Base description which applies to whole site

2.2 Beleidsartikel 3 Toekomstfonds

Tabel 2 Budgettaire gevolgen van beleid vijfde incidentele suppletoire begroting (ISB) (bedragen x 1.000)

Stand ontwerpbegroting 2021 incl. NvW, amendementen en ISB's1

Mutaties 5eISB

Stand 5e ISB

Mutatie 2022

Mutatie 2023

Mutatie 2024

Mutatie 2025

VERPLICHTINGEN

250.348

250.000

500.348

0

0

0

0

Waarvan garantieverplichtingen

0

Waarvan overige verplichtingen

250.348

250.000

500.348

0

UITGAVEN

265.316

250.000

515.316

0

0

0

0

Waarvan juridisch verplicht

53%

37%

Subsidies (regelingen)

4.264

0

4.264

0

0

0

0

Smart Industry

183

183

Haalbaaarheidsstudies STW

800

800

Thematische Technology Transfer

3.281

3.281

Leningen

247.144

250.000

497.144

0

0

0

0

Startups / MKB financiering

Volledig revolverend

Fund to Fund

31.592

31.592

ROM's

85.000

85.000

Dutch Future Fund

0

25.000

25.000

Deep Tech Fund

0

175.000

175.000

Fonds Alternatieve Financiering

0

50.000

50.000

Deels revolverend

Innovatiekrediet

48.682

48.682

Risicokapitaal Seed Capital

33.620

33.620

Vroegefasefinanciering / informal investors

21.260

21.260

Startups / MKB

4.995

4.995

Investeringen in fundamenteel en toegepast onderzoek

Met vermogensbehoud

Fundamenteel en toegepast onderzoek

10.952

10.952

Onco research

3.031

3.031

Smart Industry

239

239

Thematische Technology Transfer

7.773

7.773

Bijdrage aan agentschappen

13.908

0

13.908

0

0

0

0

Bijdrage RVO.nl

13.908

13.908

Ontvangsten

44.000

0

44.000

0

0

0

0

Fund to Fund

17.900

17.900

Innovatiekrediet

15.000

15.000

Seed Capital

10.300

10.300

DVI II

800

800

1

Kamerstuk 35 677, nr. 1 en 2, Kamerstuk 35 685, nr. 1 en 2, Kamerstuk 35 723, nr. 1 en 2 en Kamerstuk 35 747, nr. 1 en 2.

Toelichting

In deze incidentele suppletoire begroting wordt het parlement om autorisatie verzocht voor het aangaan van verplichtingen en doen van uitgaven zoals aangekondigd in de Kamerbrief Kabinetsstrategie Versterken van onderzoeks- en innovatie-ecosystemen van 30oktober 2020 (Kamerstuk 33 009, nr. 96) met betrekking tot een pakket aan maatregelen gericht op 1) de ondersteuning van kennisintensieve start- en scale-ups om de technologische kennis en internationale concurrentiepositie voor Nederland te beschermen, 2) de behoefte aan grote tickets voor Nederlandse scale-ups generiek en 3) de ondersteuning van alternatieve financiers om het bestaande financieringsaanbod in Nederland te verbreden.

Verplichtingen en uitgaven

Leningen

Als onderdeel van het steun- en herstelpakket heeft het kabinet samen met Invest-NL een pakket aan maatregelen voor de verdere ondersteuning van start- en scale-ups en het (innovatieve) mkb aangekondigd. Dit pakket bestaat uit een drietal maatregelen:

de ondersteuning van kennisintensieve start- en scale-ups om de technologische kennis en internationale concurrentiepositie voor Nederland te beschermen via een deeptech fonds,

de behoefte aan grote tickets voor Nederlandse scale-ups generiek via het Dutch Future Fund en

de ondersteuning van alternatieve financiers om non-bancaire financieringsmogelijkheden te vergroten via een fonds voor alternatieve financiers.

Voor het totaalpakket heeft het kabinet 250 mln voor 2021 gereserveerd. Met deze incidentele suppletoire begroting worden de middelen aan de EZK begroting toegevoegd, waarbij 175 mln voorzien is voor het deeptech fonds, 25 mln voor een bijdrage aan het Dutch Future Fund en 50 mln voor de oprichting van het fonds voor alternatieve financiers. De Kamer wordt in april nader over de uitwerking van dit pakket aan maatregelen genformeerd.

Het kabinet monitort voortdurend hoe het pakket van generieke crisismaatregelen voor diverse economische actoren uitwerkt en of het pakket nog adequaat is. Als de uitgaven hoger uitvallen dan de huidige ramingen dan zal dit generaal worden gecompenseerd. Bij onderuitputting na definitieve beindiging van de crisismaatregelen vloeien de middelen terug naar het algemene beeld.

Licence