In deze bijlage zijn de subsidies van EZ opgenomen. De subsidiedefinitie van de Algemene wet bestuursrecht wordt hierin gebruikt. Deze wet definieert een subsidie als volgt (artikel 4.21 Awb):
«De aanspraak op financiële middelen, door een bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten».
Per beleidsartikel zijn opgenomen:
-
1. Subsidies;
-
2. Overige (incidentele) subsidies en de bijdragen aan (inter)nationale organisaties.
In het subsidieoverzicht is zoveel mogelijk aansluiting gemaakt met de budgettaire tabellen uit de begroting. De categorie «Subsidies» uit de tabel «Budgettaire gevolgen van beleid» sluit voor elk artikel aan met de categorie «Subsidies» in dit overzicht. Bij de categorie «Overige (incidentele) subsidies en bijdragen aan inter(nationale) organisaties» in het overzicht is deze aansluiting niet volledig mogelijk omdat de overige categorieën in de budgettaire tabel meer dan alleen subsidieverstrekkingen omvat (bijvoorbeeld opdrachten of een bijdrage aan een ZBO).
In tegenstelling tot vorige jaren is ervoor gekozen om de lijn van Verantwoord Begroten aan te houden waarbij de bijdragen aan ZBO’s en RWT’s vermeld worden onder een aparte categorie, zijnde niet de VB-categorie subsidies. De bijdragen aan ZBO’s en RWT’s zijn terug te vinden in de «ZBO’s en RWT’s bijlage» (bijlage 5.1).
Voor een aantal subsidies is (nog) geen volgende evaluatie gepland. In veel gevallen gaat het om nieuwe subsidies die nog worden vormgegeven, kleinere (incidentele) subsidies of subsidies die al enige tijd geleden zijn gestopt, waardoor alleen nog sprake is van uitfinanciering. Waar mogelijk is de geplande beleidsdoorlichting opgenomen als volgende evaluatiemoment. In dat geval is een jaartal opgenomen met de aanduiding «B».
De einddatum geeft het moment aan dat de laatste verlening plaatsvindt of heeft plaatsgevonden. Voor een aantal incidentele subsidies (voornamelijk bijdragen aan instituten), waarbij sprake is van een structurele subsidierelatie met een jaarlijkse verlening, is als einddatum «Jaarlijks» opgenomen. Als periodiek besluitvorming plaatsvindt over de verlening, bijvoorbeeld over een volgende programmaperiode, is dit aangeduid als «Periodiek».
In een aantal gevallen wordt ter verduidelijking een nadere toelichting gegeven door middel van de volgende voetnoten:
-
• * de subsidie wordt verleend uit hoofde van Europees beleid.
-
• ** de subsidie wordt verleend uit hoofde van een bredere aanpak, waarbij nog nadere uitwerking plaatsvindt.
-
• *** de subsidie heeft betrekking op een compensatieregeling.
-
• **** betreft een raming onder de categorie «Subsidies» van de budgettaire tabel, waar niet direct een subsidiebeschikking uit voortvloeit.
-
• ***** de subsidieregeling wordt uitgevoerd conform het Nationaal Energie Akkoord.
Tot slot is na het subsidieoverzicht informatie opgenomen over de TKI-toeslag op basis waarvan de toeslag aan de betreffende TKI’s kan worden toegekend.
Artikel | Naam subsidie(regeling) met hyperlink naar vindplaats | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | Aantal verleningen 2013 | Laatste evaluatie (jaartal met hyperlink naar vindplaats) | Volgende evaluatie (jaartal) | Einddatum subsidie- regeling (jaartal) | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Artikel 11 | |||||||||||||||
Subsidies | |||||||||||||||
11 | Digitalisering regionale radio | 797 | 1.700 | 1.400 | 100 | 1.110 | 1.080 | 0 | nvt | 2015 B | 2017 | ||||
Subtotaal | 797 | 1.700 | 1.400 | 100 | 1.110 | 1.080 | 0 | ||||||||
Overige (incidentele) subsidies en subsidies aan (inter)nationale organisaties | |||||||||||||||
