Base description which applies to whole site

2.1 Overzicht belangrijke uitgaven- en ontvangstenmutaties

Tabel 1 Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2025 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
  

Artikel Uitgaven

2025

2026

2027

2028

2029

2030

         
 

Vastgestelde begroting 2025

 

18.405.866

18.420.285

18.420.940

18.340.219

18.343.235

92.412

         
 

Belangrijkste suppletoire mutaties

       

1

Identificatie en Registratie

31

‒ 16.800

‒ 16.800

‒ 16.800

‒ 16.800

‒ 16.800

‒ 16.800

2

Recherche Samenwerkingsteam (RST)

31

15.312

950

0

0

0

0

3

Inzet arbeidsvoorwaardenmiddelen

31

95.100

0

0

0

 

0

4

Ramingsbijstelling

31,32,33,34,36,91

‒ 78.200

‒ 73.200

‒ 63.200

‒ 58.201

‒ 48.200

‒ 48.200

5

Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ)

32, 33, 34, 91

35.927

81.044

85.449

86.149

86.449

86.449

6

Meerjaren Productie Prognose (MPP)

32

9.629

12.727

0

0

0

0

7

CAO rechterlijke macht OM

33

10.000

0

0

0

0

0

8

Kasschuif DG-ondermijning

33

‒ 30.500

0

27.500

3.000

0

0

9

Aanpak problematische schulden

34

0

7.000

18.000

0

0

0

10

Garantieregeling forensische zorg

34

24.000

0

0

0

0

0

11

Ramingsbijstelling inburgering

38

0

‒ 68.477

2.866

41.391

24.117

103

12

Herverkaveling apparaatsuitgaven

91

‒ 120.734

‒ 111.804

‒ 104.405

‒ 103.705

‒ 103.425

‒ 103.425

13

Dekking interne problematiek

92

‒ 6.680

‒ 10.009

‒ 33.665

‒ 33.883

‒ 38.547

‒ 42.947

14

Boeten en transacties

92

‒ 20.045

‒ 23.745

‒ 24.819

‒ 24.993

‒ 24.993

‒ 24.993

15

Nationale Veiligheid HLA

92

‒ 8.270

‒ 41.990

‒ 103.390

‒ 103.390

‒ 103.390

‒ 103.990

16

Sociale advocatuur

92

0

0

30.000

30.000

30.000

30.000

17

Weerbaarheid

92

0

0

70.000

70.000

70.000

70.000

18

Eindejaarsmarge 2024

alle

159.770

0

0

0

0

0

19

Loonbijstelling 2025

alle

679.844

683.161

686.739

686.048

686.948

678.064

20

Prijsbijstelling 2025

alle

64.723

64.876

63.640

62.815

62.620

61.940

21

Dekking uit eindejaarsmarge

alle

‒ 159.770

0

0

0

0

0

22

Extrapolatie

alle

0

0

0

0

0

18.026.920

         
 

Overige mutaties

 

42.749

81.655

65.557

49.626

40.067

40.331

         
 

Stand 1e suppletoire begroting 2025

 

19.101.921

19.005.673

19.124.412

19.028.276

19.008.081

18.745.864

Toelichting

  • 1. Identificatie en registratie

    Per 1 januari 2025 is de politie gestopt met het uitvoeren van de Identificatie en Registratiewerkzaamheden (I&R) ten behoeve van asielaanvragers. De hierbij behorende taken en activiteiten zijn overgedragen aan de nieuw opgerichte Dienst Identificatie en Screening Asielzoekers (DISA). Met deze overboeking worden de I&R middelen bij de politie structureel overgeheveld naar het hoofdstuk Asiel en Migratie waaronder DISA valt.

  • 2. Recherche Samenwerkingsteam (RST)

    Op basis van het Convenant Financieringssystematiek recherchesamenwerkingsteam d.d. 4 juli 2019 worden de voor het Recherchesamenwerkingsteam beschikbare ondermijningsmiddelen overgeheveld van begrotingshoofdstuk 4 Koninkrijksrelaties naar begrotingshoofdstuk 6 Justitie en Veiligheid. Voor 2025 is dit € 15,3 mln. inclusief loon- en prijsbijstelling.

