Omschrijving | Ontwerpbegroting 2024 (1) | Mutaties via NvW, ISB, moties en amendementen (2) | Vastgestelde begroting 2024 (3)=(1)+(2) | Mutaties 1e suppletoire begroting (4) | Stand 1e suppletoire begroting (5)=(3)+(4) | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 8.119.759 | 3.433 | 8.123.192 | ‒ 87.977 | 8.035.215 | ‒ 147.312 | ‒ 165.154 | ‒ 133.427 | ‒ 144.435 | 8.859.077 |
Uitgaven | 8.120.187 | 3.433 | 8.123.620 | ‒ 90.413 | 8.033.207 | ‒ 151.236 | ‒ 164.793 | ‒ 132.919 | ‒ 141.629 | 8.865.885 |
Inkomensoverdrachten | ||||||||||
Macrobudget participatiewetuitkering en intertemporele tegemoetkoming | 6.975.967 | 0 | 6.975.967 | ‒ 108.295 | 6.867.672 | ‒ 200.055 | ‒ 165.605 | ‒ 137.449 | ‒ 130.426 | 7.748.905 |
Tozo en Bijstand zelfstandigen bedrijfskrediet (Bbz 2004) | 7.047 | 0 | 7.047 | 1.285 | 8.332 | 17 | 17 | 17 | 17 | 7.064 |
AIO | 437.190 | 0 | 437.190 | ‒ 5.893 | 431.297 | ‒ 13.404 | ‒ 20.408 | ‒ 30.066 | ‒ 35.974 | 535.894 |
TW | 455.533 | 2.733 | 458.266 | ‒ 23.995 | 434.271 | ‒ 22.863 | ‒ 20.448 | ‒ 16.569 | ‒ 13.149 | 434.466 |
Bijstand overig | 803 | 0 | 803 | 152 | 955 | 71 | 74 | 79 | 83 | 668 |
Onderstand (Caribisch Nederland) | 15.290 | 700 | 15.990 | ‒ 1.051 | 14.939 | ‒ 1.182 | ‒ 1.137 | ‒ 1.163 | ‒ 1.179 | 10.488 |
Subsidies (regelingen) | ||||||||||
Noodfonds | 60.000 | 0 | 60.000 | 0 | 60.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Gas | 0 | 0 | 0 | 18.000 | 18.000 | 18.000 | 1.108 | 2.573 | 3.742 | 3.132 |
Stapsgewijze arbeidstoeleiding praktijkleren mbo | 5.000 | 0 | 5.000 | ‒ 5.000 | 0 | 0 | 5.000 | 0 | 0 | 0 |
SBCM | 2.800 | 0 | 2.800 | 0 | 2.800 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.800 |
NIBUD | 379 | 0 | 379 | 391 | 770 | 456 | 456 | 456 | 456 | 770 |
Overige subsidies algemeen | 8.642 | 0 | 8.642 | 10.079 | 18.721 | 4.819 | 10.882 | 9.220 | 10.059 | 8.956 |
Alle kinderen doen mee | 10.590 | 0 | 10.590 | 1.746 | 12.336 | 0 | 5.000 | 5.000 | 5.000 | 15.590 |
Opdrachten | ||||||||||
Opdrachten algemeen | 58.277 | 0 | 58.277 | ‒ 9.973 | 48.304 | 1.252 | 3.565 | 3.780 | 1.539 | 47.768 |
Bekostiging | ||||||||||
ZonMw | 1.297 | 0 | 1.297 | ‒ 1.052 | 245 | ‒ 547 | 203 | 203 | 203 | 1.500 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | ||||||||||
ZonMw | 193 | 0 | 193 | 0 | 193 | 0 | 0 | 0 | 0 | 193 |
Bijdrage aan (andere) begrotingshoofdstukken | ||||||||||
Financiën | 1.800 | 0 | 1.800 | 558 | 2.358 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2.200 |
Bijdrage aan sociale fondsen | ||||||||||
Pensioenfonds Wsw | 10.000 | 0 | 10.000 | 0 | 10.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 10.000 |
Bijdrage aan agentschappen | ||||||||||
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland | 370 | 0 | 370 | 0 | 370 | 0 | 0 | 0 | 0 | 482 |
DUO | 69.000 | 0 | 69.000 | 0 | 69.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan medeoverheden | ||||||||||
Tijdelijke regeling alleenverdienersproblematiek | 0 | 0 | 0 | 30.000 | 30.000 | 23.500 | ‒ 18.500 | ‒ 4.000 | ‒ 17.000 | 0 |
