Stand Slotwet 2023 | 1e suppletoire begroting 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||||
- Omzet | 1.104.555 | 1.251.943 | 1.256.914 | 1.229.020 | 1.099.486 | 1.071.873 | 1.054.426 |
waarvan omzet moederdepartement | 573.458 | 630.357 | 223.598 | 217.913 | 217.551 | 214.049 | 213.549 |
waarvan omzet overige departementen | 504.835 | 589.465 | 1.008.574 | 989.126 | 861.078 | 836.981 | 821.286 |
waarvan omzet derden | 26.262 | 32.121 | 24.742 | 21.981 | 20.856 | 20.843 | 19.591 |
Rentebaten | 7.439 | 7.000 | 7.000 | 7.000 | 7.000 | 7.000 | 7.000 |
Vrijval voorzieningen | 69 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 4 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 1.112.067 | 1.258.943 | 1.263.914 | 1.236.020 | 1.106.486 | 1.078.873 | 1.061.426 |
Lasten | |||||||
Apparaatskosten | 1.096.967 | 1.267.175 | 1.268.452 | 1.236.525 | 1.106.070 | 1.078.490 | 1.061.089 |
- Personele kosten | 703.956 | 734.961 | 735.702 | 717.184 | 641.521 | 625.524 | 615.432 |
waarvan eigen personeel | 489.749 | 521.822 | 537.062 | 537.888 | 493.971 | 494.164 | 498.500 |
waarvan inhuur externen | 186.302 | 191.090 | 176.568 | 157.781 | 128.304 | 112.594 | 98.469 |
waarvan overige personele kosten | 27.905 | 22.049 | 22.071 | 21.516 | 19.246 | 18.766 | 18.463 |
- Materiële kosten | 393.011 | 532.213 | 532.750 | 519.340 | 464.550 | 452.966 | 445.657 |
waarvan apparaat ICT | 1.939 | 5.322 | 5.327 | 5.193 | 4.645 | 4.530 | 4.457 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 203.971 | 292.717 | 293.012 | 285.637 | 255.502 | 249.131 | 245.112 |
waarvan overige materiële kosten | 187.101 | 234.174 | 234.410 | 228.510 | 204.402 | 199.305 | 196.089 |
Rentelasten | 716 | 0 | 1.134 | 1.266 | 1.316 | 1.284 | 1.238 |
Afschrijvingskosten | 15.895 | 12.100 | 12.600 | 12.600 | 12.600 | 12.600 | 12.600 |
- Materieel | 37 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 37 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
- Immaterieel | 15.858 | 12.000 | 12.500 | 12.500 | 12.500 | 12.500 | 12.500 |
Overige lasten | 8.281 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan dotaties voorzieningen | 286 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan bijzondere lasten | 7.995 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 1.121.859 | 1.279.275 | 1.282.185 | 1.250.391 | 1.119.987 | 1.092.374 | 1.074.927 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | ‒ 9.792 | ‒ 20.332 | ‒ 18.271 | ‒ 14.371 | ‒ 13.501 | ‒ 13.501 | ‒ 13.501 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | ‒ 9.792 | ‒ 20.332 | ‒ 18.271 | ‒ 14.371 | ‒ 13.501 | ‒ 13.501 | ‒ 13.501 |
Voorgestelde resultaatbestemming | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
(Voorgesteld het resultaat als volgt te verdelen) | |||||||
Toevoeging/ onttrekking: | |||||||
- Pok/ Wau * | 19.200 | 20.332 | 18.270 | 14.370 | 13.500 | 13.500 | 13.500 |
- Exploitatiereserve | 9.407 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | ‒ 9.792 | ‒ 20.332 | ‒ 18.271 | ‒ 14.371 | ‒ 13.501 | ‒ 13.501 | ‒ 13.501 |
Toelichting op de baten
Stand Slotwet 2023 | 1e suppletoire begroting 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
DG Bedrijfsleven en Innovatie | 175.290 | 185.334 | 168.862 | 165.875 | 165.875 | 165.875 | 165.875 |
DG Klimaat en Energie | 109.447 | 134.940 | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
DG Groningen en Ondergrond | 245.343 | 259.392 | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
DG Groningen en Ondergrond kosten commissie | 1.872 | 5.000 | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. |
DG Economie en Digitalisering | 21.692 | 21.748 | 30.709 | 30.209 | 29.709 | 29.109 | 28.609 |
Overig | 19.814 | 23.943 | 24.026 | 21.829 | 21.967 | 19.065 | 19.065 |
Totaal | 573.458 | 630.357 | 223.598 | 217.913 | 217.551 | 214.049 | 213.549 |
RVO voert opdrachten uit voor verschillende opdrachtgevers. De onderstaande toelichtingen bevatten een algemene beschrijving van opdrachten per opdrachtgever. De omzet fluctueert per jaar als gevolg van veranderingen in de opdrachtenpakketten.
