De Dienst ICT Uitvoering (DICTU) is een van de grotere ICT-dienstverleners binnen de Rijksoverheid. DICTU ondersteunt met name de primaire processen van de ministeries van Economische Zaken (EZ), Klimaat en Groene Groei (KGG) en Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) en hun uitvoeringsorganisaties.
Stand Slotwet 2023 | Vastgestelde begroting 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
- Omzet | 372.222 | 374.000 | 396.933 | 404.872 | 412.969 | 421.229 | 429.653 |
waarvan omzet moederdepartement | 264.459 | 259.623 | 256.892 | 262.030 | 267.271 | 272.616 | 278.068 |
waarvan omzet overige departementen | 106.867 | 113.935 | 139.143 | 141.926 | 144.765 | 147.660 | 150.613 |
waarvan omzet derden | 896 | 442 | 898 | 916 | 934 | 953 | 972 |
Rentebaten | 39 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 818 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 373.089 | 374.000 | 396.933 | 404.872 | 412.969 | 421.229 | 429.653 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 357.569 | 356.598 | 380.666 | 388.279 | 396.045 | 403.966 | 412.045 |
- Personele kosten | 240.598 | 236.549 | 234.305 | 208.991 | 183.171 | 186.835 | 190.571 |
waarvan eigen personeel | 98.833 | 117.857 | 132.902 | 135.560 | 138.271 | 141.036 | 143.857 |
waarvan inhuur externen | 138.387 | 111.520 | 96.142 | 68.065 | 39.426 | 40.215 | 41.019 |
waarvan overige personele kosten | 3.378 | 7.172 | 5.262 | 5.367 | 5.474 | 5.584 | 5.695 |
- Materiële kosten | 116.971 | 120.049 | 146.361 | 179.288 | 212.874 | 217.131 | 221.474 |
waarvan apparaat ICT | 26.695 | 36.605 | 46.409 | 77.337 | 108.884 | 111.061 | 113.282 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 26.263 | 25.832 | 27.957 | 28.516 | 29.086 | 29.668 | 30.262 |
waarvan overige materiële kosten | 64.013 | 57.612 | 71.995 | 73.435 | 74.904 | 76.402 | 77.930 |
Rentelasten | 413 | 300 | 857 | 875 | 892 | 910 | 928 |
Afschrijvingskosten | 15.430 | 16.602 | 14.910 | 15.208 | 15.512 | 15.822 | 16.139 |
- Materieel | 11.430 | 12.940 | 12.378 | 12.625 | 12.878 | 13.135 | 13.398 |
waarvan apparaat ICT | 11.430 | 12.940 | 12.378 | 12.625 | 12.878 | 13.135 | 13.398 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Immaterieel | 4.000 | 3.662 | 2.532 | 2.583 | 2.635 | 2.687 | 2.741 |
Overige lasten | 108 | 500 | 500 | 510 | 520 | 531 | 541 |
waarvan dotaties voorzieningen | 12 | 500 | 500 | 510 | 520 | 531 | 541 |
waarvan bijzondere lasten | 96 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 373.520 | 374.000 | 396.933 | 404.872 | 412.969 | 421.229 | 429.653 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | ‒ 431 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | ‒ 431 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting op de baten
Na een verwachte afvlakking van de omzet in 2024 zien we dit in de realisatie zich niet voordoen. Als gevolg van volume en prijseffecten wordt een omzetgroei van 6% verwacht in 2025, ten opzichte van 2024. In 2025 heeft een herverdeeleffect van de indirecte kosten in de tarieven plaatsgevonden, waardoor dit een effect heeft op de vergelijkbaarheid van de tarieven van de diensten over de jaren.
Stand Slotwet 2023 | Vastgestelde begroting 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Applicatiebeheer (applicatieservices) | 81.484 | 90.689 | 88.617 | 90.389 | 92.197 | 94.041 | 95.922 |
Ontwikkelopdrachten | 107.694 | 50.462 | 49.863 | 50.860 | 51.877 | 52.915 | 53.973 |
Generieke Diensten | 0 | 40.834 | 34.186 | 34.869 | 35.567 | 36.278 | 37.004 |
Werkplekservices | 66.179 | 69.869 | 72.754 | 74.209 | 75.693 | 77.207 | 78.751 |
Overige omzet | 1.524 | 512 | 3.671 | 3.744 | 3.819 | 3.895 | 3.973 |
Generieke eBS | 7.579 | 7.257 | 7.802 | 7.958 | 8.117 | 8.280 | 8.445 |
Totaal | 264.459 | 259.623 | 256.892 | 262.030 | 267.271 | 272.616 | 278.068 |
In 2023 werd de omzet Generieke Diensten gerapporteerd onder Ontwikkelopdrachten. Om het type dienstverlening beter inzichtelijk te maken wordt deze omzet vanaf 2024 apart gepresenteerd.
