2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2018 (excl. IS) | 39,1 | 107,1 | 174,8 | 234,7 | 303,9 | |
Beleidsmatige mutaties | ||||||
Rijksbegroting in enge zin | ||||||
Accres tranche 2018 | 31,6 | 31,6 | 31,6 | 31,6 | 31,6 | |
Accres tranche 2019 | 0,0 | 108,4 | 108,4 | 108,4 | 108,4 | |
Accres tranche 2020 | 0,0 | 0,0 | 49,0 | 49,0 | 49,0 | |
Accres tranche 2021 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 36,0 | 36,0 | |
Accres tranche 2022 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 40,2 | |
A2 accreseffect inclusief aanpassing normeringssystematiek gf/pf | 7,0 | 18,0 | 22,0 | 26,0 | 31,0 | |
Bijstelling bcf | – 25,4 | – 24,8 | – 20,6 | – 18,5 | – 16,0 | |
Diversen | – 7,0 | – 3,5 | – 3,5 | – 3,5 | – 3,5 | |
6,2 | 129,7 | 186,9 | 229,0 | 276,7 | ||
Technische mutaties | ||||||
Rijksbegroting in enge zin | ||||||
Accres tranche 2019 | 0,0 | – 165,2 | – 165,2 | – 165,2 | – 165,2 | |
Diversen | – 45,3 | – 29,7 | – 43,1 | – 53,8 | – 64,5 | |
– 45,3 | – 194,9 | – 208,3 | – 219,0 | – 229,7 | ||
Extrapolatie | 466,3 | |||||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2018 | – 39,1 | – 65,3 | – 21,5 | 10,0 | 46,9 | |
Stand Miljoenennota 2019 (subtotaal) | 0,0 | 41,8 | 153,4 | 244,7 | 350,8 | 466,3 |
Totaal Internationale samenwerking | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Stand Miljoenennota 2019 | 0,0 | 41,8 | 153,4 | 244,7 | 350,8 | 466,3 |
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2018 (excl. IS) | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Extrapolatie | 0,0 | |||||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2018 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |
Stand Miljoenennota 2019 (subtotaal) | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Totaal Internationale samenwerking | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Stand Miljoenennota 2019 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Tranche 2018–2023
Het accres kent jaarlijks twee bijstellingsmomenten, Voorjaarsnota en Miljoenennota, en één vaststellingsmoment, bij het Financieel Jaarverslag Rijk. Op basis van dit vastgestelde accrespercentage heeft de afrekening dit voorjaar plaats gevonden. De accressen voor de jaren 2018 e.v. zijn aangepast aan de uitkomsten van de normeringssystematiek. De geraamde accressen voor 2018 en 2019 zijn overgeboekt naar het provinciefonds.
Btw compensatiefonds (BCF)
Het plafond van het BCF is per 2015 gekoppeld aan de accrespercentages zoals deze volgen uit de normeringssystematiek voor het gemeentefonds. Het plafond wordt aangepast voor taakmutaties (zoals decentralisaties) die gepaard gaan met onttrekkingen of toevoegingen aan het BCF. Als het plafond overschreden wordt, komt het verschil ten laste van het gemeentefonds en het provinciefonds. Bij een realisatie lager dan het plafond, komt het verschil ten gunste van het gemeentefonds en het provinciefonds. De toevoeging of onttrekking wordt over het gemeentefonds en het provinciefonds verdeeld conform de aandelen gezamenlijke gemeenten en provincies in het BCF in het gerealiseerde jaar.