De netto-BKZ-uitgaven zijn de bruto-BKZ-uitgaven verminderd met de BKZ-ontvangsten, te weten de opbrengsten eigenrisico onder de Zvw, eigenbetalingen AWBZ en overige ontvangsten. De netto-BKZ-uitgaven namen bij de 1e suppletoire begroting toe met € 903,6 miljoen, bij de 2e suppletoire begroting nemen deze ten opzichte van de VWS begroting toe met € 1 178,6 miljoen. Ten opzichte van de 1e suppletoire begroting nemen de BKZ-uitgaven bij de 2e suppletoire begroting dus met € 275 miljoen toe. Dit betreft het saldo van verschillende mutaties.
De ontwikkeling van de BKZ-uitgaven en -ontvangsten wordt in tabel 1 toegelicht. De belangrijkste mutaties worden vervolgens kort toegelicht. Voor een uitgebreide toelichting van de BKZ-mutaties op de VWS-artikelen wordt verwezen naar paragraaf 4.2.
2010 | |
---|---|
Bruto-BKZ-uitgaven stand VWS ontwerpbegroting 2010 | 59 734,4 |
Mutaties gemeld in de 1e suppletoire begroting 2010 | 813,6 |
Bruto-BKZ-uitgaven stand 1esuppletoire begroting 2010 | 60 548,0 |
Nieuwe mutaties | 318,9 |
Actualisering zorguitgaven | 318,6 |
Intertemporele compensatie medisch specialisten | 33,0 |
Doorwerking korting medisch specialisten | – 28,7 |
Hepatitis B | – 10,0 |
Uitzonderingen op PGB-stop 2010 | 13,0 |
Algemene tegemoetkomingen Wtcg | 30,7 |
IJklijnmutaties | – 17,9 |
Overig | – 19,8 |
Bruto-BKZ-uitgaven stand 2esuppletoire begroting 2010 | 60 866,9 |
BKZ-ontvangsten stand VWS ontwerpbegroting 2010 | 2 975,2 |
Mutaties gemeld in de 1e suppletoire begroting 2010 | – 90,0 |
BKZ-ontvangsten stand 1esuppletoire begroting 2010 | 2 885,2 |
Nieuwe mutaties | 43,9 |
Terugontvangsten opleidingsfonds | 23,0 |
IJklijnmutaties | 20,9 |
BKZ-ontvangsten stand 2esuppletoire begroting 2010 | 2 929,1 |
Netto-BKZ-uitgaven stand VWS ontwerpbegroting 2010 | 56 759,2 |
Netto-BKZ-uitgaven stand 1esuppletoire begroting 2010 | 57 662,8 |
Netto-BKZ-uitgaven stand 2esuppletoire begroting 2010 | 57 937,8 |
Mutatie netto-BKZ-uitgaven | |
1esuppletoire begroting 2010 t.o.v. VWS ontwerpbegroting 2010 | 903,6 |
2esuppletoire begroting 2010 t.o.v. 1esuppletoire begroting 2010 | 275,0 |
2esuppletoire begroting 2010 t.o.v. VWS ontwerpbegroting 2010 | 1 178,6 |
Ontwikkeling in de bruto-BKZ-uitgaven
Actualisering zorguitgaven
Op basis van de gegevens van de NZa en het CVZ zijn de uitgaven geactualiseerd. Uit deze actualisering volgt per saldo een aanvullende tegenvaller van € 318,6 miljoen in 2010. Deze bestaat voornamelijk uit hogere -dan bij de 1e suppletoire begroting 2010 aangekondigde- tegenvallers bij de ziekenhuizen (€ 120,3 miljoen), ZBC's (€ 65,5 miljoen), AWBZ-instellingen die zorg in natura leveren (€ 100 miljoen kapitaallasten en € 83,3 miljoen nieuwe capaciteit), de persoonsgebonden budgetten (€ 74 miljoen) en minder uitgaven bij de medisch specialisten (€ 117,4 miljoen).
Intertemporele compensatie medisch specialisten
De NZa heeft de korting van medisch specialisten van € 512 miljoen gedifferentieerd in de tarieven verwerkt. Een deel van de korting in 2010 slaat echter neer in 2011. Daarom vindt een intertemporele compensatie plaats van € 33 miljoen van 2010 naar 2011.
Doorwerking korting medisch specialisten
De afname van de overschrijding bij de ziekenhuizen ten opzichte van de stand begroting 2011 is vanaf 2010 en latere jaren groter in verband met de doorwerking van de korting medisch specialisten (circa € 30 miljoen in 2010 en circa € 50 miljoen in 2011). Hierdoor is de toename van deze overschrijding ten opzichte van de 1e suppletoire begroting 2010 minder groot dan in de ontwerpbegroting 2011 werd verwacht. Door deze korting hebben ziekenhuizen minder inkomsten voor hun medisch specialisten in loondienst omdat ook de tarieven voor medisch specialisten in loondienst neerwaarts zijn bijgesteld.
Hepatitis B
Als gevolg van het besluit om (uiterlijk) per 1 januari 2012 de vaccinatie tegen Hepatitis B toe te voegen aan het RVP valt in 2010 € 10 miljoen vrij.
Uitzonderingen op PGB-stop 2010
Het betreft de middelen voor uitzonderingsgevallen op het handhaven van het pgb-subsidieplafond vanaf 1 juli 2010. Hiermee wordt uitvoering gegeven aan de motie Van der Veen c.s. (Kamerstuk 32 123 XVI, nr.149).
