Beleidsartikel 1 Versterkte internationale rechtsorde en eerbiediging van mensenrechten Bedragen in EUR 1.000 | Stand ontwerpbegroting 2015 | Mutaties via NvWQ en amendementen 2015 | Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN 2015 | Stand suppletoire begroting VJN 2015 | Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN 2016 | Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN 2017 | Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN 2018 | Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN 2019 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||||
Verplichtingen | 95.101 | 0 | 5.200 | 100.301 | – 600 | – 100 | – 400 | – 400 | ||
Uitgaven: | Instrument | |||||||||
Programma-uitgaven totaal | 111.701 |
| 5.550 | 117.251 | 550 | 0 | 0 | 0 | ||
Goed functionerende internationale instellingen met een breed draagvlak | 57.831 | 1.250 | 59.081 | 250 | ||||||
Subsidies | ||||||||||
Internationaal recht | 6.135 | 1.000 | 7.135 | |||||||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | ||||||||||
Verenigde Naties | 40.501 | 40.501 | ||||||||
OESO | 6.375 | 250 | 6.625 | |||||||
VN-campagne VN veiligheidsraad | 1.780 | 1.780 | ||||||||
Internationaal Strafhof | 3.040 | 3.040 | ||||||||
1.2 | Bescherming en bevordering van mensenrechten | 53.870 | 0 | 4.300 | 58.170 | 300 | ||||
Bijdragenovereenkomst | Landenprogramma's mensenrechten | 21.205 | 1.300 | 22.505 | ||||||
Subsidies | ||||||||||
Bevordering van het vrije woord | 14.000 | 14.000 | ||||||||
Landenprogramma's mensenrechten | 10.915 | 3.000 | 13.915 | |||||||
bijdragen (inter) nationale organisaties | ||||||||||
Centrale mensenrechtenprogramma's | 7.750 | 7.750 |
Uitgaven
Artikel 1.2
Het budget voor de landenprogramma’s voor mensenrechten is verhoogd om een extra bijdrage te leveren aan de godsdienstvrijheid, vrijheid van levensovertuiging en andere mensenrechtenprioriteiten zoals ook besproken tijdens de begrotingsbehandeling 2015. Daarnaast stijgt het budget als gevolg van het aangenomen amendement Van Laar (begrotingsbehandeling BHOS 2015). Hierin is aangegeven dat, binnen het thema SRGR, EUR 3 miljoen beschikbaar dient te worden gesteld ter bestrijding van kinderprostitutie. Omdat in 2015 de financiering van bestrijding van kinderprostitutie vanuit het budget voor mensenrechtenprogramma’s zal plaatsvinden, wordt het mensenrechtenbudget opgehoogd vanuit de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking.
Beleidsartikel 2 Veiligheid en stabiliteit Bedragen in EUR 1.000 | Stand ontwerpbegroting 2015 | Mutaties via NvW en amendementen 2015 | Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN 2015 | Stand suppletoire begroting VJN 2015 | Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN 2016 | Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN 2017 | Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN 2018 | Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN 2019 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||||
Verplichtingen |
| 232.482 | 0 | 15.285 | 247.767 | 8.300 | 8.100 | 8.200 | 6.200 | |
Uitgaven: | ||||||||||
Programma-uitgaven totaal | 251.622 | 0 | 15.296 | 266.918 | 10.514 | 11.919 | 8.529 | 6.544 | ||
2.1 | Goede internationale samenwerking ter bevordering | |||||||||
van de eigen en bondgenootschappelijke veiligheid | 18.468 | 3.105 | 21.573 | – 2.535 | – 4.927 | – 5.142 | – 5.142 | |||
Subsidies | ||||||||||
