Sinds het najaar van 2008 heeft het kabinet interventies gepleegd om het financiële stelsel gezond te houden en de rust te helpen herstellen in de financiële markten. In 2017 heeft het kabinet een aantal stappen gezet tot het afbouwen van het verworven aandeel in financiële instellingen. Zo heeft het kabinet haar belang in ABN Amro afgebouwd van 70% naar 56%, en is a.s.r. sinds de verkoop van de laatste tranche aandelen in september 2017 weer volledig in private handen. Op deze manier werkt de overheid aan een verantwoorde terugtreding uit de financiële sector.
Gevolgen van interventies financiële crisis voor de schatkist
Negen jaar overheidsinterventies in de financiële sector hebben hun sporen nagelaten in de schatkist. Er zijn tientallen miljarden euro’s uitgegeven als direct gevolg van de crisis, waarvan het merendeel in de eerste jaren na 2008. Op dit moment is de financiële sector in rustiger vaarwater gekomen, waardoor de overheidsbelangen in financiële ondernemingen kunnen worden afgebouwd. Het is daarom mogelijk om een voorlopige balans op te maken, waarin de kosten en opbrengsten van de diverse maatregelen tegen elkaar worden afgezet.
2008–2017 | ||||
---|---|---|---|---|
Opbrengsten | Kosten | Saldo (– = negatief) | ||
ABN AMRO | 5.151 | 8.981 | – 3.830 | |
Investering (o.a. dividend) | 3.091 | 5.058 | – 1.967 | |
Overbruggingskrediet | 2.054 | 1.946 | 108 | |
RFS | 6 | 661 | – 655 | |
Resultaat beursgang | 1.316 | – 1.316 | ||
ASR | 744 | 885 | – 141 | |
Investering (o.a. dividend) | 627 | 885 | – 258 | |
Resultaat beursgang | 117 | 117 | ||
SNS Reaal (incl. Propertize) | 1.760 | 2.003 | – 243 | |
Investering (o.a. dividend) | 1.347 | 903 | 444 | |
Overbruggingskrediet | 40 | 1.100 | – 1.060 | |
Resultaat verkoop | 373 | 373 | ||
IJsland | 58 | 202 | – 144 | |
ING | 4.986 | 486 | 4.500 | |
Back-up | 1.455 | 1.455 | ||
Securities | 3.531 | 486 | 3.045 | |
Aegon | 1.087 | 163 | 924 | |
Garantiefaciliteit | 1.379 | – 132 | 1.511 | |
Griekenland | 246 | 807 | – 561 | |
Europese instrumenten | 2.370 | 288 | 2.082 | |
Overige kosten | 63 | – 63 | ||
Totaal | 17.781 | 13.744 | 4.037 |
Er kan worden geconcludeerd dat het voorlopige resultaat van directe financiële interventies positief is. Dit komt met name door de opbrengsten op de leningen aan Aegon en ING, de garantiefaciliteit interbancaire regelingen en de crisisgerelateerde winst van DNB. Aan de andere kant is het voorlopige resultaat op ABN Amro negatief. De rentelasten op het geld dat geleend is om de redding van ABN Amro te financieren zijn hiervan de belangrijkste oorzaak.
Het hierboven vermelde positieve resultaat van € 4,0 mld. is een tussenstand per 31 december 2017. Het uiteindelijke resultaat hangt af van de verkoopopbrengst van SNS Bank, RFS, de opbrengst van alle resterende aandelen in ABN AMRO, alle kosten die nog gemaakt moeten worden en niet in de laatste plaats de nog te ontvangen dividenden. Daarnaast geldt dat bovenstaande rekensom geen totaaloverzicht is van de kosten en baten van de crisis. Voor alle kosten en baten voor de overheid van de veranderingen en ingrepen op de financiële markten sinds 2008 moet breder gekeken worden. Het positieve resultaat hiervoor houdt bijvoorbeeld geen rekening met de financiële steun aan Europese landen via een van de Europese steunfondsen EFSF, EFSM of ESM. Ook de voordelen van de inmiddels gestarte bankenunie zijn niet meegewogen. Verder ontbreken de kosten van de lagere economische groei, zoals gemiste belastingopbrengsten en hogere werkloosheidsuitgaven. Uiteindelijk leidt een crisis altijd tot maatschappelijk verlies.