De omzetgroei bij het moederdepartement volgt voornamelijk uit hogere werkplekdiensten door groei van het aantal medewerkers en locatie gebonden diensten.
Stand Slotwet 2023 | Vastgestelde begroting 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Applicatiebeheer (applicatieservices) | 55.885 | 54.375 | 61.917 | 63.156 | 64.419 | 65.707 | 67.021 |
Ontwikkelopdrachten | 25.498 | 10.851 | 6.577 | 6.709 | 6.843 | 6.980 | 7.119 |
Generieke Diensten | 0 | 17.115 | 28.619 | 29.191 | 29.775 | 30.371 | 30.978 |
Werkplekservices | 19.509 | 22.287 | 29.130 | 29.713 | 30.307 | 30.913 | 31.531 |
Overige omzet | 4.683 | 7.911 | 11.282 | 11.508 | 11.738 | 11.973 | 12.212 |
Generieke eBS | 1.292 | 1.396 | 1.618 | 1.650 | 1.683 | 1.717 | 1.751 |
Totaal | 106.867 | 113.935 | 139.143 | 141.926 | 144.765 | 147.660 | 150.613 |
Stand Slotwet 2023 | Vastgestelde begroting 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ministerie van KGG | 0 | 0 | 2.373 | 2.420 | 2.469 | 2.518 | 2.569 |
Ministerie van BZK | 31.007 | 37.493 | 50.877 | 51.894 | 52.932 | 53.991 | 55.071 |
Ministerie van Fin | 134 | 556 | 145 | 148 | 151 | 154 | 157 |
Ministerie van IenW | 11.489 | 10.782 | 16.220 | 16.545 | 16.875 | 17.213 | 17.557 |
Ministerie van J&V | 1.535 | 2.702 | 1.740 | 1.774 | 1.810 | 1.846 | 1.883 |
Ministerie van LVVN | 52.841 | 50.192 | 58.023 | 59.184 | 60.368 | 61.575 | 62.806 |
Ministerie van OCW | 168 | 196 | 198 | 202 | 206 | 211 | 215 |
Ministerie van SZW | 285 | 1.659 | 593 | 605 | 617 | 629 | 642 |
Ministerie van VWS | 8.716 | 9.584 | 8.303 | 8.469 | 8.638 | 8.811 | 8.987 |
Overig | 692 | 771 | 672 | 685 | 699 | 713 | 727 |
Totaal | 106.867 | 113.935 | 139.143 | 141.926 | 144.765 | 147.660 | 150.613 |
De omzet overige departementen stijgt in 2025 voornamelijk als gevolg van indexatie. In de overige omzet zien we een groei van de bijzondere werkplek.
Stand Slotwet 2023 | Vastgestelde begroting 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Centrale Commissie Mensgebonden Onderzoek (CCMO) | 487 | 497 | 507 | 517 | 527 | ||
Staatsbosbeheer | 359 | 367 | 374 | 381 | 389 | ||
Overige Derden | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | ||
Totaal | 898 | 916 | 934 | 953 | 972 |
De omzet derden betreft in 2025 voornamelijk de klanten Centrale Commissie Mensgebonden Onderzoek (CCMO) en Staatsbosbeheer (SBB).
Toelichting op de lasten
Personele kosten
Ten opzichte van 2024 is een indexatie toegepast op kosten eigen personeel, conform de nieuwe CAO Rijk 2024-2025, en bij kosten extern personeel conform de marktontwikkeling. Daarnaast wordt ingezet op verambtelijking van het personeelsbestand, wat in de praktijk lastig is vanwege de krappe arbeidsmarkt. De eerdere verwachting voor 2024 dat een daling van de post inhuur externen zichtbaar zou zijn als gevolg van de implementatie van de nieuwe bedrijfsstrategie is vertraagd. De DICTU bedrijfsstrategie en de daarvan deel uitmakende sourcingstrategie werkt toe naar een samenwerking met Rijkspartners, meer doen door en met marktpartijen en op termijn minder zelf doen. Dit leidt op termijn tot een verschuiving van uren (inhuur) naar inkoop van diensten bij Rijkspartners dan wel marktpartijen. Samen met opdrachtgevers wordt invulling gegeven aan deze andere sourcingstrategie, maar het beeld voor 2025 is aangepast, omdat de implementatie van de strategie langer vergt dan initieel is aangenomen.