Programma ondersteuning buitenlands beleid | 2.250 | 250 | 2.500 | |||||||
Atlantische Commissie | 440 | 60 | 500 | |||||||
Bijdragen (inter) nationale organisaties | ||||||||||
NAVO | 14.713 | 1.000 | 15.713 | |||||||
Veiligheidsfonds | 500 | 1.750 | 2.250 | |||||||
WEU | 565 | 45 | 610 | |||||||
2.2 | Bestrijding en terugdringing van internationaal | |||||||||
terrorisme en andere vormen van internationale | ||||||||||
criminaliteit | 6.800 | 1.741 | 8.541 | 7.600 | 7.400 | 7.950 | 5.950 | |||
Subsidies | ||||||||||
| Anti-terrorisme instituut | 300 | 100 | 400 | ||||||
Opdrachten | ||||||||||
Global Conference on CyberSpace | 6.500 | 1.641 | 8.141 | |||||||
2.3 | Bevordering van ontwapening en wapenbeheersing, bestrijding van proliferatie van massavernietigingswapens en het voeren van een transparant en verantwoord wapenexportbeleid | 12.794 | 36 | 12.830 | ||||||
Bijdragen (inter) nationale organisaties | ||||||||||
IAEA | 7.317 | 7.317 | ||||||||
OPCW en andere ontwapeningsorganisaties | 3.557 | 28 | 3.585 | |||||||
CTBTO | 1.920 | 1.920 | ||||||||
2.4 | Bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde | |||||||||
in internationaal verband | 194.620 | 10.814 | 205.434 | 5.449 | 9.446 | 5.721 | 5.736 | |||
Bijdragenovereenkomst | ||||||||||
Landenprogramma's veiligheid voor mensen (stabiliteitsfonds) | 15.500 | 5.000 | 20.500 | |||||||
Nederland Helsinki Comité | 28 | 28 | ||||||||
Bijdragen (inter) nationale organisaties | ||||||||||
OVSE | 7.195 | 7.195 | ||||||||
VN-contributie voor crisisbeheersingsoperaties | 102.000 | 102.000 | ||||||||
waarvan landenprogramma's veiligheid voor mensen (stabiliteitsfonds) | 63.400 | 6.000 | 69.400 | |||||||
2.5 | Bevordering van transitie in prioritaire gebieden | 18.940 | – 400 | 18.540 | ||||||
Bijdragenovereenkomst | ||||||||||
Landenprogramma's hervormingen Arabische Regio | 8.118 | 8.118 | ||||||||
Bijdragen (inter)nationale organisaties/Subsidies | ||||||||||
MATRA-programma's | 10.822 | – 400 | 10.422 | |||||||
Ontvangsten | 1.168 | 0 | 14 | 1.182 | 29 | 44 | 59 | 74 | ||
2.10 | Doorberekening Defensie diversen | 168 | 14 | 182 | 29 | 44 | 59 | 74 | ||
2.40 | Restituties contributies | 1.000 | 1.000 |
Uitgaven
Artikel 2.1
De stijging van het budget voor goede internationale samenwerking ter bevordering van de eigen en bondgenootschappelijke veiligheid in 2015 wordt met name veroorzaakt doordat het budget voor het veiligheidsfonds is verhoogd om hiermee in te zetten op ondersteuning in conflictsituaties. Daarnaast stijgt het budget voor de bijdrage aan de NAVO omdat het totaal budget voor de NAVO is toegenomen en daarmee ook het Nederlandse aandeel hierin. Voor latere jaren wordt een deel van het budget overgeheveld naar activiteiten binnen het artikel bevordering van veiligheid (artikel 2.4) vanwege een bijstelling van de raming voor NAVO-nieuwbouw.
Artikel 2.2
De regering heeft besloten extra middelen beschikbaar te stellen voor de versterking van de veiligheidsketen. Op de begroting van Buitenlandse Zaken is in dit kader vanaf 2016 extra budget beschikbaar om in risicolanden en in multilaterale fora en samenwerkingsverbanden een verhoogde inzet te tonen met het oog op de verwevenheid van interne en externe veiligheid. Daarnaast neemt in 2015 het budget toe voor de Global Conference on CyberSpace. Dit wordt veroorzaakt doordat een deel van de voorziene uitgaven voor 2014 pas worden gerealiseerd in 2015, het jaar waarin de conferentie is gehouden.