Bijzondere uitkeringen | 0 | 0 | 0 | 2.635 | 2.635 | 3.700 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Transformatiebudget sociale infrastructuur | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 35.000 | 35.000 | 35.000 | 35.000 | 35.000 |
Bijdrage aan (inter-)nationale organisaties | ||||||||||
Contributie CASS | 9 | 0 | 9 | 0 | 9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 9 |
Ontvangsten | 61.823 | 0 | 61.823 | 17.333 | 79.156 | ‒ 2.757 | ‒ 2.247 | ‒ 1.443 | ‒ 291 | 9.423 |
Ontvangsten | ||||||||||
Algemeen | 17.223 | 0 | 17.223 | 3.232 | 20.455 | ‒ 657 | 3 | 7 | 9 | 9.423 |
Tozo retour kapitaal verstrekkingen | 44.600 | 0 | 44.600 | 14.101 | 58.701 | ‒ 2.100 | ‒ 2.250 | ‒ 1.450 | ‒ 300 | 0 |
Toelichting
Het totaal van de mutaties 1e suppletoire begroting bedraagt - € 90,4 miljoen bij de uitgaven en - € 88,0 miljoen bij de verplichtingen. De mutatie bij de ontvangsten is € 17,3 miljoen. Hieronder worden de mutaties toegelicht.
Juridisch verplichte uitgaven
De juridisch verplichte uitgaven zijn bij stand 1e suppletoire begroting 2024 99,1%.
Uitgaven
Inkomensoverdrachten
1. Macrobudget participatiewetuitkering en intertemporele tegemoetkoming
– Het budget voor het macrobudget Participatiewetuitkering is naar beneden bijgesteld met ‒ € 108,3 miljoen in 2024. Dit wordt onder andere veroorzaakt door de verwerking van de conjunctuur en de voorlopige realisaties van 2023. Doordat het CPB een lagere werkloze beroepsbevolking verwacht in de komende jaren, worden de bijstandsuitgaven neerwaarts bijgesteld met ‒ € 36,4 miljoen in 2024, ‒ € 107,4 miljoen in 2025, ‒ € 79,2 miljoen in 2026, ‒ € 58,7 miljoen in 2027 en ‒ € 61,3 miljoen in 2028. De verwerking van de voorlopige realisaties van 2023 zorgt daarnaast voor een neerwaartse bijstelling van ‒ € 78 miljoen in 2024, ‒ € 83,6 miljoen in 2025, ‒ € 86,2 miljoen in 2026, ‒ € 88,7 miljoen in 2027 en ‒ € 91,1 miljoen in 2028.
– De IOAW-raming is aangepast als gevolg van de bijstelling van het doorstroompercentage (doorstroom uit de WW) en de nieuwe WW-uitstroomcijfers. Doordat de verwachte werkloosheid voor 2024 naar beneden is bijgesteld, wordt ook de verwachte doorstroom van de WW naar de IOAW naar beneden bijgesteld (- € 7,1 miljoen in 2024, ‒ € 10,1 miljoen in 2025, ‒ € 11,5 miljoen in 2026, ‒ € 8,8 miljoen in 2027 en - € 4,6 miljoen in 2028).
– Als gevolg van het wetsvoorstel proactieve dienstverlening neemt naar verwachting het aantal bijstandsuitkeringen toe. Dit leidt tot hogere bijstandsuitgaven, oplopend van € 9,1 miljoen in 2026 tot € 22,3 miljoen in 2028.
– Door het niet halen van de banenafspraak door overheidswerkgevers treedt er in 2024 een besparingsverlies op de bijstandsuitkeringen op en wordt het macrobudget met € 30,1 miljoen naar boven bijgesteld. Omdat de quotumregeling is opgeschort, kan dit besparingsverlies niet gedekt worden door heffingsopbrengsten van het quotum.
– Afgelopen zomer werd duidelijk dat de invoeringsdatum van 1 juli 2024 voor het wetsvoorstel Participatiewet in balans niet haalbaar blijkt. Daardoor vallen de middelen in 2024 vrij. Een deel is toen ingezet ter dekking van ander beleid, de rest van de middelen (€ 14 miljoen) is op deze begrotingspost blijven staan en is dit voorjaar ingezet.
Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | Mutatie 2027 | Mutatie 2028 | Mutatie 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Macrobudget participatiewetuitkeringen en intertemporele tegemoetkoming | ‒ 57.903 | ‒ 102.986 | ‒ 79.219 | ‒ 64.028 | ‒ 66.862 | 69.234 |
Algemene bijstand | 8.280 | ‒ 29.297 | ‒ 2.294 | 11.960 | 6.641 | 133.084 |
Loonkostensubsidie | ‒ 30.861 | ‒ 36.743 | ‒ 39.903 | ‒ 43.065 | ‒ 46.303 | ‒ 11.172 |
IOAW | ‒ 11.546 | ‒ 14.149 | ‒ 15.289 | ‒ 12.254 | ‒ 7.563 | ‒ 34.105 |
IOAZ | ‒ 1.923 | ‒ 875 | 189 | 1.253 | 2.309 | 3.373 |
BBZ | ‒ 21.854 | ‒ 21.922 | ‒ 21.922 | ‒ 21.922 | ‒ 21.946 | ‒ 21.946 |
2. Algemene Inkomensvoorziening Ouderen (AIO)
– Het budget voor de AIO wordt meerjarig naar beneden bijgesteld met - € 5,9 miljoen in 2024 oplopend tot - € 36 miljoen in 2028. Op basis van de realisatiecijfers van de SVB worden de AIO-uitkeringslasten meerjarig neerwaarts bijgesteld. Dit wordt hoofdzakelijk veroorzaakt doordat de instroom van het aantal AIO-huishoudens in de toekomst naar verwachting minder hard zal stijgen dan eerder geraamd.
3. Toeslagenwet
– Op basis van uitvoeringsinformatie van het UWV en nieuwe werkloosheidsverwachtingen van het CPB nemen de TW-uitkeringslasten in 2024 naar verwachting af met € 24 miljoen, aflopend tot een daling van € 13,1 miljoen in 2028. Dit komt met name doordat het aantal TW-aanvullingen voor de WIA is gedaald, echter is de gemiddelde uitkeringshoogte voor de WIA tegelijkertijd licht gestegen.
– Met het wetsvoorstel proactieve dienstverlening wordt een grondslag voor gegevensuitwisseling opgenomen in de wet SUWI, hierdoor kunnen uitvoerders niet-gebruikers gericht benaderen door het koppelen van persoonsgegevens. Hiermee neemt het aantal TW-aanvullingen toe, oplopend van € 2,1 miljoen in 2026 tot € 15 miljoen in 2029.
Subsidies
– Er zijn diverse mutaties voor subsidies Geldzorgen, armoede en schulden. De grootste betreft een doorverdeling van € 15,5 miljoen in 2024 en € 17,6 miljoen in 2025 van de reservering op artikel 99 voor het nieuwe tijdvak van de subsidie financiële educatie voor het voortgezet onderwijs (Kamerstukken II 2023/24, 31 289, nr. 570).
Bijdrage aan medeoverheden
– Bij de oorspronkelijke reservering voor de tijdelijke oplossing voor de alleenverdienersproblematiek was uitgegaan van financiering via een SPUK, met uitbetaling in jaar t+2. Eind 2023 is besloten dat gemeenten volledig via een Decentrale Uitkering (DU) worden gefinancierd. Daarnaast is besloten dat de tijdelijke regeling pas per 2025 ingaat. Dit betekent dat gemeenten in 2024 het huidig handelingsperspectief nog uitvoeren. Deze besluiten zorgen voor een ander kasritme: + € 30 miljoen in 2024, + € 23,5 miljoen in 2025, ‒ € 18,5 miljoen in 2026, ‒ € 4 miljoen in 2027, ‒ € 17 miljoen in 2028 en ‒ € 14 miljoen in 2029.
– In de jaren 2025 t/m 2034 komt er een transformatiebudget van cumulatief € 318 miljoen voor de infrastructuur van sociaal ontwikkelbedrijven beschikbaar. Het transformatiebudget zal via een specifieke uitkering worden toegekend aan gemeenten, op basis van door hun ingediende plannen.