Beleidsartikel 11 Goed functionerende economie en markten
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 197.794 | 192.047 | 184.688 | 177.793 | 171.340 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | 18.382 | 1.057 | 57 | – 155 | – 155 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
GSM interferentieproblematiek kasschuif | – 15.000 | 15.000 | ||||
GSM interferentieproblematiek bijdrage I&M | – 4.000 | – 15.000 | ||||
Invulling taakstelling Rijksdienst | – 411 | – 805 | – 1.811 | – 2.054 | – 2.375 | |
Overige | 1.515 | 184 | 189 | 190 | 188 | |
Stand ontwerpbegroting 2015 | 198.280 | 192.483 | 183.123 | 175.774 | 168.998 | 169.003 |
Toelichting
GSM interferentieproblematiek bijdrage I&M
Vanwege interferentie van de nieuwe 4G technologie met het GSM-netwerk van het spoor worden er flexibele filters geplaatst in de treinontvangers. Aan het Ministerie van Infrastructuur & Milieu wordt een bijdrage hiertoe overgeboekt.
Invulling taakstelling Rijksdienst
De invulling van de taakstelling Rijksdienst (kabinet Rutte II) vindt plaats op de onderdelen opdrachten, bijdragen agentschappen en bijdragen ZBO’s en RWT’s.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2014 | 52.265 | 52.265 | 43.434 | 30.200 | 30.200 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | 756 | |||||
Nieuwe mutaties | 260 | |||||
Stand ontwerpbegroting 2015 | 53.281 | 52.265 | 43.434 | 30.200 | 30.200 | 30.200 |
Beleidsartikel 12 Een sterk innovatievermogen
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Ontwerpbegroting 2014 | 814.790 | 715.271 | 608.666 | 553.815 | 536.428 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | 32.992 | – 7.575 | – 9.338 | 3.501 | 3.779 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
Ruimtevaart | 13.359 | – 13.359 | ||||
Innovatiefonds | 13.200 | 16.653 | 13.304 | 30.320 | 30.595 | |
TKI toeslag | – 6.000 | |||||
Invulling subsidietaakstelling | – 41.400 | – 49.100 | – 50.000 | – 50.000 | ||
Europese programma’s | 41.400 | 49.100 | 50.000 | 50.000 | ||
PPS/Innovatie: MIT | 4.500 | 12.000 | 15.000 | 15.000 | ||
PPS/Innovatie: TKI toeslag | – 4.500 | – 12.000 | – 15.000 | – 15.000 | ||
TNO | 11.000 | – 11.000 | ||||
Overig | 2.952 | 1.035 | 438 | 2.248 | 2.037 | |
Stand Ontwerpbegroting 2015 | 888.293 | 695.025 | 613.070 | 589.884 | 572.839 | 562.403 |
Toelichting
Ruimtevaart
In het kader van het meerjarige kasmanagement vindt op Ruimtevaart een per saldo neutrale versnelling plaats van € 13 mln. De bijdrage in het kader van de verplichte ESA-programma’s General Budget en Kourou die oorspronkelijk voor 2015 geraamd stond, wordt, zoals gebruikelijk, in 2014 betaald.
Innovatiefonds
Het beschikbare budget in 2014 voor Vroege Fase Financiering en de co-investeringsfaciliteit voor Business Angels (circa € 72 mln) en de onderuitputting vanuit 2013 (circa € 15 mln) is in het juiste ritme aan de jaren tot en met 2019 toebedeeld. Daarnaast is in 2014 € 100 mln toegevoegd aan het Innovatiefonds voor het Dutch Venture Initiative als onderdeel van het Aanvullend Actieplan MKB-financiering. Daarnaast is een deel van de te verwachten terugontvangsten op de via het Innovatiefonds uitgezette middelen in de begroting verwerkt. Deze ontvangsten zijn ingezet voor het Aanvullend Actieplan MKB-financiering onder andere voor het structureel beschikbaar stellen van budget voor Vroege Fase Financiering (€ 12,5 mln structureel) en € 25 mln voor de overige onderdelen van het Actieplan MKB-financiering.
TKI toeslag
Vanuit het budget van de TKI toeslag wordt € 6 mln overgeboekt naar artikel 13 voor de te verwachten schades op de BMKB.
