31 NATIONALE POLITIE
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 5.535.250 | 5.256.456 | – 4.826.932 | 429.524 | |
Programma-uitgaven | 5.220.150 | 5.256.456 | 2.737 | 5.259.193 | |
Waarvan juridisch verplicht | 99,95% | ||||
31.2 Bekostiging nationale politie | |||||
Bijdrage ZBO's/RWT's | |||||
Nationale Politie | 4.940.566 | 4.970.132 | 9.447 | 4.979.579 | |
VtsPN | 90.087 | 101.644 | – 7.077 | 94.567 | |
Politieacademie | 132.295 | 132.320 | 332 | 132.652 | |
Bijdrage mede-overheden | |||||
BES brandweer- en politiekorps | 16.575 | 17.575 | – 2 | 17.573 | |
31.3 Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT politie | |||||
Bijdrage ZBO's/RWT's | |||||
Bestuur en Organisatie | 10.658 | 9.495 | – 2 | 9.493 | |
Informatiebeleid politie: Innovatieprojecten | 5.318 | 5.318 | – 1 | 5.317 | |
Bijdragen mede-overheden | |||||
Bijdragen in het kader van de kwaliteit van de politiezorg | 3.637 | 0 | 0 | 0 | |
Subsidies | |||||
Subsidies in het kader van opsporing | 700 | 700 | 50 | 750 | |
Opdrachten | |||||
Providers | 14.606 | 14.764 | – 2 | 14.762 | |
Kwaliteit en arbeidsvoorwaarden politie | 1.208 | 8 | – 8 | 0 | |
Bijdragen Sociale fondsen | |||||
Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie | 4.500 | 4.500 | 0 | 4.500 | |
Ontvangsten | 500 | 500 | 0 | 500 |
Artikel 31: Het niet-juridische verplichte deel op dit beleidsartikel wordt aangewend voor onderwerpen op het gebied van kwaliteit en innovatie en technologische ontwikkelingen bij en voor de politie.
Toelichting op beleidsartikel 31
Mutaties uitgaven
31.2 Bekostiging nationale politie
Nationale Politie
De mutatie in het budget voor de Nationale Politie wordt met name verklaard door:
-
• Frictiekosten politie centralisering flitsgegevens: de nationale politie ontvangt in 2013 compensatie voor de frictiekosten die ontstaan bij de centralisering van de verwerking van flitsgegevens bij het CJIB.
-
• Hercoderen Verantwoord Begroten: een aantal technische en budgettaire neutrale hercoderingen waarmee de begrotingsindeling meer in lijn wordt gebracht met de uitgangspunten van Verantwoord Begroten.
VtsPN
De mutatie in het budget voor VtsPN betreft voornamelijk een technische mutatie. Deze mutatie is noodzakelijk om de begrotingsindeling meer in lijn te brengen met de uitgangspunten van Verantwoord Begroten.
Mutaties verplichtingen
Nationale Politie
Het betreft een technische mutatie. Deze mutatie is noodzakelijk in het kader van het Verbeterplan Financieel Beheer. Naar aanleiding hiervan zijn de voorschriften gewijzigd in de werkwijze waarop alle Geïntegreerde Verplichtingen Kasadministratie (GVKA)-onderdelen van het Ministerie van VenJ verplichtingen registreren en afwikkelen.
