Beleidsartikelen
Artikel 11 Een weerbaar, veerkrachtig en veilig agro-, voedsel- en visserijsysteem
Ontwerpbegroting 2020 (incl. NvW en ISB's) | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 3e ISB | Stand na 1e sup en 3e ISB | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 1.033.095 | 57.758 | 1.249.875 | 2.340.728 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan garantieverplichtingen | 149.627 | 0 | 180.000 | 329.627 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan overige verplichtingen | 883.468 | 57.758 | 1.069.875 | 2.011.101 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 950.081 | 32.833 | 743.000 | 1.725.914 | 200.000 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan juridisch verplicht | 90% | 96% | ||||||
Subsidies | 306.034 | 27.950 | 718.325 | 1.052.309 | 199.200 | 0 | 0 | 0 |
Sociaal economische positie boeren | 5.439 | 8.161 | 13.600 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Duurzame veehouderij | 171.280 | 9.838 | 73.200 | 234.642 | 199.200 | 0 | 0 | 0 |
Glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen | 36.711 | 1.934 | 645.125 | 683.770 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kennisontwikkeling en (agrarische) innovatie | 81.835 | 26.243 | 108.078 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Duurzame visserij | 10.769 | 1.450 | 12.219 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Garanties | 42.432 | 0 | 18.000 | 60.432 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage borgstellingsreserve | 28.627 | 0 | 28.627 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Verliesdeclaraties borgstellingsfaciliteit | 13.805 | 0 | 18.000 | 31.805 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 112.449 | 23.607 | 88.842 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Sociaal economische positie boeren | 2.852 | 1.352 | 4.204 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Duurzame veehouderij | 17.877 | 6.079 | 23.956 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen | 20.915 | 5.499 | 15.416 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mestbeleid | 23.108 | 11.204 | 11.904 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Duurzame visserij | 705 | 83 | 622 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Kennisontwikkeling en (agrarische) innovatie | 34.790 | 11.835 | 22.955 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Diergezondheid en dierenwelzijn | 7.557 | 813 | 6.744 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Voedselzekerheid en internationale agrarische samenwerking | 4.645 | 1.604 | 3.041 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan agentschappen | 370.790 | 24.087 | 6.675 | 401.552 | 800 | 0 | 0 | 0 |
Rijksrederij | 9.529 | 757 | 8.772 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Rijksdienst voor Volksgezondheid en Milieu | 5.543 | 3.338 | 8.881 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit | 194.732 | 1.092 | 195.824 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland | 160.986 | 20.414 | 6.675 | 188.075 | 800 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan zbo/rwt's | 97.129 | 3.987 | 101.116 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
College toelating gewasbeschermingsmiddelen en biociden | 1.225 | 1.157 | 2.382 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Centrale Commissie Dierproeven | 767 | 1.386 | 2.153 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Wageningen Research | 92.581 | 1.444 | 94.025 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Zon/Mw dierproeven | 370 | 0 | 370 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Medebewind/voormalige productschappen | 1.372 | 0 | 1.372 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Raad voor de Plantenrassen | 814 | 0 | 814 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen aan (internationale) organisaties | 10.623 | 416 | 11.039 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
FAO en overige contributies | 10.623 | 416 | 11.039 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Storting begrotingsreserve | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Storting begrotingsreserve landbouw | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Storting begrotingsreserve visserij | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Storting begrotingsreserve apurement | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan andere begrotingshoofdstukken | 10.624 | 0 | 10.624 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Diergezondheidsfonds | 10.624 | 0 | 10.624 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 46.897 | 43.827 | 3.000 | 93.724 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sociaal economische positie boeren | 245 | 0 | 245 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Agroketens | 0 | 6.000 | 6.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Agrarische innovatie en overig | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Mestbeleid | 7.209 | 4.000 | 11.209 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Duurzame visserij | 9.993 | 0 | 9.993 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Garanties | 1.000 | 0 | 3.000 | 4.000 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Weerbare planten en teeltsystemen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Diergezondheid en dierenwelzijn | 6.100 | 2.000 | 8.100 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Kennisontwikkeling en (agrarische) innovatie | 12.324 | 0 | 12.324 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Voedselzekerheid en internationale agrarische samenwerking | 5.926 | 0 | 5.926 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Agentschappen | 0 | 17.736 | 17.736 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Onttrekkingen begrotingsreserves | 4.100 | 11.791 | 15.891 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
ZBO's / RWT's | 0 | 2.300 | 2.300 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting verplichtingen
De verhoging van de verplichtingen met 1,2mrd. wordt met name veroorzaakt door een verplichtingenophoging van 990mln inzake de steunmaatregelen van het kabinet voor de tuinbouwsector en de aardappelsector. Dit verplichtingenbedrag is hoger dan het kasbedrag van 650mln. Hier wordt voor gekozen om niet vast te lopen in de uitvoering van de voorschotbetalingen. Alle gerechtigde aanmeldingen worden uiteindelijk onder het kasplafond van 650mln. gebracht. Daarnaast wordt het verplichtingenbudget opgehoogd met 180mln. doordat het huidige garantieplafond ten behoeve van het BL-C overbruggingskrediet op basis van inschattingen door RVO.nl ontoereikend is.
