheken.
Ten behoeve van het programma Cultuurimpuls ISV wordt structureel € 4 miljoen overgeboekt naar VROM, de directie Kunsten draagt daartoe € 1 miljoen bij.
Voor het aanschaffen van de Bibliotheca Philosophica hermetica (Ritmancollectie) is € 16,8 miljoen beschikbaar. Hiervan is € 3 miljoen afkomstig van het Museaal Aankoopfonds en € 9,4 miljoen komt ten laste van het generale beeld. Via een desalderingsboeking met de ontvangsten Cultuur is dit bedrag aan de begroting toegevoegd.
Ten behoeve van de voortzetting en afwikkeling van de recuperatie van de oorlogskunst (commissie Ekkart) wordt € 2 miljoen beschikbaar gesteld.
Deze mutatie betreft een structurele bijdrage van totaal € 0,8 miljoen voor het verrichten van taken in het kader van het behoud (verzuring) en een bijdrage voortvloeiend uit de aanbevelingen van het rapport «naar een publiekgericht archiefbestel».
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen artikel 15 (x € 1000)
Stand ontwerpbegroting 2005 | Mutaties nota van wijziging en amen-dement | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore be-groting 2005 | Mutaties 2006 | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 852 868 | – 16 547 | 836 321 | – 1 422 | – 898 | 196 | – 15 004 | |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||||||
Uitgaven | 852 868 | – 7 169 | 845 699 | – 4 969 | – 10 969 | – 10 004 | –15 004 | |
Programma-uitgaven | 852 868 | – 7 169 | 845 699 | – 4 969 | – 10 969 | – 10 004 | –15 004 | |
Publieke Omroep | 848 810 | – 7 169 | 841 641 | – 4 969 | – 10 969 | – 10 004 | –15 004 | |
Migranten | 3 518 | 3 518 | ||||||
Zero base | 540 | 540 | ||||||
Ontvangsten | 256 785 | 63 105 | 319 890 | – 5 004 | – 11 004 | – 10 004 | –15 004 | |
Ontvangsten Media | 219 004 | 63 132 | 282 136 | – 5 004 | – 11 004 | – 10 004 | –15 004 | |
Zero base | 37 781 | – 27 | 37 754 |
De mutatie op de uitgaven voor publieke omroep betreft de daling van het beschikbare budget als gevolg van lagere reclameontvangsten van € 6,2 miljoen en de lagere renteontvangsten op de omroepbijdrage van € 1 miljoen.
De hogere ontvangsten op Media betreft enerzijds het doorschuiven van 2004 naar 2005 van de verwachte opbrengst voor de privatisering van het NOB van € 70,3 miljoen en anderzijds de hierboven genoemde lagere ontvangsten voor reclame en rente van € 7,2 miljoen.
2.16 Onderzoek en wetenschappen
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen artikel 16 (bedragen * € 1000)
Stand ontwerpbegroting 2005 | Mutaties nota van wijziging en amen-dement | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore be-groting 2005 | Mutaties 2006 | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 748 678 | 4 027 | 6 116 | 758 821 | 2 506 | 373 | 373 | 374 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||||||
Totaal uitgaven | 812 209 | 4 027 | 6 116 | 822 352 | 2 506 | 372 | 372 | 373 |
Programma-uitgaven | 808 818 | 4 027 | 6 134 | 818 979 | 2 524 | 390 | 390 | |
• Onderzoekbestel | 713 654 | 300 | 2 001 | 715 955 | 775 | 641 | 641 | 642 |
• Specifieke beleidsthema's | 86 611 | 4 000 | 4 384 | 94 995 | 2 000 | |||
• Coördinatie en samenwerking | 8 263 | – 273 | – 250 | 7 740 | – 250 | – 250 | – 250 | – 250 |
Uitvoeringsorganisaties | ||||||||
• Uitvoeringsorganisatie CFI | 290 | – 1 | 289 | – 1 | – 1 | – 1 | – 1 | |
Apparaatsuitgaven | 3 391 | – 18 | 3 373 | – 18 | – 18 | – 18 | – 18 | |
Ontvangsten | 116 450 | 4 435 | 120 885 | 525 | 391 | 391 | 392 |
Bij de programmauitgaven voor onderzoek en wetenschappen is sprake van een stijging van de uitgaven met € 6,1 miljoen ten opzichte van de oorspronkelijk vastgestelde begroting 2005. Het betreft hier uitsluitend technische mutaties en worden in deze suppletore begroting niet toegelicht.