  • 3. Inzet arbeidsvoorwaardenmiddelen

    Het betreft incidentele vrijval uit arbeidsvoorwaardenmiddelen die voor 2025 via de eindejaarsmarge beschikbaar wordt gesteld.

  • 4. Ramingsbijstelling

    Ter dekking van problematiek op de JenV-begroting en de ontwikkeling van de PMJ wordt op een aantal budgetten, waar zich de afgelopen jaren onderuitputting heeft voorgedaan, een ramingsbijstelling ingeboekt.

  • 5. Prognosemodel Justitiële Ketens (PMJ)

    Het Prognosemodel Justitiële Ketens raamt de capaciteitsbehoefte van de justitiële keten. De grootste mutaties zijn onder andere verwerkt bij de onderstaande posten.

    • Op basis van de meest recente prognose van het aantal toevoegingen in asielzaken wordt de geraamde uitgaven aan gesubsidieerde rechtsbijstand bijgesteld. Het budget wordt in 2025 verlaagd met € -10 mln. en in 2026 verlaagd met € -5,6 mln.

    • Volumeontwikkeling rechtspraak: op basis van de meest recente uitkomsten van het Prognosemodel Justitiële Ketens zijn de geraamde uitgaven aan de rechtspraak bijgesteld. Met name bij belasting- en handelszaken bij de rechtbanken en bij kantonzaken is de geraamde instroom hoger. Het budget in 2026 wordt verhoogd met € 8,1 mln. en vanaf 2027 met 16 mln.

    • Het PMJ-budget OM wordt in 2026 met € 11,9 mln. verhoogd. De stijging wordt met name veroorzaakt door de stijging van het aantal feitgecodeerde overtredingszaken en zaken waarbij in beroep wordt gegaan bij de OvJ tegen een verkeersboete.

    • De PMJ raamt een toenemende capaciteitsbehoefte in de Justitiële Jeugd Inrichtingen. Om aan deze behoefte te kunnen voldoen wordt het budget aangepast met € 9,5 mln. in 2025 oplopend naar € 28,3 mln. vanaf 2027.

    • De PMJ raamt een toenemende capaciteitsbehoefte bij Klinische plaatsen overige Forensische zorg. Om aan deze behoefte te kunnen voldoen wordt het budget meerjarig aangepast met € 20,8 mln.

    • Naar aanleiding van een uitspraak van het College van Beroep voor het bedrijfsleven heeft de NZa herziene Zorgprestatiemodel-tarieven voor de jaren 2022 t/m 2025 gepubliceerd. DJI heeft contractueel vastgelegd dat aanpassingen op de NZa tarieven worden doorgevoerd. Dit verhoogt de gemiddelde dagprijs voor de overige forensische zorg (OFZ) en tbs. Het beschikbare financieel kader wordt in 2025 verhoogd met € 16,9 mln. in 2025 oplopend naar € 18,8 mln. vanaf 2029 om de benodigde klinische OFZ en tbs tegen de verhoogde tarieven te kunnen realiseren.

  • 12. Meerjaren Productie Prognose (MPP)

    De raming van de Meerjaren Productie Prognose leidt tot een budgetverhoging bij de Raad voor de Rechtspraak. In 2025 € 9,6 mln. en in 2026 € 12,7 mln.

  • 13. CAO rechterlijke macht OM

    Doordat de cao rechterlijke macht pas in 2025 is afgesloten, vallen daarmee samenhangende kosten in 2025 in plaats van 2024 voor het Openbaar Ministerie.

  • 14. Kasschuif DG-ondermijning

    Als gevolg van verwachte incidentele kosten wetswijziging Nieuwe Psychoactieve Stoffen (NPS) in verband met uitkomsten evaluatie, 1 jaar na inwerkingtreding van de wet, implementatiekosten van het vertraagde wetsvoorstel NCBC (Non conviction based confiscation) en kosten bouw Beslag Informatie systeem is een kasschuif van de middelen noodzakelijk om de verschuiving van kosten van 2025 naar de jaren 2027 en 2028 te dekken.