Tabellen interventies krediet- en eurocrisis
Deze gebruikelijke bijlage geeft middels een aantal tabellen een overzicht van de verschillende interventies. Tabel 11.1 geeft de kasstromen en de garanties die met de interventies gepaard gaan en de vindplaatsen ervan in de begroting IX integraal weer. Daarnaast zijn de effecten van de maatregelen op achtereenvolgens het EMU-saldo, de EMU-schuld en de staatsschuld per thema becijferd. De kolom «telling» geeft hierbij aan welke posten bij elkaar moeten worden opgeteld. Onderaan de tabel worden de totalen van alle maatregelen geconsolideerd.
# | Stand: JV 2017 (– = ontvangst) | Telling | 2008–2015 | 2016 | 2017 | Bron: | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
A. Fortis/RFS/AA | |||||||
1 | Aanschaf ABN AMRO Group – ASR Verzekeringen – RFS Holdings (incl. Z-share en residual N-share) | 27.955 | IX art.3 | ||||
2 | waarvan relevant voor de EMU-schuld | 27.852 | CBS/Eurostat | ||||
3 | waarvan relevant voor het EMU-saldo | 3.088 | CBS/Eurostat | ||||
4 | Beursgang ABN AMRO Group N.V. | – 3.828 | – 1.326 | – 3.006 | IX art.3 | ||
5 | Beursgang a.s.r. | 0 | – 1.057 | – 2.710 | IX art.3 | ||
6 | Overbruggingskrediet (voormalig) Fortis | 1.750 | – 950 | 0 | IX art. 11 | ||
7 | Renteontvangsten overbruggingskredieten (voormalig) Fortis | – 1.980 | – 40 | – 34 | IX art. 11 | ||
8 | Dividend ABN Amro Group | – 1.600 | – 608 | – 574 | IX art.3 | ||
9 | Dividend a.s.r. | – 397 | – 170 | – 60 | IX art.3 | ||
10 | Dividend RFS Holdings | – 6 | 0 | IX art.3 | |||
11 | Premieontvangsten capital relief instrument | – 193 | IX art.3 | ||||
12 | Premieontvangsten counter indemnity | – 116 | IX art.3 | ||||
Verleende garanties | |||||||
13 | Capital Relief Instrument ABN-AMRO (CRI) | 32.611 | IX art.3 | ||||
14 | waarvan vervallen | – 32.611 | IX art.3 | ||||
15 | Counter Indemnity ABN-AMRO | 950 | IX art.3 | ||||
16 | waarvan vervallen | – 950 | IX art.3 | ||||
Totale uitgaven minus ontvangsten | 1, 4 t/m 12 | 21.585 | – 4.151 | – 6.384 | |||
Effect op EMU-saldo | 3, 7 t/m 12 | 1.204 | 818 | 668 | |||
Effect op EMU-schuld | 2, 4 t/m 12 | 21.482 | – 4.151 | – 6.384 | |||
Effect op staatsschuld | 2, 4 t/m 12 | 21.482 | – 4.151 | – 6.384 | |||
B. SNS Reaal | |||||||
17 | Kapitalisatie SNS Reaal Holding N.V. (SRH) | 300 | IX art.3 | ||||
18 | Kapitalisatie SNS Reaal Bank N.V. | 1.900 | IX art.3 | ||||
19 | waarvan relevant voor het EMU-saldo | 1.130 | CBS/Eurostat | ||||
20 | Aankoop SNS Bank N.V. | 1.100 | IX art.3 | ||||
21 | waarvan vordering SRH | 1.598 | IX art.3 | ||||
22 | waarvan inbrenging overbruggingskrediet SRH | 1.100 | IX art.3 | ||||
23 | Overbruggingskrediet SRH | 0 | IX art.3 | ||||
24 | Dividend SNS Bank N.V. | 0 | – 100 | – 135 | IX art.3 | ||
25 | Renteontvangsten overbruggingskrediet SRH | – 40 | IX art.3 | ||||
26 | Overheveling liquiditeit SRH | 0 | – 161 | IX art.3 | |||
