De NEa is de gezaghebbende nationale autoriteit voor toezicht op marktinstrumenten (waaronder EU ETS en de wet- en regelgeving voor hernieuwbare energie vervoer en brandstoffen luchtverontreiniging) die bijdragen aan minder CO2-uitstoot door de industrie en meer inzet van duurzame energie in vervoer – en daarmee aan een klimaat neutrale samenleving. Daarbij begeleidt de NEa het proces van uitvoering van deze marktinstrumenten.
We houden toezicht en handhaven op CO2-uitstoot en gebruik van duurzame brandstoffen. Streng als het moet, zo nodig met boetes of andere interventies. Tegelijkertijd helpen we bedrijven met voorlichting en hulpmiddelen om te voldoen aan hun verplichtingen. Daarnaast geven we – gevraagd en ongevraagd – informatie en advies aan de markt en overheid over behaalde resultaten en relevante ontwikkelingen. In alles wat we doen zijn we onafhankelijk, rechtvaardig, open en duurzaam: de kernwaarden van de NEa.
De uitvoering van de wettelijke taken van het agentschap NEa valt onder de eindverantwoordelijkheid van het bestuur van de NEa dat als zodanig een ZBO is. Het gaat daarbij waar het emissiehandel betreft om het verlenen en actualiseren van emissievergunningen, het onderhouden van het CO2-register en toezicht en handhaving van de wetgeving. Daarnaast heeft de NEa een nieuwe taak toebedeeld gekregen vanuit het Ministerie van Financiën voor de uitvoering van de CO2-heffing. Voor wat betreft biobrandstoffen gaat het om uitvoering en toetsing van de Richtlijnen Hernieuwbare energie en Brandstofkwaliteit.
Stand Slotwet 2020 | Vastgestelde begroting 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
- Omzet | 10.439 | 11.047 | 13.299 | 13.390 | 13.199 | 13.185 | 13.171 |
waarvan omzet moederdepartement | 6.946 | 7.446 | 8.543 | 8.725 | 8.716 | 8.707 | 8.698 |
waarvan omzet overige departementen | 3.493 | 3.601 | 4.756 | 4.665 | 4.483 | 4.478 | 4.473 |
waarvan omzet derden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 55 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 10.494 | 11.047 | 13.299 | 13.390 | 13.199 | 13.185 | 13.171 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 9.164 | 10.727 | 12.235 | 12.235 | 12.235 | 12.235 | 12.235 |
- Personele kosten | 6.333 | 7.237 | 9.193 | 9.193 | 9.193 | 9.193 | 9.193 |
waarvan eigen personeel | 5.890 | 6.305 | 8.002 | 8.002 | 8.002 | 8.002 | 8.002 |
waarvan inhuur externen | 137 | 630 | 800 | 800 | 800 | 800 | 800 |
waarvan overige personele kosten | 306 | 302 | 391 | 391 | 391 | 391 | 391 |
- Materiële kosten | 2.831 | 3.490 | 3.042 | 3.042 | 3.042 | 3.042 | 3.042 |
waarvan apparaat ICT | 590 | 1.682 | 713 | 713 | 713 | 713 | 713 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 1.338 | 1.146 | 1.479 | 1.479 | 1.479 | 1.479 | 1.479 |
waarvan overige materiële kosten | 903 | 662 | 850 | 850 | 850 | 850 | 850 |
Rentelasten | 0 | 0 | 51 | 54 | 40 | 26 | 12 |
Afschrijvingskosten | 434 | 320 | 1.013 | 1.101 | 924 | 924 | 924 |
- Materieel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Immaterieel | 434 | 320 | 1.013 | 1.101 | 924 | 924 | 924 |
Overige lasten | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan bijzondere lasten | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 9.600 | 11.047 | 13.299 | 13.390 | 13.199 | 13.185 | 13.171 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 894 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 894 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op de baten
Omzet Ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK)
De omzet EZK is een vergoeding voor het leveren van producten en diensten betreffende wettelijke en niet wettelijke taken vanuit ETS en werkzaamheden voortkomend uit de Richtlijnen voor hernieuwbare energie en brandstoffenkwaliteit. Daarnaast zijn in dit budget de werkzaamheden van de nieuwe taken vanuit het Regeerakkoord opgenomen, namelijk Bijstook Biomassa en CO2 Minimumprijs, beperking inzet kolen elektriciteitsopwekking en vernieuwing ICT (EH Portaal). Daarnaast heeft de NEa een nieuwe taak, het opleggen en het innen van de CO2-heffing.