11 | Nederlands Normalisatie Instituut (NEN) | 790 | 1.154 | 1.039 | 1.204 | 1.182 | 1.059 | 1.059 | 1 | 2005 | 2014 | Jaarlijks | |||
Subtotaal | 790 | 1.154 | 1.039 | 1.204 | 1.182 | 1.059 | 1.059 | ||||||||
Artikel 12 | |||||||||||||||
Subsidies | |||||||||||||||
12 | 10.353 | 21.388 | 27.957 | 29.308 | 29.239 | 29.239 | 29.524 | 504 | nvt | 2016 | 2017 | ||||
12 | 6.949 | 7.592 | 11.174 | 15.255 | 16.556 | 18.325 | 18.325 | 33 | nvt | 2014 | 2017 | ||||
12 | 2.529 | 746 | 396 | 0 | nvt | 2013 | |||||||||
12 | Nationaal Programma Luchtvaart | 3.299 | 1.501 | 2.894 | 3.002 | 2.503 | 1 | 2010 | 2015 B | 2017 | |||||
12 | Luchtvaartkredietregeling (niet relevant) | 1.984 | 16.284 | 8.057 | 0 | 2010 | nvt | 2011 | |||||||
12 | Luchtvaartkredietregeling (rente)**** | 0 | 1.914 | 2.000 | 1.871 | 1.798 | 1.798 | 1.798 | 0 | 2010 | nvt | 2011 | |||
12 | Nederland Maritiem Land | 250 | 264 | 264 | 264 | 264 | 264 | 264 | 1 | 2009 | nvt | ||||
12 | 12.007 | 7.306 | 6.645 | 2.219 | 2.555 | 613 | 613 | 0 | nvt | 2012 | |||||
12 | 16.622 | 1.086 | 283 | nvt | 2013 | ||||||||||
12 | EZ-projecten BSIK | 3.282 | 0 | nvt | 2012 | ||||||||||
12 | Stichting Toekomstbeeld der Techniek | 215 | 199 | 198 | 210 | 210 | 191 | 191 | 1 | ||||||
12 | 4.931 | 501 | 0 | nvt | nvt | 2012 | |||||||||
12 | 619 | 272 | 0 | nvt | 2011 | ||||||||||
12 | 3.424 | 1.004 | 502 | 0 | nvt | 2007 | |||||||||
12 | 6.906 | 4.001 | 2.335 | 31 | nvt | 2014 | 2017 | ||||||||
12 | Uitdagersfaciliteit relevant | 206 | 0 | nvt | 2012 | ||||||||||
| Subtotaal | 73.576 | 64.058 | 62.422 | 52.129 | 53.125 | 50.430 | 50.715 | |||||||
Overige (incidentele) subsidies en subsidies aan (inter)nationale organisaties | |||||||||||||||
12 | Vernieuwingsprogramma's | 388 | 1 | nvt | nvt | 2013 | |||||||||
12 | Incidentele uitgaven | 169 | 2 | nvt | nvt | 2013 | |||||||||
12 | 25.434 | 66.534 | 80.945 | 101.101 | 115.273 | 115.267 | 118.267 | 19 | nvt | 2015 | 2017 | ||||
12 | Internationaal Innoveren (Eurekaclusters)* | 2.000 | 7.000 | 12.000 | 17.000 | 20.000 | 20.000 | nvt | nvt | 2014 | 2020 | ||||
12 | Internationaal Innoveren (JTI’s)* | 2.000 | 7.000 | 12.000 | 17.000 | 20.000 | 20.000 | nvt | nvt | 2014 | 2020 | ||||
12 | Nationaal Lucht en Ruimtevaartlaboratorium | 38.804 | 26.165 | 27.794 | 19.321 | 18.783 | 17.953 | 17.953 | 1 | 2015 | Jaarlijks | ||||
12 | MARIN | 3.835 | 3.729 | 3.367 | 3.284 | 3.218 | 3.199 | 3.199 | 1 | 2015 | Jaarlijks | ||||
12 | Deltares | 12.163 | 11.297 | 9.672 | 9.137 | 8.943 | 8.891 | 8.891 | 1 | 2015 | Jaarlijks | ||||
12 | Topsectoren/Innovatieprogramma’s (excl. TI’s) | 2.338 | 24.301 | 27.654 | 10.094 | 2.287 | 1.575 | 1.848 | 2 | 2015 B | Jaarlijks | ||||
12 | Institute for Sustainable Process Technology (ISPT) | 7.461 | 3.969 | 1.509 | 0 | nvt | 2015 B | 2015 | |||||||
12 | Holst | 5.500 | 4.513 | 3.510 | 1.705 | 1 | 2015 B | 2013 | |||||||
12 | Stichting Technische Wetenschappen | 21.528 | 22.042 | 21.627 | 20.847 | 20.622 | 21.042 | 21.042 | 1 | 2016 | Jaarlijks | ||||
12 | Topsector Chemie | 8.618 | 7.264 | 5.088 | 3.009 | 0 | 2015 B | 2016 | |||||||
12 | 5.568 | 2.163 | 1.396 | 730 | 85 | 0 | nvt | 2013 | |||||||
12 | InnoWATOR | 1.682 | 1.383 | 315 | 0 | nvt | 2011 | ||||||||
12 | Innovatieprogramma Maritiem | 2.536 | 2.004 | 714 | 316 | 0 | nvt | 2011 | |||||||
12 | 21.158 | 19.672 | 4.563 | 0 | 2015 B | 2015 | |||||||||
12 | 6.091 | 3.793 | 0 | nvt | 2014 | ||||||||||
12 | 4.797 | 4.407 | 3.805 | 1.262 | 917 | 0 | 2015 B | 2016 | |||||||
12 | 5.750 | 9.160 | 5.034 | 1.209 | 0 | 2015 | 2012 | ||||||||
12 | HTSM | 22.000 | 22.395 | 21.156 | 15.256 | 10.235 | 7.974 | 7.974 | 0 | nvt | 2011 | ||||
