Base description which applies to whole site

4.2 Toelichting mutaties per artikel

De onderstaande tabellen geven een cijfermatig overzicht per artikel. Tabel 3 geeft de mutaties vanaf de stand ontwerpbegroting 2010 tot aan de 2e suppletoire begroting 2010 op artikelniveau weer. Relevante mutaties worden in tabel 4 verder toegelicht.

Tabel 3 Premiegefinancierde zorguitgaven per artikel 2010 (bedragen x € 1 000 000)
 

Stand VWS ontwerpbegroting 2010

Stand VWS 1e suppletoire begroting 2010

Stand VWS 2e suppletoire begroting 2010

41 Volksgezondheid

107,8

92,1

86,9

42 Gezondheidszorg

33 346,8

34 016,3

34 340,2

43 Langdurige zorg

22 484,6

23 041,1

23 597,6

44 Maatschappelijke ondersteuning

178,0

178,0

180,7

99 Nominaal en onvoorzien

934,8

631,6

39,3

Wmo (Gemeentefonds)

1 626,6

1 544,6

1 544,6

Opleidingsfonds (begroting VWS)

839,7

845,0

845,0

Wtcg (begroting VWS)

499,3

515,4

551,1

BES-eilanden (begroting VWS)

0,0

0,0

1,5

Begrotingsgefinancierde BKZ-uitgaven

36,8

3,9

0,0

Totaal

60 054,4

60 868,0

61 186,9

Tabel 4 Zorguitgaven per artikel

41 Volksgezondheid (bedragen x € 1 000 000)

Uitgaven

2010

Stand VWS ontwerpbegroting 2010

107,8

Mutaties gemeld in de 1esuppletoire begroting 2010

– 15,7

Stand1esuppletoire begroting 2010

92,1

Mutaties tot en met de 2esuppletoire begroting 2010

 

1. Actualisering zorguitgaven

– 5,0

2. Nominale tranche 2010

– 0,2

Stand 2esuppletoire begroting 2010

86,9

Toelichting mutaties:

1. Op basis van de gegevens van de NZa en het CVZ zijn na het verschijnen van de 1e suppletoire begroting 2010 de zorguitgaven geactualiseerd. Uit deze actualisering volgt voor 2010 een meevaller van € 5 miljoen.

2. De vergoeding voor de loon- en prijsontwikkeling wordt voor alle zorgsectoren in eerste instantie gereserveerd op nominaal en onvoorzien. Daar staat de raming voor 2010–2015. De tranche 2010 wordt nu toebedeeld aan de sectoren.

42 Gezondheidszorg (bedragen x € 1 000 000)

Uitgaven

2010

Stand VWS ontwerpbegroting 2010

33 346,8

Mutaties gemeld in de 1esuppletoire begroting 2010

669,5

Stand 2esuppletoire begroting 2010

34 016,3

Mutaties tot en met de 2esuppletoire begroting 2010

 

1. Actualisering zorguitgaven

66,3

2. Intertemporele compensatie korting medisch specialisten

33,0

3. Doorwerking korting medisch specialisten

– 28,7

4. Chronische keten dbc's

– 13,9

5. Niet indexeren vrije beroepsbeoefenaren

57,5

6. Nominale tranche 2010

205,8

Overige mutaties

3,9

Stand 2esuppletoire begroting 2010

34 340,2

Toelichting mutaties:

  • 1. Op basis van de gegevens van de NZa en het CVZ zijn na het verschijnen van de 1e suppletoire begroting 2010 de zorguitgaven geactualiseerd. Uit deze actualisering volgt per saldo voor 2010 een tegenvaller van € 66,3 miljoen. Deze tegenvaller bestaat voornamelijk uit hogere uitgaven bij de ziekenhuizen (€ 120,3 miljoen) en ZBC’s (€ 65,5 miljoen) en minder uitgaven bij de medisch specialisten (€ 117,4 miljoen) dan gemeld in de 1e suppletoire begroting.

  • 2. De NZa heeft de korting van medisch specialisten van € 512 miljoen gedifferentieerd in de tarieven verwerkt. Een deel van de korting in 2010 slaat echter neer in 2011. Daarom vindt een intertemporele compenstaie plaats van € 33 miljoen van 2010 naar 2011.

  • 3. De afname van de overschrijding bij de ziekenhuizen ten opzichte van de stand begroting 2011 is vanaf 2010 en latere jaren groter in verband met de doorwerking van de korting medisch specialisten (circa € 30 miljoen in 2010 en circa € 50 miljoen in 2011). Hierdoor is de toename van deze overschrijding ten opzichte van de 1e suppletoire begroting 2010 minder groot dan in de ontwerpbegroting 2011 werd verwacht. Door deze korting hebben ziekenhuizen minder inkomsten voor hun medisch specialisten in loondienst omdat ook de tarieven voor medisch specialisten in loondienst neerwaarts zijn bijgesteld.