Moederdepartement Economische Zaken (EZ)
Het opdrachtenpakket van EZ neemt met meer dan 50% af vanaf 2025, omdat opdrachten van DG Bedrijfsleven en Innovatie, DG Klimaat en Energie en DG Groningen en Ondergrond overgaan naar andere ministeries.
DG Bedrijfsleven en Innovatie (DG B&I)
RVO voert opdrachten voor het DG B&I uit die zich richten op het versterken van de Nederlandse economie door vernieuwing op innovaties, technologieën en manieren van werken en samenwerken. Vernieuwing is onmisbaar in een wereld die steeds sneller verandert door mondialisering en technologische vernieuwing waaronder digitalisering. Ook is vernieuwing noodzakelijk als reactie op maatschappelijke uitdagingen zoals vergrijzing en om de brede welvaart te behouden. De opdracht van DG B&I bevat tevens verschillende regelingen als onderdeel van het steunpakket naar aanleiding van de coronacrisis, hiervan zal de TVL in 2025 in ieder geval nog doorlopen. De opdrachtenbundel is onder te verdelen in financiële instrumenten om innovaties te bevorderen, het beschermen van innovaties, het stimuleren van internationale samenwerking bij innovaties en het werven van buitenlandse bedrijven.
DG Economie en Digitalisering (DG E&D)
Digitalisering is één van de belangrijkste drijvers van economische groei en biedt volop kansen voor het oplossen van maatschappelijke uitdagingen. Het kabinet wil dat iedereen in Nederland van deze kansen kan profiteren. Het kabinet zet daarom stevig in op versnelling van toepassing van digitale technologie in het bedrijfsleven. RVO voert taken uit in opdracht van de DG E&D. Dit werkpakket bestaat uit verschillende componenten. De grootste opdracht is het beheer en de doorontwikkeling van TenderNed, het elektronisch systeem voor aanbesteden. Daarnaast geeft RVO advies en voorlichting over met name de aanbestedingswet en door het delen van informatie via de website PIANOo.nl en door het beantwoorden van vragen hierover. Vanuit DG E&D worden ook werkzaamheden uitgevoerd voor Nationaal Groeifonds (NGF). Cybersecurity gaat ook een steeds belangrijkere rol spelen binnen het opdrachtenpakket van E&D.
Overig
In opdracht van het moederdepartement worden inkooptaken uitgevoerd door het Inkoop Uitvoeringscentrum (IUC), dat is ondergebracht bij RVO. Daarnaast is hier het budget opgenomen voor de Expert National Detaché (END).