De ontvangsten zijn met € 4,4 miljoen gestegen. Het betreft hier een technische desaldering met de uitgaven en wordt in deze suppletore begroting niet toegelicht.
Budgettaire gevolgen van beleid
Budgettaire gevolgen artikel 17 (x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting 2005 | Mutaties nota van wijziging en amen-dement | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore be-groting 2005 | Mutaties 2006 | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | – 34 792 | 0 | 278 449 | 243 657 | 106 831 | 105 667 | 94 106 | 85 450 |
Waarvan garantieverplichtingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | – 34 792 | 0 | 278 449 | 243 657 | 106 831 | 105 667 | 94 106 | 85 450 |
Loonbijstelling | 21 319 | 0 | 207 668 | 228 987 | 28 671 | 29 194 | 29 289 | 29 367 |
Prijsbijstelling | 0 | 0 | 72 381 | 72 381 | 72 196 | 72 902 | 73 239 | 74 423 |
Nader te verdelen | – 56 111 | 0 | – 1 600 | – 57 711 | 5 964 | 3 571 | – 8 422 | – 18 340 |
Asielzoekers | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
De loonbijstelling tranche 2005 betreft een bedrag van € 207,7 miljoen in 2005. De uitdeling van de loonbijstelling naar de verschillende beleidsterreinen wordt in de 2e suppletore begroting 2005 en de ontwerpbegroting 2006 verwerkt.
De prijsbijstelling tranche 2005 betreft een bedrag van € 72,4 miljoen. De uitdeling van de prijsbijstelling naar de verschillende beleidsterreinen wordt in de 2e suppletore begroting 2005 en de ontwerpbegroting 2006 verwerkt
De mutatie wordt grotendeels verklaard door de volgende onderdelen:
• De taakstelling van de adviesraden is op dit artikelonderdeel geparkeerd. De taakstelling komt voort uit de nota van wijziging 2005 (nl. motie-Verhagen).
• Het doorschuiven van het overschot 2004 (€ 46,2 miljoen) via de eindejaarsmarge naar 2005.
• Tenslotte zijn de middelen voor de archiefselectie/depot op dit artikelonderdeel geparkeerd (zie deel B: algemene toelichting: archiefselectie). De uitdeling van de geparkeerde middelen naar de verschillende beleidsterreinen wordt in de 2e suppletore begroting 2005 en de ontwerpbegroting 2006 verwerkt.
Budgettaire gevolgen artikel 18 (x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting 2005 | Mutaties nota van wijziging en amen-dement | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore be-groting 2005 | Mutaties 2006 | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 141 300 | – 1 724 | – 1 149 | 138 427 | – 12 940 | – 14 716 | – 14 716 | –14 716 |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||||||
Uitgaven | 141 300 | – 1 724 | – 1 149 | 138 427 | – 12 940 | – 14 716 | – 14 716 | 14 716 |
• Bestuursdepartement | 107 170 | – 1 724 | 19 729 | 125 175 | – 5 990 | – 13 881 | –13 881 | – 13 881 |
• Overige uitvoeringsorganisaties | 104 | 0 | 104 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
• Uitvoeringsorganisaties onverdeeld | 34 026 | – 20 878 | 13 148 | – 6 950 | – 835 | – 835 | –835 | |
Ontvangsten | 975 | 0 | 975 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het artikelonderdeel «bestuursdepartement» is verhoogd met € 7 miljoen door een intertemporele compensatie van 2004 naar 2005 in verband met de vertraging van betaling van facturen, Schutte III en de opbouw reservering voor meubilair en hardware. Ook is het artikelonderdeel verhoogd met een bedrag van € 7,2 miljoen doordat voor geïntegreerd toezicht, Informatiebeleid en APK-PION met ingang van 2005 structurele bedragen worden overgeboekt van het artikelonderdeel «uitvoeringsorganisaties onverdeeld» naar het artikelonderdeel «bestuursdepartement».
