De Justitiële Informatiedienst (justid) is opgericht in 2006 om cruciale justitiële informatie eenvoudig en snel te delen binnen overheidsinstanties. Ze werkt daarbij intensief samen met diverse partners binnen de strafrecht-, migratie- en jeugdketen zowel in Nederland als op Europees niveau. Met ingang van 1 januari 2022 zal Justid als agentschap binnen JenV gaan opereren. In deze agentschapsparagraaf is ervan uit gegaan dat de omzet en de kosten in de komende jaren jaarlijks met 2% stijgen als gevolg van een hogere productie.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Omzet | 61.236 | 62.498 | 63.735 | 65.029 | 66.382 |
waarvan omzet moederdepartement | 54.365 | 55.509 | 56.625 | 57.797 | 59.026 |
waarvan omzet overige departementen | 2.729 | 2.776 | 2.824 | 2.873 | 2.922 |
waarvan omzet derden | 4.142 | 4.213 | 4.286 | 4.359 | 4.434 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 61.236 | 62.498 | 63.735 | 65.029 | 66.382 |
Lasten | |||||
Apparaatskosten | 56.996 | 57.520 | 58.506 | 59.748 | 61.047 |
- Personele kosten | 44.484 | 44.758 | 45.490 | 46.471 | 47.505 |
waarvan eigen personeel | 35.582 | 37.036 | 38.490 | 40.029 | 41.654 |
waarvan inhuur externen | 7.183 | 6.225 | 5.268 | 5.268 | 5.268 |
waarvan overige personele kosten | 1.720 | 1.497 | 1.732 | 1.174 | 583 |
- Materiële kosten | 12.511 | 12.762 | 13.017 | 13.277 | 13.543 |
waarvan apparaat ICT | 6.281 | 6.406 | 6.534 | 6.665 | 6.798 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 2.007 | 2.047 | 2.088 | 2.130 | 2.172 |
waarvan overige materiële kosten | 4.224 | 4.308 | 4.395 | 4.482 | 4.572 |
Materiële programmakosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | 4.003 | 4.899 | 5.043 | 4.347 | 4.458 |
- Materieel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan apparaat ICT | 4.003 | 4.899 | 5.043 | 4.347 | 4.458 |
waarvan overige materiele kosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Immaterieel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 60.999 | 62.419 | 63.550 | 64.095 | 65.506 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 237 | 79 | 185 | 934 | 876 |
Agentschapsaandeel VPB-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 237 | 79 | 185 | 934 | 876 |
Baten
Omzet
De omzet van het moederdepartement betreft omzet van werkzaamheden voor kerndepartement, de uitvoeringsorganisaties en de agentschappen van het Ministerie van Justitie en Veiligheid. De omzet van overige opdrachtgevers vormen ongeveer 10% van de omzet.
Lasten
Personele kosten
Onderstaand is een overzicht opgenomen van het aantal fte’s en de loonkosten daarvan. De personeelskosten bestaan uit vast en flexibel personeel. Voor het eigen personeel in loondienst is een groei geprognosticeerd bij een hogere omzet (groei dienstverlening). Extern personeel wordt waar mogelijk verambtelijkt en alleen daar ingehuurd voor specifieke kennis of moeilijk in te vullen functies.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|
Eigen personeel | |||||
Kosten | 35.582 | 37.036 | 38.490 | 40.029 | 41.654 |
Aantal fte's | 416 | 433 | 450 | 468 | 487 |
Externe inhuur | |||||
Kosten | 7.183 | 6.225 | 5.268 | 5.268 | 5.268 |
Aantal fte's | 75 | 65 | 55 | 55 | 55 |
Overige personele kosten | 1.720 | 1.497 | 1.732 | 1.174 | 583 |
Totale kosten | 44.484 | 44.758 | 45.490 | 46.471 | 47.505 |
Materiële kosten
De ICT kosten bestaan uit contracten met externe leveranciers voor o.a. onderhoud van ICT apparatuur (zoals servers en netwerk), ICT middelen (zoals opslagruimtes, multifunctionals etc) en jaarlijkse licentiekosten voor software.