  • 4. De geraamde uitgaven voor de keten dbc’s zijn vanaf 2010 neerwaarts bijgesteld omdat de keten dbc hartfalen vooralsnog niet van start gaat, de keten COPD op 1 juli 2010 is gestart en de POH pas met ingang van 1 januari 2011 via de ketens gefinancierd kan worden. De bedragen waarmee de keten dbc’s neerwaarts zijn bijgesteld zijn teruggeboekt naar de sectoren (extramurale zorg, eerstelijnssectoren en ziekenhuizen en nominaal en onvoorzien) waaruit de bedragen voor de keten dbc’s vorig jaar zijn onttrokken.

  • 5. In de begroting 2010 stond aangekondigd dat VWS voor alle vrije beroepsbeoefenaren (medisch specialisten, huisartsen, kraamzorg, verloskunde, paramedici, tandheelkunde en apothekers) het tarief voor de tweede helft van 2009 en voor heel 2010 niet zou indexeren. Dit betreft een technische overheveling naar artikel 99.

  • 6. De vergoeding voor de loon- en prijsontwikkeling wordt voor alle zorgsectoren in eerste instantie gereserveerd op nominaal en onvoorzien. Daar staat de raming voor 2010–2015. De tranche 2010 wordt nu toebedeeld aan de sectoren (onder gelijkmatige verlaging van artikel 99).

43 Langdurige zorg (bedragen x € 1 000 000)

Uitgaven

2010

Stand VWS ontwerpbegroting 2010

22 484,6

Mutaties gemeld in de 1esuppletoire begroting 2010

556,5

Stand 1esuppletoire begroting 2010

23 041,1

Mutaties tot en met de 2esuppletoire begroting 2010

 

1. Actualisering zorguitgaven

257,3

2. Uitzonderingen op PGB-stop in 2010

13,0

3. Nominale tranche 2010

287,0

Overige mutaties

– 0,8

Stand 2esuppletoire begroting 2010

23 597,6

Toelichting mutaties:

  • 1. Op basis van de gegevens van de NZa en het CVZ zijn na het verschijnen van de 1e suppletoire begroting 2010 de zorguitgaven geactualiseerd. Uit deze actualisering volgt per saldo voor 2010 een tegenvaller van € 257,3 miljoen. Deze tegenvaller bestaat uit hogere uitgaven bij de zorg in natura door AWBZ-instellingen ((€ 100 miljoen kapitaallasten en € 83,3 miljoen nieuwe capaciteit) en pgb (€ 74 miljoen).

  • 2. Het betreft de middelen voor uitzonderingsgevallen op het handhaven van het pgb-subsidieplafond vanaf 1 juli 2010. Hiermee wordt uitvoering gegeven aan de motie Van der Veen c.s. (Kamerstuk 32 123 XVI, nr.149).

  • 3. De vergoeding voor de loon- en prijsontwikkeling wordt voor alle zorgsectoren in eerste instantie gereserveerd op nominaal en onvoorzien. Daar staat de raming voor 2010–2015. De tranche 2010 wordt nu toebedeeld aan de sectoren (onder gelijkmatige verlaging van artikel 99).

44 Maatschappelijke ondersteuning (bedragen x € 1 000 000)

Uitgaven

2010

Stand VWS ontwerpbegroting 2010

178,0

Mutaties gemeld in de 1esuppletoire begroting 2010

0,0

Stand 1esuppletoire begroting 2010

178,0

Mutaties tot en met de 2esuppletoire begroting 2010

 

1. Nominale tranche 2010

2,7

Stand 2esuppletoire begroting 2010

180,7

Toelichting mutaties:

  • 1. De vergoeding voor de loon- en prijsontwikkeling wordt voor alle zorgsectoren in eerste instantie gereserveerd op nominaal en onvoorzien. Daar staat de raming voor 2010–2015. De tranche 2010 wordt nu toebedeeld aan de sectoren (onder gelijkmatige verlaging van artikel 99).