Stand Slotwet 2023 | 1e suppletoire begroting 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur | 301.651 | 344.363 | 305.413 | 300.105 | 294.903 | 289.805 | 284.809 |
Ministerie van Klimaat en Groene Groei | N.v.t. | N.v.t. | 142.833 | 142.833 | 142.833 | 142.833 | 142.833 |
Ministerie van Buitenlandse Zaken | 112.719 | 134.849 | 128.234 | 126.774 | 126.774 | 126.774 | 126.774 |
Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening | N.v.t. | N.v.t. | 32.234 | 32.131 | 31.491 | 30.891 | 30.329 |
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties | 37.239 | 44.229 | 333.407 | 326.096 | 206.510 | 189.878 | 179.960 |
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat | 38.048 | 48.292 | 48.316 | 48.227 | 47.636 | 45.870 | 45.650 |
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap | 5.776 | 7.083 | 7.079 | 7.094 | 7.094 | 7.094 | 7.094 |
Ministerie van Justitie en Veiligheid | 2.273 | 1.486 | 1.830 | 772 | 772 | 772 | 772 |
Ministerie van Asiel en Migratie | N.v.t. | N.v.t. | 725 | 725 | 725 | 725 | 725 |
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid | 701 | 544 | 691 | 664 | 664 | 664 | 664 |
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport | 5.529 | 7.642 | 7.811 | 3.705 | 1.676 | 1.676 | 1.676 |
Overig | 898 | 978 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 504.835 | 589.465 | 1.008.574 | 989.126 | 861.078 | 836.981 | 821.286 |
Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN)
Vanuit een opgavegerichte houding voert RVO opdrachten uit voor LVVN in het kader van eerlijke en verantwoorde landbouw en visserij. Economisch perspectief, duurzaamheid en welzijn bij het produceren in verbondenheid door boeren, tuinders en vissers staan centraal. Belangrijk hierbij is het herstel en behoud van Nederlandse natuur. Een belangrijk doel is ook om de internationale koppositie van de agrarische sector te verstevigen met een nadruk op het benutten van kennis en innovatie. Daarmee draagt Nederland bij aan de aanpak van het wereldvoedselvraagstuk. Regelingen die worden uitgevoerd door RVO zijn onder andere het Europees Gemeenschappelijk Landbouw- en Visserijbeleid, de Mestwetgeving en het beleid met betrekking tot Visserij, Natuur en Dierenwelzijn & gezondheid. Samen met LVVN kijkt RVO dan ook vroegtijdig naar haalbaarheid, uitvoerbaarheid en doenbaarheid teneinde een zo groot mogelijk maatschappelijk effect te realiseren.
Ministerie van Klimaat en Groene Groei (KGG)
DG Klimaat en Energie (DG K&E) is overgegaan naar het Ministerie van Klimaat en Groene Groei. In opdracht van het KGG draagt RVO bij aan het bereiken van klimaatneutraliteit en energieverduurzaming. Duurzame energieproductie, energiebesparing, energie-innovatie, een goed werkende energiemarkt en infrastructuur en het faciliteren bij de transitie van bedrijven naar een koolstofarme economie staan hierbij centraal. In toenemende mate is hierbij sprake van complexe opgaven door verwevenheid van duurzaamheidsdoelen op het gebied van energie, klimaat, mobiliteit, gebouwde omgeving, industrie en regio. Communicatie en intensieve interactie met markt en samenleving is cruciaal, en maakt een groot en groeiend deel van de opdracht uit. Qua financiële instrumenten voert RVO voor KGG onder andere de Stimuleringsregeling Duurzame Energieproductie (SDE+), Investeringssubsidie Duurzame energie en Energiebesparing (ISDE), de regelingen die voortvloeien uit het missie gedreven innovatiebeleid (Topsector Energie (TSE), Missie gedreven Onderzoek, Ontwikkeling en Innovatie (MOOI) en Demonstratie Energie- en Klimaatinnovatie (DEI)) en de Energie-investeringsaftrek (EIA) uit.
