Totaaloverzicht belangrijkste beleidsmatige mutaties t.o.v. vorig jaar
In deze paragraaf wordt op hoofdlijnen inzicht gegeven van de belangrijkste mutaties die zijn opgetreden tussen de begroting 2023 (incl. amendementen en Nota’s van Wijziging) en de begroting 2024.
Art. | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 (inclusief NvW en amendementen) | 27.178.059 | 14.087.488 | 12.491.004 | 11.716.128 | 11.115.624 | ||
Belangrijkste mutaties | |||||||
Tegemoetkoming Energiekosten (TEK) | 2 | ‒ 1.070.000 | ‒ 300.000 | ||||
Brexit Adjustment Reserve (BAR) | 2 | ‒ 191.411 | |||||
NGF-projecten EZK-begroting | 2 en 4 | 50.000 | 246.200 | 11.000 | 41.000 | 8.000 | |
Klimaatfondsmiddelen | 2 en 4 | 264.241 | 1.052.103 | 1.504.651 | 955.002 | 648.564 | |
SDE | 4 | ‒ 365.000 | ‒ 379.000 | ‒ 557.000 | |||
SDE+ | 4 | ‒ 809.218 | ‒ 2.676.000 | ‒ 2.348.000 | |||
SDE++ | 4 | ‒ 500.000 | ‒ 326.426 | ‒ 44.044 | ‒ 66.066 | ||
Vulmaatregelen gasopslag | 4 | ‒ 563.250 | 340.400 | 253.500 | |||
Garantie CCS Porthos | 4 | 175.600 | |||||
Kasschuif IPCEI waterstof | 4 | 19.038 | 91.815 | ‒ 272.284 | ‒ 135.729 | 121.515 | |
Kasschuifmiddelen waterstofbackbone | 4 | ‒ 196.620 | ‒ 64.660 | ‒ 45.860 | 19.140 | 80.800 | |
Tijdelijk prijsplafond energie kleinverbruikers 2023 | 4 | ‒ 5.950.665 | 100.000 | ||||
Tegmoetkoming blokaansluiting | 4 | 513.335 | 178.641 | ||||
Subsidieregeling bestuurlijke afspraken | 5 | 124.933 | |||||
Schadeafhandeling | 5 | 57.520 | ‒ 30.746 | 55.908 | 63.911 | 192.412 | |
Versterkingsoperatie | 5 | 228.969 | 51.049 | 128.782 | 9.656 | ‒ 111.275 | |
Vergoeding Norg Akkoord | 5 | ‒ 1.756.929 | ‒ 157.658 | ||||
Nationaal Programma Groningen | 5 | 85.307 | |||||
Clustering en gebiedsfonds (bestuurlijke afspraken) | 5 | 135.922 | |||||
Uitbreiding bereik woningsverbeteringsubsidie | 5 | 150.000 | |||||
Toekenning groeifondsmiddelen | 6 | ‒ 70.303 | ‒ 392.909 | ‒ 163.057 | ‒ 122.085 | ‒ 70.096 | |
Kasschuiven NGF | 6 | ‒ 1.112.812 | ‒ 478.877 | ‒ 757.000 | ‒ 583.200 | ‒ 288.350 | |
Loon- en prijsbijstelling | 222.701 | 211.009 | 213.574 | 194.320 | 191.688 | ||
Overige mutaties | 102.186 | 365.746 | 293.603 | 318.601 | 304.004 | ||
Stand ontwerpbegroting 2024 | 16.721.603 | 12.244.601 | 10.482.395 | 12.432.700 | 12.126.820 | 13.211.933 |
Toelichting
Tegemoetkoming Energiekosten (TEK)
Naar aanleiding van de CPB-raming (CEP) wordt met deze mutatie het TEK-budget naar beneden bijgesteld. De verwachte prijsontwikkelingen leiden tot lagere benodigde uitgaven voor compensatie van de energieprijs. Daarnaast betreft het een reguliere herziening van de uitvoeringskosten van RVO in lijn met de hoeveelheid verwachte aanvragen.