Invulling subsidietaakstelling / Europese programma’s
Conform de begrotingsafspraken 2014 wordt de subsidietaakstelling (oplopend tot € 50 mln) op Joint Technology Initiatives (JTI’s), Eureka en Eurostars gecompenseerd. De hiervoor beschikbare middelen worden structureel overgeboekt van de OCW-begroting naar de EZ-begroting.
MKB Innovatiestimulering Topsectoren (MIT)/ TKI toeslag
Om de succesvolle MIT-regeling op het niveau van 2014 (€ 30 mln) te houden, is binnen het geheel van middelen voor PPS/Innovatie structureel budget overgeheveld van de TKI-toeslag naar de MIT. Hierdoor is er ook de komende jaren voldoende budget beschikbaar om via de MIT-regeling private investeringen door het MKB in R&D te stimuleren.
TNO
Op de bijdrage aan TNO vindt in 2014 een versnelde betaling plaats ten laste van 2015.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Ontwerpbegroting 2014 | 49.968 | 55.438 | 56.415 | 58.833 | 60.841 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | 23.527 | 853 | 1.701 | 2.470 | 2.748 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
Innovatiefonds | 5.000 | 5.000 | 10.000 | 15.000 | ||
Overig | 1.000 | 310 | 621 | 931 | 1.241 | |
Stand Ontwerpbegroting 2015 | 74.495 | 61.601 | 63.737 | 72.234 | 79.830 | 82.025 |
Toelichting
Innovatiefonds
Zie de toelichting bij de uitgaven.
Beleidsartikel 13 Een excellent ondernemingsklimaat
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Ontwerpbegroting 2014 | 319.466 | 271.972 | 259.195 | 255.633 | 251.614 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | 32.383 | 5.731 | 2.698 | 1.208 | 1.205 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
BMKB | 26.000 | 5.000 | ||||
Bevorderen Ondernemerschap | 17.000 | 6.000 | 1.000 | 1.000 | ||
Garantieregeling Scheepsnieuwbouw | – 6.000 | – 6.000 | – 6.000 | – 6.000 | ||
Kamers van Koophandel | 12.190 | – 12.190 | ||||
Nederlandse Investerings Instelling | – 5.600 | 5.300 | 300 | |||
overig | 15 | – 892 | – 2.442 | – 4.150 | – 4.823 | |
Stand Ontwerpbegroting 2015 | 358.454 | 306.921 | 264.751 | 247.691 | 242.996 | 246.998 |
Toelichting
BMKB
Naast de € 6 mln die vanuit artikel 12 wordt toegevoegd wordt er in totaal € 29 mln aan de interne begrotingsreserve onttrokken om het verwachte tekort in 2015 en 2016 te dekken. Tevens wordt € 4 mln ingezet ter dekking van tegenvallende premie-ontvangsten.
Bevorderen Ondernemerschap
De benodigde budgetten voor het Aanvullend MKB-actieplan Financiering (TK, 32 637, nr. 147) worden aan artikel 13 toegevoegd. Dit betreft een kasreserve van € 12 mln voor het ondersteunen van marktpartij(en) bij het oprichten van een achtergesteld leningenfonds. Daarnaast betreft het in totaal € 13 mln voor het verbeteren en ontsluiten van informatie over kredietwaardigheid binnen het MKB; het opzetten en stimuleren van ketenfinanciering; het verhogen van de ambitie en verbetering van de groeivaardigheden in het kleinbedrijf; het stroomlijnen en toegankelijker maken van het financieringsinstrumentarium.
Garantieregeling Scheepsnieuwbouw
Het garantieplafond voor de Garantieregeling Scheepsnieuwbouw wordt met ingang van 2015 verlaagd van € 1 mld naar € 400 mln. Conform het door het Kabinet vastgestelde garantiekader wordt als gevolg van de niet benutte garantieruimte het plafond verlaagd. De ontvangsten en uitgaven worden naar verhouding met € 6 mln verlaagd tot € 4 mln.
Kamers van Koophandel
De raming in 2014 wordt met € 12 mln verhoogd ten laste van de voor 2015 geraamde uitgaven zodat de Kamers van Koophandel in 2015 over voldoende liquide middelen kunnen beschikken.