99 Nominaal en onvoorzien (bedragen x € 1 000 000)

Uitgaven

2010

Stand VWS ontwerpbegroting 2010

934,8

Mutaties gemeld in de 1esuppletoire begroting 2010

– 303,2

Stand 1esuppletoire begroting 2010

631,6

Mutaties tot en met de 2e suppletoire begroting 2010

 

1. HPV-vaccinatie

– 6,0

2. Hepatitis B

– 10,0

3. BES-eilanden

– 1,5

4. Niet indexeren vrije beroepsbeoefenaren

– 57,5

5. Chronische keten dbc's

13,9

6. Nominaal tranche 2010

– 491,7

Overige mutaties

– 39,5

Stand 2esuppletoire begroting 2009

39,3

Toelichting mutaties:

  • 1. Met de leverancier is een contract afgesloten voor de jaarlijkse aanschaf van HPV-vaccins. Deze worden rechtstreeks via het NVI aangeschaft en lopen dus niet via het RVP. De opdrachtverlening hierdoor verloopt via het RIVM/CIb. Daardoor moet het benodigd budget worden overgeheveld naar de VWS-begroting.

  • 2. Als gevolg van het besluit om (uiterlijk) per 1 januari 2012 de vaccinatie tegen Hepatitis B toe te voegen aan het RVP valt in 2010 € 10 miljoen vrij.

  • 3. De BES-eilanden worden per 10 oktober 2010 als openbare lichamen onderdeel van Nederland. Rijksbreed is afgesproken dat het voorzieningenniveau op de BES-eilanden gefaseerd verbeterd zal worden richting Nederlands niveau. De minister van VWS draagt per 10 oktober 2010 de verantwoordelijkheid voor de rijkstaken op het terrein van zorg en welzijn op de BES-eilanden. De zorgkosten, beheerskosten en zorgontwikkelingskosten van de burgers op de BES-eilanden vallen vanaf de transitiedatum onder het Budgettair Kader Zorg. De totale uitgaven ten behoeve van de BES-eilanden worden via operationele doelstelling 42.4 «De burgers van de BES-eilanden kunnen gebruik maken van voorzieningen voor zorg en welzijn» op de VWS-begroting verantwoord.

  • 4. In de begroting 2010 stond aangekondigd dat VWS voor alle vrije beroepsbeoefenaren (medisch specialisten, huisartsen, kraamzorg, verloskunde, paramedici,tandheelkunde en apothekers) het tarief voor de tweede helft van 2009 en voor heel 2010 niet zou indexeren. Dit betreft een technische overheveling van artikel 42.

  • 5. De geraamde uitgaven voor de keten dbc’s zijn vanaf 2010 neerwaarts bijgesteld omdat de keten dbc hartfalen vooralsnog niet van start gaat, de keten COPD op 1 juli 2010 is gestart en de POH pas met ingang van 1 januari 2011 via de ketens gefinancierd kan worden. De bedragen waarmee de keten dbc’s neerwaarts zijn bijgesteld zijn teruggeboekt naar de sectoren (extramurale zorg, eerstelijnssectoren en ziekenhuizen en nominaal en onvoorzien) waaruit de bedragen voor de keten dbc’s vorig jaar zijn onttrokken.

  • 6. De vergoeding voor de loon- en prijsontwikkeling wordt voor alle zorgsectoren in eerste instantie gereserveerd op nominaal en onvoorzien. Daar staat de raming voor 2010–2015. De tranche 2010 wordt nu toebedeeld aan de sectoren (onder gelijkmatige verlaging van artikel 99).

99 Nominaal en onvoorzien (bedragen x € 1 000 000)

Ontvangsten

2010

Stand VWS ontwerpbegroting 2010

2 975,2

Mutaties gemeld in de 1esuppletoire begroting 2010

– 120,0

Stand 1esuppletoire begroting 2010

2 855,2

Mutaties tot en met de 2esuppletoire begroting 2010

 

1. Ontvangsten wanbetalers

20,9

Stand 2esuppletoire begroting 2010

2 876,1

Toelichting mutaties:

  • 1. De ontvangsten als gevolg van de aan wanbetalers opgelegde bestuursrechterlijke premie worden toegevoegd aan het Zorgverzekeringsfonds.

Met Financiën is voor het jaar 2010 afgesproken dat op basis van gegevens van het CVZ ten aanzien van dat deel van de ontvangsten die betrekking hebben op de opslag van 30% in de bestuursrechterlijke premie de ontvangstenraming op de VWS-begroting verlaagd kan worden onder gelijktijdige verhoging van de ontvangsten op dit artikel.

Wmo (Gemeentefonds, op de begroting van BZK) (bedragen x € 1 000 000)

Uitgaven

2010

Stand VWS ontwerpbegroting 2010

1 626,6

Mutaties gemeld in de 1esuppletoire begroting 2010

– 82,0

Stand 1esuppletoire begroting 2010

1 544,6

Mutaties tot en met de 2esuppletoire begroting 2010

 

n.v.t.

