In deze bijlage worden voor alle artikelen op de Klimaatfondsbegroting de mutaties van de uitgaven en ontvangsten tussen de eerste suppletoire begroting 2024 en de ontwerpbegroting 2025 gedetailleerd toegelicht.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 146.633 | 211.921 | 871.757 | 874.089 | 885.808 | 886.108 |
Mutatie Nota van Wijziging 2024 | ||||||
Mutatie amendement 2024 | ‒ 7.300 | |||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2024 | ‒ 139.333 | ‒ 209.421 | 88.341 | 72.308 | 76.921 | 79.133 |
Nieuwe mutaties | ||||||
HLA Ophoging perceel Kernenergie | 250.000 | 350.000 | 500.000 | |||
Nieuwbouw kerncentrales | ‒ 6.550 | |||||
Uitvoeringslasten | ‒ 7.100 | |||||
Technische mutaties | 0 | ‒ 2.500 | ‒ 810.098 | ‒ 796.397 | ‒ 420.334 | ‒ 422.846 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 0 | 0 | 150.000 | 386.350 | 892.395 | 1.042.395 |
HLA Ophoging perceel KernenergieHet perceel kernenergie wordt naar aanleiding van de maatregel in het Hoofdlijnenakkoord verhoogd met € 9,5 mld voor de bouw van vier kerncentrales tot en met 2035.
Nieuwbouw kerncentrales Voor de beoogde nieuwbouw van kerncentrales is veel technische, financiële en juridische kennis vereist, die KGG zelf niet in huis heeft. KGG wil daarom voor de periode 2025 tot en met 2030 een lender’s technical advisor (LTA) inhuren. Om inspraak te organiseren en draagvlak te creëren in Borssele/Zeeland wil KGG in deze regio een informatiecentrum inrichten.
Uitvoeringslasten Deze overheveling betreft financiering voor uitvoeringslasten vanuit de Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS) en de ministeries van KGG en IenW, alsmede een toekenning van een werkbudget voor de provincie Zeeland en de gemeente Borsele voor ambities rondom de bedrijfsduurverlenging van de kerncentrale in Borssele en het nieuwbouwtraject.
Technische mutatiesDit betreft de verwerking van de loon- prijsontwikkeling die uitgedeeld is op dit artikel en mutaties die dienen om het perceel in de benodigde en realistische kasritmes tebrengen, zodat de toekenningen conform het MJP25 mogelijk zijn en aansluiten bij de verwachtingen voor MJP26.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 159 | 201.043 | 202.047 | 147.773 | 149.413 | 149.413 |
Mutatie Nota van Wijziging 2024 | ||||||
Mutatie amendement 2024 | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2024 | 1.304 | ‒ 195.997 | ‒ 188.232 | ‒ 137.103 | ‒ 137.017 | ‒ 137.017 |
Nieuwe mutaties | ||||||
Technische mutaties | ‒ 1.463 | ‒ 5.046 | ‒ 13.815 | ‒ 10.670 | ‒ 12.396 | ‒ 12.396 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Technische mutatiesDit betreft de verwerking van de loon- prijsontwikkeling die uitgedeeld is op dit artikel en mutaties die dienen om het perceel in de benodigde en realistische kasritmes tebrengen, zodat de toekenningen conform het MJP25 mogelijk zijn en aansluiten bij de verwachtingen voor MJP26.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 31.759 | 313.912 | 313.242 | 307.543 | 316.808 | 316.808 |
Mutatie Nota van Wijziging 2024 | ||||||
Mutatie amendement 2024 | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2024 | ‒ 25.692 | ‒ 276.855 | ‒ 158.157 | ‒ 228.958 | ‒ 218.459 | ‒ 214.821 |
Nieuwe mutaties | ||||||
Ombuiging Hoofdlijnenakkoord | ‒ 18.000 | ‒ 7.000 | ‒ 7.000 | ‒ 7.000 | ||
Technische mutaties | ‒ 6.067 | 2.943 | 51.415 | 48.915 | 36.651 | ‒ 31.987 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 0 | 40.000 | 188.500 | 120.500 | 128.000 | 63.000 |
Ombuiging HoofdlijnenakkoordHet Hoofdlijnenakkoord schrijft een ombuiging voor op het Klimaatfondsbudget van € 1,2 mld, op de middelen voor de ontwikkeling van batterijen en groene waterstof. Een deel hiervan wordt verwerkt op perceel Energie-infrastructuur.