Ministerie van Buitenlandse Zaken (BZ)
RVO voert activiteiten uit op de beleidsterreinen van BZ en Buitenlandse Handel & Ontwikkelingssamenwerking (BHOS). Voor het DG Internationale Samenwerking (DGIS) is de expertise en inzet van RVO met name toegespitst op duurzame handel en investeringen, ontwikkeling van de private sector, duurzame productieketens, verbeterd waterbeheer, sanitatie en drinkwater, toegang tot duurzame energie en het tegengaan van klimaatverandering in ontwikkelingslanden. RVO voert voor het DG Buitenlandse Economische Betrekkingen (DG BEB) de opdracht Internationaal Ondernemen uit. Uitgangspunt bij deze opdracht is het bieden van een volledig pakket aan diensten (kennis & regelingen) aan ondernemers, hetgeen hen ondersteunt in alle opeenvolgende stappen die zij nemen bij het realiseren van omzet in dan wel met het buitenland.
Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (VRO)
De opdrachten over de woningmarkt en ruimtelijke ordening die RVO voor BZK uitvoerde, zullen nu in opdracht van het Ministerie van Volkshuisvestiging en Ruimtelijke Ordening worden uitgevoerd.
RVO werkt voor VRO aan opdrachten op het gebied van energiebesparing in de gebouwde omgeving en wonen. Ook voert RVO opdrachten uit in het kader van de beleidsdoelstellingen energietransitie in de gebouwde omgeving, leefbaarheid en bouwkwaliteit, woningmarkt en ruimtelijke ordening en de omgevingswet. RVO werkt ook aan opdrachten in Caribisch Nederland en op Aruba, Curaçao en Sint-Maarten op het gebied van duurzame economische ontwikkeling (financiering, toerisme, landbouw, ondernemerschap stimulering).
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK)
De verklaring voor de flinke toename van het opdrachtenpakket van BZK aan RVO heeft te maken met de verplaatsing van IMG van EZ naar BZK. RVO werkt voor BZK aan opdrachten op het gebied van de digitale overheid en Groningen. Ook voert RVO opdrachten uit in het kader van de beleidsdoelstellingen openbaar bestuur en democratie. In het kader van beleidsdoelstellingen op het gebied van informatievoorziening naar ondernemers, maatschappelijk verantwoord inkopen en e-overheidsvoorzieningen voert RVO ook opdrachten uit. De opdrachten richten zich met name op het beheer van systemen, zoals onder andere e-facturen en de centrale berichtenbox voor bedrijven en websites zoals het Digitaal Ondernemers Plein en diverse regelhulpen.
Sinds het aantreden van het nieuwe kabinet valt het DG Groningen en Ondergrond niet meer onder de het Ministerie van EZ, maar vallen de opdrachten van Groningen onder BZK. Daarom is het opdrachtenpakket van BZK vanaf 2025 flink toegenomen. De aanvragen tot schadevergoedingen door bodembeweging in het Groningse gasveld worden vanaf 1 juli 2020 afgehandeld door het IMG. Het IMG neemt hiertoe ondersteunende diensten af bij RVO. Deze ondersteunende diensten betreffen o.a. het voeren van de financiële administratie en het inlenen van personeel ten behoeve van de uitvoeringsorganisatie van het IMG. De uitvoeringskosten voor RVO ten behoeve van de ondersteuning van het (Bureau) IMG worden door het IMG jaarlijks in de begroting van het IMG opgenomen. RVO ontvangt van DGGO de benodigde middelen voor het uitvoeren van deze opdracht. Voor het jaar 2025 is dit een raming die is omgeven met de nodige onzekerheden, aangezien er veel onzekere variabelen aanwezig zijn zoals het aantal binnenkomende schademeldingen (voor zowel reguliere als forfaitaire afhandeling), binnenkomende aanvragen voor immateriële schadevergoeding, de waardedalingsregeling, de regelingen duurzaam herstel en aanvullende vaste vergoedingen. In lijn met de meerjarenbegroting van IMG verwacht RVO in 2027 minder werk, maar dit is wel sterk afhankelijk van de ontwikkelingen in de afhandelingen van de komende jaren. Op 1 januari 2023 zijn diverse opdrachten overgeheveld van DG K&E naar DG G&O. De werkzaamheden voor DG G&O dragen bij aan het bereiken van de energietransitie. De grootste opdrachten zijn Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG), Ondersteuning Mijnbouwprojecten (OMP), Commissie Mijnbouwschade en Secretariaat Adviesorganen Mijnbouwwet (SAM).
