Overzicht belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2013 (Najaarsnota)
Beleidsartikel | Uitgaven | |
---|---|---|
Belangrijkste suppletoire mutaties: | ||
1. Bijdrage rechtspraak | 32 | 40.000 |
2. Kapitaalslasten strafrechtelijke forensische zorg | 34 | 26.673 |
3. Herschikking kaders door Masterplan DJI | 34 | 50.684 |
4. Frictiekosten door sluiting justitiële inrichtingen | 34, 35 | 106.000 |
5. Hercodering verantwoord begroten | 35 | – 10.482 |
6. Hogere ODA-toerekening door stijgende asielinstroom | 37 | 29.245 |
7. Hercodering verantwoord begroten | 91 | 10.482 |
8. Kasschuif nominaal en onvoorzien | 92 | – 20.000 |
Toelichting op de belangrijkste uitgavenmutaties
1. Bijdrage rechtspraak
Op basis van het prognosemodel justitiële ketens (PMJ), worden de geraamde uitgaven aan de rechtspraak bijgesteld.
2. Kapitaalslasten strafrechtelijke forensische zorg
Met ingang van 2007 zijn de exploitatiemiddelen voor de strafrechtelijke forensische zorg overgeheveld uit het algemeen Fonds Bijzondere Ziektekosten naar de begroting van het Ministerie van VenJ. De bijbehorende kapitaalslasten waren nog niet overgeheveld in afwachting van de ontwikkeling van een normatieve huisvestingscomponent (NHC). Inmiddels zijn afspraken gemaakt over de invoering van de NHC en is het resterende deel van de middelen naar VenJ overgeboekt.
3. Herschikking kaders door Masterplan DJI
Als gevolg van het aangepast Masterplan DJI dient een herschikking plaats te vinden van het budget op de verschillende artikelonderdelen van DJI. Zo zijn de taakstellingen uit het Regeerakkoord voornamelijk op het Gevangeniswezen ingeboekt, terwijl veel capaciteitsgerelateerde maatregelen van het (aangepaste) Masterplan DJI betrekking hebben op de overige sectoren.
4. Frictiekosten door sluiting justitiële inrichtingen
De uitvoering van het met de Tweede Kamer besproken Masterplan DJI (TK 24 587, nr. 535) heeft tot gevolg dat een aanzienlijk aantal justitiële inrichtingen wordt gesloten. Dit brengt onder andere frictiekosten ten aanzien van het vastgoed met zich mee. Deze kosten worden volledig gedragen door VenJ en op de begroting ingepast door middel van een kasschuif. Vooralsnog staan de benodigde middelen voor deze kasschuif gereserveerd op de Aanvullende Post bij het Ministerie van Financiën. Met deze mutatie wordt het gereserveerde bedrag voor 2013 naar de VenJ-begroting overgeheveld.
5. Hercodering verantwoord begroten
Een aantal technische en budgettaire neutrale hercoderingen waarmee de begrotingsindeling meer in lijn wordt gebracht met de uitgangspunten van Verantwoord Begroten.
6. Hogere ODA-toerekening door stijgende asielinstroom
De kosten voor de opvang van asielzoekers uit de zogenaamde DAC-landen worden in het eerste jaar van opvang toegerekend aan het budget voor ontwikkelingssamenwerking (ODA-budget). De verwachte asielinstroom 2013 is naar boven bijgesteld: er is met name sprake van een verhoogde instroom van asielzoekers met de Syrische en Somalische nationaliteit. De verwachte hogere instroom leidt tot een hogere ODA-toerekening. Dit wordt hiermee overgeheveld naar de begroting van VenJ.
7. Hercodering verantwoord begroten
Dit betreft een technische mutatie die noodzakelijk is om de budgetten binnen de artikelen in overeenstemming te brengen met de begrotingsindeling. Zie ook de toelichting bij punt 5.
8. Kasschuif nominaal en onvoorzien
Deze mutatie betreft een meerjarige budget neutrale kasschuif waarmee de begrote uitgaven in lijn worden gebracht met het te verwachten uitgavenpatroon.
Overzicht belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2013 (Najaarsnota)
Beleidsartikel | Ontvangsten | |
---|---|---|
Belangrijkste suppletoire mutaties: | ||
1. Griffierechten | 32 | – 40.000 |
2. Boeten en transacties | 33 | 80.000 |
Toelichting op de belangrijkste ontvangstenmutaties
1. Griffierechten
Bij de griffierechten wordt een tegenvaller van € 40 mln. verwacht in 2013. De Raad heeft aangegeven dat het aantal handelszaken, zowel bij de rechtbank als bij de kantonrechter is gedaald. Ook het aantal familiezaken bij het kanton laat een dalende trend zien. Hierdoor vallen de ontvangsten uit griffierechten tegen. Een eventueel meerjarige doorwerking wordt in het kader van de begrotingsvoorbereiding 2015 bezien.
2. Boeten en transacties
Door een hoger dan verwachte instroom, wordt voor 2013 een meevaller bij boeten- en transactieontvangsten verwacht van € 80 mln. De hogere instroom wordt met name verklaard door de instroom vanuit de nieuwe trajectcontrole-systemen op de A2 en de A4.