Artikel 2.4
De verhoging van het budget voor bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband in 2015 betreft een saldo van mutaties. Enerzijds stijgt het budget als gevolg van een overheveling vanuit het Budget Internationale Veiligheid (BIV) op de begroting van het Ministerie van Defensie ten behoeve van het Stabiliteitsfonds voor veiligheidssectorhervormingen, vredesopbouw en trainingen en capaciteitsopbouw in ontwikkelingslanden. Anderzijds wordt het budget verlaagd door een overheveling naar de landenprogramma’s voor veiligheid en rechtsorde (artikel 4.3) op de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. Meerjarig stijgt het budget doordat voor 2016 en 2017 de eindejaarsmarge 2014 op VN contributies voor crisisbeheersing zijn toegevoegd aan dit artikel en doordat middelen vanuit het artikelonderdeel eigen- en bondgenootschappelijke veiligheid (artikel 2.1) zijn overgeheveld om hiermee te anticiperen op hogere uitgaven ten behoeve van internationale crises.
Beleidsartikel 3 Europese samenwerking Bedragen in EUR 1.000 | Stand ontwerpbegroting 2015 | Mutaties via NvW en amendementen 2015 | Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN 2015 | Stand suppletoire begroting VJN 2015 | Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN 2016 | Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN 2017 | Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN 2018 | Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN 2019 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||||
Verplichtingen | 7.962.322 | 0 | – 23.289 | 7.939.033 | – 2.075.669 | 0 | 0 | 0 | ||
Uitgaven: | ||||||||||
Programma-uitgaven totaal | 6.680.065 | 0 | 1.433.916 | 8.113.981 | – 2.075.669 | 0 | 0 | 0 | ||
3.1 | Een democratische, slagvaardige en transparante Europese Unie die haar burgers vrijheid, recht, veiligheid, welvaart en duurzame conomische groei biedt | 6.479.038 | 1.433.606 | 7.912.644 | – 2.077.064 | |||||
Bijdragen (inter)natioanle organisaties | ||||||||||
BNP-afdracht | 3.713.099 | 602.604 | 4.315.703 | |||||||
BTW-afdracht | 67.406 | 831.002 | 898.408 | |||||||
Landbouwheffingen | 253.000 | 253.000 | ||||||||
Invoerrechten | 2.445.533 | 2.445.533 | ||||||||
3.2 | Een effectief, efficient en cohorent optreden van de Unie ten opzichte van derde landen en regio's inclusief ontwikkelingslanden | 174.600 | 174.600 | |||||||
Bijdragen (inter)natioanle organisaties | ||||||||||
Europees Ontwikkelingsfonds | 174.600 | 174.600 | ||||||||
3.3 | Een hechtere Europese waardengemeenschap | 10.100 | 10.100 | |||||||
Bijdragen (internationale organisaties | ||||||||||
Raad van Europa | 10.100 | 10.100 | ||||||||
3.4 | Versterkte Nederlandse positie in de Unie van 28 | 16.327 | 310 | 16.637 | 1.395 | |||||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | ||||||||||
Benelux bijdrage | 3.979 | 3.979 | ||||||||
EIPA | 348 | 348 | ||||||||
Subsidies/Opdrachten | ||||||||||
EU voorzitterschap | 12.000 | 310 | 12.310 | |||||||
Ontvangsten | 413.890 | 260.968 | 674.858 | – 260.893 | 0 | 0 | 0 | |||
3.10 | Perceptiekostenvergoedingen | 413.740 | 260.893 | 674.633 | – 260.893 | |||||
Inning landbouwheffingen | 50.600 | 50.600 | ||||||||
Inning invoerrechten | 363.140 | 260.893 | 624.033 | |||||||
3.30 | Restitutie Raad van Europa | 150 | 75 | 225 |
Verplichtingen
De verplichtingenmutatie bestaat uit een saldo. Enerzijds stijgen de verplichtingen binnen het artikelonderdeel EU-afdrachten analoog aan de mutaties zoals toegelicht onder de uitgaven. Anderzijds daalt het budget op het artikelonderdeel Een effectief, efficiënt en coherent optreden van de Unie ten opzichte van derde landen en regio’s, inclusief ontwikkelingslanden (artikel 3.2) met EUR 1,46 miljard. Deze verlaging is het gevolg van de ratificatie door Nederland van EOF 11 (Europees Ontwikkelingsfonds) in 2014. In dat jaar is de verplichting ook opgenomen en in de Slotwet 2014 gemeld. Hierdoor komt het geraamde budget voor 2015 te vervallen.