Nederlandse Investerings Instelling
Op het artikelonderdeel «Bevorderen Ondernemerschap» vindt een kasschuif plaats ten behoeve het meerjarig beschikbaar houden van het budget voor de Nederlandse Investerings Instelling (NII).
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Ontwerpbegroting 2014 | 72.087 | 64.041 | 62.952 | 63.932 | 65.669 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | – 5.500 | |||||
Nieuwe mutaties: | ||||||
BMKB | 20.000 | 5.000 | ||||
Garantieregeling Scheepsnieuwbouw | – 6.000 | – 6.000 | – 6.000 | – 6.000 | ||
Stand Ontwerpbegroting 2015 | 66.587 | 78.041 | 61.952 | 57.932 | 59.669 | 62.071 |
Toelichting
Zie toelichting onder uitgaven mutaties.
Beleidsartikel 14 Een doelmatige en duurzame energievoorziening
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Ontwerpbegroting 2014 | 1.538.633 | 1.623.310 | 1.832.740 | 1.965.568 | 2.228.905 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | – 35.112 | 1.826 | 530 | 444 | 730 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
Uitvoering Nationaal Energieakkoord | – 1.600 | – 3.050 | – 425 | – 425 | ||
Diverse activiteiten SodM | – 2.800 | |||||
Pallas | – 100 | 400 | 2.500 | 1.000 | ||
Geothermie | 8.700 | 1.000 | ||||
Invulling taakstelling Rijksdienst | – 328 | – 1.961 | – 2.097 | – 1.495 | – 1.648 | |
Overig | 2.024 | – 2.499 | 8 | 13 | 18 | |
Stand Ontwerpbegroting 2015 | 1.509.417 | 1.619.026 | 1.833.256 | 1.965.105 | 2.228.005 | 2.810.679 |
Toelichting
Uitvoering Nationaal Energieakkoord
Naar het Ministerie van Infrastructuur en Milieu worden middelen overgeboekt voor de uitvoering van haar aandeel in het Nationaal energieakkoord.
Diverse activiteiten SodM
Het budget van SodM wordt verhoogd vanwege apparaatsuitgaven in verband met de uitvoering van wettelijke taken en de inhuur van externe boorspecialisten. Daarnaast maakt SodM extra kosten in verband met werkzaamheden steenkoolwinning.
Pallas
EZ draagt bij aan Pallas voor het ontwerp, de aanbesteding en vergunningsprocedure van een nieuw te realiseren onderzoeksreactor in Petten. De beoogde nieuwe reactor is bedoeld als opvolger van de bestaande Hoge Flux Reactor. In januari 2012 heeft het kabinet ingestemd met fase 1 van Pallas. De € 40 mln die hiervoor interdepartementaal bijeengebracht is, is vervolgens overgeboekt naar de EZ begroting. EZ heeft in 2013 € 1,5 mln aan Pallas betaald, dat is minder dan oorspronkelijk geraamd voor dat jaar. Deze mutatie betreft een meerjarige ramingsbijstelling op basis van de verwachte kasuitloop, zodat het totaalbudget dat voor Pallas beschikbaar was in stand blijft.
Geothermie
De raming voor het verlenen van garanties voor de ondersteuning van aardwarmte (Geothermie) wordt verhoogd met totaal € 124,9 mln (€ 62,5 mln in 2014 en € 62,4 mln in 2015). De uitgavenmutatie (€ 8,7 mln in 2014 en € 1,0 mln in 2015) betreft de voeding van de interne begrotingsreserve voor Geothermie.
Invulling taakstelling Rijksdienst
De invulling van de taakstelling rijksdienst vindt plaats op de onderdelen overige subsidies, opdrachten en bijdragen agentschappen.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Ontwerpbegroting 2014 | 12.165.411 | 11.185.411 | 10.959.411 | 10.243.411 | 10.036.761 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | – 504.000 | – 751.000 | – 1.366.000 | – 546.000 | – 454.000 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
Aardgasbaten | – 596.000 | – 899.000 | – 84.000 | – 354.000 | – 46.000 | |
Afrekening RVO | 3.917 | |||||
Stand Ontwerpbegroting 2015 | 10.069.328 | 9.535.411 | 9.509.411 | 9.343.411 | 9.536.761 | 10.042.761 |
Toelichting
Aardgasbaten
De raming van de aardgasbaten voor 2014 en verder is gebaseerd op het meest recente scenario van het CPB uit de concept-Macro Economische Verkenning (concept-MEV).