32 RECHTSPLEGING EN RECHTSBIJSTAND
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.522.621 | 1.540.457 | – 7.856 | 1.532.601 | |
32.1 Apparaatsuitgaven Hoge Raad | |||||
Personeel | 21.238 | 21.238 | 0 | 21.238 | |
waarvan eigen personeel | 20.470 | 20.470 | 0 | 20.470 | |
waarvan externe inhuur | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Materieel | 4.330 | 4.330 | 50 | 4.380 | |
waarvan ICT | 510 | 510 | 0 | 510 | |
waarvan SSO's | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Programma-uitgaven | 1.497.053 | 1.467.889 | 39.094 | 1.506.983 | |
Waarvan juridisch verplicht | 99,94% | ||||
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel | |||||
Bijdrage ZBO/RWT | |||||
Raden voor rechtsbijstand | 53.648 | 53.648 | – 7 | 53.641 | |
Bureau Financieel Toezicht | 6.250 | 6.250 | – 1 | 6.249 | |
Subsidies | |||||
Stichting geschillencommissies | 1.323 | 1.323 | 0 | 1.323 | |
Overig toegang rechtsbestel | 379 | 379 | 0 | 379 | |
Opdrachten | |||||
Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) | 18.506 | 18.506 | – 1.003 | 17.503 | |
Toevoegingen rechtsbijstand | 417.668 | 435.252 | – 186 | 435.066 | |
Overig toegang rechtsbestel | 3.519 | 3.519 | – 101 | 3.418 | |
32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel | |||||
Bijdrage aan Raad voor de rechtspraak | 978.846 | 931.976 | 41.035 | 973.011 | |
Bijdrage ZBO/RWT | |||||
College Bescherming Persoonsgegevens | 7.610 | 7.586 | – 1 | 7.585 | |
College voor de Rechten van de Mens (CRM) | 6.758 | 6.923 | – 668 | 6.255 | |
Bijdragen mede overheden | |||||
Bijdragen Rechtspleging | 86 | 86 | 0 | 86 | |
Subsidies | |||||
Subsidies rechtspleging | 913 | 913 | 0 | 913 | |
Subsidies wetgeving | 1.342 | 1.342 | 26 | 1.368 | |
Opdrachten | |||||
Opdrachten en onderzoeken rechtspleging | 205 | 186 | 0 | 186 | |
Ontvangsten | 309.755 | 262.755 | – 37.652 | 225.103 | |
waarvan griffie | 305.626 | 258.626 | – 40.000 | 218.626 |
Artikel 32: Het niet-juridische verplichte deel op dit beleidsartikel is gereserveerd voor bestuurlijk gebonden uitgaven via diverse subsidiebeschikkingen, onder meer voor de Stichting Geschillencommissie Consumentenzaken en de Nederlandse Orde van Advocaten. Daarnaast zijn er middelen gereserveerd voor de voor toezicht en onderzoek m.b.t. de rechtsbijstand, bijvoorbeeld op het terrein van rechtspraak, schuldsanering en rechtsbijstand. En een deel heeft betrekking op de bijdrage aan internationale organisaties en opdrachten en onderzoek op gebied van rechtspleging.
Toelichting op beleidsartikel 32
Mutaties uitgaven
32.3 Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel
Bijdrage aan Raad voor de rechtspraak
Op basis van de uitkomsten van het prognosemodel justitiële ketens (PMJ) worden de geraamde uitgaven aan de rechtspraak bijgesteld.
Mutaties verplichtingen
Bijdrage aan Raad voor de rechtspraak
De mutatie in het verplichtingenbudget betreft een technische mutatie. Deze correctie is noodzakelijk om het verplichtingenbudget in lijn te brengen met het uitgavenbudget.
Mutaties ontvangsten
Griffierechten
Bij de griffierechten wordt een tegenvaller van € 40 mln. verwacht in 2013. De Raad heeft aangegeven dat het aantal handelszaken, zowel bij de rechtbank als bij de kantonrechter is gedaald. Ook het aantal familiezaken bij het kanton laat een dalende trend zien. Hierdoor vallen de ontvangsten uit griffierechten tegen. Een eventueel meerjarige doorwerking wordt in het kader van de begrotingsvoorbereiding 2015 bezien.