Toelichting uitgaven
Subsidies
Glastuinbouw en weerbare planten en teeltsystemen
Het kabinet heeft in zijn brief van 15april jl. (Kamerstuk 35 420, nr.24) geconstateerd dat vanwege urgente en sectorspecifieke problematiek in delen van de land- en tuinbouw er aanvullende maatregelen nodig zijn om ondernemers in deze sectoren te ondersteunen. Het gaat hierbij specifiek om een combinatie van situaties waarin de productie doorgaat terwijl er nauwelijks omzet wordt gemaakt, situaties waarin producten slecht of niet houdbaar zijn vanwege bederfelijkheid en waarvoor geen of beperkte alternatieve toepassingsmogelijkheden zijn. Daarnaast om situaties waarin bedrijven een grote seizoenspiek hebben in productie, personele bezetting en omzet in de periode maart, april en mei. Het subsidiebudget wordt daarom met 595,5mln. verhoogd ten behoeve van een compensatieregeling om ondernemers in deze sectoren te ondersteunen. Uitgangspunt is dat de eerste 30% van de omzetderving onder ondernemingsrisico wordt geschaard en dat de Staat de resterende 70% voor een aanzienlijk deel compenseert. De uitvoering van de regeling zal bij RVO worden belegd.
Ook bij de telers van fritesaardappelen gaat de productie door terwijl er nauwelijks omzet wordt gedraaid. Zoals aangekondigd in de brief van 15april jl. (Kamerstuk35420,nr.24) komt het kabinet ook voor hen met een compensatieregeling. Hiervoor wordt 49,6mln. gereserveerd om de ondernemers in deze sector te ondersteunen. Telers krijgen een compensatie voor de hoeveelheid fritesaardappelen die zij nog in opslag hebben liggen. Ook deze regeling wordt uitgevoerd door RVO.
Per saldo wordt het subsidiebudget voor bovenstaande doeleinden verhoogd met 645,1mln. Met de resterende 4,9mln. wordt het budget Bijdrage aan RVO verhoogd voor de uitvoeringskosten de hiermee gemoeid zijn (zie onder Bijdragen aan agentschappen).
Duurzame veehouderij
De subsidieregeling sanering varkenshouderijen is gericht op een vermindering van geur, maar zorgt ook voor een reductie van stikstof en draagt bij aan de klimaatopgave. In de brief van 7februari 2020 (Kamerstuk 35 334 nr.44) heeft het kabinet toegezegd aanvragen die zijn ontvangen in het kader van de Subsidieregeling sanering varkenshouderijen (Srv) te zullen honoreren, mits deze aan de gestelde vereisten voldoen. Om alle aanvragen die aan de voorwaarden voldoen te kunnen honoreren, wordt het subsidiebudget in 2020 verhoogd met 73,2mln en in 2021 met 199,2mln. Deze verhoging maakt onderdeel uit van het bij Voorjaarsnota gereserveerde pakket voor de structurele aanpak stikstof die gericht is op het verder beperken van de stikstofneerslag en het herstellen van de natuur. Deze middelen worden voor dit doel vanaf de aanvullende post overgeheveld naar de LNV begroting.
Garanties
Verliesdeclaraties
Het garantiebudget wordt verhoogd met 18mln. als gevolg van hogere verliesdeclaraties. Dit budget is m.n. benodigd als gevolg van een verhoging van het garantieplafond met 180mln. Hierdoor wordt over meer kredieten een garantstelling verleend waardoor er meer budget benodigd is om ingediende verliesdeclaraties als gevolg van faillissement te kunnen dekken.
Bijdragen aan agentschappen
Bijdrage aan RVO
RVO voert de Subsidieregeling sanering varkenshouderijen (Srv) uit. Door de ophoging van het subsidiebudget om daarmee alle aanvragen te kunnen honoreren die aan de voorwaarden voldoen, nemen de uitvoeringslasten van RVO toe. Daarom wordt het budget met 1,8mln. in 2020 en 0,8mln. in 2021 verhoogd. Deze verhoging maakt onderdeel uit van het bij Voorjaarsnota gereserveerde pakket voor de structurele aanpak stikstof die gericht is op het verder beperken van de stikstofneerslag en het herstellen van de natuur. Deze middelen worden voor dit doel vanaf de aanvullende post overgeheveld naar de LNV begroting. Daarnaast wordt de bijdrage aan RVO met 4,9mln. verhoogd voor de uitvoering van de compensatieregelingen ten behoeve van de sierteelt, onderdelen van de voedingstuinbouw en telers van fritesaardappelen.