27 | Resolutieheffing | – 1.005 | |||||
28 | Kapitalisatie Propertize | 500 | IX art.3 | ||||
29 | Verkoopopbrengst Propertize | 0 | – 873 | IX art.3 | |||
30 | Overdracht schuldtitels Propertize | 0 | – 2.355 | 1.750 | IX art.11 | ||
31 | Dividend Propertize | 0 | – 46 | IX art.3 | |||
32 | Premieontvangsten garantie Propertize | – 11 | – 8 | – 4 | IX art.3 | ||
Verleende garanties | |||||||
33 | Garantieverlening VBO | 4.166 | IX art.3 | ||||
34 | waarvan vervallen | – 1.543 | – 2.623 | IX art.3 | |||
Totale uitgaven minus ontvangsten | 17, 18, 20, 23 t/m 32 | 2.744 | – 3.382 | 1.450 | |||
Effect op EMU-saldo | 19, 24, 25, 27, 31, 32 | – 74 | 154 | 139 | |||
Effect op EMU-schuld | 17, 18, 20, 23 t/m 34 | 5.256 | – 3.382 | 1.450 | |||
Effect op staatsschuld | 17, 18, 20, 23 t/m 32 | 2.744 | – 3.382 | 1.450 | |||
C. Kapitaalverstrekkingsfaciliteit (€ 20 mld.) | |||||||
35 | Verstrekt kapitaal ING | 0 | IX art.3 | ||||
36 | Verstrekt kapitaal Aegon | 0 | IX art.3 | ||||
37 | Verstrekt kapitaal SNS Reaal | 565 | IX art.3 | ||||
38 | waarvan afgeboekt | – 565 | IX art.3 | ||||
39 | Couponrente ING | – 839 | IX art.3 | ||||
40 | Couponrente Aegon | – 177 | IX art.3 | ||||
41 | Couponrente SNS Reaal | – 38 | IX art.3 | ||||
42 | Repurchase fee ING | – 2.692 | IX art.3 | ||||
43 | Repurchase fee Aegon | – 910 | IX art.3 | ||||
44 | Repurchase fee SNS Reaal | 0 | IX art.3 | ||||
Totale uitgaven minus ontvangsten | 35 t/m 37, 39 t/m 44 | – 4.091 | |||||
Effect op EMU-saldo | 39 t/m 41 | 1.054 | |||||
Effect op EMU-schuld | 35 t/m 37, 39 t/m 44 | – 4.091 | |||||
Effect op staatsschuld | 35 t/m 37, 39 t/m 44 | – 4.091 | |||||
D. Back-up faciliteit ING | |||||||
45 | Meerjarenverplichting aan ING | 0 | IX art.3 | ||||
46 | Alt-A-portefeuille | 0 | IX art.3 | ||||
47 | waarvan relevant voor de EMU-schuld | 0 | CBS/Eurostat | ||||
48 | Back-upfaciliteit ING totaal: | – 1.455 | IX art.3 | ||||
a | waarvan funding fee (rente + aflossing) | 21.720 | IX art.3 | ||||
b | waarvan management fee | 204 | IX art.3 | ||||
c | waarvan portefeuilleontvangsten (rente + aflossing) | – 21.829 | IX art.3 | ||||
d | waarvan garantiefee | – 448 | IX art.3 | ||||
e | waarvan additionele garantiefee | – 479 | IX art.3 | ||||
f | waarvan additionele fee | – 229 | IX art.3 | ||||
g | waarvan verhandelbaarheidsfee | – 34 | IX art.3 | ||||
h | waarvan eenmalige uitkering | – 379 | IX art.4 | ||||
i | waarvan incidentele uitgave | 19 | IX art.3 | ||||
Totale uitgaven minus ontvangsten | 48 | – 1.455 | |||||
Effect op EMU-saldo | 48 b, f, g | 59 | |||||
Effect op EMU-schuld | 47, 48 | – 1.455 | |||||
Effect op staatsschuld | 48 | – 1.455 | |||||
E. Garantiefaciliteit bancaire leningen | |||||||
49 | Premieontvangsten garanties bancaire leningen | – 1.379 | IX art.2 | ||||
50 | Schade-uitkeringen | 0 | IX art.2 | ||||
51 | Garanties bancaire leningen | 50.275 | IX art.2 | ||||
52 | waarvan vervallen | – 50.275 | IX art.2 | ||||