Van het artikelonderdeel «uitvoeringsorganisaties onverdeeld» worden de projectgelden van € 20,0 miljoen in 2005 en € 6,0 miljoen in 2006, voor servicegericht uitvoeren en geïntegreerd toezicht overgeboekt naar de betreffende beleidsartikelen als gevolg van een toerekening van de apparaatskosten aan de beleidsartikelen. Zie ook de algemene toelichting.
Budgettaire gevolgen artikel 19 (x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting 2005 | Mutaties nota van wijziging en amen-dement | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore be-groting 2005 | Mutaties 2006 | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 45 879 | 1 148 | 47 027 | 719 | 719 | 719 | 719 | |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||||||
Uitgaven | 45 879 | 1 148 | 47 027 | 719 | 719 | 719 | 719 | |
Cultuurinspecties | 1 270 | 1 265 | 2 535 | 1 365 | 1 365 | 1 365 | 1 365 | |
Onderwijsinspectie | 44 609 | – 117 | 44 492 | – 646 | – 646 | – 646 | – 646 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het artikelonderdeel Inspectie van het Onderwijs is verlaagd met een bedrag van € 0,1 miljoen, te weten:
• een verhoging van € 0,2 miljoen die via een intertemporele compensatie in 2005 ter beschikking komt in verband met een vertraging bij twee projecten (automatisering en schoolportretten);
• een verhoging van € 0,2 miljoen voor het ontwikkelen van een nieuw toezichtskader wettelijke taken kenniscentra in de BVE sector;
• een verlaging van € 0,2 miljoen in verband met een taakstelling professioneel inkopen;
• een verlaging van € 0,3 miljoen in verband met de beëindiging van de toezichtstaak op de cultuureducatie.
Het artikelonderdeel Cultuurinspecties is verhoogd met een bedrag van € 1,3 miljoen.
Reden hiervoor is de onlangs doorgevoerde fusie van de vier voorheen zelfstandig opererende erfgoedinspecties. De budgetten van de Rijksarchiefinspectie, de Rijksinspectie van de Archeologie, de Rijksinspectie voor de Monumentenzorg zijn nu toegevoegd aan de al op dit artikel geraamde budget van de Inspectie Cultuurbezit.
Budgettaire gevolgen artikel 20 (x € 1 000)
Stand ontwerpbegroting 2005 | Mutaties nota van wijziging en amen-dement | Mutaties 1e suppletore begroting 2005 | Stand 1e suppletore be-groting 2005 | Mutaties 2006 | Mutaties 2007 | Mutaties 2008 | Mutaties 2009 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 6 791 | 693 | 7 484 | – 26 | – 26 | – 26 | – 26 | |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||||||
Uitgaven | 6 791 | 693 | 7 484 | – 26 | – 26 | – 26 | – 26 | |
Onderwijsraad | 2 613 | – 6 | 2 607 | – 6 | – 6 | – 6 | – 6 | |
Raad voor Cultuur | 3 262 | – 12 | 3 250 | – 12 | – 12 | – 12 | – 12 | |
AWT | 916 | 711 | 1 627 | – 8 | – 8 | – 8 | – 8 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het artikelonderdeel «adviesraden» is verhoogd met 0,7 miljoen. Dit bedrag is via de eindejaarsmarge 2004 toegevoegd aan de begroting 2005. Het betreft de bijdrage van EZ van € 0,7 miljoen aan de kosten van de Adviesraad voor Wetenschap en Technologie die per abuis in 2004 in plaats van 2005 is bijgeboekt.