Vastgestelde begroting incl. NvW, amendementen en ISB's | Mutaties 13e ISB | Stand 13e ISB | Mutatie 2022 | Mutatie 2023 | Mutatie 2024 | Mutatie 2025 | Mutatie 2026 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | 12.276.113 | – 770.337 | 11.505.776 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven | 12.103.587 | – 2.052.943 | 10.050.644 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan juridisch verplicht (percentage) | ||||||||
1. Gezondheidsbeleid | 594.833 | 0 | 594.833 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies | 24.311 | 0 | 24.311 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
(Lokaal) gezondheidsbeleid | 23.943 | 0 | 23.943 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 368 | 0 | 368 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 3.663 | 0 | 3.663 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
(Lokaal) gezondheidsbeleid | 3.663 | 0 | 3.663 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan agentschappen | 122.115 | 0 | 122.115 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit | 99.165 | 0 | 99.165 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
RIVM: wettelijke taken en beleidsondersteuning zorgbreed | 22.199 | 0 | 22.199 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 751 | 0 | 751 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 436.611 | 0 | 436.611 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
ZonMw: programmering | 436.611 | 0 | 436.611 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan medeoverheden | 8.133 | 0 | 8.133 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aanpak Gezondheidsachterstanden | 8.000 | 0 | 8.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 133 | 0 | 133 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2. Ziektepreventie | 11.348.083 | – 2.052.943 | 9.295.140 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies | 578.820 | – 9.697 | 569.123 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ziektepreventie | 356.619 | – 9.697 | 346.922 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bevolkingsonderzoeken | 152.156 | 0 | 152.156 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vaccinaties | 70.045 | 0 | 70.045 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 8.715.027 | – 2.532.811 | 6.182.216 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ziektepreventie | 8.715.027 | – 2.532.811 | 6.182.216 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan agentschappen | 518.981 | – 32.112 | 486.869 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
RIVM: Opdrachtverlening aan kenniscentra | 348.920 | – 32.112 | 316.808 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
RIVM: Bevolkingsonderzoeken | 40.795 | 0 | 40.795 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
RIVM: Vaccinaties | 129.253 | 0 | 129.253 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 13 | 0 | 13 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan medeoverheden | 1.528.255 | 148.189 | 1.676.444 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 1.528.255 | 148.189 | 1.676.444 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken | 7.000 | – 7.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 7.000 | – 7.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Garanties | 0 | 380.488 | 380.488 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 0 | 380.488 | 380.488 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. Gezondheidsbevordering | 129.367 | 0 | 129.367 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies | 105.047 | 0 | 105.047 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Preventie van schadelijk middelengebruik | 18.726 | 0 | 18.726 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Gezonde leefstijl en gezond gewicht | 22.271 | 0 | 22.271 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Letselpreventie | 4.689 | 0 | 4.689 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bevordering van seksuele gezondheid | 58.473 | 0 | 58.473 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 888 | 0 | 888 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 8.029 | 0 | 8.029 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Gezondheidsbevordering | 8.029 | 0 | 8.029 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan agentschappen | 1.452 | 0 | 1.452 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 1.452 | 0 | 1.452 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan ZBO's/RWT's | 134 | 0 | 134 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 134 | 0 | 134 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan medeoverheden | 14.705 | 0 | 14.705 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Heroïnebehandeling op medisch voorschrift | 14.705 | 0 | 14.705 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4. Ethiek | 31.304 | 0 | 31.304 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Subsidies | 28.142 | 0 | 28.142 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Abortusklinieken | 17.881 | 0 | 17.881 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Medische Ethiek | 10.261 | 0 | 10.261 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Opdrachten | 688 | 0 | 688 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Medische Ethiek | 688 | 0 | 688 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijdragen aan agentschappen | 2.474 | 0 | 2.474 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
CIBG: Uitvoeringstaken medische ethiek | 2.474 | 0 | 2.474 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ontvangsten | 74.603 | – 41.400 | 33.203 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 74.603 | – 41.400 | 33.203 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitgaven
2. Ziektepreventie
Subsidies
Entvergoedingen
De uitbetaling van de subsidieregeling voor ziekenhuizen heeft vertraging opgelopen, waardoor € 11,7 miljoen vrijvalt in 2021. De subsidieregeling voor ziekenhuizen betreft vaccinaties in het kader van COVID-19 van personeel en patiënten. In 2022 is reeds budget beschikbaar.
C-support
Meer mensen hebben, na een besmetting met het coronavirus, te kampen met long covid klachten. Er melden zich hierdoor meer patiënten bij C-support dan verwacht. In 2021 is daarom een aanvulling benodigd op het budget voor C-support van € 2 miljoen wat voldoende is voor de aanmelding van 3000 extra patiënten.