Afrekening RVO
Vanwege een afrekening met RVO op de uitvoeringskosten wordt een bedrag van € 3,9 mln ontvangen.
Beleidsartikel 16 Concurrerende, duurzame, veilige agro-, visserij- en voedselketens
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Ontwerpbegroting 2014 | 565.726 | 529.596 | 506.109 | 489.715 | 486.217 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | 104.692 | 25.717 | 18.272 | 10.330 | 5.428 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
Bijstelling NVWA | – 400 | 35.400 | 33.520 | 26.720 | 22.520 | |
Bijstelling RVO | 9.400 | 5.600 | 4.400 | 8.100 | ||
Dekking NVWA/RVO | – 17.744 | – 31.614 | – 31.678 | – 31.424 | ||
RVO/NVWA/toevoeging medebewindstaken | 29.265 | 29.265 | 29.265 | 29.265 | ||
Medebewindstaken van productschappen naar RVO/NVWA | – 29.265 | – 29.265 | – 29.265 | – 29.265 | ||
Terugboeken voorlopige verdeling taakstelling Rijksdienst | 6.380 | 14.509 | 17.689 | |||
Invulling taakstelling Rijksdienst | – 1.411 | – 3.408 | – 13.846 | – 21.427 | – 25.328 | |
Kasverschuiving PAS-middelen | – 19.363 | 5.557 | 8.300 | 4.800 | 700 | |
Herziening bezuiniging attaches HGIS | 1.036 | 2.115 | 2.115 | |||
Derogatie mestbeleid | 5.607 | 5.607 | 5.607 | 5.607 | 5.607 | |
Uitgaven/ontvangsten subsidie Wereldbank | 1.886 | |||||
Onttrekking reserve visserij | 1.900 | |||||
Overig | – 2.052 | – 4.497 | 323 | 477 | 515 | |
Stand Ontwerpbegroting 2015 | 656.585 | 585.628 | 539.687 | 505.568 | 492.139 | 484.196 |
Toelichting
Bijstellingen NVWA en RVO/Dekking NVWA/RVO
De bijdrage aan de NVWA wordt meerjarig verhoogd ter financiering van het plan van aanpak om het toezicht door de NVWA te versterken en te verbeteren (TK, 33 835, nr. 1).
De bijdrage aan de RVO wordt meerjarig verhoogd ter dekking van de noodzakelijke kosten voor uitvoering van het voorziene opdrachtenpakket.
Deze verhogingen worden voor een deel gecompenseerd binnen artikel 16 vanuit de middelen van de nationale cofinanciering van het nieuwe Gemeenschappelijk Landbouwbeleid en vanuit het budget voor medebewind productschappen. De totale mutatie leidt tot een meerjarige budgetverschuiving met ingang van 2015, die binnen het geheel van de EZ-begroting wordt gecompenseerd. De noodzakelijke verhogingen voor de NVWA en RVO voor 2014, zijn reeds verwerkt in de Voorjaarsnota 2014.
Medebewindstaken van productschappen naar RVO en NVWA
De RVO en de NVWA nemen met ingang van 2015 medebewindstaken en autonoom publieke taken over van de productschappen. Het beschikbare budget voor medebewind productschappen wordt met ingang van 2015 overgeheveld naar de bijdrage aan de RVO (structureel € 21,7 mln) en de bijdrage aan de NVWA (€ 7,6 mln).
Terugboeken voorlopige verdeling taakstelling Rijksdienst
In de begroting 2014 was een voorlopige verdeling opgenomen van de taakstelling Rijksdienst. Deze is vooruitlopend op de definitieve verdeling teruggedraaid.
Invulling taakstelling Rijksdienst
De definitieve invulling van de taakstelling Rijksdienst vindt plaats op de bijdragen aan de College Toelating Gewasbestrijdingsmiddelen en Biociden, DICTU, Dienst Landbouwkundig Onderzoek, de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit, de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, de Raad voor de Plantenrassen en diverse onderzoeksbudgetten.