 

Stand 2esuppletoire begroting 2010

1 544,6

Toelichting mutaties:

n.v.t.

Opleidingsfonds (op de begroting van VWS) (bedragen x € 1 000 000)

Uitgaven

2010

Stand VWS ontwerpbegroting 2010

839,7

Mutaties gemeld in de 1esuppletoire begroting 2010

5,3

Stand 1esuppletoire begroting 2010

845,0

Mutaties tot en met de 2esuppletoire begroting 2010

 

n.v.t

 

Stand 2esuppletoire begroting 2010

845,0

Toelichting mutaties:

n.v.t

Opleidingsfonds (op de begroting van VWS) (bedragen x € 1 000 000)

Ontvangsten

2010

Stand VWS ontwerpbegroting 2009

0,0

Mutaties gemeld in de 1esuppletoire begroting 2010

30,0

Stand 1esuppletoire begroting 2010

30,0

Mutaties tot en met de 2esuppletoire begroting 2010

 

1. Terugontvangsten

23,0

Stand 2esuppletoire begroting 2010

53,0

Toelichting mutaties:

  • 1. Betreft terugontvangsten uit hoofde van vaststelling van subsidies voor de zogenaamde eerste en tweede tranche die in eerdere jaren zijn verleend.

Wtcg (op de begroting van VWS) (bedragen x € 1 000 000)

Uitgaven

2010

Stand VWS ontwerpbegroting 2010

499,3

Mutaties gemeld in de 1esuppletoire begroting 2010

16,1

Stand 1esuppletoire begroting 2010

515,4

Mutaties tot en met de 2esuppletoire begroting 2010

 

1. Algemene tegemoetkomning Wtcg

30,7

Overige mutaties

5,0

Stand 2esuppletoire begroting 2010

551,1

Toelichting mutaties:

  • 1. Op basis van Zvw-zorggebruik, AWBZ-indicaties en Wmo-zorggebruik wordt door het CAK geïnventariseerd wie er recht hebben op een algemene tegemoetkoming in het kader van de Wtcg. Voorlopige gegevens wijzen er op dat het voor de tegemoetkomingen benodigde bedrag € 30,7 miljoen hoger is dan eerder is geraamd.

BES-eilanden (op de begroting van VWS) (bedragen x € 1 000 000)

Uitgaven

2010

Stand VWS ontwerpbegroting 2010

0,0

Mutaties gemeld in de 1esuppletoire begroting 2010

n.v.t.

Stand 1esuppletoire begroting 2010

0,0

Mutaties tot en met de 2esuppletoire begroting 2010

 

1. BES-eilanden

1,5

Stand 2esuppletoire begroting 2010

1,5

Toelichting mutaties:

  • 1. De BES-eilanden worden per 10 oktober 2010 als openbare lichamen onderdeel van Nederland. Rijksbreed is afgesproken dat het voorzieningenniveau op de BES-eilanden gefaseerd verbeterd zal worden richting Nederlands niveau. De minister van VWS draagt per 10 oktober 2010 de verantwoordelijkheid voor de rijkstaken op het terrein van zorg en welzijn op de BES-eilanden. De zorgkosten, beheerskosten en zorgontwikkelingskosten van de burgers op de BES-eilanden vallen vanaf de transitiedatum onder het Budgettair Kader Zorg. De totale uitgaven ten behoeve van de BES-eilanden worden via operationele doelstelling 42.4 «De burgers van de BES-eilanden kunnen gebruik maken van voorzieningen voor zorg en welzijn» op de VWS-begroting verantwoord.

Begrotingsgefinancierde BKZ-uitgaven (o.a. op de begroting van Financiën) (bedragen x € 1 000 000)

Uitgaven

2010

Stand VWS ontwerpbegroting 2010

36,8

Mutaties gemeld in de 1esuppletoire begroting 2010

– 32,9

Stand 1esuppletoire begroting 2010

3,9

Mutaties tot en met de 2esuppletoire begroting 2010

 

1. Nominale tranche 2010

– 3,6

Overige mutaties

– 0,3

Stand 2esuppletoire begroting 2009

0,0

Toelichting mutaties:

  • 1. De vergoeding voor de loon- en prijsontwikkeling wordt voor alle zorgsectoren in eerste instantie gereserveerd op nominaal en onvoorzien. Daar staat de raming voor 2010–2015. De tranche 2010 wordt nu toebedeeld aan de sectoren (onder gelijkmatige verlaging van artikel 99).

Licence