12 | Commit | 5.000 | 11.576 | 10.936 | 0 | nvt | 2011 | ||||||||
12 | Phase 2 | 33.180 | 23.838 | 19.265 | 13.347 | 6.587 | 14 | nvt | 2013 | ||||||
12 | Point One | 369 | 0 | nvt | 2013 | ||||||||||
12 | Innovatieprogramma Automotive | 2.065 | 1.839 | 618 | 81 | 0 | nvt | 2011 | |||||||
12 | Innovatieprogramma Life Sciences en Health algemeen | 2.447 | 1.379 | 702 | 202 | 0 | nvt | 2011 | |||||||
12 | BE-Basic | 7.412 | 12.336 | 199 | 72 | 23 | 9 | 10 | 0 | nvt | 2011 | ||||
12 | TASC | 1.850 | 1.157 | 1.157 | 0 | nvt | 2011 | ||||||||
12 | Food and Nutrition Delta | 6.445 | 6.309 | 2.398 | 258 | 72 | 34 | nvt | 2011 | ||||||
12 | Nanolab | 8.484 | 0 | nvt | 2012 | ||||||||||
12 | Katalyse | 937 | 0 | nvt | 2013 | ||||||||||
12 | TKI CLICK | 393 | 1.000 | 500 | 1 | nvt | 2015 | 2017 | |||||||
12 | Syntens | 19.797 | 0 | nvt | 2013 | ||||||||||
12 | Ruimtevaart (ESA) | 92.895 | 90.230 | 61.925 | 76.753 | 64.018 | 52.965 | 52.965 | 8 | 2017 | Periodiek | ||||
12 | Bijdrage aan WIPO | 352 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | 400 | 2 | nvt | 2015 B | Jaarlijks | |||
Subtotaal | 377.446 | 388.855 | 330.249 | 302.384 | 285.463 | 269.275 | 272.549 | ||||||||
Artikel 13 | |||||||||||||||
Subsidies | |||||||||||||||
13 | Bevorderen ondernemerschap | 7.383 | 12.394 | 27.222 | 11.292 | 6.555 | 6.355 | 10.355 | 21 | 2015 | Jaarlijks | ||||
13 | Biobased Economy | 7.829 | 2.531 | 1.500 | 1.500 | 1.500 | 0 | 2018 | 2017 | ||||||
13 | Microkrediet | 30.989 | 1 | 2015 | 2013 | ||||||||||
13 | 15.205 | 7.426 | 8.849 | 4.308 | 4.018 | 2.411 | 2.411 | 0 | 2012 | 2014 | 2012 | ||||
13 | 2.252 | 503 | 0 | nvt | 2010 | ||||||||||
13 | 2.167 | 0 | 2010 | 2015 | 2010 | ||||||||||
13 | 7.704 | 4.800 | 2.000 | 1.000 | 4 | nvt | 2014 | 2014 | |||||||
13 | 3.765 | 1.362 | 1.601 | 2.276 | 300 | 1.900 | 1.900 | nvt | 2010 | ||||||
13 | 282 | 0 | nvt | 2012 | |||||||||||
13 | Business Angels Programma | 109 | 301 | 301 | 301 | 7 | nvt | 2016 | |||||||
Subtotaal | 77.685 | 29.317 | 41.473 | 20.677 | 12.373 | 10.666 | 14.666 | ||||||||
Overige (incidentele) subsidies en subsidies aan (inter)nationale organisaties | |||||||||||||||
13 | Vernieuwingsprogramma's | 3.222 | 0 | nvt | 2015 B | 2013 | |||||||||
13 | PRIMA-projecten | 8.376 | 998 | 0 | nvt | 2015 B | 2012 | ||||||||
13 | ICT en flankerend beleid | 3.979 | 6 | nvt | 2015 B | 2013 | |||||||||
13 | Programma Digivaardig & Digibewust | 2.139 | 395 | 1 | nvt | 2015 | |||||||||
13 | Regiegroep regeldruk | 148 | 1 | nvt | 2015B | 2014 | |||||||||
13 | Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen | 13.536 | 10.167 | 8.471 | 8.450 | 8.450 | 8.450 | 8.450 | 1 | 2016 | Jaarlijks | ||||
13 | EIM | 2.800 | 1.500 | n.n.b. | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | nvt | 2016 | ||||
13 | A’dam Center for Corporate Finance (ACCF) | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 1 | nvt | 2015 B | Jaarlijks | |||
13 | Kenniscentrum Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen | 1.226 | 650 | 1 | 2015 | Jaarlijks | |||||||||
13 | Ondernemersklankbord | 451 | 376 | 376 | 376 | 376 | 376 | 376 | 1 | 2004 | 2014 | Jaarlijks | |||
13 | Stichting Koning Willem I | 50 | 1 | nvt | 2015 B | Jaarlijks | |||||||||
13 | Overige bijdrage aan instituten | 1.244 | 3 | nvt | 2014 | Jaarlijks | |||||||||
13 | Acquisitie buitenlandse bedrijven | 1.010 | 2.284 | 1.871 | 677 | 499 | 499 | 499 | 11 | nvt | 2015 B | Jaarlijks | |||
Subtotaal | 38.185 | 16.374 | 10.722 | 9.507 | 9.329 | 9.329 | 9.329 | ||||||||
Artikel 14 | |||||||||||||||
Subsidies | |||||||||||||||