Materiële kosten
De post «waarvan apparaat ICT» zal naar verwachting stijgen ten opzichte van 2025 als gevolg van de nieuwe sourcingsstrategie en de hierboven vermelde afname van de post inhuur externen. De kosten Bijdrage aan SSO’s zijn hoger door indexatie van de huisvestingskosten. De overige materiele kosten stijgen met name door hogere licentiekosten als gevolg van prijsstijgingen.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingskosten dalen in 2025 door minder investeringen vanwege implementatie van de sourcingsstrategie waarbij meer dienstverlening wordt gedaan door marktpartijen. Vanaf 2026 wordt een stijging verwacht door de ontwikkeling van platformdiensten.
Stand Slotwet 2023 | Vastgestelde begroting 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 27.957 | 15.407 | 15.407 | 15.407 | 15.407 | 15.407 | 15.407 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 374.317 | 374.000 | 396.933 | 404.872 | 412.969 | 421.229 | 429.653 | |
-/- totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 343.453 | ‒ 357.398 | ‒ 382.023 | ‒ 389.664 | ‒ 397.457 | ‒ 405.406 | ‒ 413.514 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 30.864 | 16.601 | 14.910 | 15.208 | 15.512 | 15.822 | 16.139 |
-/- totaal investeringen | ‒ 13.094 | ‒ 20.000 | ‒ 25.000 | ‒ 30.000 | ‒ 20.000 | ‒ 20.000 | ‒ 20.000 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 13.084 | ‒ 20.000 | ‒ 25.000 | ‒ 30.000 | ‒ 20.000 | ‒ 20.000 | ‒ 20.000 |
-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | ‒ 17.100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 362 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
-/- aflossingen op leningen | ‒ 16.128 | ‒ 16.601 | ‒ 14.910 | ‒ 15.208 | ‒ 15.512 | ‒ 15.822 | ‒ 16.139 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 6.957 | 20.000 | 25.000 | 30.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | ‒ 25.909 | 3.399 | 10.090 | 14.792 | 4.488 | 4.178 | 3.861 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 19.828 | 15.407 | 15.407 | 15.407 | 15.407 | 15.407 | 15.407 |
Operationele kasstroom
De operationele kasstroom geeft de kasstroom weer uit de reguliere bedrijfsuitoefening.
Investeringskasstroom
DICTU verwacht in 2025 en latere jaren op een lager investeringsniveau uit te komen vanwege implementatie van de sourcingstrategie. In 2025 en 2026 zijn investeringen voorzien in platformdiensten.
Financieringskasstroom
DICTU begroot een financieringskasstroom die aansluit bij het begrote investeringsniveau. Het beroep op de leenfaciliteit volgt hierbij de verwachte investeringsbehoefte.