Brexit Adjustment Reserve (BAR)
De BAR betreft EU-middelen voor ondersteuning van bedrijven die negatieve gevolgen ondervinden van de Brexit. Door tegenvallende interesse in de BAR-regeling (m.n. het bedrijfslevenspoor) is er aanzienlijke onderuitputting op het verplichtingen- en kasbudget. Deze in 2022 niet-bestede middelen worden overgeheveld naar 2023. Het per saldo overschot aan middelen (€ 280 mln, zie daarvoor ook tabel belangrijkste ontvangstenmutaties) wordt overgeheveld naar het programma REPowerEU. Zie ook de brief «Nationaal Hervormingsprogramma 2023 en overheveling middelen Brexit Adjustment Reserve» (Kamerstuk 35 393, nr. 50).
NGF-projecten EZK-begroting
Dit betreft de som van vier mutaties: de toekenning van € 135,0 mln aan het project Circulaire geïntegreerde hoogrendementszonnepanelen uit de derde ronde van het NGF, de gedeeltelijke omzetting van de reservering van € 333,0 mln voor project Quantum Delta NL in een toekenning van € 60,2 mln, de omzetting van een reservering in een toekenning voor project Health-RI van € 47,0 mln en tot slot de gedeeltelijke omzetting van een reservering van € 265,0 mln voor het project Groenvermogen in een toekenning van € 119,0 mln (en een voorwaardelijke toekenning van € 146,0 mln).
Klimaatfondsmiddelen
Vanuit de klimaatfondsmiddelen op de Aanvullende Post worden verschillende projecten op de EZK-begroting van dekking voorzien. Het gaat onder andere om Elektrolyse (elektrolyse onshore, offshore en import; op het opschalingsinstrument waterstof), Nationale Investeringsregeling Klimaatprojecten Industrie (NIKI, op het instrument Investeringen Verduurzaming Industrie – Klimaatfonds), vergassing (op het DEI+-instrument) en kernenergieprojecten (onderzoek nieuwbouw kerncentrales op het instrument Onderzoek en opdrachten). Gedetailleerde toelichting op deze projecten is te vinden in de relevante beleidsartikelen, in bijlage 10 en in het Meerjarenprogramma Klimaatfonds 2024.
SDE
Vanuit het SDE-budget wordt voor de jaren 2023 en 2024 in totaal € 744 mln ingeleverd ter dekking van het energiepakket van het kabinet. Ter dekking van het klimaatpakket wordt daarnaast in 2025 € 557 mln afgeboekt.
SDE+
Vanuit het SDE+-budget wordt in de jaren 2023 tot en met 2025 in totaal € 4,3 mld dekking geboden voor het energiepakket. In 2025 wordt € 1,653 mld ingeleverd ter financiering van het klimaatpakket. Tenslotte wordt in 2023 het budget met € 119 mln opgehoogd met de ontvangsten uit de tenderopbrengst van een van de kavels van het windpark Hollandse Kust (west).
SDE++
Uit het SDE++-budget wordt in 2023 € 500 mln overgeheveld naar de begroting van het Ministerie van Financiën ter financiering van de kapitaalversterking van netbeheerder Stedin. In 2025 wordt daarnaast € 300 mln afgeboekt ter financiering van het klimaatpakket. Tenslotte is op het SDE++-budget vanaf 2025 € 26 mln, oplopend naar € 88 mln in 2028 en latere jaren, bezuinigd als aandeel van het Ministerie van EZK in de ombuigingstaakstelling die het kabinet aan de departementen heeft opgelegd.
Vulmaatregelen gasopslag
Vanwege gunstige marktomstandigheden maakt EBN minder gebruik van de subsidie dan begroot. Om in lijn met de lange termijnvisie gasopslagen EBN de komende jaren in staat te stellen om gas in Bergermeer op te slaan wordt een deel van dit geld naar 2024 en 2025 geschoven voor toekomstige vultaken en valt het restant van de begrote middelen vrij. Daarnaast is voor de subsidiemaatregel voor marktpartijen voor het vullen van gasopslag Bergermeer in 2024 € 240 mln gereserveerd.
