Base description which applies to whole site

Financiën

IXB Financiën: Uitgaven

In miljoenen euro

2025

2026

2027

2028

2029

2030

       

Stand Basisstand Miljoenennota

27.662

28.809

11.046

10.026

10.073

0

       

Meevallers

‒ 35

‒ 34

    

Herverzekering leverancierskredieten

7

     

Vrijval middelen

‒ 42

‒ 34

    
       

Tegenvallers

37

18

1

2

2

2

Tegenvaller EIB-EGF

34

17

‒ 2

   

Overige tegenvallers

3

2

3

2

2

2

       

Intensiveringen

90

540

33

18

11

11

Aanvullende Post opvraag Box 3

45

50

    

Inzage Fiscaal Dossier (amendement Omtzigt)

16

9

    

Uitvoeringskosten CBAM

6

5

2

   

Fiscale uitvoeringskosten

5

16

    

ICT uitgaven

5

5

5

5

5

5

Amendement Belangenbehartiger

2

2

2

2

2

2

Aanvullende Post opvraag Toeslagen Herstel

 

445

20

8

  

Overige intensiveringen

11

9

4

3

3

3

       

Ombuigingen

‒ 81

‒ 84

‒ 53

‒ 48

‒ 48

‒ 48

Ombuiging nog onverdeeld

‒ 10

‒ 15

‒ 14

‒ 9

‒ 9

‒ 9

Ombuiging Belastingdienst

‒ 25

‒ 29

    

Dekking amendement t.b.v. OCW-begroting

‒ 38

‒ 38

‒ 38

‒ 38

‒ 38

‒ 38

Overige ombuigingen

‒ 9

‒ 3

‒ 1

‒ 1

‒ 1

‒ 1

       

Kasschuiven

‒ 590

‒ 371

591

371

  

Kasschuif Wereldbank

329

‒ 329

    

Kasschuiven scan en detectie

‒ 20

12

 

8

  

Kasschuiven Toeslagen Herstel

‒ 892

‒ 60

591

362

  

Overige kasschuiven

‒ 7

7

    
       

Overboekingen met andere begrotingen

35

10

35

35

127

197

Overboekingen BCF

16

6

6

5

4

4

Naleving sancties

4

3

27

27

27

27

Wereldbank

    

95

165

Overige overboekingen met andere begrotingen

15

0

3

3

2

2

       

Kadercorrecties

 

1

0

0

0

0

Afschaffen criterium samengestelde gezinnen

 

1

0

0

0

0

       

Loonbijstelling

188

183

179

177

176

176

Loonbijstelling

188

183

179

177

176

176

       

Prijsbijstelling

47

32

27

20

19

19

Prijsbijstelling

47

32

27

20

19

19

       

Eindejaarsmarge

309

     

Doorgeschoven middelen Toeslagen Herstel 2024

289

     

Eindejaarsmarge

19

     
       

Extrapolatie

     

9.882

Extrapolatie

     

9.882

       

Technisch

22

24

24

18

12

12

Desalderingen

22

24

24

18

12

12

Overig technisch

0

0

0

0

0

0

       

Niet-kaderrelevant

3.092

73

70

77

76

71

Reservering kapitaalstorting TenneT Duitsland

3.000

     

Belasting- en invorderingsrente

92

73

70

77

76

71

Overig niet-kaderrelevant

0

0

0

0

0

0

       

Stand Voorjaarsnota

30.776

29.201

11.952

10.695

10.448

10.322

IXB Financiën: Ontvangsten

In miljoenen euro

2025

2026

2027

2028

2029

2030

       

Stand Basisstand Miljoenennota

3.658

4.426

4.665

4.582

4.561

0

       

Meevallers

23

15

    

Meevaller niet-belastingontvangsten

15

15

    

Herverzekering leverancierskredieten

8

     
       

Generaal dossier

55

10

50

15

20

20

Dividenden staatsdeelnemingen

55

10

50

15

20

20

       

Extrapolatie

     

4.565

Extrapolatie

     

4.565

       

Technisch

22

24

24

18

12

12

Desalderingen

22

24

24

18

12

12

       