Opdrachten
Ziektepreventie
Brede inzet zelftesten
Dit betreft een bijstelling van € 5,2 miljoen op de brede inzet zelftesten. In de zomer konden o.a. huishoudens zelftesten bestellen en zijn er zelftesten uitgedeeld op luchthavens. Hier is minder gebruik van gemaakt dan vooraf werd ingeschat. Daarom kan er budget vrijvallen.
Spoor 2b: Werkgevers
Er is minder gebruik gemaakt van de regeling om werknemers preventief (met en zonder klachten) te testen. Daarnaast is er een meevaller geweest omdat er ten tijde van het opzetten van regeling rekening was gehouden dat er btw betaald diende te worden, maar dit bleek in de uitvoering niet het geval. Op het totaal beschikbare budget van € 544,5 miljoen valt er € 379,5 miljoen vrij.
Spoor 2a: Testen voor toegang
De afrekening over de reeds afgeronde fasen (tot en met september) vindt op dit moment plaats. Doordat er minder gebruik is gemaakt van het systeem voor Testen voor Toegang is er een initiële meevaller van € 176 miljoen.
Daarnaast blijkt dat de middelen (€ 107,8 miljoen) voor testen voor toegang (fase 3a) op het instrument bijdragen aan medeoverheden zijn geboekt in plaats van op het instrument opdrachten. Dit wordt bij deze incidentele suppletoire begroting gecorrigeerd.
Quarantaineplicht
De middelen voor de quarantaineplicht zijn op het instrument Opdrachten geboekt. Echter er is voor de handhaving door gemeenten een overboeking aan het gemeentefonds gedaan (€ 3 miljoen). Dit wordt bij deze incidentele suppletoire begroting gecorrigeerd.
Aanschaf vaccins
Vanwege de timing van de levering van de vaccins is er aanpassing nodig van de raming, aangezien de betaling pas plaats vindt wanneer de vaccins zijn geleverd. Daarnaast wordt het totale budget aangepast om aan te sluiten bij de actuele kasverwachting. In het kader van vertrouwelijkheid van de prijsafspraken zijn de bedragen afgerond. Dit leidt in 2021 tot een neerwaartse bijstelling van € 128 miljoen, en in 2022 tot een opwaartse bijstelling van € 95 miljoen en in 2023 tot een neerwaartse bijstelling van € 55 miljoen.
BTW op vaccins
De btw-vrijstelling voor coronavaccins vervalt per 1 oktober 2021. Als gevolg daarvan wordt 9% btw betaald op vaccins die vanaf dat moment worden ontvangen. Dit leidt in 2021, 2022 en 2023 tot een opwaartse bijstelling van het budget van respectievelijk € 24 miljoen, € 47,5 miljoen en € 32,5 miljoen in de jaren 2021, 2022 en 2023.
Implementatiebudget boosterprik
De implementatie van de boosterprik zal leiden tot extra randvoorwaardelijke kosten, zoals de beveiliging van de vaccins en de communicatiecampagne. Dit bedraagt in 2021 een bedrag van € 8,3 miljoen.
Entvergoedingen
Er zijn middelen verkregen voor entvergoedingen (in totaal € 899 miljoen) voor de implementatie van de COVID-19 vaccinaties. Dit was bedoeld voor de vaccinatiekosten die door huisartsen, ziekenhuizen, de GGD-GHOR en andere uitvoerders gemaakt zouden worden. De vaccinatiecampagne is grotendeels vanuit de meerkosten GGD'en gefinancierd, waardoor een deel van de verwachtte kosten niet bij de entvergoedingen zijn opgenomen. Om die reden valt op dit budget € 124,5 miljoen vrij.
Testcapaciteit
Dit betreffen diverse bijstellingen (mee- en tegenvallers) op het budget voor testcapaciteit. Uit de realisatie van de testvraag blijkt onder andere dat er minder testen zijn afgenomen dan geraamd (€ 1,3 miljard). Binnen dat bedrag is rekening gehouden met een extra uitgave van € 88,1 miljoen voor laboratoriumcapaciteit. Daarnaast wordt een deel van de middelen doorgeschoven naar komend jaar omdat facturen later binnen komen dan initieel verwacht en er middelen beschikbaar blijven voor de aanschaf van zelftesten (€ 314,7 miljoen). De totale bijstelling is € 1,6 miljard 2021.
BTW op testen
Voor testdiensten en producten gold een nultarief tot 1 oktober 2021, maar het is op dit moment onduidelijk of het nultarief ook van toepassing is op laboratoriumcapaciteit. Er wordt daarom een bedrag gereserveerd van € 260,8 miljoen, zodat als voor deze diensten wel een btw-plicht is deze kan worden afgedragen.