Garantie CCS Porthos
De garantieregeling Porthos kent de initiatiefnemers (EBN, Gasunie, Havenbedrijf Rotterdam) een garantie toe indien het scenario zich voltrekt dat de benodigde natuurwetvergunning niet verkregen wordt. De garantie loopt van 12 december 2022 t/m 31 december 2023. De verplichtingen en eventuele kasuitgaven door het Rijk en premie ontvangsten vanuit de Porthos partijen zullen pas in 2023 plaatsvinden. De garantie dekt een aanzienlijk deel van de door Porthos aan te gane financiële verplichtingen met externe partijen benodigd voor de bouw van het project in voornoemde periode, met een maximum van € 175,6 mln.
Kasschuif IPCEI waterstof
Voor IPCEI Waterstof golf 2, 3 en 4 worden middelen naar voren gehaald en doorgeschoven waardoor ze meerjarig in het correcte kasritme geplaatst worden.
Kasschuif middelen waterstof Backbone
Omdat de subsidie aan Gasunie voor het aanleggen van de waterstof backbone is uitgesteld naar 2023, is het niet-gebruikte verplichtingenbudget van 2022 (€ 750 mln) aan het budget voor 2023 toegevoegd en vervolgens meerjarig in een correct kasrimte geplaatst.
Tijdelijk prijsplafond energie kleinverbruikers 2023
Omdat de energieprijzen sinds het begin van 2023 een sterk dalende trend vertonen, is de verwachting dat de kosten gemoeid met het prijsplafond energie voor kleinverbruikers in 2023 sterk zullen dalen. Daarom wordt het (kas)budget naar beneden bijgesteld.
Tegemoetkoming blokaansluiting
Voor de tegemoetkoming aan circa 700.000 huishoudens met een blokaansluiting (huurders van woningbouwcorporaties of particuliere verhuurders, eigenaar-bewoners in een Vereniging van Eigenaren (VvE), cliënten van woonzorginitiatieven, studenten) is er ruim € 710 mln aan de EZK-begroting toegevoegd.
Subsidieregeling bestuurlijke afspraken
In het kader van de bestuurlijke afspraken uit 2020 is een aantal subsidie regelingen geïntroduceerd. Middelen die in 2022 niet tot besteding zijn gekomen (ca. € 125 mln) zijn toegevoegd aan de begroting voor 2023 en meerjarig in het juiste ritme geplaatst door middel van een kasschuif.
Schadeafhandeling
De raming van de schadeafhandeling wordt ieder jaar geactualiseerd. Naar aanleiding daarvan wordt het in de EZK-begroting opgenomen bedrag voor de vergoedingen voor fysieke schade, immateriële schade en waardedaling en de uitvoeringskosten van het IMG bijgesteld
Versterkingsoperatie
Ieder jaar wordt bij Voorjaarsnota de raming van de versterkingsoperatie geactualiseerd. Naar aanleiding van deze actualisatie zijn de geraamde uitgaven en ontvangsten voor de gehele periode tot en met 2028 aangepast.
Vergoeding Norg Akkoord
Conform de afspraken in het Norg Akkoord betaalt de Staat een vergoeding aan NAM. De berekeningswijze van de vergoeding is vastgesteld in arbitrage, de hoogte van de vergoeding is afhankelijk van de gasprijs. Over de vergoeding moet btw worden betaald (Kamerstuk 33 529, nr. 997). De geraamde uitgaven voor het Norg akkoord worden bijgesteld als gevolg van de ontwikkeling van de gasprijs.
Nationaal Programma Groningen
Met het Nationaal Programma Groningen (NPG) wordt geïnvesteerd in de leefbaarheid, economische ontwikkeling en energietransitie in Groningen. Het NPG is een samenwerkingsverband van het Rijk, de provincie en gemeenten. In 2022 is € 85,3 mln van de beschikbare middelen niet tot besteding gekomen. Deze middelen zijn toegevoegd aan de EZK-begroting voor 2023. Hier is bij de 1e suppletoire begroting van EZK loon- en prijsbijstelling aan toegevoegd.
Clustering en gebiedsfonds (bestuurlijke afspraken)
In het kader van de bestuurlijke afspraken uit 2020 worden uitkeringen gedaan aan medeoverheden voor clustering en het gebiedsfonds (blokken B en D uit de bestuurlijke afspraken). Middelen die in 2022 niet tot besteding zijn gekomen, zijn voor 2023 toegevoegd aan de EZK begroting.