Ontvangsten
Door de verhoging van het garantieplafond met 180mln. worden over meer kredieten een garantstelling verleend. Dit leidt tot 3mln. aan hogere provisie-inkomsten.
Artikel 12 Natuur en biodiversiteit
Vastgestelde begroting 2020 (incl. NvW en ISB's) | Mutaties 1e suppletoire begroting | Mutaties 3e ISB | Stand na 1e sup en 3e ISB | Mutatie 2021 | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 118.749 | 66.476 | 9.912 | 195.137 | 12.030 | 7.000 | 6.800 | 6.800 |
Waarvan garantieverplichtingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarvan overige verplichtingen | 118.749 | 66.476 | 9.912 | 195.137 | 12.030 | 7.000 | 6.800 | 6.800 |
Uitgaven | 132.901 | 59.053 | 9.912 | 201.866 | 12.030 | 7.000 | 6.800 | 6.800 |
Waarvan juridisch verplicht | 84% | 95% | ||||||
Subsidies | 2.566 | 0 | 2.566 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Vermaatschappelijking Natuur en Biodiversiteit | 1.061 | 0 | 1.061 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Natuur en Biodiversiteit op land | 702 | 0 | 702 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Beheer Kroondomeinen | 803 | 0 | 803 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Leningen | 26.345 | 0 | 26.345 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Leningen rente en aflossing | 26.345 | 0 | 26.345 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Garanties | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Garanties natuur | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Opdrachten | 45.678 | 58.658 | 9.912 | 114.248 | 12.030 | 7.000 | 6.800 | 6.800 |
Natuur en Biodiversiteit Grote Wateren | 11.265 | 456 | 10.809 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Vermaatschappelijking Natuur en Biodiversiteit | 8.510 | 3.579 | 9.912 | 14.843 | 12.030 | 7.000 | 6.800 | 6.800 |
Overige stelsel activiteiten | 4.095 | 715 | 3.380 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Internationale Samenwerking | 3.415 | 81 | 3.334 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Natuur en Biodiversiteit op land | 11.253 | 39.500 | 50.753 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Caribisch Nederland | 623 | 0 | 623 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Klimaatimpuls natuur en biodiversiteit | 6.000 | 23.576 | 29.576 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Regio deals | 517 | 413 | 930 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan agentschappen | 29.397 | 150 | 29.247 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit | 9.818 | 0 | 9.818 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland | 19.579 | 150 | 19.429 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan zbo/rwt's | 27.276 | 250 | 27.526 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Staatsbosbeheer | 27.276 | 250 | 27.526 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Caribisch Nederland | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Bijdragen aan (internationale) organisaties | 1.639 | 295 | 1.934 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Internationale Samenwerking | 1.639 | 295 | 1.934 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Storting begrotingsreserve | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Begrotingsreserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Ontvangsten | 39.656 | 0 | 39.656 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Landinrichtingsrente | 31.418 | 0 | 31.418 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Verkoop gronden | 3.933 | 0 | 3.933 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Overige | 4.305 | 0 | 4.305 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Toelichting
Opdrachten
Vermaatschappelijking natuur en biodiversiteit
Het budget wordt verhoogd met 9,9mln. Deze verhoging maakt onderdeel uit van het bij Voorjaarsnota gereserveerde pakket voor de structurele aanpak stikstof. Deze middelen, specifiek voor de programmauitgaven van het DG Stikstof, worden voor dit doel vanaf de aanvullende post overgeheveld naar de LNV begroting. Het budget wordt ingezet voor een bijdrage aan RIVM en andere kennisinstellingen (5,9mln.) voor onderzoek ten behoeve van de verbetering van de modellering van ammoniakemissies en stikstofdepositie, voor advies en voor de ontwikkeling van het rekeninstrument AERIUS. Ook worden middelen ingezet voor een bijdrage aan PBL (1,5mln.) voor advies en monitoring. Verder zijn de middelen bestemd voor de gebiedsgerichte aanpak (1,5mln.), voor het adviescollege stikstof en het informatiepunt stikstof (0,6mln.) en voor de doorlichting van Natura-2000 gebieden (0,3mln.). Bij Ontwerpbegroting 2021 of Voorjaarsnota 2021 zullen de middelen naar de bestemmingen op de begroting van LNV overgeboekt worden.