De bijdrage aan SSO heeft te maken met de dienstverlening die wordt afgenomen bij het facilitair Bedrijf DJI, de Justitiële ICT organisatie en het financieel dienstencentrum.
De overige materiële apparaatskosten bevatten o.a. telefoonkosten, overige exploitatiekosten.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten bestaan uit afschrijvingen op hardware en software. De investeringen die worden gedaan, zijn gerelateerd aan vernieuwing en vervanging van diensten die Justid levert alsook aan netwerk-, server-, en opslagcapaciteit.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 0 | 38 | 3.278 | 5.256 | 6.485 | 6.766 |
2 | +/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 60.201 | 61.236 | 62.498 | 63.735 | 65.029 | 66.382 |
-/- totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 60.163 | ‒ 56.996 | ‒ 57.520 | ‒ 58.506 | ‒ 59.748 | ‒ 61.047 | |
Totaal operationele kasstroom | 38 | 4.240 | 4.978 | 5.229 | 5.281 | 5.335 | |
3 | -/- totaal investeringen | 0 | ‒ 5.000 | ‒ 5.000 | ‒ 5.000 | ‒ 5.000 | ‒ 5.000 |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal investeringsstroom | 0 | ‒ 5.000 | ‒ 5.000 | ‒ 5.000 | ‒ 5.000 | ‒ 5.000 | |
4 | -/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
-/- aflossingen op leningen | 0 | 0 | ‒ 2.000 | ‒ 3.000 | ‒ 4.000 | ‒ 4.000 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 0 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | 4.000 | |
Totaal financieringskasstroom | 0 | 4.000 | 2.000 | 1.000 | 0 | 0 | |
5 | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 38 | 3.278 | 5.256 | 6.485 | 6.766 | 7.100 |
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom bestaat uit opbrengsten uit de dienstverlening en uit directe en indirecte kosten exclusief afschrijvingen.
Investeringskasstroom
De investeringen die vanaf 2022 nodig zijn bevatten de kosten voor de aanschaf van hard- en software, alsook inzet ten behoeve van nieuwe, zelfontwikkelde software.
Doelmatigheid
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kostprijzen per product (groep) (* € 1.000) | nvt | 60.163 | 60.236 | 60.789 | 61.861 | 62.950 | 64.059 |
Tarieven/uur | 100,00 | 100,00 | 99,50 | 99,00 | 98,20 | 98,20 | 98,20 |
Omzet per productgroep (pxq) (* € 1.000) | nvt | 60.201 | 61.236 | 62.289 | 63.361 | 64.450 | 65.559 |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 371 | 400 | 416 | 433 | 450 | 468 | 487 |
Saldo van baten en lasten (%) | nvt | 0,0% | 1,6% | 2,4% | 2,4% | 2,3% | 2,3% |
De opgenomen normen zijn indicatief. Ten behoeve van de definitieve vaststelling van de doelmatigheidsnormen zullen deze in het jaargesprek tussen de eigenaar (pSG JenV) en de opdrachtnemer (AD Justid) worden besproken en vastgesteld. In 2021 voert Justid een nulmeting uit tbv de vaststelling van deze norm.
De inschatting is dat het sturen op de kostprijzen per product/dienst (mede door voor- en nacalculaties) uit eindelijk een besparing van 2,3% (circa € 1,5 mln.) op jaarbasis zal opleveren.
Door te sturen op overhead zal de overhead per productief uur afnemen (hier wordt schaal 9 + overhead gebruikt) In deze tariefontwikkeling is geen rekening gehouden met loon- en prijsbijstellingen, daar het vergelijk met de eerdere tarieven hierdoor vertroebeld wordt.