33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 768.902 | 760.776 | – 1.957 | 758.819 | |
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie | |||||
Personeel | 362.160 | 361.307 | 2.747 | 364.054 | |
waarvan eigen personeel | 329.994 | 328.084 | 2.251 | 330.335 | |
waarvan externe inhuur | 32.166 | 33.223 | 496 | 33.719 | |
Materieel | 209.451 | 206.632 | – 3.940 | 202.692 | |
waarvan ICT | 39.769 | 40.708 | 708 | 41.416 | |
waarvan SSO's | 2.924 | 28.785 | 0 | 28.785 | |
Programma-uitgaven | 197.291 | 192.837 | – 764 | 192.073 | |
Waarvan juridisch verplicht | 92,87% | ||||
33.2 Bestuur, informatie en technologie | |||||
Bijdrage aan mede-overheden | |||||
Regionale Informatie en Expertise Centrum (RIEC's) Landelijke Informatie en Expertisecentrum (LIEC) | 7.900 | 7.900 | – 1 | 7.899 | |
Overig bestuur, informatie en technologie | 772 | 1.532 | 0 | 1.532 | |
Subsidies | |||||
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) | 2.500 | 0 | 0 | 0 | |
Keurmerk Veilig Ondernemen | 1.500 | 1.500 | 0 | 1.500 | |
Overig bestuur, informatie en technologie | 900 | 900 | – 900 | 0 | |
Opdrachten | |||||
Overig bestuur, informatie en technologie | 771 | 771 | 895 | 1.666 | |
33.3 Opsporing en vervolging | |||||
Bijdrage Agentschappen | |||||
Nederlands Forensisch Instituut (NFI) | 69.366 | 68.332 | – 59 | 68.273 | |
Justis | 1.042 | 0 | 0 | 0 | |
Domeinen | 12.399 | 12.307 | 512 | 12.819 | |
Bijdrage ZBO/RWT | |||||
College Gerechtelijk Deskundigen | 1.805 | 1.726 | 0 | 1.726 | |
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties, mede-overheden | |||||
PV-vergoedingen Bestuurlijke strafbeschikking | 14.460 | 14.460 | – 2 | 14.458 | |
Staatkundige hervorming Nederlandse Antillen (shna) | 4.230 | 3.930 | – 171 | 3.759 | |
FIU-Nederland | 18 | 18 | 0 | 18 | |
Overig opsporing en vervolging | 2.633 | 2.658 | – 575 | 2.083 | |
Subsidies | |||||
Vereniging tegen discriminatie | 1.072 | 0 | 0 | 0 | |
Overig opsporing en vervolging | 2.258 | 2.405 | 1.550 | 3.955 | |
Opdrachten | |||||
Schadeloosstellingen | 21.944 | 21.944 | – 3 | 21.941 | |
Keten Informatie Management (KIM) | 8.972 | 7.779 | 447 | 8.226 | |
Onrechtmatige Detentie | 6.211 | 6.211 | – 1 | 6.210 | |
Herontwerp Strafrechtketen | 3.900 | 5.826 | 1.541 | 7.367 | |
Gerechtskosten | 25.638 | 25.638 | – 4 | 25.634 | |
Innovatieagenda | 7.000 | 7.000 | – 4.084 | 2.916 | |
Overig opsporing en vervolging | 0 | 0 | 91 | 91 | |
Ontvangsten | 1.046.498 | 981.498 | 82.252 | 1.063.750 | |
waarvan Boeten en Transacties | 976.938 | 911.938 | 80.000 | 991.938 | |
waarvan Afpakken | 59.560 | 59.560 | 0 | 59.560 |
Artikel 33: Het niet-juridische verplichte deel op dit beleidsartikel is gereserveerd voor onder andere de uitvoering van de prostitutiewet en de verdere opbouw van de Regionale Informatie- en Expertisecentra (Riec). Een deel op dit beleidsartikel is complementair noodzakelijk of anderszins bestuurlijk gebonden. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om projecten als Meld Misdaad Anoniem, Veiligheidshuizen, Regionale Arrondissementale Justitiële Beraden en bestrijding voetbalvandalisme.
Indien de middelen niet besteedbaar zijn, heeft dit consequenties voor de capaciteit bij het OM en het CJIB. et budget op dit artikel is volledig verplicht
Toelichting op beleidsartikel 33
Mutaties ontvangsten
Boeten en transacties
Door een hoger dan verwachte instroom, wordt voor 2013 een meevaller bij boeten- en transactieontvangsten verwacht van € 80 mln. De hogere instroom wordt met name verklaard door de instroom vanuit de nieuwe trajectcontrolesystemen op de A2 en de A4.
