Stand Slotwet 2020 | 1e suppletoire begroting 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
- Omzet | 319.334 | 337.013 | 320.162 | 326.566 | 333.097 | 339.760 | 346.555 |
waarvan omzet moederdepartement | 211.777 | 230.320 | 212.582 | 216.833 | 221.170 | 225.594 | 230.106 |
waarvan omzet overige departementen | 105.324 | 104.740 | 105.725 | 107.840 | 109.997 | 112.197 | 114.441 |
waarvan omzet derden | 2.233 | 1.953 | 1.855 | 1.892 | 1.930 | 1.969 | 2.008 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 319.334 | 337.013 | 320.162 | 326.566 | 333.097 | 339.760 | 346.555 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 285.625 | 312.393 | 296.507 | 302.438 | 308.486 | 314.657 | 320.950 |
- Personele kosten | 197.926 | 217.381 | 193.450 | 197.319 | 201.266 | 205.292 | 209.398 |
waarvan eigen personeel | 79.101 | 87.450 | 89.900 | 91.698 | 93.532 | 95.403 | 97.311 |
waarvan inhuur externen | 113.579 | 125.080 | 99.600 | 101.592 | 103.624 | 105.697 | 107.811 |
waarvan overige personele kosten | 5.246 | 4.852 | 3.950 | 4.029 | 4.110 | 4.192 | 4.276 |
- Materiële kosten | 87.699 | 95.012 | 103.057 | 105.118 | 107.221 | 109.365 | 111.552 |
waarvan apparaat ICT | 18.626 | 17.959 | 29.494 | 30.083 | 30.685 | 31.299 | 31.925 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 21.406 | 22.458 | 21.100 | 21.522 | 21.953 | 22.392 | 22.840 |
waarvan overige materiële kosten | 47.667 | 54.595 | 52.463 | 53.512 | 54.583 | 55.674 | 56.788 |
Rentelasten | 4 | 9 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Afschrijvingskosten | 28.629 | 24.111 | 23.150 | 23.613 | 24.085 | 24.567 | 25.058 |
- Materieel | 14.844 | 12.176 | 12.000 | 12.240 | 12.485 | 12.734 | 12.989 |
waarvan apparaat ICT | 14.844 | 12.176 | 12.000 | 12.240 | 12.485 | 12.734 | 12.989 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Immaterieel | 13.785 | 11.935 | 11.150 | 11.373 | 11.601 | 11.833 | 12.069 |
Overige lasten | 1.759 | 500 | 500 | 510 | 520 | 531 | 541 |
waarvan dotaties voorzieningen | 1.759 | 500 | 500 | 510 | 520 | 531 | 541 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 316.017 | 337.013 | 320.162 | 326.566 | 333.097 | 339.760 | 346.555 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 3.317 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 3.317 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op de baten
Stand Slotwet 2020 | 1e suppletoire begroting 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Applicatiebeheer (applicatieservices) | 81.976 | 86.600 | 82.300 | 83.946 | 85.625 | 87.338 | 89.085 |
Ontwikkelopdrachten | 68.270 | 78.700 | 68.500 | 69.870 | 71.267 | 72.693 | 74.147 |
Werkplekservices | 52.354 | 55.300 | 52.560 | 53.611 | 54.683 | 55.777 | 56.892 |
Overige omzet | 2.177 | 2.321 | 2.192 | 2.236 | 2.281 | 2.326 | 2.373 |
Generieke eBS | 6.999 | 7.400 | 7.030 | 7.170 | 7.314 | 7.460 | 7.609 |
Totaal | 211.777 | 230.320 | 212.582 | 216.833 | 221.170 | 225.594 | 230.106 |
DICTU levert voor het Ministerie van EZK ICT-diensten die zowel de primaire processen als de bedrijfsvoeringsprocessen (zoals werkplekdiensten) ondersteunen. De begrote omzet moederdepartement in 2021 is incidenteel een stuk hoger dan de realisatie 2020 en de begrote omzet in de komende jaren. Aangezien het Ministerie van EZK de bedrijfsvoering gezamenlijk voert met het Ministerie van LNV, worden de door DICTU geleverde ICT-diensten die de bedrijfsvoeringsprocessen van het Ministerie van LNV ondersteunen ook onder Omzet moederdepartement verantwoord.