Totale uitgaven minus ontvangsten | 49, 50 | – 1.379 | |||||
Effect op EMU-saldo | 49, 50 | 1.379 | |||||
Effect op EMU-schuld | 49, 50 | – 1.379 | |||||
Effect op staatsschuld | 49, 50 | – 1.379 | |||||
F. IJsland | |||||||
53 | Vordering op IJsland | 0 | IX art.2 | ||||
54 | Tussenrekening «recovery oude topping up' | 106 | IX art.2 | ||||
55 | Uitkeringen depositogarantiestelsel Icesave | 1.428 | IX art.2 | ||||
56 | Uitvoeringskosten IJslandse DGS door DNB | 1 | IX art.2 | ||||
57 | Renteontvangsten lening IJsland | 0 | IX art.2 | ||||
58 | Aflossing hoofdsom lening IJsland | – 1.428 | IX art.2 | ||||
59 | Schikking IJsland | – 58 | |||||
Totale uitgaven minus ontvangsten | 55 t/m 59 | – 57 | |||||
Effect op EMU-saldo | 56, 57 | 48 | |||||
Effect op EMU-schuld | 55 t/m 59 | – 57 | |||||
Effect op staatsschuld | 55 t/m 59 | – 57 | |||||
Totaal A t/m F | |||||||
Toerekenbare rentelasten | 8.783 | 477 | 344 | ||||
Effect op EMU-saldo | – 3.586 | 495 | 463 | ||||
Effect op EMU-schuld | 19.756 | – 7.533 | – 4.934 | ||||
Effect op staatsschuld | 17.244 | – 7.533 | – 4.934 | ||||
# | Stand: JV 2017 (– = ontvangst) | Telling | 2008–2015 | 2016 | 2017 | Bron: | |
G. Griekenland | |||||||
60 | Lening aan Griekenland | 3.199 | 0 | 0 | IX art.4 | ||
61 | Rente lening Griekenland | – 239 | – 5 | – 2 | IX art.4 | ||
62 | Rentevergoeding Griekenland (ANFA) | 39 | 0 | 0 | IX art.4 | ||
63 | Teruggave winsten SMP | 238 | 0 | 0 | IX art.4 | ||
Totale uitgaven minus ontvangsten | 60 t/m 63 | 3.237 | – 5 | – 2 | |||
Effect op EMU-saldo | 61 t/m 63 | – 38 | 5 | 2 | |||
Effect op EMU-schuld | 60 t/m 63 | 3.237 | – 5 | – 2 | |||
Effect op staatsschuld | 60 t/m 63 | 3.237 | – 5 | – 2 | |||
H. Europese instrumenten | |||||||
64 | Verstrekt kapitaal EFSF | 2 | 0 | 0 | IX art.4 | ||
65 | Verstrekt kapitaal ESM | 4.573 | 0 | 0 | IX art.4 | ||
66 | Crisisgerelateerde winst DNB | – 2.211 | – 122 | – 37 | IX art.3 | ||
67 | waarvan relevant voor het EMU-saldo | – 1.947 | – 122 | – 37 | IX art.3 | ||
Garanties | |||||||
68 | Garantieplafond Nederland EFSF | 49.640 | – 15.486 | 0 | IX art.4 | ||
a | effect verstrekte garantie op EMU-schuld: | 10.935 | 0 | 0 | CBS/Eurostat | ||
b | voor Ierland | 1.122 | 0 | 0 | CBS/Eurostat | ||
c | voor Portugal | 1.675 | 0 | 0 | CBS/Eurostat | ||
d | voor Griekenland | 8.138 | 0 | 0 | CBS/Eurostat | ||
69 | Garantieverlening NL-aandeel ESM | 35.445 | 0 | 0 | IX art.4 | ||
70 | Garantieverlening DNB i.v.m. ophoging middelen IMF | 13.610 | – 13.610 | 13.610 | IX art.4 | ||
71 | Garantieverlening DNB | 5.700 | 0 | 0 | IX art.3 | ||
72 | Garantieverlening NL-aandeel EU-begroting | 2.817 | 3 | 0 | IX art.4 | ||
Totale uitgaven minus ontvangsten | 64 t/m 66 | 2.364 | – 122 | – 37 | |||
Effect op EMU-saldo | 67 | 1.947 | 122 | 37 | |||
Effect op EMU-schuld | 64 t/m 66, 68a | 13.299 | – 122 | – 37 | |||
