Base description which applies to whole site

Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl)

Tabel 50 Begroting van baten-lastenagentschap voor het jaar 2025 (bedragen x € 1.000)
 

Stand Slotwet 2023

1e suppletoire begroting 2024

2025

2026

2027

2028

2029

Baten

       

- Omzet

1.104.555

1.251.943

1.256.914

1.229.020

1.099.486

1.071.873

1.054.426

waarvan omzet moederdepartement

573.458

630.357

223.598

217.913

217.551

214.049

213.549

waarvan omzet overige departementen

504.835

589.465

1.008.574

989.126

861.078

836.981

821.286

waarvan omzet derden

26.262

32.121

24.742

21.981

20.856

20.843

19.591

Rentebaten

7.439

7.000

7.000

7.000

7.000

7.000

7.000

Vrijval voorzieningen

69

0

0

0

0

0

0

Bijzondere baten

4

0

0

0

0

0

0

Totaal baten

1.112.067

1.258.943

1.263.914

1.236.020

1.106.486

1.078.873

1.061.426

        

Lasten

       

Apparaatskosten

1.096.967

1.267.175

1.268.452

1.236.525

1.106.070

1.078.490

1.061.089

- Personele kosten

703.956

734.961

735.702

717.184

641.521

625.524

615.432

waarvan eigen personeel

489.749

521.822

537.062

537.888

493.971

494.164

498.500

waarvan inhuur externen

186.302

191.090

176.568

157.781

128.304

112.594

98.469

waarvan overige personele kosten

27.905

22.049

22.071

21.516

19.246

18.766

18.463

- Materiële kosten

393.011

532.213

532.750

519.340

464.550

452.966

445.657

waarvan apparaat ICT

1.939

5.322

5.327

5.193

4.645

4.530

4.457

waarvan bijdrage aan SSO's

203.971

292.717

293.012

285.637

255.502

249.131

245.112

waarvan overige materiële kosten

187.101

234.174

234.410

228.510

204.402

199.305

196.089

Rentelasten

716

0

1.134

1.266

1.316

1.284

1.238

Afschrijvingskosten

15.895

12.100

12.600

12.600

12.600

12.600

12.600

- Materieel

37

100

100

100

100

100

100

waarvan apparaat ICT

0

0

0

0

0

0

0

waarvan overige materiële afschrijvingskosten

37

100

100

100

100

100

100

- Immaterieel

15.858

12.000

12.500

12.500

12.500

12.500

12.500

Overige lasten

8.281

0

0

0

0

0

0

waarvan dotaties voorzieningen

286

0

0

0

0

0

0

waarvan bijzondere lasten

7.995

0

0

0

0

0

0

Totaal lasten

1.121.859

1.279.275

1.282.185

1.250.391

1.119.987

1.092.374

1.074.927

        

Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening

‒ 9.792

‒ 20.332

‒ 18.271

‒ 14.371

‒ 13.501

‒ 13.501

‒ 13.501

Agentschapsdeel Vpb-lasten

0

0

0

0

0

0

0

        

Saldo van baten en lasten

‒ 9.792

‒ 20.332

‒ 18.271

‒ 14.371

‒ 13.501

‒ 13.501

‒ 13.501

Tabel 51 Voorgestelde resultaatbestemming (bedragen x € 1.000)

Voorgestelde resultaatbestemming

       

(Voorgesteld het resultaat als volgt te verdelen)

       
        

Toevoeging/ onttrekking:

       

- Pok/ Wau *

19.200

20.332

18.270

14.370

13.500

13.500

13.500

- Exploitatiereserve

9.407

0

0

0

0

0

0

Saldo van baten en lasten

‒ 9.792

‒ 20.332

‒ 18.271

‒ 14.371

‒ 13.501

‒ 13.501

‒ 13.501

Toelichting op de baten

Tabel 52 Omzet moederdepartement (bedragen x € 1.000)
 

Stand Slotwet 2023

1e suppletoire begroting 2024

2025

2026

2027

2028

2029

DG Bedrijfsleven en Innovatie

175.290

185.334

168.862

165.875

165.875

165.875

165.875

DG Klimaat en Energie

109.447

134.940

N.v.t.

