Base description which applies to whole site

a. Inhoudelijke toelichting

Zoals reeds aan uw Kamer gemeld (Kamerstukken 20192020, 35420, nr.25) heeft het kabinet besloten extra middelen (9,8 miljoen) beschikbaar te stellen voor extra maatregelen Caribisch Nederland i.v.m. COVID-19. In onderstaande overzichtstabel is de verdeling van het budget over de verschillende departementen opgenomen.

Bedragen x 1 miljoen

Departement

2020

Infrastructuur en Waterstaat (XII)

2,7

Economische Zaken en Klimaat (XIII)

7,1

Totaal

9,8

Met de incidentele suppletoire begrotingen worden de bedragen voor het jaar 2020 budgettair verwerkt. De begroting van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wordt verhoogd met een bedrag van in totaal 2,73 miljoen in 2020. Deze middelen worden als volgt verdeeld over de volgende beleidsartikelen: Artikel 11 integraal waterbeleid met 0,73 miljoen en Artikel 18 Scheepvaart en Havens met 2,0 miljoen. Onderstaand treft u voor de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat per begrotingsartikel een toelichting aan bij de financile instrumenten. De stand vastgestelde begroting 2020 is inclusief de nota van wijziging (NvW)2 en de stand 1e suppletoire begroting 2020.

Artikel 11 Integraal Waterbeleid

11.01.02 algemeen waterbeleid

Subsidies

De uitgaven voor het subsidiebudget op dit artikelonderdeel worden verhoogd met 0,73 miljoen in 2020. De middelen voor dit artikel worden ingezet om voor alle gebruikers in Caribisch Nederland een aftrekpost op de rekening te verlenen ter hoogte van het vaste aansluittarief water. Deze maatregel geldt vanaf 1mei tot het eind van dit jaar. Voor Saba is er geen vastrecht en gaat het om vergroting van de opslagcapaciteit van water (cisterne) om op die wijze in kostenreductie te voorzien.

Artikel 18 Scheepvaart en Havens

18.01.04 scheepvaart en havens

Bijdrage aan medeoverheden

De uitgaven voor de bijdrage aan medeoverheden worden verhoogd met 2 miljoen in 2020. De middelen worden ingezet voor een pilot om de ferryverbinding tussen Saba, Sint Eustatius en Sint Maarten te verbeteren. De eilanden zijn voor een groot deel afhankelijk van toerisme en door de crisis zwaar geraakt. Met een goede en betaalbare ferry wordt verwacht dat na de lockdown toeristen uit de regio de eilanden vaker zullen aandoen en bewoners zich vaker en goedkoper verplaatsen.

Licence