Niet-kaderrelevant

154

‒ 438

‒ 219

‒ 151

69

97

Verkoop aandelen ABN AMRO

410

     

Belasting- en invorderingsrente

125

95

116

123

137

135

Premieontvangsten garantie TenneT Nederland

3

33

75

115

157

188

Schaderestituties ekv

‒ 5

‒ 5

‒ 5

‒ 5

‒ 5

‒ 5

Renteontvangsten lening Griekenland

‒ 9

‒ 10

‒ 5

‒ 2

1

1

Renteontvangsten lening TenneT

‒ 115

‒ 159

‒ 13

   

Dividenden financiële staatsdeelnemingen

‒ 254

‒ 232

‒ 227

‒ 222

‒ 222

‒ 222

Aflossing lening Griekenland

 

‒ 160

‒ 160

‒ 160

  

Overig niet-kaderrelevant

0

0

0

0

0

0

       

Stand Voorjaarsnota

3.913

4.037

4.520

4.464

4.662

4.695

Uitgaven

Meevallers

Herverzekering leverancierskredieten

De uitgaven (uitvoeringskosten en schade-uitkeringen) en ontvangsten (premie en schaderestitutie) van de herverzekering leverancierskredieten vallen hoger uit. Per saldo is er sprake van een meevaller van circa 1 miljoen euro (door 8 miljoen euro hogere ontvangsten tegenover 7 miljoen hogere uitgaven).

Vrijval middelen

Een deel (circa 75 miljoen euro in totaal) van het budget op artikel 10 (nog onverdeeld) en 1 (Belastingen) in 2025 en 2026 wordt naar verwachting niet besteed en valt daarom vrij voor het generale beeld.

Tegenvallers

Tegenvaller EIB-EGF

Dit betreft een corona gerelateerde tegenvaller van 49 miljoen euro bij het pan-Europees garantiefonds (EGF) van de European Investment Bank (EIB). De allocatieperiode voor de producten in het fonds is afgelopen, waardoor het EGF nu in een fase zit waarin de garanties ingeroepen kunnen worden. Omdat de investeringen onder het garantiefonds een hoog risicoprofiel hebben, is een verliesraming opgenomen. De betalingen voor 2025 en 2026 vallen naar schatting hoger uit dan eerder verondersteld.

Overige tegenvallers

Dit betreft meerdere beperkte tegenvallers waaronder hogere kosten voor multibanking.

Intensiveringen

Aanvullende Post opvraag box 3

Voor de uitvoering van rechtsherstel en overbruggingswetgeving van box 3 zijn er middelen gereserveerd op de Aanvullende Post (AP). Deze worden dit voorjaar gedeeltelijk (95 miljoen euro in totaal) overgeheveld naar artikel 1 (Belastingen).

Inzage Fiscaal Dossier (amendement Omtzigt)

Het amendement Omtzigt voorziet in een recht op inzage in het eigen fiscale dossier. Ten behoeve van de uitvoering hiervan wordt 25 miljoen euro gereserveerd.  Het amendement is gericht op voldoen aan artikel 66a van het Algemene wet inzake rijksbelastingen (AWR), dat op 31 december 2025 van kracht wordt.

Uitvoeringskosten CBAM

Het Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM) treedt vanaf 1 januari 2026 in werking, dit is een Europese verordening die de EU inzet om de CO2-uitstoot die is vrijgekomen bij de productie van bepaalde goederen buiten de EU, aan de grens te corrigeren. De CBAM brengt uitvoeringskosten mee voor de Douane en de Nederlandse Emissieautoriteit (circa 13 miljoen euro in totaal). In afwachting van de uitwerking van Europese uitvoeringswetgeving worden er voor nu incidentele middelen geboekt.

Fiscale uitvoeringskosten

Betreft extra middelen voor de Belastingdienst voor uitvoeringskosten van diverse fiscale wet- en regelgeving (circa 21 miljoen euro in totaal).

ICT uitgaven

Vanwege diverse ontwikkelingen op ICT-gebied, marktwerking en bijdrage aan Shared service organisaties (SSO’s) zijn er hogere ICT-uitgaven (structureel 5 miljoen euro).