14 | Topsector Energie** | 30.282 | 44.451 | 67.993 | 57.409 | 55.606 | 46.406 | 41.406 | 111 | nvt | 2015 | Jaarlijks | |||
14 | Energie-innovatie (Groene grondstoffen, Wind op zee, Smart grids, Wind op land, Zon-PV) | 36.766 | 19.749 | 7.872 | 2.370 | 2.361 | 2.361 | 2.361 | nvt | 2015 | 2015 | ||||
14 | Green Deals** | 1.889 | 20.544 | 750 | 18.751 | 2 | nvt | 2015 | Jaarlijks | ||||||
14 | Energieakkoord** | 29.205 | 35.464 | 54.289 | 59.289 | 50.000 | 50.000 | nvt | nvt | nvt | nvt | ||||
14 | 899.461 | 1.019.550 | 1.184.749 | 1.411.015 | 1.543.557 | 1.829.331 | 2.417.000 | 871 | nvt | 2016 | nvt | ||||
14 | 77.000 | 77.000 | 77.000 | 77.000 | 77.000 | 77.000 | 0 | nvt | nnb | nvt | |||||
14 | 5.015 | 38.047 | 19.557 | 8.915 | 7.242 | 8.955 | 8.955 | 0 | nvt | nnb | 2018 | ||||
14 | Programma Hoge Flux Reactor | 7.250 | 7.250 | 7.250 | 8.111 | 8.111 | 8.111 | 8.111 | 0 | nvt | nvt | Periodiek | |||
14 | 29.632 | 46.611 | nvt | nvt | 2013 | ||||||||||
14 | Innovatievouchers elektrische mobiliteit | 2.535 | 2.210 | 1.120 | 100 | 2015 | 2013 | ||||||||
14 | Duurzaam Caribisch Nederland**** | 9.512 | 2.500 | 0 | nvt | nvt | 2015 | ||||||||
14 | Beperking tariefstijging energietarieven Caribisch Nederland**** | 3.161 | 5.000 | 4.500 | 4.000 | 3.500 | 3.000 | 3.000 | 0 | nvt | nnb | nnb | |||
14 |
| 902 | 902 | 0 | 2011 | 2014 | 2004 | ||||||||
14 | Duurzame warmte | 1.097 | 0 | nvt | nvt | 2013 | |||||||||
14 | TransitieManagement AgNL | 13.077 | 1.112 | 1.044 | 0 | nvt | 2015 | 2015 | |||||||
14 | Overig**** | 527 | 30 | nvt | nvt | nvt | nvt | ||||||||
Subtotaal | 1.030.692 | 1.274.562 | 1.410.701 | 1.641.860 | 1.756.666 | 2.025.164 | 2.607.833 | ||||||||
Overige (incidentele) subsidies en subsidies aan (inter)nationale organisaties | |||||||||||||||
14 | Energie Centrum Nederland | 37.757 | 31.896 | 23.949 | 23.110 | 22.723 | 22.623 | 22.623 | 1 | nvt | 2015 | Jaarlijks | |||
14 | Uitkoopregeling hoogspanningsverbindingen*** | 28.000 | 28.000 | 28.000 | nvt | nvt | nnb | 2021 | |||||||
Subtotaal | 37.757 | 31.896 | 23.949 | 23.110 | 50.723 | 50.623 | 50.623 | ||||||||
Artikel 16 | |||||||||||||||
Subsidies | |||||||||||||||
Duurzame veehouderij | 15.318 | 5.197 | 7.483 | 10.292 | 6.064 | 401 | 401 | ||||||||
16 | 10.565 | 1.476 | 3.211 | 4.446 | 2.932 | 0 | nvt | 2014 | |||||||
16 | 1.259 | 1.001 | 1.326 | 200 | 668 | 3 | 2016 | 2013 | |||||||
16 | 1.453 | 1.820 | 4.707 | 2.008 | 82 | nvt | 2014 | 2014 | |||||||
16 | 645 | 0 | nvt | 2014 | 2010 | ||||||||||
16 | 1.000 | 190 | 483 | 0 | nvt | 2017 | 2014 | ||||||||
16 | Beëindings-& saneringsregeling*** | 452 | 501 | 451 | 401 | 401 | 401 | 401 | 0 | nvt | nvt | nvt | |||
16 | 870 | 466 | 109 | 2016 | 2011 | ||||||||||
16 | 201 | 200 | 400 | 0 | nvt | 2016 | 2014 | ||||||||
16 | 173 | 0 | nvt | 2016 | 2008 | ||||||||||
16 | 153 | 100 | 85 | 55 | 55 | 0 | nvt | 2016 | 2011 | ||||||
Plantaardige productie | 17.327 | 19.068 | 15.526 | 9.063 | 6.437 | 10.183 | 10.987 | ||||||||
16 | Duurzaamheidsinvesteringen (POP-Nieuwe Uitdagingen), incl. onderdeel IRE | 1.931 | 2.819 | 4.975 | 5.100 | 5.100 | 5.400 | 5.400 | 894 | nvt | 2014 | 2017 | |||
16 | 709 | 657 | 1.032 | 0 | nvt | 2015 | 2012 | ||||||||
16 | 401 | 1.300 | 375 | 0 | nvt | 2014 | 2012 | ||||||||
16 | Subsidie marktintroductie energie-innovaties (glastuinbouw) (MEI) | 13.689 | 13.689 | 8.749 | 3.689 | 1.289 | 4.735 | 5.539 | 10 | 2017 | 2017 | ||||
16 | Set aside regeling | 420 | 438 | 238 | 113 | 48 | 48 | 48 | 0 | nvt | 2014 | 1992 | |||
16 | Subsidie honingverbetering | 177 | 165 | 157 | 161 | 1 | nvt | 2014 | 2013 | ||||||
Diergezondheid en dierenwelzijn | 3.017 | 2.008 | 2.008 | 2.008 | 2.008 | 2.008 | 2.008 | ||||||||