34 Sanctietoepassing
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 2.242.335 | 2.337.586 | 113.966 | 2.451.552 | |
Programma-uitgaven | 2.242.335 | 2.337.586 | 113.966 | 2.451.552 | |
Waarvan juridisch verplicht | 100,00% | ||||
34.2 Preventieve maatregelen | |||||
Bijdrage Agentschappen | |||||
Dienst Justis | 14.019 | 15.560 | 1.214 | 16.774 | |
Subsidies | |||||
Preventie bedrijfsleven | 13.685 | 11.154 | – 3.869 | 7.285 | |
Subsidies Integriteit | 5.853 | 5.168 | – 3.801 | 1.367 | |
Centrum voor Criminnaliteitsbestrijding en Veiligheid (CCV) | 2.500 | 5.925 | 0 | 5.925 | |
Overig preventieve maatregelen | 8.203 | 8.233 | – 1.259 | 6.974 | |
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijk sancties en vreemdelingenbewaring | |||||
Bijdrage Agentschappen | |||||
DJI-gevangeniswezen-regulier | 1.019.958 | 1.094.101 | 134.673 | 1.228.774 | |
DJI-Forensische zorg | 700.313 | 717.073 | 6.127 | 723.200 | |
DJI-Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra | 144.802 | 145.651 | – 18.803 | 126.848 | |
CJIB | 9.631 | 28.389 | 8.826 | 37.215 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | |||||
Reclassering Nederland | 140.915 | 139.403 | – 3.053 | 136.350 | |
Leger des Heils | 23.486 | 23.169 | – 1.951 | 21.218 | |
Stichting Verslavingsreclassering GGZ Nederland (SVG) | 70.457 | 69.823 | 1.964 | 71.787 | |
Subsidies | |||||
24 uurs nazorg gedetineerden | 14.519 | 14.119 | – 1.502 | 12.617 | |
Opdrachten | |||||
Forensische zorg | 3.566 | 1.087 | – 64 | 1.023 | |
Overig sanctietoepassing | 22.026 | 11.578 | – 5.229 | 6.349 | |
34.4 Slachtofferzorg | |||||
Bijdrage ZBO's/RWT's | |||||
Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM) | 22.199 | 20.938 | – 1.753 | 19.185 | |
Slachtofferhulp Nederland (SHN) | 25.603 | 25.615 | 1.846 | 27.461 | |
Subsidies | |||||
Stichting Slachtoffer in Beeld en onderzoeken (SiB) | 600 | 600 | 600 | 1.200 | |
Ontvangsten | 1.663 | 1.663 | 3.327 | 4.990 |
Artikel 34: Het budget op dit artikel is volledig verplicht.
Toelichting op beleidsartikel 34
Mutaties uitgaven
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties en vreemdelingenbewaring
Bijdrage Agentschappen
DJI-gevangeniswezen regulier
De mutatie wordt met name verklaard door:
-
• Frictiekosten door sluiting justitiële inrichtingen
De uitvoering van het met de Tweede Kamer besproken Masterplan DJI (TK 24 587, nr. 535) heeft tot gevolg dat een aanzienlijk aantal justitiële inrichtingen wordt gesloten. Dit brengt frictiekosten ten aanzien van het vastgoed met zich mee. Deze kosten worden volledig gedragen door VenJ en op de begroting ingepast door middel van een kasschuif. Vooralsnog staan de benodigde middelen voor deze kasschuif gereserveerd op de Aanvullende Post bij het Ministerie van Financiën. Met deze mutatie wordt het gereserveerde bedrag voor 2013 naar de VenJ-begroting overgeheveld. Zie ook artikel 35.
-
• Herschikking kaders a.g.v. Masterplan DJI
Als gevolg van het aangepast Masterplan DJI dient een herschikking plaats te vinden van het budget op de verschillende artikelonderdelen van DJI. Zo zijn de taakstellingen uit het Regeerakkoord voornamelijk op het Gevangeniswezen geboekt, terwijl veel capaciteitsgerelateerde maatregelen van het (aangepaste) Masterplan DJI betrekking hebben op de overige sectoren.
DJI-forensisch zorg
De mutatie wordt met name verklaard door:
-
• Kapitaalslasten strafrechtelijke forensische zorg
Met ingang van 2007 zijn de exploitatiemiddelen voor de strafrechtelijke forensische zorg overgeheveld uit het Algemeen Fonds Bijzondere Ziektekosten naar de begroting van het Ministerie van VenJ. De bijbehorende kapitaalslasten waren nog niet overgeheveld in afwachting van de ontwikkeling van een normatieve huisvestingscomponent (NHC). Inmiddels zijn afspraken gemaakt over de invoering van de NHC en is het resterende deel van de middelen naar VenJ overgeboekt.
-
• Herschikking kaders a.g.v. Masterplan DJI
Als gevolg van het aangepast Masterplan DJI dient een herschikking plaats te vinden van het budget op de verschillende artikelonderdelen van DJI. Zo zijn de taakstellingen uit het Regeerakkoord voornamelijk op het Gevangeniswezen geboekt, terwijl veel capaciteitsgerelateerde maatregelen van het (aangepaste) Masterplan DJI betrekking hebben op de overige sectoren.