Amendement Belangenbehartiger

Om invulling te geven aan het amendement van Dijk en Grinwis wordt structureel 2 miljoen euro extra beschikbaar gesteld aan de Belangenbehartiger voor Belastingplichtigen en Toeslaggerechtigden. De dekking voor dit amendement komt vanaf de reservering hiervoor op de Aanvullende Post.

Aanvullende Post opvraag Toeslagen Herstel

Ten behoeve van verschillende onderdelen van de hersteloperatie Toeslagen wordt er een beroep gedaan op de reservering op de AP van 473 miljoen euro in totaal. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om middelen voor de compensatie van aanvullende schade. Het gaat om onderdelen waarvoor eerder al een reservering is gemaakt in afwachting van definitieve besluitvorming. Op basis van de actuele inzichten inzake aantallen, bedragen, nu adequaat geachte aannames en gekozen richting is de verwachting dat op dit moment niet meer budget benodigd is dan het huidige totaalbudget van 11,7 miljard euro dat meerjarig voor de hersteloperatie beschikbaar is.

Overige intensiveringen

Betreft meerdere kleinere intensiveringen waaronder een hogere bijdrage aan het Nationale Cybersecurity Centrum en hogere kosten voor schatkistbankieren. Daarnaast betreft dit middelen voor de Belastingdienst, Toeslagen en het kerndepartement in het kader van Informatiehuishouding op orde (IOO).

Ombuigingen

Ombuiging nog onverdeeld

Dit betreft de inzet van middelen vanuit artikel 10 (nog onverdeeld) ter dekking van diverse tegenvallers en intensiveringen.

Ombuiging Belastingdienst

De beschikbare ruimte van circa 54 miljoen euro binnen de Belastingdienst wordt onder andere ingezet voor de noodzakelijke intensiveringen voor inzage fiscaal dossier en fiscale uitvoeringskosten.

Dekking amendement t.b.v. OCW-begroting

De dekking voor het amendement Bontenbal c.s. is verspreid over meerdere begrotingen. De begroting van Financiën is structureel verlaagd met 38 miljoen euro ten behoeve van het terugdraaien of verlagen van verschillende onderwijsbezuinigingen uit het HLA. Dit wordt gedekt binnen artikel 1.

Overige ombuigingen

Diverse beperkte knelpunten op de Financiën begroting worden binnen de bestaande budgetten ingepast door om te buigen op voornamelijk eigen personeel. Verder betreft dit de overheveling van bestaande budgetten vanuit artikel 10 in het kader van IOO naar de directoraten-generaal.

Kasschuiven

Kasschuif Wereldbank

Dit betreft een aanpassing van het kasritme van de International Development Association (IDA) bijdragen aan de Wereldbank. De geplande betalingen van circa 330 miljoen euro in 2026 worden al bijgedragen in 2025.

Kasschuiven scan en detectie

Dit betreft twee kasschuiven t.b.v. de aanschaf van scan-en detectiematerialen door de Douane. Een onderdeel hiervan is de vervangingsopgave van scan-en-detectiemateriaal voor het realiseren van afbouw van het gebruik van elektronica uit landen met een offensief cyberprogramma.

Kasschuiven Toeslagen Herstel

In het kader van realistisch ramen worden middelen voor Toeslagen Herstel geschoven naar 2027 en 2028. Dit betreft 892 miljoen euro uit 2025 en 60 miljoen euro uit 2026. Het moment van uitvoering van onder andere de compensatie van aanvullende schade valt later dan eerder verondersteld.

Overige kasschuiven

Dit betreft de kasschuiven voor vernieuwing van het Treasury Management System (TMS) en voor Informatiehuishouding op orde (IOO).

Overboekingen met andere begrotingen

Overboekingen BCF

Dit betreft verschillende overboekingen van andere begrotingen naar het Btw-compensatiefonds (BCF).

Naleving sancties

Er wordt structureel 36,5 miljoen euro vrijgemaakt voor versterken van de sanctie naleving in Nederland. Deze middelen zijn toegevoegd aan de begroting van BZ, als coördinerend departement. Met deze middelen wordt onder andere een Centraal Meldpunt Sancties opgericht, waarbij BZ, Financiën, JenV en EZ bij zijn betrokken. Ook wordt hieruit structureel 27 miljoen euro overgeboekt naar Financiën voor het continueren van de inzet van de Douane en de FIOD.