Effect op staatsschuld | 64 t/m 66 | 2.364 | – 122 | – 37 | |||
Totaal G t/m H | |||||||
Toerekenbare rentelasten | 620 | 104 | 94 | ||||
Effect op EMU-saldo | 1.289 | 23 | – 55 | ||||
Effect op EMU-schuld | 16.536 | – 127 | – 39 | ||||
Effect op staatsschuld | 5.601 | – 127 | – 39 |
In tabel 11.2 staan de bezittingen en schulden die vanwege de interventies (kredietcrisis en Europa) zijn ontstaan. Balansonderdelen zijn hierbij opgenomen tegen historische aankoopprijs, conform de bepalingen van de RBV die van toepassing zijn op het onderliggende departementale jaarverslag IX. De bezittingen zijn grotendeels gefinancierd met staatsschuld (zichtbaar in tabel 11.1). Verder is er het cumulatief saldo van kosten en opbrengsten («het resultaat») dat een deel van de bezittingen financiert (vanuit tabel 11.3.)
Bezittingen | ultimo 2017 | Bron: | Schulden | ultimo 2017 | Bron: | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
ABN AMRO, a.s.r. en RFS | Staatsschuld | 10.212 | tabel 1 | |||||
ABN AMRO (56,17%) | 12.168 | art. 3 | Cumulatief resultaat | 4.037 | tabel 3 | |||
a.s.r. (na verkoop) | 0 | art. 3 | Vordering SRH op Staat | 1.762 | art. 3 | |||
RFS | 2.642 | art. 3 | Nog te betalen schuldtitels Propertize | 605 | art. 11 | |||
Overbruggingskrediet ABN AMRO (voormalig Fortis) | 800 | art. 11 | Cumulatieve rente | 10.422 | tabel 3 | |||
Cumulatieve uitvoeringskosten | 63 | tabel 3 | ||||||
SRH, SNS Holding en Propertize | ||||||||
Kapitalisatie SRH | 300 | art. 3 | ||||||
Kapitalisatie SNS Bank | 1.900 | art. 3 | ||||||
Kapitalisatie Propertize (na verkoop) | 0 | art. 3 | ||||||
Aankoop SNS Bank | 1.598 | art. 3 | ||||||
Griekenland | ||||||||
Lening | 3.199 | art. 4 | ||||||
EFSF | ||||||||
Deelneming | 2 | art. 4 | ||||||
ESM | ||||||||
Deelneming | 4.573 | art. 4 | Overige kosten en technische aansluiting | 81 | ||||
Totaal: | 27.182 | Totaal: | 27.182 |
Tabel 11.3 geeft een overzicht van de kosten en opbrengsten van interventies. Het resultaat betreft het jaarlijkse saldo dat op kasbasis gerealiseerd wordt. Eventuele afwaarderingen van activa (tabel 11.2) worden eveneens in het resultaat meegenomen maar dan pas op het moment dat deze daadwerkelijk gerealiseerd zijn. Deze behandeling wijkt af van de systematiek van het EMU-saldo. De tabel uit de paragraaf «Gevolgen van interventies financiële crisis voor de schatkist» is een samenvatting van tabel 11.3
Kosten en opbrengsten | 2008–2015 | 2016 | 2017 | Cumulatief | |
---|---|---|---|---|---|
ABN AMRO, a.s.r. en RFS | |||||
Dividend ABN AMRO, a.s.r. en RFS | 2.003 | 778 | 634 | 3.415 | |
Premieontvangsten Counter Indemnity ABN AMRO | 116 | 116 | |||
Renteontvangsten overbruggingskrediet ABN AMRO | 1.980 | 40 | 34 | 2.054 | |
Premieontvangsten CRI ABN AMRO | 193 | 193 | |||
Beursgang en tranches ABN AMRO | – 1.154 | – 172 | 10 | – 1.316 | |
Beursgang en tranches a.s.r. | 0 | – 268 | 385 | 117 | |
SNS Reaal | |||||