Technische mutatiesDit betreft de verwerking van de loon- prijsontwikkeling die uitgedeeld is op dit artikel en mutaties die dienen om het perceel in de benodigde en realistische kasritmes tebrengen, zodat de toekenningen conform het MJP25 mogelijk zijn en aansluiten bij de verwachtingen voor MJP26.Daarnaast heeft en correctie plaatsgevonden op dit perceel, dat samenhangt met een foutieve ophoging van Energie-infrastructuur. Ook heeft de afgewezen reservering van € 100 mln voor Zon PV in huursector gezorgd voor een ophoging van het budget voor Energie-infrastructuur.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 130.809 | 1.181.040 | 1.211.402 | 1.244.745 | 1.316.237 | 1.267.699 |
Mutatie Nota van Wijziging 2024 | ||||||
Mutatie amendement 2024 | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2024 | ‒ 93.658 | ‒ 771.559 | 632.827 | ‒ 400.264 | ‒ 603.754 | ‒ 559.890 |
Nieuwe mutaties | ||||||
Subsidie voor waterstof in wegvervoer en binnenvaart (binnenvaart) | ‒ 21.472 | ‒ 672 | ‒ 5.872 | ‒ 672 | ‒ 672 | |
Subsidie voor verduurzaming van de binnenvaart n.a.v. ETS-2 opt-in* | ‒ 3.766 | ‒ 7.766 | ‒ 12.766 | ‒ 29.766 | ‒ 42.766 | |
Handhavings- en uitvoeringskosten voor emissielabels binnenvaart (terugboeking) | 884 | 1.243 | 1.135 | 1.069 | ||
Ombuiging Hoofdlijnenakkoord | ‒ 60.000 | ‒ 262.000 | ‒ 99.000 | ‒ 83.000 | ‒ 82.000 | |
Technische mutaties | ‒ 37.151 | 37.030 | ‒ 155.416 | 20.564 | 226.865 | 37.132 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 0 | 362.157 | 1.419.618 | 748.542 | 826.979 | 619.503 |
Subsidie voor waterstof in wegvervoer en binnenvaart (binnenvaart)De Subsidieregeling voor Waterstof in Mobiliteit (SWiM) is een nieuwe regeling, die zich richt op consortia van waterstoftankstations en vervoerders die gebruik willen maken van waterstofvoertuigen. Het gaat om een tenderregeling die zich richt op de additionele investeringskosten (ten opzichte van fossiele alternatief). Subsidiabel zijn de aanleg of opschaling van waterstoftankstations tot de AFIR-vereisten (subsidiepercentage max. 40%) en de aanschaf van waterstofvoertuigen (max. subsidiepercentage 80% van de meerkosten ten opzichte van fossiel alternatief) uit de categorieën N1, 2 en 3 en M1 (beperkt tot doelgroepenvervoer), 2 en 3, waarbij de nadruk ligt op zwaar vervoer. Er is € 103 mln beschikbaar voor de periode 2024-2030.
Subsidie voor verduurzaming van de binnenvaart n.a.v. ETS-2 opt-in*De maatregel bevat ten eerste een tijdelijke subsidieregeling met een looptijd van 2025-2030 voor scheepseigenaren. Zij kunnen een bijdrage krijgen voor de onrendabele top voor investeringen (CAPEX) in Tank-To-Wake emissieloze aandrijflijnen of motoren die op hernieuwbare brandstoffen varen. Ook wordt de maatregel ingezet voor het inrichten van een programma-aanpak ‘verduurzaming binnenvaart’ t/m 2030.
Handhavings- en uitvoeringskosten voor emissielabels binnenvaart (terugboeking)Oorspronkelijk is er met het MJP 2024 € 6,2 mln toegekend aan IenW die met MJP25 gedeeltelijke teruggeboekt wordt, omdat het doel van de maatregel is veranderd.
Ombuiging HoofdlijnenakkoordHet Hoofdlijnenakkoord schrijft een ombuiging voor op het Klimaatfondsbudget van € 1,2 mld, op de middelen voor de ontwikkeling van batterijen en groene waterstof. Een deel hiervan wordt verwerkt op perceel Vroege fase opschaling.
Technische mutatiesDit betreft de verwerking van de loon- prijsontwikkeling die uitgedeeld is op dit artikel en mutaties die dienen om het perceel in de benodigde en realistische kasritmes tebrengen, zodat de toekenningen conform het MJP25 mogelijk zijn en aansluiten bij de verwachtingen voor MJP26. Daarnaast zijn er middelen teruggevloeid van Financiën voor de uitvoeringskosten aanpassing vier tarieven energiebelasting en voor de uitvoeringskosten vrijstelling energiebelasting voor non-energetisch verbruik van aardgas vanaf 2026. Deze middelen zijn te vroeg overgeheveld, de besluitvorming hierover was nog niet afgerond.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 26.052 | 368.123 | 483.685 | 531.797 | 536.123 | 503.632 |
Mutatie Nota van Wijziging 2024 | ||||||
Mutatie amendement 2024 | ||||||
1e Incidentiele suppletoire begroting | ‒ 24.000 | ‒ 65.000 | ‒ 20.000 | ‒ 63.000 | ‒ 8.000 | |
Mutatie 1e suppletoire begroting 2024 | 24.765 | ‒ 26.819 | 387.775 | ‒ 42.351 | ‒ 42.875 | ‒ 101.933 |
Nieuwe mutaties | ||||||
Intensivering DEI+ (uit reservering ophoging perceel, titel voorheen DEI-XL) | ‒ 14.025 | ‒ 30.600 | ‒ 26.350 | ‒ 8.500 | ‒ 4.250 | |
Toevoeging middelen Noodfonds | 24.700 | |||||
CO2-heffing industrie | 17.000 | 61.000 | 88.000 | 125.000 | ||
Technische mutaties | ‒ 50.817 | 10.387 | 22.693 | 98.305 | 49.231 | 48.327 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 0 | 330.666 | 859.553 | 654.101 | 595.979 | 437.776 |
Intensivering DEI+ (uit reservering ophoging perceel, titel voorheen DEI-XL)In de huidige openstelling van de DEI+ is het maximale subsidiebedrag opgehoogd naar € 30 mln en zijn de thema’s waar subsidie voor aangevraagd kan worden uitgebreid met innovatieve klimaattechnologieën voor de industrie.
