In reactie op het rapport van de Commissie Risicoregelingen heeft het kabinet een nieuw garantiekader opgesteld (TK 33 750, nr 13). Dit betekent dat VWS – in lijn met het kabinetsbeleid – terughoudendheid betracht ten aanzien van het gebruik van risicoregelingen. Conform de afspraken binnen het kabinet worden in deze paragraaf de garanties en achterborgstelling van VWS uitgebreid toegelicht.
Artikel | Omschrijving | Uitstaande garanties 2013 | Geraamd te verlenen 2014 | Geraamd te vervallen 2014 | Uitstaande garanties 2014 | Garantieplafond 2014 | Geraamd te verlenen 2015 | Geraamd te vervallen 2015 | Uitstaande garanties 2015 | Garantieplafond 2015 | Totaal plafond | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | Voorzieningen tbv De Hoogstraat | begrotingswet | 10.425 | 397 | 10.028 | 397 | 9.631 | 9.631 | ||||
2 | Voorzieningen tbv ziekenhuizen | 1958 | 415.336 | 18.630 | 61.654 | 372.312 | 42.541 | 329.772 | 329.772 | |||
3 | Voorzieningen tbv verpleeghuizen | financiering | 25.288 | 3.060 | 22.228 | 2.960 | 19.268 | 19.268 | ||||
3 | Voorzieningen tbv psychiatrische instellingen | 1958 | 33.592 | 2.984 | 30.608 | 2.984 | 27.624 | 27.624 | ||||
3 | Voorzieningen tbv zwakzinnigen inrichtingen | 1958 | 17.659 | 4.267 | 13.391 | 1.589 | 11.803 | 11.803 | ||||
3 | Voorzieningen tbv overige instellingen | 1958 | 1.204 | 171 | 1.033 | 171 | 862 | 862 | ||||
3 | Voorzieningen tbv instellingen gehandicapten | 1958 | 28.923 | 1.361 | 3.498 | 26.785 | 2.118 | 24.668 | 24.668 | |||
3 | Voorzieningen tbv zwakzinnigeninrichtingen | rijksregeling | 10.067 | 1.468 | 8.599 | 684 | 7.915 | 7.915 | ||||
3 | Voorzieningen tbv instellingen gehandicapten | rijksregeling | 118.372 | 897 | 18.549 | 100.720 | 10.859 | 89.861 | 89.861 | |||
2 | Voorzieningen tbv ziekenhuizen | rijksregeling | 598 | 48 | 551 | 48 | 503 | 503 | ||||
3 | Niet sedentaire personen | 1.226 | 127 | 1.099 | 127 | 971 | 971 | |||||
TOTAAL | 662.690 | 20.889 | 96.224 | 587.355 | 0 | 0 | 64.477 | 522.878 | 0 | 522.878 |
Toelichting
Doel en werking garantieregeling
De verstrekte garanties uit de tabel komen voort uit drie aparte regelingen: de Garantieregeling inrichtingen voor gezondheidszorg 1958, de Rijksregeling Dagverblijven voor gehandicapten inzake erkenning, subsidiëring, verlening van garanties en toezicht uit 1971 en de Rijksregeling Gezinsvervangende Tehuizen voor gehandicapten, ook uit 1971. De betreffende regelingen dateren uit een tijd dat de overheid een expliciete verantwoordelijkheid had voor bouw en spreiding van intramurale zorgvoorzieningen. Door het afgeven van de garanties was het voor zorginstellingen eenvoudiger om via institutionele beleggers, en in latere jaren door banken, financiering te krijgen voor investeringen in hun vastgoed.
Beheersing risico’s en versobering
De Rijksgarantieregelingen zijn gesloten voor nieuwe gevallen waardoor het financiële risico van VWS door reguliere en vervroegde aflossing van de uitstaande leningen geleidelijk wordt afgebouwd. De laatste rijksgegarandeerde lening loopt af in 2043. Het monitoren van de instellingen aan wie een rijksgarantie verstrekt is, alsmede van de leningen (bijv. renteherziening), wordt sinds 2004 in mandaat uitgevoerd door het Waarborgfonds voor de Zorgsector (WFZ) namens de Minister van VWS (Besluit van 17 december 2003, Stcrt. 2004, nr. 7, blz. 11).
Instellingen die financieel in de gevarenzone dreigen te komen, worden door het WFZ onder verscherpte bewaking gesteld waarbij onder meer frequent informatie wordt ingewonnen. Indien een zorginstelling met een geborgde lening niet in staat is aan zijn financiële verplichtingen te voldoen dan neemt VWS in een dergelijk geval de betalingsverplichting van de zorginstelling over waardoor een schade zich verspreid voordoet over de resterende looptijd van de lening en niet ineens hoeft te worden uitgekeerd.
Premiestelling en kostendekkendheid
De bovengenoemde regelingen zijn afgesloten. Voor de afgegeven garanties worden geen risicopremies doorberekend en dit is op basis van de afgesloten contracten ook niet mogelijk.