N.v.t.

N.v.t.

N.v.t.

N.v.t.

DG Groningen en Ondergrond

245.343

259.392

N.v.t.

N.v.t.

N.v.t.

N.v.t.

N.v.t.

DG Groningen en Ondergrond kosten commissie

1.872

5.000

N.v.t.

N.v.t.

N.v.t.

N.v.t.

N.v.t.

DG Economie en Digitalisering

21.692

21.748

30.709

30.209

29.709

29.109

28.609

Overig

19.814

23.943

24.026

21.829

21.967

19.065

19.065

Totaal

573.458

630.357

223.598

217.913

217.551

214.049

213.549

RVO voert opdrachten uit voor verschillende opdrachtgevers. De onderstaande toelichtingen bevatten een algemene beschrijving van opdrachten per opdrachtgever. De omzet fluctueert per jaar als gevolg van veranderingen in de opdrachtenpakketten.

Moederdepartement Economische Zaken (EZ)

Het opdrachtenpakket van EZ neemt met meer dan 50% af vanaf 2025, omdat opdrachten van DG Bedrijfsleven en Innovatie, DG Klimaat en Energie en DG Groningen en Ondergrond overgaan naar andere ministeries.

DG Bedrijfsleven en Innovatie (DG B&I)

RVO voert opdrachten voor het DG B&I uit die zich richten op het versterken van de Nederlandse economie door vernieuwing op innovaties, technologieën en manieren van werken en samenwerken. Vernieuwing is onmisbaar in een wereld die steeds sneller verandert door mondialisering en technologische vernieuwing waaronder digitalisering. Ook is vernieuwing noodzakelijk als reactie op maatschappelijke uitdagingen zoals vergrijzing en om de brede welvaart te behouden. De opdracht van DG B&I bevat tevens verschillende regelingen als onderdeel van het steunpakket naar aanleiding van de coronacrisis, hiervan zal de TVL in 2025 in ieder geval nog doorlopen. De opdrachtenbundel is onder te verdelen in financiële instrumenten om innovaties te bevorderen, het beschermen van innovaties, het stimuleren van internationale samenwerking bij innovaties en het werven van buitenlandse bedrijven.

DG Economie en Digitalisering (DG E&D)

Digitalisering is één van de belangrijkste drijvers van economische groei en biedt volop kansen voor het oplossen van maatschappelijke uitdagingen. Het kabinet wil dat iedereen in Nederland van deze kansen kan profiteren. Het kabinet zet daarom stevig in op versnelling van toepassing van digitale technologie in het bedrijfsleven. RVO voert taken uit in opdracht van de DG E&D. Dit werkpakket bestaat uit verschillende componenten. De grootste opdracht is het beheer en de doorontwikkeling van TenderNed, het elektronisch systeem voor aanbesteden. Daarnaast geeft RVO advies en voorlichting over met name de aanbestedingswet en door het delen van informatie via de website PIANOo.nl en door het beantwoorden van vragen hierover. Vanuit DG E&D worden ook werkzaamheden uitgevoerd voor Nationaal Groeifonds (NGF). Cybersecurity gaat ook een steeds belangrijkere rol spelen binnen het opdrachtenpakket van E&D.

Overig

In opdracht van het moederdepartement worden inkooptaken uitgevoerd door het Inkoop Uitvoeringscentrum (IUC), dat is ondergebracht bij RVO. Daarnaast is hier het budget opgenomen voor de Expert National Detaché (END).

Tabel 53 Omzet overige departementen (bedragen x € 1.000)
 

Stand Slotwet 2023

1e suppletoire begroting 2024

2025

2026

2027

2028

2029

Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur

301.651

344.363

305.413

300.105

294.903

289.805

284.809

Ministerie van Klimaat en Groene Groei

N.v.t.

N.v.t.