16 | In beslag genomen goederen (IBG)*** | 3.017 | 2.008 | 2.008 | 2.008 | 2.008 | 2.008 | 2.008 | 1.377 | nvt | 2014 | nvt | |||
Visserij | 8.774 | 5.939 | 7.483 | 6.499 | 7.300 | 5.300 | 5.300 | ||||||||
16 | Nieuwe regellingen onder het EFMZV* | 5.003 | 5.763 | 7.300 | 5.300 | 5.300 | 0 | nvt | 2017 | 2020 | |||||
16 | 372 | 298 | 840 | 352 | 9 | 2011 | 2017 | 2013 | |||||||
16 | 2 | 102 | 2011 | 2017 | 2013 | ||||||||||
16 | 233 | 11 | 0 | 2011 | 2017 | 2013 | |||||||||
16 | 2.844 | 973 | 375 | 107 | 5 | 2011 | 2017 | 2013 | |||||||
16 | 2.516 | 1.967 | 872 | 144 | 12 | 2011 | 2017 | 2013 | |||||||
16 | Subsidie kwaliteit, rendement en nieuwe markten in de visserij | 240 | 0 | 2011 | 2017 | 2013 | |||||||||
16 | 711 | 36 | 0 | 2011 | 2017 | 2013 | |||||||||
16 | 33 | 963 | 0 | 2011 | 2017 | 2013 | |||||||||
16 | Individuele visbeschikkingen | 1.823 | 1.691 | 393 | 133 | 1 | 2011 | 2017 | 2013 | ||||||
Agrarisch ondernemerschap | 9.374 | 7.584 | 11.138 | 8.517 | 8.500 | 8.500 | 8.500 | ||||||||
16 | Flankerend beleid pelsdierhouders**** | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 2.000 | 0 | nvt | nvt | nvt | |||
16 | 1.471 | 1.350 | 6.650 | 6.500 | 6.500 | 6.500 | 6.500 | 579 | 2016 | 2017 | |||||
16 | 3.349 | 1.788 | 2.488 | 17 | 272 | 2016 | 2013 | ||||||||
16 | 2.019 | 2.446 | 0 | 2010 | 2016 | 2011 | |||||||||
16 | 535 | 0 | 2011 | nvt | 2012 | ||||||||||
Agrarische innovatie | 4.340 | 3.035 | 2.997 | 1.089 | 870 | 643 | 0 | ||||||||
16 | 2.356 | 2.190 | 1.925 | 19 | 2016 | 2013 | |||||||||
16 | VAMIL compensatie*** | 1.434 | 545 | 972 | 1.089 | 870 | 643 | 0 | 0 | nvt | nvt | 2046 | |||
16 | 550 | 300 | 100 | 0 | 2014 | 2012 | |||||||||
Apurement | 12.269 | 35.219 | 7.269 | 7.269 | 7.269 | 7.269 | 7.269 | ||||||||
16 | Apurement**** | 12.269 | 35.219 | 7.269 | 7.269 | 7.269 | 7.269 | 7.269 | nvt | nvt | nvt | nvt | |||
Overig | 2.500 | ||||||||||||||
16 | Overig**** | 2.500 | |||||||||||||
Subtotaal | 70.419 | 80.550 | 53.904 | 44.737 | 38.448 | 34.304 | 34.465 | ||||||||
Overige (incidentele) subsidies en subsidies aan (inter)nationale organisaties | |||||||||||||||
Duurzame veehouderij | |||||||||||||||
16 | Ondersteuning biologische sector (m.n. Bionext, voorheen Biologica) | 236 | 84 | 123 | 125 | 124 | 130 | 130 | 4 | 2014 | Jaarlijks | ||||
16 | Stichting Controlebureau voor Pluimvee, Eieren en Ei-producten – Financiering afbouw CPE | 111 | 62 | 58 | 59 | 52 | 8 | 0 | nvt | nvt | 2012 | ||||
16 | Stichting Groene Kennis Coöperatie – Versnellingsvoorstel Programma Dier | 19 | 19 | 16 | 0 | nvt | nvt | 2012 | |||||||
16 | LTO Noord Innovatie in Bedrijf | 24 | 24 | 23 | 20 | 0 | nvt | nvt | 2012 | ||||||
16 | Stichting Aeres Groep Versnellingsproject UDV Mogelijkmakersnetwerk | 127 | 32 | 1 | nvt | nvt | 2013 | ||||||||
16 | Nederlandse Vereniging tot Bescherming van Dieren Versnellingsproject UDV Ketenmanagement | 121 | 30 | 0 | nvt | nvt | 2012 | ||||||||
16 | Stichting Natuur en Milieu Versnellingsproject UDV Duurzamer winkelschap aan de basis | 111 | 43 | 1 | nvt | nvt | 2013 | ||||||||
16 | Stichting Groene Kennis Coöperatie Versnellingsproject UDV Aanvulling digitale inkijk bij boerenbedrijven | 24 | 24 | 12 | 1 | nvt | nvt | 2013 | |||||||
16 | Stichting Natuur en Milieu Versnellingsproject UDV Versnelling aan de kop | 65 | 7 | 1 | nvt | nvt | 2013 | ||||||||
Plantgezondheid | |||||||||||||||
16 | Bijdrage Fonds Kleine Toepassingen (nationaal en internationaal) | 220 | 250 | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 | 1 | nvt | nvt | Jaarlijks | |||
Diergezondheid en dierenwelzijn | |||||||||||||||