Artikel | Omschrijving | Uitgaven 2013 | Ontvangsten 2013 | Saldo 2013 | Uitgaven 2014 | Ontvangsten 2014 | Saldo 2014 | Uitgaven 2015 | Ontvangsten 2015 | Saldo 2015 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | Voorzieningen tbv instellingen gehandicapten | 12.720 | 1.723 | 10.998 | – | – | – | – | – | – |
Toelichting
In verband met het faillissement van de Stichting Zonnehuizen heeft VWS in 2013 betaald voor de afwikkeling van de financiële verplichtingen. Vanwege in het verleden verstrekte garanties op leningen aan zorginstellingen stond VWS garant voor een deel van de schuld van Stichting Zonnehuizen. Tegenover deze uitgaven staat in 2013 het VWS-aandeel van de opbrengsten uit het vastgoed van de voormalige Zonnehuizen.
Artikel | Omschrijving | Uitstaande garanties 2013 | Geraamd te verlenen 2014 | Geraamd te vervallen 2014 | Uitstaande garanties 2014 | Garantieplafond 2014 | Geraamd te verlenen 2015 | Geraamd te vervallen 2015 | Uitstaande garanties 2015 | Garantieplafond 2015 | Totaal plafond |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | GO Cure | 30.101 | – | 1.176 | 28.926 | – | – | 1.507 | 27.419 | – | – |
Toelichting
Garantie ondernemingsfinanciering cure
De tijdelijke regeling Garantie Ondernemingsfinanciering Curatieve Zorg (Go cure) is in het kader van de kredietcrisis ingesteld om de bouw in de gezondheidszorg te stimuleren. Ziekenhuizen, categorale instellingen, geestelijke gezondheidszorg en zelfstandige behandelcentra hebben tot en met 2012 gebruik kunnen maken van de regeling. Bij de Go cure heeft de overheid garanties verstrekt voor 50% van een nieuwe banklening vanaf € 1,5 tot € 50 miljoen, met een maximale looptijd van 8 jaar. De verstrekte garanties lopen af in 2020. De Go cure maakt deel uit van de bredere Garantieregeling Ondernemingsfinanciering (GO) die wordt uitgevoerd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), onderdeel van het Ministerie van Economische Zaken. De cijfermatige gegevens van de Go cure zijn daarom eveneens opgenomen onder de GO in de begroting van het Ministerie van Economische Zaken.
Omschrijving | 2013 | 2014 | 2015 |
---|---|---|---|
Achterborgstelling | 8.922 | 8.716 | 8.786 |
Bufferkapitaal | 235 | 249 | 262 |
Obligo | 268 | 262 | 264 |
TOTAAL | 9.425 | 9.226 | 9.311 |
Toelichting
Doel en werking garantieregeling
De bovenstaande tabel is gebaseerd op gegevens van het Waarborgfonds voor de Zorgsector (WFZ). Het WFZ verstrekt garanties aan financiële instellingen voor leningen van de bij het WFZ aangesloten leden. Het Ministerie van VWS is achterborg voor het WFZ. Het WFZ is voortgekomen uit de financieringsproblemen voor zorginstellingen die ontstonden begin jaren ’90 van de vorige eeuw. Het WFZ is opgericht om de financiering voor zorginstellingen te vergemakkelijken en daarmee continuïteit van de zorg veilig te stellen. Het totaal bedrag aan uitstaande verplichtingen is in 2015, volgens de raming van het WFZ, € 8.786 miljoen.
Beheersing risico’s en versobering
De risico’s van de achterborg voor VWS worden beperkt door een aantal maatregelen. Allereerst kent het WFZ een selectieve toelating. Voor deelname aan het WFZ moeten zorginstellingen hun financiële situatie voldoende op orde hebben. Daarnaast worden garanties alleen verstrekt aan vertrouwenwekkende investeringen. Te risicovolle projecten worden niet geborgd. Verder zijn aangesloten leden gebonden aan het reglement van het WFZ en de daarin omschreven risicobeperkende bepalingen. Een deelnemer mag bijvoorbeeld niet zonder toestemming van het WFZ gebruik maken van rentederivaten.
Premiestelling en kostendekkendheid
VWS ontvangt geen premie voor de achterborg. Zorginstellingen betalen een eenmalige premie voor de garantstelling aan het WFZ. Hiermee bouwt het WFZ een risicovermogen op waarmee eventuele claims kunnen worden gedekt. Als dit risicovermogen onvoldoende zou zijn om eventuele schades te dekken, kunnen de deelnemers aan het WFZ via de zogenaamde obligo worden verplicht een financiële bijdrage te leveren van maximaal 3% van de uitstaande garanties van de instelling. Als het risicovermogen van het WFZ en de obligoverplichting van de deelnemers tezamen (circa € 525 miljoen in 2015) niet voldoende is om het WFZ aan zijn verplichtingen jegens geldgevers te laten voldoen, kan het WFZ zich richting VWS beroepen op de achterborg. Dit houdt in dat op dat moment VWS het WFZ van een lening zal voorzien zodat het WFZ aan zijn verplichtingen kan voldoen. Van het inroepen van de achterborg is nog nooit sprake geweest.