Uitgaven
Artikel 3.1
Per saldo stijgen de afdrachten aan de EU in 2015 met EUR 1,43 miljard en dalen de afdrachten in 2016 met EUR 2,08 miljard. Onderstaande tabel geeft een verklaring voor de mutatie in de EU-afdrachten in 2015:
Mutaties in uitgaven EU-afdrachten (miljoenen euro) | |
---|---|
Omschrijving | Mutatie 2015 |
1. Naheffing | – 460,7 |
2. Vertraagde ratificatie | 2.077,1 |
3. Overige mutaties | – 182,7 |
Totale uitgaven mutatie | 1.433,7 |
-
1. Naheffing: De terugbetaling van EUR 460 miljoen euro als gevolg van de naheffing uit hoofde van de revisie van de Nationale Rekeningen wordt voor het einde van dit jaar geheel ontvangen in de kas.
-
2. Vertraagde ratificatie: De ratificatie van het Eigen Middelenbesluit in alle lidstaten wordt niet meer voorzien voor het einde van 2015. De jaarlijkse Nederlandse korting, die onderdeel uitmaakt van het Eigen Middelenbesluit, slaat daardoor in 2016 voor drie jaren neer (2014 t/m 2016). Ook de aanpassing van de percentiekostenvergoeding wordt doorgeschoven naar 2016. De vertraagde ratificatie leidt tot per saldo hogere afdrachten van EUR 2,1 miljard (zie bovenstaande tabel) en hogere ontvangsten van EUR 0,3 miljard (zie verklaring ontvangsten bij artikel 3.10); per saldo wordt EUR 1,8 miljard doorgeschoven naar 2016.
-
3. EU-afdrachten – Overig: Onderstaande tabel geeft een verklaring van de omvang van de overige mutaties:
-
a. Het betreft in eerste instantie het in december vorig jaar gesloten akkoord tussen de Raad en het Europees parlement over de begroting 2015 en de aanvullende begrotingen voor 2014. Begin december 2014 hebben de Raad en het Europees parlement een akkoord bereikt over de aanvullende begroting voor 2014. Dat akkoord leidde tot hogere uitgaven voor Nederland – EUR 150 miljoen – en hogere inkomsten voor Nederland – EUR 95 miljoen. Per saldo leidde dit akkoord tot EUR 55 miljoen hogere afdrachten voor 2014. Omdat het akkoord pas in december is gesloten zijn de budgettaire effecten doorgeschoven naar 2015.
-
b. In tweede instantie resulteert uit de realisatie van de Europese begroting over 2014 een surplus (hogere inkomsten dan uitgaven). Dit surplus wordt toegevoegd aan de begroting voor het volgend jaar en verlaagt daarmee de afdrachten van de lidstaten (EUR 66 miljoen voor Nederland).
-
c. In derde instantie worden de laatste ramingsbijstellingen verwerkt (EUR 172 miljoen minder afdrachten).
-
Overige mutaties EU-afdrachten (miljoenen euro) | |
---|---|
Omschrijving | Mutatie |
a. Begrotingsakkoord | 55 |
b. Surplus | – 66 |
c. Ramingsbijstellingen | – 172 |
Overige EU-afdrachten | – 183 |
Ontvangsten
Artikel 3.10
Perceptiekostenvergoedingen: De ratificatie van het Eigen Middelenbesluit in alle lidstaten wordt niet meer voorzien voor het einde van 2015. Als gevolg van de vertraagde ratificatie wordt de aanpassing van de perceptiekostenvergoeding ook doorgeschoven naar 2016. Dit betekent EUR 0,3 miljard hogere ontvangsten in 2015 en EUR 0,3 miljard lagere ontvangsten in 2016.