Uitbreiding bereik woningverbeteringssubsidie
Zoals aangekondigd in Nij Begun wordt de bestaande subsidieregeling voor verduurzaming en verbetering (voor eigenaren van woningen die geen onderdeel zijn van het versterkingsprogramma van NCG) uitgebreid met 28 extra postcodegebieden aan de randen van het huidige toepassingsgebied (maatregel 30). Zo kan een groter deel van de regio van deze regeling gebruikmaken. Hiervoor wordt in de Prinsjesdag suppletoire begroting € 150 mln toegevoegd aan de EZK-begroting.
Toekenning groeifondsmiddelen
De kasreeksen voor de projecten Circulaire geïntegreerde hoogrendementszonnepanelen (EZK), Maritiem Masterplan (I&W), Nationale Aanpak Professionalisering van Leraren (OCW) en DUTCH (VWS) uit de derde ronde worden overgeboekt naar de departementen. Een deel van de reservering van € 333,0 mln voor project Quantum Delta NL uit de eerste ronde wordt omgezet in een toekenning van € 60,2 mln. Ook deze middelen worden overgeboekt.
Kasschuiven NGF
Twee projecten ontvingen een toekenning via de subsidieroute in de derde ronde. Hiervoor blijven middelen geraamd in 2023 en 2024. De overige middelen worden doorgeschoven naar 2025 en verder. Voor de subsidieregeling kunnen pas vanaf september 2024 nieuwe aanvragen ingediend kunnen worden en de beoordelingsperiode duurt maximaal 26 weken. Het is daarom nagenoeg zeker dat nieuwe toekenningen pas in 2025 zullen plaatsvinden. De middelen die voor 2025-2027 geraamd stonden worden ook deels naar achteren geschoven om niet een overschot aan middelen op die jaren te hebben.
De overgebleven middelen uit 2023 worden doorgeschoven. Daarnaast is een inschatting gemaakt van de benodigde middelen voor 2024 voor eventuele omzettingen en de deelname van de CAS-landen en de BES-eilanden aan het NGF. Op basis daarvan worden overtollige middelen voor 2024 ook doorgeschoven.
Er worden middelen voor voorwaardelijke toekenningen doorgeschoven om de raming van voorwaardelijke toekenningen uit de derde ronde mogelijk te maken.
Loon- en prijsbijstelling
De bij 1e suppletoire begroting 2023 ontvangen loon- en prijsbijstelling is verdeeld over de verschillende instrumenten waar dit betrekking op heeft.
Art. | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2023 (inclusief NvW en amendementen) | 17.064.925 | 8.714.385 | 4.915.572 | 3.935.842 | 3.775.902 | ||
Belangrijkste mutaties | |||||||
Veilingopbrengsten FM-frequenties | 1 | 120.180 | 32.645 | ||||
Tegemoetkoming Energiekosten (TEK) | 2 | 150.000 | |||||
Brexit Adjustment Reserve (BAR) | 2 | ‒ 215.000 | ‒ 65.000 | ||||
SDE | 4 | 192.200 | |||||
Lening EBN-Bergermeer | 4 | ‒ 2.300.000 | |||||
Heffing gasleveringszekerheid | 4 | ‒ 157.750 | ‒ 70.025 | ‒ 70.025 | ‒ 70.025 | ||
ETS-ontvangsten | 4 | ‒ 50.000 | 150.000 | 300.000 | 100.000 | 3.300.000 | |
Ontvangsten NAM fysieke schade | 5 | ‒ 94.150 | ‒ 53.429 | ‒ 23.092 | 108.361 | 208.438 | |
Ontvangsten NAM uitvoeringskosten schade | 5 | 3.916 | 16.682 | 44.449 | 73.054 | 64.060 | |
Dividenduitkering EBN | 5 | ‒ 2.692.900 | ‒ 1.672.500 | ‒ 151.000 | 325.000 | 325.000 | |
Ontvangsten Mijnbouwwet | 5 | ‒ 2.213.000 | ‒ 1.359.000 | 133.000 | 215.000 | 85.000 | |
Overige mutaties | 152.580 | ‒ 201.268 | 267.429 | 237.090 | 167.971 | ||
Stand ontwerpbegroting 2024 | 9.968.751 | 5.619.765 | 5.351.333 | 4.924.322 | 7.856.346 | 6.229.519 |
Toelichting
Veilingopbrengsten FM-frequenties
Dit betreft de ontvangsten van de landelijke veiling FM-frequenties die in de zomer van 2023 heeft plaatsgevonden. Hiermee is in totaal € 152,8 mln opgehaald. Vanwege betalingsregelingen wordt een deel van dit bedrag in 2024 ontvangen.
