In miljoenen euro | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Basisstand Miljoenennota | 27.662 | 28.809 | 11.046 | 10.026 | 10.073 | 0 |
Meevallers | ‒ 35 | ‒ 34 | ||||
Herverzekering leverancierskredieten | 7 | |||||
Vrijval middelen | ‒ 42 | ‒ 34 | ||||
Tegenvallers | 37 | 18 | 1 | 2 | 2 | 2 |
Tegenvaller EIB-EGF | 34 | 17 | ‒ 2 | |||
Overige tegenvallers | 3 | 2 | 3 | 2 | 2 | 2 |
Intensiveringen | 90 | 540 | 33 | 18 | 11 | 11 |
Aanvullende Post opvraag Box 3 | 45 | 50 | ||||
Inzage Fiscaal Dossier (amendement Omtzigt) | 16 | 9 | ||||
Uitvoeringskosten CBAM | 6 | 5 | 2 | |||
Fiscale uitvoeringskosten | 5 | 16 | ||||
ICT uitgaven | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Amendement Belangenbehartiger | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
Aanvullende Post opvraag Toeslagen Herstel | 445 | 20 | 8 | |||
Overige intensiveringen | 11 | 9 | 4 | 3 | 3 | 3 |
Ombuigingen | ‒ 81 | ‒ 84 | ‒ 53 | ‒ 48 | ‒ 48 | ‒ 48 |
Ombuiging nog onverdeeld | ‒ 10 | ‒ 15 | ‒ 14 | ‒ 9 | ‒ 9 | ‒ 9 |
Ombuiging Belastingdienst | ‒ 25 | ‒ 29 | ||||
Dekking amendement t.b.v. OCW-begroting | ‒ 38 | ‒ 38 | ‒ 38 | ‒ 38 | ‒ 38 | ‒ 38 |
Overige ombuigingen | ‒ 9 | ‒ 3 | ‒ 1 | ‒ 1 | ‒ 1 | ‒ 1 |
Kasschuiven | ‒ 590 | ‒ 371 | 591 | 371 | ||
Kasschuif Wereldbank | 329 | ‒ 329 | ||||
Kasschuiven scan en detectie | ‒ 20 | 12 | 8 | |||
Kasschuiven Toeslagen Herstel | ‒ 892 | ‒ 60 | 591 | 362 | ||
Overige kasschuiven | ‒ 7 | 7 | ||||
Overboekingen met andere begrotingen | 35 | 10 | 35 | 35 | 127 | 197 |
Overboekingen BCF | 16 | 6 | 6 | 5 | 4 | 4 |
Naleving sancties | 4 | 3 | 27 | 27 | 27 | 27 |
Wereldbank | 95 | 165 | ||||
Overige overboekingen met andere begrotingen | 15 | 0 | 3 | 3 | 2 | 2 |
Kadercorrecties | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Afschaffen criterium samengestelde gezinnen | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Loonbijstelling | 188 | 183 | 179 | 177 | 176 | 176 |
Loonbijstelling | 188 | 183 | 179 | 177 | 176 | 176 |
Prijsbijstelling | 47 | 32 | 27 | 20 | 19 | 19 |
Prijsbijstelling | 47 | 32 | 27 | 20 | 19 | 19 |
Eindejaarsmarge | 309 | |||||
Doorgeschoven middelen Toeslagen Herstel 2024 | 289 | |||||
Eindejaarsmarge | 19 | |||||
Extrapolatie | 9.882 | |||||
Extrapolatie | 9.882 | |||||
Technisch | 22 | 24 | 24 | 18 | 12 | 12 |
Desalderingen | 22 | 24 | 24 | 18 | 12 | 12 |
Overig technisch | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Niet-kaderrelevant | 3.092 | 73 | 70 | 77 | 76 | 71 |
Reservering kapitaalstorting TenneT Duitsland | 3.000 | |||||
Belasting- en invorderingsrente | 92 | 73 | 70 | 77 | 76 | 71 |
Overig niet-kaderrelevant | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand Voorjaarsnota | 30.776 | 29.201 | 11.952 | 10.695 | 10.448 | 10.322 |
In miljoenen euro | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Basisstand Miljoenennota | 3.658 | 4.426 | 4.665 | 4.582 | 4.561 | 0 |
Meevallers | 23 | 15 | ||||
Meevaller niet-belastingontvangsten | 15 | 15 | ||||
Herverzekering leverancierskredieten | 8 | |||||
Generaal dossier | 55 | 10 | 50 | 15 | 20 | 20 |
Dividenden staatsdeelnemingen | 55 | 10 | 50 | 15 | 20 | 20 |
Extrapolatie | 4.565 | |||||
Extrapolatie | 4.565 | |||||