Beleidsartikel 4 Consulaire belangenbehartiging en het internationaal uitdragen van Nederlandse waarden en belangen Bedragen in EUR 1.000 | Stand ontwerpbegroting 2015 | Mutaties via NvW en amendementen 2015 | Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN 2015 | Stand suppletoire begroting VJN 2015 | Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN 2016 | Mutaties (+ of –) suppletoire begrotin VJN 2017 | Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN 2018 | Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN 2019 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | |||||||
Verplichtingen | 50.981 | 0 | 6.219 | 57.200 | 8.489 | – 268 | – 863 | – 863 | ||
Uitgaven: | ||||||||||
Programma-uitgaven totaal | 53.220 | 0 | 3.985 | 57.205 | 4.420 | 4.525 | 2.530 | 2.530 | ||
4.1 | Op basis van eigen verantwoordelijkheid consulaire dienstverlening bieden aan Nederlanders in het buitenland | 10.545 | 4.000 | 14.545 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | ||
Subsidies | ||||||||||
Gedetineerdenbegeleiding | 2.000 | 2.000 | ||||||||
0 | ||||||||||
Opdrachten | ||||||||||
Consulaire bijstand | 259 | 259 | ||||||||
Reisdocumenten en verkiezingen | 4.025 | 1.800 | 5.825 | |||||||
Consulaire opleidingen | 500 | – 100 | 400 | |||||||
Consulaire informatiesystemen | 3.761 | 2.500 | 6.261 | |||||||
4.2 | Samen met (keten) partners het personenverkeer reguleren | 5.319 | 1.510 | 6.829 | 1.385 | 1.385 | 1.280 | 1.280 | ||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | ||||||||||
Asiel en migratie | 863 | 863 | ||||||||
Opdrachten | ||||||||||
Visumverlening | 900 | 200 | 1.100 | |||||||
Ambtsberichtenonderzoek | 300 | – 170 | 130 | |||||||
Legalisatie en verificatie | 100 | – 20 | 80 | |||||||
Consulaire informatiesystemen | 3.156 | 3.156 | ||||||||
4.3 | Grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur | 6.927 | 658 | 7.585 | 1.658 | 1.958 | 1.958 | 1.958 | ||
Subsidies | ||||||||||
Bijdragen aan instituten | 3.598 | 2.791 | 6.389 | |||||||
HGIS-cultuurprogramma's | 3.329 | – 2.133 | 1.196 | |||||||
4.4 | Het inzetten van Publieksdiplomatie door het Postennetwerk en BZ om het beeld van Nederland in het buitenland te versterken en op een positief realistische manier uit te dragen | 20.899 | – 18 | 20.881 | – 1.923 | – 2.118 | – 2.208 | – 2.208 | ||
Bijdragenovereenkomst | ||||||||||
landenprogramma's algemene voorlichting en kleine programma's | 10.650 | – 1.858 | 8.792 | |||||||
Europese bewustwording | 770 | 770 | ||||||||
Subsidies | ||||||||||
Instituut Clingendael | 2.320 | 2.320 | ||||||||
Programma ondersteuning buitenlands beleid | 3.058 | 400 | 3.458 | |||||||
overige subsidies | 270 | – 20 | 250 | |||||||
Opdrachten | ||||||||||
Bezoeken hoogwaardigheidsbekleders en uitgaven Corps Diplomatique en internationale Organisaties | 3.200 | 1.400 | 4.600 | |||||||
Adviesraad Internationale vraagstukken | 525 | 525 | ||||||||
Internationale manifestaties en diverse bijdragen | 106 | 60 | 166 | |||||||
4.5 | Een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor internationale organisaties in Nederland | 9.530 | – 2.165 | 7.365 | 1.800 | 1.800 | ||||
Bijdragen (inter)nationale organisaties | ||||||||||
Speciaal Tribunaal Libanon | 490 | 1.310 | 1.800 | |||||||
Internationaal Strafhof | 4.400 | 4.400 | ||||||||
Nederland Gastland | 640 | 525 | 1.165 | |||||||
Ontvangsten | 42.090 | 0 | 0 | 42.090 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
4.10 | Consulaire dienstverlening aan Nederlanders | 19.300 | 19.300 | |||||||
4.20 | Consulaire dienstverlening aan vreemdelingen | 22.000 | 22.000 | |||||||
4.40 | Doorberekening Defensie diversen | 790 | 790 |
Uitgaven
Artikel 4.1
De stijging van het budget voor consulaire dienstverlening aan Nederlanders in het buitenland stijgt in 2015 door toevoeging vanuit de HGIS van eindejaarsmarge 2014 en prijsbijstelling op de consulaire informatiesystemen en hogere uitgaven voor de inkoop van reisdocumenten.
