Base description which applies to whole site

Dienst ICT Uitvoering (DICTU)

De Dienst ICT Uitvoering (DICTU) is een van de grotere ICT-dienstverleners binnen de Rijksoverheid. DICTU ondersteunt met name de primaire processen van de ministeries van Economische Zaken (EZ), Klimaat en Groene Groei (KGG) en Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) en hun uitvoeringsorganisaties.

Tabel 43 Begroting van baten-lastenagentschap voor het jaar 2025 (bedragen x € 1.000)
 

Stand Slotwet 2023

Vastgestelde begroting 2024

2025

2026

2027

2028

2029

Baten

       

- Omzet

372.222

374.000

396.933

404.872

412.969

421.229

429.653

waarvan omzet moederdepartement

264.459

259.623

256.892

262.030

267.271

272.616

278.068

waarvan omzet overige departementen

106.867

113.935

139.143

141.926

144.765

147.660

150.613

waarvan omzet derden

896

442

898

916

934

953

972

Rentebaten

39

0

0

0

0

0

0

Vrijval voorzieningen

818

0

0

0

0

0

0

Bijzondere baten

10

0

0

0

0

0

0

Totaal baten

373.089

374.000

396.933

404.872

412.969

421.229

429.653

        

Lasten

       

Apparaatskosten

357.569

356.598

380.666

388.279

396.045

403.966

412.045

- Personele kosten

240.598

236.549

234.305

208.991

183.171

186.835

190.571

waarvan eigen personeel

98.833

117.857

132.902

135.560

138.271

141.036

143.857

waarvan inhuur externen

138.387

111.520

96.142

68.065

39.426

40.215

41.019

waarvan overige personele kosten

3.378

7.172

5.262

5.367

5.474

5.584

5.695

- Materiële kosten

116.971

120.049

146.361

179.288

212.874

217.131

221.474

waarvan apparaat ICT

26.695

36.605

46.409

77.337

108.884

111.061

113.282

waarvan bijdrage aan SSO's

26.263

25.832

27.957

28.516

29.086

29.668

30.262

waarvan overige materiële kosten

64.013

57.612

71.995

73.435

74.904

76.402

77.930

Rentelasten

413

300

857

875

892

910

928

Afschrijvingskosten

15.430

16.602

14.910

15.208

15.512

15.822

16.139

- Materieel

11.430

12.940

12.378

12.625

12.878

13.135

13.398

waarvan apparaat ICT

11.430

12.940

12.378

12.625

12.878

13.135

13.398

waarvan overige materiële afschrijvingskosten

0

0

0

0

0

0

0

- Immaterieel

4.000

3.662

2.532

2.583

2.635

2.687

2.741

Overige lasten

108

500

500

510

520

531

541

waarvan dotaties voorzieningen

12

500

500

510

520

531

541

waarvan bijzondere lasten

96

0

0

0

0

0

0

Totaal lasten

373.520

374.000

396.933

404.872

412.969

421.229

429.653

        

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

‒ 431

0

0

0

0

0

0

Agentschapsdeel Vpb-lasten

0

0

0

0

0

0

0

        

Saldo van baten en lasten

‒ 431

0

0

0

0

0

0

Toelichting op de baten

Na een verwachte afvlakking van de omzet in 2024 zien we dit in de realisatie zich niet voordoen. Als gevolg van volume en prijseffecten wordt een omzetgroei van 6% verwacht in 2025, ten opzichte van 2024. In 2025 heeft een herverdeeleffect van de indirecte kosten in de tarieven plaatsgevonden, waardoor dit een effect heeft op de vergelijkbaarheid van de tarieven van de diensten over de jaren.

Tabel 44 Omzet moederdepartement per soort dienst (bedragen x € 1.000)
 

Stand Slotwet 2023

Vastgestelde begroting 2024

2025

2026

2027

2028

2029

Applicatiebeheer (applicatieservices)

81.484

90.689

88.617

90.389

92.197

94.041

95.922

Ontwikkelopdrachten

107.694

50.462

49.863

50.860

51.877

52.915

53.973

Generieke Diensten

0

40.834

34.186

34.869

35.567

36.278

37.004

Werkplekservices

66.179

69.869

72.754

74.209

75.693

77.207

78.751

Overige omzet

1.524

512

3.671

3.744

3.819

3.895

3.973

Generieke eBS

7.579

7.257

7.802

7.958

8.117

8.280

8.445

Totaal

264.459

259.623

256.892

262.030

267.271

272.616

278.068

In 2023 werd de omzet Generieke Diensten gerapporteerd onder Ontwikkelopdrachten. Om het type dienstverlening beter inzichtelijk te maken wordt deze omzet vanaf 2024 apart gepresenteerd.