Toevoeging middelen NoodfondsDe middelen die bestemd waren voor het Noodfonds Bedrijven zijn toegevoegd aan de Klimaatfondsbegroting onder het perceel Verduurzaming Industrie ten behoeve van de Maatwerkafspraken. Dit stond eerder gereserveerd op de Aanvullende post van het ministerie van Financiën.
CO2-heffing industrieIn het Klimaatakkoord en het coalitieakkoord van Rutte IV is afgesproken dat de opbrengsten van de CO2-heffing via het Klimaatfonds ten goede moeten komen aan de verduurzaming van de industrie. Omdat er tot nu toe geen opbrengsten zijn verondersteld is dit niet eerder budgettair verwerkt. Nu wel opbrengsten worden verwacht, is bij Miljoenennota 2025 een ex ante raming gemaakt van de totale verwachte inkomsten van de CO2-heffing industrie voor de komende vier jaar (t/m 2028) en structureel. Wanneer een opbrengst wordt verwacht, dan is parallel een tegenreeks ingeboekt aan de uitgavenkant van de begroting.Het budget aan de uitgavenkant wordt verwerkt op de Klimaatfonds percelen «verduurzaming industrie» en – voor wat betreft de middelen van de CO2-heffing voor afvalverbrandingsinstallaties (AVI’s) – «onverdeeld» van het Klimaatfonds. Het uitgavenbudget in het Klimaatfonds kan worden uitgegeven vanaf het jaar waarin ex ante de inkomsten zijn geraamd.
Technische mutatiesDit betreft de verwerking van de loon- prijsontwikkeling die uitgedeeld is op dit artikel en mutaties die dienen om het perceel in de benodigde en realistische kasritmes tebrengen, zodat de toekenningen conform het MJP25 mogelijk zijn en aansluiten bij de verwachtingen voor MJP26. Daarnaast heeft bij de integrale besluitvorming in het voorjaar geleid tot een terugboeking op het Klimaatfonds van de toegekende middelen voor VEKI.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 1.118 | 119.598 | 501.358 | 499.386 | 502.869 | 483.869 |
Mutatie Nota van Wijziging 2024 | ||||||
Mutatie amendement 2024 | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2024 | 333 | ‒ 93.536 | ‒ 335.945 | ‒ 19.293 | ‒ 91.970 | ‒ 117.642 |
Nieuwe mutaties | ||||||
Technische mutaties | ‒ 1.451 | ‒ 1.062 | ‒ 413 | ‒ 413 | ‒ 17.159 | ‒ 40.587 |
Stand ontwerpbegroting 2025 | 0 | 25.000 | 165.000 | 479.680 | 393.740 | 325.640 |
Technische mutatiesDit betreft de verwerking van de loon- prijsontwikkeling die uitgedeeld is op dit artikel en mutaties die dienen om het perceel in de benodigde en realistische kasritmes tebrengen, zodat de toekenningen conform het MJP25 mogelijk zijn en aansluiten bij de verwachtingen voor MJP26.
2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand ontwerpbegroting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie Nota van Wijziging 2024 | ||||||
Mutatie amendement 2024 | ||||||
Mutatie 1e suppletoire begroting 2024 | ||||||
Nieuwe mutaties | ||||||
CO2-heffing voor afvalverbrandingsinstallaties | 51.000 | 99.000 | ||||
Stand ontwerpbegroting 2025 | 0 | 0 | 0 | 51.000 | 99.000 | 0 |
CO2-heffing voor afvalverbrandingsinstallatiesIn het Klimaatakkoord en het coalitieakkoord van Rutte IV is afgesproken dat de opbrengsten van de CO2-heffing via het Klimaatfonds ten goede moeten komen aan de verduurzaming van de industrie. Omdat er tot nu toe geen opbrengsten zijn verondersteld is dit niet eerder budgettair verwerkt. Nu wel opbrengsten worden verwacht, is bij Miljoenennota 2025 een ex ante raming gemaakt van de totale verwachte inkomsten van de CO2-heffing industrie voor de komende vier jaar (t/m 2028) en structureel. Wanneer een opbrengst wordt verwacht, dan is parallel een tegenreeks ingeboekt aan de uitgavenkant van de begroting.Het budget aan de uitgavenkant wordt verwerkt op de Klimaatfonds percelen «verduurzaming industrie» en – voor wat betreft de middelen van de CO2-heffing voor afvalverbrandingsinstallaties (AVI’s) – «onverdeeld» van het Klimaatfonds. Het uitgavenbudget in het Klimaatfonds kan worden uitgegeven vanaf het jaar waarin ex ante de inkomsten zijn geraamd.