  • 15. Aanpak problematische schulden

    Het kabinet voert een pakket aan maatregelen in om problematische schulden fundamenteel aan te pakken, hieronder vallen de invoering van de kosteloze betalingsherinnering, de invoering van een discretionaire bevoegdheid en één overheidsincasso. Dit pakket is gebaseerd op het basispakket uit het IBO Problematische schulden. Hiervoor wordt € 7 mln. in 2025 en € 18 mln. in 2026 van SZW overgeboekt naar JenV.

  • 16. Garantieregeling forensische zorgTen behoeve van de garantieregeling Forensische Zorg (Forzo) wordt € 24 mln. via de eindejaarsmarge meegenomen naar 2025 teneinde te storten in de begrotingsreserve horende bij de garantieregeling Forzo.

    Voor deze mutatie ontvangt uw Kamer voor het zomerreces de onderbouwing conform de werkwijze Beleidskeuzes uitgelegd.

  • 17. Ramingsbijstelling inburgering

    Op basis van de MPP-raming voor te huisvesten statushouders wordt ieder jaar de raming bijgesteld van de SPUK Inburgeringsvoorzieningen. Daarnaast is ervoor gekozen om de 10% korting op de SPUK inburgeringsvoorzieningen voor de jaren 2026 en 2027 niet door te voeren, hetgeen leidt tot een tegenvaller. Mede op basis van de evaluatie van de Wet Inburgering 2021 werkt JenV de komende tijd aan wetsaanpassingen om tot een structurele invulling van de korting te komen.

  • 18. Herverkaveling apparaatsbudget

    Met ingang van de begroting 2025 heeft het onderdeel Asiel en Migratie een eigen begrotingshoofdstuk (XX). Het budget apparaatsuitgaven Asiel en Migratie stond nog op de begroting van Justitie en Veiligheid en wordt nu bij de eerste suppletoire begroting structureel overgeboekt naar de begroting van Asiel en Migratie.

  • 19. Dekking interne problematiek

    Meerjarig nog onverdeelde middelen zijn ingezet om de JenV-begroting sluitend te maken.

  • 20. Boeten en transacties

    Ter compensatie voor de derving van de boete-ontvangsten als gevolg van een lagere indexering in 2024 dan benodigd voor dekking van rijksbrede problematiek wordt een bedrag oplopend tot 25 miljoen euro afgeboekt ten behoeve van het generale beeld.

  • 21. Nationale Veiligheid HLA

    Voor versterking van de nationale veiligheid wordt in het hoofdlijnenakkoord in 2025 € 200 mln.; in 2026 250 mln. en vanaf 2027 € 300 mln. structureel beschikbaar gesteld voor meer slagkracht bij de politie, justitie en veiligheidsdiensten. Bij de eerste suppletoire begroting wordt hiervoor aan Defensie in 2025 € 0,8 mln.; in 2026 € 9,7 mln. en vanaf 2027 € 25,8 mln. beschikbaar gesteld. En aan BZK wordt voor 2025 € 7,5 mln; in 2026 € 32,3 mln. en vanaf 2027 structureel € 77,6 mln. aan budget overgeboekt. Voor deze mutatie ontvangt uw Kamer voor het zomerreces de onderbouwing conform de werkwijze Beleidskeuzes uitgelegd.

  • 22. Sociale advocatuurEr worden extra middelen beschikbaar gesteld om de sociale advocatuur te versterken. Het betreft € 30 mln. vanaf het jaar 2027. Zie ook kamerbrief TK, 2024-2025, 31753, nr. 294. Voor deze mutatie ontvangt uw Kamer voor het zomerreces de onderbouwing conform de werkwijze Beleidskeuzes uitgelegd.

  • 23. Weerbaarheid

    Er worden extra middelen beschikbaar gesteld om de weerbaarheid van Nederland tegen militaire en hybride dreigingen te versterken. Het betreft structureel € 70 mln. vanaf 2027. Voor deze mutatie ontvangt uw Kamer voor het zomerreces de onderbouwing conform de werkwijze Beleidskeuzes uitgelegd.

  • 24. Eindejaarsmarge 2024

    De eindejaarsmarge 2024 is met deze mutatie aan de begroting van JenV toegevoegd.

  • 25. Loonbijstelling 2025

    De tranche loonbijstelling 2025 is na aftrek van de loonbijstelling externe inhuur met deze mutatie aan de begroting van JenV toegevoegd.