De omzetgroei bij het moederdepartement volgt voornamelijk uit hogere werkplekdiensten door groei van het aantal medewerkers en locatie gebonden diensten.

Tabel 45 Omzet overige departementen per soort dienst (bedragen x € 1.000)
 

Stand Slotwet 2023

Vastgestelde begroting 2024

2025

2026

2027

2028

2029

Applicatiebeheer (applicatieservices)

55.885

54.375

61.917

63.156

64.419

65.707

67.021

Ontwikkelopdrachten

25.498

10.851

6.577

6.709

6.843

6.980

7.119

Generieke Diensten

0

17.115

28.619

29.191

29.775

30.371

30.978

Werkplekservices

19.509

22.287

29.130

29.713

30.307

30.913

31.531

Overige omzet

4.683

7.911

11.282

11.508

11.738

11.973

12.212

Generieke eBS

1.292

1.396

1.618

1.650

1.683

1.717

1.751

Totaal

106.867

113.935

139.143

141.926

144.765

147.660

150.613

Tabel 46 Omzet overige departementen (bedragen x € 1.000)
 

Stand Slotwet 2023

Vastgestelde begroting 2024

2025

2026

2027

2028

2029

Ministerie van KGG

0

0

2.373

2.420

2.469

2.518

2.569

Ministerie van BZK

31.007

37.493

50.877

51.894

52.932

53.991

55.071

Ministerie van Fin

134

556

145

148

151

154

157

Ministerie van IenW

11.489

10.782

16.220

16.545

16.875

17.213

17.557

Ministerie van J&V

1.535

2.702

1.740

1.774

1.810

1.846

1.883

Ministerie van LVVN

52.841

50.192

58.023

59.184

60.368

61.575

62.806

Ministerie van OCW

168

196

198

202

206

211

215

Ministerie van SZW

285

1.659

593

605

617

629

642

Ministerie van VWS

8.716

9.584

8.303

8.469

8.638

8.811

8.987

Overig

692

771

672

685

699

713

727

Totaal

106.867

113.935

139.143

141.926

144.765

147.660

150.613

De omzet overige departementen stijgt in 2025 voornamelijk als gevolg van indexatie. In de overige omzet zien we een groei van de bijzondere werkplek.

Tabel 47 Omzet derden (bedragen x € 1.000)
 

Stand Slotwet 2023

Vastgestelde begroting 2024

2025

2026

2027

2028

2029

Centrale Commissie Mensgebonden Onderzoek (CCMO)

  

487

497

507

517

527

Staatsbosbeheer

  

359

367

374

381

389

Overige Derden

  

51

52

53

54

55

Totaal

  

898

916

934

953

972

De omzet derden betreft in 2025 voornamelijk de klanten Centrale Commissie Mensgebonden Onderzoek (CCMO) en Staatsbosbeheer (SBB).

Toelichting op de lasten

Personele kosten

Ten opzichte van 2024 is een indexatie toegepast op kosten eigen personeel, conform de nieuwe CAO Rijk 2024-2025, en bij kosten extern personeel conform de marktontwikkeling. Daarnaast wordt ingezet op verambtelijking van het personeelsbestand, wat in de praktijk lastig is vanwege de krappe arbeidsmarkt. De eerdere verwachting voor 2024 dat een daling van de post inhuur externen zichtbaar zou zijn als gevolg van de implementatie van de nieuwe bedrijfsstrategie is vertraagd. De DICTU bedrijfsstrategie en de daarvan deel uitmakende sourcingstrategie werkt toe naar een samenwerking met Rijkspartners, meer doen door en met marktpartijen en op termijn minder zelf doen. Dit leidt op termijn tot een verschuiving van uren (inhuur) naar inkoop van diensten bij Rijkspartners dan wel marktpartijen. Samen met opdrachtgevers wordt invulling gegeven aan deze andere sourcingstrategie, maar het beeld voor 2025 is aangepast, omdat de implementatie van de strategie langer vergt dan initieel is aangenomen.

