Het saldo van inkomsten en uitgaven van de overheid is sinds 2008 jaar op jaar sterk verbeterd. In 2013 kwam het saldo weer onder de SGP-norm van 3 procent. En 2017 was het tweede opeenvolgende jaar sinds het begin van de crisis waarin de overheid meer geld ontving dan uitgaf. Figuur 2.3.1 illustreert de langjarige ontwikkeling van het overheidssaldo.
Figuur 2.3.1 Ontwikkeling EMU-saldo (in procenten van het bbp)
Bron: CBS, bewerking Ministerie van Financiën.
* Het EMU-saldo 1995 wordt vertekend door een eenmalige uitgave van 4,9 procent bbp vanwege de balansverkorting tussen Rijk en woningcorporaties in dat jaar.
Het overheidstekort is het tekort van de gehele collectieve sector, dus niet alleen het tekort van het Rijk, maar ook het tekort van sociale fondsen en de decentrale overheden. Onder decentrale overheden vallen gemeenten, provincies en waterschappen, maar ook samenwerkingsverbanden tussen decentrale overheden. De Wet Houdbare Overheidsfinanciën (Wet hof) verplicht alle bestuurslagen zich in te spannen om een eventueel overheidstekort binnen de perken te houden. Voor 2017 heeft het kabinet afgesproken dat het tekort van de decentrale overheden maximaal – 0,3 procent van het bbp mag zijn. Met het saldo van – 0,1 procent houden de decentrale overheden zich ruim aan deze afspraak.
Figuur 2.3.2 Opbouw van het EMU-saldo 2017 raming vs. realisatie (in procenten bbp)
Bron: CBS, bewerking Ministerie van Financiën.
2017 | ||
---|---|---|
EMU-saldo Miljoenennota 2017 | – 0,5% | |
Noemereffect | 0,0% | |
Belasting- en premie-inkomsten | 1,5% | |
Uitgaven | ||
Rijksbegroting in enge zin | 0,3% | |
Sociale Zekerheid en Arbeidsmarktbeleid | 0,1% | |
Budgettair Kader Zorg | 0,1% | |
Gasbaten (transactiebasis) | 0,0% | |
Rentelasten | – 0,0% | |
EMU-saldo decentrale overheden | 0,1% | |
Kas-transverschil EU-afdrachten | – 0,4% | |
Overige kas-transverschillen | – 0,1% | |
Overige uitgaven | – 0,1% | |
EMU-saldo Financieel Jaarverslag Rijk 2017 | 1,1% |
Het verschil tussen het overheidssaldo van de Miljoenennota 2017 en het Financieel Jaarverslag van het Rijk 2017 wordt geduid in tabel 2.3.1. Dat verschil komt vooral door de hogere belasting- en premie-inkomsten.