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW)
De opdrachten die RVO voor IenW uitvoert zijn samen te vatten in drie maatschappelijke opgaven: (i) transitie naar een circulaire economie, (ii) slimme en groene mobiliteit en (iii) klimaatadaptatie. Voor de transitie naar de circulaire economie (CE) ondersteunt RVO CE-innovaties en circulaire ketenprojecten met kennis, netwerken en middelen. Voor de verduurzaming van mobiliteit ondersteunt RVO IenW met kennis, instrumenten en netwerken. Daarnaast zijn er op dit thema onder andere stimuleringsregelingen voor de aanschaf van elektrische personenauto’s (voor particulieren), voor de aanleg van walstroom en voor de aanschaf van emissieloze trucks (voor ondernemers). RVO draagt bij aan de verduurzaming van alle modaliteiten (van fiets tot luchtvaart). Aan klimaatadaptatie werkt RVO via de programma’s Water as Leverage en Verbinding Topsector Water en Maritiem. Met het oog op de doelstellingen van het Schone Lucht Akkoord, de Aanpak Stikstof en het Klimaatakkoord stimuleert RVO ook de aanschaf van schone mobiele bouwwerktuigen en bouwvoertuigen. Sommige instrumenten die RVO voor IenW uitvoert zijn generiek van aard en dragen bij aan alle bovengenoemde transities, zoals bijvoorbeeld de MIA\Vamil, GroenBeleggen, Interreg en Horizon Europe. RVO levert op voornoemde thema’s ook monitoringsexpertise.
Stand Slotwet 2023 | 1e suppletoire begroting 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Europese Unie | 3.128 | 5.041 | 4.220 | 4.220 | 4.220 | 4.220 | 4.220 |
Provincies | 21.503 | 25.757 | 19.248 | 16.523 | 15.538 | 15.538 | 14.299 |
Overig | 1.631 | 1.322 | 1.275 | 1.238 | 1.099 | 1.085 | 1.072 |
Totaal omzet derden | 26.262 | 32.121 | 24.742 | 21.981 | 20.856 | 20.843 | 19.591 |
De omzet derden heeft betrekking op opdrachten voor de Europese Unie, de provincies en een aantal kleinere opdrachtgevers. De opdracht voor de provincies bevat onder andere de omzet voor het Agrarisch Natuur- en Landschapsbeheer, de uitvoering van het Plattelands-ontwikkelingsprogramma 3 (POP3) en het Nationaal strategisch plan van het Ministerie van LVVN.
Toelichting op de lasten
Personele kosten
Door een stijging van de lonen vanwege de nieuwe CAO Rijk stijgen de personele kosten in de begroting 2025 ten opzichte van de begroting 2024. RVO zet actief in op verambtelijking van medewerkers. Daarnaast zal RVO bij een daling in de omvang van het opdrachtenpakket in eerste instantie streven naar een afname van inzet van externe inhuur.
Materiële kosten
De totale begrote materiële kosten voor 2025 blijven nagenoeg gelijk ten opzichte van de begroting 2024. De materiële kosten zijn onder te verdelen in directe en indirecte materiële kosten. De bijdragen aan Shared Service Organisaties (SSO’s) bestaan uit kosten voor producten en diensten van DICTU en het Rijksvastgoedbedrijf voor de huisvestingskosten. Daarnaast zijn automatiseringskosten (niet zijnde DICTU kosten) begroot onder apparaat ICT.