Materiële kosten

De post «waarvan apparaat ICT» zal naar verwachting stijgen ten opzichte van 2025 als gevolg van de nieuwe sourcingsstrategie en de hierboven vermelde afname van de post inhuur externen. De kosten Bijdrage aan SSO’s zijn hoger door indexatie van de huisvestingskosten. De overige materiele kosten stijgen met name door hogere licentiekosten als gevolg van prijsstijgingen.

Afschrijvingskosten

De afschrijvingskosten dalen in 2025 door minder investeringen vanwege implementatie van de sourcingsstrategie waarbij meer dienstverlening wordt gedaan door marktpartijen. Vanaf 2026 wordt een stijging verwacht door de ontwikkeling van platformdiensten.

Tabel 48 Kasstroomoverzicht over het jaar 2025 (bedragen x € 1.000)
  

Stand Slotwet 2023

Vastgestelde begroting 2024

2025

2026

2027

2028

2029

1.

Rekening courant RHB 1 januari +  depositorekeningen

27.957

15.407

15.407

15.407

15.407

15.407

15.407

 

+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom

374.317

374.000

396.933

404.872

412.969

421.229

429.653

 

-/- totaal uitgaven operationele kasstroom

‒ 343.453

‒ 357.398

‒ 382.023

‒ 389.664

‒ 397.457

‒ 405.406

‒ 413.514

2.

Totaal operationele kasstroom

30.864

16.601

14.910

15.208

15.512

15.822

16.139

 

-/- totaal investeringen

‒ 13.094

‒ 20.000

‒ 25.000

‒ 30.000

‒ 20.000

‒ 20.000

‒ 20.000

 

+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen

10

0

0

0

0

0

0

3.

Totaal investeringskasstroom

‒ 13.084

‒ 20.000

‒ 25.000

‒ 30.000

‒ 20.000

‒ 20.000

‒ 20.000

 

-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement

‒ 17.100

0

0

0

0

0

0

 

+/+ eenmalige storting door moederdepartement

362

0

0

0

0

0

0

 

-/- aflossingen op leningen

‒ 16.128

‒ 16.601

‒ 14.910

‒ 15.208

‒ 15.512

‒ 15.822

‒ 16.139

 

+/+ beroep op leenfaciliteit

6.957

20.000

25.000

30.000

20.000

20.000

20.000

4.

Totaal financieringskasstroom

‒ 25.909

3.399

10.090

14.792

4.488

4.178

3.861

5.

Rekening courant RHB 31 december + stand  depositorekeningen (=1+2+3+4)

19.828

15.407

15.407

15.407

15.407

15.407

15.407

Operationele kasstroom

De operationele kasstroom geeft de kasstroom weer uit de reguliere bedrijfsuitoefening.

Investeringskasstroom

DICTU verwacht in 2025 en latere jaren op een lager investeringsniveau uit te komen vanwege implementatie van de sourcingstrategie. In 2025 en 2026 zijn investeringen voorzien in platformdiensten.

Financieringskasstroom

DICTU begroot een financieringskasstroom die aansluit bij het begrote investeringsniveau. Het beroep op de leenfaciliteit volgt hierbij de verwachte investeringsbehoefte.

Tabel 49 Overzicht doelmatigheidsindicatoren
 

Stand Slotwet 2023

Vastgestelde begroting 2024

2025

2026

2027

2028

2029

Omschrijving generiek deel

       

Kostprijzen per product (groep)

       

a. Basistarief werkplek CW

3.026

2.960

3.019

3.079

3.141

3.204

3.268

Tarieven/uur

       

a. Senior medewerker (ontwikkeling)

141

161

160

163

166

170

173

b. Medior medewerker (bouw)

116

132

126

129

131

134

136

c. Junior medewerker (test en beheer)

103

118

107

109

111

114

116

Indicatoren

       

Aantal werkplekken CW

19.186

19.431

19.882

19.882

19.882

19.882

19.882

FTE-totaal (excl. externe inhuur)1

925

1.058

1.145

1.145

1.145

1.145

1.145

Aantal interne FTE’s in percentage van het totale aantal FTE’s

54,0%

65,0%

70,8%

77,7%

86,0%

86,0%

86,0%

Saldo van baten en lasten (%)