Wereldbank

Dit betreft extra middelen ten gunste van de IDA-bijdrage aan de Wereldbank, overgeheveld vanuit de begroting van BHO. De IDA-bijdrage valt onder het ODA-budget.

Overige overboekingen met andere begrotingen

Dit betreft verschillende beperkte overboekingen met andere begrotingen.

Kadercorrecties

Afschaffen criterium samengestelde gezinnen

De vereenvoudiging in het toeslagpartnerschap door het afschaffen van het criterium samengestelde gezinnen per 2027 leidt tot incidentele uitvoeringskosten in 2026 (1 miljoen euro). Structureel leidt de maatregel tot een beperkte besparing (0,4 miljoen euro).

Loonbijstelling

De tranche 2025 van de loonbijstelling wordt toegevoegd aan de begroting van Financiën.

Prijsbijstelling

Er wordt 50% van de prijsbijstelling tranche 2025 uitgekeerd. Het restant wordt ingezet ter dekking van rijksbrede problematiek.

Eindejaarsmarge

Doorgeschoven middelen Toeslagen Herstel 2024

De programmamiddelen voor Toeslagen Herstel in 2024 zijn niet volledig besteed. De uitvoering van enkele regelingen verloopt minder snel dan eerder verondersteld. Deze middelen (289 miljoen euro) worden toegevoegd aan het budget in 2025. De verwachting is dat deze middelen in latere jaren nodig zijn om mensen die gedupeerd zijn door de problemen met toeslagen te kunnen compenseren.

Eindejaarsmarge

De eindejaarsmarge 2024 van 19 miljoen euro wordt toegevoegd aan de begroting van Financiën.

Extrapolatie

Met de extrapolatie wordt de begrotingsstand in het extrapolatiejaar 2030 (t+5) toegevoegd aan de begroting van Financiën.

Technisch

Desalderingen

Dit betreft een totaal van meerdere desalderingen waaronder voor apparaat en geleverde diensten aan het ODC (Overheids Data Centrum). Hiertegenover staan evenredige ontvangsten.

Overig technisch

Dit betreft enkele technische mutaties die per saldo op nul sluiten.

Niet-kaderrelevant

Reservering kapitaalstorting TenneT Duitsland

In totaal is een reservering van 7,3 miljard euro voor kapitaalstortingen in TenneT Duitsland opgenomen. Hiervan is 3,0 miljard euro opgenomen op de Financiënbegroting en is de overige 4,3 miljard euro op de Aanvullende Post gereserveerd. De gehele reservering moet worden gezien als een last resort maatregel, die zal worden gebruikt in het onverwachte geval dat de deelname van private investeerders niet voldoende is om de gehele kapitaalbehoefte in te vullen of indien de schuldherstructurering tot onaanvaardbare kosten leidt. Het kabinet acht een deelname van private investeerders in TenneT Duitsland de beste structurele oplossing voor het invullen van de kapitaalbehoefte van TenneT Duitsland.

Belasting- en invorderingsrente

De raming van de belasting- en invorderingsrente wordt geactualiseerd naar aanleiding van de nieuwe raming van de korte rente uit het CEP van CPB en de realisatiecijfers uit 2024. Verder wordt er in 2025 23 miljoen euro aan rentevergoedingen geraamd in verband met het dossier Sondervermögen (oordeel van de Hoge Raad dat een groot Duits vastgoedfonds niet belastingplichtig is in Nederland en daarom geen winstbelasting hoefde te betalen).

Overig niet-kaderrelevant

Dit betreft enkele niet-kaderrelevante mutaties die per saldo op nul sluiten.

Ontvangsten

Meevallers

Meevaller niet-belastingontvangsten

Dit betreft een meevaller (30 miljoen euro in totaal) die voortkomt uit de bijstelling van de raming van de niet-belastingontvangsten (boetes en schikkingen), deze meevaller wordt afgedragen aan het generale beeld.