16 | Landelijk InformatieCentrum Gezelschapsdieren (LICG) | 648 | 540 | 540 | 540 | 540 | 540 | 540 | 1 | nvt | 2016 | Jaarlijks | |||
16 | Landelijke inspectiedienst dierenbescherming (LID) | 1.280 | 1.600 | 1.600 | 1.600 | 1.600 | 1.600 | 1.600 | 1 | nvt | 2014 | Jaarlijks | |||
16 | 160 | 120 | 80 | 80 | 80 | 80 | 80 | 1 | 2014 | Jaarlijks | |||||
16 | ZLTO, Projectuitvoering stalbranden | 28 | 40 | 40 | 40 | 0 | nvt | nvt | 2011 | ||||||
16 | Universitair Medisch Centrum Utrecht – promotieonderzoek zoönosen in Nederland 1880–2010 | 17 | 17 | 0 | nvt | nvt | 2012 | ||||||||
16 | Universiteit Utrecht – Cursussen proefdierkunde 2012–2015 | 57 | 59 | 61 | 1 | nvt | nvt | 2013 | |||||||
16 | Universiteit Utrecht/Dutch Wildlife Health Centre | 343 | 485 | 485 | 485 | 485 | 485 | 485 | 1 | 2010 | nvt | Jaarlijks | |||
16 | Gezondheidsdienst voor Dieren basismonitoring | 3.076 | 3. 634 | 3.500 | 3.500 | 3.500 | 3.500 | 3.500 | 1 | nvt | 2014 | Jaarlijks | |||
16 | Universiteit Utrecht project surveillance zoönosen | 120 | 107 | 91 | 0 | nvt | nvt | 2011 | |||||||
Voedselveiligheid en -kwaliteit | |||||||||||||||
16 | Voedingscentrum Nederland instellingssubsidie | 1.334 | 1.480 | 1.480 | 1.480 | 1.480 | 1.480 | 1.480 | 1 | nnb | Jaarlijks | ||||
16 | Voedingscentrum Nederland Communicatieproject | 960 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1 | 2012 | Jaarlijks | ||||
16 | Consumentenbond Voedselonderzoek | 120 | 120 | 120 | 120 | 120 | 120 | 120 | 1 | nvt | 2014 | Jaarlijks | |||
16 | ZLTO Duurzaamheidsscan fruitteelt | 20 | 20 | 15 | 0 | nvt | nvt | 2011 | |||||||
16 | Stichting Diergeneesmiddelen Autoriteit | 360 | 425 | 450 | 450 | 450 | 450 | 450 | 1 | nvt | nnb | Jaarlijks | |||
Agrarische innovatie | |||||||||||||||
16 | NAJK subsidie bewust ondernemen 2013–2015 | 100 | 80 | 60 | 1 | nvt | nvt | 2013 | |||||||
16 | NAJK – subsidie wereldboeren | 100 | 40 | 60 | 0 | nvt | nvt | 2012 | |||||||
16 | NAJK – subsidie Groter Groeien | 120 | 100 | 80 | 0 | nvt | nvt | 2014 | |||||||
Kennisontwikkeling en innovatie | |||||||||||||||
16 | Ministry for Primary Industries New Zealand – support of the Manure Management Network | 0 | 0 | 33 | 0 | nvt | nvt | 2012 | |||||||
16 | Stichting Probos – Meerjarig onderzoek bestrijding Japanse Duizendknoop | 27 | 15 | 15 | 15 | 18 | 1 | nvt | nvt | 2013 | |||||
16 | Basisfinanciering (Kaderwet LNV-subsidies, OCW-conform) | 464 | 405 | 160 | 160 | 160 | 160 | 160 | 2 | 2007 | 2014 | 2020 | |||
16 | Innovatiesubsidies (Kaderwet LNV-subsidies) | 2.713 | 4.543 | 3.661 | 2.862 | 2.862 | 2.862 | 2.862 | 3 | 2007 | 2014 | 2020 | |||
16 | Innovatiesubsidies (Kaderwet volgens welke AGNL toekent) | 553 | 0 | 2007 | 2014 | 2013 | |||||||||
16 | Immuno Valley – programma ALTANT fase 2 | 1.155 | 1.232 | 1.209 | 288 | 0 | nvt | nvt | 2011 | ||||||
16 | Stichting voor de Technische Wetenschappen – onderzoeksprogramma eiwitinnovatie | 660 | 420 | 510 | 0 | nvt | nvt | 2011 | |||||||
16 | Greenport Holland – Onderzoek 2012–2016 Topconsortium Kennis en Innovatie Uitgangsmateriaal | 1.000 | 200 | 0 | nvt | nvt | 2012 | ||||||||
16 | Syntens – project Innovatiestimulering | 900 | 300 | 300 | 1 | nvt | nvt | 2013 | |||||||
Subtotaal | 15.788 | 15.255 | 16.643 | 13.416 | 12.971 | 12.915 | 12.907 | ||||||||
Artikel 17 | |||||||||||||||
Subsidies | |||||||||||||||
17 | Regeling praktijkleren en groene plus: Aansturing collectieve ondersteuning | 5.404 | 4.039 | 4.039 | 1 | 2007 | 2015 | ||||||||
17 | Regeling praktijkleren en groene plus: School als Kenniscentrum | 27.872 | 33.899 | 31.383 | 100 | 2007 | 2015 | ||||||||