‒ 0,12%

0,0%

0,0%

0,0%

0,0%

0,0%

0,0%

Ziekteverzuim

6,1%

4,0%

4,0%

4,0%

4,0%

4,0%

4,0%

Klanttevredenheid

7,3

7,0

7,0

7,0

7,0

7,0

7,0

Beschikbaarheid applicaties

99,7%

98,0%

98,0%

98,0%

98,0%

98,0%

98,0%

Aantal grote verstoringen2

5

max 5

max 5

max 5

max 5

max 5

max 5

Eindgebruikerstevredenheid afhandeling incidenten

8,5

7,0 ‒ 7,5

7,0 ‒ 7,5

7,0 ‒ 7,5

7,0 ‒ 7,5

7,0 ‒ 7,5

7,0 ‒ 7,5

Oplospercentage 1e lijn helpdesk

83%

75%

75%

75%

75%

75%

75%

Servicedesk; in 1 keer geholpen

 

80%

80%

80%

80%

80%

80%

Servicedesk; dienstverleningsniveau volgens afspraken

 

85%

85%

85%

85%

85%

85%

Betalingen aan crediteuren: min. 95% cf. betaaltermijn

  

95%

95%

95%

95%

95%

1

Gemiddeld aantal FTE over het jaar.

2

Dit zijn nieuwe indicatoren. Een grote verstoring is minimaal een type C1 verstoring conform de prioriteitenmatrix Incidenten DICTU.

Cloud Werkplek (wijziging)

De toerekening van kosten aan de Cloud Werkplek is in 2024 in lijn gebracht met de rijksbrede afspraken. Voor 2025 zijn de licentie kosten toegenomen en is er een herverdeel effect m.b.t. de indirecte kosten. Door een positief volume effect op het aantal werkplekken is de tarief stijging beperkt gebleven tot 2%. 

Aantal werkplekken CW

In de ontwerpbegroting is gerekend met een gemiddeld aantal van 19.882 werkplekken CW, a.g.v. een lichte groei van het aantal medewerkers van EZ/KGG/LVVN.

Aantal interne FTE’s in percentage van het totale aantal FTE’s

De percentages in 2025 en verder stijgen ten opzichte van het percentage in 2024. Dat heeft te maken enerzijds met dat er wordt ingezet op verambtelijking van het personeelsbestand. Anderzijds door de implementatie van een nieuwe bedrijfsstrategie en andere sourcingsstrategie, welke vanaf 2025 zichtbaar wordt in een daling van externe inhuur.

Ziekteverzuim

In de ontwerpbegroting 2025 is het streefgemiddelde van 4% opgenomen. Het terugbrengen van ziekteverzuim naar dit streefgemiddelde blijft echter een aandachtspunt.

Klanttevredenheid

Iedere maand ontvangt een aantal willekeurige eindgebruikers een vragenlijst, waarin een oordeel gegeven kan worden over de werkplek, kantoor applicaties en bedrijfsapplicaties.

Beschikbaarheid applicaties

De beschikbaarheid van frontend-applicaties wordt gemeten door middel van tooling (BSM). Er wordt per applicatie gemeten per maand over beschikbaarstellingsperiode, exclusief overeengekomen onderhoudsperioden. De in de doelmatigheidsindicatoren opgenomen percentages betreffen basis en basis 24, met als doel de beschikbaarheid van 98%. Bij basis gaat het om beschikbaarheid op werkdagen van 7.00 ‒ 18.00 uur. Bij basis 24 op alle dagen 00.00 ‒ 24.00 uur.

Aantal grote verstoringen

Een grote verstoring is minimaal een type C1 verstoring conform de prioriteitenmatrix Incidenten DICTU.

Eindgebruikerstevredenheid afhandeling incidenten

Iedere dag wordt aan een aantal willekeurig gekozen personen die een incident hebben ingediend dat de dag ervoor is opgelost, een uitnodiging voor een onderzoek gestuurd dat betrekking heeft op de afhandeling van incidenten. De respondent kan op een tienpuntschaal aangeven in hoeverre hij tevreden is over de afhandeling van het betreffende incident. De KPI wordt gemeten per kalendermaand.

Oplospercentage 1e lijn helpdesk

Geeft aan welke percentage van de calls wordt opgelost door de 1e lijn.

In één keer geholpen

80% van elk contact van een gebruiker met de Servicedesk dient direct afgehandeld te worden.

Dienstverleningsniveau volgens afspraken

85% van de meldingen van gebruikers bij de Servicedesk dienen binnen afgesproken dienstverleningsniveaus afgehandeld te worden.

Betalingen aan crediteuren

Minimaal 95% van de betalingen aan leveranciers dient binnen betaaltermijn te zijn.

Licence