Technisch | 22 | 24 | 24 | 18 | 12 | 12 |
Desalderingen | 22 | 24 | 24 | 18 | 12 | 12 |
Niet-kaderrelevant | 154 | ‒ 438 | ‒ 219 | ‒ 151 | 69 | 97 |
Verkoop aandelen ABN AMRO | 410 | |||||
Belasting- en invorderingsrente | 125 | 95 | 116 | 123 | 137 | 135 |
Premieontvangsten garantie TenneT Nederland | 3 | 33 | 75 | 115 | 157 | 188 |
Schaderestituties ekv | ‒ 5 | ‒ 5 | ‒ 5 | ‒ 5 | ‒ 5 | ‒ 5 |
Renteontvangsten lening Griekenland | ‒ 9 | ‒ 10 | ‒ 5 | ‒ 2 | 1 | 1 |
Renteontvangsten lening TenneT | ‒ 115 | ‒ 159 | ‒ 13 | |||
Dividenden financiële staatsdeelnemingen | ‒ 254 | ‒ 232 | ‒ 227 | ‒ 222 | ‒ 222 | ‒ 222 |
Aflossing lening Griekenland | ‒ 160 | ‒ 160 | ‒ 160 | |||
Overig niet-kaderrelevant | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Stand Voorjaarsnota | 3.913 | 4.037 | 4.520 | 4.464 | 4.662 | 4.695 |
Uitgaven
Meevallers
Herverzekering leverancierskredieten
De uitgaven (uitvoeringskosten en schade-uitkeringen) en ontvangsten (premie en schaderestitutie) van de herverzekering leverancierskredieten vallen hoger uit. Per saldo is er sprake van een meevaller van circa 1 miljoen euro (door 8 miljoen euro hogere ontvangsten tegenover 7 miljoen hogere uitgaven).
Vrijval middelen
Een deel (circa 75 miljoen euro in totaal) van het budget op artikel 10 (nog onverdeeld) en 1 (Belastingen) in 2025 en 2026 wordt naar verwachting niet besteed en valt daarom vrij voor het generale beeld.
Tegenvallers
Tegenvaller EIB-EGF
Dit betreft een corona gerelateerde tegenvaller van 49 miljoen euro bij het pan-Europees garantiefonds (EGF) van de European Investment Bank (EIB). De allocatieperiode voor de producten in het fonds is afgelopen, waardoor het EGF nu in een fase zit waarin de garanties ingeroepen kunnen worden. Omdat de investeringen onder het garantiefonds een hoog risicoprofiel hebben, is een verliesraming opgenomen. De betalingen voor 2025 en 2026 vallen naar schatting hoger uit dan eerder verondersteld.
Overige tegenvallers
Dit betreft meerdere beperkte tegenvallers waaronder hogere kosten voor multibanking.
Intensiveringen
Aanvullende Post opvraag box 3
Voor de uitvoering van rechtsherstel en overbruggingswetgeving van box 3 zijn er middelen gereserveerd op de Aanvullende Post (AP). Deze worden dit voorjaar gedeeltelijk (95 miljoen euro in totaal) overgeheveld naar artikel 1 (Belastingen).
Inzage Fiscaal Dossier (amendement Omtzigt)
Het amendement Omtzigt voorziet in een recht op inzage in het eigen fiscale dossier. Ten behoeve van de uitvoering hiervan wordt 25 miljoen euro gereserveerd. Het amendement is gericht op voldoen aan artikel 66a van het Algemene wet inzake rijksbelastingen (AWR), dat op 31 december 2025 van kracht wordt.
Uitvoeringskosten CBAM
Het Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM) treedt vanaf 1 januari 2026 in werking, dit is een Europese verordening die de EU inzet om de CO2-uitstoot die is vrijgekomen bij de productie van bepaalde goederen buiten de EU, aan de grens te corrigeren. De CBAM brengt uitvoeringskosten mee voor de Douane en de Nederlandse Emissieautoriteit (circa 13 miljoen euro in totaal). In afwachting van de uitwerking van Europese uitvoeringswetgeving worden er voor nu incidentele middelen geboekt.