17 | 1.991 | 1.550 | 713 | 40 | 2007 | 2015 | |||||||||
17 | Regeling praktijkleren en groene plus: Aanvullende onderwijssubsidies | 11.122 | 8.888 | 10.185 | 4.620 | 2.266 | 370 | 25 | 2007 | 2014 B | 2015 | ||||
17 | 1.462 | 2.350 | 1.404 | 864 | 1.053 | 60 | 13 | Nvt | 2017 | ||||||
17 | Overige onderwijssubsidies (WHW, WEB, WVO, Wet SLOA) | 24.240 | 22.208 | 22.116 | 14.226 | 16.747 | 19.079 | 19.460 | 25 | 2007 | 2014 B | 2020 | |||
17 | Overige onderwijssubsidies (Kaderwet LNV-subsidies) | 4.326 | 115 | 21 | 2007 | 2014 | |||||||||
17 | Ontwikkeling en beheer natuurkwaliteit | 2.857 | 2.406 | 1.500 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 4 | 2012 | nvt | 2019 | |||
17 | Natuur- en milieueducatie | 2.931 | 1.519 | 3.184 | 3.484 | 3.208 | 3.208 | 3.208 | 10 | 2012 | 2014 B | 2019 | |||
Subtotaal | 82.205 | 76.974 | 74.524 | 24.394 | 24.474 | 23.917 | 23.868 | ||||||||
Artikel 18 | |||||||||||||||
Subsidies | |||||||||||||||
18 | 7.281 | 5.490 | 6.315 | 3.835 | 0 | nvt | nvt | 2012 | |||||||
18 | Cofinanciering EFRO | 46.461 | 37.547 | 37.425 | 12.387 | 410 | 4.376 | 0 | 2011 | 2015 | 2013 | ||||
18 | Cofinanciering EFRO 2014–2020* | 10.080 | 17.120 | 17.120 | 31.159 | 31.159 | 22.979 | 0 | nnb | 2020 | |||||
18 | 3.985 | 5.327 | 6.325 | 6.325 | 5 | 2010 | 2016 | 2016 | |||||||
18 | 22.377 | 14.074 | 10.817 | 6.226 | 0 | 2010 | nvt | 2011 | |||||||
18 | Biodiversiteit en Bedrijfsleven | 1.064 | 1.795 | 1.477 | 1.095 | 800 | 12 | nvt | 2018 | 2014 | |||||
18 | Grensmaas | 17.200 | 0 | nvt | nvt | 2013 | |||||||||
18 | Groen en doen | 1.850 | 730 | nvt | nvt | 2013 | |||||||||
18 | Versterking natuur en bosbeheer bij bos- en landgoedeigenaren | 90 | 44 | 0 | 2007 | nvt | 2011 | ||||||||
18 | Programmabeheer tijdelijke regeling particulier natuurbeheer | 344 | 352 | 352 | 352 | 352 | 352 | 352 | 0 | 2007 | nvt | 1999 | |||
18 | 659 | 595 | 700 | 436 | 315 | 249 | 171 | 0 | nvt | nvt | 2009 | ||||
18 | 994 | 675 | 437 | 128 | 0 | nvt | nvt | 2010 | |||||||
18 | 178 | 0 | nvt | nvt | 2011 | ||||||||||
18 | 45 | 45 | 45 | 45 | 45 | 45 | 45 | 0 | 2007 | nvt | 1998 | ||||
18 | 573 | 570 | 570 | 570 | 570 | 570 | 570 | 1 | 2017 | Periodiek | |||||
18 | Subsidie Burgereducatie | 1.782 | 1.150 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 1.000 | 3 | Jaarlijks | |||||
18 | Stichting Gegevensautoriteit Natuur | 808 | 0 | nvt | nvt | 2010 | |||||||||
18 | Regeling natuur/Leren van duurzaamheid | 90 | 220 | 0 | 2012 | nvt | 2008 | ||||||||
18 | Regeling Schaapskuddes | 276 | 254 | 63 | 37 | nvt | nvt | 2014 | |||||||
18 | Overig**** | 799 | 584 | 331 | nvt | nvt | nvt | nvt | |||||||
18 | Subsidies Europees Beleid**** | 2.321 | nvt | nvt | nvt | nvt | |||||||||
Subtotaal | 108.999 | 78.582 | 83.092 | 49.582 | 34.241 | 33.785 | 29.493 | ||||||||
Subtotaal subsidies | 1.444.373 | 1.605.743 | 1.727.516 | 1.833.479 | 1.920.437 | 2.179.346 | 2.761.040 | ||||||||
Subtotaal overige subsidies aan organisaties | 469.966 | 453.534 | 382.602 | 349.621 | 359.668 | 343.201 | 346.467 | ||||||||
Totaal | 1.914.339 | 2.059.277 | 2.110.118 | 2.183.100 | 2.280.105 | 2.522.547 | 3.107.507 |
nvt = Niet van toepassing
nnb = Nog niet bekend
Jaarlijks = Er is jaarlijks een beschikkingsmoment
Periodiek = Er is periodiek een beschikkingsmoment
Topconsortia Kennis en Innovatie
De TKI-toeslag is bedoeld om privaat-publieke samenwerking op het gebied van onderzoek en innovatie in Topconsortia voor Kennis en Innovatie (TKI) te stimuleren. Binnen de TKI’s wordt op programmatische basis samengewerkt op terreinen zoals belegd binnen de innovatiecontracten van de topsectoren.