Herverzekering leverancierskredieten

De uitgaven (uitvoeringskosten en schade-uitkeringen) en ontvangsten (premie en schaderestitutie) van de herverzekering leverancierskredieten vallen hoger uit. Per saldo is er sprake van een meevaller van circa 1 miljoen euro (door 8 miljoen euro hogere ontvangsten tegenover 7 miljoen euro hogere uitgaven).

Generaal dossier

Dividenden staatsdeelnemingen

De dividendraming van de niet-financiële staatsdeelnemingen wordt aangepast als gevolg van de huidige marktomstandigheden. Er worden per saldo hogere autonome ontvangsten verwacht. Onder meer de winst van Schiphol valt de komende jaren hoger uit dan was geraamd in de begroting. Wel is het dividenduitkeringspercentage van Schiphol verlaagd om Schiphol, gegeven haar grote investeringsagenda, een gezonde financiële positie te laten behouden.

Extrapolatie

Met de extrapolatie wordt de begrotingsstand in het extrapolatiejaar 2030 (t+5) toegevoegd aan de begroting van Financiën.

Technisch

Desalderingen

Dit betreft een totaal van meerdere desalderingen waaronder voor apparaat en geleverde diensten aan het ODC (Overheids Data Centrum). Hiertegenover staan evenredige uitgaven.

Niet-kaderrelevant

Verkoop aandelen ABN AMRO

De Staat bouwt, via NL Financial Investments (NLFI), haar belang in ABN AMRO af. De verwachte ontvangsten nemen met 410 miljoen euro toe als gevolg van de verkoop van aandelen ABN AMRO door de Staat.

Belasting- en invorderingsrente

De raming van de belasting- en invorderingsrente wordt geactualiseerd naar aanleiding van de nieuwe raming van de korte rente uit het CEP van het CPB en de realisatiecijfers uit 2024. Daarnaast betreft dit een beleidsmatige aanpassing met betrekking tot de belastingrente bij de erfbelasting.

Premieontvangsten garantie TenneT Nederland

De Staat ontvangt als garantieverstrekker een garantiepremie voor het verstrekken van de garantie aan TenneT Nederland. De premie wordt betaald over alle schuld die TenneT nieuw heeft aangetrokken onder de garantie en is gelijkgesteld aan het verwachte financieringsvoordeel dat TenneT krijgt door het verstrekken van de garantie.

Schaderestituties ekv

De raming voor de schaderestituties exportkredietverzekeringen (ekv) wordt structureel met 5 miljoen euro naar beneden bijgesteld. Dit komt doordat de ekv een vraaggestuurd instrument is. Op basis van daadwerkelijk opgelopen (niet-definitieve) schades en de inzet op het verhalen van de schade bij tegenpartijen kan de uiteindelijke stand van de recuperaties afwijken van de ramingen.

Renteontvangsten lening Griekenland

Op basis van de meest recente renteramingen van het CPB en de bijstelling van de aflossing van de lening worden de verwachte renteontvangsten van de lening aan Griekenland bijgesteld.

Renteontvangsten lening TenneT

De raming van de renteontvangsten op de lening aan TenneT wordt bijgesteld aan de hand van de meest recente inzichten ten aanzien van het betaalritme waarmee TenneT de rente op leningsfaciliteit voldoet en de hoogte van de rente.

Dividenden financiële staatsdeelnemingen

De dividendraming wordt aangepast naar de meest recente informatie over het verwachte dividend van de financiële staatsdeelnemingen. De realisatie valt lager uit dan geraamd door de afbouw van het belang in ABN AMRO16, hierdoor wordt over minder aandelen dividend ontvangen.

Aflossing lening Griekenland

De raming voor de aflossing van de lening Griekenland wordt bijgesteld. In 2024 heeft Griekenland een deel van de uitstaande leningen onder de Greek Loan Facility vervroegd afgelost. Het afgeloste bedrag staat gelijk aan de voorziene aflossing voor 2026, 2027 en 2028, waardoor in deze jaren niet zal worden afgelost.

Overig niet-kaderrelevant

Dit betreft enkele niet-kaderrelevante mutaties die per saldo op nul sluiten.

Licence