Tegemoetkoming Energiekosten (TEK)
De ontvangsten voor de TVL houden met name verband met terugvorderingen in geval de omzetderving lager is dan door de aanvrager geraamd en in geval van geconstateerd misbruik. De mutaties in 2022 en 2023 hangen samen met de actualisatie van ramingen.
Brexit Adjustment Reserve (BAR)
De EU heeft geld beschikbaar gesteld om organisaties die op een negatieve manier geraakt zijn door Brexit te ondersteunen. Het betreft in totaal € 886 mln waarvan € 485 mln in 2022. EZK is als Management Autoriteit verantwoordelijk voor het beheer en financiële verantwoording van de regeling aan de EU en ontvangt daardoor het volledige budget. Voor de bedrijfslevenregeling van de BAR die EZK uitvoert is in 2022 (€ 188 mln) en 2023 (€ 62 mln) budget beschikbaar. De overige onderdelen vallen onder de ministeries LNV en Financiën.
SDE
RVO verwacht circa € 192 mln meer te ontvangen aan terugbetaalde voorschotten op basis van de afgegeven beschikkingen voor de SDE, SDE+ en SDE++. De toename van de terugbetaalde voorschotten wordt veroorzaakt door de hogere energieprijzen. De onrendabele top werd veel kleiner dan verwacht bij het afgeven van beschikkingen. De ontvangsten zijn ingezet om de (geraamde) tekorten op de locatieonderzoeken wind op zee van RVO en op de voorschotbetaling 2023 aan TenneT voor de aanleg net op zee te dekken.
Lening EBN-Bergermeer
EBN heeft de in 2022 ontvangen lening van € 2,3 mld voor het verder vullen van de gasopslag Bergermeer eind 2022 al in zijn geheel terugbetaald. De geraamde ontvangsten in 2023 vallen daarom vrij.
Heffing gasleveringszekerheid
Gegeven het open en grensoverschrijdende karakter van de Europese gasmarkt dragen de Nederlandse gasopslagen en het vullen ervan bij aan de leveringszekerheid van de gehele Europese Unie en met name de ons omringende landen. Uitgangspunt is dat de kosten die met hiervoor genoemde maatregelen gemoeid zijn via een heffing worden gedragen door zowel de gebruikers in Nederland als daarbuiten: een heffing op het gebruik van het gastransportnet. Met de 6e en 8e ISB is daarom een aparte ontvangstenreeks hiervoor aan de EZK-begroting toegevoegd.
ETS-ontvangsten
Door de gestegen prijzen voor emissierechten wordt de raming van de ETS-ontvangsten verhoogd.
Ontvangsten NAM fysieke schade
De uitgaven voor de afhandeling van schades worden bij NAM in rekening gebracht. Conform de Tijdelijke Wet Groningen wordt daarvoor een heffing aan NAM opgelegd.
Ontvangsten NAM uitvoeringskosten schade
De uitvoeringskosten die samenhangen met de schadeafhandeling worden ook bij NAM in rekening gebracht. Conform de Tijdelijke Wet Groningen wordt daarvoor een heffing aan NAM opgelegd.
Dividenduitkering EBN
Vanwege de daling in de gasprijs zijn de ontvangsten aan dividend EBN naar beneden bijgesteld.
Ontvangsten Mijnbouwwet
Vanwege de daling in de gasprijs zijn de ontvangsten Mijnbouwwet naar beneden bijgesteld.