GGD GHOR
De kosten voor het bron en contactonderzoek tot en met 1 juli 2021 vallen hoger uit dan eerder was geraamd. Dit levert een tegenvaller op van € 23 miljoen. Daartegenover zijn de kosten voor het klant contact centrum coronatesten over het jaar 2020 (€ 4,5 miljoen) en de kosten van de GGD GHOR voor de COVID-19 maatregelen van de landelijke en regionale corona-organisatie (€ 7,4 miljoen) lager uitgevallen dan eerder was geraamd. Dit levert een meevaller op van totaal € 11,1 miljoen.
Innovatieve behandelingen
Dit betreft een kasschuif van € 5 miljoen. In 2021 konden de middelen nog niet benut worden omdat er geen geneesmiddelen beschikbaar zijn gekomen. Deze middelen zijn nodig om medicijnen in te kopen indien er een goedkeuring van de EMA is gegeven. Daarom zijn de budgettaire middelen naar 2022 verschoven, zodat de aanschaf van medicijnen doorgang kan vinden.
Kosten personeel en inhuur
Dit betreft middelen voor eigen personeel en inhuur, die op het verkeerde instrument en artikel staan (€ 22,5 miljoen). Dit wordt bij deze incidentele suppletoire begroting gecorrigeerd. De middelen worden overgeboekt naar artikel 10.
Bijdrage aan agentschappen
Bijdrage RIVM Coronaprogramma
Er wordt een correctie van € 5 miljoen ingeboekt voor de uitgaven aan het coronaprogramma van het RIVM omdat er al reeds middelen beschikbaar waren voor kiemsurveillance, wat een onderdeel is van het coronaprogramma van het RIVM.
Aanschaf Remdesivir
De geplande aankoop Remdesivir voor 2021 is niet doorgegaan omdat de vraag sterk is afgenomen (€ 11,3 miljoen). Doordat de geplande aankoop niet is doorgegaan, zullen er ook geen ontvangsten zijn (€ 11,4 miljoen).
Innovatieve behandelingen (Aanschaf Anti-lichamen)
Planning was dat de EMA-registratie in mei zou worden afgegeven. Vanaf dat moment zou declaratie via verzekeraars mogelijk zijn. Nu blijkt dat de EMA weliswaar is gestart met een rolling review afgelopen februari maar dat er nog steeds geen registratie is. Dit leidt tot een tegenvaller bij de ontvangsten van € 30 miljoen in 2021 en overloop van een deel van het geraamde bedrag voor de aanschaf van antilichamen naar 2022 (€ 15,8 miljoen).
Bijdragen aan medeoverheden
Spoor 2a: Testen voor toegang
Het blijkt dat de middelen (€ 107,8 miljoen) voor testen voor toegang (fase 3a) op het instrument bijdragen aan medeoverheden zijn geboekt in plaats van op het instrument opdrachten. Dit wordt bij deze incidentele suppletoire begroting gecorrigeerd.
Quarantaineplicht
De middelen voor de quarantaineplicht zijn op het instrument Opdrachten geboekt. Echter de handhaving is door gemeenten uitgevoerd. Hiervoor is een tegemoetkoming door het Rijk beschikbaar gesteld en een overboeking aan het gemeentefonds gedaan (€ 3 miljoen). Dit wordt bij deze incidentele suppletoire begroting gecorrigeerd.
Vergoeding meerkosten GGD'en
De meerkostenafspraak GGD’en vergoedt de extra kosten die voortvloeien uit het directe bevel dat gegeven is onder de Wet Publieke Gezondheid. De meerkosten worden tot het einde van 2021 bijgesteld met € 247,9 miljoen. Dit is het gevolg van een bijgestelde raming van de vaccinatie-, test- en traceerkosten en van de intensivering die de GGD’en moeten inzetten voor de boosterprik die door hen gezet zullen worden. Tevens is er een afrekening van de GGD meerkostenregeling over 2020 geweest, dit bedraagt een additionele tegemoetkoming van € 5,1 miljoen.
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
Ondersteuning defensie bij teststraten
Er was voorzien dat Defensie ondersteuning zou kunnen bieden bij de test- en vaccinatiestraten. Daarvoor was een bijdrage aan Defensie voorzien. De beoogde inzet bleek niet nodig waardoor er € 7 miljoen vrijvalt.
Garanties
Testcapaciteit
De uitgaven aan testcapaciteit zijn bij het verkrijgen van de middelen geboekt op het instrument Opdrachten. Echter een deel van de uitgaven aan testcapaciteit (€ 385 miljoen) dient als garantie betaald te worden, waardoor er een verschuiving naar het instrument Garanties plaats moet vinden.