DJI-Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra
De mutatie in wordt met name verklaard door:
-
• Herschikking kaders a.g.v. Masterplan DJI
Als gevolg van het aangepast Masterplan DJI dient een herschikking plaats te vinden van het budget op de verschillende artikelonderdelen van DJI. Zo zijn de taakstellingen uit het Regeerakkoord voornamelijk op het Gevangeniswezen geboekt, terwijl veel capaciteitsgerelateerde maatregelen van het (aangepaste) Masterplan DJI betrekking hebben op de overige sectoren.
CJIB
De mutatie wordt met name veroorzaakt doordat wordt gewerkt aan de afbouw van materiele en personele overcapaciteit en de opbouw van een zogenaamde flexibele schil. Dit omdat de productie-instroom van vooral WAHV-zaken structureel een dalende trend vertoont.
Opdrachten
Overig Sanctietoepassing
Het budget op dit artikelonderdeel wordt verlaagd als gevolg van met name de volgende mutaties:
-
• Programma USB
Vanuit het programma uitvoeringsketen strafrechtelijke beslissingen (USB) worden middelen beschikbaar gesteld voor uitgaven voor onder meer de overdracht aan het CJIB en OM van executeerbare strafrechtelijke beslissingen.
-
• Verbeterplan ISD
Vanuit het programma overige sanctietoepassing wordt geld beschikbaar gesteld aan DJI voor de structurele financiering van het Verbeterplan ISD (Inrichting stelselmatige daders).
35 Jeugd
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 804.892 | 816.591 | 25.478 | 842.069 | |
35.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming | |||||
Personeel | 129.061 | 130.116 | 9.507 | 139.623 | |
waarvan eigen personeel | 114.546 | 115.926 | 9.509 | 125.435 | |
waarvan externe inhuur | 12.902 | 12.577 | – 2 | 12.575 | |
Materieel | 32.256 | 35.064 | 739 | 35.803 | |
waarvan ICT | 6.451 | 5.992 | 7 | 5.999 | |
waarvan SSO's | 1.613 | 18.034 | 735 | 18.769 | |
Programma-uitgaven | 643.575 | 651.411 | 15.232 | 666.643 | |
Waarvan juridisch verplicht | 100,00% | ||||
35.2 Uitvoering jeugdbescherming en voogdij AMV's | |||||
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | |||||
Landelijk Bureau inning Onderhoudsbijdrage (LBIO) | 3.496 | 4.563 | – 500 | 4.063 | |
NIDOS – opvang | 27.054 | 26.812 | – 104 | 26.708 | |
Bijdrage aan mede-overheden | |||||
Bureaus jeugdzorg – jeugdbescherming | 283.135 | 291.807 | 11.191 | 302.998 | |
Subsidies | |||||
Subsidies jeugdbescherming | 5.481 | 5.317 | – 399 | 4.918 | |
Opdrachten | |||||
Jeugdbescherming – Regeling tegemoetkoming adoptiekosten | 4.000 | 2.025 | – 100 | 1.925 | |
Stelsel Jeugdzorg | 1.280 | 980 | – 980 | 0 | |
Bestrijding huiselijke geweld en kindermisbruik | 1.843 | 2.010 | – 544 | 1.466 | |
35.3 Tenuitvoerlegging justitiële sancties jeugd | |||||
Bijdrage Agentschappen | |||||
DJI – jeugd | 205.771 | 210.123 | 31.076 | 241.199 | |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | |||||
HALT | 12.500 | 12.686 | – 202 | 12.484 | |
Bijdrage aan mede-overheden | |||||
Bureaus jeugdzorg – jeugdreclassering | 67.449 | 69.502 | – 3.259 | 66.243 | |
Opdrachten | |||||
Bestrijding jeugdcriminaliteit & jeugdgroepen | 14.777 | 12.125 | – 10.566 | 1.559 | |
Projecten jeugd straf | 15.204 | 11.576 | – 9.601 | 1.975 | |
Veiligheidshuizen | 1.585 | 1.885 | – 780 | 1.105 | |
Ontvangsten | 2.800 | 1.487 | 7.550 | 9.037 |
Artikel 35: Het budget op dit artikel is volledig verplicht.