Voor DICTU is 2021 het startjaar van de implementatie van een nieuwe bedrijfsstrategie waarbij onder meer wordt ingezet op het outsourcen van ontwikkeltrajecten van Rijkszaak. Dit is in de begroting zichtbaar doordat de begrote omzet bij het product Ontwikkelopdrachten in 2022 lager is dan de begrote omzet in 2021.
Stand Slotwet 2020 | 1e suppletoire begroting 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Applicatiebeheer (applicatieservices) | 40.794 | 43.100 | 41.000 | 41.820 | 42.657 | 43.510 | 44.380 |
Ontwikkelopdrachten | 33.680 | 29.030 | 33.800 | 34.476 | 35.165 | 35.869 | 36.586 |
Werkplekservices | 19.643 | 20.760 | 19.700 | 20.094 | 20.496 | 20.906 | 21.324 |
Overige omzet | 9.599 | 10.150 | 9.615 | 9.807 | 10.003 | 10.203 | 10.407 |
Generieke eBS | 1.608 | 1.700 | 1.610 | 1.642 | 1.675 | 1.709 | 1.743 |
Totaal | 105.324 | 104.740 | 105.725 | 107.840 | 109.997 | 112.197 | 114.441 |
Stand Slotwet 2020 | 1e suppletoire begroting 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ministerie van BZK | 29.027 | 30.240 | 30.140 | 31.742 | 32.377 | 33.025 | 33.686 |
Ministerie van Fin | 582 | 600 | 590 | 602 | 614 | 626 | 639 |
Ministerie van IenW | 10.169 | 10.000 | 10.210 | 10.414 | 10.622 | 10.835 | 11.051 |
Ministerie van J&V | 1.383 | 1.400 | 1.390 | 1.418 | 1.446 | 1.475 | 1.505 |
Ministerie van LNV | 42.721 | 44.500 | 45.330 | 47.276 | 48.222 | 49.187 | 50.170 |
Ministerie van OCW | 212 | 200 | 210 | 214 | 218 | 223 | 227 |
Ministerie van SZW | 5.424 | 2.000 | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ministerie van VWS | 14.993 | 15.000 | 15.050 | 15.351 | 15.658 | 15.971 | 16.291 |
Overig | 813 | 800 | 806 | 822 | 839 | 855 | 873 |
Totaal | 105.324 | 104.740 | 105.725 | 107.840 | 109.997 | 112.197 | 114.441 |
Toelichting op de lasten
Personele kosten
Door snelle ontwikkelingen op ICT-gebied en daardoor snel wisselende expertises is zelf alle kennis in huis hebben vaak niet mogelijk en zinvol. Voor DICTU is 2021 het startjaar van de implementatie van een nieuwe bedrijfsstrategie waarbij mede wordt ingezet op een andere sourcingsstrategie. Dit effect wordt zichtbaar vanaf 2022 in een daling van de post «waarvan inhuur externen». Het realiseren van deze doelstelling is sterk afhankelijk van de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt voor ICT-personeel en het tempo waarmee de sourcingstrategie kan worden gerealiseerd. Daarnaast hebben toekomstige Rijksbrede keuzes op ICT-gebied gevolgen voor DICTU als één van de ICT dienstverleners binnen de Rijksoverheid.
Materiële kosten
De posten «waarvan apparaat ICT» en «waarvan overige materiele kosten» zullen naar verwachting stijgen als gevolg van de nieuwe sourcingstrategie.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten dalen ten opzichte van realisatie 2020 door onder andere een impairment op de Cloudwerkplek eind 2020.