Fiscale uitvoeringskosten
Betreft extra middelen voor de Belastingdienst voor uitvoeringskosten van diverse fiscale wet- en regelgeving (circa 21 miljoen euro in totaal).
ICT uitgaven
Vanwege diverse ontwikkelingen op ICT-gebied, marktwerking en bijdrage aan Shared service organisaties (SSO’s) zijn er hogere ICT-uitgaven (structureel 5 miljoen euro).
Amendement Belangenbehartiger
Om invulling te geven aan het amendement van Dijk en Grinwis wordt structureel 2 miljoen euro extra beschikbaar gesteld aan de Belangenbehartiger voor Belastingplichtigen en Toeslaggerechtigden. De dekking voor dit amendement komt vanaf de reservering hiervoor op de Aanvullende Post.
Aanvullende Post opvraag Toeslagen Herstel
Ten behoeve van verschillende onderdelen van de hersteloperatie Toeslagen wordt er een beroep gedaan op de reservering op de AP van 473 miljoen euro in totaal. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om middelen voor de compensatie van aanvullende schade. Het gaat om onderdelen waarvoor eerder al een reservering is gemaakt in afwachting van definitieve besluitvorming. Op basis van de actuele inzichten inzake aantallen, bedragen, nu adequaat geachte aannames en gekozen richting is de verwachting dat op dit moment niet meer budget benodigd is dan het huidige totaalbudget van 11,7 miljard euro dat meerjarig voor de hersteloperatie beschikbaar is.
Overige intensiveringen
Betreft meerdere kleinere intensiveringen waaronder een hogere bijdrage aan het Nationale Cybersecurity Centrum en hogere kosten voor schatkistbankieren. Daarnaast betreft dit middelen voor de Belastingdienst, Toeslagen en het kerndepartement in het kader van Informatiehuishouding op orde (IOO).
Ombuigingen
Ombuiging nog onverdeeld
Dit betreft de inzet van middelen vanuit artikel 10 (nog onverdeeld) ter dekking van diverse tegenvallers en intensiveringen.
Ombuiging Belastingdienst
De beschikbare ruimte van circa 54 miljoen euro binnen de Belastingdienst wordt onder andere ingezet voor de noodzakelijke intensiveringen voor inzage fiscaal dossier en fiscale uitvoeringskosten.
Dekking amendement t.b.v. OCW-begroting
De dekking voor het amendement Bontenbal c.s. is verspreid over meerdere begrotingen. De begroting van Financiën is structureel verlaagd met 38 miljoen euro ten behoeve van het terugdraaien of verlagen van verschillende onderwijsbezuinigingen uit het HLA. Dit wordt gedekt binnen artikel 1.
Overige ombuigingen
Diverse beperkte knelpunten op de Financiën begroting worden binnen de bestaande budgetten ingepast door om te buigen op voornamelijk eigen personeel. Verder betreft dit de overheveling van bestaande budgetten vanuit artikel 10 in het kader van IOO naar de directoraten-generaal.
Kasschuiven
Kasschuif Wereldbank
Dit betreft een aanpassing van het kasritme van de International Development Association (IDA) bijdragen aan de Wereldbank. De geplande betalingen van circa 330 miljoen euro in 2026 worden al bijgedragen in 2025.
Kasschuiven scan en detectie
Dit betreft twee kasschuiven t.b.v. de aanschaf van scan-en detectiematerialen door de Douane. Een onderdeel hiervan is de vervangingsopgave van scan-en-detectiemateriaal voor het realiseren van afbouw van het gebruik van elektronica uit landen met een offensief cyberprogramma.
Kasschuiven Toeslagen Herstel
In het kader van realistisch ramen worden middelen voor Toeslagen Herstel geschoven naar 2027 en 2028. Dit betreft 892 miljoen euro uit 2025 en 60 miljoen euro uit 2026. Het moment van uitvoering van onder andere de compensatie van aanvullende schade valt later dan eerder verondersteld.
Overige kasschuiven
Dit betreft de kasschuiven voor vernieuwing van het Treasury Management System (TMS) en voor Informatiehuishouding op orde (IOO).