Toelichting op beleidsartikel 35
Mutaties uitgaven
35.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming,
Waarvan eigen personeel.
Op dit artikelonderdeel doet zich onder andere de volgende mutatie voor:
Op de apparaatsuitgaven bij de RvdK wordt een tegenvaller verwacht door een verkeerde PMJ-uitkomst als gevolg van een onjuist gebleken opgave van de gefinancierde beschikbare capaciteit van de Raad voor de Kinderbescherming.
35.2 Uitvoering jeugdbescherming en voogdij AMV's
Bijdrage aan mede-overheden
Bureaus jeugdzorg – jeugdbescherming
Het budget op dit artikelonderdeel wordt verhoogd als gevolg van onder andere de volgende mutatie:
-
• Op dit budget wordt een tegenvaller verwacht als gevolg van een stijging van de voogdijzaken. Compensatie vindt te dele plaats door een daling van het aantal onder toezichtstellingen (OTS-en).
35.3 Tenuitvoerlegging justitiële sancties jeugd
Bijdrage Agentschappen
DJI-jeugd
-
• Frictiekosten door sluiting Justitiële inrichtingen
De uitvoering van het met de Tweede Kamer besproken Masterplan DJI (Kamerstukken TK, 24 587, nr. 535) heeft tot gevolg dat een aanzienlijk aantal justitiële inrichtingen wordt gesloten. Dit brengt frictiekosten ten aanzien van het vastgoed met zich mee. Deze kosten worden volledig gedragen door VenJ en op de begroting ingepast door middel van een kasschuif. Vooralsnog staan de benodigde middelen voor deze kasschuif gereserveerd op de Aanvullende Post bij het Ministerie van Financiën. Met deze mutatie wordt het gereserveerde bedrag voor 2013 naar de VenJ-begroting overgeheveld. Zie ook artikel 34
-
• Herschikking kaders a.g.v. Masterplan Dienst Justitiële Inrichtingen.
Deze mutatie betreft een overboeking naar artikel 34. Zie voor een inhoudelijke toelichting van deze mutatie artikel 34.
-
• Kosten GGZ-compensatie DJI.
Met ingang van 2008 heeft er een overheveling plaatsgevonden van de curatieve (jeugd-)GGZ van de AWBZ naar de Zorgverzekeringswet (Zvw). DJI (sector JJI) en Nidos (in verband met zorgkosten voor alleenstaande minderjarige asielzoekers die onder voogdij staan) krijgen sinds 2008 de rekening van de GGZ-instellingen waar jongeren geplaatst zijn in het kader van hun PIJ-maatregel, waar die kosten voorheen door de AWBZ werden gedekt. Overeengekomen is dat VWS dit compenseert.
Opdrachten
Bestrijding jeugdcriminaliteit & jeugdgroepen
De mutatie wordt met name veroorzaakt door:
-
• Hercodering Verantwoord Begroten
Deze technische mutatie is noodzakelijk om de begrotingsindeling meer in lijn te brengen met de uitgangspunten van Verantwoord Begroten.
-
• Transitieplan 2013 overdracht Beheer ICT-Voorzieningen Jeugdketen en Veiligheidshuizen
Vanuit het programma Jeugdcriminaliteit en Jeugdgroepen is geld beschikbaar gesteld aan JustID. Dit betreft een bijdrage in de kosten van het Transitieplan 2013 voor de overdracht Beheer ICT-Voorzieningen Jeugdketen en Veiligheidshuizen.
-
• PRIMA-gelden
Vanuit de PRIMA-gelden (Programma Implementatie Agenda ICT-Beleid) worden middelen ontvangen van de Raad voor de Kinderbescherming. Middels een desaldering met de ontvangsten is het uitgavenkader opgehoogd.
-
• Inzet van de meevaller
Er is een meevaller van € 4,7 mln. Dit komt doordat de middelen voor «Toezicht keten» (keteninformatievoorziening) niet helemaal worden uitgegeven. De meevaller wordt ingezet ter dekking van de PMJ-tegenvaller bij de Raad voor de Kinderbescherming.
Projecten jeugd straf
Zorginkoop ten behoeve van gedragsbeïnvloedende maatregel (GBM).