Omzet Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW)
Dit betreft een vergoeding voor de wettelijke of daarmee sterk verbonden taken op het gebied van Energie voor Vervoer (EV). Voor 2022 zal de opdracht in dit kader worden uitgebreid. Zo zal de NEa nieuwe taken gaan uitvoeren op het terrein van toezicht, zowel voor inspectie als indirect daaraan gerelateerde taken.
Toelichting op de lasten
Personele kosten
De NEa levert meer personele inzet, op de reguliere en nieuwe taken en in de advisering op beleid. Voor een aantal nieuwe taken, waarvoor nog politieke besluitvorming zal plaatsvinden, zijn de werkzaamheden en personele inzet nog niet bekend. Voor de begroting is een inschatting gemaakt aan gewenste fte’s voor deze nieuwe werkzaamheden.
Overige personele kosten
De overige personele kosten betreffen onder andere de kosten van vorming en opleiding, de reiskostenvergoeding woon-werk, en de reiskosten binnen- en buitenland. Bij het ramen van deze kosten is enerzijds rekening gehouden met de stijging van het aantal fte’s, echter ook met het aantal reisbewegingen vanwege de coronacrisis en het mogelijk meer hybride werken. Doordat de loonkosten stijgen, stijgen ook de budgetten voor externe inhuur en de vorming en opleidingskosten. Beide zijn een percentage van de totale loonkosten. Over de uitvoering van hybride werken wordt Rijksbreed nog nagedacht. Dit is nog niet specifiek verwerkt in deze begroting.
Materiële kosten
De materiële uitgaven betreffen onder andere ICT beheer- en onderhoudskosten, communicatie en facilitaire kosten. De materiele kosten zijn gestegen, dit zit hem met name in verwachte kosten van de directe domeinen. De afname van de ICT kosten is gerelateerd aan het feit dat de kosten voor het EHP worden geactiveerd in plaats van in de reguliere kosten op te nemen.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten op immateriële activa zijn hoger dan voorheen. Dit heeft te maken met de activering van het Emissiehandel portaal. Daarnaast zijn als gevolg van doorontwikkeling de kosten voor het register voor energie van vervoer hoger, hetgeen ook leidt tot hogere afschrijvingen.
Stand slotwet 2020 | Vastgestelde begroting 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 5.212 | 1.386 | 2.186 | 2.639 | 3.000 | 3.184 | 3.368 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 10.928 | 11.047 | 13.299 | 13.390 | 13.199 | 13.185 | 13.171 | |
-/- totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 11.984 | ‒ 10.647 | ‒ 12.286 | ‒ 12.289 | ‒ 12.275 | ‒ 12.261 | ‒ 12.247 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | ‒ 1.056 | 400 | 1.013 | 1.101 | 924 | 924 | 924 |
-/- totaal investeringen | ‒ 1.014 | ‒ 900 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 1.014 | 0 | ‒ 900 | 0 | 0 | 0 | 0 |
-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | ‒ 990 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 326 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
-/- aflossingen op leningen | ‒ 140 | 0 | ‒ 560 | ‒ 740 | ‒ 740 | ‒ 740 | ‒ 740 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 0 | 400 | 900 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | ‒ 804 | 400 | 340 | ‒ 740 | ‒ 740 | ‒ 740 | ‒ 740 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 2.338 | 2.186 | 2.639 | 3.000 | 3.184 | 3.368 | 3.552 |
Toelichting
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom bestaat uit het geraamde saldo van baten en lasten gecorrigeerd voor afschrijvingen en vooruit ontvangen bedragen.