Overboekingen met andere begrotingen
Overboekingen BCF
Dit betreft verschillende overboekingen van andere begrotingen naar het Btw-compensatiefonds (BCF).
Naleving sancties
Er wordt structureel 36,5 miljoen euro vrijgemaakt voor versterken van de sanctie naleving in Nederland. Deze middelen zijn toegevoegd aan de begroting van BZ, als coördinerend departement. Met deze middelen wordt onder andere een Centraal Meldpunt Sancties opgericht, waarbij BZ, Financiën, JenV en EZ bij zijn betrokken. Ook wordt hieruit structureel 27 miljoen euro overgeboekt naar Financiën voor het continueren van de inzet van de Douane en de FIOD.
Wereldbank
Dit betreft extra middelen ten gunste van de IDA-bijdrage aan de Wereldbank, overgeheveld vanuit de begroting van BHO. De IDA-bijdrage valt onder het ODA-budget.
Overige overboekingen met andere begrotingen
Dit betreft verschillende beperkte overboekingen met andere begrotingen.
Kadercorrecties
Afschaffen criterium samengestelde gezinnen
De vereenvoudiging in het toeslagpartnerschap door het afschaffen van het criterium samengestelde gezinnen per 2027 leidt tot incidentele uitvoeringskosten in 2026 (1 miljoen euro). Structureel leidt de maatregel tot een beperkte besparing (0,4 miljoen euro).
Loonbijstelling
De tranche 2025 van de loonbijstelling wordt toegevoegd aan de begroting van Financiën.
Prijsbijstelling
Er wordt 50% van de prijsbijstelling tranche 2025 uitgekeerd. Het restant wordt ingezet ter dekking van rijksbrede problematiek.
Eindejaarsmarge
Doorgeschoven middelen Toeslagen Herstel 2024
De programmamiddelen voor Toeslagen Herstel in 2024 zijn niet volledig besteed. De uitvoering van enkele regelingen verloopt minder snel dan eerder verondersteld. Deze middelen (289 miljoen euro) worden toegevoegd aan het budget in 2025. De verwachting is dat deze middelen in latere jaren nodig zijn om mensen die gedupeerd zijn door de problemen met toeslagen te kunnen compenseren.
Eindejaarsmarge
De eindejaarsmarge 2024 van 19 miljoen euro wordt toegevoegd aan de begroting van Financiën.
Extrapolatie
Met de extrapolatie wordt de begrotingsstand in het extrapolatiejaar 2030 (t+5) toegevoegd aan de begroting van Financiën.
Technisch
Desalderingen
Dit betreft een totaal van meerdere desalderingen waaronder voor apparaat en geleverde diensten aan het ODC (Overheids Data Centrum). Hiertegenover staan evenredige ontvangsten.
Overig technisch
Dit betreft enkele technische mutaties die per saldo op nul sluiten.
Niet-kaderrelevant
Reservering kapitaalstorting TenneT Duitsland
In totaal is een reservering van 7,3 miljard euro voor kapitaalstortingen in TenneT Duitsland opgenomen. Hiervan is 3,0 miljard euro opgenomen op de Financiënbegroting en is de overige 4,3 miljard euro op de Aanvullende Post gereserveerd. De gehele reservering moet worden gezien als een last resort maatregel, die zal worden gebruikt in het onverwachte geval dat de deelname van private investeerders niet voldoende is om de gehele kapitaalbehoefte in te vullen of indien de schuldherstructurering tot onaanvaardbare kosten leidt. Het kabinet acht een deelname van private investeerders in TenneT Duitsland de beste structurele oplossing voor het invullen van de kapitaalbehoefte van TenneT Duitsland.
Belasting- en invorderingsrente
De raming van de belasting- en invorderingsrente wordt geactualiseerd naar aanleiding van de nieuwe raming van de korte rente uit het CEP van CPB en de realisatiecijfers uit 2024. Verder wordt er in 2025 23 miljoen euro aan rentevergoedingen geraamd in verband met het dossier Sondervermögen (oordeel van de Hoge Raad dat een groot Duits vastgoedfonds niet belastingplichtig is in Nederland en daarom geen winstbelasting hoefde te betalen).
Overig niet-kaderrelevant
Dit betreft enkele niet-kaderrelevante mutaties die per saldo op nul sluiten.