Kasverschuiving PAS-middelen
Van de middelen die in 2014 beschikbaar zijn voor de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS) komt een groot deel in latere jaren tot betaling, omdat betalingen op verstrekte subsidies meestal pas in de jaren ná de subsidieverstrekking plaatsvinden. Dit leidt tot een horizontale budgetverschuiving van 2014 naar latere jaren.
Herziening bezuiniging attaches HGIS
De bijdrage aan de Agrarische Vertegenwoordiging Buitenland die in de begroting 2014 aan dit artikel is toegevoegd wordt gecorrigeerd met de taakstelling regeerakkoord (Kabinet Rutte/Verhagen) die ten onrechte op deze bijdrage in mindering is gebracht.
Derogatie mestbeleid
In het kader van het 5e actieprogramma nitraat is afgesproken dat de agrariërs die profiteren van de nieuwe derogatieregeling opnieuw een bijdrage leveren aan de kosten van de derogatiemonitoring in het Landelijk Meetnet effecten Mestbeleid (LMM). Op grond hiervan worden zowel de uitgaven als ontvangsten structureel verhoogd.
Uitgaven/ontvangsten subsidie Wereldbank
Eind 2012 is een subsidie verstrekt aan de Wereldbank ten behoeve van de organisatie van de internationale conferentie rond de Global Partnership on Oceans (GPO). Omdat in de loop van 2013 is besloten om de conferentie in Den Haag plaats te laten vinden, heeft het Ministerie van EZ de organisatie op zich genomen. Het teveel betaalde voorschot aan de Wereldbank wordt teruggevorderd. Dit leidt tot hogere uitgaven en ontvangsten.
Onttrekking reserve visserij
Ten behoeve van uitgaven aan visserijregelingen die vallen onder het Europees Visserijfonds worden middelen onttrokken uit de interne begrotingsreserve visserij. Dit leidt tot hogere uitgaven en ontvangsten.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Ontwerpbegroting 2014 | 292.779 | 278.579 | 278.579 | 278.579 | 278.579 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | 73.243 | 27.264 | 21.696 | 13.865 | 8.764 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
Derogatie mestbeleid | 5.607 | 5.607 | 5.607 | 5.607 | 5.607 | |
Uitgaven/ontvangsten subsidie Wereldbank | 1.886 | |||||
Onttrekking reserve visserij | 1.900 | |||||
Overig | 456 | 1.608 | 1.478 | 1.478 | 1.478 | |
Stand Ontwerpbegroting 2015 | 375.871 | 313.058 | 307.360 | 299.529 | 294.428 | 286.335 |
Toelichting
Derogatie mestbeleidUitgaven/ontvangsten subsidie WereldbankOnttrekking reserve visserij
Zie de toelichtingen bij de uitgaven.
Beleidsartikel 17 Groen onderwijs van hoge kwaliteit
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Ontwerpbegroting 2014 | 795.701 | 787.417 | 717.261 | 706.251 | 701.459 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | 21.688 | 23.678 | 19.986 | 24.364 | 21.845 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
Lumpsum Groen Onderwijs | 4.566 | 3.311 | 3.338 | 4.134 | ||
Technologiemiddelen | 4.210 | 4.193 | 4.178 | 4.063 | ||
Professionaliseringsmiddelen | 3.545 | 3.545 | 3.545 | |||
Schoolboeken | 2.892 | 9.329 | 9.180 | 8.992 | ||
Huisvesting scholen | 3.809 | 3.809 | 3.809 | 3.809 | ||
OV-kaart minderjarige MBO studenten | – 1.648 | – 1.648 | ||||
Overig | 1.045 | 2.893 | 1.147 | 1.494 | 2.457 | |
Stand Ontwerpbegroting 2015 | 818.434 | 829.465 | 762.581 | 754.511 | 748.656 | 730.534 |
Toelichting
De begrotingsmutaties op artikel 17 bestaan voor het grootste deel uit overboekingen vanaf de begroting van het Ministerie van OCW naar de EZ-begroting. Het gaat per saldo om een bedrag structureel oplopend tot bijna € 22 mln. Dit bedrag bestaat uit het terugdraaien van het niet gratis verstrekken van schoolboeken, bijdragen in de huisvesting van scholen, het EZ aandeel in de Technologiemiddelen, het aandeel van het Groen Onderwijs in de professionaliseringsmiddelen, de via de OCW-begroting te verstrekken OV-kaart voor minderjarige MBO-studenten en andere relatief kleine zaken.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Ontwerpbegroting 2014 | 75 | 75 | 75 | 75 | 75 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | ||||||