De zorginkoop heeft als doel de implementatie van de GBM te bevorderen. Om de continuïteit van de beschikbaarheid van de zorg te waarborgen, tot het moment dat de stelselherziening in de jeugdzorg in de praktijk zijn beslag heeft gekregen, is er voor gekozen de inkoop van zorg voorlopig voort te zetten. Daarnaast zijn diverse kleine financieel technische mutaties doorgevoerd.
Mutaties ontvangsten
Het budget op dit artikelonderdeel wordt verhoogd als gevolg van met name de volgende mutaties:
-
• Een meevaller bij de Landelijke Bureau Inning Onderhoudsbijdrage (LBIO) die wordt veroorzaakt door hogere ontvangsten op de alimentatieproducten dan geraamd.
-
• Een meevaller als gevolg van de definitieve vaststelling over 2012 en het verkoop van een pand van HALT in Leiden.
-
• Een ontvangst in het kader van het programma Bestrijding Jeugdcriminaliteit en Jeugdgroepen.
36 Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 205.242 | 202.301 | 499 | 202.800 | |
Programma-uitgaven | 205.242 | 202.301 | 499 | 202.800 | |
Waarvan juridisch verplicht | 98,51% | ||||
36.2 Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding | |||||
Bijdrage ZBO/RWT's | |||||
Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) | 31.040 | 31.040 | – 4 | 31.036 | |
Bijdrage aan mede-overheden | |||||
Brede Doeluitkering Rampenbestrijding (BDuR) | 128.397 | 128.397 | – 18 | 128.379 | |
Overig nationale veiligheid | 3.320 | 3.320 | 99 | 3.419 | |
Subsidies | |||||
Nederlands Rode Kruis | 1.850 | 1.850 | 0 | 1.850 | |
Nationaal Veiligheids Instituut | 1.040 | 1.040 | 265 | 1.305 | |
Onderwijs Veiligheidsregio's | 1.930 | 1.930 | 0 | 1.930 | |
Overig nationale veiligheid | 5.509 | 509 | – 1 | 508 | |
Opdrachten | |||||
Project NL-Alert | 2.900 | 2.900 | 0 | 2.900 | |
Opdrachten NCSC | 4.164 | 4.464 | – 751 | 3.713 | |
Overig terrorismebestrijding | 3.453 | 4.747 | 498 | 5.245 | |
Overig nationale veiligheid | 10.524 | 10.989 | 363 | 11.352 | |
36.3 Onderzoeksraad voor Veiligheid | |||||
Bijdrage ZBO/RWT's | |||||
Onderzoeksraad voor Veiligheid | 11.115 | 11.115 | 48 | 11.163 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 36: Het niet-juridische verplichte deel van het budget op dit beleidsartikel is gereserveerd voor onder andere bewaken en beveiliging waaronder de kosten voor de air Marshalls
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.
37 Vreemdelingen
Stand vastgestelde begroting | Stand 1e suppletoire begroting | Mutaties 2e suppletoire begroting | Stand 2e suppletoire begroting | ||
---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 733.200 | 751.425 | – 504.025 | 247.400 | |
Programma-uitgaven | 733.200 | 751.425 | 15.975 | 767.400 | |
Waarvan juridisch verplicht | 99,76% | ||||
37.2 | Toegang, toelating en opvang vreemdelingen | ||||
Bijdrage Agentschappen | |||||
Immigratie- en Naturalisatiedienst | 267.534 | 291.534 | 20.558 | 312.092 | |
Bijdrage ZBO/RWT's | |||||
Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) | 388.219 | 396.394 | 11.092 | 407.486 | |
Subsidies | |||||
Vluchtelingenwerk Nederland (VWN) ea | 6.216 | 6.216 | – 686 | 5.530 | |
Overig toegang, toelating en opvang vreemdelingen | 0 | 0 | 585 | 585 | |
Opdrachten | |||||
Programma Biometrie | 8.013 | 7.763 | – 5.561 | 2.202 | |
Programma Vernieuwing Grensmanagement | 12.014 | 6.014 | – 2 | 6.012 | |
Programma keteninformatisering | 19.820 | 8.120 | – 5.530 | 2.590 | |
Versterking vreemdelingenketen | 4.302 | 8.302 | – 6.087 | 2.215 | |
37.3 | Terugkeer | ||||
Bijdrage Agentschappen | |||||
terugkeer vreemdelingen | 8.400 | 8.400 | – 1 | 8.399 | |
Subsidies | |||||
REAN-regeling | 6.600 | 6.600 | – 1 | 6.599 | |
Opdrachten | |||||
terugkeer vreemdelingen | 12.082 | 12.082 | 1.608 | 13.690 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Artikel 37: Het niet-juridische verplichte deel op dit beleidsartikel is bestuurlijk gebonden. Dit budget is bestemd voor (bijdragen aan) ontwikkelingen voor de vreemdelingenketen voor m.n. biometrische producten. En een deel is bestemd voor overdracht van verschillende projecten en producten aan de KMAR.