Voor de TKI-toeslag komen uitsluitend TKI’s in aanmerking die zijn opgenomen in de begrotingswet van het jaar waarop de aanvraag voor de TKI-toeslag betrekking heeft. In de begrotingswet voor 2015 zijn 17 TKI’s erkend die elk betrekking hebben op één van de innovatiecontracten van de topsectoren of een onderdeel daarvan (zie onderstaande tabel). De topsectoren zijn Agrifood, Tuinbouw en uitgangsmaterialen, High Tech Systemen en Materialen (HTSM), Energie, Logistiek, Creatieve industrie, Life Sciences & Health, Chemie en Water; voor ICT en Biobased zijn onder regie van respectievelijk HTSM en Chemie ook Innovatiecontracten opgesteld. Het opnemen van TKI’s in de begroting van 2015 is het resultaat van een lange consultatie en betrokkenheid van het veld alsmede van de inspanningen van de Topteams.
Om als TKI opgenomen te worden in de begroting moet het aan de volgende criteria voldoen:
-
– Het TKI is een rechtspersoon zonder winstoogmerk die bestemd is voor het tot stand brengen en doen uitvoeren van een meerjarig onderzoeksprogramma, waarin ondernemers, publiekrechtelijke rechtspersonen en publiek gefinancierde onderzoeksorganisaties participeren.
-
– Het onderzoeksprogramma vindt plaats voor gezamenlijke rekening en risico van bedrijven en publieke kennisinstellingen.
-
– De minimale omvang van het jaarlijkse onderzoeksprogramma bedraagt € 5 mln.
-
– Het onderzoeksprogramma dat het TKI voorstaat voorziet in een behoefte en is nog niet afgedekt door andere TKI’s.
-
– Bij een TKI zijn minimaal 3 ondernemingen en 3 publiek gefinancierde onderzoeksorganisaties betrokken.
-
– Het is transparant en onder redelijke voorwaarden mogelijk voor bedrijven en kennisinstellingen om aansluiting te krijgen bij een TKI.
-
– Binnen een TKI is een goede vertegenwoordiging van het Midden- en kleinbedrijf (MKB). Een TKI wordt dan ook geacht betrokkenheid van het MKB actief te bevorderen.
-
– De kwantitatieve inzet van private partijen binnen de TKI’s bedraagt in 2015 en verder 40%. De TKI’s geven in hun meerjarenprogramma aan hoe dit gerealiseerd gaat worden.
Periodiek wordt bezien of de TKI’s aan de voorwaarden voldoen om in de begroting opgenomen te blijven.
In 2013 is de TKI-toeslag geïntroduceerd, met als kenmerken:
-
– De toeslag is een generiek vormgegeven instrument: grondslag van de toeslag is de cash-bijdrage van bedrijven aan het TKI voor het, door het TKI opgestelde, privaat-publieke samenwerkingsprojecten die onderdeel uitmaken van een meerjarig onderzoeksprogramma op het gebied van onderzoek en innovatie.
-
– Het beoogde toeslagpercentage is 25%.
-
– Het voor de toeslag beschikbare budget is € 56 mln in 2013, oplopend naar € 131 mln vanaf 2017.
-
– De toeslag wordt niet door bedrijven afzonderlijk aangevraagd maar door het TKI, die de toeslag ook krijgt uitgekeerd.
-
– De TKI-samenwerkingsprojecten waarover de toeslag kan worden verkregen betreft fundamenteel onderzoek, industrieel onderzoek en experimentele ontwikkeling.
Navolgend de TKI’s die in aanmerking komen voor TKI-toeslag.
Overzichtstabel TKI’s
Statutaire naam | |
---|---|
1 | Stichting TKI Agri&Food |
2 | Stichting TKI Biobased Economy (BBE) |
3 | Stichting TKI Chemie |
4 | Stichting TKI CLICKNL |
5 | Stichting TKI-EnerGO |
6 | Stichting TKI SWITCH2SmartGrids |
7 | Stichting Topconsortium voor Kennis en Innovatie Solar Energy |
8 | Stichting TKI Gas |
9 | Stichting TKI-Wind op Zee |
10 | Stichting TKI HTSM |
11 | Stichting Life Sciences Health – TKI |
12 | Stichting TKI Logistiek |
13 | Stichting Topconsortium voor Kennis en Innovatie Uitgangsmaterialen |
14 | Stichting TKI Tuinbouw |
15 | Stichting Topconsortium voor Kennis en Innovatie (TKI) Maritiem |
16 | Stichting TKI-Deltatechnologie |
17 | Topconsortium for Knowledge and Innovation Watertechnology |
Toelichting ad 3 TKI Chemie
De Topsector Chemie heeft in haar transitieplan een wijziging aangebracht in de governance van de topsector. Om meer synergie, centrale aansturing en onafhankelijke programmering na te streven is door de sector een nieuw Topconsortium voor Kennis en Innovatie Chemie opgericht. Dit TKI Chemie wordt verantwoordelijk voor het Kennis- en innovatieprogramma van de Topsector Chemie en de aanvraag van de TKI-toeslagen. In de nieuwe opzet is voorzien in behoud en voortgang van bestaande netwerken. De huidige TKI-stichtingen ISPT, SPM en NCI hebben geen formele status meer onder de nieuwe governance van het TKI Chemie. Zij blijven verantwoordelijk voor afronding van eerder aangevraagde TKI-toeslagen. Het TKI BBE blijft als cross-sectoraal TKI vooralsnog bestaan.