Nieuwe mutaties: | ||||||
Stand Ontwerpbegroting 2015 | 75 | 75 | 75 | 75 | 75 | 75 |
Beleidsartikel 18 Natuur en regio
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Ontwerpbegroting 2014 | 432.349 | 390.947 | 548.509 | 520.629 | 403.304 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | – 113.471 | – 101.007 | – 301.390 | – 301.090 | – 201.060 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
Terugboeken voorlopige verdeling taakstelling Rijksdienst | 4.130 | 9.421 | 11.486 | |||
Invulling taakstelling Rijksdienst | – 130 | – 533 | – 3.225 | – 5.974 | – 7.591 | |
Natuurbeleid | 7.750 | 3.750 | 925 | – 3.140 | 1.340 | |
Bijdrage in transitiekosten DLG | 18.200 | |||||
Overig | – 1.359 | – 6 | 206 | 382 | 544 | |
Stand Ontwerpbegroting 2015 | 343.339 | 293.151 | 249.155 | 220.228 | 208.023 | 200.872 |
Toelichting
Terugboeken voorlopige verdeling taakstelling Rijksdienst
In de begroting 2014 was een voorlopige verdeling opgenomen van de taakstelling Rijksdienst. Deze is vooruitlopend op de definitieve verdeling terug gedraaid.
Invulling taakstelling Rijksdienst
De definitieve invulling van de taakstelling Rijksdienst vindt plaats op de bijdragen aan de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit, de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, Staatsbosbeheer en diverse onderzoeksbudgetten.
Natuurbeleid
Diverse niet geraamde ontvangsten (VINAC; grondverkoop Gelderland, PROMT; verkoop militaire terreinen DLG), eindafrekeningen (ZandMaas) en versnellingen (GrensMaas/NURG) worden onder meer aangewend voor de uitvoering van de «motie natuureducatie», kosten die volgen uit Europese verplichtingen (bijvoorbeeld VIBEG volgend uit Kaderrichtlijn Mariene Strategie) en gerechtelijke uitspraken (Hamsterbeheer in het kader van soortenbeleid) en tekorten in verband met eerdere bezuinigingen en afspraken in het kader van de decentralisatie van het Natuurbeleid (tekort Dienst Landelijk Gebied en extra kosten in verband met de decentralisatie Faunafonds).
Bijdrage in transitiekosten DLG
In 2014 vindt er een additionele bijdrage aan DLG plaats (€ 18,2 mln) welke zal worden ingezet voor de transitiekosten als gevolg van het besluit tot opsplitsing van de Dienst Landelijk Gebied. Deze middelen komen voort uit een meevaller die in 2014 is opgetreden bij de ontvangsten uit de taakstelling verkoopgronden. Het in 2013 niet ontvangen deel van de taakstelling verkoop gronden (€ 18,2 mln), zal conform de afspraken met provincies, in 2014 alsnog door de provincies worden betaald.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Ontwerpbegroting 2014 | 86.282 | 91.282 | 96.282 | 64.282 | 51.380 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | 5.515 | 2.625 | ||||
Nieuwe mutaties: | ||||||
VINAC/Zandmaas | 7.300 | 2.800 | 4.675 | |||
Verkoop natuurgronden | 18.200 | |||||
Stand Ontwerpbegroting 2015 | 117.297 | 96.707 | 100.957 | 64.282 | 51.380 | 39.061 |
Toelichting
VINAC/Zandmaas
De hogere ontvangsten houden verband met diverse niet geraamde ontvangsten (VINAC grondverkoop Gelderland, PROMT; verkoop militaire terreinen DLG) en eindafrekeningen (ZandMaas). Deze meevallers in de ontvangsten worden ingezet voor hogere uitgaven op dit artikel (zie de toelichting bij de uitgaven).
Verkoop natuurgronden
In 2014 is een meevaller opgetreden bij de ontvangsten uit de taakstelling verkoop gronden. Het in 2013 niet ontvangen deel van de taakstelling (€ 18,2 mln) zal, conform de afspraken met provincies, in 2014 alsnog door de provincies worden betaald.