Investeringskasstroom
De investering betreft de doorontwikkeling van de Registers Emissie Handel, Energie voor Vervoer en voor de ontwikkeling van het Emissiehandel Portaal.
Financieringskasstroom
Het beroep op de leenfaciliteit wordt gedaan voor de doorontwikkeling van de registers Emissie Handel en Energie voor Vervoer. En voor de bouw van het Emissiehandel Portaal en CO2-register.
Overzicht doelmatigheidsindicatoren
Uitgangspunt van de NEa is dat zij op een doelmatige wijze haar rol als bevoegd gezag voor emissiehandel, hernieuwbare energie voor vervoer en brandstofkwaliteit binnen Nederland vervult. In onderstaande tabel zijn de indicatoren voor de komende jaren weergegeven.
Stand slotwet 2020 | Vastgestelde begroting 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving Generiek Deel | |||||||
Kostprijzen per product (groep) | |||||||
Naleving ETS (per broeikasgasinstallatie) | 13.924 | 11.849 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Naleving EV (per deelnemersrol) | 49.541 | 52.188 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Tarieven/uur | |||||||
Laag | 69 | 68 | 68 | 68 | 68 | 68 | 68 |
Midden | 93 | 92 | 89 | 89 | 89 | 89 | 89 |
Hoog | 118 | 116 | 117 | 117 | 117 | 117 | 117 |
Omzet per productgroep (x € 1000) | |||||||
Naleving ETS | 6.946 | 6.036 | 7.933 | 7.935 | 7.926 | 7.917 | 7.908 |
Naleving EV | 3.493 | 3.601 | 4.756 | 4.665 | 4.483 | 4.478 | 4.474 |
Bijstook Biomassa | 0 | 320 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
EH Portaal | 1.090 | 560 | 740 | 740 | 740 | 740 | |
CO2 heffing | 0 | 0 | 50 | 50 | 50 | 50 | 50 |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 68,7 | 64 | 84 | 84 | 84 | 84 | 84 |
Saldo van baten en lasten (%) | 8,52% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Kwaliteitsindicatoren | |||||||
Naleving ETS | |||||||
% vergunningsaanvragen binnen wettelijke termijn afgehandeld | 83% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% | 90% |
% Meldingen binnen wettelijke termijn afgehandeld | 89% | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% |
% jaarlijks uitgevoerd toezicht programma | 69% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
% vragen binnen de gestelde termijn afgerond | 84% | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% |
Naleving EV | |||||||
Opleveringsdatum rapportage Naleving jaarverplichting t-1 EV en brandstoffen luchtverontreiniging | 29-6-2020 | <15 juli | <15 juli | <15 juli | <15 juli | <15 juli | <15 juli |
% jaarlijks toezichtprogramma is uitgevoerd | 116% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
% vragen binnen de gestelde termijn afgerond | 84% | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% |
Algemeen | |||||||
Directe uren/totaal aantal gewerkte uren | 63% | >70% | >80% | >80% | >80% | >80% | >80% |
Toelichting
Vanaf 2022 gaat de sturing voor zowel naleving ETS als voor naleving EV in overeenstemming met de opdrachtgevers plaatsvinden op basis van budgetten en indicatoren. Door nieuwe taken en beleidsadvisering is het niet reëel de eerdere sturingstypologiën te hanteren. Hierdoor wordt er geen tarief meer berekend per deelnemersrol dan wel per broeikasinstallatie.
Naleving ETS
Het gaat hier om het percentage meldingen en vergunningen dat binnen de wettelijke termijn van acht weken is afgehandeld.
Naleving EV
Het gaat hier om het percentage van het totaal aantal tijdig opgeleverde rapportages naleving jaarverplichting hernieuwbare energie vervoer en brandstoffen luchtverontreiniging.
Directe uren/totaal aantal gewerkte uren
Hieronder wordt verstaan het percentage van het totaal aantal directe uren gedeeld door het totaal aantal gewerkte uren van alle medewerkers (primair en secundair proces). Gewerkte uren is gelijkgesteld aan de beschikbare productieve uren op jaarbasis, zoals vastgesteld in de tarievennotitie.