142.833

142.833

142.833

142.833

142.833

Ministerie van Buitenlandse Zaken

112.719

134.849

128.234

126.774

126.774

126.774

126.774

Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening

N.v.t.

N.v.t.

32.234

32.131

31.491

30.891

30.329

Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

37.239

44.229

333.407

326.096

206.510

189.878

179.960

Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

38.048

48.292

48.316

48.227

47.636

45.870

45.650

Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

5.776

7.083

7.079

7.094

7.094

7.094

7.094

Ministerie van Justitie en Veiligheid

2.273

1.486

1.830

772

772

772

772

Ministerie van Asiel en Migratie

N.v.t.

N.v.t.

725

725

725

725

725

Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

701

544

691

664

664

664

664

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

5.529

7.642

7.811

3.705

1.676

1.676

1.676

Overig

898

978

0

0

0

0

0

Totaal

504.835

589.465

1.008.574

989.126

861.078

836.981

821.286

Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN)

Vanuit een opgavegerichte houding voert RVO opdrachten uit voor LVVN in het kader van eerlijke en verantwoorde landbouw en visserij. Economisch perspectief, duurzaamheid en welzijn bij het produceren in verbondenheid door boeren, tuinders en vissers staan centraal. Belangrijk hierbij is het herstel en behoud van Nederlandse natuur. Een belangrijk doel is ook om de internationale koppositie van de agrarische sector te verstevigen met een nadruk op het benutten van kennis en innovatie. Daarmee draagt Nederland bij aan de aanpak van het wereldvoedselvraagstuk. Regelingen die worden uitgevoerd door RVO zijn onder andere het Europees Gemeenschappelijk Landbouw- en Visserijbeleid, de Mestwetgeving en het beleid met betrekking tot Visserij, Natuur en Dierenwelzijn & gezondheid. Samen met LVVN kijkt RVO dan ook vroegtijdig naar haalbaarheid, uitvoerbaarheid en doenbaarheid teneinde een zo groot mogelijk maatschappelijk effect te realiseren.

Ministerie van Klimaat en Groene Groei (KGG)

DG Klimaat en Energie (DG K&E) is overgegaan naar het Ministerie van Klimaat en Groene Groei. In opdracht van het KGG draagt RVO bij aan het bereiken van klimaatneutraliteit en energieverduurzaming. Duurzame energieproductie, energiebesparing, energie-innovatie, een goed werkende energiemarkt en infrastructuur en het faciliteren bij de transitie van bedrijven naar een koolstofarme economie staan hierbij centraal. In toenemende mate is hierbij sprake van complexe opgaven door verwevenheid van duurzaamheidsdoelen op het gebied van energie, klimaat, mobiliteit, gebouwde omgeving, industrie en regio. Communicatie en intensieve interactie met markt en samenleving is cruciaal, en maakt een groot en groeiend deel van de opdracht uit. Qua financiële instrumenten voert RVO voor KGG onder andere de Stimuleringsregeling Duurzame Energieproductie (SDE+), Investeringssubsidie Duurzame energie en Energiebesparing (ISDE), de regelingen die voortvloeien uit het missie gedreven innovatiebeleid (Topsector Energie (TSE), Missie gedreven Onderzoek, Ontwikkeling en Innovatie (MOOI) en Demonstratie Energie- en Klimaatinnovatie (DEI)) en de Energie-investeringsaftrek (EIA) uit.

Ministerie van Buitenlandse Zaken (BZ)

RVO voert activiteiten uit op de beleidsterreinen van BZ en Buitenlandse Handel & Ontwikkelingssamenwerking (BHOS). Voor het DG Internationale Samenwerking (DGIS) is de expertise en inzet van RVO met name toegespitst op duurzame handel en investeringen, ontwikkeling van de private sector, duurzame productieketens, verbeterd waterbeheer, sanitatie en drinkwater, toegang tot duurzame energie en het tegengaan van klimaatverandering in ontwikkelingslanden. RVO voert voor het DG Buitenlandse Economische Betrekkingen (DG BEB) de opdracht Internationaal Ondernemen uit. Uitgangspunt bij deze opdracht is het bieden van een volledig pakket aan diensten (kennis & regelingen) aan ondernemers, hetgeen hen ondersteunt in alle opeenvolgende stappen die zij nemen bij het realiseren van omzet in dan wel met het buitenland.

Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (VRO)

De opdrachten over de woningmarkt en ruimtelijke ordening die RVO voor BZK uitvoerde, zullen nu in opdracht van het Ministerie van Volkshuisvestiging en Ruimtelijke Ordening worden uitgevoerd.

RVO werkt voor VRO aan opdrachten op het gebied van energiebesparing in de gebouwde omgeving en wonen. Ook voert RVO opdrachten uit in het kader van de beleidsdoelstellingen energietransitie in de gebouwde omgeving, leefbaarheid en bouwkwaliteit, woningmarkt en ruimtelijke ordening en de omgevingswet. RVO werkt ook aan opdrachten in Caribisch Nederland en op Aruba, Curaçao en Sint-Maarten op het gebied van duurzame economische ontwikkeling (financiering, toerisme, landbouw, ondernemerschap stimulering).

Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK)

De verklaring voor de flinke toename van het opdrachtenpakket van BZK aan RVO heeft te maken met de verplaatsing van IMG van EZ naar BZK. RVO werkt voor BZK aan opdrachten op het gebied van de digitale overheid en Groningen. Ook voert RVO opdrachten uit in het kader van de beleidsdoelstellingen openbaar bestuur en democratie. In het kader van beleidsdoelstellingen op het gebied van informatievoorziening naar ondernemers, maatschappelijk verantwoord inkopen en e-overheidsvoorzieningen voert RVO ook opdrachten uit. De opdrachten richten zich met name op het beheer van systemen, zoals onder andere e-facturen en de centrale berichtenbox voor bedrijven en websites zoals het Digitaal Ondernemers Plein en diverse regelhulpen.

Sinds het aantreden van het nieuwe kabinet valt het DG Groningen en Ondergrond niet meer onder de het Ministerie van EZ, maar vallen de opdrachten van Groningen onder BZK. Daarom is het opdrachtenpakket van BZK vanaf 2025 flink toegenomen. De aanvragen tot schadevergoedingen door bodembeweging in het Groningse gasveld worden vanaf 1 juli 2020 afgehandeld door het IMG. Het IMG neemt hiertoe ondersteunende diensten af bij RVO. Deze ondersteunende diensten betreffen o.a. het voeren van de financiële administratie en het inlenen van personeel ten behoeve van de uitvoeringsorganisatie van het IMG. De uitvoeringskosten voor RVO ten behoeve van de ondersteuning van het (Bureau) IMG worden door het IMG jaarlijks in de begroting van het IMG opgenomen. RVO ontvangt van DGGO de benodigde middelen voor het uitvoeren van deze opdracht. Voor het jaar 2025 is dit een raming die is omgeven met de nodige onzekerheden, aangezien er veel onzekere variabelen aanwezig zijn zoals het aantal binnenkomende schademeldingen (voor zowel reguliere als forfaitaire afhandeling), binnenkomende aanvragen voor immateriële schadevergoeding, de waardedalingsregeling, de regelingen duurzaam herstel en aanvullende vaste vergoedingen. In lijn met de meerjarenbegroting van IMG verwacht RVO in 2027 minder werk, maar dit is wel sterk afhankelijk van de ontwikkelingen in de afhandelingen van de komende jaren. Op 1 januari 2023 zijn diverse opdrachten overgeheveld van DG K&E naar DG G&O. De werkzaamheden voor DG G&O dragen bij aan het bereiken van de energietransitie. De grootste opdrachten zijn Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG), Ondersteuning Mijnbouwprojecten (OMP), Commissie Mijnbouwschade en Secretariaat Adviesorganen Mijnbouwwet (SAM).

Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW)

De opdrachten die RVO voor IenW uitvoert zijn samen te vatten in drie maatschappelijke opgaven: (i) transitie naar een circulaire economie, (ii) slimme en groene mobiliteit en (iii) klimaatadaptatie. Voor de transitie naar de circulaire economie (CE) ondersteunt RVO CE-innovaties en circulaire ketenprojecten met kennis, netwerken en middelen. Voor de verduurzaming van  mobiliteit ondersteunt RVO IenW met kennis, instrumenten en netwerken. Daarnaast zijn er op dit thema onder andere stimuleringsregelingen voor de aanschaf van elektrische personenauto’s (voor particulieren), voor de aanleg van walstroom en voor de aanschaf van emissieloze trucks (voor ondernemers). RVO draagt bij aan de verduurzaming van alle modaliteiten (van fiets tot luchtvaart). Aan klimaatadaptatie werkt RVO via de programma’s Water as Leverage en Verbinding Topsector Water en Maritiem. Met het oog op de doelstellingen van het Schone Lucht Akkoord, de Aanpak Stikstof en het Klimaatakkoord stimuleert RVO ook de aanschaf van schone mobiele bouwwerktuigen en bouwvoertuigen. Sommige instrumenten die RVO voor IenW uitvoert zijn generiek van aard en dragen bij aan alle bovengenoemde transities, zoals bijvoorbeeld de MIA\Vamil, GroenBeleggen, Interreg en Horizon Europe. RVO levert op voornoemde thema’s ook monitoringsexpertise.

Tabel 54 Omzet derden (bedragen x € 1.000)
 

Stand Slotwet 2023

1e suppletoire begroting 2024

2025

2026

2027

2028

2029

Europese Unie

3.128

5.041

4.220

4.220

4.220

4.220

4.220

Provincies

21.503

25.757

19.248

16.523

15.538

15.538

14.299

Overig

1.631

1.322

1.275

1.238

1.099

1.085

1.072

Totaal omzet derden

26.262

32.121

24.742

21.981

20.856

20.843

19.591

De omzet derden heeft betrekking op opdrachten voor de Europese Unie, de provincies en een aantal kleinere opdrachtgevers. De opdracht voor de provincies bevat onder andere de omzet voor het Agrarisch Natuur- en Landschapsbeheer, de uitvoering van het Plattelands-ontwikkelingsprogramma 3 (POP3) en het Nationaal strategisch plan van het Ministerie van LVVN.

Toelichting op de lasten

Personele kosten

Door een stijging van de lonen vanwege de nieuwe CAO Rijk stijgen de personele kosten in de begroting 2025 ten opzichte van de begroting 2024. RVO zet actief in op verambtelijking van medewerkers. Daarnaast zal RVO bij een daling in de omvang van het opdrachtenpakket in eerste instantie streven naar een afname van inzet van externe inhuur.

Materiële kosten

De totale begrote materiële kosten voor 2025 blijven nagenoeg gelijk ten opzichte van de begroting 2024. De materiële kosten zijn onder te verdelen in directe en indirecte materiële kosten. De bijdragen aan Shared Service Organisaties (SSO’s) bestaan uit kosten voor producten en diensten van DICTU en het Rijksvastgoedbedrijf voor de huisvestingskosten. Daarnaast zijn automatiseringskosten (niet zijnde DICTU kosten) begroot onder apparaat ICT.

Tabel 55 Kasstroomoverzicht over het jaar 2025 (bedragen x € 1.000)
  

Stand Slotwet 2023

1e suppletoire begroting 2024

2025

2026

2027

2028

2029

1.

Rekening courant RHB 1 januari +  depositorekeningen

184.479

151.076

143.556

137.738

133.738

128.808

124.868

 

+/+ totaal ontvangsten operationele kasstroom

1.102.129

1.258.943

1.263.915

1.236.021

1.106.487

1.078.874

1.061.427

 

-/- totaal uitgaven operationele kasstroom

‒ 1.148.230

‒ 1.267.175

‒ 1.269.585

‒ 1.237.791

‒ 1.107.387

‒ 1.079.774

‒ 1.062.327

2.