Couponrente SNS Reaal | 38 | 38 | |||
Afboeking core-tier-1 securities | – 565 | – 565 | |||
Dividend SNS Bank | 0 | 100 | 135 | 235 | |
Premieontvangsten garantie Propertize | 11 | 8 | 4 | 23 | |
Renteontvangsten overbruggingskrediet SRH | 40 | 40 | |||
Afboeking overbruggingskrediet SRH | – 1.100 | – 1.100 | |||
Resolutieheffing | 1.005 | 1.005 | |||
Dividend Propertize | 0 | 46 | 46 | ||
Verkoop Propertize | 0 | 373 | 0 | 373 | |
Aegon | |||||
Couponrente Aegon | 177 | 177 | |||
Repurchase fee Aegon | 910 | 910 | |||
ING | |||||
Couponrente ING | 839 | 839 | |||
Repurchase fee ING | 2.692 | 2.692 | |||
Resultaat ING Back-upfaciliteit | 1.455 | 1.455 | |||
Griekenland | |||||
Rente en servicefee | 239 | 5 | 2 | 246 | |
Rentevergoeding Griekenland (ANFA) | – 39 | 0 | 0 | – 39 | |
Teruggave winsten SMP | – 238 | 0 | 0 | – 238 | |
IJsland | |||||
Topping up | – 106 | – 106 | |||
Recovery topping up | 106 | 106 | |||
Aangegroeide rente | 0 | 0 | |||
Schikking IJsland | 58 | 58 | |||
Europese instrumenten | |||||
Crisisgerelateerde winst DNB | 2.211 | 122 | 37 | 2.370 | |
Overige | |||||
Premieontvangsten garanties bancaire leningen | 1.379 | 1.379 | |||
Overige kosten | – 58 | – 3 | – 2 | – 63 | |
Toerekenbare rentelasten op staatsschuld | – 9.403 | – 581 | – 438 | – 10.422 | |
Resultaat | 2.789 | 448 | 801 | 4.037 |
In tabel 11.4 staan de uitstaande garanties die in het kader van de kredietcrisis en Europa verstrekt zijn. Het cumulatief saldo geeft de stand van de uitstaande garanties per einde 2017 weer.
Garanties «kredietcrisis en europa» | 2008–2015 | 2016 | 2017 | Bron: | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
A. Fortis/RFS/AA | |||||||
Capital Relief Instrument ABN-AMRO (CRI) | 32.611 | IX art.3 | |||||
waarvan vervallen | – 32.611 | IX art.3 | |||||
Counter Indemnity ABN-AMRO | 950 | IX art.3 | |||||
waarvan vervallen | – 950 | IX art.3 | |||||
B. SNS Reaal | |||||||
Garantieverlening VBO | 4.166 | 0 | IX art.3 | ||||
waarvan vervallen | – 1.543 | – 2.623 | IX art.3 | ||||
E. Garantiefaciliteit bancaire leningen | |||||||
Garanties bancaire leningen | 50.275 | IX art.2 | |||||
waarvan vervallen | – 50.275 | IX art.2 | |||||
H. Europese instrumenten | |||||||
Garantieplafond Nederland EFSF | 49.640 | – 15.486 | 0 | IX art.4 | |||
effect verstrekte garantie op EMU-schuld: | 10.935 | 0 | 0 | CBS/Eurostat | |||
voor Ierland | 1.122 | 0 | 0 | CBS/Eurostat | |||
voor Portugal | 1.675 | 0 | 0 | CBS/Eurostat | |||
voor Griekenland | 8.138 | 0 | 0 | CBS/Eurostat | |||
Garantieverlening NL-aandeel ESM | 35.445 | 0 | 0 | IX art.4 | |||
Garantieverlening DNB i.v.m. ophoging middelen IMF | 13.610 | – 13.610 | 13.610 | IX art.4 | |||
Garantieverlening DNB | 5.700 | 0 | 0 | IX art.3 | |||
Garantieverlening NL-aandeel EU-begroting | 2.817 | 3 | 0 | IX art.4 | |||
Totaal | 109.835 | – 31.716 | 13.610 | ||||
Cumulatief | 109.835 | 78.119 | 91.729 |