Artikel 4.5
De daling van de uitgaven voor een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor internationale organisaties in Nederland wordt veroorzaakt door een bijstelling van de raming. Voor 2016 en 2017 stijgt het budget voor het Libanon Tribunaal omdat budget is gereserveerd vanwege de door de SGVN aangekondigde verlenging van het mandaat.
Niet-beleidsartikel 5 Geheim Bedragen in EUR 1.000 | Stand ontwerpbegroting 2015 | Mutaties via NvW en amendementen 2015 | Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN 2015 | Stand suppletoire begroting VJN 2015 | Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN 2016 | Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VNJ 2017 | Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN 2018 | Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||||
Verplichtingen | 0 | 0 | |||||||
Uitgaven | 0 | 0 |
Verplichtingen
Geen toelichting
Uitgaven
Geen toelichting
Niet-beleidsartikel 6 Nominaal en onvoorzien Bedragen in EUR 1.000 | Stand ontwerpbegroting 2015 | Mutaties via NvW en amendementen 2015 | Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN 2015 | Stand suppletoire begroting VJN 2015 | Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN 2016 | Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN 2017 | Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN 2018 | Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||||
Verplichtingen | 25.018 | – 8.000 | – 15.931 | 1.087 | – 3.665 | – 22.827 | – 12.876 | – 28.775 | |
Uitgaven: | |||||||||
Uitgaven totaal | 25.018 | – 8.000 | – 15.931 | 1.087 | – 3.665 | – 22.827 | – 12.876 | – 28.775 | |
6.1 | Nominaal en onvoorzien | 25.018 | – 8.000 | – 15.931 | 1.087 | – 3.665 | – 22.827 | – 12.876 | – 28.775 |
Verplichtingen
Conform de toelichting onder de uitgaven
Uitgaven
Dit is het saldo van bijstellingen op grond van aanpassing van inflatieramingen door het CPB, verwerking van de HGIS-eindejaarsmarge 2014 en overboekingen naar diverse begrotingen conform de claims die zijn verwerkt naar aanleiding van de HGIS besluitvorming. Meerjarig is hierin onder andere opgenomen de dekking van de motie en amendement Van Ojik maar ook de kasschuif binnen de HGIS ter dekking van de financiering van de huidige missie in Irak tegen ISIS.