De verwachting is dat Justid de dienstverlening uit gaat breiden de komende jaren.
Justid heeft een O&F plan vastgesteld welke mee beweegt met de grootte van de dienstverlening.
Het saldo van baten en lasten zal, mede door de sturing op doelmatigheid, oplopen tot ca. € 1,5 mln. per jaar.
In het jaarplan 2022 gesprek tussen eigenaar, opdrachtgevers en opdrachtnemer (Justid) zal de normering van de kwaliteitsindicatoren doorlooptijden en klanttevredenheid worden vastgesteld.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Percentage overhead | nnb | ||||||
Verhouding directe en indirecte kosten | nnb | ||||||
Productiviteit | 66% | 67% | 67% | 67% | 67% | 67% | |
Ziekteverzuim | 4,9% | 4,1% | 3,5% | 3,5% | 3,5% | 3,5% | 3,5% |
% Externe inhuur (t.o.v. intern personeel) | 20% | 15% | 10% | 10% | 10% |
De opgenomen normen zijn indicatief. Ten behoeve van de definitieve vaststelling van de doelmatigheidsnormen zullen deze in het jaar gesprek tussen de eigenaar (pSG JenV) en de opdrachtnemer (AD Justid) worden besproken en vastgesteld. In 2021 voert Justid een nulmeting uit tbv de vaststelling van deze norm.
Justid stuurt meer en meer op doelmatige inzet van haar personeel. Hierdoor zal de productiviteit toenemen.
Justid streeft er naar om extern personeel te verambtelijken en ziet hiertoe mogelijkheden omdat de tijdelijke projectfinancieringen steeds structureler van aard zijn.
Openingsbalans
Justid wordt vanaf 1 januari 2022 een zelfstandig baten-lastenagentschap en ontvlochten uit de financiële boekhouding van het kerndepartement. Om een indruk te geven van de financiële startpositie van Justid wordt hieronder de indicatieve openingsbalans gepresenteerd. Na ontvangst van de controleverklaring van de ADR wordt de definitieve openingsbalans opgenomen in de agentschapsparagraaf van de eerste daaropvolgende begrotingswet (1e suppletoire begroting / Voorjaarsnota2022).
Activa | |
---|---|
Immateriële activa | |
Materiële activa | 8.884 |
- grond en gebouwen | |
- installaties en inventarissen | |
- overige materiële vaste activa | 8.884 |
Voorraden | |
Debiteuren | 900 |
Nog te ontvangen | |
Liquide middelen | |
Totaal activa | 9.784 |
Passiva | |
Eigen vermogen | |
- exploitatiereserve | 6.618 |
Leningen bij MvF | |
Voorzieningen | |
Crediteuren | 1.000 |
Nog te betalen | 2.166 |
Totaal passiva | 9.784 |
Toelichting openingsbalans
Materiele vaste activa
Activa zijn gewaardeerd conform de vastgestelde waarderingsgrondslagen. Van de bestaande activa is de oorspronkelijk aanschafprijs en aanschafdatum en de waarderingsgrondslagen de basis voor de berekening van de theoretische boekwaarde per 1 januari 2022.
Debiteuren
Het opgenomen bedrag aan debiteuren is een schatting van verzonden en nog niet betaalde facturen voor verrichte dienstverlening door Justid aan diverse klanten. Deze schatting is gemaakt op basis van de debiteurenpositie eind 2020. Het betreft vooral faturen van ingehuurd personeel in de maand december.
Exploitatiereserve
De exploitatiereserve dient voor het opvangen van de algemene bedrijfsrisico's.
Crediteuren
De post crediteuren betreft verplichtingen aan leveranciers en ingehuurd personeel, die met een factuur in rekening zijn gebracht. De looptijd is korter dan een jaar.
Nog te betalen
Onder de post nog te betalen kosten alsmede nog te betalen verlofdagen aan personeel.