Ontvangsten
Meevallers
Meevaller niet-belastingontvangsten
Dit betreft een meevaller (30 miljoen euro in totaal) die voortkomt uit de bijstelling van de raming van de niet-belastingontvangsten (boetes en schikkingen), deze meevaller wordt afgedragen aan het generale beeld.
Herverzekering leverancierskredieten
De uitgaven (uitvoeringskosten en schade-uitkeringen) en ontvangsten (premie en schaderestitutie) van de herverzekering leverancierskredieten vallen hoger uit. Per saldo is er sprake van een meevaller van circa 1 miljoen euro (door 8 miljoen euro hogere ontvangsten tegenover 7 miljoen euro hogere uitgaven).
Generaal dossier
Dividenden staatsdeelnemingen
De dividendraming van de niet-financiële staatsdeelnemingen wordt aangepast als gevolg van de huidige marktomstandigheden. Er worden per saldo hogere autonome ontvangsten verwacht. Onder meer de winst van Schiphol valt de komende jaren hoger uit dan was geraamd in de begroting. Wel is het dividenduitkeringspercentage van Schiphol verlaagd om Schiphol, gegeven haar grote investeringsagenda, een gezonde financiële positie te laten behouden.
Extrapolatie
Met de extrapolatie wordt de begrotingsstand in het extrapolatiejaar 2030 (t+5) toegevoegd aan de begroting van Financiën.
Technisch
Desalderingen
Dit betreft een totaal van meerdere desalderingen waaronder voor apparaat en geleverde diensten aan het ODC (Overheids Data Centrum). Hiertegenover staan evenredige uitgaven.
Niet-kaderrelevant
Verkoop aandelen ABN AMRO
De Staat bouwt, via NL Financial Investments (NLFI), haar belang in ABN AMRO af. De verwachte ontvangsten nemen met 410 miljoen euro toe als gevolg van de verkoop van aandelen ABN AMRO door de Staat.
Belasting- en invorderingsrente
De raming van de belasting- en invorderingsrente wordt geactualiseerd naar aanleiding van de nieuwe raming van de korte rente uit het CEP van het CPB en de realisatiecijfers uit 2024. Daarnaast betreft dit een beleidsmatige aanpassing met betrekking tot de belastingrente bij de erfbelasting.
Premieontvangsten garantie TenneT Nederland
De Staat ontvangt als garantieverstrekker een garantiepremie voor het verstrekken van de garantie aan TenneT Nederland. De premie wordt betaald over alle schuld die TenneT nieuw heeft aangetrokken onder de garantie en is gelijkgesteld aan het verwachte financieringsvoordeel dat TenneT krijgt door het verstrekken van de garantie.
Schaderestituties ekv
De raming voor de schaderestituties exportkredietverzekeringen (ekv) wordt structureel met 5 miljoen euro naar beneden bijgesteld. Dit komt doordat de ekv een vraaggestuurd instrument is. Op basis van daadwerkelijk opgelopen (niet-definitieve) schades en de inzet op het verhalen van de schade bij tegenpartijen kan de uiteindelijke stand van de recuperaties afwijken van de ramingen.
Renteontvangsten lening Griekenland
Op basis van de meest recente renteramingen van het CPB en de bijstelling van de aflossing van de lening worden de verwachte renteontvangsten van de lening aan Griekenland bijgesteld.
Renteontvangsten lening TenneT
De raming van de renteontvangsten op de lening aan TenneT wordt bijgesteld aan de hand van de meest recente inzichten ten aanzien van het betaalritme waarmee TenneT de rente op leningsfaciliteit voldoet en de hoogte van de rente.
Dividenden financiële staatsdeelnemingen
De dividendraming wordt aangepast naar de meest recente informatie over het verwachte dividend van de financiële staatsdeelnemingen. De realisatie valt lager uit dan geraamd door de afbouw van het belang in ABN AMRO16, hierdoor wordt over minder aandelen dividend ontvangen.
Aflossing lening Griekenland
De raming voor de aflossing van de lening Griekenland wordt bijgesteld. In 2024 heeft Griekenland een deel van de uitstaande leningen onder de Greek Loan Facility vervroegd afgelost. Het afgeloste bedrag staat gelijk aan de voorziene aflossing voor 2026, 2027 en 2028, waardoor in deze jaren niet zal worden afgelost.
Overig niet-kaderrelevant
Dit betreft enkele niet-kaderrelevante mutaties die per saldo op nul sluiten.