Totaal operationele kasstroom

‒ 46.101

‒ 8.232

‒ 5.670

‒ 1.770

‒ 900

‒ 900

‒ 900

 

-/- totaal investeringen

‒ 26.814

‒ 33.700

‒ 15.000

‒ 15.000

‒ 15.000

‒ 15.000

‒ 15.000

 

+/+ totaal boekwaarde desinvesteringen

7.925

0

0

0

0

0

0

3.

Totaal investeringskasstroom

‒ 18.889

‒ 33.700

‒ 15.000

‒ 15.000

‒ 15.000

‒ 15.000

‒ 15.000

 

-/- eenmalige uitkering aan moederdepartement

0

0

0

0

0

0

0

 

+/+ eenmalige storting door moederdepartement

24.047

20.332

20.332

18.270

14.370

13.500

13.500

 

-/- aflossingen op leningen

‒ 15.160

‒ 19.620

‒ 20.480

‒ 20.500

‒ 18.400

‒ 16.540

‒ 15.000

 

+/+ beroep op leenfaciliteit

22.700

33.700

15.000

15.000

15.000

15.000

15.000

4.

Totaal financieringskasstroom

31.587

34.412

14.852

12.770

10.970

11.960

13.500

5.

Rekening courant RHB 31 december + stand  depositorekeningen (=1+2+3+4)

151.076

143.556

137.738

133.738

128.808

124.868

122.468

De investeringen worden gefinancierd via de leenfaciliteit van Ministerie van Financiën. Vanwege hogere investeringsbedragen in de voorgaande jaren, neemt het aflossingsbedrag de komende jaren af. Onder eenmalige storting door moederdepartement zijn de ontvangsten uit het programma Werk aan Uitvoering (WaU), Parlementaire ondervragingscommissie kinderopvangtoeslag (POK) en Parlementaire Enquête COVID opgenomen. De kosten die hiervoor worden gemaakt zijn onderdeel van de totale lasten in de ontwerpbegroting.

Tabel 56 Overzicht doelmaigheidsindicatoren
 

Stand Slotwet 2023

Vastgestelde begroting 2024

2025

2026

2027

2028

2029

Inputindicatoren

       

Verhouding direct/indirect personeel

80%

83%

87%

87%

87%

87%

87%

        

Outputindicatoren

       

Tariefindex in reële termen

100,7%

100%

100%

100%

100%

100%

100%

FTE-totaal (excl. externe inhuur)

5.436

5.400

5.500

5.362

5.200

5.200

5.200

Saldo van baten en lasten (%)

0,7%

0%

0%

0%

0%

0%

0%

        

Kwaliteitsindicatoren

       

Klanttevredenheid

7,6

7,7

7,7

7,7

7,7

7,7

7,7

Gehonoreerde bezwaarschriften

40%

25%

25%

25%

25%

25%

25%

RVO maakt zijn overhead inzichtelijk met de indicator die het percentage geeft van de directe personele kosten als onderdeel van de totale personele kosten. Hoe hoger dit percentage van directe personele kosten, hoe lager de overhead. RVO streeft voor het totaal van de organisatie naar een percentage van 87% (overhead: 13%). De ambtelijke bezetting zal in grote lijnen stabiel blijven in de komende 2 jaar. In eerste instantie verwacht RVO fluctuaties in het opdrachtenpakket op te vangen met externe inhuur. De tariefindex en het saldo van baten en lasten zijn indicatoren die aangeven dat RVO werkt met een kostendekkende begroting40. De klanttevredenheid meet RVO per kwartaal, waarbij gestreefd wordt naar het realiseren van een hoge klanttevredenheid over de jaren heen. RVO streeft er naar maximaal 25% van de ontvangen bezwaarschriften te honoreren.

40

Het saldo van baten en lasten is inclusief de voorgestelde onttrekking uit de POK-/Wau-reserve.

Licence