Uitvoeringsgevolgen en toetsen
Het kabinet hecht grote waarde aan het samenspel tussen beleid en uitvoering.
Het is belangrijk om samen met de uitvoering tot een effectief beleid te komen waarmee een bijdrage kan worden geleverd aan het oplossen van maatschappelijke opgaven. Het is daarbij niet alleen belangrijk dat maatregelen op individueel niveau uitvoerbaar zijn, maar dat ook een wetsvoorstel in zijn geheel uitvoerbaar is. Hiermee wordt eventuele verdringing in het portfolio zichtbaar. Er wordt daarom vroegtijdig een beeld gedeeld van alle beleidsopdrachten die mogelijk door de Belastingdienst, Douane en Toeslagen moeten worden uitgevoerd.
Dit is onderdeel van een meerjarig proces waarin beleid en uitvoering samenwerken om het inzicht in de uitvoerbaarheid verder te vergroten. Door beleidsvoornemens in een vroeg stadium inzichtelijk te maken kan rekening gehouden worden met bijvoorbeeld de mogelijkheden en onmogelijkheden in het ICT-landschap van de Belastingdienst. Zo is een andere of eenvoudigere opzet van een beleidsvoornemen soms voldoende om de implementatie sneller te kunnen realiseren en substantieel minder impact op de uitvoering te hebben.
Het is wenselijk om beleidsambities te bezien in samenhang met ambities voor de uitvoering. Niet alles kan tegelijkertijd. Het is namelijk van groot belang om de dienstverlening van de Belastingdienst aan burgers en bedrijven te blijven verbeteren. Daarnaast moet er bij het maken van nieuw beleid ook prioriteit worden gegeven aan het op orde brengen van de basis en het implementeren van noodzakelijke moderniseringen bij de Belastingdienst, zoals binnen de ICT. Dat betekent ook dat er soms moet worden geaccepteerd dat beleidsvoornemens later worden ingevoerd om zo de modernisering van de ICT niet te vertragen. Tegelijkertijd blijven maatschappelijke opgaven vragen om beleidsmatige oplossingen. Wanneer zich nieuwe beleidswensen voordoen geldt dat de inpasbaarheid steeds op de volgende wijze wordt bekeken:
-
1. inpassen van maatregelen waar dit mogelijk is zonder herprioritering
-
2. de vormgeving van maatregelen aanpassen om deze inpasbaar te maken (bijv. als parameter)
-
3. waar dit niet kan ontstaat een (her)planningsvraagstuk.
De maatregelen van dit wetsvoorstel zijn door de Belastingdienst beoordeeld met de Uitvoeringstoets. Voor alle maatregelen geldt dat de Belastingdienst die uitvoerbaar acht per de voorgestelde data van inwerkingtreding. Voor toetsen met gele en rode vlaggen geldt dat de Belastingdienst heeft aangegeven dat het voorstel op de weergegeven aspecten risico’s met zich meebrengt of er negatieve gevolgen zijn voor de handhaafbaarheid of fraudebestendigheid. Een gele of rode vlag betekent niet per se dat een maatregel onuitvoerbaar is. Een maatregel kan nog steeds uitvoerbaar zijn, waarbij dan wel geaccepteerd moet worden dat op bijvoorbeeld handhaafbaarheid wordt ingeboet. Waar dit het geval is wordt dit beschreven in de uitvoeringstoets. Het kabinet acht de prioritering van de maatregelen in het Belastingplan 2025 gerechtvaardigd vanwege de terechte verwachting van de samenleving dat het kabinet met urgentie een aantal belangrijke maatschappelijke problemen aanpakt. Als gevolg daarvan moet een aantal fiscale maatregelen dit jaar vastgelegd en volgend jaar uitgevoerd worden. Om de inpasbaarheid in het portofolio te waarborgen en stapeling te voorkomen, zullen andere meer technische maatregelen opgenomen worden in de Fiscale verzamelwet 2026. Hiermee wordt de druk op de uitvoering geprobeerd te verminderen. Desalniettemin vergen de voorgenomen maatregelen een flinke inspanning van de Belastingdienst, Toeslagen en Douane.
De gevolgen voor de uitvoering op individueel niveau zijn beschreven in de uitvoeringstoetsen die als bijlage bij het Belastingplan 2025 zijn bijgevoegd. Daarnaast wordt in de algemene toelichting op de individuele maatregelen in het onderhavige verzamelwetsvoorstel ingegaan op de uitvoeringsgevolgen.
Uitvoeringskosten
De maatregelen uit dit wetsvoorstel die leiden tot uitvoeringskosten bij de Belastingdienst, Douane en Toeslagen zijn opgenomen in de onderstaande tabel. De uitvoeringskosten worden gedekt op begroting hoofdstuk IX (Financiën). Uitgangspunt is dat de uitvoeringskosten worden gedekt vanuit de begroting IXB Financiën, artikel 1 of 10179, en vervolgens overgeheveld naar de uitvoeringsorganisaties.