Stand slotwet 2020 | 1e suppletoire begroting 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 18.873 | 23.980 | 23.980 | 23.980 | 23.980 | 23.980 | 23.980 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 303.470 | 337.013 | 320.162 | 326.566 | 333.097 | 339.760 | 346.555 | |
-/- totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 276.768 | ‒ 312.902 | ‒ 297.012 | ‒ 302.953 | ‒ 309.012 | ‒ 315.193 | ‒ 321.497 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 26.702 | 24.111 | 23.150 | 23.613 | 24.085 | 24.567 | 25.058 |
-/- totaal investeringen | ‒ 18.864 | ‒ 30.400 | ‒ 30.000 | ‒ 30.000 | ‒ 30.000 | ‒ 30.000 | ‒ 30.000 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 7.995 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 10.869 | ‒ 30.400 | ‒ 30.000 | ‒ 30.000 | ‒ 30.000 | ‒ 30.000 | ‒ 30.000 |
-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
-/- aflossingen op leningen | ‒ 27.877 | ‒ 24.111 | ‒ 23.150 | ‒ 23.613 | ‒ 24.085 | ‒ 24.567 | ‒ 25.058 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 17.091 | 30.400 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | 30.000 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | ‒ 10.786 | 6.289 | 6.850 | 6.387 | 5.915 | 5.433 | 4.942 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 23.920 | 23.980 | 23.980 | 23.980 | 23.980 | 23.980 | 23.980 |
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom geeft de kasstroom weer uit de reguliere bedrijfsuitoefening.
Investeringskasstroom
DICTU verwacht (vooralsnog) in 2022 en latere jaren op een investeringsniveau uit te komen van € 30 mln. Dit zullen grotendeels vervangingsinvesteringen zijn.
Financieringskasstroom
DICTU begroot een financieringskasstroom die aansluit bij het begrote investeringsniveau. Het beroep op de leenfaciliteit volgt hierbij de verwachte investeringsbehoefte.
Stand slotwet 2020 | Vastgestelde begroting 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving generiek deel | |||||||
Kostprijzen per product (groep) | |||||||
a. Basistarief werkplek CW | 3.746 | 3.746 | 3.360 | 3.360 | 3.360 | 3.360 | 3.360 |
Tarieven/uur | |||||||
a. Senior medewerker (ontwikkeling) | 137 | 136 | 135 | 135 | 135 | 135 | 135 |
b. Medior medewerker (bouw) | 114 | 112 | 111 | 111 | 111 | 111 | 111 |
c. Junior medewerker (test en beheer) | 102 | 100 | 99 | 99 | 99 | 99 | 99 |
Indicatoren | |||||||
Aantal werkplekken CW | 14.929 | 13.400 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 |
FTE-totaal (excl. externe inhuur)1 | 828 | 898 | 930 | 930 | 930 | 930 | 930 |
Aantal interne FTE’s in percentage van het totale aantal FTE’s | 54% | 61,2% | 62,5% | 62,5% | 62,5% | 62,5% | 62,5% |
Saldo van baten en lasten (%) | 1,04% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Ziekteverzuim | 4,0% | 4,0% | 4,0% | 4,0% | 4,0% | 4,0% | |
Klanttevredenheid | 7,0 | 7,0 | 7,0 | 7,0 | 7,0 | 7,0 | 7,0 |
Beschikbaarheid applicaties | 99,75% | 98,0% | 98% | 98% | 98% | 98% | 98% |
Aantal grote verstoringen2 | max. 5 | max. 5 | max. 5 | max. 5 | max. 5 | ||
Eindgebruikerstevredenheid afhandeling incidenten2 | 7,0-7,5 | 7,0-7,5 | 7,0-7,5 | 7,0-7,5 | 7,0-7,5 | ||
Oplospercentage 1ste lijn helpdesk | 71% | 80% | 75% | 75% | 75% | 75% | 75% |