Artikel 40 Apparaat
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Ontwerpbegroting 2014 | 367.581 | 329.832 | 310.660 | 287.210 | 279.237 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | 9.180 | 20.126 | 17.869 | 18.648 | 18.166 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
Desalderingen AOFonds en RVO | 7.315 | |||||
Overheveling p-direkt naar BZK | – 4.790 | – 4.525 | – 4.310 | – 4.187 | ||
Diverse werkzaamheden SODM | 1.800 | |||||
Verdeling loonbijstellingstranche 2014 | 683 | 637 | 1.389 | 1.323 | 937 | |
Overig | 6.225 | 3.211 | 8.314 | 7.936 | 9.680 | |
Stand Ontwerpbegroting 2015 | 392.784 | 349.016 | 333.707 | 310.807 | 303.833 | 308.809 |
Toelichting
Desalderingen AOfonds en RVO
De meevaller van het arbeidsongeschiktheidsfonds (AOfonds) en het overschot op het eigen vermogen van RVO is ingezet voor het oplossen van de apparaatsproblematiek.
Overheveling p-direkt naar BZK
Het uitvoeringsbudget voor de dienstverlening van P-direkt wordt overgeheveld naar het Ministerie van BZK.
Diverse werkzaamheden SODM
SODM voert diverse werkzaamheden op het terrein van toezicht uit. Het betreft externe boorspecialisten, uitvoering van wettelijke taken en werkzaamheden in verband met steenkoolwinning.
Verdeling loonbijstellingstranche 2014
De loonbijstellingstranche 2014 voor sociale lasten is verdeeld over de relevante artikelen.
Overig
De definitieve verdeling van de taakstellingen van het huidige kabinet is verdeeld over het kerndepartement, de agentschappen en de ZBO’s. De uitwerking van de verdeling van taakstellingen is opgenomen in een tabel bij het apparaatsartikel 40. In het kader van de verdeling van de taakstelling is een bedrag gereserveerd voor sociaal flankerend beleid en reorganisatiekosten. Daarnaast is hier het aandeel van de agentschappen in de overheveling p-direkt verwerkt.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Ontwerpbegroting 2014 | 14.943 | 14.874 | 14.818 | 14.818 | 14.818 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | 16.739 | 16.425 | 16.380 | 16.380 | 16.380 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
Desalderingen AOFonds en RVO | 7.315 | |||||
Overige ontvangsten | 745 | |||||
Stand Ontwerpbegroting 2015 | 39.742 | 31.299 | 31.198 | 31.198 | 31.198 | 31.198 |
Toelichting
Desalderingen AOFonds en RVO
Zie de toelichting bij de uitgaven.
Overige ontvangsten
Het betreft een BTW-teruggave van de Belastingdienst.
Artikel 41 Nominaal en Onvoorzien
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Ontwerpbegroting 2014 | 250 | 250 | 250 | 250 | 250 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2014 | 8.530 | – 40.932 | – 44.740 | – 45.062 | – 45.888 | |
Nieuwe mutaties: | ||||||
Verdeling loonbijstellingstranche 2014 | – 5.570 | – 5.143 | – 5.318 | – 4.991 | – 4.507 | |
Verdeling prijsbijstellingstranche 2014 | – 2.714 | – 1.342 | – 959 | – 964 | – 622 | |
Invulling subsidietaakstelling begrotingsafspraken | 44.900 | 50.200 | 50.600 | 50.600 | ||
Overig | – 496 | 2.267 | 567 | 167 | 167 | |
Stand Ontwerpbegroting 2015 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Verdeling loonbijstellingstranche 2014
In de begroting 2014 is de loonbijstellingstranche 2014 sociale lasten verdeeld over de relevante artikelonderdelen.
Verdeling prijsbijstellingstranche 2014
In de begroting 2014 is de prijsbijstellingstranche 2014 ingezet voor het oplossen van diverse beleids- en apparaatsknelpunten.
Invulling subsidietaakstelling begrotingsafspraken
Op het onderdeel «Nog te verdelen» stond het restant van de subsidietaakstelling als onderdeel van de Begrotingsafspraken 2014 (Rijksbrede herschikking subsidies bedrijfsleven). Deze taakstelling wordt nu definitief ingevuld.