Wetsvoorstel (bedragen x € 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029+ |
---|---|---|---|---|---|---|
Belastingplan 2025 | 1.040 | 12.170 | 18.720 | 7.290 | 4.930 | 3.830 |
Overige Fiscale Maatregelen 2025 | 100 | 290 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Belastingplan Caribisch Nederland 2025 | 0 | 300 | 740 | 0 | 0 | 0 |
Wet aanpassing wet minimumbelasting 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Fiscale Bedrijfsovergangsfaciliteiten 2025 | 0 | 650 | 640 | – 40 | – 40 | – 100 |
Fiscale Verzamelwet 2025 | 90 | 600 | 170 | 170 | 170 | 170 |
Wetsvoorstel wet tot wijziging van de Wet op het kindgebonden budget tot intensivering van het kindgebonden budget in verband met de koopkrachtondersteuning; | – | – | – | – | – | – |
Wetsvoorstel Wet tot wijziging van de Algemene nabestaandenwet en de Participatiewet in verband met het in 2025, 2026, en 2027 niet afbouwen van de dubbele algemene heffingskorting in het referentieminimumloon | – | – | – | – | – | – |
Wetsvoorstel Wet Huurtoeslag ter verbetering van de koopkracht en vereenvoudiging van de regeling | – | – | – | – | – | – |
Wetsvoorstel Afschaffen Salderingsregeling | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Maatregel (bedragen x € 1.000) | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029+ |
---|---|---|---|---|---|---|
Inkomensbeleid 2025 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Indexatie schijfgrenzen toptarief | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Terugdraaien verhoging box 2-tarief | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aftrekbaarheid kosten en lasten die verband houden met een tot het ondernemingsvermogen behorende niet-zelfstandige werkruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vereenvoudigen van de voertuigclassificaties in de autobelastingen | 0 | 140 | 1330 | – 620 | – 620 | – 620 |
Voorkomen dubbeltellingen bij excessief lenen bij samenwerkingsverbanden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Beperken fiscale regelingen rond giften | – 1.450 | – 1.020 | – 1.000 | – 1.630 | – 1.630 | – 1.630 |
Vrijstelling in box 3 voor bepaalde vermogensrechten in verband met het herstel van aardbevingsschade in Groningen en Noord-Drenthe | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Reparatie heffingslek zeevarenden en anticiperen op introductie thuiswerkdrempel | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Gerichte vrijstelling voor OV-abonnementen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nazorg wet fiscaal kwalificatiebeleid rechtsvormen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Antifragmentatiemaatregel generieke renteaftrekbeperking | 0 | 3.850 | 1.890 | 780 | 780 | 780 |
Verleggen bezwaar- en beroepsprocedures MIA en Vamil | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aanpassing vervoerskosten aftrek specifieke zorgkosten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Eindheffing doorlopend afwisselend gebruikte bestelauto | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Fiscale oplossing eenverdieners | 0 | 120 | 800 | 140 | 190 | 190 |
De liquidatieverliesregeling in de vennootschapsbelasting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verhoging percentage generieke renteaftrekbeperking | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aanpassing kwijtscheldingswinstvrijstelling in de vennootschapsbelasting | 0 | 150 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verduidelijking registratiedatum in de dividendbelasting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nieuw groepsbegrip in de bronbelasting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verhoging kansspelbelasting | 0 | 2.280 | 4.520 | 3.600 | 3.600 | 3.600 |
Aanpassing van de kavelruilvrijstelling | 20 | – 130 | – 130 | – 130 | – 130 | – 130 |
Diensten aan onroerende zaken | 0 | 20 | 2.720 | 2.200 | 1.670 | 690 |
Opheffen meerdere posten verlaagd btw-tarief | 0 | 190 | – 210 | – 290 | – 470 | – 590 |
Beëindigen specifieke tarieftabel in de bpm voor PHEV’s | 30 | 1.430 | 1.430 | 1.430 | 0 | 0 |
Tariefkorting in de motorrijtuigenbelasting voor emissievrije personenauto’s | 0 | 70 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Introductie AVI-correctiefactor | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wijziging energiebelastingtarieven op aardgas | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verhoging belastingvermindering energiebelasting | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Separaat tarief voor waterstof in de energiebelasting | 0 | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kolenbelasting duaal en non-energetisch verbruik | 0 | 0 | 360 | – 360 | 0 | 0 |
Wijzigingen Wet fiscale Klimaatmaatregelen glastuinbouw | 2.440 | 4.940 | 7.010 | 2.170 | 1.540 | 1.540 |
Verlengen verlaagde accijnstarieven voor ongelode benzine, diesel en LPG | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Behoud inkoopfaciliteit dividendbelasting | 0 | – 170 | 0 | 0 | 0 | 0 |