  • 26. Prijsbijstelling 2025

    De jaarlijkse prijsbijstelling is bij Voorjaarsnota met 50% gekort en de toekenning van deze prijsbijstelling wordt met deze mutatie toegevoegd aan de JenV-begroting.

  • 27. Dekking uit eindejaarsmarge

    De eindejaarsmarge 2024 is ingezet ter dekking van de overlopende verplichtingen uit 2024.

  • 28. Extrapolatie

    Dit zijn de standen van het jaar 2029 die nu ook voor 2030 zijn opgenomen (ook wel extrapolatiestanden genoemd).

Tabel 2 Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2025 (Eerste suppletoire begroting) (bedragen x € 1.000)
  

Artikel

2025

2026

2027

2028

2029

2030

         
 

Vastgestelde begroting 2025

 

1.687.690

1.750.948

1.781.366

1.806.295

1.837.322

0

         
 

Belangrijkste suppletoire mutaties

       

1

Prognosemodel Justitiële Keten (PMJ)

32, 34

18.462

24.640

24.975

24.975

24.975

24.975

2

Boeten en transacties

33

61.985

64.345

66.019

71.025

77.285

112.982

3

Afroming eigen vermogen DJI

34

22.800

0

0

0

0

0

4

Specifieke uitkering (SPUK) Inburgering

38

31.200

0

0

0

0

0

5

Extrapolatie

alle

0

0

0

0

0

1.837.322

         
 

Overige mutaties

 

15.959

4.843

343

8.565

8.653

8.653

         
 

Stand 1e suppletoire begroting 2024

 

1.838.096

1.844.776

1.872.703

1.910.860

1.948.235

1.983.932

Toelichting

  • 1. Prognosemodel Justitiële Keten (PMJ)

    Het Prognosemodel Justitiële Ketens raamt de capaciteitsbehoefte van de justitiële keten. Deze mutatie bevat de volgende twee posten:

    • Bij de griffierechten is de raming van de ontvangsten naar boven bijgesteld op basis van de jaarlijkse herijking van de raming (aan de hand van de gerealiseerde ontvangsten, gerealiseerde instroom en de meest recente uitkomsten van het Prognosemodel Justitiële Ketens). Het betreft € 24,2 mln. in 2025 met een oploop naar € 32 mln. vanaf 2027.

    • De nieuwe ramingen voor het aantal WAHV boetes laten voor de jaren 2025 t/m 2030 een minder sterk stijgende trend zien in vergelijking met de raming van vorig jaar. Naast een autonome daling, wordt er een negatief effect als gevolg van vervanging vaste flitspalen en enkele trajectcontroles geraamd en een positief effect voor extra flitspalen, focusflitsers en flexflitspalen. Als gevolg van de minder sterke stijging in aantallen boetes, is het ontvangstenbudget verhaal administratiekosten ook naar beneden bijgesteld. Het betreft € -5,8 mln. in 2025 met een afloop naar € -7 mln. vanaf 2027.

  • 4. Boeten en Transacties

    De nieuwe raming voor de boetes en transacties laat een stijgende trend zien voor de periode 2025 tot en met 2030. Hierbij is rekening gehouden met de benodigde vervangingen van flitspalen en het gegeven dat enkele trajectcontroles aan het eind van hun levensduur komen in de komende jaren. De inzet van focusflitsers en flexflitspalen leidt tot een gemiddeld hoger tarief per boete. Daarnaast is het aantal opgelegde transacties gestegen.

  • 5. Afroming eigen vermogen DJI

    Het eigen vermogen van DJI komt boven de grens van 5% uit en wordt voor dat deel afgeroomd.

  • 6. Specifieke uitkering (Spuk) inburgering

    Het afgelopen jaar was het aantal statushouders dat door de gemeenten wordt ingeburgerd lager dan eerder geraamd waardoor de gemeenten een bedrag van 31,2 mln. terugboeken naar JenV.

  • 7. Extrapolatie Dit zijn de standen van het jaar 2029 die nu ook voor 2030 zijn opgenomen (ook wel extrapolatiestanden genoemd).

Licence