Algemene tegemoetkomingen Wtcg
Op basis van Zvw-zorggebruik, AWBZ-indicaties en Wmo-zorggebruik wordt door het CAK geïnventariseerd wie er recht hebben op een algemene tegemoetkoming in het kader van de Wtcg. Voorlopige gegevens wijzen er op dat het voor de tegemoetkomingen benodigde bedrag € 30,7 miljoen hoger is dan eerder is geraamd.
IJklijnmutaties
Dit betreft het saldo van diverse mutaties tussen het BKZ en de andere uitgavenkaders (RGB-eng en SZA). Er zijn middelen naar de VWS-begroting overgeheveld voor de Ouderenregeling ambulances, voor de meerkosten voor het Centrum voor Consultatie en Expertise (CCE) en voor de HPV-vaccins.
Overig
Deze post is het saldo van verschillende mutaties.
Ontwikkeling in de BKZ-ontvangsten
Terugontvangsten Opleidingsfonds
Betreft terugontvangsten uit hoofde van vaststelling van subsidies voor de zogenaamde eerste en tweede tranche die in eerdere jaren zijn verleend.
IJklijnmutaties
De ontvangsten als gevolg van de aan wanbetalers opgelegde bestuursrechterlijke premie worden toegevoegd aan het Zorgverzekeringsfonds.
Met Financiën is voor het jaar 2010 afgesproken dat op basis van gegevens van het CVZ ten aanzien van dat deel van de ontvangsten die betrekking hebben op de opslag van 30% in de bestuursrechterlijke premie de ontvangstenraming op de VWS-begroting verlaagd kan worden onder gelijktijdige verhoging van de ontvangsten op dit artikel.
Werkelijke kader/BKZ
Het werkelijke kader/BKZ is door het kabinet Balkenende IV vastgesteld in het coalitieakkoord. Gedurende een kabinetsperiode verandert dit kader in principe niet meer, afgezien van ijklijnmutaties (verschuivingen van uitgaven tussen de verschillende kaders), nominale bijstellingen en technische bijstellingen.
De nominale bijstellingen is het aanpassen van het kader aan de ontwikkeling van de prijs nationale bestedingen (pNB). Hierdoor beweegt het kader mee met een hogere of lagere prijsontwikkeling. Sinds het opstellen van het coalitieakkoord is de verwachte prijsontwikkeling licht gedaald, waardoor het kader lager uitvalt. Daarnaast is het kader naar beneden aangepast als gevolg van ijklijnmutaties en technische bijstellingen. In het aanvullende Beleidsakkoord van maart 2009 heeft het kabinet Balkenende IV daarnaast vastgelegd dat vanaf de ontwerpbegroting 2009 de uitgavenkaders ook gecorrigeerd worden voor macro-economische ontwikkelingen. Dit houdt in dat het kader aangepast wordt aan het verschil tussen de ontwikkeling van de pNB en de daadwerkelijke ontwikkeling van de lonen en prijzen in de zorg (dit is de zogenaamde ruilvoet).
Als gevolg van alle hierboven genoemde ontwikkelingen is het kader voor 2010 € 344 miljoen lager dan ten tijde van de ontwerpbegroting 2010.
Tabel 2 geeft de ontwikkeling van de uitgaven en ontvangsten onder het BKZ weer.
Bruto BKZ uitgaven | BKZ ontvangsten | Netto BKZ uitgaven | Werkelijk kader/BKZ | Overschrijding (+) / onderschrijding (–) | |
---|---|---|---|---|---|
(Bruto) | (Eigen betalingen) | (Netto) | |||
a | b | c=a-b | d | e=c-d | |
Stand VWS ontwerpbegroting 2010 | 59 734 | 2 975 | 56 759 | 57 416 | – 656 |
Stand 1e suppletoire begroting 2010 | 60 548 | 2 885 | 57 663 | 57 110 | 553 |
Stand 2esuppletoire begroting 2010 | 60 867 | 2 929 | 57 938 | 57 071 | 867 |
Mutatie netto-BKZ-uitgaven | |||||
1esuppletoire begroting 2010 t.o.v. VWS ontwerpbegroting 2010 | 814 | – 90 | 904 | – 306 | 1 209 |
2esuppletoire begroting 2010 t.o.v. 1esuppletoire begroting 2010 | 319 | 44 | 275 | – 39 | 314 |
2esuppletoire begroting 2010 t.o.v. VWS ontwerpbegroting 2010 | 1 132 | – 46 | 1 179 | – 344 | 1 523 |
* Door afronding kan de som van de delen afwijken van het totaal
Als gevolg van ijklijn- en technische mutaties, een daling van de verwachte loon- en prijsontwikkeling en de tegenvallers die volgen uit de actualisering van de zorguitgaven, zijn de bruto-BKZ-uitgaven (€ 1 132 miljoen), -ontvangsten (– € 46 miljoen) en dus ook netto-BKZ-uitgaven (€ 1 179 miljoen) toegenomen.
Ten opzichte van het werkelijk kader/BKZ is er sprake van een overschrijding van het kader van € 867 miljoen. Ten opzichte van de stand ontwerpbegroting 2010 is dat een verslechtering van de kadertoetsing van € 1 523 miljoen.