Stand Slotwet 2023 | Vastgestelde begroting 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving generiek deel | |||||||
Kostprijzen per product (groep) | |||||||
a. Basistarief werkplek CW | 3.026 | 2.960 | 3.019 | 3.079 | 3.141 | 3.204 | 3.268 |
Tarieven/uur | |||||||
a. Senior medewerker (ontwikkeling) | 141 | 161 | 160 | 163 | 166 | 170 | 173 |
b. Medior medewerker (bouw) | 116 | 132 | 126 | 129 | 131 | 134 | 136 |
c. Junior medewerker (test en beheer) | 103 | 118 | 107 | 109 | 111 | 114 | 116 |
Indicatoren | |||||||
Aantal werkplekken CW | 19.186 | 19.431 | 19.882 | 19.882 | 19.882 | 19.882 | 19.882 |
FTE-totaal (excl. externe inhuur)1 | 925 | 1.058 | 1.145 | 1.145 | 1.145 | 1.145 | 1.145 |
Aantal interne FTE’s in percentage van het totale aantal FTE’s | 54,0% | 65,0% | 70,8% | 77,7% | 86,0% | 86,0% | 86,0% |
Saldo van baten en lasten (%) | ‒ 0,12% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% | 0,0% |
Ziekteverzuim | 6,1% | 4,0% | 4,0% | 4,0% | 4,0% | 4,0% | 4,0% |
Klanttevredenheid | 7,3 | 7,0 | 7,0 | 7,0 | 7,0 | 7,0 | 7,0 |
Beschikbaarheid applicaties | 99,7% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% | 98,0% |
Aantal grote verstoringen2 | 5 | max 5 | max 5 | max 5 | max 5 | max 5 | max 5 |
Eindgebruikerstevredenheid afhandeling incidenten | 8,5 | 7,0 ‒ 7,5 | 7,0 ‒ 7,5 | 7,0 ‒ 7,5 | 7,0 ‒ 7,5 | 7,0 ‒ 7,5 | 7,0 ‒ 7,5 |
Oplospercentage 1e lijn helpdesk | 83% | 75% | 75% | 75% | 75% | 75% | 75% |
Servicedesk; in 1 keer geholpen | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% | 80% | |
Servicedesk; dienstverleningsniveau volgens afspraken | 85% | 85% | 85% | 85% | 85% | 85% | |
Betalingen aan crediteuren: min. 95% cf. betaaltermijn | 95% | 95% | 95% | 95% | 95% |
Cloud Werkplek (wijziging)
De toerekening van kosten aan de Cloud Werkplek is in 2024 in lijn gebracht met de rijksbrede afspraken. Voor 2025 zijn de licentie kosten toegenomen en is er een herverdeel effect m.b.t. de indirecte kosten. Door een positief volume effect op het aantal werkplekken is de tarief stijging beperkt gebleven tot 2%.
Aantal werkplekken CW
In de ontwerpbegroting is gerekend met een gemiddeld aantal van 19.882 werkplekken CW, a.g.v. een lichte groei van het aantal medewerkers van EZ/KGG/LVVN.
Aantal interne FTE’s in percentage van het totale aantal FTE’s
De percentages in 2025 en verder stijgen ten opzichte van het percentage in 2024. Dat heeft te maken enerzijds met dat er wordt ingezet op verambtelijking van het personeelsbestand. Anderzijds door de implementatie van een nieuwe bedrijfsstrategie en andere sourcingsstrategie, welke vanaf 2025 zichtbaar wordt in een daling van externe inhuur.
Ziekteverzuim
In de ontwerpbegroting 2025 is het streefgemiddelde van 4% opgenomen. Het terugbrengen van ziekteverzuim naar dit streefgemiddelde blijft echter een aandachtspunt.
Klanttevredenheid
Iedere maand ontvangt een aantal willekeurige eindgebruikers een vragenlijst, waarin een oordeel gegeven kan worden over de werkplek, kantoor applicaties en bedrijfsapplicaties.
Beschikbaarheid applicaties
De beschikbaarheid van frontend-applicaties wordt gemeten door middel van tooling (BSM). Er wordt per applicatie gemeten per maand over beschikbaarstellingsperiode, exclusief overeengekomen onderhoudsperioden. De in de doelmatigheidsindicatoren opgenomen percentages betreffen basis en basis 24, met als doel de beschikbaarheid van 98%. Bij basis gaat het om beschikbaarheid op werkdagen van 7.00 ‒ 18.00 uur. Bij basis 24 op alle dagen 00.00 ‒ 24.00 uur.
Aantal grote verstoringen
Een grote verstoring is minimaal een type C1 verstoring conform de prioriteitenmatrix Incidenten DICTU.
Eindgebruikerstevredenheid afhandeling incidenten
Iedere dag wordt aan een aantal willekeurig gekozen personen die een incident hebben ingediend dat de dag ervoor is opgelost, een uitnodiging voor een onderzoek gestuurd dat betrekking heeft op de afhandeling van incidenten. De respondent kan op een tienpuntschaal aangeven in hoeverre hij tevreden is over de afhandeling van het betreffende incident. De KPI wordt gemeten per kalendermaand.
Oplospercentage 1e lijn helpdesk
Geeft aan welke percentage van de calls wordt opgelost door de 1e lijn.
In één keer geholpen
80% van elk contact van een gebruiker met de Servicedesk dient direct afgehandeld te worden.
Dienstverleningsniveau volgens afspraken
85% van de meldingen van gebruikers bij de Servicedesk dienen binnen afgesproken dienstverleningsniveaus afgehandeld te worden.
Betalingen aan crediteuren
Minimaal 95% van de betalingen aan leveranciers dient binnen betaaltermijn te zijn.