Toelichting op beleidsartikel 37
Mutaties uitgaven
37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
Bijdrage agentschappen
Immigratie- en naturalisatiedienst (IND)
-
• Aanvullende bijdrage IND
De aanvullende bijdrage voor de IND bestaat uit drie onderdelen. Het eerste betreft de extra kosten (vanwege hoge aantal aanmeldingen) van de uitvoering van de Regeling Langdurig Verblijvende Kinderen. Daarnaast levert VenJ een aanvullende bijdrage omdat de rechter de «Leges voortgezet verblijf na gezinshereniging» als te hoog heeft bestempeld. De leges zijn naar beneden bijgesteld en in het vierde kwartaal worden teveel betaalde leges terugbetaald. Als laatste wordt de bekostiging, conform de bekostigingsafspraken, naar boven aangepast vanwege een aangepaste instroom.
-
• Budgettaire herverdeling IND
Dit betreft een technische mutatie. Op basis van de meeste recente raming voor opvang en toelating (instroom) in 2013 is er budget overgeheveld van van Opvang (COA) naar Toelating (IND).
Bijdrage ZBO’s/RWT’s
Centraal Orgaan Opvang Asielzoekers (COA)
-
• Extra instroom uit DAC-landen
De kosten voor eerstejaarsopvang asiel van asielzoekers uit de zogenaamde DAC-landen worden toegerekend aan het budget voor ontwikkelings-samenwerking (ODA-budget). De verwachte asielinstroom 2013 is naar boven bijgesteld: er is met name sprake van een verhoogde instroom van asielzoekers met de Syrische en Somalische nationaliteit. De verwachte hogere instroom leidt tot een hogere ODA-toerekening.
-
• Budgettaire herverdeling IND
Dit betreft een technische mutatie. Als gevolg van de prognose voor opvang, toelating en behandeling op basis van de MPP-raming voor 2013 voor de vreemdelingenketen is er budget overgeheveld van Opvang (COA) naar Toelating (IND).
Opdrachten
Programma Biometrie
Kasschuif Directoraat Generaal Vreemdelingenzaken (DGVz)
Het kabinet Rutte/Verhagen heeft middelen toegekend voor drie grote programma’s in de vreemdelingenketen. Door wijzigingen in twee van de programma’s (Vernieuwing grensmanagement en Biometrie) is een aanpassing van het kasritme noodzakelijk. Daarnaast is het, naar aanleiding van de zaak Dolmatov, noodzakelijk om de keteninformatisering te versterken. Hiertoe wordt een organisatieonderdeel opgezet. Door een kasschuif aan te brengen over de jaren 2013 tot en met 2018 wordt het beschikbare budget in lijn gebracht met de voor die jaren voorziene uitgaven en de doorlooptijd van de uit te voeren projecten.
Programma Keteninformatisering
Advance Passenger Information (API) systeem. Het budget van € 5 mln. wordt overgeheveld naar Defensie omdat de KMAR het project API-3 overneemt van VenJ.
Programma Versterking vreemdelingenketen.
Dit artikelonderdeel wordt verlaagd door met name de mutatie op de aanvullende bijdrage IND. Zie voor een inhoudelijke toelichting het artikelonderdeel «Bijdrage Agentschappen IND».
Mutaties verplichtingen
Vreemdelingen
Het betreft een technische mutatie. Deze mutatie is noodzakelijk in het kader van het Verbeterplan Financieel Beheer. Naar aanleiding hiervan zijn de voorschriften gewijzigd in de werkwijze waarop alle Geïntegreerde Verplichtingen Kasadministratie (GVKA)-onderdelen van het Ministerie van VenJ verplichtingen registreren en afwikkelen.