Niet-beleidsartikel 7 Apparaat Bedragen in EUR 1.000 | Stand ontwerpbegroting 2015 | Mutaties via NVW en amendementen 2015 | Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN 2015 | Stand suppletoire begroting VJN 2015 | Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN 2016 | Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN 2017 | Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN 2018 | Mutaties (+ of –) suppletoire begroting VJN 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
(1) | (2) | (3) | (4)=(1+2+3) | ||||||
Verplichtingen | 675.284 | 8.000 | – 3.182 | 680.102 | 35.551 | 43.651 | 34.451 | 33.751 | |
Uitgaven | 752.864 | 8.000 | – 3.241 | 757.623 | 35.529 | 43.656 | 34.404 | 33.740 | |
7.1.1 | Personeel | 472.800 | 6.000 | – 7.691 | 471.109 | 19.532 | 22.547 | 8.452 | 8.508 |
Eigen personeel | 464.300 | 6.000 | – 7.691 | 462.609 | 19.532 | 22.547 | 8.452 | 8.229 | |
Inhuur extern | 8.500 | 0 | 0 | 8.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
7.1.2 | Materieel | 280.064 | 2.000 | 4.450 | 286.514 | 15.997 | 21.109 | 25.952 | 25.232 |
ICT | 37.600 | 500 | 42.486 | 80.586 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | 10.000 | |
bijdragen aan SSO's | 64.116 | 0 | 5.000 | 69.116 | 5.000 | 3.000 | 5.000 | 5.000 | |
Overige materiele uitgaven | 178.348 | 1.500 | – 43.036 | 136.812 | 997 | 8.109 | 10.952 | 10.232 | |
7.2 | Koersverschillen | pm | pm | ||||||
Ontvangsten | 19.450 | 0 | 2.000 | 21.450 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | |
7.10 | Diverse ontvangsten | 19.450 | 2.000 | 21.450 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | |
7.11 | Koersverschillen | pm | pm |
Uitgaven
De apparaatsuitgaven laten per saldo meerjarig een stijging zien. Dit kent naast de toevoeging van loon- en prijsbijstellingen vanuit de HGIS de volgende oorzaken.
-
– Motie Van Ojik: Structureel wordt het amendement en de motie van Ojik opgenomen op de begroting. Hierbij wordt de regering verzocht extra financiële middelen (oplopend naar EUR 20 miljoen structureel vanaf 2018) in te zetten voor de versterking van diplomatieke capaciteit ter bevordering van de internationale rechtsorde en vrede en veiligheid, en de economische positie van Nederland.
-
– Kabinetsafspraken: Het budget neemt toe als gevolg van het besluit van het kabinet om extra middelen in te zetten voor de versterking van de veiligheidsketen. Het betreft hier middelen voor de personele en materiele inzet op dit terrein. Daarnaast is besloten is om de financiering van de generieke digitale infrastructuur (GDI) te verdelen over de departementen. De bijdrage van Buitenlandse Zaken hiervoor is overgeheveld naar de Aanvullende Post.
-
– Vastgoedmiddelen buitenland: Er vindt een verschuiving van budget plaats tussen 2015 en 2016 op de vastgoedmiddelen buitenland. Initieel werden middelen uit de verkoop van vastgoed uit 2013 ingezet in 2015. Vanwege een aangepaste raming worden de uitgaven nu voorzien in 2016.
-
– ICT: Vanwege herschikking vindt er een verschuiving plaats ten opzichte van de oorspronkelijke begroting binnen de apparaatsmiddelen voor ICT en koersverschillen. Dit is gebaseerd op een actualisatie van de ramingen voor IT uitgaven.
Ontvangsten
De mutatie op de ontvangsten is het gevolg van een actualisatie van de raming voor verkoop van roerende goederen.
Overige:
Eind 2013 is door Nederland een overeenkomst gesloten met de Royal Bank of Scotland waarin een zekerheidsstelling in de vorm van een bankgarantie is opgenomen ten behoeve van de Russische Federatie in de «Arctic Sunrise arbitrage». Omdat de bankgarantie niet is opgehaald is de overeenkomst beëindigd en is het bedrag in oktober 2014 teruggestort. In afwachting van de einduitspraak van het arbitraal tribunaal of de bilaterale afwikkeling van het geschil tussen Rusland en Nederland over de «Arctic Sunrise» is het mogelijk dat een zekerheidsstelling in de vorm van een bankgarantie alsnog beschikbaar zal moeten worden gesteld. In dat geval zal Nederland haar verplichting nakomen. De verwachting is dat de einduitspraak in de arbitrage eind 2015 komt. Met het oog op mogelijk (geheel of gedeeltelijk) inroepen van deze garantiestelling zijn in 2013 afspraken gemaakt met Greenpeace.