Stand Slotwet 2023 | 1e suppletoire begroting 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Rekening courant RHB 1 januari + depositorekeningen | 184.479 | 151.076 | 143.556 | 137.738 | 133.738 | 128.808 | 124.868 |
+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom | 1.102.129 | 1.258.943 | 1.263.915 | 1.236.021 | 1.106.487 | 1.078.874 | 1.061.427 | |
-/- totaal uitgaven operationele kasstroom | ‒ 1.148.230 | ‒ 1.267.175 | ‒ 1.269.585 | ‒ 1.237.791 | ‒ 1.107.387 | ‒ 1.079.774 | ‒ 1.062.327 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | ‒ 46.101 | ‒ 8.232 | ‒ 5.670 | ‒ 1.770 | ‒ 900 | ‒ 900 | ‒ 900 |
-/- totaal investeringen | ‒ 26.814 | ‒ 33.700 | ‒ 15.000 | ‒ 15.000 | ‒ 15.000 | ‒ 15.000 | ‒ 15.000 | |
+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen | 7.925 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 18.889 | ‒ 33.700 | ‒ 15.000 | ‒ 15.000 | ‒ 15.000 | ‒ 15.000 | ‒ 15.000 |
-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
+/+ eenmalige storting door moederdepartement | 24.047 | 20.332 | 20.332 | 18.270 | 14.370 | 13.500 | 13.500 | |
-/- aflossingen op leningen | ‒ 15.160 | ‒ 19.620 | ‒ 20.480 | ‒ 20.500 | ‒ 18.400 | ‒ 16.540 | ‒ 15.000 | |
+/+ beroep op leenfaciliteit | 22.700 | 33.700 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | 15.000 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 31.587 | 34.412 | 14.852 | 12.770 | 10.970 | 11.960 | 13.500 |
5. | Rekening courant RHB 31 december + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 151.076 | 143.556 | 137.738 | 133.738 | 128.808 | 124.868 | 122.468 |
De investeringen worden gefinancierd via de leenfaciliteit van Ministerie van Financiën. Vanwege hogere investeringsbedragen in de voorgaande jaren, neemt het aflossingsbedrag de komende jaren af. Onder eenmalige storting door moederdepartement zijn de ontvangsten uit het programma Werk aan Uitvoering (WaU), Parlementaire ondervragingscommissie kinderopvangtoeslag (POK) en Parlementaire Enquête COVID opgenomen. De kosten die hiervoor worden gemaakt zijn onderdeel van de totale lasten in de ontwerpbegroting.
Stand Slotwet 2023 | Vastgestelde begroting 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Inputindicatoren | |||||||
Verhouding direct/indirect personeel | 80% | 83% | 87% | 87% | 87% | 87% | 87% |
Outputindicatoren | |||||||
Tariefindex in reële termen | 100,7% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 5.436 | 5.400 | 5.500 | 5.362 | 5.200 | 5.200 | 5.200 |
Saldo van baten en lasten (%) | 0,7% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Kwaliteitsindicatoren | |||||||
Klanttevredenheid | 7,6 | 7,7 | 7,7 | 7,7 | 7,7 | 7,7 | 7,7 |
Gehonoreerde bezwaarschriften | 40% | 25% | 25% | 25% | 25% | 25% | 25% |
RVO maakt zijn overhead inzichtelijk met de indicator die het percentage geeft van de directe personele kosten als onderdeel van de totale personele kosten. Hoe hoger dit percentage van directe personele kosten, hoe lager de overhead. RVO streeft voor het totaal van de organisatie naar een percentage van 87% (overhead: 13%). De ambtelijke bezetting zal in grote lijnen stabiel blijven in de komende 2 jaar. In eerste instantie verwacht RVO fluctuaties in het opdrachtenpakket op te vangen met externe inhuur. De tariefindex en het saldo van baten en lasten zijn indicatoren die aangeven dat RVO werkt met een kostendekkende begroting40. De klanttevredenheid meet RVO per kwartaal, waarbij gestreefd wordt naar het realiseren van een hoge klanttevredenheid over de jaren heen. RVO streeft er naar maximaal 25% van de ontvangen bezwaarschriften te honoreren.